in Nieuwe groep Sater: met 'instant-teater' reageren op actualiteit GOVENT GARDEN LAAT PUBLIEK KWART EEUW U; TERUG KIJKEN NA 45 JAAR HONDERDEN AAN GRAF VAN VALENTINO •®1S8S GOED BAT m POLITIE IS..? week/weekend weg weien Weer 24-uiu-expositic Ex-tv-dokter - mm W0:SS0t0i0wiUi iMiêi0iÈêÊ00MK!É Verschillen Zoeken BBK wil actie tegen falend kultuurbeleid' Famous Artists heft Europese afdeling op Onderscheiding in VS voor Lucas Vis Jeugdfestival in Maastricht Tilburgs accordeon- concours trekt ruim 2000 deelnemers Overal toneel, door ADA VAN BENTHEM JUTTING Er komt dit najaar een nieuw kunstprodukt op de markt: het „in- stantteater". Het wordt vervaardigd door de toneelgroep „Sater", die zich tot taak stelt zowat overal toneel te spelen behalve in theaters, en het publiek te overvallen met actuele zaken. RUDOLF VALENTINO in dè ti telrol van de stomme film "De sjeik", die hem miljoenen aan bidsters bezorgde. HOLLYWOOD, dinsdas {Reu TER) De dood van de in de twintiger laren aanbeden film ster Rudolf Valentino (op,23 au gustus 1926) werd gisteren op de begraafplaats in Hollywood op grootsere wijze herdacht dan sinds de tweede wereldoorlog het geval was geweest. Vele honderden verzamelden zich om Valentino's graf en bedolven net onder de bloomen en tranen. Rudolf Valentino stierf 45 jaar geleden op 31-jarige leeftijd. Tientallen vrouwen en meisjes pleegden om hem zelfmoord en zijn graf werd ieder jaar op zHn sterfdag door tallozen bezocht. Na fle Tweede "Wereldoorlog be gon deze verering af te nemen. Een geheimzinnige gesluierde vrouw in liet zwart, die tiental len jaren achtereen zwijgend het graf bezocht, ontbrak gisteren. Wel was er o.a. een man met een wit geschminkt gezicht in gezel schap van een vrouw die een mantilla cn satijnen hot pants droeg. De man vertegenwoordig de de „Stichting voor het bewa ren van de herinnering aan Va lentino". De vrouw voor het be waren van de herinnering aan Ienttno". De vrouw zei dat zU het verdwijnen van de roman tiek op het witte doek symboli seerde. Mary McLaren, ook een bekende sier uit de tijd van de stomme film, sprak aan het graf, maar barstte halverwege in tra nen uit Sater, een duidelijke verwijzing naar ihet woord satire, is op 1 au gustus officieel opgericht. Het is een coöperatieve vereniging, naar het voorbeeld wan Shireen Strookers Werktheater. De bedoeling is lande lijk te opereren. Salter hoopt dan ook op een rijkssubsidie voor sala ris, huur en sociale lasten. De pro ductiekosten. moeten betaald wor den door dogenen voor wie wordt opgetreden. Er kunnen zowel van ie voren geonganiseerde als onvoor- (Van onze kunstredactie) AiMSTERDAM, dinsdag. Galerie Binnenkant 48 stelt zijn deuren het aanstaande weekeinde weer 24 uur achter elkaar open. Van zaterdag middag drie uur tot zondagmiddag drie uur exposeren er acht kunste naars. Gordon Pheal uit New Vork komt met metaalplastieken, Peter Schwandt uit Berlijn toont grafieK. De andere exposanten zijn Nederian- ders: Peter van der Meer toont bron zen, Herman van Valen komt met et- sen. For Hakkaart toont schilderijen en tekeningen, Lucie Leene laat haar edelsmeedwerk zien, Wilms Mantje- Bakker komt met keramische plastie- .ken en Miekc Stork met tegels. zlene voorstellingen worden gege ven, op Straat, of ergens in een, ge bouw, in een supermarkt of ln een congrescentrum. De leden van Sater zijn desnoods bereid met de pet rond te gaan. De 'groep, die voorlopig uit vijf tien mensen* bestaat, van wie negen acteurs en actrices, fis een paar we ken geleden met van particulieren geleend geld van start gegaan in een vroeger pakhuis aan de-Oude*-' zitfds Achterburgwal in. Amsterdam. Onder leiding van de Amerikaanse regisseur Peter Feldman 'en bege leid door schrijver Michiel Beried zijn dc acteurs en actrices aan het werk. Op de spelerslijst staan:.; Jenn Ben Yakov, Marcelle Meuleman, Stijn van Nes, Yvonne Petit, Anke Taverne. Bracm van der Vlugt, Mar den van den Ouwelant, Rein Ed zard en Ruben van Bronckhorst. Bram van der Vlugt (onder meer bekend als de vroegere tv-dokter Finlay) is een van de mensen van het eerste uur. In november van het voriig jaar was hij al met een groep je aan ihet praten., Van der Vlugt: „We konden knezen tussen een stichting, met een bestuur van een soort regenten, of iets waarbij je je eigen bestuur benit. Dat kan -alleen als je een vereniging bent. In gewone verenigingen mogen de leden geen salaris ontivaragen. De enige manier om zakelijk voordeel eruit te halen js een coöperatie te vormen. De le denvergadering heeft beslissings bevoegdheid. Daaruit wordit öcfe ihet bestuur gekozen. Er hoeren dus geen buitenstaanders te worden aange trokken." Op 1 januari, ontstond het plan dat we dit zouden gaan doen. Toen hebben we ons al twee avonden in de week (georiënteerd. Het echte trainen en voorbereiden voor het soort werk wat we willen gaan doen is pas een paar weken aan de gang." Sater hoopt in oktober cd novem ber in de openbaarheid te kunnen treden, in principe daar, waar men sen er niet op verdacht zijn. De leden -,van de groep zijn het nog niet eens over de artistieke vorm die hun pro- d-ukties moeten krijgen. tv.,-y Rein Edzard: „We proberen for mules te zoeken. Wc -denken bijvoor beeld aan het project „Ganzebor- den" bij Studio destijds, of aan Commedia dell'arte, of het wordt een heel simpel verhaaltje waarin we de actualiteiten invullen van dag tot dag. In ieder geval wordt het een samenstel van korte eenheden. Minstens, éen middag in de week wordt gediscussieerd over een •groepsvisie op bepaalde dingen. Van der Vlugt: Ik ben ontzettend bang dat we allemaal hetzelfde wil len. Een groep kan ontzettend gauw te homogeen zijn. Het goeie is dat er verschillen ln ideeën zijn in deze club. Dan moet je mekaar er warm voor zien te krijgen. Het gevecht met elkaar ls een onderdeel van het werk." Regisseur Peter Feldman, artis tiek leider van de groep, is afkom stig van,het Open Theatre uit New York. „Ik heb me veel met impro visatie-werk beziggehouden, maar ik heb nooit straattheater gedaan, Daarom wilde ik dit zo graag. Zo direct te werken met het laatste nieuws, is een ontzettende uitdaging. In een theater speel je altijd weer voor dezelfde mensen. Het interes sante is dat je nu andoren bereikt. Edzard: „Belangrijk is dat we van Peter bepaalde aanknopingspunten, ezelsbruggetjes leren om associaties zo snel mogelijk vorm te gaven. Be langrijk is ook dat we zó op elkaar ingespeeld raken, dat we kunnen werken. Van der Vlugt: „In twee weken zijn we al veel leniger geworden, ook geestelijk. Spieren en spirit zou jc kunnen zeggen," (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM, dinsdag. De Be- roepavereniging van Beeldende Kun stenaars (BBK) roept via een open brief aan het bestuur van de Neder landse Federatie van Beroepsvereni gingen van Kunstenaars op tot „soli daire Strijd, het vormen van één fe deratief front". Het gaat tegen „de uitvloeisela van het falend kultuurbeleid" van de re gering en voor „socialisering van de kunst?'. Waaronder de BBK verstaat het dienstbaar^ maken van „onze kreatieve kapaeiteit aan het welzijn van de gehele gemeenschap". Een werkbijeenkomst van de toneelgroep Sater. Op de voorgrond (1) Ruben van Bronckhorst en Martien van.den Ouwelant, liggend Rflin Edzard. Op de achtergrond (v.l.n.r.) Bram van der Vlugt, Peter Feldman Bn Michiel Berkel. Foto: Bert Sprenkeling Waaruit die precies bestaan weten we nog niet. Het kan ook zijn dat Michiel wat sdhrijft en dat we daar op gaan ..improviseren." „Het bestaat niet in onze omge ving, dit soort theaier. Je weet niet wat je moet doen met het publiek. Of je het mee moet laten spelen, of dat je voorstellingen moet geven die discussies tengevolge hebben." •Van der Vlugt: ,;We trainen iedere dag heel lang. Het ds wel,belangrijk als Instanttheater snel' 'te.'; kunnen reageren. Om vlug wat dramatisch te doen op een bepaald thema: daar voor heb je grote vaardigheid nodig. Je moet'leren lichamelijk en gees telijk te associëren. Weten waarmee je bozig bont, wat er in je omgeving en in de wereld omgaat en waar jo jc bij betrokken moet voelen om er een vorm aan te geven. Vooral. dc; eerste paar weken moet je je con centreren om dc vorm te maken. Je kan nóg zo leuk en aardig een idee hebben, of een sketch of een -liedje, maar hot staat of valt tenslotte met de vertoning," Li het Victoria and Albert Museum Ln Londen is zojuist een expositie geopend over „Vijfen twintig jaar opera en ballet in Covent Garden". Die vijfentwin tig jaar beginnen op 20 februari 1946 toen het beroemde Covent Garden voot liet eerst weer bal let liet zien, na een oorlog waar in het als revue-theater dienst had gedaan. Gestart werd met een produk- tie van „The sleeping beauty", met in de titelrol een meisje ge naamd Margoth Fonteyn. Op de expositie in 't Victoria and Albert Museum staat haar kleedkamer zoals hij er die 20ste februari 1946 uitzag, vol kakkerlakken en spinnewebben: er was geen tUd geweest, of geen energie meer om de kamer schoon tc maken, Margot Fonteyn domineert trouwens dezo hele, uit 23 „hoofdstukken" bestaande expo sitie, al staan daar niet minder klinkende namen tegenover: Kalp Vaughan Williams, Boris Christoff, Benjamin Britten, Kathleen Ferrier, Joan Suther land, Otto Klemperer, Franco Zcfirelli ais decorontwerper, Eli sabeth Schwarzkopf, Luchino Visonti. Er xtin toneelrekwisieten en kostuums van de verschillen de produktles aanwezig, mo dellen van decorontwerpen en kostuumtekeningen. De konink lijke loge staat er, helemaal op getuigd voor een galavoorstel ling. In een hoek ligt de dronken Falstaff te slapen op een kroeg tafel. Rudolf Nurejew en dame Margot Fonteyn dansen het lief desduet uit „Marguerite en Ar- mano" in een kleine, met spie gels behangen ruimte, zodat dc filmbeelden steeds gereflecteerd en herhaald aan alle kanten te zien z\jn. Daarnaast zingen Ma ria Callas en Tito Gobbi „Tosca" op film, en zo brengt iedere stap door de expositie een nieuwe verrassing, een nieuwe „ster". PETROESJKA, de tragische marionet uit het gelijknamige ballet van Fokine-Strawinsky hangt levensgroot op de expositie (Van onze econ. redactie) AMSTERDAM, dinsdag Famous Artists School, ccn schriftelijke kunst academie, gaat haar Europese afde ling en dus ook die in Amsterdam eind 1974 opheffen. De ingeschre ven cursisten kunnen hun studie af maken. De academie neemt overigens op dit ogenblik nog steeds cursisten aan. Do opheffingsmaatregel werd door het hoofdbestuur in dc Verenigde Stalen genomen. Famous Artists School lijdt verliezen, die volgens bet hoofdbestuur te wijlen zijn aan de vestigingen buiten Amerika. Famous Artists School probeert dc moeilijkheden nu op te lossen door samenwerking met andere organisa ties. Daarbij wordt gedacht aan een f ranch ising-overeenkomst, een rege ling waarbij een andere onderneming het recht de naam van Famous Ar tists School te gebruiken, koopt. Volgens plaatsvervangend direc- teu H. J. Simons staan er bij de Ne derlandse afdeling ongeveer 17.C00 cursisten uit Zweden, Nederland en België ingeschreven. De Nederlandse afdeling ieed vorig jaar geen verlies. Voor dit jaar wordt op een klein ver lies gerekend. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM, dinsdag.De jon- fe Nederlandse componist en dirigent ucas Vis heeft tijdens een verblijf in de Amerikaanse stad Tanglewood voor zijn octet „Essay No. 1' de Koussevitsky-prijs voor compositie gewonnen. Lucas Vis was In Tangle wood met een stipendium van het ministerie van CRM om de Italiaanse dirigent en componist Bruno Mader- na daar tijdens diens cursus voor compositie en orkesldlrectie te assis teren. Lucas Vis, die in 1947 werd gebo ren, studeerde aan het Conservato rium van het muziektyceum in Am sterdam cello bij Remer Bresser cn directie bij Jaap Spaanderman. In 1967 volgde hij in Salzburg de direc tiecursus o.l.v. Bruno Maderna en LUCAS VIS prijs in Tanglewood kreeg daar de eerste prijs als diri gent. Daarna heeft hij verscheidene concerten in Nederland gedirigeerd o.m. van het Kunstmaand Orkest en het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Zijn debuut als dirigent werd zeer gunstig ontvangen. Ook is*hij als gastdirigent opgetre den met het Nederlands Kamerorkest en het Amsterdams Philharmonisch Orkest. Bij de opening yan het Hol land Festival 1069 dirigeerde hij het Residentie Orkest. In datzelfde jaar assisteerde hij Bruno Maderna met de leiding van de dirigentencursus in Salzburg. De afgelopen jaren heeft Lucas Vis dankzij de steun van het ministerie van CRM compositie ge studeerd bij Jan van Vlijmen en Reinbert de Leeuw. (Van onze kunstredactie) MAASTRICHT, dinsdag Onder de naam „Grensgeval" zal zich van 22 t/m 24 oktober in Maastricht het vijfde jeugdfestival afspelen, bestemd voor jonge mensen uit Nederland en België. Aan dit lustrum-festival wordt ook deelgenomen door de Werkgroep Jongeren Centra uit Sittard, waarin samenwerken de jongerencentra van Heerlen-Zuid, Sittard, Maastricht, Schlnnen en Geleen. De avondpro- framma's van het festival zullen zich an ook tegelijkertijd in de zes cen tra afspelen. Op het programma staat onder meer theater Fun- bouse van Rob van Houten en Elly en Rikkert Zuiderveld. Overdag kan men in Maastricht in werkgroepen, aan „blok-programma's" deelnemen, waarbij toneel (met mensen van Pro loog), muziek en allerlei doe-het- zelf-toestanden aan de orde zijn. Wat logies betreft is ..volledige verzorging" mogelijk in Kasteel Rijekholt. (ADVERTENTIE) Ik zat me óp te vreten: een dik half uur in een file! Er staat zeker weer zo'n klungel het verkeer te „regelen", dacht Sir. Maar op mn kantoor wist iemand me te vertellen, dat een verkeersagent een veron gelukte chauffeur mond-op- mond-beademing had gege ven, tot de GGD kwam. Dat leren die jongens blijkbaar óók. Daar had ik voor staan wachten (Van onze kunstredactie) TILBURG, dinsdag. Ruim twee duizend accordeonisten nemen deel aan het Tiende Europese Accordeon Concours, dat op 10, 11 en 12 septem ber wordt gehouden in Tilburg. Een groot aantal van de ingeschrevenen komt uit in een solistenconcours, de overige in het concours voor orkes ten, Onder de vele ensembles die er zullen optreden, zijn accordeonorkes ten met een bezetting van zeventig man. De deelnemers komen uit Bel gië, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Spanje en Tsjechoslowakije. i tADVERTENTIE Kies TEXEL voor een Tussen 1/9/71 en 15/5/"72 voordelige HOTEL - ARRANGEMENTEN 3 dgn v/e 48.-: S dgnv/e f 80.-; 8 dgn v/a 126,-; verlanging mogelijk BUNGALOW - ARRANGEMENTEN per weekend (vrijdag-zondag): v/a voor 2 pers. f 50.- p.p. tot 6 pers. f20,- p.p. per week v/a voor 2 pers f72.- p.p. tot 6 pers. f 30,- p.p. VVV-TEXEL DEN BURG-TEXEL Groeneplaats 72, Tel. 02220-2844 w

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1971 | | pagina 1