es in Amsterdam werd lemonstratie voor ankeliikheid van de Wc Mr. M. G. v. d. Kaa hoofd gesproken wo NCRV Teleurstellend Mutaties bij Chr. Ondêrnemersvérbond Igor von Percha Vanavond te horen Vanavond te zien Smid je Verholen en de veedieven van Texas ÜRABIi lïmEVÏSIE Ze gingen zitten terwijl de dokter - zoals meestal in tegenwoordig heid van deze raadselachtige man - een eigenaardig gevoel van on-" werkelijkheid bekroop. Hoe was dit allemaal eigenlijk mogelijk? Midden in de burgeroor log. In een verlaten, half vernield landhuis. Na hun iange mars door de winterse steppen. Na een voorjaar, dat in zijn herinnering vooral door een voortdurend, kwellend gevoel van honger was gekenmerkt. Na de lange treinreis van de Oeral naar de Wolga, samengeperst in stinkende veewagens. Na het overzetten over de grote rivier,, hun voortdurende gevechten met eenheden van het Rode Leger, na de aanvallen en het op een vlucht lijkende terugtrekken, aan de voor avond van de slag om een van de belangrijkste steden aan de midden loop van de Wolga. De kapitein zag de verwarring van de'dokter met dat geroutineerde gemak over het hoofd, dat de vroegere society leek aangeboren. Met zijn monotone, vriendelijke stem begon hij te praten. Over onbelang rijke dingen en alledaagsheden, herinneringen en vage, vluchtige beel den uit het verleden. Een volmaakte conversatie, terwijl zijn blanke, verzorgde handen naast zijn bord lagen om af en toe een zin met eea sprekend gebaar kracht bij te zetten. Was dat werkelijk de man die hem indertijd bij de spoorbaan zon der met zijn ogen te knipperen ter dood had veroordeeld - zoals zo velen voor cn na hem? De man die buiten met dezelfde volmaakte zekerheid over leven cn dood van zijn mensen besliste, zoals hij nu over het verleden in een Petersburg praatte, dat allang niet meer bestond? Zeker, hij was het, hoe ongeloofwaardig dat ook leek. EnDr.Berck- heim twijfelde er niet in het minst over dat deze man hem netzo ongeïnteresseerd de dood in zou jagen ais toen, als hij dat voor nodig mocht houden. De ordonnans diende op: ipet witte handschoenen verplaatste hij zich nauwelijks hoorbaar door de kamer als een schaduw. Wodka. Kip in wijnsaps, met hard kommiesbrood. Toen weer wodka. Wijn is helaas niet te krijgen, waarde dokter. Daar zullen wij wel overheen komen. Wat ik wilde vragenKunt u zich dat verhaal van die oude veerman over de rover Misja Sipjagin nog herinneren?" "Die nieuwe Stenka Rasin?" "Wat vindt u daarvan?" "Elk .volk maakt de helden, die het nodig heeft." "Juist." De kapitein knikte bevestigend; "Heb ik u niet verteld dat al onze verhalen eën tragisch einde hebben? Onze helden komen uit het volk" voort, komen in opstand tegen het geweld, strijden voor recht en vrijheid - en gaan ten gronde. Waarom? Waarom heeft geen van hen succes?" "Het volk ziet in haar helden zichzelf. Met een klein verschil... De helden doen datgene, waarvoor de anderen de moed niet kunnen opbrengen. Of waar zij de gelegenheid niet voor vinden. Het ver langenvan de helden is het verlangen van het volk. De strijd is haar hoop; Hun nederlaag haar wetenschap dat alles toch 'tevergeefs zal zijn .'Heeft u de ógén ,van de soldaten tijdens het verhaal van de, oude veerman-gezien?''.:1 "In elk van hen stëckt een kleine Misja Sipjagin, niet waar?" De,; kapitein glimlachte. "Zeker. En elk van hen wenst'zich een knappe vreemdelinge "- Waar hij de droefenis en,weemoed wel,uit zou slaan", maakte de kapitein zijn zin' af. "Mijn soldaten houden van steviger kost. Wis, zou die vreeiride vrouw met het gouden haar eigenlijk zijn AMSTERDAM De manifes tatie Kolonialisme-Onafhanke- lijkheid zaterdag in de Amster damse RAI is een grote demon stratie geworden voor onafhan kelijkheid van Suriname en de Antillen. Toen aan het eind van -de manifes tatie de Surinaamse nationalistische schrijver .Dobru (pseudoniem «voor Robin Ravales) iedereen vroeg op te staan om de declamatie van het Suri- 'naamse volkslied te horen, deed ieder een dat, ook mensen die nooit voor het Wilhelmus zouden gaan staan. Het KVP-Kamerlid Mommersteeg, die kort tevoren nog boos had uitge roepen dat hij er niet over dacht er opnieuw bij de regering op aan te dringen de subsidies voor de manifes tatie alsnog aan hel Nederlands Ko- nriitee voor Internationaal Jongeren werk (NKJ) uit te betalen, riep: „De zaak is het comité uit de hand gelo pen. >U heeft eenzijdige informatie gekregen. Bij het inhouden van de subsidies is geen sprake van politieke censuur". Eert Surinamer reageerde: „Mommersteeg, .je .bent getekend. Wees voorzichtig als je in. Suriname komt." Al aan het begin van de dag waren Surinaamse .en Antilliaanse groepe ringen, hun solidariteit betuigend met alle volken die zich van kolonialisme en neo-kolonialisme trachten te ont doen, met een motie van orde geko men om op deze dag in Nederland „het Nederlandse kolonialisme in Su riname en de Antillen" centraal te stellen. De meerderheid van. de ruim 1500 deelnemers aan de manifestatie ging hiermee akkoord. Het resultaat was .dat de meeste aandacht ging naar de plenaire bijeenkomst, waar voor Suriname en de Antillen op het gewijzigde programma kwamen >te staan, .en dat .de deelprogramma's over onder meer de Portugese koloniën, .Zuid-Afrika en Indonesië veel minder belangstelling kregen. Dat kwam ook doordat Godfried van Benthem van den Bergh (mede werker ivan het Institute .of Social Studies in Den Haag) zijn plaats als eerste spreker op de manifestatie af stond .aan .de Surinaamse schrijver Dobru, die iedereen die zich r.og nooit orn het bestaan van nationalistische bewegingen in Suriname en de Antil len had .bekommerd, hier met zij« neus op drukte. Van tijd tot tijd een climax in zijn betoog brengend, ont lokte Dobru de zaal applaus na ap plaus. „Dat intrekken Van de subsi dies, dat ..is gedaan om de .Neder landse jeugd van het Nederlandse ko lonialisme af te houden. Men dacht eerst dat de Portugese koloniën en problemen elders op de wereld be handeld zouden, worden. Men - wist niet dat het eigen Nederlandse kolo nialisme .opk taan, de orde .zou «ko- men!" kièpïjïtji'uit. 7 f Dobru stelde zich in zijn toespraak voor;„Hier spreekt tot u één van de slachtoffers van het Nederlandse ko-; lonialisme." Hij legde .er de nadruk op dat er niet alleen een economisch ''kolonialisme is, maar ook een cultu reel kolonialisme. „Men heeft van ons de «koloniale mens gemaakt! .Op school moest ik honderd strafregels schrijven: .Ik mag geen .Surinaams spreken! Hoe «minder kroeshaar je hebt, hoe beter! Hoe blanker je bent hoe'beter! In .mijn schoolboeken stond'. -De Batavieren zijn. .onze voorouders en de Rijn komt bij Lo- bith ons land binnen! Men heeft onze hersenen bezet! U kunt ons 't beste helpen door uw systeem hier te ver anderen. Door ervoor te zorgen dat uw regering .ons eindelijk .bevrijdt. iHet zijn uw kapitalisten en het is uw regering, die ons onderdrukken." Godfried van Benthem van den Bergh wees er op, dat kolonialisme niet is beëindigd met het verkrijgen van .onafhankelijkheid. De .geoloog Tom du Booy benadrukte dat 's mid dags: wanneer het kapitalistische sys teem buiten de onafhankelijk gewor den landen niet verandert, ontstaat er neo-kojonialisme. Onafhankelijkheid verandert, niets aan de oorzaak van Dobru's löacht: „Uw kapitalisten, on ze investeerders, zeggen dat ze ons komen'helpen. Het leeuwendeel van de winst komt echter hier terug." 's Middags was Dobru weer de eer ste spreker. Hij beschuldigde Neder- tfr. M. G. van de Kaa Mr. G. van Muiden De heer Van. de Kaa werd in 1954 benoemd tot secretaris van de Chris telijke Middenstandsbond (nu Neder lands Christelijk Ondernemers Ver bond), speciaal belast met sociale: pro blematiek. In 1956 volgde, zijn benoe ming tot algemeen secretaris, waarbij hij in 1968 ook nog het algemeen se cretariaat op zich nam van de fede ratie van prot. christelijke en r.k. on dernemers in het midden- en klein bedrijf. Daarnaast bekleedt hij nog veel andere functies en hij maakt on der meer deel uit van het college'van advies van de ARP en van de werk groep midden en kleinbedrijf van de ze partij. Verwacht wordt dat de heer Van de Kaa als algemeen secretaris van het NCOV zal worden opgèvolgd door mr. G. van Muiden (40). nu secretaris, 'speciaal belast met het loon- en prijsbeleid, het fiscaal beleid en de bedrijfsvoorlichting. De heer Van Muiden kwam in 1955 in dienst bij de toenmalige Chr. Mid denstandsbond. Ook hij heeft naast zijn werkzaamheden bij het NCOV talrijke functies, en hij maakt deel uit van adviescommissies van de CHU. EO: geestelijke muziek, Reformatie en reveil, Bij belstudie Uitgelicht: grepen uit nieu we muziek Componisten in het'inter bellum, herinneringen van een muziekliefhebber Nederland en de ontwikke lingssamenwerking, lezing Koor „Pro Musica", daar na avondoverdenking Literama, Muziek en dienst Nederlands Saxofoon kwartet NEDERLAND 1 NCRV 19.05 Dier en vriend 19.25 Zo moeder', zo dochter 20.21 Hier cn Nu 20.45 De Kleine Waarheid 21.40 Ik en de ander, documentaire NEDERLAND 2 VARA 19.05 Kijken naar kinderen 19.30 Coronation Street 20.20 Klatergoud 20.45 Baas boven baas, tv-film 22.15 Achter het Nicuw.s maar. Ik blijf liever bij mijn slimme dingetje." Even later stond de snuft;g al aan de relipg vlak naast een joviale Amerikaan,, die een grote verrekijker om zijn hals had. hangen en een dikke sigaar rookte. „Hello, broer!" zei de, Amerikaan luidruchtig. „Altaaid een fain gezicht, hè, zo'n havenstadje-, g Maar ik can you verzekeren, broertje, dat de havens bai ons in AmeriKa veel en veel groter zijn! En de steamboats zijn bij ons ook veel groter. Maarig eh o jee, kaik toch eens wat een rare cakebacker daar aankomt in rollstoel! Zeker een oude, rijke, Europese Lord met zijn verpleegster

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1971 | | pagina 2