Pablo Neruda: 'Mijn gedichten zijn eigenlijk niet te vertalen' "W il FOLKLORE OP DE PLEINEN De handdoekjes van Mathieu Ficheroux POETRY, 4e DEEL: BIJ DE WETHOUDER OP BEZOEK, ANARCHISTEN, TINTELEND SFEERTJEEN NERUDA 'r 1 Schietpartij op Westkruiskade Bijna genoeg bedden voor hart-infarct- patiënten Veel klachten over lawaai Eigentijdse Manken bij Muziekschool uitvoering ROTTERDAM RIJNMOND i.\ IK.'"1 Apart ritme 381 ;i« ;*j Volksdansen door groepen en publiek I Beeldende kunst in Rijnmond - NIEUWE OBJECTEN LEEN 'N KUNSTWERK vanROSSUM Oranje-ploeg in Schiedam tegen Westduitsers IÉ door FRANS HAPPEL De aan Poetry International deelnemende dichters kwamen gistermiddag al bijeen. Om vijf uur werden ze door Rotterdams wethouder voor kunstzaken, G. Z. de Vos, ten stadhuize ont vangen. Tijdens het samenzijn in de kamer van b. cn w. sprak de wethouder waardering uit voor de in handen van de RKS zijnde organisatie van het festival. Tot de dichters zei hij het bijzonder te vinden dat zoveel poëten van naam gehoor hadden gegeven aan de uitnodiging voor Poetry. 4 Een voorafje voor 's avonds, Want de vierde avond van Poetry bracht dan eindelijk het Ttanon' van de aanwezige dichters. Do Chileen Pablo Neruda. Na de pauze was de microfoon voor hem alleen. Neruda las uit de cyclus „De toppen van Macchu PJcclm", Zang II van „Canto General". Dolf Verspoor was het le zen van dc door hem zelf ge schreven vertaling toevertrouwd. Neruda, zijn poëzie stamt In feite uit een andere tijd, uit vroeger. Dichtkunst afkomstig van het Zuid- Amerikaanse continent, waar de te levisie-cultuur zijn intrede nog niet heeft gedaan. Conservatieve poëzie vol prachtig woordgebruik, voorti er felijke beelding van stemming en si tuatie. zinnen en woorden in pure beweging, wars van alle modernis me. Poezie die door jonge dichters, eigentijdse dichters vrijwel niet meer gemaakt wordt. En gebeurt het wel. dan zal het negen van de tien keer op een imitatie van Neruda lij ken. Zowel Neruda als Dolf Verspoor lozen bijzonder geïnspireerd, Spijtig voor beiden en voor het publiek, dat het einde van de voot dracht ver- De dichters in de kamer van b en w. Uiterst rechts wethouder G. Z. de Vos. S'n^lfcuS en RKS-functionarissen beletten leden van het Anarchistisch volkstheater het gooien rnet boekjes door simpelweg boven op de boekles te gaan zitten. stoord werd door het rumoer dat veroorzaakt werd door het ziaar huis gaan van een talrijk publiek dat een programma van de Rotterdamse Mu ziekschool in dc kleine zaal had bij gewoond, A Poetry wordt met de avond be ter. De vierde episode kende een op perbeste sfeer, het tintelde m de Doelen-foyer. Daarbij kwam dat alle beschikbare plaatsen vrijwel bezet v/aren. Een fors bezoek, Nerada 231 waarschijnlijk de grote trekpleister- zijn geweest. 0 Onder het gehoor ook een viertal leden van het Anarchistisch Volks theater (wat dat ook zijn mag). Met clowns-kopjes, maskers en allerhan de attributen, waarmee tijdens het lezen van de gedichten onnozele spelletjes werden gepleegd. De aan dacht die zc kregen was echter mi niem. Slechts één keer werd er inge grepen, teen het kwartet tijdens Ne- ruda's voordracht een partijtje Son de-boekjes op de grond mikte. Droe vige figuren, die tbeattale anarchis ten. De Eranse dichter Guillevic is verantwoordelijk voor de uitspraak; Jazeker, ik spreek ook Duits. Niet 7.o goed als Goethe, maar beter dan Hitier". Nog niet gemeld welke dichters gisteravond Neruda voorafgingen' o.a. Tadeusz Rósewics (Polen), de Nederlander Sybren Polet. Thicaya U Tamsi uil Kongo en de Indonesiër W. S. Rendra. Organisator Martin Moy's grootste zorg is; Hoe krijg ik Gunter Bruno Fuchs zonder brokken weer in Berlijn. Fuchs stapte begin van deze week in alcoholische nevelen De Doelen binnen en iot nu toe heeft hij hardnekkig geweigerd zich sober te gedragen. Vanavond sluit Poetry Interna tional 1071. Met een 'parade' van alle deelnemers. (Van onze kunstredactie) Vrijdagavond, tien uur: In een propvolle foyer van. De Doelen luistert een uiterst gemêleerd 'gezelschap ademloos naar de oosterse (bahassa) taalklanken van de jonge Indonesische dich ter W. S. Rendra, Midden tussen enkele jongeren zit eert in keu rig lichtgrijs pak gestoken zes tiger. Samen met zijn vrouw ge niet hij zichtbaar van de bijna gezongen poëzie. Vrijwel niemand heeft hem her kend: Pablo Neruda, de befaamde Chileense dichter. Neruda slechts 48 uur in Rotterdam bij voorbaat al uitgeroepen lot de ster van het Poetry International 1971, Neruda. dichter én ambassadeur. Sinds april vertegenwoordigt bij de Chileense regering in Parijs. Een gesprek met Nerutia is moei lijk tot stand te brengen. Insiders hebben djt al uitgebreid aangekon digd. We doen in de pauze een po ging. Neruda kijkt bedenkelijk Hij Wil even naar buiten, om voor hij zijn gedichten zal lezen even fris anem te halen? Mogen we hem vergezellen-? Na cmge aarzeling stemt bij toe. Een gewandeld mini-interview. Eerste vraag; Leest bij -nog dikwijls gedichten voor eei groot publiek? Neruda schudt zachtjes zijn hoofd. Tegenwoordig bijna niet meer, mijn diplomatieke werk laat met veel tijd over voor readings". De laatje keer dat bij voordroeg vertelt Neruda was vorig jaar lR The Hound House te Londen eir verder nog een keertje tijdens een Italiaans festival. Mist hij de enorme poëzie-happe- nangs in Zuid-Amerika dan niet? Hij was er altijd het middelpunt, hon derden mensen juichten hem toe. Neruda zegt: „Missen? Nee, niet zo erg. ik vil echter wel de contacten met mijn vaderland zo -nauw moge lijk houden. Daarom schrijf ik ook nog dagelijks, zodat via mijn uit gevers mijn fans continu op dc hoogte worden gehouden". Trots vertelt Neruda dat de laat ste jaren twee miljoen exemplaren van zijn dichtbundels zijn verkocht ..Pas mal", zegt zijn vrouw Maülde vriendelijk. Zij blijft trouw naast '"j/M PABLO NERUDA. Naast hem Dolf Verspoor. (Foto-, Peter Stephen Motkenboer) haar echtgenoot lopen en luistert naar hem met een intensiteit die doet denken dat zij hem voor het eerst hoort spreken. Wij blijven het Kruisplein voor de kleine Doelen zaal op en neer lopen. Het is de eer ste maal dat Neruda m Rotterdam is. Hij vindt het een „cleane" stad. Over politiek wil bij au liever niet praten. Wanneer ivij over de No- bei-pnjs voor literatuur beginnen, een zaak waar men het in Zuid- Amerika al jaren over hasft, haalt hij nuchter zijn schouders op, „ca, e'est la politique". Over de Lenin-prijs die hij jaren geleden voor zijn oeu vre ontving beginnen we dan ook maar met. Een. punt waar hij zich wel druk over maakt zijn de vertalingen van zijn werk- Hij vindt dat zijn iverk m wezen niet te vertalen is. Zijn ritme is zo apart dat dit in een andere taal onherroepelijk voor een deel verlo ren gaat, maar ja, Neruda begrijpt dat vertalingen nu eenmaal noodza kelijk zijn. Hoe vindt Neruda de sfeer hier in Rotterdam?" „Goed, maar ik zou meer dichters ieder met bijvoorbeeld maar één gedicht -—aan het woord willen zien". Neruda vraagt nerveus aan zijn vrouw of het at geen tijd is om v/eer naar binnen tegaan. Zij knikt van ja, en behoedzaam, bijna statig treedt Neruda de Doelen weer bin nen. Enkele toneelstudonte.i uit Uru guay begroeten hem luidruchtig. Neruda kijkt blij, verrast, hij vindt het heerlijk zijn eigen taal te horen. Door mleider-vértalev Dolf Ver spoor wordt hij naar de microfoon gebracht. Drie kwartier lang houdt ïuj met zijn emotievolle spreekstem het publiek in de ban. Als alles af gelopen is, lacht hij verlegens naar ee.i Turks reporter die toevallig het dichtst bij hem staat. ,.Le bru.it, c'est dommage" fluistert hij, doelend op enkele onnodige bijgeluiden die zijn optreden verstoorden. Het applaus is er niet minder om, Neruda verdwijnt met zijn vrouw even beseheiden als hij gekomen is. De toneelspelers uit Uruguay blijven op de vloer ritten, vlak bij de micro foon, zij zij.i er heilig van overtuigd dat hun heM nog terugkeert om een toegift te geven Neruda is echter al buiten. Weer in dc frisse lucht. ROTTERDAM, zaterdag Tijdens vechtpartij tussen enkele Sunna- mers gisteren op de Westkruiskade njn drie schoten gelost. Toen de poli tie arriveerde, waren de vechtende al verdwenen, maar getuigen wisten te vertellen dat een van de Surinamers -,aoor de schoten gewond zou zijn ge raakt, Een bevestiging van deze ver- j klaring was niet te krijgen, omdat zo wel dader cis mogelijk slachtoffer on vindbaar zijn. 4 CAPELDE AAN DEN IJSSEL, za~ terdag. in zijn eerstkomende vergadering moet de raad beslissen over het voorstel van B. en W. om ir. J. Lokhorst tot hoofddirecteur open bare werken te benoemen. De heer Lokhorst is thans directeur van de bouwtechnische dienst van Amstelveen. ROTTERDAM, zaterdag Er is in het Rijnmondgebied nog een tekort aan coronary care- (inten sieve bewaking en behandeling van hartkifarctpatiënten) bed den, maar b(j uitvoering van de bestaande plannen zal dit eind 1971 zijn ingelopen. Dit antwoor den b. en w. op vragen van het raadslid dr H. Lamberts. Uitgegaan wordt van een behoefte van zes beddej per 100.000 inwoners. In de Rotterdamse ziekenhuizen be schikt men thans over 34 coronary care bedden, elf zijn in voorbereiding. Schiedam, Vlaardingen, Dordrecht en Breda beschikken samen over 22 bed den (9 ia voorbereiding). B. en w. merken op; „Indien alle patiënten uit Rijnmond ook in ziekenhuizen in Rijnmond zouden moeten worden op genomen, zou de gemiddelde behoefte van 48 tot 72 gedekt zijn en zouden alleen eventuele pieken moeten wor den opgevangen door opnemingen bui ten dit gebied. Dr. Lamberts heeft ook vragen ge stéld over het vervoer van hartin farctpatiënten. Daarover zeggen b. en w-, dat zowel de GG GD als de par ticuliere ziekenvervoerondernemingen op deze patiënten zijn ingesteld. „1.1 de behandeling van deze patiënten voltrekken zich echter veranderingen, die een nadere aanpassing van het vervoer eisen. Bij snelle medische hulp kunnen thans meer patiënten worden gered", In dit veibaad wordt de eerste hulp ROTTERDAM, zaterdag In de tweede helft van mei zijn bij de Cen trale meld- en regelkamer van Rijn mond 789 klachten binnengekomen. Het grootste deel van de klachten, 340, had betrekking op lawaai, waar bij speciaal Guif met 66 klachten een bron van hinder bleek, In de eerste vijf maanden van dit jaar werden in totaal 8212 klachten geregistreerd te gen vorig jaar in dezelfde periode 3475. die het personeel van de ambulance kan verlenen van grote betekenis. Bij de GG GD wordt een plan uitge werkt om het ambulance personeel met behulp van langs draadloze weg verstrekte cardiologische adviezen te instruere.1 om reeds bij aankomst van de patient en ook tijdens het vervoer verdergaande eerste hulp tc kunnen ■verlenen. zaterdag 5 juni 1971 - pagina 5 - ;V:iï Aan het handje van een Roemeen.. (Van een onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM, zaterdag De volksdansdemonstratles die gister avond op diverse pleinen in liet centrum werden gegeven, werkten zo aanstekelijk dat veel toeschouwers spontaal meededen. In liet programma nas hiermee rekening gehouden, maar het grote aantal enthousiaste dansen de amateurs was voor de Nevo een verrassing. De Nederlandse Volksdansvereni ging Nevo verzorgde de organisatie van dit onderdeel van het Knaakfesti- vol. Er werd vurig gedanst door Griekse en Spaanse werknemers die sinds enige tijd in Nederland wonen. Voorts traden op het Rotterdamse ensembic „R", Aohalayuit Lei den, Nitsonim uit Den Haag en Gajdc uit Bergen, Het is een complete pieinrace geworden, want alle groepen dansten achtereenvolgens op Beursplein. Binnenweg, Stadhuis en Schouw burgplein en bij het Kunstcentrum Lijnbaan. Aanvankelijke problemen met de geluidsinslallatleiS waren na kor.e lijd vei halpen. Elk plein bood de toeschouwers in de loop van do avond het complete programma van Israëlische Griekse, Spaanse, Roemeense en Joegoslavische dansen. Tot slot werd op bet Schouw burgplein voor een groot publiek een finale gegeven, waarbij opnieuw alle groepen de benen soepel lieten werken. Ook hier weer was het pu bliek nauwelijks meer te houden on der het motto „kijken is leuk, mee doen is leuker". Of Mathieu Ficheroux het er mee eens is, weet ik niet, maar ik vind zijn nieuwste „hand- doekjes", een wat hanteerbaarder naam voor de haast klassieke draperieën in wit perspex, beter dan zijn laatste objecten. Beter is trouwens het juiste woord niet. In teressanter, omdat ze een. geheel nieuw aspect van Ficheroux laten zien. Ficheroux' voorkeur voor het monumentale kenden we al. Zijn sarcofagen hebben ons hieromtrent ai vol doende ingelicht. Geheimzinnig oplichtend achter matglazen, bolle vormen waren ze even ingetogen als de maker zelf. Met zijn handdoekjes blijft h(j wel in dezelfde, wat trieste sfeer de doekjes ha men a.b.w. klaar om dc tranen te drogen maar hij doei er nu andere dingen mee. Ten eerste materieel. Van de stoeien of stoel leuningen z(Jn ze verhuisd naar kapstokken of naar lege schilderb'Iijstjes. Ten tweede inhoudelijk. Juist door die verplaat sing, door ze nadrukkelijker aan voorheen in een context te plaatsen, krijgen do doeken een betekenis functie. Van doekje op 2ich worden ze tot onderdeel van een gebeuren. Heel sterk is dit het geval in een arrangement dat. als het niet hot gevaar van mis verstaan m zich had, superieure decorbouw genoemd kon worden, 't Is echter meer. Op één van de meubelen van Wim Wilson (Design is ook altijd nog showroom voor Wilsons meubelen) heeft hij zo*n doek neergelegd (opgehangen?), schuin voor een staand portretlijstje, dat geheel leeg is en alleen een verlicht, wit vlak omlijst. Met dit arrangement roept hij een heel gebeuren op. Een achtergrond voor een handeling, die nog gebeuren moet of net heeft plaats gehad. Het is alsof de „wenenden" om de „dode", die er niet is eik ogenblik terug kunnen komen of nog maar net weg zijn, Ficheroux maakt hiermee van zijn doeken een soort „pleurants", waarvoor de Middeleeuwer Sluter zich met geschaamd zou hebben. Er zijn ook nieuwe objecten van hem. Het zijn licht gewelfde, staande objecten van zwart perspex met een sleufachtige inkeping, waarin een eveneens gewolfde schijf steekt van vilt, verlicht, wit perspex. Zc hebben als vrijwel alle objecten van Ficheroux dezelfde geheimzinnigheid als aliijd, die opgewekt wordt door het zwakke, gedempte licht en de koele teruggetrokkenheid van het onaandoenlijke materiaal Na de periode van de sarcofagen, waarvan er in het laatste zaaltje nog drie, zeor gave exemplaren staan, zijn ze wat minder overtuigend. Meer esthe tisch, dan dwingend of evocatief. Dat ze niet voldoen, geeft Ficheroux zelf min of meer toe. Het is waarschijnlijk te wijten aan het feit, dat hij m zijn ontwikkeling inmiddels al weer een stuk verder is. Zijn tentoonstelling loopt in zo verre achter, dal de materialisedng van ae ideeën bij de Ideeen zelf achterblijft. Een kwestie van. geld vooral. Toch wil je als kunstenaar, als dat geld er eenmaal is, toch wel enkele van je ideeen uit gevoerd zien. Over de tentoonstelling als geheel mag echter niet het misverstand ontstaan, dat ze niet geslaagd zou zij'n. Niets is minder waar. Uit het informatiebulletin, dat de Ficheroux-expo- sitie begeleidt, nop dc volgende informatie„Galerie Design heeft een soort af betalingssysteem ontwikkeld. Bij aankopen van honderd tot duizend gulden kan dit bedrag tn maandelijkse termijnen van vijftig pul den betaald worden." Een andere, eveneens nieuwe activiteit van deze galerie is Jiet verhuren turn kunst. Tegen betaling van een bescheiden hangpeld ts het mogelijk enige tijd een kunstwerk i» uio huls op te hangen. Voor f..25».huur per maand krijgt u een merk, dat in prijs varieert van honderd tot duizend pulden, tijdelijk in be-it, ilfocht het u inmiddels zo vertrouwd geworden zijn. dat u het niet meer missen unit, is aankoop mogelijk. Het al betaalde huurbedrag wordt op de aankoopsom in mindering gebracht Welk ajbctalingsbcdrijf tipt hieraan? "WjARE het niet dat Scarlatti en Bach als eeisten het progamma van de uitvoering der Rotterdamse Muziekschool sierden, de jaarlijkse presentatie van de R.M.S. in de kleine Doelenzaal zou ditmaal een volledig eigentijdse aangelegenheid geworden zijn. Vermoedelijk welbewust. Het spreekt vanzelf, dat er de muziek school veel aan gelegen is, near buiten te treden met het beste dat zij in in terpretatieve rin te bieden heeft, maar het laat zich eveneens verstaan dat dit instituut erop gesteld is, te tonen, dat het niet conservatief Is ingesteld, en dus op allerlei manieren mee wil gaan met wat het heden biedt. Het begrip heden, ruim nemend en betrekkend op alle grote componisten, van deze eeuw moet allereerst ge noemd worden Hindemiths opus 44 IV (vijf stukken, voor strijkorkest), wer kelijk professioneel uitgevoerd door het kamerorkest van Tom de Vree. Van Stravinsky werden bijzonder charmant vier kleine quatre-mains stukken gespeeld, van Siostakovitch heel muzikaal en accuraat de Drie fantastische dansen voor piano en ven Turina buitengewoon talentvol twee gitaarcomposities. Van de Nederlandse (ADVERTENTIE) Automobielbedrijf v. Beverenstraat 5 Schiedam T. 2665&1 - privé 155723 werken frappeerde een spiritueel ver klankte Suite voor blokfluit en klave cimbel van Adriaan Bonsel door ori ginele vondsten. Het experimentele koorwerk Lilith van Bernard van Beurden, knap uitgevoerd onder lei ding ven Marjan van Oostendorp, ex ploreert de klank op een wijze, d-e een ogenblik geestig gevonden wordt doch blijft steken in het probeersel. Op andere wijze experimenteel han delt Cage in zijn Amores voor gepre pareerde piano en slagwerk. Ook hier wisten de jongelui heel goed raad mee, evenals trouwens met de popu lair gezette lie-ueren die de solfège - klas van de voorbereidende vakoplei ding o.l.v. Joop Noordhof zong. Qua uitvoering uitstekend was een niet zo boeiende pianosonatine van Jardanyi. Aardig ook klonken enige ensembles in stukken van Scarlatti en Van Denr een, terwijl de weergave van een deel uit een solosuite voor cello van Bach bepaald talent verried. Zeer veel ap plaus werd uiteraard alle executanten geschonken. Zij hadden het stellig verdiend. ELLY SALOMÊ Van onze sportredactie (Van onze sportredactie) SCHIEDAM, zaterdag. Morgen wordt op de wielerbaan In het sport park Harga tc Schiedam een wielerin- terland voor amateurs tussen Neder land en West-Duitsiand gehouden. Voor Wcst-Duitsland komt de vol gende ploeg aan de start: Dieter Berk maan; Herbert Henz; Karl Heinz Henrichs; Hans Martin Baivtz; Rolf Wissfeld; Heinz Sander en Axel Krause. Wegens de tournee van Nederlands beste amateurs in Rusland, kan Oran je niet met de sterkste formatie de start komen. Voor Nederland rij den Ron Bakker; Ron Smits: Ben ten Teys; Jackie Gerritse; Gerard Kamper en Jan de Jong. De ontmoeting be staat uit vier nummers. t,w. 1 km te gen het horloge, sprint, een ploegach tervolging en een individuele achter volging, Het geheel -wordt omlijst met een programma voor amateurs en nieuwelingen. De wedstrijden berinnen om half twee.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1971 | | pagina 2