in POKON ia NIEUW VAN I mmMM Trimmers krijgen parcours in park HaslgMa wmmm BRITTEN KOZEN MET EIGEN GEMAAKTE VLEUGELS LUCHTRUIM Ml Pravoalav Sovak Geraedts V oorbereidiiigsbeslui t binnenstad en omgeving Singel planten spray SCHIEDAM De reeks „Konfron talie" van het Schie dams museum inmiddels loe aan de zesde editie heeft als opzet veelbelovend of opmer kelijk, maar meestal ook jong talent te laten zien. Ook deze keer gaat dit vrijwel volledig op, zij het met uitzon dering van de Haagse schilder Willem Hussem (u kent hem van de omslagen, die hij maakte voor de serie „Meesters der ver telkunst). Met zijn eenenzeven tig jaren is deze kunstenaar be slist niet jong te noemen. Wel opmerkelijk, wel origineel. Zijn kloeke, forse schilderijen getui gen van een benijdenswaardige vitaliteit en gezien dit werk mag zijn inzending zeker jeugdig ge noemd worden. „Hussem schildert", zo deelt de hi :M 'tL liWsl '-vv V - catalogus mee. „in abstracte stijl, waarbij hij zich vooral concentreert op. een magische ontmoeting van handschrift en penseelstreek." Vertaald komt het er ongeveer: op t neer, dat hij tamelijk strak öpge- j brachte kleurvlakken omspeelt met vrij,, arabeske-achttge vormen/, die evengoed als een (nieuw) hand schrift gezien kunnen worden.. Somsis dit „schrift" zoek, zoals in schilderij no. 1, en bestaat het. schilderij uit enkel vlakken; soms is een schilderij vrijwel geheel „schrift". Opmerkelijk is wel, dat de schil derijen zodanig gepresenteerd zijn (bewust?), dat ieder schilderij een. schaalvergroting is of in omge- keerde volgorde gezien een schaal-: - verkleining van (het voorafgaan- de, d.w.z. het er naast hangende schilderij. Het maakt deze presenta tie'extra boeiend. Dé relatietussen het Schiedams' museum en de Groningse galerie „de Mangelgang", die tevens ope reert onder de naam Art Anima tion", mag goed en vruchtbaar genoemd worden. Dat laatste komt tot uiting in de regelmatige samen- werking wat betreft het tot stand (jSK&V L&II& komen van tentoonstellingen of on derdelen ervan.. fPravoslav Sovéfcs deelname aan „Konfrontatie"is er een voorbeéld van. Zijn werk technisch erg binatic met één enkel wolkje en wat lijntjes tot pure- grafiek wordt. De verleiding is groot om niet te citeren uit de tekst, die Pieter Ge- raerdts schreef als begeleiding bij zijn tentoonstelling. Een heldere tekst over. een probleem, dat ons al len raakt." Samengevat komt het er op neer, dat Geraerdts. constateert, dat men door de overweldigende -vloed/aan infóiroatié^^ëbëurteniBSëhCërvïoh^ wikkelingenniet .'meer aan.zichzelf:, toekomt. Zijn „volumes'V willen ...iedereen weerde zo nodige ruimte- terugge- vënA.iRuimtè, v die nodig ia om tot zelfconfrontatie te komen en ver- volgens tót een betererelatie met de ander. ../.-. /p/:./ Middel hiertoe zijn-: z'h •V,i'volu- raés".- Eenvoudige/witté i(want neu trale): 'vlakken;- va tiA' kunststof, die volgens éen.^door. hem pntwikkelde basis-methodë, begrenzingen of op pervlakten aahgèveni^f De ■tentoonstelling (en de catalo gus),- geeft/een beeld van de vele mögeüjkh'édén/i Hét /appelleert en activeert in: ieder geval in zoverre, dat.dk-op. de tentoonstelling met de schaalmodellen aart het schuiven ben gegaan om m'neigen ruimtelijke volumes te „bouwen". Of het mag (suppoosten hebben het altiid nogal moeilijk-'met dit soort zaken!) is een tweede. Maar wel is'het een lo gische reactie op de door. Geraedts opgeroepen mogelijkheden. Het duidt tevens aan, dat Ge raedts inzending duidelijk behoefte heeft aan een.verklaronde begelei ding, zodat ook niet-catalogusko- pers (en dat rijn de meeste bezoe- kers) er .wat'aan hebben. Een van de etsen uit de série 'Graphisches tagebox tagebuch' van Pra- voslak Sovak. knappe, .gecompliceerde etsèri hangt in de nieuwe grafiekzaal van het museum. In de reeks van pren ten, die deze Tsjechische kunste naar toont, zijn vooral de tien etsen, die samen het „Graphisches Tage buch" vormen, opvallend en bijzon der. Ze zijn de artistieke neerslag van de Praagse revolutie. Ze zijn, zoals de Tsjechische literator Pavel Ko- hout op het titelblad opmerkt; „geen illustratie, maar worden ge tuigen, die zijn (Göhouts red.) uitspraken over die opstand com pleteren." Sovék heeft inderdaad de misschien voor de hand liggende, goedkoop-sentimentele plaatjesma kerij 'weten te vermijden. Door de foto's van de Praagse lente te com bineren met vrije, creatieve vormen ontstaat autonome grafiek. Knap gebruik van architectonische ele menten (vensters, besloten ruim ten) suggereertsymbolisch de onvrijheid, waaruit men zich des tijds trachtte te bevrijden. In minder onderwerp-gebonden prenten toont Sovék zien een knap en inventief kunstenaar, die op ei gen wijze popart-elementen in zijn werk inpast. ■Prachtig voorbeeld is de ets, waar op een (deel yan een) foto, voor stellend eèn' zittende mart, in com- Schilderijen kijken (of kunst kij ken zo u wflt maar- schilderijen hebben een lijst, -daardoor werkt het fenomeen sterker)«ia een gesu blimeerde vorm van voyeurisme. Oskar Lens, de tweede Hagenaar in het Konfrontatie-gezelschap, heeft dit kennelijk ook zo.gevoeld. Hij had andera nooit een schilde rij gemaakt van.naar een schilderij kijkende mensen,die met" licht ge bogen ruggen naar ons toe staan. Het Blooker-effect, maar' dan met een dubbele bodem. Dit schilderij hangt terecht op een centrale plaats (in het midden) in de zaal. Lens zelf blijkt trouwens ook een „voyeur" te zijn, d.w.z. een steeds weer geboeid kijker naar de men sen om hem heen. Dat kijken resul teert in. prachtige portretten, die vaak duidelijk Haagse dames tot onderwerp hebben. Dames, dié on danks het felle kleurgebruik van Lens hun ouderdom en gelegenheid niet verhelen kunnen. Datzelfde kleurgebruik (verwant aan dat van Kees van Bohemen) is zelfs geen sta-in-de-weg voor in wezen klassieke portretten. On danks verminkende of verhullende effecten als vegen, vlekken of lichte krassen blijft het portret gaaf en zijn herkennende werking behou den. Lens bewijst een schilder te.zjn, die plezier heeft aan het werken' met verf (d.i, kleurt). Een portret als dat- van de twee vrouwen in rood bewijst het.; Paa door de toe- Thee eh sympathie', een van de voortreffelijke schilderijen van Oskar Lens. voeging van de kop wordt het c^n portret. Zonder die kóp zou het een even voortreffelijk, maar dan ab stract schilderij geweest, zijn. Al deze tentoonstellingen zijn. nog te zien tot 27 september. CEES VAN DER GEER SCHIEDAM, vrijdag. De burge meester van Schiedam maakt, ter voldoening aan artikel/22 van de wet op de ruimtelijke ordening, bekend dat de gemeenteraad bij zijn besluit van 23 augustus 1971 heeft verklaard dat bestemmingsplannen worden voorbereid 'voor net gebied dat'met een rode lijn is aangegeven op de bij ■het besluit beihorende tekening nr. 1-47. Dit gedeelte van de gemeente kan globaal worden omschreven als het gébied gelegen tussen, de as van de Hoogstraat-en van de Broersvest, het gebied aanweerszijden van de Singel en het gebied ten zuiden van de 'Westmolenstraat. Het besluit ligt ter gemeentesecre tarie, afdeling openbare werken, voor eenieder ter inzage. Houdt kamer- en tuinplanten vrij van ïnsek- ten. Geen zg. „koude-schade op het blad. Unieke kWaliloit, volledig plantaardig. Bus spultin. alle. standen. Verkrijgbaar bij' üw bloemist en'zaaditaadpL H. P. BENDIEN; N.V., NAABDEN SCHIEDAM, vrijdag De AMEV-groep van verzekerings- maatschappij en, waartoe., ook, het voormalige HAV-bank-concem uit Schiedam behoort, heeft ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum'in 1970 de Nederlandse Sport Federatie een krachtige st.L- mulering willen geven bij de trim- activiteiten. Voor. dat doel zijn, in overleg ensamenwerking met de NSF seriesvan 17 -• grote emaille- borden vervaardigd met .bijbeho rende pijlen en nummerborden. Gezien de oude banden met Schie dam is deze gemeente een van de to taal vijftien sets van borden aange-; boden. Burgemeester en wethouders hebben dit kostelijke geschenk in dank aanvaard. Reeds is overleg gaande tussen de, ambtenaar voor1; sportzaken, de Dienst gemeentewer ken en de plantsoenendienst voor een geschikt terrein waar het trim-par- cours uitgezet zou kunnen worden. In eerste instantie gaan de gedachten/ uit naar een hoek van het Prinses Beatrixpark. De N.S.F. stelt, dat: zo'n trim-par- cours nieuwe mogelijkheden; facedt om op prettige wijze in conditie te komen of te blijven. Een afwisselend oefenprogramma brengt de trimmer die bewegingen, die hij. in zijn dage lijkse werk niet" krijgt; Het resultaat// kanzijn dat men zich fitter voelt/ meer energie krijgt waardoor een dag taak met meer plezier vervuld kan worden.' v// Een trim-parcours bestaat uit-een.': loopbaan, afgewisseld door verschil-, lende stations waar men oefeningen kan verrichten, die op een bord staan aangegeven met duidelijke tekenin gen en een eenvoudige tekst. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen.. beginners en gevorderden; Dit ver schil ligt in het aantal herhalingen van de oefening of in de wijze v.ari uitvoering. Ook is gestreefd naar een zekere afwisseling in de oefeningen, waardoor zowel de verschillende spieren als de hart- en bloedvaten en longen beurtelings worden aange sproken. Wel is het verstandig om te voren de huisarts, de, bedrijfsarts of een medisch sportkeuringsbureau te-V raadplegen. Van de door de AMEV aangeboden set van borden geeft één een algemene inleiding en zestien duiden de zestien oefeningen aan. Bij de borden zullen eenvoudige toestellen, geplaatst moeten worden, die zonder veel kosten ver- vaardigd kunnen worden. Palen, om over te springen, klauterrekkken, evenwichtsbalken een eenvoudig bankje, enz..""' Nachtclub- eigenaar David Fenwick bracht hét tot een korte glijvlucht met zijn zelfgemaakte „vlieger". Een van de vreemdsoortige apparaten waarmee een deelnemer in Selsey da „sprong naar de 1000 pond" maakte. Stephen Crouch in de uitmonstering van een heks moest al vlak na de start zijn bezemsteel loslaten en Toeristen én Inwoners van het stadje Selsey aan öe zuidkust van Engeland zjjn begin deze maand ln groten getale naar het strand getogen cm getuige te zijn van een wedstrijd voor „vogelmensen". Verantwoordelijk voor de wedstrijd was de plaatselijke afdeling van de Royal Air Force die een prjjs van 1000 pond (8500 gul den) had uitgeloofd voor de man of vrouw die er ln zou .slagen een vlucht te maken met zelf gemaakte vleugels, een vlieger of welk vleugelachtig voorwerp ook. Om voor de geldprijs in aanmerking te komen moest echter minimaal .50 meter in glijvlucht of met klapperende vleugels worden afgelegd. Enkele tientallen dapperen meldden zich aan. Op enige afstand van bet strand werd in zee een platform van /negen meter hoogte,gebouwd dat als startplaats voor de .vliegers' diende. Op vleugellamme' deelnemers was gc- rokend: rondom de .landingstrip* voeren bootjes bemand door Iedénysui de EHBO. 'v'v De verrichtingen van de vogelmensen' waren schamel /zeer tot vreogde van de toeschouwers. Zo kwamen twee Inwoners van. Selsey, Tony Amell en Roy Bracher, niet voel verdér dan een ordinaire duik in het water.. Nacht-, j; clnbftlgebaxr. David Fenwick deed het een stuk beter. Mét z|jn vliegerachtige constructie kwam h|j heel goed lm* van het platform maar viel toen roemloos als een baksteen Ju het water. Verreweg de beste was de der- tienjarigé David Cathroy die een glijvlucht van ongeveer r zés moteriwlst te maken. Maar z|jn prestatie was volgens de organisatoren lang niet goed genoeg om ln aanmer king te komen voor de pr|}s. Voor de meeste hilariteit zorgde Stephen Crouch dio uitgedost als heks het platform beklom. Compleet met puntige muts, masker en wyde mantel koos h|j op een bezemsteel het luchtruim. Maar in tegenstelling tot echte heksen klopte er iets niet met de besturing van de be zemsteel. Stephen moest z|Jn .vliegtuig' verlaten cn kwam met een luide plons op geringe afstand van do bezem in het water terecht. SSfcSii ...„landde" op geringe afstand van zijn bezem in hét water;

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1971 | | pagina 2