moet zelf aan
'71 deelnemen
h
Popfestival is
voor elite-publiek
I
Loosdrechts
Jazzfestival
veelbelovend
van start
1
m
Pelser, Hamelberg;vanTÏI Co.
KUNST
Wedden
Verwondering
Magisch
Niwamo onderzocht 'Kralingse Bos'
Minister «dl acht slaan
op hegrotings-
prioriteiten adviseurs
/I 1
Picasso boos
praktijkdocent(e)
le verplegende (m. of vr.)
Elite
Financieel tekort
BEZORGERS(STERS)
Een diploma
AtheneumHBS of Gymnasium,
Weet je eigenlijk wei wat dat waard rs?
pagina 10 - woensdag 4 augustus 1911
R
door JAAP BOLTEN
Nu de tentoonstelling enige tijd
aan de gang is wordt één ding
wel duidelijk: Sonsbeek 71 komt
de dingen niet pasklaar aan de
drempel leggen. Er zijn een hoe
veelheid projecten gerealiseerd
die niet met zijn allen in 'n mooi
te definiëren vakje passen. En ik
geloof niet dat de organisatoren
zélf zullen ontkennen dat er kwa
litatief gezien wel eens een kneus
je tussendoor loopt. Dat neemt
evenwel niet weg dat er Grote
Dingen te zien zijn, een kwalifi
cering die niet alleen op het for
maat slaat.
Om ten volle profijt van de mani
festatie te trekken moet de bezoeker
zélf iets kunnen opbrengen. Voorzo
ver hij nog met het idee rondloopt
moet hij zien te vergeten dat "kunst
genot" ik weet zo geen ander
woord even makkelijk te verkrij
gen is als een pak zeeppoeder dat fa
brikanten ijverig en gewiekst binnen
ieders handbereik brengen. Ook de
behoefte eraan zou niet obligaat moe
ten zijn. Ondanks de schijn van het
tegendeel. tentoonstellingen zijn
niet van de lucht kost het name
lijk moeite om in wezenlijk kon takt
met kunst te komen. Om de precaire
balans te bereiken van wat zo- tref
fend bewogen inzicht genoemd wordt
Is gewoon training nodig, zoals elke
kennis: of kunde niet uit de lucht
komt vallen maar voorafgaande in-
de Ja pan nor Matsuzawa. die óc vol
gende tekst in de catalogus heeft la
ten opnemen: „Precies op dit momcr.t
waarop u deze zinnen leest, zit ik op
het Seiizuliri Mert-icution Platform in
een centraal gelegen hoogvlakte van
Japan cn oefen rustig heel rustig as
cese uit ten gunste van de ondergang
der mensheid, terwijl jk mijn psi be
zit Iaat nemen van u hier ter plaatse".
Op het moment da', ik zoiets lees
denk ik dan altijd „wedden dat hij
op dit moment lekker thuis achter een
kop koffie zit iu plaats van op zo'n
tochtige hoogvlakte"; maar voel mij
dan direct daarop zeer schuldig over
zulke triviale vermoedens. Maar dan
moet zo'n man ook maar niet zo bazig
en hebberig zijn cat hij dc ondergang
der mensheid wil cn zijn psi bezit wil
laten nemen van mij. Dat zou je toch
minstens even kunnen vragen, zowel
onn dc mensheid als aan mij!
JOZEF BEUYS ...naar mevr. v. d. Grinten.
MATSUZAWA ...op hoogvlakte zitten.
spanning vereist. Dat valt tegenwoor
dig niet zo goed, maar is daarom niet
minder waar.
De Duitse kunstenaar Jozef Beuys
heeft een combinatie van situaties en
gebeurtenissen geschapen en biedt de
ze aan ais zijn bijdrage aan Sonsbeek.
71. In de schuur van een boerderij in
het Zeeuwse Vlake (met de trein naar
lerseke, op het station fietsen huren,
fietsen, naar Vlakc) kan men een. op
de band opgenomen gesprek van
Beuys met mevrouw van der Grinten
beluisteren. Voor wat betreft de re
latie van deze personen, de inhoud
van het gesprek, het interieur van
de schuur, het landschap onderweg
en welke andere factoren men ook
maar wil moet ieder zijn eigen ogen
en oren de kost geven. Zeker is dat
Beuys tot deze conceptie van dingen
is gekomen door het volgen van een
bepaalde koers, een koens die ook in
zijn andere werk is .waar te nemen.
Beuys ziet de wereld van dorpen,
boerderijen, het land in een magisch
perspectief. Zijn beleving daarvan is
persoonlijk en intens en hij draagt
deze over op de ontvankelijke toe
schouwer door kleine ingrepen of
zoals in dit geval alleen door het
bijeenbedenken van de bovengenoem
de situatie. Wie dat niet genoeg vindt
zou kunnen bedenken dat een zeven
tiende eeuwse meester als Adriaan
van Oostade eigenlijk niet méér geeft:
gesprekken, interieurs van boeren
schuren, een stuk landschap. Van Os-
tade heeft, net als zijn tijdgenoten,
deze inhoud op linnen in olieverf
weergegeven. Beuys heeft daar, we
derom net als zijn tijdgenoten, andere
technieken voor. Wie zeer veel waarde
hecht aan het linnen, do olieverf, de
kunst om hiermee handig om te gaan,
moet vooral naar het Rijksmuseum
blijven gaan. Wie het om de inhoud
begonnen is is met Beuys' voorseiek-
tic ten zeerste gebaat.
Een heel ander project is dat van
En zo is Sonsbeek 71 een mengsel
van verwondering bij brenger de er
varingen, dwingerige kleuters, schep
pers van betekenisvolle vormen met
massa, aarde of Situaties, modieuze
doordravers, het absurde gedefinieerd
en het definitief absurde. Het best'
is om er zelf op af te gaan, een oor
deel te vormen, daarop terug te ko
men, of juist niet; in elk geval uw
mening niet onder stoelen of banken
steken in de discussicruimto of waar
dan ook, te laten zien hoe het dan %vél
moet, kortom.' deel tc nemen aan
Sonsbeek 71 (door uw toedoen nog
aan verandering onderhevig tot 15
augustus).
Een taf roei van het popfestival in het Kralingse Bos.
DEN HAAG, woensdag (ANP)
„Om interesse'te kunnen opbren
gen voor verschijnselen als pop
festivals is een hoog opleidings
niveau vereist. Van de bezoekers
van het Holland Popfestival in
het Kralingse Bos had 56 pxocent
(geheel of gedeeltelijk) een mid
delbare schoolopleiding gevolgd.
De „werkende jeugd" was in Kra
lingen slecht vertegenwoordigd.
Slechts zes procent van de be
zoekers had ten tijde van het fes
tival geen baan en volgde ook
geen opleiding. De festival-gan
gers behoorden tot de maat
schappelijk en politiek zeer ge-
engageerden. Ruim een kwart
van de bezoekers bracht drugs
mee naar het festival."
DEN HAAG, woensdag Minister
Engels van cultuur, recreatie en
maatschappelijk werk heeft de Raad
voor de Kunst, reagerend op het ver
wijt dat deze buitenspel was gezet,
meegedeeld dat „ook bij het aan
brengen. van eventueel noodzakelijk
gebleken bezuinigingen ten opzichte
van de aanvankelijk opgestelde con
cept-begroting, zoveel mogelijk met
de prioriteiten en andere wensen in
het advies van de Raad voor de
Kunst rekening wordt gehouden."
De Raad voor de Kunst had, zoals
gebruikelijk, al op 31 maart een be
grotingsadvies voor de minister op
gesteld, rekening houdend met een
expanderend beleid. Toen, naar aan
leiding van berichten over bezuini
gingen, de Raad de minister vroeg
contact op te nemen hierover, ant
woordde de minister hiervoor geen
tijd meer te hebben. De minister
verklaart nu dat het niet normaal is
tussentijds overleg te plegen, en dat
hier onmogelijk uit kan worden ge
concludeerd tot een „passeren van
het wettelijk advieslichaam."
De minister wijst het verwijt van
de Raad dat „beslissingen op impro
viserende en onzorgvuldige wijze tot
stand gaan komen" met kracht van
de hand „Zowel mijn ambtsvoor-
gangster als ik zelf hebben onze ad
viezen, respectievelijk beslissingen,
met zorg genomen en daarbij zoveel
mogelijk rekening trachten te hou
den met de prioriteitsstelling in het
begrotingsadvies van de Raad voor
de Kunst."
Be minister nodigt tenslotte de
Raad uit voor een gesprek, half au
gustus.
Het ambitieus opgezette Internationale Jazzfestival Loosdrecht,
waar gedurende deze hele week een aantal belangwekkende groepen
optreedt, is gisteravond veelbelovend van start gegaan. Dat kwam
vooral door het orkestrale vuurwerk, waarmee de verrassend goed
op poten staande Festival Big Band onder leiding van Jerry van
Rooyen de avond besloot.
De met veel pep en precisie spelende trompetsectie van de Loosdrecht Festival Big Band: Cees Smal, Rolf Eric-
soti, Rick Kiefer, Benny Bailey en Ack van Rooyen.
NICE, woensdag (Reuter) Pablo
Picasso heeft bij de rechtbank in
Grosse een aanklacht ingediend te
gen de dienst publieke werken van
zijn woonplaats Mougïns bij Nice. De
89-jarige kunstenaar zei gisteren, dat
zonder enige voorafgaande waar
schuwing de weg voor zijn huis over
een afstand van een kilometer was
opgebroken en er twee meter diepe
geulen waren gegraven, zodat hij
zijn huis niet uit kon voor zijn dage
lijkse wandeling, leefde als een ge
vangene en geen vrienden kon ont
vangen.
GEMEENTELIJKE DIENST
VOOR BEJAARDEN
VERZORGING
AMSTERDAM
Op korte termijn wordt ter assistentie van het hoofd opleiding gevraagd een
in de rang van 1 e verplegende.
De praktijkdocent(e) krijgt tot taak om in klein teamverband de opleiding
van de leerling-ziekenverzorg(st)ers te verzorgen. Hierbij is behalve de vak
technische kant ook de mentale vorming van groot belang.
De begeleiding zal grotendeels plaatsvinden in het binnenkort te openen
bejaardenoord het „Flevohuls" aan de Kramatweg
Tevens wordt'ter versterking van de verpleegkundige staf gevraagd een
met leidinggevend ©capaciteiten.
Het bezit van het diploma ziekenverpleging A is vereist.
Salariëring volgens de gemeentelijke rege'ingen.
Voor inlichtingen kunt u 2ich wenden tot het Hoofd van de Verpleegafde-
ling, Roetersstraat 2, Amsterdam, tel. 020-225955.
Volledige sollicitaties onder no. V 3571 te richten aan de Directeur van de
Dienst der Gemeentelijke Personeelsvoorziening. Jan Luijkenstraat 94, Am
sterdam-Zuid.
Dit achttien-mans orkest, dat spe
ciaal voor deze gelegenheid was ge
formeerd, bestond uit een aantal er
varen Europese studio-musici plus
enkele Amerikanen, onder wie trom
pettist Benny Raily en altist Herb
Geiler. In het verleden is al meerma
len gebleken, dat het vormen van
zo'n band een riskante zaak genoemd
moet worden, omdat de musici maar
enkele dagen de tijd hebben om in
gespeeld te raken.
Ruim anderhalf jaar geleden bij
voorbeeld ging dezelfde Jerry van
Rooyen in de Amsterdamse RAI met
een soortgelijke formatie min of
mri'r de pv-i in. Gisteravond heeft
U I i.-.i gerevancheerd,
want ondanks de ditmaal nog iets
kortere voorbereidingsperiode had
hij van dezeLoosdrechtee band een
soepel lopende eenheid weden te
maken, die bovendien in staat bleek
moeilijke hindernissen met veel ver
ve le nemen.
Vooral het gave teamwerk van de
vijf trompetten was een lust voor het
oor, maar daarnaast onder andere
ook de puntige manier waarop de
saxsectie bepaalde passages inzette. Dc
ritmegroep functioneerde goed, al
hamerde drummer Tony Inzalaco het
ritme er vaak wel erg nadrukkelijk
Onder de over het algemeen rede
lijk werk leverende solisten vielen
vooral de ex-EIlinglon trompettist
Rolf Ericson en Ackie van Rooyen
op bugel op, die zich beiden fel en ad
rem tegen de rest wisten af te zetten.
De nadruk lag bij deze band wel
duidelijk op het orkestwerk. In het
bijzonder Jerry van Rooyen zelf had
een paar gecompliceerde, maar goed
in het gehoor liggende arrangemen
ten geleverd met leuke tempowisse
lingen en overgangen.
Een nadeel van dit accentueren van
het orkestrale element is, dat de so
listen niet al te veel ruimte wordt
gelatenhetgeen de spontaniteit niet
ten goede komt. Daarom was het te
leurstellend. maar misschien ook wel
tekenend dat Van Rooyen zo afwij
zend reageerde op pogingen van al
tist Piet Noordijk om tijdens de toe
gift een soort informele jam-session op
gang te brengen. Zodat het orkest er
uiteindelijk toch niet in slaagde om
ondanks het briljante samenspel
door de wat onpersoonlijke studio
sfeer heen te breken.
Eerder op de avond had het Theo
Loevendie Consort zich gekweten
van de enigszins ondankbare taak
het festival moeten openen. Hoewel
de band zich erg inspande, kwam de
muziek niet van de grond en ont
stond er een nogal kleurloze mengel
moes van klanken. Eigenlijk zou er
ook op zo'n festival een mogelijkheid
tot herkansing moeten beslaan.
Daarna zorgde de Amerikaanse
zanger Jon Hendricks voor een aan
genaam halfuurtje met zijn virtuoze
vocals, die voor een belangrijk deel
gebaseerd zijn op instrumentale soli
van bekende plaatopnamen. Hen
dricks was uitstekend op dreef in zijn
versie van het bekende Round about
midnight van Miles Davis.
's Middags was inmiddels hel jaar
lijkse Jazz Concours begonnen onder
het wakend oog van organisator Max
van Praag, Voor deze muzikale strijd
hebben zich meer dan 25 groepen
aangemeld. Het Festival zelf, dat
wordt georganiseerd door de NOS in
samenwerking met de Vara, heeft
vandaag onder andere een tenorenge
vecht met Harry Verbeke en Hans
Duller op het programma. Hoewel
een deel van de avond rechtstreeks
door dc radio wordt uitgezonden lijkt
het beslist wel de moeite waard in
de botenloods van Jachthaven Van
Dijk te gaan luisteren.
SIMON KORTEWEG
Aldus enkele conclusies uit het on
derzoek dat het Nederlands instituut
voor maatschappelijk werk onder
zoek (Nimawo) in Den Haag in juni
1970 heeft uitgevoerd tijdens het
Holland Popfestival in het Kralingse
Bos in Rotterdam. Het Nimawo heeft
zijn rapport onlangs voltooid en uit
gebracht aan de minister van cul
tuur, recreatie en maatschappelijk
werk. die opdracht voor het onder
zoek had gegeven.
Op het festival, waar naar schat
ting Honderdduizend man aanwezig
was, heeft het Nimawo 1101 Neder
landers (744 mannen cn 357 vrou
wen) ondervraagd en ook van 285
buitenlanders gegevens genoteerd.
Dc gemiddelde leeftijd van de on
dervraagden bedroeg 20 jaar. Op het
festival waren twee keer zoveel jon
gens als meisjes. De buitenlanders
vormden 20 procent van het bczoe-
kerstotaal.
De popfestival ga nge rs vormden
niet alleen een elite wat opfelding be
treft. zo stelt het Nimawo. maar ook
qua deelname aan culturele manifes
taties. In de vier weken voor het fes
tival bezocht meer dan de helft van
hen een popconcert en een film, 40
procent een tentoonstelling en ruim
eon kwart oen toneelopvoering. Het
maatschappelijk en politiek engage
ment van de bezoekers leidt het Ni
mawo af uit het feit dat 39 procent
in de maand voor het festival had
deelgenomen aan maatschappijkriti
sche discussies en 22 procent aan
protestdemonstraties. Dc bezoekers
waren volgens het onderzoek van het
Nimawo vooral geïnteresseerd in
..muziekgenres die zelden of nooit op
de hitparade voorkomen, een soort
elite-pop die een beperkte selectie
vormt uit het totale pop-spectrum".
Een kwart van de bezoekers
bracht drugs mee naar Kralingen,
maar dit betekent niet dat slechts
een kwart drugs gebruikte. Op hel
terrein waren drugs in overvloed
verkrijgbaar en velen hebben van
deze gelegenheid gebruik gemaakt,
stelt het Nimawo.
Uit hel onderzoek is gebleken dat
het festival goed is verlopen wat be
treft hot programma, de organisatie
en de hulpverlening, maar dat onvol
doende aandacht was besteed aan
drank- cn voedselprijzen, afvalver
wijdering, terreinbeveiliging en be
wegwijzering.
Het Nimawo wijl een niet gering
deel van hel financiële tekort van dc
stichting Holland Pop Festival aan de
hoge eisen van de gemeente Rotter
dam. „De overheid zou geen winst
moeten maken op culturele manifes
taties, maar in dit geval heeft de ge
meente Rotterdam een winst van
80.000 gemaakt. Bij vergelijkbare
situaties vangt de overheid vaak ex
ploitatietekorten op door subsidie tc
verlenen," zegt het Nimawo.
Het vervolgt: „De aanvraag om in
1971 opnieuw een popfestival le mo
gen organiseren is door de gemeente
Rotterdam afgewezen op grond van
de onmogelijkheid om wel en orde
op het terrein te handhaven. Dc juri
dische inconsequenties die het ge
volg zijn van het tolereren van han
del in drugs waren ook vóór hel fes
tival van 1970 te voorzien, zoals ook
van de tevoren met de medische ge
volgen is rekening gehouden. De ar
gumenten die in Rotterdam worden
gebruikt om een volgend festival al
tc wijzen kunnen daarom niet als ge
heel geloofwaardig worden be
schouwd," aldus het Nimawo.
Het
Rotterdams
Parool
vraagt
Leeftijd vanaf 15 jaar
Aanmelden: Westblaak 9, Rotterdam-Centrum.
Telefoon135430-155960-232114-286192.
Wij dachten van niet!
Je staat binnenkort voor een gewichtige keuze: een werkkring
zoeken of verder studeren
Jammer als je die keuze doet zonder alle mogelijkheden te kennen.
Wist je bijvoorbeeld dat je als Accountancy-Student bij Pelser,
Hamelberg. Van Til Co. werken en studeren perfect kunt com
bineren?
En dat je aanvangssalaris daarbij ai meteen hoger is dan bij veie
andere richtingen die je met dat diploma kunt inslaan
Zo is er heel wat méér dat je niet weet.
Daar zou je eens rustig over moeten kunnen praten met iemand die
dé wegen kent. Die alles weet van studie en studiebegeleiding inde
praktijk van de Accountancy.
Kortom... bel even voor'n afspraak: 010-23 59 40.
De Heer de Munnik van ons kantoor in Rotterdam, Heemraadssïngel
141. arrangeert graag zo'n informatief gesprek
ACCOUNTANTS
Amsterdam - Arnhem - Breda - Brussel - Eindhoven - 's-Gravenhage - Haarlem
Heerlen - 's-Hertogenbosch - Nijmegen - Rotterdam - VVeert,