BRANDARI
©Zware shag!
ROTTERDAM RIJNMOND
Iets minder animo dan vorig jaar:
dag toch geslaagd
Ongewoon
publiek voor
Arie Keijzer
De Doelen
Piccolo
Schouwburg
Hof pleintheater
Discotheek
leende 1400
platen uit
en werd
f 500.- armer
SIMPELE
ENQUETE
Feestjes waren niet zo leuk
ZWARE SHAG
.fijn war Ai uil'
«79
pagina 4 - maandag 12.
Kinderen, 1 n diepe aandacht voor het. werkelijk leuke poppentheater van
Felicia en Guido van Deth.
Nieuw Rot
terdams To
neel heeft met
'het onaange
kondigd afge
lasten van de
eenakter
„Gottegot'V
zaterdag
avond, een
scheve
schaats gere
den. Het was
bijna publiek
geheim dat
„Gottegot"
door de ac-.
teurs en actri
ces die het
speelden als -
een misbaksel
werd be
schouwd. De première (medio sep
tember) werd over het algemeen
zeer slecht ontvangen en in de serie
voorstellingen die volgde is er bin
nen NRT heel wat gekankerd op
„Gottegot". Enfin, met veel hangen
en wurgen werd de serie uitgespeeld
2oals de subsidie-verplichtingen
dit schijnen te eisen, erg griezelig
en na de laatste keer „Gottogot"
voor betalend publiek moeten er in
de kleedkamers van Piccolo diepe
zuchten van verlichting zijn ge
blaakt,
De eenakter zou echter toch nog
één keer gespeeld moeten, worden, en
wol voor „Fijn voor niks.uit". Dot
was zo geprogrammeerd. Woensdag
morgen jl. stonden de decorstukken
nog in het theatertje, woensdag
avond waren ze verdwenen. „Gotto
got", beslist d« directie, „wordt niet
meer gespeeld." John van de Rest,
namens NRT: „We vonden het artis
tiek ge/zien niet verantwoord om dit
stuk aan het voor-niks-uit-publiek
voor te zetten." Nu was het dan wel
zo dat zaterdagavond niemand op de
■tribunes van Piccolo ook maar van
iets wist. Dat had voorkomen kun
nen worden door een /tijdig persbe
richt va n NRT.
En. nu kan men wel zeggen dat het
zaterdag al improviserend toch
een leuke avond is geweest, maar
dat is een doekje voor het bloeden.
„Fijn voor niks uit" heeft tenslotte
tot.doel nieuw -publiek naar de Rot
terdamse theaters te trekken. In hot
Piccolotheater was een toneelstuk
beloofd. Die belofte moet dan ook
worden nagekomen of tijdig, en met
redenen omkleed worden ingetrok
ken. De bezoekers van Piccolo wer
den nu met veèi kunst en vliegwerk
gelijmd voor iets anders.
Tijdens een discussie na afloop
werd uit de zaal-/gesuggereerd dat
„Gottogot" best gespeeld had kunnen
worden, ook al was het dan niet ar
tistiek verantwoord. Na afloop dan
een gesprek tussen acteurs en pu
bliek over- het stuk en de fouten die
ér aat» kleefden. De nu gepousseerde
(zogenaamde) openheid van de
NRT-directie om het stuk .te.schrap
pen zou dan zuiver zijn geworden.
Het gebeurde niet. Er werd geïm
proviseerd. Met John van de Rest,
Eric Schneider, Ad Hoeymans, Camil-
le de Vries en Herman. Frank. Heel
bekwaam en ook wel amusant. Maar
waar waren Enny Meunier, Cockie
Boonstra, Gees Linnebank, Sacco
van der Made en Elly van Sfcekelen-
bnrg, die -die avond eigenlijk „GoUo-
igot" moesten spelen? Zij hadden
kunnen bijdragen tot. méér welsla
gen. Ik neem aan dat men thuis was.
Mokkend.
Wanneer we ïm een vergelijking
trekken met de getallen, van vorig
jaar (13.300 "bezoekers bij 14 voor
stellingen) dan kan de (grove) con
clusie getrokken worden dat „Fijn
Wor niks uit" dit jaar minder in de
belangstelling van het publiek heeft
gestaan.
Is dat inderdaad zo?
Rien PröUch, publiciteitsplan van
do Dienst Gemeentelijke Kunstge
bouwen kan deze mening niet hele
maal delen. Hij zegt: „Op de dag zelf
was niet die overweldigende belang
stelling te constateren van verKden
jaar. Maar, dat zeg ik met nadruk,
voor vrijwel alle voorstellingen zijn
op 26 september alle beschikbare gra
tis plaatsbewijzen afgehaald. Geble
ken is nu, dat een aantal mensen
/met de gratis kaarten .in hun bin
nenzak zaterdagmiddag en zaterdag
avond thuis <zijn gebleven. Bijvoor
beeld zo van ,,we hebbsn eigenlijk
geen tijd en die kaarten kosten toch
niets, dus laat maar lopen1'. En dat
is natuurlijk erg jammer, vooral ge-
ei en het feit dat zaterdag aan de
kassas van de diverse theaters erg
•veel mensen vooral voor hot Pro
menadeconcert van het RPhO
kaarten probeerden le krijgen. We
moesten nee verkopen, want alle
kaarten war en Immers uitgereikt".
De heer Frölich is daarbij -van
mening dat het totale programma
pakket misschien iets minder aan
trekkelijk is .geweest dan vorig jaar.
Als voorbeeld noemt hij dat deze
keer de openbare repetities van het
'RPhO niet geprogrammeerd konóen
worden. Zijn slotconclusie: „Ik wil
zeker zeggen dat Ik „Fijn voor niks
uit" ook dit jaar een geslaagd evene
ment heb gevonden. Alles is mis
schien iets geruislozer verlopen. Dat
kwam dan voor een groot deel door
dat de algehele organisatie met
alle ervaring van het vorig jaar
soepel kon draaien".
Alle geplande voorstellingen voor
„Fijn voor niks uit" zijn op écn na
ook "gegeven. Die uitzondering was
de eenakter „Gottogot", zaterdag
avond in het Piccolotheater te spelen
door Nieuw Rotterdam Toneef. De
directie van NRT besliste dat het in
het kader van „Fijn voor nik» uit"
niet verantwoord was om „Gottegot"
to spelen en verving de eenakter
door een improvisatieprogramma.
De .gratis uit-dag speelde zich ge
heel binnen de theaters af. Ket
Schouwburgplein gaf hetzelfde beeld
als op iedere „normale" zonnige za
terdag. E» dat js dan weer een ver
schil met vorig jaar, toen muziek
korps en roffelend en toeterend tot
de algemene feestvreugde bijdroe
gen.
"QE activiteiten in De Doelen wa-
ren verdeeld avor drie fronten:
de grote zaal, de kleine zaal en do
hal In de /grote zaait /werd 's middags
gestart met een openbare /repetitie
•van het Rotterdams Danscentrum
o.Lv. Ineke Sluiter.
Geen 'gave, complete balletten,
maar verschillende onderdelen van
dhoreografiën die bij het Danscen
trum of al op het repertoire staan of
er op zullen /komen. Zuiver repete
ren. Toch eon bijzonder oantrekke-
IEDEREEN die kaartjes had afge-
liaald voor de avondvoorstelling ln
het Piccolotheater, verkeerde tot en
met 20.15 uur in de veronderstelling
dc eenakter „Gottogot" te gaan zien.
Maar NRT besliste anders. John van
de Rest: „Wij hebben gemeend van
avond „Gottogot" om artistieke rede
nen niet ie moeten spelen. Daarvoor
in de plaats willen enkele acteurs Van
NRT met u sa-men gaan improviseren.
Wie daar geen belangstelling voor
heeft is nu geheel vrtj om weer te
vertrekken".
Verwondering alom. Vrijwel nie
mand vertrok, het werd een bijeen
komst vol vrije expressie, toneelspel
letjes door leek en vakman. Heel ge
noeglijk, maar toch bleef er gemor
over het afgelasten van „Gottegot",
hetgeen in de discussie na afloop tot
uiting kwam.
Van de Rest en Eric Schneider
tracht/ten een en ander zo goed moge
lijk uit te leggen. Hot kwam er ten
slotte op neer dat men zo goed als
eensgezind concludeerde dat het een
interessante avond was geweest, maar
dat tevoren gemeld had moeten wor
den dat „Gottogot" niet door zou gaan.
Improviseren was ook 's middags
hot devies in Piccolo. Maar dan met
jonge kinderen. Onder leiding van
John van de Rest, Pieter Lutz en Her
man Frank.
aartje niet
door FRANS HAPPEL
,4?ijn voor niks uit", tie slogan die de Dienst Gemeentelijke
Kunstgebouwen heeft meegegeven aan die ene dag per jaar
dat een groot aantal voorstellingen in Rotterdamse theaters gra
tis toegankelijk zijn. Vorig, jaar voor het eerst beproefd. Een
succesvol experiment, bleek aan het einde van de dag. Dus alle
reden om „Fijn voor niks uit" ook kort na het begin van het
nieuwe theaterseizoen weer te organiseren.
„Fijn voor niks uit" zaterdag 10 oktober 1970 bezoekersaan
tal van totaal 18 voorstellingen in De Doelen, de Rotterdamse
Schouwburg, het Piccolotheater, het Hofpleintheater, Luxor en De
Lantaren: JO.OOfl,
lijk schouwspel en dat spiegelde zich
dan ook af in het aantel kijkers
(zo'n 800) en in de inzet .van de
dansers en danseressen van Ineke
Sluiter.
's Avonds in dc (volle) grote zaal
het Rotterdams Rh '(harmonisch Or
kest mot een pro/memadccoricart dat
.was samengesteld uit Proikovjeffs
„Peter en de Wolf", het vierde pia
no-concert van Saint-Saëm en
Brafxms derde symfonie.
Het ust-geberjxen ;.n de kleine zaal
bogon met een teleurstelling, daar
niet meer dan 100 mensen aanwezig
waren bij een concert van het Rijn
mond Ka-mcrensemJble o/».v. Jan van
der Waart.
Een grotere trekker was het barokke
cabaret „Neeriands Hoop in Bange
Dagen". Freek de Jon/ge cn Bram
Vermeulen. Succesvol <luo. oevk in de
kleine zaal.
NRT droeg ln de Schouwburg aan
..Fijn voor niks uit" met twee voor
stellingen van dc thriller „Sleuth"
(Speurhond), met in de hoofdrollen
Tim Dikkers en Bas ten Batenburg.
Voorstellingen die bijzonder veel btf-
val kregen van in totaal 1800 bezoe
kers.
Een van de aardigste onderdelen
van het uit-programma viel in de
pauze van „Sleuth" m'ddags) te
noteren. In de hal van de Rotter
damse Schouwburg werd door NRT
gebruikte toneelkleding tegen fan-
cyprijzen te koop aangeboden. Al
toen de mensen de schouwburg bin
nen kwamen werd er druk gegras
duind.
Allerhande kledingstukken, waar
onder militaire jasjes, lange capes,
bontvesten, middeleeuwse tunieken,
noem maar op. Voor enkele rijks
daalders. Maar in de pauze mocht er
pas gekocht worden.
Acteur® van NRT waren van da
handel uitgesloten. Tot grote spijt
van enkelen die geestdriftig een pak
dat collega's vroeger gedragen had
den wilden laten Inpakken. Pech
voor die acteurs.
Goed, in de pauze was h"t net de
eerste dag van de uitverkoop in een
groot warenhuis. De beste kleding
stukken waren binnen enkele secon
den verdwenen en nog eeh Ütn mi
nuten latet- hingen er alleen nog wat
zielige jasjes aan de rekken, die voor
iedereen of te groot of te klein moe
ten zijn geweest.
Zo bon het ook gebeuren dat diver
se kopers 'hun nieuwe aanwinsten
maar direct aantrokken en kleurig
uitgedost hun plaats in de zaal weer
innamen.
Een mollig dametje, met een oran
je vest over een bloemetjes-jurk:
„Leuk hè, dat vest. Heeft Aart
Staartjes aangehad in „Twee heren
uit Verona. Vind. ik toch een leuk
idee
TLTET was by ons een rustig
huüsje". Uitspraak van Herman
Jansen, adjunct-directeur van het
Hof pleintheater. „Alle "beschikbare
plaatsen waren uitgereikt en iedereen
is ook gekomen. Leuke dag, geen pro
blemen. Weer mooie publiciteit voor
Rotterdams nieuwste theater."
Waar dan ook alweer NRT zich
presenteerde. Met het blijspel „Vrou
wen??.geen probleem!", dat voot
een veel-Iachénde zaal zorgde.
Waren er nu veel mensen die vol
gens Jansen nog nooit eerde/r in een
theater zijn geweest?
Jansen: „Ja, er liepen zeker een
aantal bij die volgens my als „nieuw
publiek" gekenmerkt kunnen worden.
Percentage? Dat .is moeilijk te zeggen.
Dertig procent? Zou kunnen".
's Middags in het Hofpleintheater
een /hele ris goochelaars, die vooral bij
het jeugdige publiek opperbest in de
3maak vielen.
NRT-direcleur Marius Kip, in de slag om de toneeikleding.
TT/E hebben 1400 of 1450 platen
gratis uitgeleend, zaterdag,
maar precies weien we het niet.
Wc moeten nog tellen en of we bet
dan kunnen zeggen is nok nog de
vraag, want er Is zaterdagnacht bij
ons ingebroken", vertelt Fob Maas,
directeur van de Centrale Discotheek
in De Doetcn. „fk geteof niet dat do
inbrekers platen hebben mesgenomen.
We! Js de kassa, waarin 500,-, ver
dwenen".
"te.dereen tee da' -"kte. lid of geen
lid v? i de DV-iOOh-nk kon in b vl ka
der van ,.Fij.n voor n'ks uil" f.'.ve-;
lao'Tspeelplal'tn lenen. Van d e mcpc-
lljkhe!d !s weer driOt'/g gebruik ge
maakt. Rob Maas: „Het wat krankzin
nig druk. Net zoals vorig 'aar. Fti ie
dereen die-bij ons rs -ga1 vees', heeft erte
nog koffie gekregen. "We hebbrn ons
best weer -gedaan".
DE bezoekers van alle „Fijn-
voor-niks-uit"-evenemen-
ten hebben ioecr een simpel
enquête-/ornmIier op hun stoelen
gevonden. Drie vragen: 1. Hoe
wist U dat „Fijn-voor-niks-uit1'
werd gehouden? 2. Bent u cd eer
der in dit theater geweest? 3.
Adres (zonder huisnummer)
De Ingevulde formulieren
uorig jaar,gaven o.a. als totaal-
uitkomst dflt 30n/o van alle bezoe
kers nog nimmer een theater had
bezochtDe Dienst Gemeentelijke
Kunstgebouwen hoopt de resulta
ten van deze mini-enquête zo
snel mogelijk bekend te kunnen
maken.
Fijn voor niks een mi-ni-enquête.
"70"VVfX in de Doelen als in De Rot-
Z~J terdamse Schouwburg werd „Fyn
voor niks uit" besloten mei „bal na"
in respectievelijk de hal en de foyer,
ïn Dc Dooien speelde „The jug session
group". Veel jongeren In een kringetje
cr omheen, maar dansen ho maar.
Vén eenzelfde pop-laken een pak in
do schouwburg waar „Act on Green"
(alléén bekend van „Fijn voor niks
uit"..) de kalk van bet plafond speel
de. De overvolle foyer liep snel leeg,
op een dertigtal muzieklief hebbers na,
die zich op de grond lieten zakken en
een uurtje een soort privé-optreden
kregen. Er was één paar dat toen nog
met overgave danste. Een eenzaam
stel, dat toch wilde laten zien wat ei
genlijk de bedoeling van het gebeuren
in de foyer was geweest
Nou kijk es, moe, hoe staat het,...?
QRGANISTEN zijn bij de uitoefe-
v-' rting van hun kunst gewoonlijk
voor het publiek onzichtbaar, waar
door ze «ich iets gemakkelijker kun
nen concentreren dan andere instru
mentale of vocale solisten. Weliswaar
is het isolement in moderne kerken
steeds meer opgehewn geworden,
doordat de speeltafel zichtbaar is op
gesteld, maar vast staat, dat ,geen t>r-
gan.st zó op zijn handen en voeten
wordt gekeken als gewoonlijk Aria
Keijzer, de populaire Doelenorgahist.
Dat. was zeker zaterdagmiddag het go-
va1.; een juffrouw die doodgemoede
reerd over de speeltafel hing om eens
gezellig visueel le genieten, een jonge
tje dat naast de registrants ging staan
cn om de onrust compleet te maken wa
ren er nog de jochies die dichtbij de
conccrtgever verstoppertje en krijger
tje speelden, plus het va-et-vient van
volwassenen, jeugd en hele kroostrij
ke gezinnen tegelijk- Het was dan ook
de dag „Fijn voor niks uit" er» van
het gratis entree werd druk gebruik
gemaakt door talrijke families en
gr os pen kinderen.
Arie Keijzer, die zijn programma
wijselijk ad hoeinrichtte, liet zich
door niets afleiden; hij bleef de on
verstoorbare rust zelve. Zijn interpre
ts ttes -van bekende werken, reeds
verivuldlg door hem gespeeld, noop
ten niet tot kritiek waaruit men welke
bedenking dan ook zou kunnen op
merken.
Men hoorde Vierne's Carillon de
Westminster, het eerste deel uit "Wi
dow Vijfde symfonie, Air en gavotte
van Wesley, „de'1 Toccata in d van
Bach, steeds in een muzikanteske,
smetteloze verklanking en een fanta
sievolle improvisatie op bekende kin
derliedjes.
S. NI0BOBR
(ADVERTENTIE)
Maimenmesk:
xceilen
iSCLECTED DARK SHAG TOBACCO
O mensen betaalden hun
oktober 1970