fff Zwaar In ons land liet meest gefotografeerd Nog een fractie van een secondemoord Doffe berusting Schreeuwend leed Familieraad 't Smaakt uitstekend Vuurtje geven bij brandend probleem Fel begeerde rugbybal bi hoogste nood Voor elkaar bestemd it n M 33 PP *u K, P%' m j Jijw ■Kr Hts* X S3* 3,1-4:3-Pi f&Sgtfc*.-. Bta réS* -Sft ^5» HET OOG WORDT NIET VERZADIGD VAN ZIEN J^TTELIJKE malen per dag trekken we de grootste la van ons bureau open en schuiven er dan met een armzwaai achteloos een stapel tie foto's in. Tientallen, want ze konden niet in de krant. Ze zijn gekomen van overal, waar iets gebeurde en een fotograaf aanwezig was. En er gebeurt niet veel meer op deze jachtige wereld, dat aan het oog van de perscamera ontsnapt. Foto's, die heel het menselijk zijn omvatten, foto's, die al het menselijk kunnen tonen, maar ook de menselijke onmacht vast houden. rak. B5fc Soms alleen maar voor de fotograaf, die de foto maakte en hem in zijn don kere kamer zag opkomen m het ontwik kel bad. Soms komt zo"n foto ook een ogenblik te staan op het netvlies van ons oog: een gecompliceerd auto-ongeluk, brandweerlieden blussen de rokende resten van een neergestort vliegtuig, hongerende kinderen in Kongo, een woe dende man dreigend met een mes, vrou wen vluchtend voor aanstormend water, de schamele bezittingen op de rug mee torsend. jQAC in dag uit wordt heel het levens leed in een nimmer stoppende reeks foto's uitgestald. Maar niet alleen de ellende schreeuwt om aandacht. De ver overing van de ruimte, het bouwen van immense stuwdammen in de bergen, een geslaagde chirurchische ingreep zijn op het gevoelige papier vastgelegd. En dan zijn er nog de foto's, die de mens in al zijn handel en wandel be trappen. Een dirigent, uiterst geconcen treerd zwaaiend niet zijn baton, een ver dwaalde kleuter huilend om zijn moeder, een baardige grijsaard lezend in een boek, een jonge moeder met haar pasgeborene. Foto's, die een gevoel van vreugde op roepen om het mens zijn. Foto's, die de beschouwer itil maken van ontroering. Zo is de mensde medemensZo zijn wij Daarom is het de tijd waard om zich eens te laten conjronteren met het ver leden en met het tempo van het heden lïS 1- BrO-IS j- ÉFtTtL-ïp--- Js.n>5a" 2£crJ#r. - - ■ït"" nog in de aderen te kijken naar de mens van een jaar geleden En zie: het doen en laten is niet veranderd. Dezelfde lief de en haat, dezelfde moed en angst, dezelfde lach en traan, dezelfde geboor te en dezelfde dood. "DUIM elfhonderd persfoto's uit zeven endertig landen hangen in het Haag se Gemeentemuseum en en internatio nale jury is het werk van de vele foto graten aan het keuren, die voor de ex positie World Press Photo 1961 hebben ingezonden. Het is eigenlijk een opmerkelijk feit, dat een krantenfoto, die zozeer aan ac tualiteit gebonden is en die evenals de krant min of meer een eendagsvlieg ge noemd mag worden, de aandacht gevan gen kan houden. Er moet toen bij het openen van de sluiter toch iets meer op de gevoelige filmstrook gekomen zijn dan alleen een gebeuren. Wat geeft de fotograaf dan aan zijn plaat mee, dat we er op reageren, hoe dan ook? AAN het initiatief van de Ned. Ver. van Fotojournalisten, die in 1955 een der gelijke „krachtmeting" voor het eerst organiseerde, is het te danken, dat World Press Photo uitgroeide tot een manifes tatie van fotografisch kunnen, zoals die tot en met 4 november in het Gemeen fcemuseutn zal zijn te zien. Vorig jaar werd de stichting World Press Photo The Hague-Holland in het leven geroepen, waarin zitting hebben vertegenwoordigers van de Nederlandse fotografen en van de Nederlandse kran ten- en tijdschriften uitgevers. Prins Bernhard heeft het bescherm heerschap op zich genomen. DIJ de rondgang over de expositie is de indruk van al het ingezondene rond uit overweldigend. Ook bij de toegepaste rubricering in nieuws, feature, stories en sport heeft de jury ongetwijfeld voor een m-oeiHjke taak gestaan, omdat de kwaliteit van het gebodene elkaar niet ver ontloopt. In de klasse nieuws vallen de zoge naamde harde dramatische foto's op, die uit Japan, de Ver. Staten en de Philippynen komen. Foto's o.m. van bij verkeersongelukken omgekomenen, om standers met vertrokken gezichten er omheen. Slechts weinigen worden er van de Nederlandse (gezins) kranten gepubli ceerd. Even hard als zo'n foto moet de fotograaf zijn, die een dergelijke plaat kan maken, want hij is immers een van de ooggetuigen, die de geestelijke hard heid kan opbrengen op dat moment aan het maken van een foto te denken. Toen enkele jaren geleden bij een vliegfeest op Ypenburg tijdens een de monstratie van een vrije val de para chute van een Fransman weigerde en hij van enorme hoogte naar beneden storttezag geen van tientallen aanwe zige fotografenook zelfs maar kans een foto te maken. Er zo» een mens gaan sterven en ze zagen hef..... "DRACHTIG van uitvoering en veelal getuigend van bijzondere opmer kingsgave zijn de talrijke feature-foto's. Opnamen, die het leven van verschil lende kanten betrappen en die niet aan actualiteit zijn gebonden. De inzendingen van Nederland en West-Duitsland in deze rubriek mogen hier worden vermeld. Groot-Britannië stuurde het grootste aan tal (188 foto's), waaronder hoe kan 't ook anders veel prima sportopnamen. Rusland zond veel platen in, die be- trekking hebben op de techniek: de ruimtevaart en Gagarin zijn favoriet. Amerika stuurde naast de zgn. harde fo to's, uitstekende sportplaten. en enkele zeer goede natuuropnamen in. De kroon spant echter naar ons gevoel de Zweedse inzending, die met drieën tachtig foto's elke -rubriek recht deed en wat betreft gegeven en uitwerking over de gehele Unie boven het gemid delde peil van het geëxposeerde ligt. ygr ■fii. S> a- - i jSssyi', vtj'.i Ih rti*nK "wsafc."1 in P!«'i' M!1f- h-j «-JtëF. ijfelp afiM Hgf-r#

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1961 | | pagina 2