Centraal Comité van Wereldraad in Genève bijeen
Een woord voor vandaag
Oecumenisch testament
van dr. Visser 't Hooft
SPAANSE SINAASAPPELEN
SAPPIGER DAN OOIT
België wijst
Nederlanders
uit
Wie wordt de nieuwe
Secretaris -
Miele er is geen betere!
bezoekt
yogin
Nederlandsche yogins
Ds. H. Bartlema nu
uniform
weer m
Ds. Sillevis Smitt overtreedt
geen kerkelijke besluiten
Snelle verlichting
von pijn in spieren
en gewrichten
Geheim wordt goed bewaard
Onze windmolens
brachten hem op
een idee -
Volgende week
zal opvolger
van Dibelius
worden gekozen
Boeddhistische monnik in Schiedam te gast
Op aandringen van ds. Drost
Hervormingsdag
rooms-katholiek
Beroepingswerk
Niet Nederlands
maar Indonesisch
gereformeerd
WOENSDAG 9 FEBRUARI jfe
Keer terug naar uw huis en verhaal al wat God u gedaan
heeft" (Lucas 8 38).
De bezetene is genezen. De omstanders hebben er zich van
hunnen overtuigen. Wat er is gebeurd heeft niet nagelaten
diepe indruk op hen te maken. De geesten voeren'in een kudde
zwijnen en die kudde stormde langs de helling het meer in en
verdronk. Dat is dan wel een ontzaglijke schade. Ach, Here,
het is geweldig wat U heeft gedaan, maar zoudt U asjeblieft
van ons willen weggaan? Wat Jezus doet is prachtigzolang
net hun geen nadeel berokkent.
Heen, graag weg van hier. Geen contact meer tussen ons. We
zullen het verder zelf wel zien klaar te spelen.
Maar nu de man, die genezen is; Here, laat ik bij U mogen
blijven. Een onbegrijpelijke vraag? Geenszins. Jezus biedt hem
veiligheid. Hij heeft ondervonden dat de Here over een enorme
macht beschikt. Niet weggaan, neen, Zijn nabijheid zoeken.
En dan komt dat antwoord, dat de man misschien heeft teleur
gesteld: Ga terug en vertel de mensen wat er met u is gebeurd.
Met andere woorden, Jezus draagt hem op te getuigen.
Het is een woord, dat we ons ter harte kunnen nemen. De
mens, die de genade van de Here heeft ondervonden, heeft de
neiging zich af te zonderen. Daar is de boodschap: Draagt het
uit, vertelt erover, gaat de wereld in en verkondigt Mijn lof.
Wij lezen vanavond Leviticus 2 vers 1 tot 16.
(Van onze kerkredacie)
GENÈVEDr. W. A. Visser 't Hooft heeft zijn „testament" inge
diend bij de Wereldraad van Kerken. Voor het laatst bracht h('
verslag uit van het Centraal Comité, het hoogste bestuursorgaan van
deze organisatie, dat gisteren voor zijn jaarvergadering bijeen kwam.
Maar voor wie het testament in bet bijzonder bedoeld is, weten nog
slechts de ingewijden van de benoemingscommissie, die de naam (of
namen) moeten voordragen van de te verkiezen secretaris-generaal.
Het is waarschijnlijk bet best bewaard gebleven geheim uit de ge
schiedenis van deze oecumenische beweging.
1966, een buitengewf on jaar I
Ons bracht de zomer bar veel regen - maar in Spanje
rijpen de sinaasappelen In de brandende zon. Pluk-
vers.vol vitamine C krijgt u ze nu thuis. Want u weet
Spaanse sinaasappelen zijn met een paar uur in Neder
land. Goed besluit: deze winter iedere dag een sinaas
appel uit Spanjs - lekker en gezond de winter door!
Concilie
In Genk gearresteerd
GENÈVE Wie wordt de
nieuwe secretaris-generaal van
de Wereldraad van Kerken? Er
is niemand die het nog weet,
maar het gonst in de wandel
gangen van het nieuwe kan
toorgebouw aan de Route de
Femey van geruchten. Journa
listen gissenstafleden raden,
en zelfs Philippe Mauryde
man van de informatieafdeling,
haalt zijn schouders op als hem
gevraagd wordt iets te ver-
klappen: Ik weet niet meer dan
u is zijn antwoord.
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIEDAM Als gast van
T» J*| 1 Nederlandse Stichting Yoga
rreaiKante werd op Iverblijft voor enkele maanden in
- - ons land de Swami Swanandash-
ram, een boeddhistische monnik,
afkomstig uit het Himalaja ge
bergte aan de noord-grens van
India. Hij bezocht onder andere
Groningen en Hilversum en lo
geert thans bij de leermeester
van het hatha yoga, de heer.E.
Werdmuller von Elgg te Schie
dam.
(Van onze kerkredactie)
MIDDELBURG Ds. H. Bart
lema" is gisteren weer in uniform
(compleet met distinctieven) in
de kazerne verschenen, zulks op
uitdrukkelijk verzoek van de
nieuwe hoofdlegerpredikant ds. J.
Drost.
Vragen
GEREF. KERKEN (vrifeem.) a
P "V
I P
li
k
(Van onze kerkredactie)
vm
Pagina 2
I
Het jaarverslag van de vertrekken
de secretaris-generaal droeg duidelijk
het kenmerk van een testament. Het
was vrijwel in het geheel niet gewijd
aan de oecumenische gebeurtenissen
van het afgelopen jaar, het gaf een
stuk interessante geschiedenis, maar
was vooral belangrijk oin de lijnen
die voor de toekomst werden uitgestip
peld.
Na twintig jaar staat de oecumeni
sche beweging voor een nieuw begin,
zei dr. Visser 't Hooft. Maar het ligt in
de aard van een oecumenische bewe
ging om steeds weer een nieuw begin
te maken. Vier punten komen naar
voren:
De oecumenische beweging omvat
nu na twintig jaar, de twee jaren
van voorbereiding voor de Amster
damse assemblee van 1948 meegere
kend vrijwel alle confessionele
families, zei dr; Visser 't Hooft. Dat
betekent „dat wij van nu af aan in
het bijzonder moeten werken aan
verdieping in plaats van verbreding
van de beweging."
De derde assemblee van New Del
hi voegde aan de grondslag van deze
organisatie de woorden „overeen
komstig de Schriften" toe. De We
reldraad van Kerken zal ernst moe
ten maken met die uitspraak, omdat
zijn gezondheid afhankelijk is van
de plaats die hij in zijn leven en
werk geeft aan de Schrift. Daarbij
moet worden beseft, dat het gaat
cm de gehele Schrift. Wie de een
heid van de bijbel ontkent, ontkent
daarmee de eenheid van de kerk.
In de afgelopen jaren hebben de
kerken geleerd om zich tot de staat
of staten te richten. In vele landen
hebben de uitspraken van de kerken
de publieke opinie mede gevormd.
De kerken zullen moeten beseffen
dat zij in de toekomst geroepen zijn
om ais wachters op de wallen te ge
tuigen. opdat recht gedaan wordt
aan alle mensen. Maar, zei dr. Vis
ser 't Hooft, ik geloof dat we er nog
niet in geslaagd zijn om een heldere
theologie uit te werken, We zullen
ons meer moeten bezinnen op de
fundamentele aspecten van dit getui
genis door woord en daad in de we
reld. We zullen moeten ontdekken
welke onderwerpen: wij moeten
aangrijpen voor een getuigenis en
we zullen duidelijk moeten maken
namens wie wij spreken.
En natuurlijk na bet Tweede
Vaticaanse Concilie kwam de ver
houding tot de Rooms Katholieke
Kerk aan de orde. Helemaal optimis
tisch was hij niet. Dr. Visser 't
Hooft zei, dat er dogmatisch in we
zen niets veranderd is. Maar prak
tisch zijn er nu vele mogelijkheden
voor „consultatie en coöperatie". In
broederlijke gesprekken worden ge-
ii. dachten uitgewisseld. Als het gaat
ohi de plaats van de kerk In de
;vbj$d£rne wereld zijn er vele overeen
komsten tussen uitspraken van het
Concilie en van de Wereldraad.
In het slot van zijn verslag haakte
dr. Visser 't Hooft in op het eerste
jaarverslag dat hij in 1948 had uitge
bracht voor het voorbereidend comité
van de Wereldraad. Toen zei hij, dat
hij vele vraagtekens zag. Maar, voeg
de hij er toen aan toe, al onze vragen
zijn tevens een uiting van zonde, want
dan doen wij of er- geen Heilige Geest
is in de Kerk. Er zijn twintig jaar
voorbij gegaan vervolgde hij, we kun
nen eerlijk getuigen, dat de Wereld
raad niet slechts bestaat, maar ook
werkelijk gebruikt wordt door de Hei
lige Geest. Daarom hopen wij zolang
deze raad nodig is, dat hij gebruikt zal
worden om de verstrooide kinderen
van God samen te brengen voor hun
gezamenlijke opdracht in de wereld;
DEN HAAG De Belgische justitie
heeft, besloten de te Genk tijdens de
relletjes gearresteerde Nederlanders Wes
sink en Van Albeda over de grens te
laten zetten.
Een.woordvoerder van buitenlandse za
ken te Den Haag had eerder gezegd dat
de twee mannen in België niet gerechte
lijk zullen worden vervolgd, maarzou
den worden' uitgewezen als ongewenste
vreemdelingen. De Nederlandse consulai
re dienst heeft zich gisteren op' de hoogte
gesteld van de omstandigheden, waaron
der de twee gearresteerd werden en in de
gevangenis van Tongeren werden opge
sloten.
In Wolgograd staan zes mensen
terecht wegens het besmetten van de
Wolga met chemische afval, waardoor
onder de steur sterfte ontstond en de
kaviaaropbrengst is verminderd.
(Van onze kcrkrcdactle)
En toch is de meest genoemde
naam die van Eugene Carson
Blake, de secretaris-generaal van
de Verenigde Presbyteriaanse
Kerk van Amerika. Blake is een
organisator een Amerikaans
blad noemde hem onlangs de
oecumenische ingenieur en
wordt hij inderdaad benoemd, dan
is hij kennelijk een „overgangs
paus". Hü is al 59 en zal dus maar
zes jaar dit werk kunnen doen.
Blake is de vader van het bij
de één beroemde, bij de ander
beruchte, maar praktisch al vast
gelopen Blake-Pike-pIan, dat de
vijf grootste protestantse kerken
van Amerika wil verenigen. Hoe
wel dr. Carl Mclntire van de
ICCC reeds vele malen zijn felste
pijlen op hem richtte, wordt toch
door conservatieve theologen er
kend, dat hij dicht bij hen staat.
Christianity Today noemde hem
dezer dagen „gematigd orthodox".
Maar er worden vele andere
namen genoemd. „Papabile" (kan
didaat voor de „pauselijke" stoèl)
nummer twee is ongetwijfeld dr,
Leslie Cook, nu de directeur van
de oecumenische hulpverlening,
eveneens een predikant, maar
eveneens hoofdzakelijk een orga
nisator.
Reeds eerder schreven we dat
ook het ex-staflid dr. Robert Bill-
heimer en de Ceylonese theoloog
D. T. Niles genoemd worden. Er
zijn nu ook weer nieuwe namen
opgedoken, bijvoorbeeld van de
jonge gereformeerde Zwitser, dr.
Lukas Vischer, die de Wereldraad
bij het Vaticaanse concilie heeft
vertegenwoordigd; van Philip
Potter, een zeer bekwame jonge
neger (hij was niet aanwezig en
dat zegt ook wel iets) en zelfs
van een bisschop, de Anglicaan
Oliver Tomkins.
Zeker is dat de man, die het
kleine Uitvoerend Comité vorig
jaar in Enoegoc voorstelde, dr.
Patrick Rodger, een Schotse epis
copaal, geen kandidaat is. Hij
heeft inmiddels ook al een beroep
aanvaard naar een Schotse kathe
draal.
VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 1S BIJ MIELE. GOUDSESINGEL 92. ROTTERDAM.
WEST BERLIJN Volgende week zal
de verkiezing worden «honden voor een
opvolger van de bisschop van Branden
borg en Berlijn, dr. Otto Dibelius, die
om gezondheidsredenen zijn ♦•*->* neer
legt. In Oost- en West-Berliln zal men
afzonderlijk hieraan deelnemen.
Wat betreft de opvolging moet men
zich nog met gissingen tevreden stellen.
Toch gaan er steeds meer geruchten, dat
men verwacht, dat de zetel van de nieu
we bisschop van West- naar Oost-Berlijn
wordt verplaatst. De Oostduitse regering
staat het namelijk niet toe, dat kerkelij
ke leiders van of naar het oostelijke
etadsdeel reizen. Ook de zetel van de
rooms-katholieke bisschop Is om deze
reden naar het oosten verplaatst
Het contact met deze man is tot stand
gekomen door bemiddeling van de
schrijfster en portretschilderes Lilly
Everdijk-Smulders. Ze verbleef een
jaar onder de yogi's en leerde de
Swami Swanandasbram persoonlijk
goed kennen. Haar opgedane erva
ringen legde ze vast in haar boek:
Een jaar bij de Yoghin's, dat in 1960
werd uitgegeven.
Het bezoek aan ons land betekent
voor de Swami (beheerser van li
chaam en geest) rijn eerste buiten
landse reis. Afkomstig uit een Brah-
maanse priesterkaste studeerde deze
monnik filosofie en sanskrlet aan de
universiteiten van Benares en Cal
cutta. De president van India, S,
Radhakrishnan, was zijn studiege
noot. Hij onderhoudt nog steeds con
tacten met hem.
IRNSUM Het Algemeen Doops
gezind Weekblad meldt eerst nu, dat
mej. ds. G. Langbeek, voorheen
doopsgezind predikante te Irnsum, op
31 oktober van het vorig jaar over Is
gegaan naar de Rooms-katholieke
kerk.
Mej. Langbeek, die 45 jaar is, werd
in 1957 predikante. Zij diende de com
binatie Irnsum, Poppingawier en
Warga. Op 1 september 1985 beëindig
de zij haar werkzaamheden. Thans
is zij als lerares werkzaam in Nij
megen.
Advertentie
Dringt direct door tot aan
de haard van de pijn
Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
Onmiddellijk UC WVVIU» lUfjVSlU, T. w«. v
Ai ges a diep op de ■weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid tc
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot In de gewrichten.
Reumatische pijnen en st'jfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
vertichtiug en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesa) bij d.e
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
De Swami is 45 jaar oud en woont
nu al vijftien jaar in een schamele
berghut op een gletsjer van de Hi
malaya. Alleen ais de winterstormen
elk leven op de gletsjer onmogelijk
maken, daalt de Swami naar het dal
af.
Bij de bevolking staat hij in hoog
aanzien. Hij is asceet en heeft
Gelijk bekend haalde de 52-jarige
hervormde legerpredikant bij het be
gin van het nieuwe jaar de sterren en
balken, die aangaven dat hij majoor
was, van zijn uniform. Omdat hij zo
geen dienst kon doen, verscheen hij
later in burger. Een uitspraak van de
sectie Kerk en krijgsmacht van de Ne
derlands Hervormde Kerk, waarin
hem geadviseerd werd, zijn uniform
(met distinctieven) weer aan te trek
ken, legde ds. Bartlema naast zich
neer.
Verleden week heeft ds. Bartlema
twee maal overleg gepleegd met ds.
Drost, de (gereformeerde) hoofdleger
predikant. „Krachtens een legerorder
uit 1946 ben ik als ambtenaar gehou
den, de aanwijzingen van het hoofd
van de dienst protestantse geestelijke
verzorging Koninklijke Landmacht op
te^ volgen. Mijn hoofd van dienst heeft
mij_ verzocht van nu af mijn werk in
militaire dienst te verrichten in uni
form met rangonderscheidingsteke
nen", aldus ds. Bartlema.
Intussen heeft ds. Bartlema wel In
overleg en via ds. Drost aan de minis
ter van defensie P. S. de Jong ge
vraagd, hem mede te delen, of uit de
huidige voorschriften de conclusie
moet worden getrokken, dat een leger
predikant niet alleen het recht, maar
ook de. plicht heeft, bil de uitoefening
van zijn ambt in militaire dienst de
militaire uniform te dragen.
Als dit zo is, wil ds. Bartlema, dat
bepalingen, dat bepaalde groepen
militairen burgerkleding mogen dra
gen, ook van toepassing worden ver
klaard voor de dienst van de geestelijk
verzorging, zulks in afwachting van
een totale reorganisatie van de protes
tantse geestelijke verzorging.
UTRECHT Aan de rijksuniversiteit
te Utrecht promoveerde gisteren de heer
L Butler te Delft op het proefschrift
Oogafwijkingen ten gevolge van het ge
bruik van chloroquine en hydroxychloro
quine. Het proefschrift gaat over de ge
varen die het ge2ichtsoraan bedreigen
bij gebruik van bepaalde vooral voor lij
ders aan chronische gewrichtsreumatiek
van belang zijnde geneesmiddelen. De
heer Butler ontving zijn opleiding tot
oogartsi aan het Oogziekenhuis te Rotter
dam. Hij is in Delft gevestigd. I
NED. HEKV. KERK
Beroepen te Rotterdam-Delfshaven
Uoez. wijkgem. Tussendijken (a.s. vac.
J. D. v. Hof): drs. M. J. G. v. d. Velden
te Renkum: te Hillegom (vac. F. Brou
wer): C. Boogaard te Strijden: te Varsse-
veld (toez.): M. Heymans te Aalsmeer;:
door de gener. synode t. pred. v. buiten-
gew. werkzaamh. Oegerpred.): H. A.
Schepers te Westerschelling.
Aangenomen naar Werkendam: J. "Koo
ien te Reeuwij'k.
Bedankt voor Lopik: P. M. Breugem
te Achterberg (U.1; ,v;oorBeverwijk (7e
pred pb-toez A.M. Arhtzenius te Enk-
huizen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hillegom (2e pred. pljt-
H. N. de Mooy te Nieuwe Pekela; te
Rooden: R. Petersen te Bergum (Ft.): ts
Gramsbergen: W. J. de Ruiter te Harks-:'
ma-Opeinde: te Boschout (België) (2tf
maal): P. Melse te Voorthuizen; te Pa-"
ramaribo; A. L. Janse de Jonge te Sens,
c.a. (Frankrijk); te Curasao (acci.) dr;
L. Schuurman te Voorburg.
CHRIST. GEREF. KERKEN p
Tweetal te Ermelo: H. P. Brandsma tti
Hilversum en J. Westerink te Kerkwep
ve.
Beroepen te Ridderkerk (bij accl.):
G. Leendertse te Droïeham
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Sint Annaisnd: P. Blok te
Dirksland.
Beroepen te Zaamslag: J. Strating tei
Alkmaar/Broek op Lanaendiik.
UNIE v. BAFT. GEM.
Bedankt voor Banmen: J.- Ketelaar te
Drachten. v
fr GRONINGEN Ds Soon Gil Huh
uit Korea zal naar Nederland komen,
om aan de Theologische Hogeschool
van de Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt) te Kampen een doctorale stu
die te volgen.
De gereformeerde Kerk (vrij gel-
maakt) van Groningen-Zuid stelt ds.'
Huh, die nog Nederlands moet leren,
in staat hier te komen. i
h
0
t
p V
i.'
P
ti
k
1<
P
Z
s
V
h
k
n
V
d
A
V'i
la
ir
Zf
P'
VI
SP
01
ki
te
er
P-
6' 1
stc
va
he
en
da
Kr
I
i' sto
He
De
Ste
St.
H do<
en
val
me
U t>0(
sen
I
bal
doe
aar
wa'
zet
das
I- sta;
m se
van
Fra
gezi
N
O ra
fn vaa
f 25-j
D
redt
schi
Het
is c
de Indiërs, een ascetische voorberei
ding tot het verwerven van heil en
verlossing brengend inzicht. Ont
daan van de religieuze inslag
vindt de methode van de yoga (let
terlijk inspanning) steeds meer
ingang in Europa. Het is een raetho
de, die bestaat nit training en con
centrafie.
is asceet en
slechts wat bonen en vruchten nodig
om in teven te blijven. Zijn drank
bestaat uit water en melk. Reinheid zijn tijdelijk verblijf in Schiedam,
van lichaam en geest wordt door waar zich een klein altaar bevindt
hem streng in toepassing ge- v°°r de uitoefening van het dagelijk-
bracht. se boeddhistische ritueel brengt de
Swami zijn dagen door in gebed en
Yoga is een geestelijke stroming van meditatie. Hij is geheel los van de
aardse dingen. Zelfs de namen en de
personen van zijn naaste familiele
den zijn hem ontgaan.
Maar ten opzichte van zijn noodlij
dend volk Is hij diep bewogen. Toen
hij windmolens zag. vooral die in de
weilanden voor de bemaling zorgen,
raakte hij in vervoering. Hij zag na
melijk het benutten van de wind bij
de bevloeiing van het land als een
redmiddel voor zitn land, dat door
hongersnood wordt geteisterd. Hij
heeft onmiddellijk naar verschillen
de ministers geschreven en voegde
schetstekeningen van molens erbij.
AMSTERDAM Mag ds. J.
H. Sillevis Smitt eigenlijk wel
preken bij het huwelijk van
prinses Beatrix en de heer
Claus von Amsberg? Velen
(vooral buiten de Gereformeer
de Kerken) vragen zich af, of
ds. Sillevis Smitt daarmee niet
in strijd zou handelen met de
besluiten van de gereformeerde
synode van Apeldoorn ten aan
zien van gemeenschappelijke
diensten met hervormden. Het
antwoord is heel eenvoudig:
ds. Sillevis Smitt is geen predi
kant van de Gereformeerde Ker
ken in Nederland!
Weliswaar betrof het besluit van
de synode van Apeldoorn gemeen
schappelijke kerkdiensten, terwijl
hiervan op 10 maart geen sprake is:
ds. Sillevis Smitt is uitgenodigd,
om in een hervormde kerkdienst te
nreken. Maar het blad Waarheid en
Eenheid heeft al herinnerd aan het
ramoer, dat ruim tien jaar geleden
ontstond, toen ds. G. Toornvliet
optrad in een hervormde kerk
dienst hij de ImweHiksbevestiging
van de heer Thijs Booy.
In het rineblad van de hervorm
de ring Sloten (Fr.) ziet ds. R.
Zuurmond o.a. de volgende moge
lijkheden:
1. Ds. Sillevis Smitt handelt ge
heel op eigen initiatief. Hij lapt om
zo te zeggen de hele synode van
Apeldoorn aan zijn (militaire)
laars. Wanneer dat waar zou ziïn,
kan het nooit lang verborgen blij
ven. Wetende hoe principieel men
in de Gereformeerde Kerken over
tucht denkt, kunnen we dan op kor
te termijn een tuchtprocedure te
gen ds. Sillevis Smitt verwach
ten.
2. De Gereformeerde Kerken
doen een oogje dicht, omdat het
iemand van koninklijken bloede be
treft. Maar deze mogelijkheid wijst
ds. Zuurmond direct van de hand.
„We moeten er toch zonder meer
van uitgaan, dat de verantwoordelij
ke gereformeerde organen hande
len zonder aanzien des persoons.
Wat zouden wij moeten denken
van de gereformeerde bezwaren te
gen de vrijzinnigheid, indien die
plotseling niet meer golden, wan
neer het koninklijk huis in het ge
ding is?
3. Men is in gereformeerde krin
gen nu definitief anders gaan den
ken over de Nederlandse Hervorm
de Kerk en met name ook over de
vrijzinnige hervormden. Men ziet
die vrijzinnigen (ds. H. J. Kater is
vrijzinnig, red.) nu misschien nog
wel als een bezwaar, maar in ieder
geval niet meer als een onoverko
melijk bezwaar. Men accepteert nu
wèl gemeenschappelijke diensten,
zelfs zonder dat de procedure van
Apeldoorn wordt gevolgd. Dat zou
een niet onbelangrijke stap voor
waarts zijn.
Ds. Zuurmond zou het van harte
toejuichen, als hier voor alle moge
lijke hervormd-gereformeerde dien-,
sten een koninklijk precedent zou
liggen.
De reactie van de Amsterdamse
gereformeerde predikant dr. P. G.
Kunst, assessor van de huidige ge
nerale synode, is heel lakoniek: de
oud-hoofdvlootpredikant is héle
maal geen predikant van de Gere
formeerde Kerken in Nederland.
Voordat ds.' Sillevis Smitt hoofd-
vlootpredikant werd, was hij predi
kant van de Gereformeerde Kerken
in Indonesië. Daar heeft hij emeri
tus-rechten gekregen.
Wegens de nauwe relaties, die er
bestonden tussen dit (thans niet
meer bestaande) Indonesische kerk
verband en de Gereformeerde Ker
ken in Nederland mogen de emeri
tus-predikanten van de Indonesi
sche Gereformeerde Kerken thans
in de Gereformeerde Kerken in ons
land voorgaan.