daar blijftri mens gezond hij! K warte Van Ruler en een drukfout Pius XII en joden weer in discussie Trouw 'Samen op weg' in druk verschenen uw probleem ook het onze Vaticaan versus Sam Waagenaar 1 Joekemetalage BoekeneMage i Kerk/binnenland T2 K2 P an intercommunie nog geen sprake Geen kreten Uit de kerïsMaden TROUW/KWARTET DINSDAG 11 JULI 1972 Cl! Prof. dr. J. C, Groot Jubeljaar Z.-Afrika-expositie Aalmoezenier door prof. dr. H. M. Kuitert Als vervolg op de bundel MAR CUS 14 (eveneens uitg. Kok, Kampen) vinden we in dit boek je een goede veertig medita ties van de overleden Utrechtse hoogleraar Van Ruler. Ze zijn 9tuk voor stuk geïnspireerd ge schreven en .ik denk dat ze daar- 'na ook vandaagnog bijzonder inspireren. Reeds enkele malen is in dit blad uitvoerig aandacht besteed aan Van Ruler en zijn theologie (zie de nrs. van 16 sept. 1970 en 8 jan. 1972). Bij de verschijning van een nieuw (nog niet het laatste) deel theologische opstellen xx) volsta ik daarom met een korte verwijzing naar de inhoud van dit deel. Prof. dr. A. A. van Ruler Deur tot r.k. communie iets meer opengezet ROME-AMSTERDAM (UPI, KNP) Protestantse en orthodoxe christenen kunnen in 'dringende uitzonderingsgevallen' tot de communie in de rooms-katkolieke kerk worden toegelaten, mits zij de r.-k. geloofsleer over de eucharistie volledig aanvaarden. Rooms-katholieken mogen echter niqt deel nemen aan het avondmaal of de eucharistieviering in andere kerken. Dit blijkt uit een nieuwe in- dat'palis'plusdT Joden^met l!?5 structie, die het Vaticaanse secretariaat voor de eenheid der,christenen heeft,gepubliceerd, ROME (KNP) Opnieuw is in Rome de houding van paus Pius XII ten opzichte van de deportatie en vergas sing van Joden in de Tweede Werel doorlog in opspraak gekomen naar aanleiding van een uitvoerig artikel van pater Robert Leiber in La Civilta Cattolica, Deze schrijver, die destijds ook het krachtigst reageerde op het toneelstuk van Rolf Hochhut 'De Stellvertreter', vermeldde in het arti kel het werk van de 'Delegatie voor de verzorging van Joodse emigranten' die hij een bijzondere kerkelijke in stelling noemde. Voorts schreef hij (ADVERTENTIE) Francesco Fortino, een woordvoerder van het Vaticaan, zei, dat niet-r.k. christenen de communie niet mogen ontvangen, als zij de r.k. geloofsleer over de eucharistie niet volledig aanvaarden. Het verwerpen van ande re punten van de r.k. leer, zoals de onfeilbaarheid van de paus, hoeft ech ter geen beletsel te zijn voor het ontvangen van de communie. Het nieuwe van de instructie is, dat nauwkeuriger beschreven wordt de rol van de plaatselijke bisschop, die vast moet stellen, of er sprake is van een 'dringend uitzonderingsgeval'. Hoewel meestal de plaatselijke bis schop de beslissing zal nemen, kun nen ook bisschoppenconferenties be paalde regels vaststellen voor situa ties, die zich in hun gebied voordoen. Voor zij de communie mogen ontvan gen, moeten niet-r.k. christenen ver klaren, 'persoonlijk te belijden, dat hun geloof in het sacrament van de eucharistie overeenstemt met het ge loof van de kerk, zoals Christus het heeft ingesteld en de katholieke kerk het overlevert'. Orthodoxe christenen hoeven deze verklaring niet af te leggen, omdat hun geloof in de eucha ristie in wezen gelijk wordt geacht aan die van de rooms-katholieken, maar anglicanen weer wel. Weliswaar heeft een gemengde commissie van rooms-katholieke en anglicaanse theo logen dit jaar een consensus inzake de eucharistie vastgesteld, maar deze is nog niet officieel door beide ker ken bekrachtigd. De Nederlandse r,k. oecumenische deskundige prof. dr. J. Groot zei in een commentaar, dat het document de Be redactie behoedt zich het recht voor om ter opname in deze raBrlek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Si] pnblikaUe wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor- dengezonden aan de heer Joh. C. Franeken. secretaris vaagde hoofdredactie van Trouw- Kwartett Postba» 859. Amsterdam. in het'artikel in Trouw/Kwartet van 6 juli over de Zuid-Afrika-tentoonsteï- ling in'het, Anne-Frankhuis werd als organisator de Zuldelijk-Afrika-Werk groep. genoemd. De tentoonstelling werd echter georganiseerd door de Anti-Apartheidsbeweging Nederland. Dit om verwarring te voorkomen. Amsterdam B. Schuitema secretaris Anti Apart- heidsbeweglngNederland Op Trouw/Kwartet van 6 juli heb ik naar aanleiding van Simatupang; 'ju beljaar is ernst' door H. Biersteker een kort commentaar. Ik citeer met instemming: 'Het economisch systeem mag nooit toegestaan worden een ei genmachtig proces te worden, dat de rijken rijker maakt en de armen ar mer*. Het bijbeljaar is m.i. een bijbel se notie, dat God het verkeerd vindt, dat de aardbodem in de macht van het allerversijndsBde geldmonster blijft Hoe kunnen we onszelf bevrij den van de tyrannie van het door de wet gesanctioneerde onrecht dat naar nog veel grotere ongerechtigheid leidt als er niet spoedig een nietig verklaring komt? Wel de aarde, is van de .Heer en Hij heeft haar aan alle (niet aan enkele) mensen gegeven. Bij het jubeljaar werd de grond voor 50 jaar weer letterlijk ter beschikking gesteld aan God als de voetbank voor „Zijn. voeten.. Nog» niet langgeleden las ik- in bovengenoemd -blad, dat 2.5 miljoen Nederlanders alle grond in Nederland bezitten. De andere 105. miljoen Nederlanders moeten via de belastingen of rechtstreeks een schat ting betalen, die alle grond van recht mist maar we! wettig is. Vandaar dat Ik de Nederlandse kiezers adviseer om Grond 'Recht Innen te eisen en de belastingen derhalve overbodig te ma ken. Inlichtingen bij Stichting Grond vest, Postbus 5118 te Amsterdam (zie Trouw/Kwartet 1 juli 1972, men schrijft ons, Grondbelasting), Yeenhuizen P. Feddema Hed<*~ werd mijn aandacht gevestigd op c kwestie van de viootaalmoeze- nier. M.i. moet de heer De Winkel zich bevrijd gevoelen. Jarenlang aan zelf-frustratie gedaan. Hij wist im mers dat hij als aalmoezenier de taak kreeg een groep mensen, krachtens zijn kerk, geestelijk te begeleiden. Beeft hij eerlijk tegenover zichzelf staande zich afgevraagd: kan ik dat aan? Luidt dat antwoord ontkennend, treed dan terug, hang de martelaar niet uit, noch beeld je in, dat je maatschappijhervormer op die plaats moet zijn. Tijdens de vergadering, tegen de volkstelling, waarop hij vol gens het verslag van deze krant zo nodig de leiding moest nemen, heeft hij zeker niet gesproken over het woord van Zijn Meester: geef den keizer wat des keizers is. En deze keizer was de overweldiger van het Joodse volk. Arnhem G. J. Jansen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 2ó 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Zaterdag 1 juli werd door de EO via de tv een gesprek uitgezonden van Meindert Leerling met dr. ir. E. Schuurman uit Breukelen over de club van Rome. Over de recensent (T. H.) die dit interview in de krant besprak, heb ik mij lichtelijk ver baasd, en nog meer over de vormge ver, die er boven zette 'EO strand in kreten', Dat de gigantische proble men, die in de club van Rome aan de orde kwamen, niet in 25 minuten uitputtend kunnen worden behandeld, weten wij allen. Die indruk is door dr. Schuurman ook allerminst gege ven; integendeel, hij is er diep van overtuigd dat de vragen die hier be sproken worden, intensieve studie vereisen en dat het iaatste woord daar zeker nog niet over gesproken is. Waar uw recensent zich echter bijzon der aan schijnt te hebben gestoten, is de zinsnede 'De oorsprong der milieu vervuiling is van religieuze aard.'. De verslaggever sprak hier zelfs van -'het slaken van kreten'. Dit is echter geen kreet, veeleer een geloofsgetuigenis. En zeker heeft dr. S. niet zo maar iets beweerd. Als de recessent enige kennis had van het lijvige proef schrift van dr. S. 'Techniek en toe komst' vooral van het" vierde hoofd stuk, 'een bevrijdend perspectief voor de technische ontwikkeling' dan was de zin over het slaken van enkele kreten wel in de pen gebleven. Even min is het een kreet te zeggen dat er te veel gemotoriseerd verkeer op zon dag is. Wat tijdens het sabbatsjaar werd opgemerkt over het sabbatsjaar volgens Leviticus 25. en het gunnen van rust aan de natuur gedurende dat jaar, was toch geen kreet, en het heeft wel degelijk te maken met onze tijd. Ook is het geen acadabra ao-iets te zeggen. In deze tijd, ook niet voor hen die wij onkerkelijk noemen. houding; van het'secretariaat beves tigt, die intercommunie voorbarig vindt, zolang er geert officiële overeen komsten .tussen de kerken bestaan. Hij ziet het als een kleine stap voor uit, dat de nieuwe instructie de rol van de, bisschoppenconferenties onder streept., Deze kunnen regels opstellen voor tje 'dringende uitzonderingsge vallen'," 'Zo hebben de Nederlandse bisschoppen In 1908 toestemming ge- geven;aan de niet-r.k. partner om bij zijn huwelijk ter communie te., gaan. Volgens prof. dr. F.' Thijssen was het te verwachten, dat. het nieüwe docu ment zich beperkttot de 'uitzonde ringsgevallen*. Hij meent, dat men op de echte officieel erkende intercom munie nog jaren aal. moeten wachten. Eerst zal de wederzijdse ambtserken- ning, waarover thans veel besprekin gen worden gevoerd, een feit moeten zijn. Overigens zei prof. Thijssen, dat dit niet betekent, dat men een protes tant de communie zal weigeren. MOestal zal de'pastoor trouwens niet weten, \wie rooms-katholiek Is en wie niet ov Prof. dr. fr., Mi Fiolet, secretaris van de raad vgn kerken, meent, dat deze instructie fa,praktijk van inter communie zoalsdie in Nederland ge groeid is, billijkt. Bij is van oordeel, dat de 'dringende', uitzonderingsgeval len', waarover de instructie spreekt, ook toegepast kunnen worden op de geestelijke noodsituatie, waarin een christen of een groep'christenen voor hun eigen geestelijke leven de verrij king van andere kerken menen nodig te hebben. Maar ook hij bespeurt in de instructie de tendens van oecume nisch eenrichtingsverkeer daar Rome. miljoen lire had geholpen. Hiertegen werd stelling genomen door de Nederlandse schrijver Sam Wage naar, woonachtig in Rome, in zijn boek 'Het ghetto aan de Tiber'. Waag- enaar schreef, dat die 1,75 miljoen lire van Amerikaanse Joden afkomstig waren en dat de Paus het bedrag alleen maar heeft doorgegeven. Voorts dat de delegatie tot hulp aan Joodse emigranten helemaal niet kerkelijk maar een puur Joodse organisatie was. Het Vaticaan heeft hier inmid dels weer op geantwoord dat de Paus schenkingen had ontvangen en dat daarbij was verzocht deze aan te wen den tot hulp aan de Joden. Over de genoemde Delegatie antwoordde het Vaticaan, dat de organisatie vanwege het gevaar bij de Kapucijnen was ondergebracht en dat de Franse pater Benedetto tot leider was aangewezen. DEN HAAG Dezer dagen ver schijnt bij Boekencentrum NV in druk het interim-rapport 1972 van de hervormd-gereformeerde werkgroep 'Samen op weg'. Daarmee komt dit rapport dat aangeboden is aan de generale synoden van de nederlandse hervormde kerk en de gereformeerde kerken als een tussentijdse balans van het gesprek tussen hervormden en gereformeerden in ons land op rui mer schaal ter beschikking. Beide synoden aanvaardden het rapport, evenals het voorstel van de werk groep» samen te gaan vergaderen. De werkgroep zal de agenda ontwerpen voor deze gezamenlijke synodeverga dering, die naar verwacht in mei 1973 zal plaatsvinden. VVV I ROME (KNP) Verontwaardigd heeft men ia het Vaticaan de beschul diging van de Nederlands-Joodse schrijver Sam Waagenaar teruggewe zen, dat paus Pius XII niet genoeg voor de joden zou hebben gedaan. Het Vaticaan reageert hiermee op het boek 'Het ghetto aan de Tiber', dat Sam Waagenaar dezer dagen heeft gepubliceerd. De schrijver .woont in Rome. Sam Waagenaar stelt in zijn boek onder meer, dat de 'delegatie voor de verzorging van joodse emigranten' geen katholieke maar een puur joodse organisatie was. In het Vaticaan ant woordt men hierop, dat de organisatie vanwege de steeds gevaarlijker wor dende situatie in Italië in 1943 werd ondergebracht in het generalaat .van de kapucijnen in Rome en dat de Franse pater Kapucijn Maria Benedet to tot leider werd aangewezen. Sam Waagenaar stelt verder,dat paus Plus alleen maar ails doorgeefstation heeft gefungeerd voor een hulpverle ning.ten bedrage van 1(4 miljard lire, afkomstig van Amerikaanse joden. Het geld zou niet van de paus zelf afkomstig geweest zijn. Het Vaticaan merkt in verband hiermee op, dat de paus gelden had gekregen en dat bij die schenkingen was aangegeven, dat hij het zou gebruiken voor hulp aan joden. GRONINGEN De rijkspolitie in Groningen heeft in het onderzoek naar de verantwoordelijkheid inzake het spuiten van een giftige stof door een sproeivliegtuig vrijdag jl. boven het dorp Feerwerd, de dienst lucht vaart ingeschakeld. Het staat nog niet vast in hoeverre de 'inwoners van dit Noord-Groningse dorp eventuele cha- de kunnen claimen: Hat lijkt mij toe dat deze bundel een aantal opstellen bevat die in bijzonde re mate geschikt zijn het eigene van Van Rulers theologiseren te belichten. Ik bedoel dan niet alleen dat we, ook in dit nieuwe deel, weer die eigenaar dige combinatie tegenkomen van aandacht voor het innerlijk leven en aandacht voor zoiets 'uitwendigs' als b.v. de politieke orde, zonder dat beide op elkaar in mindering komen. Maar vooral heb ik dan Van Rulers aandacht voor de instituten" op het oog, of beter gezegd: zijn inzicht in de wezenlijke betekenis van het insti- tutaire element in het menselijk bestaan. Aandacht voor de politiek en inzicht in het instituut als een ge dragsregelaar van een groep, veron- derstellen elkaar bij Van Ruler. Te genwoordig heeft iedereen het daaro ver, maar het is frappant om bij Van Ruler daarover al uitspraken te lezen die dateren uit de jaren vijftig en zestig. Ik moet er wel aan toevoegen dat deze aandacht voor, als men wil: de structurele kant van het bestaan, tege lijk ook een zekere beperktheid van Henoodlot van die dagen Breukelea M. J. Arntzcn Verbetering. In het ingezonden stuk van de heer A. Kraal te Zeist (Tr/Kw van 7 juli) is een regel weggevallen. Het slot had als volgt moeten luiden: Dat kort wel eens inhouden dat wij ons afkeren van een zwak functione rende democratie.en ons keren naar een sterk gezag, dat zich diep, ja zeer diep buigt voor de Koning der Koningen en er niet voor terugdeinst de chaos onder ons te kéren. Een overheid dus die met de kerk mee bidt: Leer ons uw weg, o Heer. In het informatieblad van het Bisdom Breda 'Overweg' schrijft J. L. M. de Lepper over katholieke twijfels bij de herdenking van de Gorkumse martela ren. 'Men schijnt zich af te vragen: waren deze mannen niet eerder het slachtof fer van hun eigen benepen denkbeel den dan van een werkelijke geloofs vervolging? Met andere woorden: als zij destijds over kerkelijke, strijdvra gen dezelfde ruime opvattinpen had den gehuldigd die leven bij katholie ken in onze dagen, zouden zij dan wel het harde lot hebben ondergaan dat nu hun deel werd? Moet hun zoge naamde marteldood niet veeleer wor den toegeschreven aan een bedenkelij ke onverdraagzaamheid tegenover de voor ons als historisch verschijnsel zo begrijpelijke hervorming dan aan een bewonderenswaardige beginselvast heid' Als men .hun ongelukkig levens einde beziet 'tegen- de achtergrond van de huidige .verstandhouding tus sen katholieken "en protestanten, lijkt wat hun overkomen is nauwelijks meer verklaarbaar. Natuurlijk kan men hun altijd nog de eer gunnen die in het aiigemeen mag worden toege kend aan mensen die voor hun op rechte overtuiging hoe onjuist dan ook hun léVen willen prijsgeven, maar dit is eé'ri schrale hulde, die met de titel 'geloofsgetuige' ternauwer nood kan worden overeengebracht'. En voorts: 'Het noodlot van die dagen was juist dat het zo moeilijk werd gemaakt sympathie voor het verzet te verbinden met trouw aan het katho lieke geloof.'; Vooral 'de uitdagende houding van." de Geuzen maakte dit vrijwel onmogelijk. Toen zij met kerkvaandels'aan de mast vóór Gor- cum verschenen en omhangen met kazuifels de burgers op de wallen uit miskelken toedronken, kon men van de .geestelijkheid bezwaarlijk verwacfc-, ten, dat ze deze lieden als bevrijders zou verwelkomen. Sinds een Calvinis tische minderheid zich van de opstand had meester gemaakt, viel het niet meer mee om met Jan van Gïymes te zeggen: 'Ik ben katholiek als de heren zo goed doch ik koos de partij van Oranje'. Men mag de Geuzen overi gens niet zien als eerlijke voorstan ders van de reformatie. Het gedrag van hun aanvoerder Lumey bewijst dit al te duidelijk. Toen hij een half jaar na zijn misdaad in Den Briel door Oranje om zijn ondisciplinaire en wreedaardig optreden was verwij- Over de martelaren schrijft de heer De Lepper: 'Zelfs als wij weinig of geen rekening houden met hun historische situatie iets waar ze ongetwijfeld recht op hebben -—moeten wij hen beschou wen als waarachtige geloofsgetuigen die onze verering verdienen. Wat dan evengoed geldt voor de pastoors die met de bijbel in de hand hun gelijk verdedigden als voor de simpele kloosterbroeder die zei alles te gelo ven wat zijn gardiaan geloofde. Dat er in de groep een enkele voorkwam wiens verleden verre van vlekkeloos was, mag aan onze verering geen afbreuk doen. Men kan zelfs volhou- c derd en naar de Zuidelijke Nederlan den was teruggekeerd, noemde hij zich weer katholiek; de teruggave van zijn bezittingen was hem wel een mis waard. Zijn beginselloosheid blijkt geen alleenstaand verschijnsel: Brandt, de veroveraar van Goreum en Zwartje, de Geuzenleider van die stad, kon men enige jaren later, toen de kansen gekeerd schenen, in de Spaan se gelederen vinden. Men mag met recht volhouden, dat wat deze mensen dreef, eerder „odsdiensthaat was dan papenhaat Zoals het door een levens beschrijver vaan de martelaren is ge formuleerd; het gereformeerde geloof was voor de Geuzen een eenvoudig voorwendsel om met het heilige en met het geloof af te rekenen.' den, dat die omstandigheid de groot heid van het martelaarschap aiieen maar verhoogt. Als iemand niet vol gens zijn overtuiging heeft geleefd, -is de verleiding des te sterker om door verloochening van die overtuiging het onjuiste gedrag te rechtvaardigen. Dat niet te doen is op zichzelf heldhaftig.' In 'Hervormd Nederland' signaleert ds. L. H. Ruitenberg de federatiepo gingen. Er is één motivering die hem re centralisatie van de centra voor de geestelijke volksgezondheid, de pogin gen tot eenwording van politieke par tijen in een Christelijke Democrati sche Beweging en van de kruisvereni gingen. Er is één motivering die hn bij al die pogingen heeft getroffen: 'Met dit proces volgen allerlei verzuil de dienstverlenende instanties de strekking, die zich in het gehele eco nomische leven voordoet, namelijk dat terwüle van de rentabiliteit fusies tot stand komen, waarbij dan kijk naar de dagbladen de vraag naar dé eigenheid, de beginselgrondslag, minder zwaar weegt dan het rende ment en de discussies over het princi piële van de principes, zoals die nog tot voor kort gevoerd werden, niet zoveel gewicht meer in de schaal leggen. In het geval van de drie christelijke partijen wordt over die financiële kant niet gesproken, maar daarom mag deze factor nog niet over het hoofd gezien worden. Alle partijen en zeker deze drie, lijden onder een ver- iiesva n leden, dus contribuanten, ter wijl de taken zwaarder worden. Samen kan men die beter aan dan gescheiden en dus gaat men zoeken naar een grondslag, die deze gezamenlijkheid kan dragen. Hoe zit dat? Bepaalt het geld de geest? Dat is te gemakkelijk geconclu deerd. Deze ontzuiling zou niet moge lijk zijn, als er niet ook zedelijk en geestelijk redenen waren om opnieuw na te gaan, vat die eigenheid, die apartheid, aan de zaak, waarvoor men staat, toevoegt. Dat proces is al enige tientallen jaren aan de gang. Het geld, of beter: het gebrek asn geld versnelt alleen een proces, dat al aan de gang is en dwingt tot het nemen van besluiten. Die blijven achterwege, als er geen materiële noodzaak is. Als een aantal kerken samen pasto raat, diaconaat, opleiding gaat "erzor- gen, dan kan men zeggen, dat geldge brek de beweging ertoe versnelt, maar de beweging zelf is al geruime tijd aan de gang. Daarom moeten wij maar niet al te boos zijn op dat geld.' AWW dient u te bespreken met. de raad van arbeid van uw rayon. Deze zaak is te ingewikkeid om in deze rubriek te bespreken. Vraag: Kan een ongehuwde moeder alleen beslissen over het afstand doen van haar baby? Heeft de vader of zijn familie ook medezeggenschap? Antwoord: De wet laat de ongehuwde moeder vrij in het handelen met en over haar kind, zonder rekening te houden met de vader. Als zij afstand doet van de baby en verklaart niet te willen weten, waar deze terecht komt, is daar niets aan te doen. Vraag: Onlangs stierf onze ongehuwde zuster. Er bleven over X broer, 1 zuster en 2 zwagers. Allen hebben kinderen. Hoe gaat het met de erfe nis. Er was geen testament Antwoord: U schrijft niet hoe groot de erfenis is. Wij kunnen dus niets over de successierechten zeggen. Waarschijnlijk loopt de zaak via een notaris. De erfenis wordt over 4 'sta ken' verdeeld: a de hroer, b de zuster, en c de kinderen van de beide zwa gers. De 'staken' zijn allemaal even groot Heeft een van de zwagers bijv. 5 kinderen en de andere 2, dan krij- Vraag: Als mijn zwarte aanrecht nat is, is het prachtig diep zwart, maar als het droog wordt, is de kleur vaal grijs. Hoe moet ik het blijvend zwart krijgen? Antwoord: Sen ouderwets middel: eerst met fijn schuurpoeder en zeep het aanrecht goed schoon maken. Als alles goed droog is, het geheel met een vette olie insmeren, u kunt olijfo lie maar ook parafine gebruiken. Als de olie de poreuze laag is binnenge drongen, veegt u het overtollige ste vig met keukenrolpapier weg en poetst met hetzelfde papier tot het oppervlak glimt. U kunt dan als u dat gen de kinderen van de eerste zwager wilt met donkere boenwas nawrijven 1/20 en die van de tweede zwager elk en boenen. 1/8 deel. De zwagers ervan zelf niet, Vraag: Ik ben als Nederlander gebo- maar komen op voor hun onmondige ren. Later ging ik naar Amerika en kinderen. was dertig jaar Amerikaans staatsbur- Vraag: Er is een vereniging van ou- ger. Nu wil ik weer Nederlander ders en verzorgers van 'abnormale' worden. Houd ik dan mijn Social kinderen. Hoe heet die vereniging? Security? En hoe zit het met de AOW Antwoord: U zult bedoelen de lande- en met de AWW? lijke Protestants Christelijke verem- Antwoord: U hebt voor de Social ging van ouders en vrienden van het Security premie betaald en dus gaat afwijkende (geestelijk en lichamelijk de uitbetaling gewoon door. U moet misdeelde) kind. Philadelphia, Dillen- natuurlijk wel jaarlijks een verkla- burgstraat 33, Utrecht tel. 030-512341. rinig afgeven, dat u nog bestaat, maar Verder is er de Katholieke Ouders- we" veronderstellen dat u dit bekend vereniging: Voor het zorgenkind, post- is. Inlichtingen omtrent AOW en bus 3045, Utrecht (tel. 030-936823). Van Rulers thematiek in dezen laten zien. Hoe hij ook het instituut verde digt, het blijft erbij dat Van Ruler er eigenlijk maar drie wil kennen: de 'driehoek' overheid, kerk, staat. Wel weet hij van ook nog andere machten en gedragsregelaars (136) en komen die ook wel elders in deze opstel len ter sprake. Maar hun wezenlij ke macht (b.v. die macht van een economische orde) wordt m.i. niet voldoende boven water gehaald. Ik laat het echter om bovenge noemde reden bij deze verwijzin gen. Wel wil ik een drukfout signale ren, en m.i. zelfs een drukfout die Van Ruler op z'n kop zou zetten als het geen drukfout zou blijken te zijn (en wie is ooit helemaal zeker over wat Van Ruler wel of niet gezegd kan hebben?). Volgens mij is de regei op blz. 117: Tiet kwaad steekt in het bestaande en het bestaan als zodanig* een uitspraak die het tegendeel bevat van wat Van Rulers theologie in houdt. Ik denk dat de lezer zijn pen moet pakken en er 'niet' bij moet schrijven, zodat er dan komt te staan: 'Het kwaad steekt niet in het be staande en het bestaan als zodanig'. Dat is Van Ruler, maar dan ook helemaal. x) Marcus 14 (vervolg), 15 en 16; door prof. dr. A. A. van Ruler, Ultg. Kok, Kampen; prijs 13.90. xx) Theologische opstellen IV; door prof. dr. A. A. van Ruler, ultg. Cal- lenbach, Nijkerk; prijs 24.50 (bij Intekening 22,-). 'VREDE'? Enkele keren hebben wij in deze kolom kritiek laten horen op wat wij aantroffen in het blad Protestantse Gezondheidszorg. Nu wij daarin iets lazen dat onze instemming heeft wil len wij ons haasten daaraan lucht te geven. In Rotterdam loopt een straf zaak tegen bepaalde films en tijd-, schriften waarvan het de vraag is of ze als pornografisch moeten worden', be- en veroordeeld of niet Prote stantse Gezondsheidszorg vermeldt d \t het vooronderzoek hiervan opgedra» gen is aan het Nederlands Jnstituut voor Sociaal-Sexuologisch Onderzoek. De kosten van het vooronderzoek zijn begroot op ƒ29.300 en die vwn het daaropvolgend hoofdonderzoek op 62.200, samen dus bijna een ton. Het blad vraagt zich af of de Algeme ne Rekenkamer hier niet iets aan doen moet. Het lijkt ons eveneens een zwaair overtrokken zaak en een gelduit- geverij die niet te verantwoorden is. Hetzelfde blad maakt ook melding van de N.V Instituut voor Zieken huisfinanciering te Maastricht, een commerciële instelling die een lening van 20 miljoen uitgeeft ten bate van ziekenhuizen die aan nieuwbouw toe zijn. Protestantse Gezondheidszorg vraagt zich terecht af of dit soort projecten in commerciële handen dieet te komen. Het geheel schijnt uiteindelijk te vallen onder de Steen kolen Handels Vereniging! Men kan zich afvragen of ook hieraan zo nodig weer iets verdiend moet worden. Het blad oppert de gedachte om voor dergelijke financieringen het beleg- gingsgeld van de PTT te gebruiken, het voorziet z'n commentaar op deze mededeling van het hoofd: Ziekeai- huisbouwfinandering zoals bet niet moet En intussen gaan zulke dingen ongestoord verder en wordt er bezui nigd op zaken die geen bezuiniging toelaten. Men kan zulke zaken ver zwijgen en dan heeft iedereen 'vrede', maar het is de vraag of daarmee ons democratisch bestel gediend is. NED. HERV. KERK Beroepen: te Paramaribo: B. van der Nagel, vicaris te Leiden. Bedankt: voor Maarssen: A. Noorde- graaf te Ede. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Goes: J. S. Ridden bos, kand. te Kampen. Beroepen; te Oostwold: D. Land tijde lijk teGrootegast. GEREF, KERKEN (VRIXG.) Beroepèn: te Grootegast: kand. C. Stam te Hoogeveen. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.ji Bedankt: voor Gorinchem-Hardinx- veld-Giessendam: H. Smit te Den Hel der. BAPT. GEMEENTEN Bedankt: voor Muntendam: W, Hes sels te Lemmer. EVANG. LUTII. KERK Beroepbaar: prop K. van der Horst, Donarstraat 6 te Amsterdam. van het Peeliandfonds in Nederland. Door E. J. Th. A. M. van Ernst ede, streekkarchivaris van Peelland, Aantal bladzijden 358. Prijs 11,95, Paper back. Te Deurne. Het Peeliandfonds te Deurne heeft als doelstelling uitgaven voor te bereiden in de vorm van monografien waarin cetten worden behandeld van de regi- regionale geschiedenis van Noord-oost Brabant. Het hier aangekondigde boek ziet er niet erg aanlokkelijk uit De buiten kant is zonder meer dillettantiseh en de druktechniek is zeker niet este- tisch. Dat wij hier toch de tweede druk aankondigen, is niet verwonder lijk. Want de inhoud is buitengewoon boeiend. Het komt ons voor, dat het Peeliandfonds een cultureel uitsteken de functie verricht door het publice- digde. Het goed geïllustreerde boek geeft informatie die in de normale gescie- denisboeken niet gegeven wordt. Het houdt zich bezig met de heksenvervol ging in de Peel. Het is dus een gruwelijk boek. Onvoorstelbaar wreed zijn mensen vervolgd, die niets, maar dan ook niets gedaan hadden dat vervolging rechtvaardigde. De heksen waan is misschien de meest gruwelij ke uitbarsting van satanisme geweest, die Europa (en ook Amerika) gekend heeft. Mensen met zwakke zenuwen moeten dit boek niet lezen: het is een kijk in de hel. Duidelijk is, dat het mensdom geteis terd wordt door satanische invloed. In de late middeleeuwen zowel als nu. Het Duitse nationaal-socialisme en de rassenmoorden van vandaag de dag in Afrikaanse staten zijn er bewijzen voor. De mens heeft altijd vreugde gehad in de nameloze pijnen van zijn naasten. Hij heeft de duivel willen uitbannen door middel van middelen die hem lust verschaften. Ethisch on begrijpelijk. Helaas, de psychologie* leert, dat de lust tot kweling nog altijd velen beheerst. Een zeer opmerkelijk boek, voorzien van bronnenvermeiding. Vooral voor historici, psychologen en wijsgeren van groot belang. Een opmerkelijk boek? Een ontstellend boek en daar om heel waardevol 'boek. van D.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1972 | | pagina 2