Dit is Theun Koper
hij bouwt zijn toekomst op staal
HOOGOVENS IJMUIDEN
Kan produktschap
pensioenen niet
meer financieren?
MUziekJ
WAT IS LINKS?
Turken slachten weer
klandestien schapen
Prins Bernhard
opent
de Breukelder Hof
Tijde
I
ns verhoor
overleden
Toestel regelt
regelmatige
hartslag
Negentien mensen
geëlektrocuteerd
„Dag van de verpleging*
1
Prijsw innaars puzzel
Begrippen
Afrekening
In Nederland
Naief
nTl ROTTERDAMIER
VRIJDAG 29 APRIL 1966
concert
toneel
ZWARE LAST
P4-
5?
*-*
Pagina 3
t
1444
ZATERDAG. WiHieliiiiiiakerk. Jan J. v.
li Berg speelt werken tan Ilandel, Bach,
Green, Zwart en Kee. 20.15 uur.
Kerk Simonstraat. Orgelconcert door
Dirk Junsz. Zwart. Hij speelt bewerkingen
%an vaderlandse liederen en werk van Ne
derlandse componisten. 20 uur.
MAANDAG. Lauremkerk. Arie J. Key-
ler, organist te Mtddelharnis geeft orgeleon
eert. 20.15 uur.
DONDERD AG. Koninginnekerk. Bevrij
dingsconcert door het R.Ph.O. o.l.v. Eduard
Flipse. Solisten Anette de la Bije, sopr.;
Willieltnine Mattliès, alt; Willy van Hese,
tenor; Guus Hoekman, bas; Piet van den
Kerkhoff, orgel; Toonkunst- en Rott. Con-
terv atoriuntke or. Werken van Handel en
van Van Beethoven (9e symphonic), 20.15
uur.
üversehie. Hervormde kerk. Dorpstraat.
Bevrijdingsconcert. R" Stolk, orgel; mevr
Klijnsmit-den Besten; Overvclues Oecume
nisch koor Arti et Cantate; St. Gregoriuv
kinderkoor, Seine's mannenkoor en de «mi»
riekveren. „Oranje". Werken van Yerdi,
Srhubert, Hajdn, Handel, Elgar, Dollee en
Bagley. 20.15 bur.
ZATERDAG 7 mei. Petrakerk te Lombar-
dijen. Orgelconcert door Ab O" twens
ni tn.v. Gerrit Schotman, trompet. 20 uur.
Oude kerk Aelbrechtvkolk. Rotterdams
Barok En«emble, kamerkoor en orkest, dir.
Lkar Aribo. Solist: Frans Vreugdenhil,
trompet. Werken van Barh, Aivaidi, Buttle-
hude en Groupner. 20 uur.
ZATERDAG. Rott Srhotiwburg. Nieuw
Rotterdams Toneel met reprise van „Am-
phitrvon", blij'spel van Molière. Regie:
Ton Luti. 20 uur.
MAANDAG. Rott.» Schouwburg. Haagsche
Cometbe. Reprise van „Cactusbloem",
blijspel in twee bedrijs en van Barillet en
Grédy. A'ert Remco Campert Regie: Paul
Steenbergen. 20.15 uur.
DINSDAG. Rott. Schouwburg. Toneel
groep „Centrum" met de première van
„Trhin Tchin" van Francois Billetdouv in
een sert. van Hans Rnduin. Regie: Walter
Kous. Medew. Elisabeth Andersen, Peter
Oosthoek, Hidde Maas. 20 15 uur.
DONDERDAG. Rott Schouwburg. To
neelgroep Theater met de première van
„De heilige Johanna van de slachthuizen",
van Bertolt Brerht Regie: Hans Croi-et
Vert. Karei Muller. Mta Goossen en Hans
Tiemejer tn de hoofdrollen, en 26 mede
werker». 20.15 uur.
VRIJDAG. Rott Schouwburg. Nieuw
Ron. Toneel met een reprise van „Brouart
herstelt de orde", tragi-comedie van Claude
Avelme. Regie: Pint Dikkers. 20.15 u.
ZATERDAG. 7 mei, Rott Schouwburg
Nieuw Rott Toneel met een reprise van
Arsenicum en oude kant" van Joseph Kea-
srlring. Regie: Jan Teulings. 20.15 uur. Zon
dag: idem.
DEN HAAG Tijdens een getuigen
verhoor voor de rechter-commissaris
btj de Haagse rechtbank mr. C. Stolk
m een procedure tot scheiding van ta
fel en bed is een der getuigen, de
54-jarige Haagse timmerman S. plotse
ling overleden. Gedurende zijn ver
hoor gleed de man van zijn stoel en
overleed ten gevolge van hartverlam
ming. Het stoffelijk overschot is naar
het ziekenhuis Zuidwal vervoerd.
De prijswinnaars van de puzzel uit ons
Zondagsblad van 23 april zijn; J. W. van
Ast, Stoofstraat 46, te Poortvliet 5,-: A.
C. Groenertberg, e Genestetstraat 50 te
Dordrecht 2,50 en W. G. van Dongen.
Fred. Hendnkstr. 13 te Maassluis
j 2,50.
De „amfierot", een vinding van
de machmefabrikant J. J. Bak
ker uit Hulst, wordt nu- door
hef laboratorium voor grond
mechanica in de schorren en
slikken langs de Westerschelde
gebruikt voor grondboringen.
De „amfterol" beweegt zich
evengoed door het water en
drassige gebieden als op harde
grond. De boringen worden ver
richt b'j het Zeeuwsvlaamse
dorpje Paal voor de aanleg tan
een nteuuje dijk langs de
W esterschelde.
Als de geweldige loopkraan voorbijgereden is zegt hij in de microfoon: „Ik moet no i meteen
die Rudolfen hebben, de Marietjes komen straks wel". En daar gaan de Rudolfen al: het is een
trein met gietvormen die op tijd onder de schenktuit van de staalgietpan moet staan.
Koper (37) is baas gietvormenhai. Als hij de Kareis, Marietjes en Otto's niet tijdig dirigeert,
stokt de produktïe. De vroegere ijswerker in een koelhuis houdt nu het giettempo van vloeibaar
staal op peil. Waarom, meneer Koper?
„'t Zit eigenlijk in 2 P V' zegt Koper: „Perspectief en Promotie. Kijk: d'r zit groei en voor
uitgang in dit bedrijf. Het personeel wordt in die vooruitgang meegenomen. En behalve dit
perspectief zijn er de promotiekansen. Die zitten bij Hoogovens in je prestaties en niet zozeer
in je leeftijd. En ikzelf heb ondervonden, dat men wéét wat je presteert. Zo ben ik bijvoorbeeld
op initiatief van de leiding baas vormenhal geworden. Ik vind het een veilig gevoel dat ik als
werknémer nooit een werknümmer ben geweest. Negen jaar zit ik nu bij Hoogovens en ik heb
nooit spijt gehad dat ik ben overgestapt. Ik heb nog een hele tijd toekomst voor de boeg!"
Met z'n machtige armen omhelst de loopkraan een Marïetje. Ze zwaait door de lucht tot ze
met een bons op de trein belandt. Theun Koper, baas vomienhal, is Marietje alweer vergeten.
Hij moet lege Kareis hebben. Voor het staal waar hij z'n toekomst op bouwt!
NEW YORK Ongeveer 10.000
Amerikanen zyn toegerust met eer> m
hun lichaam ingebracht toestel, dat
op een battery werkt ter regeling
van hun hartslag. Eht heeft een
woordvoerder van het Amerikaanse
genootschap voor hartpatiënten mee
gedeeld. „General Electric" heeft be
kendgemaakt, dat het toestel thans in
massaproduküe is en. doo-r iedere
hartpatiënt gebruikt kan worden.
Het toestel heet „pacemaker". Het
stimuleert door elektrische impulsen
de hartspieren.
ïïA A VNs&mzi
V-N*»*
«3-O*
A
(Van onze soc.-econ. redactie)
DEN HAAG Het Produkt
schap voor Groenten en Fruit
heeft gistermiddag een voorstel
om de pensioengrondslagen voor
het personeel aan te passen aan
de salarisontwikkeling van de
laatste drie jaar, aangehouden
omdat een deel van het bestuur
zich afvroeg of de financiële po
sitie van het produktschap op
deze wijze niet in gevaar wordt
gebracht.
Na een langdurig debat werd beslo
ten het voorstel terug te verwijzen
naar het dagelijks bestuur, dat zich
nog eens op de pensioenprobiematiek
in samenhang met de financiële posi
tie van het produktschap zal bezinnen.
Over enige maanden zal de kwestie
dan opnieuw ter sprake worden ge
bracht.
De voorzitter van bet Produktschap
voor Groenten en Fruit, de heer D. J.
AjM. van Arcken, deelde mee dat de
güvenste verbetering van de pensioen
grondslagen dit jaar naar schatting
310.000 zou kosten en het volgend
jaar nog eens ƒ223.000, samen dus
ruim een half miljoen gulden. Daarbij
komt, dat de loonkostenstijging dit
jaar ca. 100.000 zal bedragen.
Van de zijde der exporteurs en van
de groothandel werd de mogelijkheid
van aanpassing der pensioengrondsla
gen vrij sterk m twijfel getrokken.
Dit jaar zou daardoor wellicht nog
geen (groot) kastekort ontstaan, maar
volgend jaar? De heer M. Prins (Cen
traal Bureau voor de Tuinbouwveilin
gen» verbond aan deze vraag de op
merking dat de financiering van de
pensioenen wel eens tot een verhoging
van de heffingen zou kunnen leiden.
Hij stelde daarom voor dit vraagstuk
terug te verwijzen naar het dagelijks
bestuur met de opdracht eens een fi-
nancieringsschema voor de komende
vijf jaar op te stellen. Zo geschiedde.
De voorzitter wees er tijdens de
discussie op. dat de eventuele dreigen
de moeilijkheden bij de financiering
der pensioenen mede worden veroor
zaakt dooi- het feit dat het pro
duktschap door de Sociaal-Economi-
sche Raad met in de gelegenheid
wordt gesteld \oor dei gelijke doelein
den te reserveren
Was 1st heute links?"
Onder deze titel verscheen in
1963 in de Bondsrepubliek een
bundel essays, waarin dertien
Duitse auteurs uiteenzetten wat
naar hun mening vandaag aan
de dag onder het begrip „links"
in de politiek moet worden ver
staan. Als motto kreeg het
boekje een gezegde van ene
meneer Alain mee: .„4 is iemand
mij vraagt of de onderscheiding
in rechtse en linkse partijen, in
rechtse en linkse mensen nog
wel zin heeft, is altijd mi],, eer
ste reactie: degene die zoiets
vraagt, is beslist niet iemand
van links."
De heer Alam heeft gelijk. Wie
pretendeert „links" te zijn. zal
nooit het verschil met rechts discu
tabel stellen. Omgekeerd hebben de
mensen van „rechts", in de zin van
conservatief, er alle belang bij om
het onderscheid met „links" (is prq-
gressief) waar mogelijk of> de hel
ling te brengen. Want wie wordt
graag voor conservatief uitge
maakt? Wie noemt zichzelf bewust
„rechts?" Misschien nog alleen die
„rechtse" mensen voor wie rechts
niet conservatief, maar confessio
neel is en links niet progressief
maar vrijzinnig. Dat is de oude in
deling, die zo'n kleine honderd jaar
de Nederlandse politiek heeft be
heerst. In de praktische politiek
functioneert ze al lang niet meer,
maar wel spookt ze nog rond in de
denkwereld van o.a. die anti-revolu-
tiongiren, die schrokken, toen dr.
Berghuis zijn partij „van huisuit
sociaal-links" noemde.
Links-zijn. houdt een duidelijker
presentie in dan rechts-zijn. Maar
wat is links? En wat is links van
daag? Op die vraag hebben genoem
de dertien Duitse auteurs dertien
verschillende antwoorden gegeven.
Tezamen leveren die wel zo onge
veer een totaalbeeld op, dat de wer
kelijkheid benadert, maar een
haarscherpe definitie valt er niet
uit te distilleren. Dat was te voor
zien. Iedereen weet wel zo onge
veer wat met „links" en „rechts"
wordt bedoeld, voelt het althans
aan, maar faalt als het op een
juiste omschrijving aankomt. Dat
komt omdat de woorden geen
seherp-afgebakende begrippen dek
ken. „Links" en „rechts" hebben
een zeer heterogene, vloeiende be
gripsinhoud:* historisch zwaar be
last, maar tegelijk ontvankelijk
voor ultramoderne interpretaties.
Het zijn collectezakjes, waar ieder
een z'n duit in kan doen. Eigenlijk
zijn het geen woorden, maar strijd
kreten: driekwart gevoelswaarde.
K
De Panjse haut-cotffeur Jean Louis
Davmd zag een van zijn kapsels
voor voorjaar en zomer tri roman
tische stijl met doorgewerkt flu
welen lint en twee pijpekrullen.
UTRECHT De Utrechtse politie heeft gistermiddag in een pension voor
Turkse arbeiders aan de Middellaan in Utrecht drie levende schapen aange
troffen, De politie was in het pension gaan kijken omddt zy vermoedde dat
or klandestien werd geslacht. In vuilnisbakken vonden ambtenaren van de
afdeling bijzondere wetten en een keurmeester van het openbaar slachthuis
ook delen van geslachte schapen, zonder het voorgeschreven stempel. Omdat
or kennelijk sprake was van klandestiene slachtingen nam de politie een
Turk, die toevallig thuis was, mee naar het bureau. De man, die later weer
is vrijgelaten, gaf toe dat er m het pension schapen zijn geslacht. Volgens
hem was het vlees alleen bestemd voor de tien Turkse pensiongasten en niet
voor de verkoop. Het is in stryd met de godsdienstige voorschriften van de
Turken „onrein" vlees uit een gewone slagerij te eten.
SAO PAULO Negentien suiketuet-
snuders zijn gisteren op een suikerplanta
ge m de buurt van Sao Paulo om het leven
gekomen toen etn hoogspanningskabel
brak en op de vrachtwagen terechtkwam
waarin ongeveer 40 mensen zaten Negen
tien arbeiders sprongen uit de auto en
werden geelektroeuteerd toen zij de grond
hadden bereikt Zestien anderen werden
ernstig gewond De resterende arbeiders
kwamen bijtijds tot het besef dat het le
vensgevaarlijk was uit de wagen te sprm
gen.
(Van een onzer verslaggevers! heidszorg m het hrie land worden voor-
KOTTEKDAM Op 12 mei zal Prins j bereidingen voor 12 mei getroffen Zo
Bernhard in zijn hoedanigheid van Land- heeft het Prot Chr Psychiatrisch Zieken-
eommandeur der Johaniterorde in Benne- huis „Bloemendaai" te Loosdumen aan
kom de „Breukelder Kof" openen. Dit iside directies van zes ziekenhuizen in Den
een open inrichting voor 150 psychisch I Haag gevraagd op deze dag twintig ver-
gestoorde bejaarden, behorend bij het I pleegsters van elk ziekenhuis te laten
Protestants Christelijk Slreekzieken- deelnemen am een psychiatrische dag in
huis. j Bloemendaai" Het St Jons-Gasthuis te
De opening gebeuit in het teken van Delft zal op de avond van 12 mei een
de dag van de vet pleging die dit jaar
voor de derde keer wordt gehouden en
dit maal gewijd is aan de B-verpleging
(psychiatrische verpleging)
De landelijke bijeenkomst zelf is dit
maal in Rotterdam De dag begint met
een bezoek aan het Deltaziekenhuis te
Poortugaal, terwijl 's middags om 2 uur
een bijeenkomst wordt gehouden in de
Rotterdamse Schouwburg, waar de hoofd-
mspecteui van de geneeskundige inspec
tie voor de geestelijke volksgezondheid,
J B. M Veraart een toespraak zal hou
den De directeur-generaal van de
Volksgezondheid, dr. R J H Kruismga,
houdt eer inleiding Na afloop is er een
ontvangst m het stadhuis door burge-
meestei en wethouders
In ziekeninrïchtmgen en door organisa
ties op het tenein van de gezond-
tentoonstelling openen tijdens een bijeen
komst voor personeel en genodigden De
tentoonstelling is gewyd aan de psychia
trische verpleging Stukken uit het ar
chief zullen worden getoond tot uit 1400
en een aantal voorwerpen, zals die in
vroeger eeuwen werden gebruikt zoals
een dekselbed een dvvangstoel, boeien,
bytmasker en dwangbuizen.
In Vlaardingen wordt op 10. 11 en 12
mei in „De Visbank" een fototen
toonstelling gehouden, mpt medewerking
van de directies van de ziekenhuizen te
Vlaardingen en Schiedam Het fotomate
riaal heeft betrekking op de ziekenver
pleging. er wordt uitleg gegeven door
verpleegsters en ziekenverzorgsters. Ook
in Suriname en Curacao wordt „de dag
van de verpleging" met veel allure ge
vierd.
een kwart betekenis. En dat beet
je betekenis verandert dan nog zo
niet met het jaar, dan toch met het
decennium.
Niettemin wordt nog steeds ge
poogd het begrippenpaar in objec
tieve, wetenschappelijk verant
woorde definities te vatten. De
(zeer linkse) prof. dr. Fr. De Jong
Edz. deed dat een paar jaar geleden
als volgt. Links: ongelovig, huma
nistisch, rationalistisch, vooruitstre
vend. Rechts: gelovig, christelijk,
dogmatisch, conservatief. Ietwat uit
voeriger en intelligenter is de
opstelling van de Engelse psychia
ter J. A. C. Brown in zijn „Techni
ques of Persuasion". Rechts: trouw
aan een enkele vaderfiguur of lei
der, verdedigt het gezin, voorstan
der van discipline m.b.t. opvoeding,
strafrecht enz., antifeministisch,
voorstander van seksuele terughou
ding, patriottisch, verdedigt klasse-
verschillen, verdedigt conventies
en tradities, verdedigt religie, ver
dedigt privébezit, bevooroordeeld.
Links: trouw aan de groep, wan
trouwt het gezin, legt nadruk op
vrijheid, feministisch, bepleit seksu
ele vrijheid, kosmopolitisch, neigt
naar „klasseloze" maatschappij,
staat kritisch tegenover conventies
en tradities, antireligieus, socia
listisch, onbevooroordeeld,
Wil men andere, soortgelijke,
maar anonieme omschrijvingen,
hier zijn ze. Rechts: pro koning,
kerk en kapitaal. Links: optimisme,
vertrouwen in de wetenschap en de
rede, vrijheidsliefde, geloof in ge
lijkheid, meeleven met verdrukten,
anti-rarisme, pacifisme, anti-clerica-
lisme, vijandigheid ten opzichte
van overheid en gezag. Rechts: het
tegenovergestelde. Al die „defini
ties" bevatten, voorzover ze globale
karakteristieken bedoelen te zijn,
de bekende „kernen van waarheid".
Het zijn echter halve waarheden,
die de neiging hebben tot hele leu
gens uit te groeien waar ze suggere
ren, dat bepaalde, aan „links" of
„rechts" toegeschreven eigen
schappen het exclusieve monopolie
zijn van „links" of „rechts". Ze
ker is, dat menig lid van onze
eigen, zich „links" noemende PvdA
na kennisneming van de typologie
van De Jong en Brown naar het
hoofd zal grijpen en de keuze tus
sen de linkse en de rechtse kolom
met beslistheid van de hand zal
wijzen.
De lust tot simplistische etiket-
jesplakkerij a la prof. De Jong zal
iedereen vergaan die het boek „De
linkse traditie m Europa" van Da
vid Caute leest (pasverschenen, in
pocketvorm uitgegeven vertaling
van „The left in Europe since
1789"). Caute geeft daarin een fasci
nerend historisch overzicht van het
begrip „links" en rekent grondig af
met een aantal mythen, die zich
rond de tegenstelling links-rechts
hebben gegroepeerd. De volstrekte
onvolledigheid van de gangbare
zwo.rt-wit definities aantonend,
toetst hij het links-zijn van linkse
partijen, groepen en personen aan
de praktijk en komt dan tot verras
sende conclusies. We noemen een
enkel voorbeeld.
Anti-racisme is altijd als een sjib
bolet van „links" geweest. Maar
Caute wijst erop. dat toen het En
gelse Gallup-instituut in 1959 een
opinie-onderzoek instelde over de
macht van de joden in het alge
meen, 38 pet van de ondervraagde
Labour-aanhangers ten antwoord
gaf dat de joden meer macht had
den dan hun toekwam, terwij]
slechts 30 pet. van de conservatie
ven en 27 pet. van de liberalen de
ze mening was toegedaan. In 1948
ging er een geduchte golf van an-
ti-semitisme door de Franse com
munistische partij nadat Jules
Moch, de joodse, socialistische mi
nister van binnenlandse zaken,
strenge maatregelen had genomen
tegen stakers. Tijdens de Algerijn
se oorlog moesten de communisti
sche leiders toegeven dat een groot
deel van hun aanhang een voor
oordeel had tegen mohammedanen,
ook als ze in Frankrijk woonden.
Daarmee wil vanzelfsprekend niet
gezegd zijn, dat „links" ra
cistisch is. Maar wel nonen
de door Caute genoemde fei
ten (ook in ander verband) tot
de conclusie, dat de theoretische
scheidslijnen tussen links en rechts
in de praktijk veelal dwars door de
linkse en rechtse partijen heen lo
pen. Dat geldt ook voor het meege
voel met de misdeelden en verdruk
ten. Geen typisch kenmerk van
„links" alléén, zegt Caute, en hij
wijst erop, dat Engelse conservatie
ven als Shaftesbury, Oastter en Sad
ler nauwelijks minder verontwaar
digd waren dan Engels over de
toestand waarin de Britse arbei
dersklasse zich in de periode van
de snelle industrialisering bevond.
En op hetzelfde moment dat hij de
socialistische partij verbood, was
de rechtse Bismarck bezig als eer
ste een primitieve vorm van socia
le verzorgingsstaat m te voeren.
Toch houdt Horst Kruger tn
„Was ist heute links?" vol, dat bi]
uitstek „de linkse aan de kant van
de zwakkerende onbemiddelden
en de tn de hoek qedrvkten staat.
Maar tn Nederland is het de ul
tra-rechtse Boerenpartij, die pal
zeqt te staan voor (bepaalde groe
pen) zwakken, verdrukten en
misdeelden. Hetzelfde kan gezegd
worden van het overwegend
rechtse deel der natie, dat zich het
lot der Ambonezen heeft aangetrok
ken,
Is „links" overwegend „ongelo
vig" en „anti-religieus", zoals De
Jong en Brouwn beweren? In Ne
derland zeker niet. Aan de wieg
van de meest (echt) linkse vader
landse partij, de PSP, stonden
rechtzinnige protestanten. Tot hen
behoort de PSP-fractieleider in. de
Tweede Kamer Lankhorst. Daaren
tegen plegen bepaalde liberale krin
gen, die volgens het boekje
„rechts" staan, van hun anti-reli
gieuze, zo men wil: anti-clericale,
gezindheid geen geheem te ma
ken. 1
Zo kunnen we doorgaan. Nie
mand zal wilen beweren, dat de
tegenstelling links-rechts geen
reële betekenis meer heeft. Wie er
echter een soort dogma van gaat
maken, botst tegen de werkelijk
heid aan. Die gebruikt geen begrip
pen, maar wordt door hen gebruikt,
In een samenleving als de onze,
waar de oude maatschappelijke en
geestelijke scheidslijnen aan het
vervagen zijn, reduceren „links" en
„rechts" in de onderlinge verhou
ding tussen de grote levensbeschou
welijke bevolkingsgroepen steeds
meer tot geesteshoudingen ad hoe:
belangwekkender voor de psycho
loog en de socioloog dan voor de
politicus en de politieke theoreti-'
cus.
Vandaar dan ook dat we geen
kruimeltje brood zien in de poging
van het Rotterdamse gemeente
raadslid dr. S. W. Couwenberg
(katb. v.) om het begrip links een
„nieuwe inhoud" te geven.
Zoals bekend staat dr. Couwen
berg als oprichter van het „Demo
cratisch Centrum in Nederland"
een vernieuwing van het Neder-'
landse partijpatroon voor. In twee
Parool-artikelen heeft hij deze
week zijn taakstelling toegelicht.
De bedoeling is te komen tot een
twee- (eventueel drie-) partijensys
teem met een partij links en een.
partij rechts van het centrum. Dr-*
Couwenberg zelf is voor de cen
trum-linkse dub. Maar hij hanteert
het begrip links niet in de „verou
derde te eenzijdig economisch geo
riënteerde" betekenis. Onder-
„links" in zijn conceptie moet o.m.
worden verstaan: „Een dynamisch
vooruitziende vredespolitiek, een
nieuwe, aan de maatschappelijke
ontwikkeling aangepaste vormge
ving van de democratie, een verde
re uitbouw van de democratie als
bestuursprincipe op andere terrei-
nen, het streven naar systematische
burgerschapsvorming als noodzake
lijke voorwaarde voor een werke
lijke democratisering van onze sa
menleving, enz. enz....Dat alles be
hoort ..evenzeer tot een moderne
begripsbepaling van „links" als een
verdere uitbouw van een sociaal-ge
richte economische politiek". „De
combinatie met het begrip centrum
impb'ceert mn..dat gekozen wordt
voor een geleidelijke verwezenlij
king van de nieuwe ideeën...."
Dr. Couwenberg gelooft, dat te
genover deze centrum-linkse partij
zich „rechts van het centrum van
zelf een meer conservatieve concen
tratie zal vormen van mensen, die
meer behoudend een afwachtend
dan dynamisch zijn ingesteld en
derhalve meer geneigd zijn de
maatschaopelijke ontwikkeling te
volgen dan er op creatieve wijze
leiding aan te geven."
Wij vinden dit. eerlijk gë2egcf,
een nogal naïeve filosofie. De door
dr. Couwenberg geconstrueerde te
genstellingen tussen centrum-links
en centrum-rechts ziin minstens zo -
vaag. zoniet vager, dan de vaagste
scheidslijnen tussen de traditionele
partijen in het bestaande patroon.
Zelfs de tegenstelling vooruitstre-
vend-behoudend, waarop toch het
geheel steunt, komt niet uit de
verf. Wie behoudend is. kan nog
wel voor een „dynamische vooruit
ziende vredespolitiek" zijn en zal
ook geen bezwaar hebben tegen
„het streven naar systematische
burgerschaosvormrag". Misschien
zal hem de „verdere uitbouw van
een sociaal-gerichte economische
politiek" wat zwaarder op de maag
li°ïen. maar met een beetje goede
wil valt ook daar wel overheen te
stappen. Met andere woorden: ook
de conservatieven, de „rechtsen"
van nu. zullen niet aarzelen bij
Dnuwenhere's centrum-linkse par-
tri* aan te kioopen als het zover is.
B'iift over een marginaal groenie
oohHek deb'rien. die b.v. tegen een
..verdere uitbouw van de democra
tie ais bestuurs-principe op andere
terreinen" zijn. en die de rol van
corrigerende onnositie moeten spe
len tegenover de enorme kolos van
e°n centrum-linkse (regerings)par-
tii
Het middel van dr Couwenberg
liikt ons er<*er dan de kwaal waar
aan b»t hn'diyp partïinatroon lïïdt.
tn 7»in nieuwe interpretatie van
b»t herrit» „links" betekent de
doodsteek voor het beerin. Pat is
niet erg. De keuze van de kiezer
wn morgen zal reen keuze tuss»n
„links" en „rechts" meer ziin. alle
kunstmatige pogingen om deze te-
renste!lïn°> nïenw leven in te bla
zen ten snijt. Wel zal een duide-
lüVe keuze mogelijk moeten ziin.
liefst tussen zaken, desnoods tussen
personen, maar een kenze. In de
eoncentle-Conwenberg is zo'n keu-
zemogeli Ikheid niet voorhanden.
N'emand maakt een zieke beter
door hem een andere (in dit geval
zelfs krappere) pyjama aan te
trekken.
krant van formaat