brengt je
weerbii!
Verbaasd over vergaderziekte
Amerikaanse hoogleraar wil serieus bekijken of hij hier kan aarden
j Naar Europa uit
e|n behoefte
l a|n zelfkritiek
jÓUff/KWARTET ZATERDAG 27 JANUARI 1973
BINNENLAND T13/K13
De Spaar-Plus-Rekening: een nieuwe spaarvorm speciaal
voor de trouwe spaarder, die graag een hogere rente
ontvangt, maar toch direct over zijn geld wil beschikken.
/lVï'
éiËm
ZULKE
RABBBLS.
...5W ALS /Ar"
FVEN DIT-HET
RAAM KDKoM
MATE CeNfcEM.
JANGAT
IE LIFT
k \pcR M'N
NEUS vek-
^trekkeh.
X2ÊT J
L kWAL--'
HÈRSC ZET
'IE Z'NAOTO
n op MUM
nieuwe
ADVERTENTIE
rente op een Amro
Spaarrekening met
een vaste looptijd van
jaar (was 6/2%),
Eerste inleg
tenminste: 100,-.
Vooralle stortingen
vanaf 1-2-1973.
rente op een Amro
Spaarrekening met
een vaste looptijd van
5 jaar (v/as 6'/2%).
Eerste inleg
tenminste: 100,-.
Voor alle stortingen
vanaf 1-2-1973.
rente opeen Amro
Zilvervloot Rekening
voor 15-t/m 20-jarigen
(was 5%). Extra -
premie: 10% over het
gespaarde bedrag
plus de bankrente.
M.i.v. 1-2-1973.
rente op een Amro
Spaarrekening met
een vaste looptijd van
3 jaar (was 6%%).
Eerste inleg
tenminste: ƒ100,-.
Vooralle stortingen
vanaf 1-2-1973.
rente op een Amro
Spaarrekening met
een vaste looptijd van
2 jaar (Was 6%).
Eerste tnleg
tenminste: 100,-.
Vooralle stortingen
vanaf .1-2-1973.
rente op een Amro
Spaarrekening met
een opzegtermijn van
1 jaar (was 5%).
Eerste inleg
tenminste: 100,-.
M,i.v. 1-2-1973.
rente op een Amro
Spaar-Plus-Rekeninq'
(was 5%).
Retourrente 1
(ongewijzigd).
Eerste inleg
tenminste: 100,-.
M.i.v. 1-2-1973.
rente op een Amro
Spaarrekening met
een opzegtermijn van
6 maanden
(was 4/2%).
Eerste inleg
tenminste: 100,-.
M.i.v. 1-2-1973.
rente op een Amro
Spaarrekening met
een opzegtermijn van
3 maanden
(was4'/4%).
Eerste inieg
tenminste: 100,-
M.i.v. 1-2-1973.
rente op een Amro
Spaarboekje
of op een
Amro Spaarrekening
(ongewijzigd).
De vergaderziekte die prof. Gould-
ner aan de Amsterdamse universi
teit "is tegen gekomen is een va»
de dingen die hem het meest ver
baast. Zelj heeft hij bij zijn komst
bedongen dat hij zich niet teveel
met'.'- organisatorische kwesties
hoeft- te bemoeien. Maar zijn colle-
ga's /begrijpen dat niet altijd. Met
een", 'zekere argwaan vragen ze
waarom hij al die vergaderingen
nie&bézoekt.
Qoudnar: 'Ik ga naar. vergaderin
gen wanneer het niet goed lukt
met m'n werk. Al die vergaderin
gen zijn een vervanging voor effec
tief werken. Ik ben hier gekomen
'om creatief werk te doenniet om
m'n hele leven te vergaderen.'
Wat hem bij de studenten het
meestopvalt is hun pagina-tellerij.
'Het èerste wat ze doen is kijken
hoeveel pagina's een boek heeft.
%e\ beschouwen zich als arbeiders
dié er voor moeten oppassen dat
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen: te Den Haag: drs. M. de
Groot, kand. te Den Haag; te Wemel-
dinge; W. M. van Schuijlenburg te
Steenwijkerwold; te IJsselstein: H.
.Tongerden te Veenendaal.
Afscheid: van Pijnack'er: dr. A. van
Roon, ber. te Alblasserdam; van de
Streekgem. Oude Hijntstreek; A. H.
Smit ber. te Zuidwolde van Spaam-
woiide- Spaaradam: J. Kroon ber. te
Brouwershaven c.a.: van Zalk en Veec-
aten; drs. G. v.d. End, ber. te Papen-
drecht; van Hansweert; B. v.d. Lelie,
ber te Raaznsdonk.
Intrede: te Leusden: J. J. Koeman te
Baardwijk en Drunen; te Bussjm: W,
G. Gijzel te Den Haag-Loosduinen;
mogelijkheid om die grote nationale
en internationale ondernemingen on
der controle te krijgen dan door ze te
nationaliseren. Dat: betekent niet dat
ik elk particulier, ondernemerschap
wil verbieden.'
Vraag: Waarom bent u geen marxist?
GouJdner 'Het marxisme is eigenlijk
reactionair. Wat kan het marxisme
vandaag betekenen? Ik heb gezegd dat
ik voor nationalisering ben. Maar dan
niet volgens theorieën uit de vorige
eeuw.'
Vraag: Dc Club van Rome heeft bet
uitzicht van de wereld nogal verduis
terd. Dc optimistische sociologie die
ervan uitging dat wc de wereld wel
konden, verbeteren iijkt uit de tijd.
Wat voor een soort sociologie is nu
nodig?,
Goüldner: 'In de eerste plaats moeten,
we; de sociologie bevrijden van de
bureaucratie die de sociale weten
schap gebruikt om de mensen te ma
nipuleren. DUt gebeurt zelfs wanneer
sociologen zich richten op. de; under-
dog;, Zij blijven-in dienst staan van
hun opdrachtgever, !diè de underdog
in.-<ie maatschappij wil aanpassen..De
fL Tj i.iifc11 "nniri?^
drukking het hele karakter van de
pop., kan bepalen.
Laat U door al die hoogdravende
termen vooral niet afschrikken. Ieder
een, die bij machte is draad en naald
te hanteren, kan een pop maken. Dit
toont schrijfster aan de hand van een
goede tekst, vele (eigen) tekeningen
en mooie foto's van (ook, door ande
ren) gemaakte poppen overduidelijk
aan. We moeten niet proheren een
afgebeelde pop na te maken; dat lukt
toch niet Aan de hand van duidelijk
aangegeven richtlijnen en methodes
bereiken we de eigen schepping, die
eenvoudig al uit twee lapjes kan be
staan.
In 'Lappenpoppen' wordt'o.m. onder
scheid gemaakt tussen poppen-uit-één-
stuk, gelede poppen, poppen zonder
nek, kussen poppen, kous-kop poppen,
gebreide en geweven poppen. Ze wor
den' genaaid en, beplakt dan wel be
werkt ën versierd met draden, kan
tjes, enz., levensecht gemaakt Behalve
textiel wordt ook hief en daar ander
materiaal verwerkt (papier-maché,
touw, noten).
Met nog wat aanwijzingen voor vin
ger-popjes (fijn om met één of meer
bevolkte vingers kinderen op een ver
haaltje te tracteren) en toch nog een
enkel ruimtelijk voorbeeld, heeft
schrijfster het klaargespeeld in haar
boek met veel geraffineerde cn vin
dingrijke ideën de grens van de pop
art niet overschrijden. R.D.-S.
Jan Hanlo. Zonder geluk valt nie
mand van het dak. Met een nawoord
van Adriaan Morriën. Amsterdam, G.
A. van Oorschot, 1972. 125 biz.
10.90.
Op aandrang van Adriaan Morriën
schreef Jan Hanlo ruim twintig jaar
geleden een verhalend verslag van de
psychose, die hem in '47 enkele maan
den deed belanden in een psychiatri
sche inrichting. Nog voor zijn tragi
sche dood in '69 gaf Hanlo ten slotte
toestemming tot het publiceren van
het, nog enigszins onvoltooide, manu
script: 'misschien zouden mijn ervarin
gen een waarschuwing kunnen zijn
voor enkele mensen om de fouten die
ik toen heb gemaakt te vermijden.'
Hanlo wilde de lezer altijd iets van
exemplarische waarde aanbieden, géén
strikt persoonlijk bekentenlsverhaal.
Dc geloof zeker dat 'Zonder geluk valt
.niemand van het dak' door zijn mees
terlijke vormgeving iedereen veel te
denken kan geven: het is literatuur
geworden, méér dan alleen maar auto
biografisch document. Hanlo be
schrijft zijn drang naar vrijheid, die
hem zo bezielde dat hij meende rus
tig, zonder mankeren, de wind te
kunnen volgen en uit het raam van
de vierde verdieping te kunnen stap
pen: 'Niet zonder elegantie,-misschien.
Nog voel ik hoe de wind opwaarts
langs mijn wangen streek.'
De 'andere realiteit' waar Hanlo zich
naar zijn eigen zeggen enige tijd in
bevond, wordt beschreven vanuit de
"gewone realiteit', maar wel met zo'n
bijzondere scherpte en intelligentie
dat we hem meemaken. Het vreemde,
onbegrijpelijke wordt er in zekere zin
begrijpelijk door.
Het verhaal van ontstaan en verloop
van de psychose, en de wederwaardig-
heden in de kliniek vertelt Hanlo met
veel humor,, die de ernst van de
situatie helpt dragen: 'Behalve het in
de hand dragen van de rozenkrans
forceerde ik mij ook te knielen wan
neer ik er een aanleiding toe voelde,
wat meisjes aan 't giechelen bracht,
eens midden op straat. Ik was toen
wel bang dat een auto me zou overrij
den. Eigenlijk was ik bang dat ze me
niet zouden zien en zodoende over me
heen zouden rijden.'
'Zonder geluk valt niemand van het
dak' is een boek dat ik. en niet alleen
aan de Hanlo- en literatuurliefheb
bers, sterk wil aanbevelen. T. v. D.
(ADVERTENTIE)
-HESFT'IF