Actualiteiten Vanavond spann bij Jules V m i DE STENEN ZONDE b Brick Bradford -Toch is het zo! Commentaar „Nul één", nieuwe televisieserie Toch water In Negeb Nu Duits soel in 't Grootste Theater fÜRDHAND Station Petticoat naar eerste net Camera-gesprek met Jan de Hartog ONGELOOFLIJK GEEN SUCCES VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN I 71 door DIGNATE ROBBERTZ 3 (Wordt vervolgd) ETHERGOlVEN-ETHERGOlVEN-ETHERGOLVEN.ETHERGOi.VEN ss*»*w* Wwlvsvö"*" ITHtRGOLVEM.EtHERGOLVEN-EIHERGOUWETHERGCl.VEN. De belangrijkste televisie-uitzendin gen vormden zaterdagavond op beide netten de actualiteitenprogramma's. Attentie" besteedde veel aandacht aan het pers-interview dat de heer Bourquin uit Zuid-Afrika (ex-Neder lander) op Schiphol gaf en waarin hij omstandig mededeelde dat hij met zoveel mogelijk parlementsleden van alle partijen" wilde komen spreken over „de ton van Luns" die bij hem en de organisatie waarvan hij secre taris is, niet welkom wordt bevonden. Over zijn standpunt ten opzichte van de apartheidspolitiek wildehij niets vertellen. De heer Bourquin maakte een nerveuze indruk en was bijzonder op zijn qui vive. Meer spectaculair was de grote re portage, welke een VARA-team in Athene heeft gemaakt en waarin nauwkeurige beelden werden gegeven van de opgewonden begrafenis van de in het gedrang omgekomen student. Voorts had Bas Roodnat een kort ge sprek met de secretaris van het Griek se vakverbond, die toegaf dat er voor lopig één korte, maar wellicht nog meer langere stakingen worden voor bereid, omdat de arbeiders handha ving van de grondwet en dus van hun daarin vastgelegde rechten wensen. ,(Nïet de koning, maar zijn raad gevers zijn onjuist geweesf', was het argument, dat in een ander gesp-ek Andres Papandreoe, de zoon van de afgetreden premier, hanteerde. Ook hij beriep zich op negatie van de grondwet: het recht van de premier, ministers aan te stellen, werd hem ontzegd. Ja, er is ook een crisis in de centrumpartij en de onlusten ko men voort uit opstand in de rechter vleugel en neen, het communisme speelt geen rol van betekenis hierbij. We kregen ook iets te zien van de persconferentie welke Papandreoe zelf gaf en waarin hij volhield in zijn ge loof, spoedig te zullen terugkeren: „tussen hem en de koning bestaat geen persoonlijk conflict". Hoewel Papandreoe jr. uitdrukkelijk had gezegd dat de koningskwestie bij dit alles niet actueel is, kon Achter het nieuws" het toch niet laten, door dubbele vertaling van het Griekse woord voor democratie (dat ook re publiek betekent) een suggestie in de ze richting te doen. Niettemin was de reportage op zichzelf goed en infor matief. Ook schonk Achter het nieuws" at tentie aan de branden in Ridderkerk in een levendig verslag van de onrust welke in de streek heerst en van de maatregelen die burgers en politie treffen. Een evt. brandstichter weet nu precies, waar hij aan toe is.... indien hij heeft méegekeken. Bij de Duitse opvoering van „De vermoeide Theodoor" hebben wij ons weer eens verwonderd over het feit, dat de ouderwetse kluchtschrijvers zich zoveel moeite getroostten, om der gelijke ingewikkelde toestanden te scheppen. Want een toestand was het weer, met reeksen toevalligheden, lis ten en lagen, persoonsverwisselingen en wat dies meer zij, mensen die maar in- en uitlopen en nooit de verkeerde man of vrouw ontmoeten voordat het dolle verhaal zich ten einde spoedt, waarna alles in de grootste verwarring en de pijnlijke situaties geraakt, om dan plotseling op de pootjes terecht te komen, zodat alles opgelost en ieder een tevreden is. De Duitse toneelgroep speelde de klucht als een blijspel, zonder een te veel aan opgewonden gehol, ge schreeuw en wilde mimiek, en zo was dus „De vermoeide Theodoor" best aardig amusement. Na afloop kwam Pierre Janssen met zijn(Kunstgrepen" op het scherm; dit maal ging het over portretkunst. Na tuurlijk was zijn voordracht weer leer rijk en boeiend, maar wij hebben ons bepaald gestoten aan de volkomen on nadenkende wijze, waarop hij va or dwergen en zwakzinnigen vele malen de woorden „gedrocht" en „monster" hanteerde. Geeft Pierre Janssen zich er geen rekenschap van, dat er misschien ook lilliputters en ouders van zwakzin nige kinderen naar hem luisteren? Zo niet, dan is dit een onverantwoordelij ke tekortkoming. Bovendien moet hij bedenken, dat men zulke woorden be ter helemaal niet kan gebruiken, want men zégt daar nogal wat mee Voor in de avond vonniste de ru briek „Opspraak" zichzelf met de laatst ■uitgesproken zin: woorden, woorden! Er werd zoveel gepraat dat men niet toekwam aan de werkelijke behande-, ling van de gestelde vragen. Hoewel (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM Hij heeft veel ge droomd en gefantaseerd bij 2ijn turen in de toekomst, deze merk waardige man Jules Verne, wiens honderd boeken in de vorige eeuw met een glimlach werden gelezen, maar hij heeft niet kunnen voor zien hoe wij vanavond aan de beeldbuis van zijn stoute verbeel dingen zouden zitten genieten..., Want vanavond gaat het er op ios via Ned. I: bijna twee uur lang is het alles Jules Verne, wat de klok slaat, ook al zijn het dan drie verschillende films, die de NTS uitzendt. We beginnen direct na het journaal te kijken naar „De wonderbaarlijke reizen van Jules Verne", een filmpje, samenge steld uit de vele welbekende gravures die zijn boeken hebben verlucht. De Tsjechische televisie heeft deze rolprent gemaakt ën dat zegt veel, want wat we van de televisiekunst uit dit land hebben gezien heeft altijd grote bewondering af gedwongen. Zijn we zo 20 minuten Ingeleid op het werk dat gaat komen, dan begint de film, die de befaamde Tsjechische regisseur (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM - De NCRV presenteert van avond op Ned. 2 (8.018,25 unr) een nieuwe reeks politiefilms, met de lucht vaart als achtergrond. Men ziet via aller lei min of meer romantische avonturen het werk van de Internationale Lucht veiligheidspolitie aangetoond. Dat zulk een organisatie bestaansrecht heeft, wordt duidelijk als men bedenkt dat er dagelijks met de diverse lucht vaartmaatschappijen zeker 200.0(30 perso nen op reis zijn en dat er eveneens elke dag zo'n 15 miljoen tor. post en vracht goederen wordt vervoerd. De luchtvaartondernemingen hebben de verantwoordelijkheid voor de veilig heid van passagiers en vracht In de eer ste plaats komt natuurlijk de veiligheid van de vliegtuigen op zichzelf, maar daarnaast dient alles en iedereen die mee opstijgt, beschermd te worden tegen bijv. diefstal, misdaden en persoonlijke on gemakken. Daarvoor is dus deze dienst heel bruik baar. De BBC maakte er in co-productie met MGM een filmserie over, waarmee de Nederlandse kijkers vanavond kunnen kennismaken. In dit eerste deeltje maakt men kennis met een zevenjarig jongetje," dat in moei lijkheden is geraakt Nigel Patrick, die steeds de rol zal spelen van het hoofd van de veiligheidspolitie Alan Garnett, vindt de jongen op London Airport na aankomst van het vliegtuig uit Chicago. Het kind vertelt hem, dat zyn moeder hem zou komen afhalen, maar zij is niet komen opdagen. Dus gaat Alan aan het zoeken, waarbij hij slechts één adres ter oriëntatie heeft. Vanzelfsprekend loopt alles heel best at (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM De NCRV heeft besloten om met Ingang van 1 september a.s. het aardige televisiefeuilleton „Station Petti coat", de genoeglijke belevenissen rond om het telkens weer van een wisse dood geredde ouderwetse lokaaltreintje, van het tweede naar het eerste net over te plaatsen. Wie dus de vrolijke avonturen van de ondernemende hotelhoudstar, haar drie dochters en haar merkwaardig personeel nog niet kon zien, kan er dan via Ned. 1 van genieten. BUSSUM De NTS zal op de middag van vrijdag 30 juli a.s. naar traditie een reportage uitzenden van de binnenkomst der deelnemers aan de Vierdaagse, op het tijdstip dat zij de finish in Nijmegen op de laatste dag bereiken. Herman Kuiphof en Koen Verhoeff zullen tussen .3 en 4 uur aanwezig zijn voor een praatje en commentaar. Karl Zeman heeft gemaakt naar een van Verne's romans: „Een duivelse uitvin ding". Wat dat ook weer was, die „dui velse uitvinding"? Herinnert u zich de graaf d'Artigas niet, die de wereld wou beheersen en daar voor een nog volkomen onbekende tech niek, aan het fantasierijke brem van Verne ontsproten, hanteerde? De piraten- geschiedenis met de toen nog niet uitge vonden duikboot en de chemische brand stof, welke tevens de hele wereld kan vernietigenEen meeslepend avon turenverhaal, waarin telkens elementen opduiken, die appelleren aan uitvindin gen, die veel later zijn gedaan O, zult u zeggen, dat is de gesciedenis uit „Uit liefde voor de vlag!" Precies, dat is het ook, maar de film kreeg een nieu we naam. O, zult u zeggen, dat is de geschiedenis Kar! Zeman is in het toepassen van trucs om de gravures uit dit boek tot leven te brengen. Dat kan alleen met camera's gebeuren, en hoe! Wilt u daarvan iets meer weten, blijft u na afloop van de speelfilm dan vooral aan het toestel, want dan kunt u nog een kwartier lang kijken naar „Karl Zeman's toverwereld", waarin hij iets onthult van de toegepaste tech nieken. Een hoogst boeiende kwestie op zich zelf! En nu is het misschien welkom, alvast iets te weten over de persoon van Jules Verne zelf. Hij was een Fransman, die op 8 febru ari 1828 werd geboren in Nantes als eer ste zoon van de procureur Pierre Verne en diens vrouw Sophie-Hennriëtte Alot- te. Jules (die eigenlijk Jules-Gabriël heet te) was voorbestemd zijn vader op te vol gen en dus ging hij braaf op 20-jarige leeftijd rechten studeren in Parijs aan de Sorbonne. Al spoedig kwam hij tot de ontdekking, dat de droge rechtenstudie niets was voor zijn levendige geest: hij wilde schrijver worden, omdat zijn fan tasie geprikkeld werd door allerlei we tenschappelijke onderwerpen, waar hij over nadacht. Resultaat: geen succes en vader boos. Geen studiegeld meer: thuiskomen! Maar Jules hield vol, ook al viel het boek dat hü tenslotte publiceerde bij niemand in de smaak. Toen hy 28 jaar was, moest er toch geld worden verdiend, vooral omdat hij wilde trouwen met de jonge weduwe Honorine Morel-de Viane. Dus werd hij makelaar en verdiende weer niets, omdat hij zijn meeste tijd besteedde aan wetenschappelijke studies. Hij geloofde in de toekomst van de techniek en zag in zijn fantasie zoveel mogelijkheden, dat hij die. in hoogge stemde verhandelingen wilde neerschrij ven. Zo begon bij met een werk over de toekomst van de luchtvaart... maar uitgever na uitgever stuurde het ma nuscript terug, totdat er eindelijk één zei: „De ontwikkelingsbeschouwing is goed, maar steunt niet op de huidige feiten. Verwerk de gegevens in een roman, en de mensen zullen ze lezen!" En hierin bleek Jules Verne zyn vorm te hebben gevonden. Zijn eerste roman „Vijf weken in een luchtballon" (ach, wre kent het verhaal niet?) ging erin als koek. De mensen keken op van zo'n span nend, heel apart boek waarin geen salon- romantiek, maar wild en stoutmoedig avontuur ten 'grondslag lag. Nu vloeide de inkt regelmatig uit Ver ne's pen. Overweldigend werd zijn suc ces, toen hij ais feuilleton in „Le Temps" zijn ontsterflijke verhaal „Een reis om de wereld in tachtig dagen" publiceerde. Mét de inkt vloeide ook het geld naar hem toe. Verne kon zich tenslotte in Amiens een villa kopen. Hij bleef tot aan zijn dood toe schrijven, soms verschillen de boeken in één jaar. Dat kostte hem zijn ogen: in zijn laatste levensjaren plaagde een chronische oogontsteking hem zo, dat hij bijna niet meer kon zien. Jules Verne, wiens fantasie onuitputte lijk was, stierf 60 jaar geleden op 77-jari- ge leeftijd. *SPOBH& 1 WSKPT HSgfCAj tT. ik ZAL AMAE HALEN 1874) Door het wanbeheer dat se dert de oudheid in het land Kanaan is uitgeoefend, zijn vele van de eertijds vruchtbare gebieden In troosteloze woestenijen veranderd. Het land heeft veel van oorlogen te lijden gehad, waardoor menselijke samenlevingen herhaaldelijk werden verwoest, maar dit geweid is toch slechts ten dele aansprakelijk voor de desorganisatie van de natuur. Door de ontbossing, die reeds in bijbelse tijden plaats vond, is een groot deel van het land in de greep gekomen van de erosie, die de vruchtbare gronden doet oer- stuiven en wegspoelen, waarna de barre rotsbodem komt bloot te liggen. Eeuwenlange roofbouw heeft de berg hellingen waar vroeger olijven- en wijngaarden welvaart brachten, doen verdorren en zelfs het gras is ia sommige streken geheel verdwenen. Het duidelijkst toont dit de woestijn die zich uitstrekt van Hebron tot Egypte, waar verdroogde dalen een troosteloze aanblik bieden en voor zover het oog reikt geen vegetatie te bekennen is. Toch moet het er in deze streken, waar de gemiddelde regenval te gering is om een plant in leven te houden, In bijbelse tijden gunstiger hebben uitgezien. Immers, in Gen. 201 lezen we, dat Abraham opbrak naar het Zuiderland, waar hij zich tussen Kades en Stir vestigde en als vreemdeling in Gerar vertoefde. Dat zon de aartsvader beslist niet hebben gedaan, als het leven in het Zuiderland dat is de tegenwoordig omstreden Negebwoestijn onmoge lijk was geweest. De kudden van Abraham hadden water- en weide gronden nodig, twee noodzakelijkhe den die in de Negebwoestijn destijds blijkbaar voorhanden waren. Toch moeten we er voor waken ons de landstreek in die tijd al te sappig voor te stellen. Een belangrijke aan wijzing hiervoor vinden we in Gen. 2615-22. Daar zien we, dat de Filistijnen de door Abraham gegraven waterputten met aarde hadden opge vuld, maar Isaak groef die putten weer op en vond o.m. „levend wi. ter". De Israëliërs hebben herhaaldelijk gepoogd in de Negebwoestijn kolonies te vestigen, maar tot voor kort bleef dit zonder resultaat, ondanks de veel modernere hulpmiddelen die in onze tijd ter beschikking staan. Tot men zich eens ging oriënteren op de historische overlevering die duidelijk van waterputten had gerept En in- derdaad, nadat een groep onderzoe kers wekenlang In de Negeb had rondgezworven, werden de waterput ten ontdekt, waarvan In de bijbel gewag wordt gemaakt. Diep verscho len onder de hete zandmassa's werden de oeroude waterputten blootgelegd, en op de bodem van deze putten borrelt nog steeds helder drinkwater op „levend water", zoals dit door de knechten van Isaak werd genoemd Elders is In de Negeb thans ook water aangehoord, maar dit is brak en daardoor niet te drinken, het is dus volgens de terminologie van die tijd geen levend water. Nadruk verboden. (Van onze radio- en tv-redactie) HAMBURG De Duitse schrijver Fritz Hochwalder heeft als vierde auteur van de Eurovisie opdracht gekregen tot het schrijven van een spel, dat in „Het grootste theater ter wereld", nl. in Eurovisieverband, zal worden opgevoerd. Omdat Hochwalder al wist, dat hij vroeg of laat wel aan de beurt zou komen, heeft hij zijn gedachten al laten gaan over een onderwerp en zo kan men nu reeds weten, dat de titel van het stuk zeer Duits is, nl. „Het bevel". De inhoud van het spel wordt echter voorlopig nog geheim gehou den. De voorstelling zal waarschijn lijk april 1966 op de Europese scher men te zien zijn. Ook dan zullen de diverse aangesloten landen eigen op voeringen ensceneren. er toch wel goede en bahartigensuiaar- dige dingen werden gezegd, waren het toch niet de antwoorden welke men wellicht had willen horen, en dat stel de lichtelijk teleur. Ned. l NTS 8.20 uur filmpje over de werken van Jules Verne, aan de hand van de gravures in zijn boeken, 8.40 uur Jules Verne-film van Tsjechische makely: „Een duivelse uitvinding" en f 9.55 uur een korte documentaire over de kunst van regisseur Karl Zeman, die de film produceerde. 10.10 uur 18e aflevering van „De eerste wereldoorlog", gewyd aan regering en dood van Tsaar Nicolaas II. Ned. 2 NCRV 8.01 uur eerste aflevering van „Nul één", weer een politieserie, nu gewyd aan de Luchtveiligheidsdienst. 8.25 uur een film over het oude Rome en 9.45 uur een dialoog van Tsjechow, „Tragicus tegen wil en dank" gespeeld door eindexamenleerlingen van de Amsterdamse Toneelschool (herhaling). Hilversum I NCRV 7.45 uur luchtige plaatjes. 8.50 uur „De charmante Van der Hoogen" in de reeks Hildebrand- miniaturen en 9.30 uur stereofonische uitzending: optreden van het NCRV-vocaal ensemble en de harpiste Phia Berghout. 10.40 uur avondoverdenking. Hilversum II AVRO 8.05 uur muziekrevue in het lichte genre. 9 uur Jasperina de Jong aan het woord over haar carrière, 9.35 uur hoorspel „Zielen op drift", waarmee Henk Sparreboom de 3e prijs won in de wedstrijd NRU-BRT 1963 en 11 uur Parijs' programma van Jan Brusse. (Van onze radio- en tv-redactie) BUSSUM David Koning heeft een cameragesprek gehad met de schrijver Jan de Hartog. Dit zal de NCRV zondagavond 1 augustus a.s. oo Ned. 1 uitzenden. m morgen Hilversum I. 402 m. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.03 Ouverture: reportages, commen taren, wegeninformatie en lichte grair.mo- foonrauziek. (7.30-7.40 Nieuws; pl.m, 8,00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte gram- mofoonmuziek en berichten voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9 40 Voor de Jeugd. 10.03 Sextuool: gevarieerd muziekprgoramma. (10.30 weeroverzicht). 11.50 Voiaan. voor uit, praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Populaire grammofoonmuziek. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land. en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammo foonmuziek, 12.50 Lichte muziek en zang. 33.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 14,00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Drie van Elck wat wils: gevarieerd muziekprogramma. 13.10 Lichtbaken, lezing. 15.20 Muslësta: gevarieerd muziekprogram ma. 15 10 Lichtbaken, lezing. 15.20 Muslësta: gevarieerd muziekprogramma, 16.00 Voor de zieken. 16.30 Onderweg: programma voor oudere luisteraars. 17,00 Voor de jeugd. 17.30 Llehte orkestmuziek er, zangsolisten (opn. 17.50 Overheidsvoorlichting: Vissen en vis vangst op Curagao. Tekst: P. J. Roos. 18.00 ..Melodieën-Cascade". 18.20 Voor de kleuters. 18.30 Pianospel en lichte orkestmuziek (gr.), Hilversum n. 288 m. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gram mofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: B.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo foonmuziek. (Om 8.25 De groenteman, praat je). 8 45 Morgenwijding. 8.55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 10 90 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammo foonmuziek. (Om 11.00 Nieuws.) 12.00 Pro menade orkest en solisten: amusementsmu ziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- ep tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw, 12.40 Orgelspel: lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualitei ten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe- richten. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur. 14.30 Voor de kinderen. ÏS'.SO Lichte grammo foonmuziek. (Om 13.00 Nieuws.) 16.30 Metro- pole orkest. 17.15 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. Hilversum I 402 m, NCRV 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Piano spel (opn.): semi-kiassieke muziek. 19.45 Lichte grammofoonmuziek, 20.50 Hildebrand- miniaturen: III. De charmante van der Hoogen. hoorspel. 21.30 Stereo: Vocaal-en semble en harpspel (opn.): moderne liederen 21,55 Pianoduo (opn): moderne muziek. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws en SOS-be- richten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Klas sieke orkestwerken (gr.) 23.55*24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m. AVRO 18.00 Nieuws, 18.15 Actualiteiten. 18.25 Lichte grammofoon muziek. 19,45 Overheidsvoorlichting: Den Haag aan de lijn. 20.00 Nieuws. 20.05 Muziek revue. 21.00 Zo is het gekomen, klankbeeld. 21.35 Zielen op drift, hoorspel. 22.30 Nieuws 22.40 Actualiteiten. 23.00 Bonsoir de Paris. 23.55-24.00 Nieuws. DRAADOMROEP VANAVOND Gratnmofoonplatenprogramma van 1820 uur: Michael Tippelt. I. Concerto for double string orchestra. Allegro eon brio. Adagio cantabile. A'liegro moito. Kamerorkest van Moskou, Bath Festival Kamerorkest oj.v, Rudolf Barshai. II. „A Child of our time". Oratorium in 3 delen voor soli, koor en orkest op tekst van de componist. Elsie Mortson, sopraan; Pame la Bowden, alt; Richard Lewis, tenor; Richard Standen, bas; Koninklijk Phil'nar- monisch Koor en Orkest van Liverpool o.l.v. John Pritchard. HI. Ritual dances ult „The Midsummer Marriage" Prelude. Transformation. Prepara tion for the first dance. First dance: The Earth in Autumn. The hound chases the hare Transformation. Preparation lor the second dance. Second dance: The waters in Winter. The otter chases the fish Transfor mation. Preparation for the third dance. Third dance: The Air to Spring. The hawk chases the bird Preparation for the fourth dance. Fourth dance: Fire to Summer. The Voluntary Human Sacrifice Postlude. Orkest van het Royal Opera House Covent Garden o.l.v. John Pritchard. vanavond Nederland I: NTS: 19.00 Nieuws In bet kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De Plaggenhut, film. 19.35 Huckleberry- Hound, tekenfilm, 20.00 Journaal en weeroverzicht. 10.20 De wonderbaarlijke reizen van Jules Verne, film. 20.40 Een duivelse uitvinding (Aventures fantastiques). film (beide keu- ringen 14 jaar). 21.55 Karl Zeman's toverwe, reld, film, 22.10 De Eerste Wereldoorlog The Great War. filmdocumentaire. 22.36-22.40 Journaal. Nederland II: NTS: 20.00 Nieuws to het kort. NCRV: 20.01 Nul Eén Zevenjarig jongetje weggelopen, TV-film. 20.25 Vita Homana, filmdocumentaire. 21.45 Tragicus tegen wil en dank. dialoog. 22.05 Bijbelle zing. 22.10 Einde. NEDERLANDS PROGrt. KAN. 2e en 10 België: 19.30 n.m. Richard Leeuwehart. 20.00 Nws. 20.30 Openbaar Kunstbezit, 20.40 Het heilig experiment, spel d. Fritz Hoch walder. (Ovem. NTS). 22.10 De Wassende Maan: Over het contact tussen de Oosterse en de Westerse beschaving. 22.40 Nws. fl. -„Wa; sen leuke naam," zei Josje, .Blekkie Bonebakker. Ik heet Josje Joppers en dit is mijn zusje Jesje." „Ik vind het leuk kennis met jullie te maken," lachte mevrouw Bonebakker. „O, kijk eens," vervolgde ze. „Daar komt Blekkie juist aan." „Maar die jongen kennen we!" riep Jesje verrast „Dat is Blekkie, over wie we zo vaak in de krant hebben gelezen! Maar ik dacht eigenlijk dat hij anders heette, mevrouw. Moppo, meen ik." .Precies," knikte mevrouw Bonebak ker. „Hij was eerst mijn neefje Blekkie Moppo, maar toen ben ik met commissa ris Bonebakker getrouwd en die heeft Blekkie geadopteerd. En daarom is hij nu dus mijn zoontje Blekkie Bonebakker Dag Blekkie," begroette ze hem. „Kijk eens, ik heb ai kennis gemaakt met een paar leuke speelmakkertjes: Jesje en Josje." De kinderen gaven elkaar een hand. „Ben je allang hier?" vroeg Josje. „Een week," antwoordde Blekkie. „We blijven nog veertien dagen." „Wij blijven ook veertien dagen!" riep Josje uit. „Dat is gezellig. Dan kunnen we nog eens spelen samen.* „Graag," zei Blekkie. „Dat vind ik erg leuk, vooral nu mijn vriend Spekkie er niet is. Anders wanen we bijna altijd samen. Maar nu maakt hij een reis met zijn vader en moeder en zijn oom Bram." Al babbelend hadden ze het boslaantje ondertussen bereikt. „Kijk," wees mevrouw Bonebakker. „Hier logeren wij nu. En ais je vijftig meter doorloopt,die kant op, kom je vanzelf bij „De Toevlucht". Komen jullie misschien binnen om een glas limonade te drinken?" „Nee, we gaan gauw naar huis, me vrouw/' zei Jesje. „Vader en moeder zijn misschien ai wel een beetje onge rust Maar als het mag komen we eens heel gauw langs om te vragen of Blekkie met ons spelen gaat En dank u nog wel, dat u ons zo mooi de weg hebt gewezen." Jesje en Josje liepen op een holletje naar hun huis, „Dat lijkt me een reuze aardige jon* gen, die Blekkie", zei Josje. „Ik geloof dat we daar nog een boel plezier mee zuilen kunnen beleven, Jesl" os DAesemssav vwzmJZtam; Ssmaer euMakess gok&hst rwojAae ouos seasmuu- AisuT kw eimoDjosez. pf vooss pm m eeu i»sasensv PC KSOURKUKS aOOWWEeSTEH IMHOTB» vxs, easesutea, SsoMotr. uu amooMPC OBPKMMPB 0WJPSVJ VOOR8AADKAWB8. EU MOS ACTOP WSRPT WK wer&siAU .OPêSSLASEU, PLAATS Vader Joryt, die nu tussen agenten in naar Hinberghe gebracht wordt en opgesloten.Het troost haar niet als ze bedenkt dat de brigadier geen opdracht heeft gegeven om Dries te zoeken. Het is zo donker op de berg dat ze telkens moet blijven staan om op de weg te letten. Als ze iets scherps door haar kous veelt, doet ze werktuig lijk haar schoenen weer aan. Niet naar de hut gaat ze, die in het donkerste van het bos ligt, maar naar de Stenen Zonde. Alsof ze daarheen gedreven wordt nu Dries-er zit. Met zijn rug tegen de steen rookt hij zijn pijp. Oh, zegt hij, hoe kon je weten dat ik met je wilde praten? Het is lang geleden dat zijn stem zo vrolijk klonk. Hij trekt haar naast zich op het mos en legt een arm om haar schouder. Voor de eerste keer doet hij dat en het ontroert haar zo dat ze geen woord kan uitbrengen. 'k Heb over alles nog eens goed gedacht, Rena. 'k Ga het uitpraten met Lenter en dan moet het voorbij zijn met dat wilde leveri, 't Was wel heel mooi, maar als ik bij Zweder zou werken of ergens anders, dan beletten ze me toch niet om onder de maan te lopen, 'k Geloof dat ik de maannachten nog mooier vind dan een zomerdag. Als Rena zijn arm weg wil schuiven, omdat ze moet zeggen wat er gebeurd is, trekt hij haar diohter naar zich toe. Bij roe blijven, de bosmeid en de wildeman, dat past toch? Zijn lach is ook anders, diep en lokkend. 't Is over me gekomen toen ik vaders tuin spitte. Dat keren en wenden van de aarde, waarin je weer zaad strooit. 1» 41 In de oogsttijd heeft ze hem zo horen praten, dan was hij altijd zachter en meegaander, dan werkte hij ook hij de keuters voor bijna geen geld. Lenter, brengt ze over haar lippen, Ja, valt hij haar in de rede. met mijn broer wil ik praten, hier of ergens anders waar geen mensen zijn. Lenter heeft gelijk dat hij doet wat hij zelf wil, dat 'doe ik ook. 'k Heb allemaal andere gedachten gekregen toen ik de tuin spitte. Al vond ik het vervelend dat Volmar iedere ochtend voorbijkwam. Hij deed alsof hij me niet zag, want hij zei niets. Vanochtend ben ik voor zonsopgang de berg opgegaan, 'k Ben ook bij Pee Ros geweest. Je weet toch dat ik zijn wolfsklem weghaalde van achter een plank, waar hij het tuig verborgen had? Die plank hing nog los. Pee is geen mens zoals wij, weet je dat ook? Zo, zei hij, je hebt lang gewacht om die plank te komen vastspijkeren. Ik schaamde me en ik heb als een kleine jongen een- hamer en spijkers gevraagd. Daarna ging ik terug met een grote omweg over de heide en ik dacht aldoor: dat heb je er goed afgebracht, Dries Bome. Je bent niet kwaad geworden, die plank is een streep, die je onder de oude rekening gezet hebt. Hij heeft bier gedronken, denkt Rena, maar dat Is toch niet waar, want dan zou ze het ruiken. Als hij nog meer vertellen wil, is ze hem voor. Dries, je kunt niet meer met Lenter praten. Je broer is dood. Een ogenblik blijft het stil, ze hoort lijn ademhaling. Je hebt, je verstand toch nog? Wie zegt nu zulke dingen? Je moet me niet kwaad maken met zulke zottenpraat. Dat is weer de oude Dries, die denkt dat ze hem in de maling nemen wil. Maar zulke dingen zegt men niet voor de grap.— Wat zeg je Rena? Ben je daarvoor naar hier gekomen? Ze kan zijn gezicht niet zien, maar ze voelt zijn opwinding. Vanochtend vroeg toen ik naar beneden ging, lag Lenter in zijn bed. Of lag hij er niet. Het was nog donker. Ik heb er niet op gelet Op het Ganzepad, zeg je? Hebben ze b|® daar gevonden? Je liegt het, stuift hij op. Het kan niet, Lenter is mijn broerl Als ze nog eens herbaalt wat ze gehoord en gezien heeft, vliegt hij overeind. Dwars door list kreupelhout waar ze hem nauwelijks kan bijhou den tot hij hijgend blijft staan. En de zwarte is verdwenen, zeg je? Was Jurre Mensink ook in 't Horst en waarom hebben ze Volmar meegenomen? Dat kan hij niet begrij pen. Er zit een heleboel tussen hem en de lana- schut maar dit kan niet OP NAAR AFBIEA

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1965 | | pagina 2