brengt je weerbii! Verbaasd over vergaderziekte Amerikaanse hoogleraar wil serieus bekijken of hij hier kan aarden j Naar Europa uit e|n behoefte l a|n zelfkritiek jÓUff/KWARTET ZATERDAG 27 JANUARI 1973 BINNENLAND T13/K13 De Spaar-Plus-Rekening: een nieuwe spaarvorm speciaal voor de trouwe spaarder, die graag een hogere rente ontvangt, maar toch direct over zijn geld wil beschikken. /lVï' éiËm ZULKE RABBBLS. ...5W ALS /Ar" FVEN DIT-HET RAAM KDKoM MATE CeNfcEM. JANGAT IE LIFT k \pcR M'N NEUS vek- ^trekkeh. X2ÊT J L kWAL--' HÈRSC ZET 'IE Z'NAOTO n op MUM nieuwe ADVERTENTIE rente op een Amro Spaarrekening met een vaste looptijd van jaar (was 6/2%), Eerste inleg tenminste: 100,-. Vooralle stortingen vanaf 1-2-1973. rente op een Amro Spaarrekening met een vaste looptijd van 5 jaar (v/as 6'/2%). Eerste inleg tenminste: 100,-. Voor alle stortingen vanaf 1-2-1973. rente opeen Amro Zilvervloot Rekening voor 15-t/m 20-jarigen (was 5%). Extra - premie: 10% over het gespaarde bedrag plus de bankrente. M.i.v. 1-2-1973. rente op een Amro Spaarrekening met een vaste looptijd van 3 jaar (was 6%%). Eerste inleg tenminste: ƒ100,-. Vooralle stortingen vanaf 1-2-1973. rente op een Amro Spaarrekening met een vaste looptijd van 2 jaar (Was 6%). Eerste tnleg tenminste: 100,-. Vooralle stortingen vanaf .1-2-1973. rente op een Amro Spaarrekening met een opzegtermijn van 1 jaar (was 5%). Eerste inleg tenminste: 100,-. M,i.v. 1-2-1973. rente op een Amro Spaar-Plus-Rekeninq' (was 5%). Retourrente 1 (ongewijzigd). Eerste inleg tenminste: 100,-. M.i.v. 1-2-1973. rente op een Amro Spaarrekening met een opzegtermijn van 6 maanden (was 4/2%). Eerste inleg tenminste: 100,-. M.i.v. 1-2-1973. rente op een Amro Spaarrekening met een opzegtermijn van 3 maanden (was4'/4%). Eerste inieg tenminste: 100,- M.i.v. 1-2-1973. rente op een Amro Spaarboekje of op een Amro Spaarrekening (ongewijzigd). De vergaderziekte die prof. Gould- ner aan de Amsterdamse universi teit "is tegen gekomen is een va» de dingen die hem het meest ver baast. Zelj heeft hij bij zijn komst bedongen dat hij zich niet teveel met'.'- organisatorische kwesties hoeft- te bemoeien. Maar zijn colle- ga's /begrijpen dat niet altijd. Met een", 'zekere argwaan vragen ze waarom hij al die vergaderingen nie&bézoekt. Qoudnar: 'Ik ga naar. vergaderin gen wanneer het niet goed lukt met m'n werk. Al die vergaderin gen zijn een vervanging voor effec tief werken. Ik ben hier gekomen 'om creatief werk te doenniet om m'n hele leven te vergaderen.' Wat hem bij de studenten het meestopvalt is hun pagina-tellerij. 'Het èerste wat ze doen is kijken hoeveel pagina's een boek heeft. %e\ beschouwen zich als arbeiders dié er voor moeten oppassen dat NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Den Haag: drs. M. de Groot, kand. te Den Haag; te Wemel- dinge; W. M. van Schuijlenburg te Steenwijkerwold; te IJsselstein: H. .Tongerden te Veenendaal. Afscheid: van Pijnack'er: dr. A. van Roon, ber. te Alblasserdam; van de Streekgem. Oude Hijntstreek; A. H. Smit ber. te Zuidwolde van Spaam- woiide- Spaaradam: J. Kroon ber. te Brouwershaven c.a.: van Zalk en Veec- aten; drs. G. v.d. End, ber. te Papen- drecht; van Hansweert; B. v.d. Lelie, ber te Raaznsdonk. Intrede: te Leusden: J. J. Koeman te Baardwijk en Drunen; te Bussjm: W, G. Gijzel te Den Haag-Loosduinen; mogelijkheid om die grote nationale en internationale ondernemingen on der controle te krijgen dan door ze te nationaliseren. Dat: betekent niet dat ik elk particulier, ondernemerschap wil verbieden.' Vraag: Waarom bent u geen marxist? GouJdner 'Het marxisme is eigenlijk reactionair. Wat kan het marxisme vandaag betekenen? Ik heb gezegd dat ik voor nationalisering ben. Maar dan niet volgens theorieën uit de vorige eeuw.' Vraag: Dc Club van Rome heeft bet uitzicht van de wereld nogal verduis terd. Dc optimistische sociologie die ervan uitging dat wc de wereld wel konden, verbeteren iijkt uit de tijd. Wat voor een soort sociologie is nu nodig?, Goüldner: 'In de eerste plaats moeten, we; de sociologie bevrijden van de bureaucratie die de sociale weten schap gebruikt om de mensen te ma nipuleren. DUt gebeurt zelfs wanneer sociologen zich richten op. de; under- dog;, Zij blijven-in dienst staan van hun opdrachtgever, !diè de underdog in.-<ie maatschappij wil aanpassen..De fL Tj i.iifc11 "nniri?^ drukking het hele karakter van de pop., kan bepalen. Laat U door al die hoogdravende termen vooral niet afschrikken. Ieder een, die bij machte is draad en naald te hanteren, kan een pop maken. Dit toont schrijfster aan de hand van een goede tekst, vele (eigen) tekeningen en mooie foto's van (ook, door ande ren) gemaakte poppen overduidelijk aan. We moeten niet proheren een afgebeelde pop na te maken; dat lukt toch niet Aan de hand van duidelijk aangegeven richtlijnen en methodes bereiken we de eigen schepping, die eenvoudig al uit twee lapjes kan be staan. In 'Lappenpoppen' wordt'o.m. onder scheid gemaakt tussen poppen-uit-één- stuk, gelede poppen, poppen zonder nek, kussen poppen, kous-kop poppen, gebreide en geweven poppen. Ze wor den' genaaid en, beplakt dan wel be werkt ën versierd met draden, kan tjes, enz., levensecht gemaakt Behalve textiel wordt ook hief en daar ander materiaal verwerkt (papier-maché, touw, noten). Met nog wat aanwijzingen voor vin ger-popjes (fijn om met één of meer bevolkte vingers kinderen op een ver haaltje te tracteren) en toch nog een enkel ruimtelijk voorbeeld, heeft schrijfster het klaargespeeld in haar boek met veel geraffineerde cn vin dingrijke ideën de grens van de pop art niet overschrijden. R.D.-S. Jan Hanlo. Zonder geluk valt nie mand van het dak. Met een nawoord van Adriaan Morriën. Amsterdam, G. A. van Oorschot, 1972. 125 biz. 10.90. Op aandrang van Adriaan Morriën schreef Jan Hanlo ruim twintig jaar geleden een verhalend verslag van de psychose, die hem in '47 enkele maan den deed belanden in een psychiatri sche inrichting. Nog voor zijn tragi sche dood in '69 gaf Hanlo ten slotte toestemming tot het publiceren van het, nog enigszins onvoltooide, manu script: 'misschien zouden mijn ervarin gen een waarschuwing kunnen zijn voor enkele mensen om de fouten die ik toen heb gemaakt te vermijden.' Hanlo wilde de lezer altijd iets van exemplarische waarde aanbieden, géén strikt persoonlijk bekentenlsverhaal. Dc geloof zeker dat 'Zonder geluk valt .niemand van het dak' door zijn mees terlijke vormgeving iedereen veel te denken kan geven: het is literatuur geworden, méér dan alleen maar auto biografisch document. Hanlo be schrijft zijn drang naar vrijheid, die hem zo bezielde dat hij meende rus tig, zonder mankeren, de wind te kunnen volgen en uit het raam van de vierde verdieping te kunnen stap pen: 'Niet zonder elegantie,-misschien. Nog voel ik hoe de wind opwaarts langs mijn wangen streek.' De 'andere realiteit' waar Hanlo zich naar zijn eigen zeggen enige tijd in bevond, wordt beschreven vanuit de "gewone realiteit', maar wel met zo'n bijzondere scherpte en intelligentie dat we hem meemaken. Het vreemde, onbegrijpelijke wordt er in zekere zin begrijpelijk door. Het verhaal van ontstaan en verloop van de psychose, en de wederwaardig- heden in de kliniek vertelt Hanlo met veel humor,, die de ernst van de situatie helpt dragen: 'Behalve het in de hand dragen van de rozenkrans forceerde ik mij ook te knielen wan neer ik er een aanleiding toe voelde, wat meisjes aan 't giechelen bracht, eens midden op straat. Ik was toen wel bang dat een auto me zou overrij den. Eigenlijk was ik bang dat ze me niet zouden zien en zodoende over me heen zouden rijden.' 'Zonder geluk valt niemand van het dak' is een boek dat ik. en niet alleen aan de Hanlo- en literatuurliefheb bers, sterk wil aanbevelen. T. v. D. (ADVERTENTIE) -HESFT'IF

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 13