Prijsvraag op komst voor ontwerp van Schouwburg Kunstdebat Wethouder doet beroep op oud-directrice P. v. d. Kerkhoff vanuit N. Zuiderkerk begraven „HENRI IV": EIGENTIJDS „Halleluja'' had met tegenspoed te kar «pen ml DE LU Geef-idee wen Remington Seth Gaaikema: vrolijk en spits m i Steeds meer geld voor R dams kunstzaken Gelijke voor drie orkesten Balafred informatie-pakket met handige klenrenkiezer gratis! I Motie: riik dient ook musea met Kritisch geld te steunen A ffaire-Historisch Museum Toonkunstenaar bij gratie Gods Heintje bij Dot US op schoot Jeugd protesteert tegen stopzetten van subsidie Solisten Pantomimespeler j Rob van Reijn j in topvorm "Tot 31 december 1968 f 5.- terug voor een oude wekker."! i 1* Baianrandi Nederland 'N.V., i<rf>hL Haizen N.H, Wethouder Reehorst: Investeringen R ijnmondfnnktie Gebaar ROTTERDAM Ambitie, eer en macht zullen altijd ac tuele begrippen zijn. Daarom ook blijft Shakespeare's koningsdrama „Henri IV" eigentijds, zelfs al zien wij de bestuurder van een land niet meer als een feodaal heerser tegen wie elke vorm van op stand zwaar hoogverraad be tekent. Niet compleet Remington Lektro 24. Nü met inruil. :REA/\|NGTON - G k -WéSySPE RAND De vlieger DE ROTTERDAMMER Pagina 4 2A WOENSDAG 6 NOVEMBER 1 Baiatred is de beste vinyl-op-vilt vloer bedekking, dieu kopen ktrnt De ideale kombinatie van warmte-ssolerend, veerkrachtig vilt met kleurecht, slijt vast vinyl. Ligt voorjaren. Als u cr alles van wilt weten, vraag dan het Balatred informatie-pakket. U krijgt dan ook die praktische kleurenkiezer. Om thuis uit ineer dan 76 mogelijk heden te kieaenwelkeRleuren kwaliteit 't worden zal. Bridkaartje s.v.p. naar nitatfr 1 i 'TERECHT zei wethouder Reehorst in de raadscommissie dat het v.erkén in de sector kunst „altijd een spel blijft". Bij de kunst immers liggen de zaken minder duidelijk dan in vele overige, meer zakelijke, portefeuilles. Wel kunnen er vaste lijnen worden getrokken naar de toekomst. Die lijnen zijn dan ook dinsdag nog duidelijker geworden. Evenzeer terecht kritiseerde liet SGP-raadslid Van Dis onlangs een aantal wethot derlijkc beleidsnota's, die tnecr een vtrslag waren dan een stuk met visie. Nu was de nota van kunstzaken in be langrijke mate een inventarisatie. Maar daarin was toch -de bevestiging van een reeds bekende visie wel te ontdekken. De zorg voor alle takken van kunst gaat deze wethouder zeer ter harte, zo blijkt voortdurend. Kennelijk vindt liij in B. en W. daarvoor meer gehoor dan vroeger het geval kon zijn. Ook het zg. Doelen-effect speelt hierbij natuurlijk een rol. Het klimaat voor de kunst heeft een grote impuls gekregen. Rotterdam is op vele kunst gebieden 6terk in opmars. Er komt steeds meer geld be schikbaar voor de veie aktivi- teiten die de aenieente on derneemt. Nu kan men over de diverse uitingen sterk verschillend oordelen. Voor het ogenblik gaat het ons om dc alge mene trend. En dan is er waardering voor de stimulansen die van dc stedelijke j overheid komen. Wethouder Reehorst geeft blijk van i een grondige brede aanpak. Zijn „inven- taris'atienota" gaf aanleiding tot een veelal zeer interessant debat in de commissie. Waarbij wel dient te worden aangetekend dat de wethouder geen moment in de ver legenheid behoefde te komen. In vorige jaren hebben we echter vaak mateloos on interessante bunstnola-diseussies nieegc- maakt. S ,?v De kun sts^c tor,, lij kt pp weg naar een brede oritploèiiiig.''VÏle''5p]annèh zijn of bijna in ontwikkeling dan wel in voorbe reiding. Vooral, dc uitbreiding van Boy mans-Van Betmingen en liet nieuwe Lijn- baanfcunstcentrunt komen hierbij op de voorgrond. Hopelijk kan hiervan een werking -uitgaan.' soortgelijk als die van De Doelen. In wat verder verschiet doetnt liet nieu we schouwburgproject op, waarvan moge lijk ook zeer Veel; is te verwachten. We zien echter twee'vraagstukken: Het func tioneren van Rotterdam als kunstcentrum voor wijder gebied en het heter over brengen van de kunst aan het publiek. Beide zaken hebben te maken met het begrip communicatie, Er zou een brede samenwerking met alle betrokken Rijnmondgemeenten moe ten kunnen komen. En er dienen meer middelen te worden benut om voor de bevolking de drempel naar de kunst in al haar uitingennog racer te verlagen. Hierbij valt ook in sterke mate te den ken aan de musea, waarvan de wethouder terecht zegt dat zij „een onvoorstelbare rijkdom" herbergen. Zonder oplossing van deze problemen is de gewenste brede ontplooiing niet goed mogelijk. De discussie van dinsdag heeft dan ook duidelijk onderstreept wel ke hoeveelheden werk moeten worden verzet om dit doel te bereiken. Tevens valt er te „vechten" voor zaken als de musea en het orkest, die (Ie moeite r.eker waard zijn. (Van en onzer verslaggevers) ROTTERDAM Er zijn plan nen om volgend jaar een prijs vraag uit te schrij ven voor een ontwerp van een nieuwe Rot terdamse schouwburg. Het te schetsen gebouwencomplex dient de huidige schouwburg uit de oorlog stammend en steeds als tijdelijk gezien te vervangen. Wethouder rirs. J. Reehorst van kunstzaken maakte melding van deze plan nen, waaraan een speciale commissie werkt, tijdens de dinsdag gehouden openbare raadscommissievergadering. Het ontwerp voor een schouwburg zal niet alleen de nodige gebouwen moeten schetsen, maar ook de situe ring van die gebouwen (zoals bekend, is steeds gedacht aan een plaats tus sen de huidige cu de YVestblaak - Red.). „De nieuwe Schouwburg moet een krachtcentrale worden voor to neel, cabaret en musicals", aldus de heer Reehorst. In antwoord op tal van vragen, die naar aanleiding van zijn beleidsnota ditmaal geheel op de beeldende kunst gericht waren gesteld liet de wethouder duidelijk uitkomen dat in (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM „Ik blijf er bij dat er een eerlijke competitie met gelijke kansen moet zijn tussen de drie grote orkesten van Nederland." Aldus wethouder drs. J. Reehorst van kunstzaken in de openbare raadscom missie naar zijn reaktie gevraagd over dc uitlatingen, die de dirigent, van het Concertgebouworkest, Bern- hard Haitink, onlangs deed. De heer Haitink heeft in „Mies-en-scène" gezegd van mening te zijn dat het Amsterdamse orkest het nationale orkest dient te zijn, dat internationaal moet kunnen wedijve ren door de hoogste salarissen te bie den en de beschikking over alle goe de musici te hebben. Drs. Reehorst memoreerde dat er nu een nieuwe rijkscommissie aan het werk is, die de totaliteit van het Nederlandse orkestwezen zal bestu deren. Deze commissie is pas begon nen, hearings van orkestbesturen zul len binnenkort worden gehouden. Bij het Rotterdams Philharmoniseh Or kest bereidt men zich daarop al voor. „Waarom worden alle toneelspelers in ons land op dezelfde manier geho noreerd en waarom zou dit, wat de orkesten betreft, anders moeten zijn?", zei de heer Reehorst. (Zoals bekend, is het feit clat het R.Ph.O. minder rijkssubsidie krijgt dan Con certgebouw- en Residentieorkest, waardoor Rotterdam moet bijbrak ken om een verantwoorde bezetting op peil te houden, herhaaldelijk in de raad aan de orde geweest. Vorig jaar werd een motie tot de minister ge richt - Red.) DRS. J. REEHORST voor kunst meer aandacht zijn sektor men nu nog maar aan inventarisatie toe is. „Aan planning op langere termijn zijn we nog niet toe." Toch stipte de wethouder herhaal delijk details aan van de richting, die hij graag in wil slaan. Hij gaf toe dat het budget voor kunstzaken in de Maasstedelijke begroting nog maar twee procent is. „Maar dit is een kwestie van ontwikkeling", merkte hij op. „Niet alleen op het bestuur lijke vlak, maar ook in het persoon lijke is het een feit dat voor kunst naar verhouding nog zeer weinig wordt uitgetrokken." Drs. Reehorst legde er de nadruk op dat het budget sedert 1960 ver viervoudigd is: van 5 tot 20 mil joen. Hij verwacht dat het in de ko mende jaren met sprongen omhoog zal gaan. Vooral als de uitbreiding van museum Boymans-Van Beunin- gen een feit is. (misschien nog dit jaar eerste paal) en als het kunstcentrum in de Lijnbaan (bouw begint dit jaar) draait. In dit verband gaf de wethouder reeds een globaal overzicht van de investeringen, die voor 1969 in zijn sektor zijn gepland: vier miljoen voor voortzetting der wijkverfraaiing (kunstwerken e.d.) in Hillegersberg, Schiebroek, Zuidwijk en Pendreeht; anderhalf miljoen voor het kunstcen trum Lijnbaan; enkele tonnen voor bereiding plan Nieuwe schouwburg; zes ton voor restauratie van het Historisch Museum (als begin van een groter projekt); een miljoen ter verbetering van liet Luxortheater. Het totaal op de (nog niet versche nen) investeringsnota zal ongeveer achtenhalf miljoen zijn. Voor de algemene beschouwingen over de begroting (in december) wacht een motie over vermeende discriminatie van het rijk in zijn subsidiebeleid voor de musea. Uit de commissie kwam kritiek op het feit dat de landelijke overheid in Amsterdam en Den Haag door mid del o.a. van de rijksmusea het de gemeenten gemakkelijker maakt zich in eigen musea op andere sektoren (moderne kunst) te concentreren. Daar staat tegenover dat Rotter dam niet minder dan vier musea ge heel uit eigen middelen moet onder houden. En dat een museum als Boy- mans-Van Beuningcn geacht wordt in cén geheel een overzicht van dc gehele kunstgeschiedenis te geven. Dit. laatste is alleen al uit financieel oogpunt onmogelijk. Hier zou het rijk steun moeten verlenen. De wet houder bleek het met de teneur van deze motie in ontwerp (uit PvdA-ge lederen) geheel eens. Uitvoerig werd gesproken over Rotterdam als kunstcentrum in het Rijnmondgebied. Wethouder Reehorst overweegt niet-Rotterdammers meer bij de kunstzaken te betrekken: Mo gelijk kunnen volgend jaar deskundi gen uit andere Rijnmondgemeenten ais gast de openbare commissieverga dering bijwonen. Er is nog te weinig contact. „Ook cultureel moeten we in de Rijnmond uitgroeien", aldus drs. Reehorst. Ook was de wethouder het geheel eens met de wens dat de musea („er zit een onvoorstelbare rijkdom in") meer in de aandacht moeten worden gebracht. Bezien zal worden of hier voor -een centraal apparaat kan ko men. In dit verband wordt ook ge dacht aan een centrale publici- teitsman op kunstgebied. „We moeten het de mensen duidelijk thuisbren gen", meent de heer Reehorst. Tot slot enkele van de (vele) details uit dit kunstdebat, dat vele uren duurde: Het is de bedoeling de ingangen van De Doelen beter te markeren, gezien de vergissingen die het pu bliek wel eens maakt bij het gaan naar een bepaalde zaak. Een suggestie voor het Uitstippe len van een „beeidenroute door Rot terdam" zal worden onderzocht. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Toonkun stenaar bij de gratie Gods." Zo noemde ds. J. P. Hörchner dinsdagmiddag in de Nieuwe Zuiderkerk de organist Piet van den Kerkhoff, die meer dan 35 jaar op het beroemde Walckerorgel de gemeente zang in deze tot sloop gedoem de gereformeerde kerk heeft geleid. Hij stierf vier dagen na de officiële sluitingsaienst op zijn 63ste verjaardag. Ds. Hörchner sprak naar aanleiding van de eerste drie verzen van Psalm 138: „Ik zal loven met mijn ganse hart" enz. Hij zei dat Van den Kerk- hoffs hele leven een loflied is ge weest, Aan het slot van de kerk diensten wist hij in klankvolle tonen om te zetten wat hij in de preek had gehoord. Bij het uilgaan van de kerk bleven de mensen achterin staan luisteren naar zijn spel: ze wisten dat hij" daarin getuigenis aflegde van zijn geloof in de goedertierenheid en trouw van God. Van den Kerkhoffs oud-leerlingen Jet Dubbeldam en Koos Bons bespeelden zijn orgel in deze rouw dienst die onmiddellijk aan zijn be grafenis voorafging. Uitgevoerd wer den koralen van J. S. Bach („Ich ruf zu Dir Herr Jesu Christ" en „Vor deinen Trohn tret ich hiermit") en M. Reger („Jezu, meine Zuversicht). De hervormde predikant ds. M. N. Schrale sprak een woord ter nage dachtenis naar aanleiding van de ontmoetingen die hij met Piet van den Kerkhoff had tijdens diens ver pleging in het Havenziekenhuis. He laas was de toespraak van ds. Schra le grotendeels onverstaanbaar. Onder het orgelspel van „Dona no bis pacem" uit de Hohe Messe werd de met bloemen overladen kist de bijna voile kerk uitgedragen. De bijzetting in het familiegraf geschiedde op de algemene begraaf plaats te Vlaardingen. In de aula spraken de heren R. van Oudheusden namens bestuur en leden van de Christelijke Oratoriumvereniging „Rotterdam-Zuid" en W. P. Verheul, secretaris van de Nederlandse Orga nisten Vereniging. Aan de groeve las ds. Hörchner de apostolische geloofsbelijdenis. Ds. Schrale besloot de plechtigheid met het Onze Vader. ROTTERDAM - Dinsdagavond heeft in Rotterdam-noord een auto een aanzienlijke hoeveelheid olie op de weg uitgestort. In dit geval bleek opsporing van deze „giadmaker" hoogst eenvoudig: het oliespoor liep van de Bergselaan naar de remise van de RET aan de Kleiweg. Een RET-bus had een lekke tank opgelopen waardoor de wagen niet minder dan 150 liter gasolie had ver loren. Personeel van RET en F.OTEB zijn de gehele avond in de weer geweest om zand te strooien. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM In de raadscom missie voor kunstzaken is dinsdag de affaire-Reydals oftewel de kwestie-Historisch Museum aan de erde gekomen. Wethouder drs. J. Reehorst deed over dc hoofden der commissieleden heen oen beroep op de oud-directrice, mejuffrouw P. Beydals, om de gegevens over het museum, die in haar bezit zijn aan de gemeente af le staan. De zaak kwam in de openbaarheid naar aanleiding van vragen, die mr. dr. S. W. Couwer.berg fkath.) stelde met het oog op de publikaties (o.a. in ons blad) op zaterdag 26 oktober over deze affaire. Hierin werd o.a. de uitspraak van een kort geding geme moreerd. waarbij het bezit var, be langrijke stukken aan de orde was. De president van de rechtbank sprak uit (in 1965) dat deze z.g. fiches (aantekeningen van belang o.a. voor de inventarisatie, die nu zeer moei lijk is) in het bezit van mejuffrouw Beydais mochten blijven. Zij had zc indertijd meegenomen. In het inter view gaf de oud-directrice ton dat de fiches in feite aan het museum beho ren. De heer Couwenberg bleek ver baasd over de „nieuwe ontwikkelin gen" en over het feit dat de gemeen te zich intertijd heeft neergelegd bij de rechterlijke uitspraak. Zo'n uitspraak is toch een voorlopige voorziening? zei hij. Drs. Reehorst zei dat er geen sprake is van nieuwe, integendeel van oude ontwikkelingen. Evenals in het interview mei ons blad zei de wethouder nu maar één ding te hopen: Dat mejuffrouw Bey- ROTTERDAM Tom Manders zal het „gouden" jongenssterretje Heintje niet „op schoot" nemen. Hij laat zich daartoe niet verleiden door een Noor delijke beatgroep die zo Limburgse Heintje voor de Nederlandse «'-came ra's zou willen brengen. Tom Manders verklaerde dinsdag dat de wet op de kinderarbeid er niet voor niets is. „Ik heb er geen duts ophoudt met het voortdurend benaderen van allerlei mensen over deze zaak. „Ik zou willen dat ze stopt., waarmee ze bezig is", zei hij. „Maar ik kan haar niet dwingen". Inderdaad heeft het toenmalige college van B. en \V. dc zaak niet doorgezet. Dit college zal het nu ook niet doen. betoogde drs. Reehorst. „Het zal een koninklijk gebaar zijn van mejuffrouw Beydais de gegevens te overhandigen, ze mag het aan mij doen. Dan is deze zaak uit de we reld." En laten we verder onze tijd beste den aan goede zaken in het belang van de opbouw van het Historisch Museum", zo besloot de wethouder. ROTTERDAM In een auto op het parkeerterrein aan het V, 'ena is dinsdagmiddag dood aangetroi en de heer W. C. van den Evertuin uit Hel mond. Er is geen misdrijf gepleegd. Dat was een van de redenen waar om de voorstelling door „Theater" van dit koningsdrama, tegelijk tra- gi-komedie, gisteravond in de Rotter damse Schouwburg zo springlevend was. Een andere reden was de in beider betekenis geweldige figuur van Falstaff, die vertolkt werd door Hans Tiemeijer. Deze charmante deugniet is behept met een scala van ondeug den. Hij is opschepperig en laf. dief achtig en huichelacntig, vraat- en drankzuchtig, maar hij heeft een ge weldige eigenschap: hij laat ons la chen. Ons en Hal, de zoon van Henri IV, die hem dan ook elke schel menstreek vergeeft. Eigenlijk is Ha] de interessantste figuur in dit koningsdrama: hoewel hij enthousiast meedoet aan de door. Falstaff bedachte schelmenstreken, blijft hij in alle gevallen relative rend, zelfs koel. Niets en niemand kan hem beïnvloeden: niet zijn vader, niet Falstaff. Slechts zijn eigen ambi tie drijft hem tot daden, die dan ook goed blijken. Hans Croisei en Adrian Brine heb ben dg voornaamste trekken van Henri IV" ten volle gestalte gegeven in een sterk gestileerde, ai en toe zelfs ingehouden regie. Was het'daar om dat CarolLinssen als Hal soms enigszins 'geremd leekDatzelfde idee gaf Rene Lobo als Hotspur, hoe wel beiden in hun vertolkingen voor genoeg boeiende momenten zorgden. Volgens ons had het geheel wel iets speelser, iets meer „Breugheliaans" kunnen verlopen. De enige die van alle mogelijkheden gebruik kon ma ken, was Hans Tiemeijer, wat hij overigens, zoals gezegd, op grootse wijze deed. De bekommerde Henri IV werd op waardige wijze gespeeld door Johan Schmitz, Andere karakteristieke rol len waren van Jan Gorissen, Peter van der Linden. Henk Voges en Elise Hoomans. Het strakke koperkleurige decor van Herman Gordijn was enigszins tweeslachtig. Aan de ene kant met wegiating van alie mogelijke attribu ten, aan de andere kant juist weer niet, wat voor sommige, onaanvaard bare situaties zorgde. Maar mooi was het wèl, evenals trouwens de kleding, die hij tevens ontwierp. KIRSTEN EMOU8 DEN HAAG De actiegroep „Vor mingswerk achttien plus" heeft van- morlen in het gebouw van de Twee de Kamer een petitie overhandigd aande heer R. Zegering Hadders, die de vergadering van de onderwijscom missie uit de Tweede Kamer heeft geleid, waarin wordt geprotesteerd tegen het stopzetten van de subsidie voor de groep van boven, achttienja rigen. die overdag aan' het vor mingswerk deelneemt De petitie ging vergezeld van 2300 handtekeningen. Uit alle delen van het land kwa men jonleren naar Den Haag. Een groot aantal van hen was per brom fiets. Ze voerden spandoeken mee met als opschriften „Wij brommen op Den Haag" en „Vorming voor alle jongeren". De bromfietsen en de monstranten waren uit gedost met papieren bloemen. De heer Zegering Hadders ontving de voorzitter van het actie comité, de heer J. Plaizier. Het tweede-Kamer- iid zegde toe het protest van de wer kende jongeren te zullen doorgeven. ïn de petitie werd onder meer gesteld: „Wij zien in dat de maatschappij noodzakelijkerwijs stu- - die moet bevorderen, doch wij menen f wegingskunst de draad weer op te ne- ROTTERDAM Zelden zal een koor met zoveel tegenspoed vóór een concert te kampen hebben gehad als de Konink lijke Christelijke Oratorium Vereniging „Halleluja" vóór de uitvoering van „Les Béatitudes" van Cesar Franck gisteravond in de Grote Doelenzaal. Het overlijden van dirigent Piet van den Kerkhoff verleden week en zijn begrafenis juist op de dag van de uitvoering moesten onvermijdelijk een domper op de avond zetten, óók wat het bezoek betreft, wat goed te merken was, want er waren heel grote lege plekken in de zaal. En dan is „Les Béatitudes" een werk, dat maar zelden wordt uitge voerd in 1960 bracht Piet van den Kerkhoff het met dit. koor in de Koninginnekerk, en vóór zijn ziekte was hij er weer mee begonnen wat met zich meebrengt, dat een orkest er goed op moet werken en eigenlijk een paar repetities met koor en solist zou moeten hebben. Nu kan iedere Rotterdamse mu ziekliefhebber weten, hoe druk bezet ons Rotterdams Philharmoniseh Or kest is en tevens kan hij veronder stellen, dat er van die repetities bit ter weinig terecht is gekomen. Dit werpt dan toch weer de vraag op, of het niet wenselijk zou zijn dat zo'n gemeentelijk orkest ruimte open hield voor het begeleiden van de grote koren in onze stad. Het zijn er nog maar vier! Vermoedelijk heeft dit gmnis aan repetities geleid tot het vervallen van het vierde deel op het concert zelf, nadat het weglaten van de num mers vijf en zes al op een inleg velletje bij het programma was aan gekondigd. Er bleven dus over de proloog en vijf delen, en daar hebben koor, solisten en orkest zich onder de voortreffelijke leiding van de tijdelijke dirigent Iskar Aribo met grote welluidendheid en met drama tisch opgevoerde spanningen door heen gewerkt. Prachtig klonken de koren „Heureux l'homme", „Reine implacable" en „O Justice éternelle", en Jan Lucas bleek met zijn Hiile- gersbergs Mannenkoor o.a. wat de tirannen en heidense priesters had den te zeggen goed te hebben voor bereid. De vele solisten de sopranen Nettie Bos en Rosemary Legras- Pierson, de alt Martha van Kerkhoff, de tenoren Paul Schotsman en Henk Meyer en de bassen Max van Eg- mond, Gert Langeler en Henk van den Brink hebben hun vaak moeilijke taak bewonderenswaardig volbracht. Ondanks wat er hierboven over het Rotterdams Philharmoniseh Or kest is gezegd, was er toch veel moois in de begeleiding te horen, zoals de inleiding tot het tweede deel en een fraaie hobo-solo in het „Mater Dolorosa". (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM liet Pantomime- theater „Carrousel" is duidelijk op zoek j naar nieuwe mogelijkheden. Wat de groep dinsdagavond in het ÏMeeoIothea- i ter tiet zien aan het begin van een serfe voorstellingen die tot zondag j duurt, bleek van uitstekende kwaliteit, j Rob van 'Reiin heeft om zich heen een groepje medewerkers kunnen verzame- I Ion die vooral in het ensemblespe) goe- I de dingen lieten zien. maar individueel nogal eens inzinkingen vertoonden. Maar Rob van Reiin was er dan altijd om me! zijn eindeloze mimiek en be- De voorzitter van „Halleluja", de heer A. IV. Graaf, heeft, voor' de aanvang van het concert dirigent Piet van den Kerkhoff herdacht: hij bracht hem hulde voor de grote hoogte, waarop hij deze vereniging heeft gebracht en beloofde, dat de traditie van het uitvoeren van Bachs „Johannes Passion" in dankbare her innering aan de overleden dirigent zal worden voortgezet. Hij verzocht om applaus na te laten. G. M. DERSJANT duidelijk gemaakt te hebben dat de maatschappij evenzeer belang heeft bij vorming van werkende jeugd." yrire 68-131 De geruisloze, volau tomatische wekker met uniek 24uurswek- systeem, die u maar één keer hoeft in te stellen. Verlichte wij- zerplaai-Sierlljk model. In 3 fraaie kleuren. men. Er bestond overigens een duidelijk verschil ïn kwaliteit tussen de ver schillende onderdelen. In de „Pas de j deux" werd gebruik gemaakt van ge- kleurde, oplichtende bieding en attribu- i ten waardoor men effecten opbracht die aan het Zwarte theater uit Praag de den denken. Nog frappanter werkten de nieuwe I toegepaste technieken in „Comedie ea- ner" dat volledia de illusie wekte van films uit het orimitieve stadium, met lievige bewegingen ert flikkerende pro- ieeties. Dit was oen vorstelijke vondst I die de bezoekers met de beste indruk ten liet vertrekken. Rob van Reiin wil met pantomime alleen amusement bieden. Dat doet hi.i dan ook duidelijk. Gelukkig is hij niet I bliiven staan bii zijn vanouds bekende Mannetie Maccus en zijn onovertrof- fnn prof. Padenenski. Hij is nieuwe we gen gaan zoeken door ook geluid en I licht te benutten. Vooral voor het 'j em-emble betekent dit grote winst. Het programma z.ou echter wel bij i enige inkorting gebaat zijn. Te vaak j leek het of men probeersels invoegde, i Korte intermezzi die soms exact raak. maar vaker nog geforceerd grappig aandeden. Toch is het orogramma „Black out" voor Van Reiin en de zijnen zeker een 1 goede rentree in de Maasstad geworden. H. J. W. Mevrouw N. Biesheuvel uit Spijke- I nisse, 57 jaar oud, is dinsdag onwel geworden toen zij per fiets de oprit naar de Hartelbrug op reed. Zij is I naar het Zuiderziekenhuis gebracht waar bleek dat zij was overleden. ROTTERDAM til een vrijwel vuile kleine Dnelenzaai presenteerde dinsdag avond de jonge Groninger Seth Gaaike- - - o,i ma zijn nieuwste cabaret-programma behoefte aan mensen van sociale zaken „en ik, zei Seth". Net als zijn grote in- in .Den Haag tegen mij m het harnas f spirator Wim Kan had hij sjiin pj*o~ 1 gramma in tweeën verdeeld. Na een geestige inleiding waarin Seth meester- lijk inhaakte op een mevrouw die en kele minuten te iaat de zaal binnen kwam, vulden Annemarie Oster, Tonny Huurdeman en Rob van Houten het programma voor de pauze met tal van aardige, spitse liedjes. Het meeste applaus was ongetwijfeld voor Tonny Huurdeman. die op leuke wijze het klasse-verschil tussen twee te jagen" Hij vindt het plan niol slro- i ken met het karakter van zijn pro- j gramma. De charme van de ongedwon genheid is dan weg. meent hij. Ondertussen heeft de zanger Gert Timmerman gezegd da; hij binnen kort een eind zal maken aaride boycot van kindersterretjes voor radio en iv. Volgens hem is een Amsterdamse professor op zijn verzoek bezig een „gaatje" ie ontdekken in de wet op de kinderarbeid. omaatjes naar voren bracht. Verder oogstte zij veel succes met een satirisch liedje over „moeder" en een pseuöo- tragisch lied over de vrouw die haai man met kussen niet kon houden. c Annemarie Oster zong een komisch liedje over de gastarbeider. Rob van Houten bracht enkele goede mime- nummers. Voora! zijn verhaal van de vlieger, waarin hij op een vlijmscherpe manier de hedendaagse reclame-metho den uitbeeldde, maakte indruk. Na de pauze volgde dan een uur Seth met tal van knappe, spitsvondige scot ches en liedjes. Als geen ander speelt Gaaikema voortdurend met de taal, waarbij hij niet verloochent in de pro vincie te zijn opgegroeid. Zijn „Duitse" spreekbeurt voor de klas. zijn liedjes over de elektrische popzanger en het leven van Jo, de schipper, deden het uitstekend, evenals zijn mijmeringen over het koninklijke huis. Tussen al dit vrolijks ook een ernstig liedje waarin hij de Heer vraagt zijn ongeloof t ehulp te komen. Al met al een programma op niveau, door een talentvolle cabaretier en thousiast gebracht Evenals Seth zijn wij zijn vader dankbaar dat deze do minee is geworden en geen pastoor. J. B. A/IOET je kijken, zei een collega i A tegen me, toen hij een folder van het Comité tot Behoud van de Nieuwe Zuiderkerk op mijn bureau legde. Ik begreep heel goed, wat mijn collega bedoelde. Het is vanzelfsprekend dat er in Rotterdam een comité is opgericht om te proberen de Nieuwe Zuider kerk aan de Westzeedijk en ais dat niet mogelijk is, in ieder geval het orgel te behouden voor Rot terdam. Men weet het: de Nieuwe Zuider kerk werd een al te zware last op de Gereformeerde Kerk van Rotter dam. De kerk staat aan -de Westzee dijk, en nu de Wesizeedijk op Del ta-hoogte moet worden gebracht, wordt de kerk afgebroken. Het orgel wordt publiekelijk verkocht. Het comité wil. dat als de kerk wordt afgebroken dat lijkt reeds zeker, want de verkoop voor sloop is ai geregeld het orgel in een ande re Rotterdamse kerk wordt op gesteld. Men denkt daarbij in de eerste plaats aan de Tidemanstraat- kerk. Dat klinkt allemaal niet onsympa thiek en ook Ik heb voor het doen en laten van dit comité natuurlijk alle begrip. Men kan zich de gevoelens van Jan Krant's collega voorstellen, toen dat comité hem vertelde, dat de oud-burgemeester van Rotterdam, 'mr. G. E. van Walsum, zitting nam in een ere-comité.' dat zich achter het Comité tot Behoud van de Nieu we Zuiderkerk stelde, samen met een aantal andere prominente Rot terdamse figuren. En men kan zich evenzeer zijn gevoelens voorstellen, toen van de kant van oud-burgemeester Van Walsum de mededeling kwam, dat dit helemaal niet waar is.... Moet je kijken, zei deze collega tegen Jan Krant! YY'EL, laat ik deze ongelukkige mededeling van het comité maar beschouwen ais een vergissing, di® misschien voor dat comité even pijn lijk is. zo niet pijnlijker, ais voor m'n collega en voor de krant. En iaat ik. ten behoeve van het comUe. toch 'maar uw belangstelling vragen voor de folder, waarin het comité vooral vraagt om snelle huip. Het gironummer is 720500. he1 adres van het secretariaat is Groene Hilledijk 464 B, Rotterdam -24. Het comité beschouwt deze nuip als een steun aan een snel in zielen tal teruglopende stadsgemeente o£. zoals hei. ze!f zegt: „als een nait toeroepen aan de geest yan verma- terialisering en vervlakking die een ieder van ons in deze tijd b> dreigt". Het comité stelt in de folder ast de Nieuwe Zuiderkerk vooral om fi nanciële redenen uit het stadsbee.ü zal verdwijnen, waarbij de re constructie van de WestzeediJK slechts een ondergeschikte roi speelt. Het meent dat een flink brok kerk- en kunstgeschiedenis in Rot terdam met het verdwijnen van de ze kerk zal hebben opgehouden to bestaan. En het stelt het verdwijnen van de Nieuwe Zuiderkerk teger*0' ver de grootste haven ter wereld, as metro, de Maastunnels, De Doelen en straks Het Wereldhandelscen trum. Om te doen. wat het nu wil doe", het orgel voer Rotterdam bewaren, heeft het Comité geld nodig.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1968 | | pagina 2