JC
Een woord voor vandaag
PROF. LINDEBOOM OVER HOMOFILIE:
Predikanten
verwaarlozen
belangrijkste
Huidige benadering is
nogal defaitistisch
Uw probleem
is het onze
Puzzelboek
Pinksterleer over Geestesgaven
Vrile evaögeliselleii
studie aan universiteit
Protest tegen.
e
PU
dagorder
Dan ivordt uitgegraven
1
Spaanse priesters
gestraft vanwege
him nr&testen
Wallace weer
kandidaat
BFROVPlNf-SWERK
BOUWWERKEN VAN JEROBEAM GEVONDEN
POORT
Wi
Belijdenisbe weging
Emdeinisch
Pastoraal
Ook Apeldoorn kandidaat
de kleine catechismus van de
Tsjechische Zaaier
verschijnt weer
Hogeschooldag
iommmP
mm
DE ROTTERDAMMER
PAGINA 2
We lezen vandaag: Psalm 15 vers 1 tot 5.
(Van onze kerkredactie)
WOUDSCHOTEN De bijbel ziet homosexualiteit niet gelijk
waardig, niet even legitiem, niet even authentiek als hetero'sexuali-
teit. Naar mijn persoonlijk oordeel is homofilie, een aanduiding die
men niet zo „hard" vindt, tegennatuurlijk, in strijd met de schep-
pingsorde, aldus gistermiddag prof. dr. G. A. Lindeboom in zijn re
feraat over dit onderwerp, waarbij hij ook inging op de .houding die
daar zijns inziens tegenover aangenomen zou moeten worden.
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
(Van onze kerkredactie)
GEELONG De synode van
de Australische Gereformeerde
Kerken heeft deze keer groten
deels in het teken gestaan van
de leer van prof. dr. J. A. Schep
over de doop met de Heilige
Geest.
Na wat beschreven wordt als
een „lang en broederlijk debat"
heeft de synode zich aangesloten
bij de beslissing van de classis
Victoria, waarm de leer van
prof. Schep veroordeeld werd.
Ander inzicht
Java
DRS. C,H. KOETSIER
GUNSTIG
#155
Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk cn Zijn gerechtigheid en dit
alles zal u bovendien geschonken worden" Mattheus 6:33). Het
volgt op Jezus' vermaning: „Daarom zeg ik u: Weest niet bezorgd
over uw leven....Feitelijk zegt de Here: MLet toch niet zo in de
eerste plaats op al die aardse dingen, zoekt eerst het Koninkrijk
Gods." Het kan nog anders worden gezegd: „Houdt niet de ogen
omlaag geslagen, richt ze naar boven." De mens kijkt zo weinig
omhoog, hij dwaalt maar door het leven met neergeslagen blik, hij
probeert.op aarde te vinden wat hij onder geluk verstaat: eten, drin
ken, kleding.
En nu houdt Jezus hem voor: Hoe belangrijk dit ook mag-zijn, er
is een veel belangrijker zaak en dat gaat aan u voorbij omdat u te
veel in beslag wordt genomen door de dingen van alledag het Ko
ninkrijk Gods.Zijn Koninkrijk zoeken voor velen niet meer dan
wat woorden.
Zijn Koninkrijk zoeken dat wil zeggen: niet vragen wat wij wil
len, maar vragen wat God van ons wil, onszelf loslaten en Hem
aanhangen, bidden, elke dag opnieuw, of Hij in ons hart wil komen
wonen, Hem ons leven laten leiden, en zich voor tijd en eeuwigheid
geborgen weten in Zijn Heerlijkheid.
DONDERDAG 4 JUNI l97o
ans
als
persoon
kwestie jhet echt wil
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe magen
meer in te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heeft, nog niet is
hersteld van zijn ziekte. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Een werknemer is door
zijn slechte gezondheid genoopt ver
vroegd met pensioen te gaan. De
werkgever is bereid mede te werken
en een aantal jaren de AOW-uitke-
ring vóór. zijn rekening te nemen.
Maar nu beginnen de moeilijkhe
den. Als men 65 jaar is, vervait de
betaling van AOW-premie; thans
moet hij deze blijven betaler.. En
hoe staat het met zijn ziekenfond-
premie (hij is nu verplicht verze
kerd). Moet hij nu een dure particu
liereverzekering sluiten?
En welke sociale lasten komen
voor zijn rekening? Als hij werkt,
valt hij in de 5 pet. aftrek voor de
belasting,.maar dat zal wel verval
len als hij niet werkt. Voor bejaar
denaftrek komt hij nog niet in aan
merking, zijn er nog andere facetten
aan'deze zaak verbonden?-;
Antwoord: Inderdaad moet hij.
voor zijn-65ste de AOW-premie be
talen, ook van zijn vervroegd pen
sioen. In het ziekenfonds kan hij
vrijwillig verzekerd blijven. Ziekte
en werkloosheidsverzekeringen wor
den overbodig en vervallen dus. Wat
de uitkering AOW en basispensioen
betreft moet hij bovendien rekening
houden met toekomstige stijgingen,
anders heeft hij zoveel minder pen
sioen.
De 5 pet. regeling vervalt inder
daad: voor pensioenen wordt de af
trek van 150 per jaar vast. Bejaar
denaftrek is inderdaad niet moge
lijk, doch waarschijnlijk komt
daarvoor de invaliditeitsaftrek in de
plaats.
Voor enkele van deze punten kun
nen de persoonlijke omstandigheden
nog van belang zijn. Daarvoor is het
nodig de hulp van een vakvereni
ging en een belastingadviseur in te
roepen.
1
2
3
4
S
S
7
8
9
2
3
4
S
7
8
3
Horizontaal. 1. beslist, 2. levendig -
bloedhuis, 3.. ontgonnen land - vaarwel -
muzieknoot, 4. onlkorrelen, 5. water in
Limburg - toneelstuk, 6. stapel - grond
soort - wier, 7. gifslangetje - traagloper -
voorvoegsel, 8- met humor begaafd - be
vel, 9. keur - grondsoort.
Verticaal. bloedverwantschap. 2.
lofrede - de gezamenlijke edelen, 3. her
stel - titel van de heerser van Algiers, 4.
stap-uitslag op metalen, 5. afk. van item
niet dezelfde - voorzetsel, 6. dichterbij
- spooistaaf, 3. rivier in Duitsland - stre
ling - pers. voornaamw., 8. troefkaart -
emeritus (afk.) - ongevulde, 9. trustee
(afk.) - letterkeer.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor. 1 woest, 5. bes, 7. Ella, S. ten,
10. cis, 11. Ran, 12. la, 13. re, 14. sap,
15. Lea, 16. met, 17. teer, 18. leem, 20.
deeg, 21. Ans. 22. moed, 24. N.T., 25.
dolk 26. ra, 27. rede, 28. pos, 29. kree,
30. roet.
Vert 1. weerklank, 2. olie, 3. els, 4.
sa, 5. ben, 6. en, 8, rap, 9. raar, 11. rat,
12. leeg, 14..Sera, 15. leed, 16. mes, 17.
teek, 19. ent, 20. dole, 22. mode, 23.
mast, 25. Dee. 26. roe, 27. Rr. 28, Po.
Prof. Schep is 72 jaar. Van 1923 tot
1951 was hij predikant in de Gerefor
meerde Kerken in ons land, laatste
lijk in Schiedam. Hij was een van.de
werkers van het eerste uur van de
Australische Gereformeerde Kerken,
die gesticht zijn door Nederlandse
immigranten, dje geen aansluiting
■ikonden vinden bij de bestaande ker
ken in Australië. Hij begon met de",
.predikantsopleiding, waaruit de
Theologische Hogeschool van Geelong
BILBAO Negen Spaanse pries
ters uit Baskenland, die vorig jaar ir.
hun preken een toelichting hebben
gegeven op een door vijf van hun
collega's opgesteld manifest tegen de
regering waarin marteling van ge
vangenen door politiemannen werd
veroordeeld, hebben vrij zware straf
fen gekregen.
Zij moesten gisteren verschijnen
voor een militaire rechtbank in Bil
bao, die hen veroordeelde tot straffen,
variërend van één tot vier maanden.
De geestelijken zullen hun straffen
ondergaan in de zg. „strafresidentie
voor priesters" van de gevangenis in
Zamore, waar thans dertig geestelij
ken worden vastgehouden.
De opstellers van het manifest wa
ren al eerder veroordeeld tot straffen
van tien en twaalf jaar.
is gegroeid. In 1964 ging hij met eme
ritaat.
Studie, cn persoonlijke geloofser
varing brachten hem toen tot.een an
der inzicht inzake het werk van de
Heilige Geest, de bijzondere Geestes
gaven, waardoor hij in conflict kwam
met de calvinistische traditie.
Juist dezer, dagen is een, boek van
hem verschenen bij Wever te Frane-
ker, „Geestesdoop en Tongentaai",
waarin prof. Schep rekenschap geeft
van zijn gewijzigde opvattingen.
In december veroordeelde de classis
Victoria zijn leer. De classis sprak
uit, dat prof. Schep als emeritus-pre
dikant' deze opvattingen niet in de
kerken mocht uitdragen. Daarop ont
trok prof.' Schep zich aan de Australi
sche Gereformeerde Kerken.
De gemeenteleden,'die bij de syno
de bezwaar hebben gemaakt tegen de
uitspraak van de classis, zullen van
de synode een brief krijgen, waarin
•fde svnóde schrijft/ 'dat zij hüfi, ver-':
langen om een toeneming te zien in
eén leven, dat vervuld is dóór de."
Geest, helemaal deelt
Maar, zo zegt de synode dan, het
Nieuwe Testament leert, dat na Pink
steren het werk van de Geest plaats
vindt door de prediking van het
evangelie en de bediening van de sa
cramenten. De Geest doet dit in de
levens van allen, die het evangelie
van Christus gehoorzaam zijn. niet
alleen in hen," die .de „doop mét de
Geest" ontvangen hebben. -Alle gelo
vigen delen in alle .weldaden, die
Christus voor hen verworven heeft.
„Hoewel het Nieuwe Testament een
erots verscheidenheid kent in het
werk de Geest in het leven van
Gods Mnderpn. verdeelt het de <relo-
vifT'»n nereens in twee klassen: zij die
wel en zii die niet vervuld zijn met
de Geest door een bijzóndere erva
ring na hun bekering."
De synode schrijft ook, dat de leer
van prof. Schep meer de christen dan
de Christus in het middelpunt stelt,
want deze leer benadrukt meer wat
de gelovigen moeten doen, dan wat
Christus voor hen gedaan heeft.
In het kort nog enkele besluiten
van de Australische synode:
het depufaatscbap voor wereld-
diakonaat kreeg opdracht, spe
ciaal aandacht te - schenken aan
Indonesië in samenwerking met
Baamen Utrecht;
op de volgende synode zal een af-
gevaardigdé van de Christelijke
Kerken in Midden-Java worden
uitgenodigd;
ds. - H. de Waard, - een - Australiër
die, verleden week zijn zendings
opleiding in Baam heeft voltooid,
wordt uitgezonden d& studenten
predikant aan de christelijke uni-
versiteit van Salatiga;
41 de synode zal de oprichting van
een christelijke vakbeweging steu
nen;
een speciaal deputaatschap 'zal ds
leer aangaande de Heilige Schrift
en de theologische ontwikkelingen
in de Gereformeerde Kerken in
Nederland bestuderen,
Hij sprak voor de evangelisatiecon
ferentie, uitgaande van de hervormde
bond voor inwendige zending op ge
reformeerde grondslag, die gedurende
drie dagen op Woudschoten wordt ge
houden, en concludeerde aan het slot
van zijn betoog onder meer: terecht
heeft de COC, de culturele organisa
tie van. homofielen, geen koninklijke
goedkeuring ontvangen; terecht is er
geen Wettelijke gelijkstelling met he-
tero-sexualiteit en terecht kan er van
een kerkelijke inzegening of bevesti
ging van een „homofielenhuwelijk"
geen sprake zijn.
De hoogleraar begon met vast te
stellen dat over het probleem niet on
genuanceerd gesproken mag worden.
„De" homofiel bestaat niet. tussen ho
mofielen bestaan hemelsbrede ver
schillen, waarbij degenen die erken
ning opeisen (een kleine groep) en zij,
die in stilte en eenzaamheid hun weg
gaan..enkele uitersten zijn. Voeg
daarbij dat het vraagstuk bijzonder
veel kanten .heeft: theologische, juri
dische. morele, psychische, sociale en
medische, om nu maar de voornaam
ste te noemen dan is het duidelijk dat
het een zeer complexe zaak betreft.
Door de veranderde moraal, de
scxuele revolutie, het verminderd
normbesef, de tolerante houding van
de samenleving en de grote aandacht
die het vraagstuk krijgt wordt door
sommigen wel gesteld, dat de perifere
homosexualiteit, die door bijzondere
omstandigheden kan ontstaan, in te
genstelling met de kernhomosexuaH-
teit, die iemand met zijn diépere we
zen kan ervaren, zich als een epide
mie gaat verbreiden, en aldus een ge
vaar voor de volksgezondheid kan
betekenen.
Vast staat, dat homofilie geen erfe
lijke,. aangeboren ziekte is, en even-
mm een hormonen kwestie. Het is een
nsTbo-sexué'e ontwikKe^riesri'oorms.
dip rich :n de zeer jonge levensjaren
kan voordoen.
Bij de behandeling kan een gewoon
huwèlijk. geen. oplossing bieden en
volgen-s prof. Lindeboom ook niet:
leer er maar mee te leven, of ga maar
naar de COC. Dat is allemaal nogal
defaitistisch.
Als iemand het zeer nadrukkelijk
wil en een psyebo-ana lyricus werkt
er bijzonder hard aan, dan kan na
lange tijd (350 behandelingsuren) in
47 procent van de gevallen genezing
worden bereikt.
PROF. DR. G. A. LINDEBOOM
...coc geen oplossing...
Ofschoon de bijbel duidelijk in zijn
afwijzing is. is hij niet helder in de
benadering van het probleem der
kernhomosexiialiteit. Onze houding is
in het verleden vooral bepaald door
een vitale afkeer, een traditionele be
oordeling, die altijd hard uitviel. Wij
dienen de homofiel als een volwaar
dig mens te beschouwen en begrip
trachten te krijgen vafi zijn eenzaam
heid, zijn angst, zijn - moeite om tot
een gesprek te komen.
WIESBADEN De bei ij denisbe
weging „Geen ander
vreest, dat de
Evangelische Kerk in Duitsland
korte rijd een predikantenstand zul-
evangelie"
gemeenten van d«
in
ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
UITGAVE W D. MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 15/16: Wat doen de YN en wat doet de Nederlandse regering
aan ontwikkelingssamenwerking?
ANTWOORD 15/16: Er zijn vijf organen die regelrecht in verbinding
staan met de VN en aeht gespecialiseerde organen van de VN die zich
met ontwikkelingshulp bezighouden. Voorts zijn er nog twee internatio
nale organisaties buiten de VN die dit doen.
Wat Nederiand betreft, onze regering verleent financiële hulp BILA
TERAAL aan tien voorkeurlanden (de z.g. eoncentratielanden) o.m.
Nigeria, Tanzania, Peru, Columbia, India, Pakistan, Indonesië en ver-,
der aan Suriname en aan de Nederlandse Antillen. Vervolgens MUL
TILATERAAL aan verscheidene VN-organisaties. Dan verleent zij
technische hulp door deskundigen en jongeren-vrijwilligers ter be
schikking te stellen. Op de begroting voor dit jaar staat 767 miljoen
gulden voor ontwikkelingssamenwerking, dat is 0.9 procent van het
nationale inkomen. Voor 1971 wordt gestreefd naar 1 procent.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT - Op de bonds-
vergadering van-de Vrije Evan
gelische Gemeenten, .volgende
week, komt een voorstel van het
curatorium van de Theologische
School in bespreking, om de pre
dikantsopleiding grotendeels aan
de theologische faculteit van de
Utrechtse universiteit te laten
geschieden.
Als dit voorstel wordt aangenomen,
betekent dit dat de vrije evangeli-
schen het voorbeeld volgen van de
baptisten en de oud-katholieken. Ook
zij hebben dit jaar en vorig jaar be
sloten. hun seminaries (respectievelijk
te Bilthoven en te Amersfoort) te
koppelen aan de Utrechtse Faculteit.
De kern van de opleiding wordt
dan universitair, terwijl eigen docen
ten zorgen voor aanvullende colleges
in de „eigen-kerkelijke" vakken ge
durende de laatste studiejaren.
Hierachter zit de gedachte, .dat het
in deze tijd voor dergelijke -gemeen
schappen financieel niet mogelijk is,
een volledige eigen opleiding on aca
demisch niveau in stand te houden.
De lutheranen en de doopsgezinden
hebben hun seminaries al lang ver
bonden met de theologische faculteit
van de gemeentelijke universiteit te
Amsterdam.
Voor de Vrije Evangelische 'Ge
meenten is er de gunstige omstandig
heid, dat hun Theologische School al
in Utrecht 'gevestigd is.
Er is echter ook een voorstel van
de gemeente Wormêrvèer, dat de
voorkeur geeft aan binding aan de
Theologische Hogeschool van de
Christelijke Gereformeerde Kerken te
Apeldoorn.
Het pastorale gedeelte van de be
handeling dient niet te worden on
derschat; echter moet er dan wel vol
doende inzicht in de problematiek
zijn en met grote barmhartigheid en
met veel tact opgetreden worden. He
laas moet gezegd worden dat het
schort aan pastoraal inzicht. Moeten
er dan pastorale specialisten zfjn? De
spreker stond hier gereserveerd te
genover. Verder merkte prof. Linde
boom op: genezingskansen lijken gro
ter" te worden als een homofiel in een
gezonde christelijke gemeenschap
wordt opgevangen.
Vandaag -werd de conferentie beslo
ten met een referaat van prof. dr. H.
Jonker over „Leve de kerk", dezelfde
titel als waar hij een boek over
schreef. Meegedeeld werd dat de Ac
tie 70, die ertoe doenen moet het be
staande evangelisatiewerk uit te brei
den, zo mogelijk ook met nieuwe
evangelisten, een bedrag van een ton
heeft opgebracht. Aan het eind van
dit jaar hoopt men anderhalve ton
bijeen te hebben.
PRAAGDe Zaaier", het blad
van. de Baptistengemeenten in Tsje-
choslowakije, mag weer verschijnen.
In 1953 moest de publikatie worden
stopgezet Het olad zal tien keer per
jaar uitkomen in een oplaag van 2.500
exemplaren, met artikelen in het
Tsjechisch en in het Siowaaks. Er
zijn 4.200 Baptisten in Tsjechoslowa-
kije.
len krijgen, die zijn belangrijkste u
ken, namelijk de uitlegging ên
verkondiging van het Woord Gods
niet meer vervullen kan en Wil
Op een door drieduizend mensen
bezochte massabijeenkomst van I
belijdenisbeweging in Wiesbaden ver
weet prof. dr. Peter Beyerhaus ulh
Tubingen „menige kerkleiding'' Mar'
ambt van herder en wachter te ver.'
waarlozen. V;
Ondanks de begonnen afval wille.'
de mensen van „Geen ander evaS
gehe ae kerk niet voortijdig o£ «te
tarisch prijsgeven, maar „zonder féL
zeisme in welke vorm dan ook" hid
den om een geestelijke vemieuwins
Manfred! Ronchl. internationaal
kend Italiaans baptistenpredikant is
overleden. Hij werd 70 jaar. Ronchik
vice-president van de Baptisten Wr
reldalliantie en president van
Europese Baptistenfederatie geweest
Op de vorige week gehouden Pasar
Malen in Amsterdam tropische jaar
markt) was er ook een stand van
het Nederlands Bijbelgenootschap.
De organisatoren hebben gratis een
plaats ter-beschikking gesteld.
APELDOORN Door enkele sto
rende zetfouten werd het verslag van
de rede van ds. J Kievit op de Hoge
schooldag van ae Christelijke Gere
formeerde Kerken (in onze krant van
donderdag) onleesbaar
Da. Kievit zei: 'Het „hiernamaals"
beheerst heei sterk het leven. Jam
mer is, dat tegenwoordig de horizon
talistische theologie nog meer nadruk
óp het „hiemumaals" legt. Echt bij
bels is evenwel, dat het zowel om het
„hiernumaals"als om het hierna
maals gaat. Het gaat om" het eeuwige
léven, dat beide onrvat.
MONTGOMERY George Wallace
(50) die bekend staat als een fervent
voorstander van rassenscheiding, is
opnieuw gekozen tot democratisch
kandidaat voor het gouverneurschap
van de Amerikaanse staat Alabama,
Wallace zei dat hij zijn nationale
strijd voor rassenscheiding zal voort
zetten.
(Van onze kerkredactie)
WASHINGTON - Het Amerikaan-
se joodse congres heeft bij de mink-
ter voor het leger Stanley Reso;
scherp geprotesteerd tegen het ge
bruik van „christelijke gedachten" is
een dagorder voor troepen ia Ytel-
nam.
Hun kritiek betreft de dagorder,
die genera al-ma mor E B. Robertsier
gelegenheid van Pasen uitgaf aan rijn
in Vietnam gelegerde eerste cavale
riedivisie.
Daarin zei Roberts, dat Christus'
strijd tot overwinning van het kwaad
in de wereld van vandaag zijn voort
zetting vindt :n de acties van ds
Amerikaanse soldaten Het geloof is
de opstanding c-n in de onsterfelijk
heid van de ziel ken voor de soldaten
een „houvast >n moeilijke situaties"
zijn.
Volgens het Amerikaanse joodse
congres is dergelijke taal in een lé-
gerdagorder aanstootgevend voor de
talrijke soldaten, die niet in de god
heid van Christus geloven.
NED. 1IERV. KERK
Beroepen: te Bnimmen vac. J.
Adolfsen) J. A. Heldring te Heeze.
Aangenomen: naar Amersfoort (me
dewerker Raad van Kerken) J. Schip-.
pier tc Zwolle; naar Delft (2e stud,
pred.) kand. cLrs. L. A. Kopmels te
Utrecht.
Bedankt; voor Kollum, Ph. J. Stout-
jesdijk te Hellendoom; voor Raalte
(vac. G. D. Harmsen) A. K. van der
Schoot te Appelscha; voor Wees?
(vac. H. Brons) J. Dijkstra te Kam
pen.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Axel A. C. Langedijk
te Scheemda; te Nijmegen (vac. R.
Valkhoff) G. II, Harms te Eindhoven;
te Stadskanaal (vac. J. J. Lamme) L
Raven te Bierum.
Bedankt: voor Berkel en voor
Sliedrecht I. Meijer te Winschoten.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Nunspeet P. Roos
te MIddelhamis.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Zoetermeer A. Ver-
gunst te Rotterdam-Centrum.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen: te Rotterdam-Centrum
kand. A. Wink te Gouda.
Beroepbaar: kand. A. Wink, Bleu-
landweg 96, Gouda.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen: te Delft (tweede pred.pL
evang. onder buitenlandse studenten)
M. Brandes te Hengelo; te Hoogkerk
M. van Dooren te Vlaardingen; te;
Mariënberg J. M. Goedhart te Drach
ten.
VRIJE EVANG. GEM.
Benoemd: tot legerpredikant H. On
derstel te Franeker.
(Van onze kerkredactie)
JERUZALEM Een Israëlisch team van 65 man
is begonnen met het onderzoek naar de over
blijfselen van de bijbelse stad Dan. Hun ontdek
kingen kunnen meer licht werpen op de geschie
denis van het Tienstammenrijk.
Dan, in het uiterste noorden van Israël (de Bjjbel spreekt
„van Dan tot Bèrseba" als heel het land wordt aangeduid)
is een van de twee steden waar koning Jerobeam (932 tot
911 voor Christus) zijn kalverendienst stichtte. De plaats
van de opgraving, vlakbij de Syrische grens, is een 200 are
grote heuveL Tot nu toe is ongeveer een tiende deei onder
zocht.
Juda aan Baesa van Israël een zware nederlaag toebrac.j
en het hele noorden van diens land bezette.
Dr. Abraham Birn, Israëls directeur van oudheden,;
musea, die de opgraving leidt, heeft verder bekendgemsjj
dat men op een bouwsel van platte basaltstenen geste*
is. Het fijne metselwerk is kenmerkend voor de per
der koningen. De veronderstelling is volgens hem verle
lijk, dat men hier de tempel gevonden heeft die Jerolj
voor zijn kalverdlenst bouwde.
De stadspoort is de grootste die ooit in Israël or
is. Gevonden resten van bijgebouwen wijzen op de ri
teitelijke afmetingen, die Jerobeam aan de ingang vj
stad gaf.
De archeologen hebben de resten blootgelegd van een
monumentale stadspoort, die Jerobeam bouwde om zijn rijk
te verdedigen tegen Syrische aanvallers. Ook heeft men de
sporen gevonden van een verwoesting van de stad, kort
daarop. Dat moet geweest zijn in het jaar 897, toen koning
Benhadad van Damascus in bondgenootschap met Asa van
Dze poort was gebouwd aan de voet van een reusai
aarden wal, die ongeveer zevenhonderd jaar ouder is.
wal, die gepleisterd is met leem en glooit in een steile
van veertig graden, diende om de stad te verdedigen i
tijd dat er nog geen Israëlieten in Kanaan woonde:
Dan nog Lais heette, een volk dat vreedzaam en ge:
leefde volgens Richteren 18 27 en volgende, tot zij
jaagd werden doorleden van de stam Dan.