mm, 1 fföct De geheimzinnige kleden van Anna M is dat zit zó m de Stam li Oranje-Wit prikkelde 'elf' van Schiedam Ar ie Keijzer start Bach- cyclus in de Doelen Claudio Arrau fameus solist in Beethoven SCHIEDAM PERSONEEL VAN POSTMUS DE RIJN OP Russen „zeer tevreden" over bezoek aan stad Gevonden voorwerpen Drie inschrijvers voor aanleg Cliurchillweg BÉCAUD FANS KWAMEN NIETS TEKORT BH» SCHUTTING WIEGMAN TIPS Bouiïisegna velde Mexicanen: 2-0 KI waar gezelligheid begint. Demonstratie tegen fosgeen- fabriek SCS maandag 27 september 1971 - pagina 5 Op 26 september 1901 werd de eerste Postmus-kapsalon in Rotterdam geopend. Gisteren kon er dus gesproken worden over 70 jaar Postmus „haute coffure". Geen recepties, geen officiële toespraken, geen orthodoxe jubi leumviering, zo redeneerde de directie. Men had een beter idee: met het voltallige personeel op een tweedaagse Rijnreis. Gistermorgen om acht uur was het verzamelen geblazen voor het Groot'nandelsgebouw. Naar verluidt was eenieder goed gemutst en goed gekapt. BOTTERDAM, (ANP) Na een informeel bezoek van vijf dagen aan dt haven van Rotterdam zijn de twee Russische jagers zondag- naar hun land teruggekeerd. Vlak voor het vertrek heeft de be velhebber, admiraal E. I. Volohoucv, de pers meegedeeld zeer tevreden te zijn over liet verblijf in Nederland. Hij hoopte, dat het bezoek van de Russische marine vriendschap had betekend en dat het een bijdrage zou leveren aan betere betrekkingen tus sen Nederland en de Sovjet-Unie. Meer dan 6 000 mensen hebben de oorlogsschepen deze week bezichtigd, De admiraal toonde zich verheugd over de talloze opmerkingen in het receptieboek, die volgens hem blijk gaven van de vredelievende menta- lieit van het Nederlandse volk. „Ook wij willen vrede. Deze oorlogssche pen hebben wij islechts nod tg voor onze defensie", aldus de admiraal, die tegenover de pers trachtte elke im pressie var» agressie van de zijde van Rusland weg te nemen. Op een vraag waarom hij vrijdag de petitie van enkele Joodse jonge ren betreffende de positie van de Jo den in Rusland niet had geaccep teerd, zei de bevelhebber, dat hij niet de aangewezen man was om een der gelijk protest te aanvaarden. Boven dien zou dit voigens hem tegen de regels van de gastvrijheid zijn. Daar enboven geloofde hij niet dat de pm teserende jongeren vertegenwoordi gers van een grote groep waren. Hij twijfelde er zelfs aan of het echte jo den waren. Een journalist van het Russische blad Izvestia, zelf een jood, die met de schepen meereisde, zei ge probeerd te hebben met de jongeren hebreeuws te spreken. Zij spraken de taal niet, verklaarde hij ADVERTENTIE Om van de zomer een bak vol kleurige miniatuurroosjes op Uw balkon of terras te hebben, moet U ze nu alvast planten U vindt ze in ons tuincentrum, deze schattige kleine roosjes fre worden niet hoger dan 25 a 30 cm) in de kleuren rood, rose, geel en witnu voor nog géén één gulden. Morgenvroeg om 9 uur begint in ons tuincentrum, 2e etage, de verkoop van deze miniatuur- roosjes In de kleuren rood, rose, geel en wit Pak turfmolm van f 3,90 voor f 2,98. Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift, best. DE Doelenorganist Arie Keijzer heeft zich de opgave gesteld het volledige orgeloeuvre van de grote Thomascantor, Joh. Seb. Bach, op het Flentroporgel ten gehore te brengen. Aan het wel slagen van deze grootse onder neming behoeft men niet te twij felen: Keijzer heeft al vaak be wijzen geleverd van zijn intense inleving in de rijk gevarieerde gevoelswereld van Bach en van zijn bijna bedrijfszeker te noemen techniek om de moeilijkste wer ken onberispelijk weer te geven. Het eerste concert, zaterdagmiddag door een groot publiek bijgewoond, bleek reeds een doorslaand succes. Tot het smaakvol samengestelde pro gramma met werken uit diverse pe rioden van de componist behoorde de eerste triosonate in Es, die met de overige vijf van deze sonates nog al tijd een specimen is van virtuoze, maar tevens betekenisvolle orgellite ratuur. Keijzers vertolking van dit werk beantwoordde aan de hoogste eisen van perfectie. Zijn consequent volgehouden non legato-spel in het slotallegro wekte de grootste bewon dering. Tempo-slabiliteit waarin ech ter ruimte werd gelaten voor agogi sche vrijheden ter wille van de ex pressie hoorde men voorts in de ter opening en in de tot slot gespeelde preludes en fuga's In de toonso°rten resp. c klein en C. groot. Deze wer ken liet Keijzer volgen door fraaie koraalbewerkingen, eerst de zes uit „Das Orgelbüchlein',' daarna vier an dere bekende, zoals b.v. Aus tiefer Noth, Wir glauben all an elnen Gott en An Wasserflitssen Babylons. Voor alle werken koos de organist sugge stieve, transparante regjstraties. Het publiek toonde zich terecht enthou siast. Keijzers integrale uitvoering van Eachs orgelwerken wordt in maar liefst drie seizoenen gerealiseerd. S. NIEBOER SCHIEDAM, maandag, Te bevragen bij het hoofdbureau van politic to Schiedam, dagelijks van 09.00 uur-17.00 uur, toehnlve op zaterdag en zondag: Zilveren armbandje met plaatje; gele kinderportemonnee met inh nieuwe plas tic brlllenkoker: leesbril mei ronde glazen in koker; sleutel: gereedschapskist met slang; een voetbalschoen; wit jongensjaek- Je; dn meshand schoenen; driehoekige vlag met stok; verzckerlngsploatje van een bromfiets. Te bevragen bö de vinders* Gouden kinder ringetje. Nels, Obrecht- straat 22; bankbiljet, Brussanrd, Th. Kempisstraat 44; bankbiljet, mevr. Faling, Rotterdamsedijk 37a; doublé damespolshor- loge met idem bandje, Gem. Secretarie, Nleuwstrant (vragen naar de Hr. Mun- nink): gouden oorbel met steen. Hans van Gamerden, Geervlietsestroat 34a; bankbil jet, Verhagen, IJsselmondesostraat 10: groene damesportemonnee met inh., J. Schnper, Zweerisestraat 07 b; bruine heren- portamonnee met InhBoon. Slachthula- Inan 29a; sleutelring (klaverblad) met 2 sleutels, Schecnloop, Fultonstraat 34) par- ker balpoint, J, Lomans, Vondellaan 2; sleutel. Van der Kruit, Delflnndsewcg 508) klndcrbrll. donker montuur met zilverkleu rig metaal afgezet. A. Zagwljn, Hecnvliet- sestrnat 20; bril met gekleurd glas in ko ker, P. Bonken, H. Bosinanplein 31: tas met voetbalkleding, Ramaker, Pr. Aalbersolaan 80; zwarte tas met voetbalkleding. Groene- wegen, Mgr. Notcnslaan 60S; sportgoederer in elkaar gerold. Mevr. Loos. Essenburg- slrant 19a. Rotterdam, tel. 23B77B; lederen voetbal, Klein, Joh. Wogonaarstraat <JÖ: blauwe dameshandschoenen, Post. Hargsln- gel 28; ribfluweel jongensjasje, II. v. Ooslen, Edlsonstrnat GQU; geruite damestas, J. Rietveld, Marconistraat 07b; roeiboor, donkerbruin, Ldke, Oude Sluis 3bls; een pak dweilen, B, Seholte. Frans Halsstxant 32, Den Haag; blauw-wlt gekl. parkiet, Veldhuizen, Stadhouderslann 67; groene parkiet, Zr. Antoinette, Huize Frankeland; bruine hond. kruising boxer-herder, Post Vlaardlngerdijk 339n. Te bevragen bij het Dierentehuis 3int Annazusterstrnnt: beige plnkoneesje, reu; zwarte poedel. SCHIEDAM, maandag De aan besteding van de verlenging van de Cliurchillweg naar de Zwaluwlaan heeft vandaag plaatsgehad. Het werk omvat de aanleg en het asfalte ren van slechts één dubbele rijbaan (de rest moet wachten op het leggen van een rioolleiding) doch met de uil voering van de gehele kruispunten van de Churchillweg met zowel de Laan van Bol'ee als de Zwaluwlaan. De inschrijvers waren; Fa. Versluis uit Bodegraven voor ƒ491.500, Kon, Mij. Wegenbouw uit Utrecht voor ƒ484,500, Fa. F. C. Zanen uit Heem stede voor 478.700. Verwacht mag worden dat het werk gegund zal worden aan de laag ste inschrijver. Wanneer dat is ge beurd zal op korte termijn met de uitvoering kunnen worden beginnen. HE onbetwistbaar indrukwekkend ste momenten van het drukbe zochte eerste zondagmiddagconcert van hot RPhO in de grote Doelenzaal heelt de vermaarde pianist Claudio Arrau het publiek doen beleven met zijn doorwrochte interpretatie van Beethovens derde pianoconcert. Ar- rau's sterke handen en zijn op een vost toucher afgestemde techniek, plus natuurlijk een aangeboren affi niteit met Beethovens toonspraak stempelen hem tot een ideale vertol ker van deze muziek, die immers een oerkracht bezit waaraan niet straffe loos ook niet op historische gron- d en, b.v. in verband met de toenmali ge conditie van het instrument kan worden voorbijgegaan. De 68ja- rige Arrau heelt bovendien in zijn langs loopbaan alle klankverhoudin gen perfect leren afwegen, zodat de gebeitelde pianoklank steeds in vol maakte balans is met het orkestrale accompagnement. Het werd derhalve een verklanking, waaruit Beethoven oprees als de reus, die hij onder de grootste genieën der toonkunst nu eenmaal is. Het publiek was er Arrau en het zeer goed begeleidende orkest onder leiding van Fournet hoogst dankbaar voor. Fournet had tevoren één der prachtigste stukken uit het romanti sche repertoire. Brahms' variaties over het St. Antoni-koraal, wat uit gaande, dat deze warmbloedige plichtmatig geleid, er mogelijk van muziek zelf al zo veel sonoriteit be zit, dat zij zonder extra aanmoedi ging bij de uitvoerenden de gewenste muzische gedrevenheid teweeg brengt. Daar valt tot op zekere hoog te stellig op te vertrouwen, maar van de dirigent dient toch die impuls te komen, waardoor de klank werkelijk ontroerend wordt, een coloristisch raffinement in de snelle variaties wordt bereikt en niet achteloos door bepaalde groepen over vlugge noten Cln de gepuncteerde ritmen) wordt heengespeeid. En daarin schoot Four net tekort, zoals hij ook later, in de overigens fijnzinnig uitgevoerde 39ste symfonie in Es van Mozart juist niet voorkwam, dat er ongelijkheden optraden in de snelle finale. In Ga* bneh's Canzona, ter opening van het concert door twee blazersgroepen ge speeld, waren de synchronisatiepro blemen van vorige week gelukkig goeddeels opgelost. ELLY SALOMÉ Hij was weer eens in De Doelen: Monsieur 100,000 volt, Gilbert Bécaud. Voor ongeveer 1400 man publiek maakte Bécaud gisteravond extra-duidelijk 'dat hij niet meer als chansonnier kan worden benoemd, maar puur ais showman. De Fransman had redelijk vee! tijd nodig om de zaal op temperatuur te krijgen. In feite war ener oude bekenden als „Nathalie" voor nodig om het applaus te doen bruisen. Gilbert toonde zich in vele gedaanten. Als specta culaire microfoon-swinger, als melodieuze luister-liedjes-man, als met-het* publiek-stoeier. De ware Bécaud-fans kwamen niets tekort. doorCEES VAN DER GEER Anni Yerschure wandkleden. Galerie „Deilgn", Stat!omsingel J9h, Rotterdam, TotS oktober u.s. De mocilükheden bij galerie „Design" is al- tyd, dat je niet weet te kiezen, waarover te schrjjven: over de galerie of over de exposant. In en rond de galerie gebeurt altijd wel zo veel, is altjjd wel zo veel nieuws, dat de tentoonstel ling soms op liet tweede plan dreigt te komen. Toch kies ik eerst voor Anna. Anna. is mooi. En liaar kleden 2ljn mooi. Daar zou het mee gezegd kunnen zijn, maar ik neem aan, dat u meer ver wacht. Er zijn trouwens twee Anna's. Een Anna van de wandkleden en een Anna van de lapjes. Haaksels om precies te zijn. Dat laatste is nieuw en het moest een vrouw zijn, die dat ontdekte. Matty Wilson zag bij een van de bezoeken by Anna die lapjes en wist haar te overtuigen, dat ze op de expositie moesten zijn. Ze zijn onaanzienlijk, ze z\jn klein, maar toch volop aanwezig en ze verzoenen je volledig met het feit dat ze gehaakt zijn. Het zijn trouwens geen haakwerkjes in de ordi naire zin van het woord. Het knappe eraan vind ik {maar daar ben ik misschien man voor), dat ze soms een beetje bol en ïond staan, waardoor ze suggere ren uit een stugger materiaal gemaakt te zijn dan in wezen gebeurd is. Soms heeft ze ook een tekstje in geweven (kunstbrand bijv. of s.o.s.). Dot laatste zou kunnen slaan op, zoals ze vertelt, haar angst voor brand. De kleedjes zijn namelijk geheel (gebroken) wit, maar daar, waar een gat zit, is door het kleurge bruik (verlopende tinten bruin tot zwart) een schroeigat g esuggereerd. Grappig, maar toch ook wel een beetje huisvlijt, ia een grammofoonplaat, die al hakend ontstaan is. Anna's grote kleden hebben niets van het priege lige van do lapjes. Stoer, robuust, haast mannelijk, zijn begrippen die je eerder 20U willen gebruiken. Het overdadige, het weelderige vormengebruik van vroeger heeft plaats gemaakt voor soberheid en een voud van vorm. Het zijn nu kubussen of blokken die gedeeltelijk uit de wand, resp. het doek naar voren komen. Doosjes noemt Anna die vormen. Doosjes, omdat ze die vrouwelijk vindt, Er valt wat voor te zeggen. Een vrouw is geheimzinnig en een doosje, zolang het nog niet geopend is, ook. "Wat er trouwens in die doosjes zou kunnen zitten, laat ze in het midden, of het zouden de reusachtige „eet me"-kaakjes moeten zijn, die Alice (die van Wonderland) het vermogen gaven naar wens groter of kleiner te worden. Ook in haar materiaalgebruik is verandering ge komen. Het is niet alleen, maar textiel. t Ook plastic gebruikt ze nu. Ze is gelijk al zo inventief de moge lijkheid tot gelaagdheid (vel over vel) toe te passen, zonder dat de openheid van het materiaal (want doorzichtig) iets afdoet aan de geheimzinnigheid van het inhoudelijke. Die geheimzinnigheid wordt bereikt door op het plastic tekens te naaien, die enigszins aan het Cyriillsh schrift doen denken. An na's schrift echter zal vermoedelijk alleen Anna zelf kunnen lezen. Vast staat in ieder geval, dat Anna na vijftien jaar wandkleden maken nog verheugend fris tegen over haar medium staat. Ze heeft niet gekozen voor de makkelijke weg van het steeds herhaalde succes, maar zoekt inventief verder. Ze boekt daarbij resul taten, die zeldzame bijdragen zijn tot het opvijzelen van de toch altijd wat beladen naam (kunstnijver heid), die het wandkleed heeft. Ja, en dan „Design" zelf. Om de aandacht van passanten te trekken cn om Überhaupt weer eens iets goks te doen, hebben ze de voorgevel van de ga lerie achter een licht kierende houten schutting ge zet. Alsof de zaak verbouwd wordt. (Maar de ver koop gaat gewoon door, heet het dan!) Verder is de achtersta ruimte „Design" heeft er zoveel! nu ingericht als diaprojectie-ruimte. On der het motto „Galerie Design presents...." vertoont men er voortaan een programma over werk en kun stenaar. Erg informatief. We weten nu allemaal, dat Anna uit Goes komt, vroeger als meisje baretjes Het weelderige vormgebruik van Anna's vroegere wandkleden heeft plaats gemaakt voor soberheid en eenvoud. droeg en thuis op de schoorsteen grappige minia- tuurmeu beitjes heeft staan. Ook over Mathieu Ficheroux is er nog nieuws uit „Design". Op uw verzoek komt hij graag bij u thuis en bewerkt (of beschadigt kwestie van interpre tatie) uw muur. Deze ingreep, het hakken van een ruwe voor, zet hij vervolgens achter glas en in een goudkleurig lijstje. Dat laatste voorzien van de tekst „Made by Mathieu Ficheroux for...." En daar dan uw naam. 't'Is een idee. Tenslotte nog de vermel ding, dat Wxm Gijzen in oktober zijn volledig Sons- beek-projekt (Relatieproiekt nummer 4 „Rotter dam/Arnhem) in „Design exposeert. Theo "Wiegman monotypes. Galerie „zwart/wit", Dam 2, Schiedam. Tot 9 oktober. Gale rie „zwart/wit", dat nog steeds een wat aarzelend bestaan leidt, heeft het seizoen geopend met een ex positie van de Schiedamse kunstenaar Theo („Hoop") Wiegman. Hij toont een serie montypes onder de titel „Schiedam gezien door Theo Wieg man". Het verrassende voor mij was, dat deze altijd wat toevallige techniek van de monotype (een één malige druk) een vrij gedetailleerde weergave vap do werkelijkheid toelaat, Toch Is Wiegman op zijn best in de landschappen. De grotere vrijheid in weergave beantwoordt beter aan de door hem ge hanteerde techniek. Tot slot nog een paar tips voor komende tentoon stellingen. In museum Boymans-Van Beuningen kunt u vanaf vandaag terecht voor de grote tentoon stelling van het werk Man Ray. In bet Lijnbaancen trum maken de Jury vrijen" (mooie titel voor een TV-sene) plaats voor een snelle show rond het the ma motorfiets. „Motorrrr" gaat deze vanaf 16 okto ber volgas draaiende presentatie heten. Iets eerder, namelijk 8 oktober, wordt de (laatste?) Salon van de Maassteden geopend. Trouwens, over laatste ge sproken, dit was ook de laatste rubriek „Beeldende kunst in de Rijnmond." 't Is afgelopen, over en uit. Bedankt voor uw belangstelling. GENUA, maandag (ANP) Hel Italiaanse- voetbalelftal heeft zater dagmiddag in Genua met 20 ge wonnen van. Mexico. Beide doelpun ten vielen na de hervatting. Zij wer den in de 61e en 65e gescoord door Roberto Boninse^na. vijftigduizend toeschouwers woonden de wedstrijd bij. Vele duizenden volgden de ont moeting vanaf balkons en daken in de omgeving van het Marassi-stadion. (ADVERTENTIE) Je hebl van die mensen. Komen stil binnen bij de Stam. Gaan op elke stoel zitten,kijken neutraal en voelen aan elk kleedje. Nemen 't gratis Top Form- meubel boek en gaan weerweg. Denken dat 't ergens anders goedkoper kan of zo, Twee weken laterzijn ze weer terug, Na een afmattingsrace langs showrooms, woninginrichters, woonwarenhuizen. Géén Top Form stoel gezien. De Stam heeft dan 'n zetel voor hen klaar staan. Om weer op verhaal te komen. Daarom weten woonkunstenaars zogoed de weg naar de Stam te vinden. fauieuil f 410,- Rotterdam, Mariniersweg hoek Goudsesingel vestigingen eveneens tc Schiedam, Parkweg 2oi»2o; Den Haag,Noordefndc 138*140 SCHIEDAM, maandag, Het elftal van SchiedaA) heeft tegen Oranje-Wil de wedstrijd van zijn leven gespeeld. Elftal, omdat aan-« voerster Nel Sluymer in de eerste minuut dusdanig aan haar hoofd geblesseerd raakte dat zij naar het ziekenhuis moest worden gebracht. Reserves had Schiet!aam niet bij zich en de strijd moest met elf spe lers gestreden worden. Oranje-Wit liet Nel'S tegenstandster niet uitval len en overtrof hiermee een der on geschreven regels bij dc korfsballers: het ook laten uitvallen van een van hun speelsters. Deze niet al te spor tieve handelswijze kwam dc Dordte- naren duur te staan. De enorme han dicap gaf de Schiedammers een extra prikkel om er nog feller en harder tegenaan te gaan. Yvonne Groenenwegen, Piet Nab en Chris Nichot lieten met hartver warmend spel zien, dat het met drie in één vak ook gaat en gaven hier mee hel voorbeeld aan de andere vakken. Achteraf viel dc blessure mee en Nel Sluymer zal zondag ze ker weer van de partij zijn. „Het gaat goed met mijn hoofd, maar toen ik me vanmorgen stootte deed het toch wel pijn," zei Nel heel lakoniek. Arie Jansen bezorgde Schiedam met twee treffers een 2—0 voor sprong. In tweede opstelling wilde het aanvallend niet zo goed lukken en ook de scheidsrechter werkte niet mee: 3 zekere strafwotpen onthield hij de Schiedammers. Na de rust had Freek Veer de juiste richting wel te pakken. Met een ver schot en een doorloopbal, goed aangegeven door Ger Overkleeft, maakte hij 40, Het Dordtse publiek ging zich wat meer met de strijd bemoeien en de scheidsrechter raakte hierdoor wat geïntimideerd. Het gevolg hiervan was dat hij Oranje-Wit een stratworp toekende, 14. Spoedig werd het 2 4, maar verder lieten de als leeu wen vechtende roodzwarten het niet komen. Na het eindsignaal sprongen alle spelers juichend omhoog. Zij hadden niet alleen een verdiende overwin ning behaald, maar ook bewezen an dere moeilijkheden te kunnen over winnen. Een veelbelovend aspect voor het verdere verloop van de competitie! Odi, dat de opstelling enigszins had gewijzigd, Ton Spruyt en Hans Her man wisselden van vakgenoot^ heeft met 3—2 van Overkanters eewonnen, Ton Spruyt opende de score, waar na de Rotterdammers uil een straf schop gelijk maakten, Ondanks goed spel van beide kanten, duurde het tot ongeveer t'en minuten voor tijd eer Cees Passchiei- met een doorloopbal 21 liet noteren. In dezelfde minuut maak.en de OvöHunicrs er 2—2 van en iedereen was hiermee eigenlijk wal tevreden, Arie(V. 't HoJT dacht er anders over en één minuut voor tyd bezorgde hij Odi de overwinning, 3—2. Scheidsrechter Zuiden: ma leidde straf en correct. Succes heeft er in de wedstrijd le gen Ier Gouw geen twijfel over laten bestaan welke ploeg het sterkste was. Dt> Schiedammers wonnen met 80. De rust ging in met 4—0. Voor de doelpunten zorgden Helen Kosten (2 maal), Henk Hassfeld (3 maal), Dick Bedeaux, Hans Bal en Rob Bons le der 1 maal. De overige uitslagen; Succes 2—Ons huls 3 3—5, Succes 3Uni cum Z 4—0, Ter Gouw 2—Succes 5 4—1. Succes 4Overkanters 3 4—1, Overkanters Jeugd—Succes Jeugd 3—O. Succes A Schiedam A 1—0, Succes BSchiedam B 5-0 Schiedam C—Vttewe 1il. Trekvogels 3—Schiedam 2 24, DIO 2—ODI 2 3—9, THOR 3—ODI 3 8—1, ODI Jeugd—DIO Jeugd 0—2, ODI A—TOP A 2—1. ROTTERDAM, maandag Onge veer 125 mensen namen zaterdag deel aan een door het Centraal Actieco mité Rijnmond georganiseerde de monstratie tegen de fosgeenfabriek vanlcr op Rozenburg. Leden van het CAR en van de actiegroep Heen- Rozenburg. Heenvliet- en "Geervliet. Met spandoeken werd vervolgens een stille tocht langs de fabriek in aan bouw gemaakt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1971 | | pagina 2