Typisch menselijk mm ■PT Winterweekend Sauerland f127. NS-Minitrips in eigen land 1.- .'::ijijp Herinnering aan 'ander' Amerika Ds. B. van Ginkel (3) b"iltpAoS"i£ Ook andere kant Verwijt voordelig urt met NS voo rdelig uit met NS KÖW/KWAHTET ZATERDAG 27 JANUARI 1973 BïMSENiLAM) T11/K17 door Cisca Dresseihuijs jAMSTERDAM - Sedert januari van dit jaar zijn de tarieven, die de huisartsen mogen berekenen voor het be handelen van particuliere patiënten, weer gewijzigd. Het ministerie van Economische Zaken heeft in overleg met de ministers van Volksgezondheid en Sociale Zaken en de Landelijke Huisartsen Vereniging besloten, dat een arts voor een consuit f.13.25 en voor een visite f.20.-, mag berekenen. Dat lijkt dus allemaal heel duidelijk en overzichtelijk: iedereen weet waar hij aan toe is. I Mens en dier (4) Mens en dier (slot) Bezoek kerkdienst Predikantstractement (3) SsgiBSifei IKm 1 feq&attaii&SE-ii Predikantstractement Vakbeweging Waarom geen linkse drie Euthanasie Vijf miljard meer Luther, Münzer Abrahams offer (slot) Veilig verkeer Billy Graham 2 dagen 3 dagen 5 dagen m DE 101 ER NIET ALTIJD DEGRIJPELIJ ÜDat in de praktijk nog niet zoveel terecht komt van die duidelijkheid van de huisartsenrekeningen, is te I wijten aan een kleine, maar zeer be langrijke toevoeging, in het besluit van het ministerie. Ér staat namelijk, dat deze tarieven 'in het algemeen' ^zullen moeten gelden. Dat betekent, rdat er allerlei uitzonderingen moge- 1 lijk zijn. Zodra een huisarts namelijk tot de overtuiging is gekomen, dat zijn bemoeienissen met een patiënt het 'normale' patroon te boven gaan, mag hij meer rekenen. Het is dus begrijpelijk, dat heel wat mensen hun doktersrekeningen toch p nog onbegrijpelijk vinden, temeer, l daar de meeste doktoren nog niet zijn overgegaan tot een of andere vorm s van specificatie. Rekeningen, waarop l staat 'voor verleende medische hulp, l derde kwartaal' en dan het bedrag zijn er nog legio. De meeste doktoren yinden klaarblijkelijk, dat het niet j hun plicht is, om een zo duidelijk mogelijke rekening te schrijven. Hoe zit dat nu precies met die reke ningen en die tarieven, bestaan daar voor dan geen algemeen geldende re gels voor? "Het is zo, dat die bedragen van 13. 25 en 20 gulden toch echt zoveel moge lijk moeten worden aangehouden, wanneer er geen duidelijke aanwijzin gen zijn om meer te berekenen. Maar een arts heeft, ook wanneer hij een afwijkend bedrag in rekening brengt, niet de plicht om te specificeren, dat staat nergens omschreven. Iets anders is, dat het natuurlijk wel verstandig is van een huisarts om op zijn reke ningen in ieder geval de data van de berekende consulten en visites te ver melden. Dat is een vorm van specifi catie, waarvan ik wel een voorstander ben. Verder kun je moeilijk gaan, vind ik, omdat je op een rekening niet de aard van de behandeling kunt omschrijven, zonder tegen het be roepsgeheim in te gaan. Die rekenin gen moeten in bepaalde gevallen im mers naar verzekeringen worden door gestuurd en daar heeft men niets te maken met de klachten en ziekten van hun cliënten', aldus de Rotter damse huisarts F. A. van Spanje, secretaris van de Landelijke Huisart sen Vereniging. De tarieven, die nu berekend worden, gelden die voor dit hele komende jaar en onder alle omstandigheden? 'De tarieven gelden in beginsel tot half 1973, dan worden ze opnieuw beikeken en eventueel aangepast aan de gestegen lonen en prijzen. Wan neer daar aanleiding voor is, kan dat trouwens ook eerder of later gebeu ren, maar in principe geldén ze voor een half jaar. Verder is het met die tarieven zo, dat ze alleen gelden voor visites en consulten, die overdag plaatsvinden. Van acht uur 's avonds tot de volgende ochtend acht uur en van zaterdagochtend acht uur tot maandagochtend acht uur,' gelden, dubbele tarieven. Overigens is het niet zo, dat een huisarts een dubbel tarief mag vragen, wanneer hij door drukte een visite pas na achten 'sa* vonds kan afleggen, hoewel de aan vraag voor dat bezoek al overdag is gedaan. In zo'n geval hoort een dok ter het normale tarief te vragen. Pas wanneer hij 's avonds of 's nachts gea larmeerd wordt, treedt dat dubbele tarief in werking", aldus dokter Van Spanje. Wanneer mensen nu een rekening van hun huisarts krijgen, die ze of niet begrijpen of waartegen ze bezwa ren hebben, wat moeten ze dan doen? 'Wij moeten krachtig bevorderen, dat de patiënten, die het niet eens zijn met een rekening van hun arts, in contact treden met die arts om uitleg te vragen. Ik blijf het een goede weg vinden, dat de patiënten in eerste Instantie probeert de zaak samen met zijn arts tot klaarheid te brengen. Eigenlijk vind ik het niet aanvaard baar dat mensen, zoals nu maar al te vaak gebeurt, direct met hun klachten naar allerlei commissies- lopen, ook al zijn die commissies er speciaal voor de klachtenbehandeling. Wij geven in ieder geval altijd de raad: probeer het eerst samen met je arts uit te zoe ken', aldus mr. W, B. van der Mijn, secretaris van dè^Koninklijke Neder landse Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst in Utrecht. 'Natuurlijk blijven er nog allerlei an dere wegen over, wanneer men niet tot overeenstemming komt Overigens ben Ik van mening, dat in het geval van de verhouding huisarts-patiënt waar de prijsberekening is overgela ten aan de arts, de arts de plicht heeft zijn rekening waar te maken; daar heeft de patiënt recht op. Het is noodzakelijk, dat de arts de rekening zoveel mogelijk specificeert, dus in leder geval het aantal visites en het aantal consulten en de data, waarop 'deze hulp verstrekt is, vermeldt. Een plicht tot specificatie vind ik wat ver gaan. Ik kan me namelijk gevallen voorstellen, waarin het voldoende is op de rekening alïeen maar het totaal bedrag te vermelden, omdat dit be drag volledig begrijpelijk zal zijn voor de patiënt. Maar nogmaals: specifica tie vind ik geen overbodige luxe en elke patiënt-mag het eisen van zijn huisarts', aldus mr. Van der Mijn. Neem nu het geval, dat ondanks alle uitleg en specificaties een patiënt toch ontevreden blijft, omdat hij meent, dat de arts gewoon te veel berekend heeft, wat kan hij dan doen? 'In de eerste plaats is er natuurlijk altijd de burgerlijke rechter (de kan tonrechter) die dergelijke geschillen kan behandelen. Ten tweede is er een klacht mogelijk bij een van de vijf medische tuchtcolleges (deze colleges kunnen overigens geen bindend ad vies geven over een prijs, maar alleen een advies en een berisping of waar schuwing), ten derde is er de eigen rechtspraak van onze maatschappij van de geneeskunst, voor zover al thans het om leden gaat maar onge veer 97 procent van alle huisartsen is lid, dus dat zit wel goed. Deze maat schappij kent een geschillen-recht spraak (waarin een bindend advies aan de arts kan worden opgelegd) en een tuchtrechtspraak, waarin het niet gaat om' de financiële, maar om de principiële kant van de zaak. Er zijn dus wel een paar mogelijkheden voor de patiënten, maar toch is er, on danks verbeteringen (zoals het open baar maken van de tarieven en de vastlegging van deze tarieven) nog wel sprake van een enigszins labiele positie van de patiënt ten opzichte Nu bestaat de angst bij veel mensen: als je eenmaal moeilijkheden met je arts gehad hebt, kun je bij geen ander meer tereckt, ze houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd, van de huisarts.' Hoe zit dat? 'Dat is gewoon flauwekul, werkelijk waar. Ik denk, dat het in de praktijk maar zelden voorkomt, dat geen enke le huisarts een bepaalde patiënt meer wil hebben, omdat hij eens onenig heid met zijn dokter heeft gehad over een rekening. Het kan natuurlijk wel zijn, dat een bepaalde patiënt langza merhand als een enorme querulant bekend staat, zulke mensen zijn er namelijk ook. Maar niemand mag zon der huisarts zitten. Mocht iemand geen huisarts hebben, omdat hij door alle huisartsen als patiënt geweigerd is, dan moet hij zich tot onze maat schappij wenden. Dan is het onze plicht in overleg met de in die plaats wonende huisartsen een arts aan te wijzen, die deze patiënt moet helpen. In geval van nood moet bovendien elke arts hulp verlenen, lastige pa tiënt of niet. Als een arts dat weigert, moet hij tuchtrechtelijk vervolgd wor den. "We moeten natuurlijk niet ver geten, dat er net zo goed intolerante patiënten als intolerante doktoren •zijn. D'e agressiviteit van de mensen ten opzichte van de doktoren wordt de laatste tijd trouwens groter. Het gebeurt vaak dat een dokter midden in de nacht wordt opgebeld met het verzoek om te komen, waaraan onmid dellijk wordt toegevoegd; 'als. je niet komt waarschuw ik de krant' of 'ik gooi het voor de bond*. Bij de Consumentenbond in Den Haag heeft men al herhaaldelijk ge probeerd eens een vinger in de pap te krijgen in de medische wereld, maar tot nog toe is dat nog steeds mislukt 'Wij zouden best betrokken willen worden, bijvoorbeeld bij het bespre ken van de tarieven en ook bij de rechtspraak, vooral wanneer het om materiële en financiële kwesties gaat. Wij krijgen wel eens klachten over rekeningen vah huisartsen overi gens veel minder dan over rekeningen van tandartsen en specialisten. De laatste tijd blijkt ons uit die klachten, dat er artsen zijn die voor het uitschrijven van' hun rekening ook weer 3.50 in rekening brengen. Dat zijn toch gekke dingen. Wij hein ben vroeger wel 'eens gesprekken ge had met de Landelijke Specialisten Vereniging, maar dat is allemaal op niets uitgelopen.. Toch blij ven we pro beren, door regelmatig artikelen over de gezondheidszorg in onze gids te schrijven op den duur betrokken te raken bij deze hele zaak. De klachten commissies zijn op het ogenblik veel te eenzijdig samengesteld, daarin ho ren de patiënten toch minstens ook vertegenwoordigd te zijn. Maar - het medische terrein is nu een)»aal een gebied waar de democratisering echt niet-erg snel gaat', aldus de heer H. .Nicolai van de Consumentenbond, 38BK jüe redactie nahoudt zich ii«t recht voor om per opname in deze rubriek ontvangen mc- Sninwiiitlngen verkort weer te geven. BIJ |pcblikatie wordt met dc naam van de Stander ondertekend. Brieven kunnen ivor- den gestuurd aan het secretariaat hoofdre- if daetie Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amstcr- I dam. i Wat mij verontrust is, dat de mens, aan wieGod Zijn schepping heeft 5 toevertrouwd om die te bekeren en er zijn Schepper mede te dienen, deze verantwoordelijkseid steeds meer schijnt te ontkennen. Lucht, water en bodem worden vergiftigd en uitgeput. De dieren worden uit winstbejag ge degradeerd tot fabrieken en industrie- produkten aan de lopende band. Mensen, dieren, bomen en planten klagen ons aan. Mér dan ooit ziet de ganse schepping uit naar het open baar worden van de kinderen Gods! Mens, christen, ontwaakt! Aan ons immers is de opdracht, de blijde boodschap van verlossing en heil waar te maken en medearbeiders Gods te zijn! Het algemene leefpatroon, dat allengs het merkteken van het 'beest' (niet 'dier'!) uit Openbaring gaat dragen, zal moeten veranderen. Dat betekent dat wij bereid zullen moeten zijn om met ëlleen offers te brengen maar ook onszelf, in navolging van Chris tus, in te zetten voor die verlossing eu dat heil. Doen we dat niet, dan zai er 'voor alles wat leeft en groeit' geen dageraad meer zijn. Amsterdam Mej. B. A. Brouwer (ADVERTENTIE) Elkaar doden is typisch menselijk. Lees erover in het meuwe nummer van Hervormd Nederland. Ik abonneer mij op vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: PLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs IS,per halfjaar; ƒ36,per jaar. Abonnementen kun nen elk ogenblik ingaan. Bon - ingevuld in BLOKLETTEr's - in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland Antwoordnummer 1776, Den Haag. Wat de reactie van dr J. van Rossum op mijn artikel betreft: Mijn geleerde collega weet toch wel dat de 'honden' van Openbaring 22 vers 15 over drachtelijk moeten worden opgevat als 'niet-gelovigen', 'niet tot Gods volk behorend?' Dit, omdat -hon den behoorden tot.de cultisch onreine dieren. Zie Jezus 'antwood aan de Kananese vrouw uit Matthëus 15, vers 26, die genezinig zoekt voor haar dochter: Het is niet goed om het brood van de kinderen aan de hondjes te geven! (Maar dan blijkt in haar antwoord dat dit hondje een gelovig hondje was! En ze krijgt wat ze vraagt). Wat de slachtpartijen* in* de tempel van Jeruzalem betreft: inderdaad, zózeer was Israëis godsdienst verweefd met het leven van (reine) dieren dat het op een abattoir ging lijken. Maar alleen: lijken. Want de slachtpartij (hoe primitief ook) was gericht op het verkrijgen van Gods gunst Maar de slachtpartijen in onze abattoirs (van mestkalveren en -varkens die hun hele leven in een duistere, veel te nauwe box zitten, 52 cm) zijn gericht op steeds lekkerder eten en verhoging van eigen 'welvaart', een heel wat primitievere zaak.... Tenslotte: Jeremia 7 vers 22 kan, naast Exodus 12 toch alleen maar zó worden uitgelegd, dacht ik, dat Jere- mia hier profetisch wil laten uitko men: innerlijke gehoorzaamheid aan Gods woord is het allerbelangrijkstte en al die offers ontvangen pas in dat verband hun zin. Zie bv. 1 Samuel 15 vers 22, Hosea 6 vers 6, Mattheus 9 vers 13 en 12 vers?. Ermelo ds J.Q. Mees (We ontvingen nog een paar reacties op dr. Van Rossums opmerkingen, maar wij volstaan met het publiceren van de reactie van ds. Mees als au teur van het betrokken artikel, en zouden, hiermee de discussie willen besluiten, red.) Een der dingen welke sommigen in ons kerkelijk leven met zorgen ver vuilen, is het steeds teruglopende be zoek aan met name een tweede kerk dienst op zondag. En dan horen we al zeggen: er staat toch nergens in de bijbei dat wij tweemaal per zondag naar de kerk moeten. Akkoord! Er staat ook nergens dat wij met een- maal kunnen volstaan, of eenmaal per inaand. Wel staat er dat het geloof uit het gehoor is en het gehoor uit het gepredikte Woord.' Romeinen 10:17. Voorts de vermaning: 'En laat ons onze onderlinge bijeenkomsten niet nalaten. Hebreeën 10:25. Jezus zelf ging naar zijn gewoonte (oftewel trouw, volgens uitleggers) op naar de tempel om te-bidden. Lucas 4:16 ons hierbij een voorbeeld gevende. Maasland M. van Berken Iedereen probeert altijd zoveel moge lijk te verdienen. Dat vindt men nu eenmaal normaal. En als in deze tijd stemmen opgaan over matiging van inkomensstijging roept dat bij velen 'helaas' gevoelens op. In de kerk zou dat toch anders moeten zijn. Niet: 'hoevéél kan ik krijgen?', maar: 'met hoe weinig kan ik toe?' zou het streven moeten zijn van alle mensen (en hier niet alleen predikanten) die (moeten) spreken over gerechtigheid. Vergelijking met anderen die eenzelf de soort studie hebben ondernomen zou al tot de overwonnen standpunten en strevingen moeten behoren. Zei Jezus niet: 'Aan wie veel gegeven is. van die zal veel geëist worden'? En doorspreekt Hij daérmee niet ons rechts?-gevoel: 'Aan wie veel gegeven is, die heeft het geluk dat hij veel van zijn medemensen kan krijgen/ei sen'? Over dienst aan de naaste gesproken! Amsterdam J. Rosier gaSSüs»ëtg ftpjjgggLrs Ipligwg e-i j§S| Zoudt u zo goed willen zijn, deze kaart uit 1945 te publiceren in Trouw-Kwartet? Misschien dat de Ne derlanders zich dan ook nog een 'an- deri Amerika herinneren. Landelijke betogingen houden voor de vrede in Vietnam., het bezetten van Ameri kaanse consulaten en brieven schrij ven naar de Amerikaanse ambassade maakt echt niet veel indruk op presi dent Nixon. Waarom wordt het consulaat van Noord'-Vietnam niet bezet, waarom geen brieven schrijven naar Hanoi de communisten zijn begonnen met deze ellende en vraag dan gelijk even waarom de krijgsgevangenen zo worden mishandeld. President Nixon wii niets liever dan een vredesverdrag tekenen, maar niet voor een tijdelijke vrede! Hamilton, Michigan, Ver. Staten. Mevr. G. Antoon-BIJsterveld. In Tr/Kw. van I januari werd, in een artikel van de heer Voogd uit Den Haag over de periode 1965-1971 de salarisstijging van een arbeider (60 pet) vergeleken met de stijging van het predikantstractement in de (ge- ref) kerk van zijn-.stadswijk, die maar liefst 91 pet. was. Als oud-leraar M.N.O. moei .ik .-meedelen dat de heer Voogd gelijk heeft voorzover dit de tractementen van het overheidspero- neel betreft Indien hij zich vooraf tot de penningmeester van de commissie van beheer van zijn kerk gewend had met bovenaaagegeven cijfers, dan zou hem duidelijk geworden zijn, dat het predikantstractement in 1965 in zijn kérk nog beneden, het peil van de M.O.- Ieraar lag, wat nu niet meer het geval is. De verwondering over de stijging van 91 pet. zou hem dan bespaard gebleven zijn. (Over de laat ste jaren zal de stijging van de predi- kantstractementen eveneens rond 10 pet. geweest zijn). Waarom nu juist de predikanten als kleine groep geroe pen moeten zijn de inflatie te bestrij den, is mij niet duidelijk. Dit zou hun dan weer een blijvende achter stand bezorgen ten opzichte van ande re groepen. Bloemendaal L. H. van der Deijl De aarzeling van het CNV bij het aangaan van een federatieve samen werking met NW en NKV is mijns inziens zeer begrijpelijk. Het CNV heeft ten slotte al een halve eeuw ervaring met het NW. Er zijn ge noeg voorvallen te noemen uit de hisorie van de vakbeweging die met betrekking tot de houding van het NW tot nadenken stemmen. Ik kan mij bijvoorbeeld nog goed herinneren, dat ik in de jaren twintig als Unitas- vertegenwoordiger van het NW te horen kreeg 'een verrader en een onderkruiper' te zijn, omdat de con fessionele vakbonden in een textiel- conflict het werkgeversaanbod dat voor de hel was weggesleept accep teerden. Nog onlangs verklaarde de voorzitter van de Industriebond NW, de heer A. Groenevelt in het conflict Peiger, dat hij dit bedrijf desnoods kapot wilde staken. Tenslotte wijs ik op het conflict bmnen het NW. Toen bleek ook de heer Ter Heide zich niet te kunnen verenigen met de revoluti onaire koers van de heer Groenevelt. Dit soort voorvallen zouden toch voor de christelijke leden van het NVV aanleiding moeten zijn hun lidmaat schap nog eens te overwegen. Hengelo H. van Keulen Het commentaar in Tr/Kw van 23 januari stemt van harte in met wat minister Boersma in Ruim-Zicht blijk baar uitsprak, nl. dat een regering met de PvdA bepaaid de voorkeur heeft. Waarom wordt aan de linkse drie nu eindelijk niet eens de kans gegeven om hun idealen en ideeën te verwezenlijken? Al de jaren van de kabinetten De Jong en Biesheuvel hebben de linkse drie beweerd dat alles fout ging en dat zij betere oplossingen (o.a. voor de infiatiebe- strijding) wisten. Welnu, waarom wordt hun de eerlijke kans toch niet gegeven om nu alles beter te doen? En misschien kunnen zij daarbij 'los se' ministers als minister Boersma aantrekken. In de KVP, en ook in de CHU, zijn me dunkt tevens stellig bekwame mensen te vinden die indi vidueel aan een links kabinet zullen willen meewerken. Leeuwarden LJ. van der Kam Toen ds. Barthoid van Ginkel op een julizondag in 1969 voor een afgeladen Westerkerk in Amsterdam afscheid nam als actief predikant aldaar, was zijn tekst 'In een harnas kan ik niet leven', naar een gezegde van David. Ik behoef nauwelijks toe te lichten dat dit de kritische (kerk)mensen van' thans zeer aanspreekt In die erken ning' was Van Ginkel naast menig modem theoloog (Robinson, Küng, Sölle). een pionier. Ds. Van Ginkel preekt nog wel in Amsterdam en omgeving. Misschien een reden voor de heer Klei om zich eens op de hoogte te gaan stellen, hoe concreet Van Ginkel preekt en hoeveel mensen hem nog zeer gaarne horen. Geen euthanasie! Waarom niet? Om dat geen mens heeft te beschikken over leven en dood. Geen arts, geen patiënt, geen'familie van de patiënt, maar God en Jesus Christus, de Le- vensvórst die ook geen euthanasie wilde toen Hij gekruisigd was en iemand'Hèm een spons met edik toes tak. egin december 1972 stond het weer in de krant. Tien ministers van defen sie van Europese Navo-landen* hebben op een conferentie in Helsinki beslo ten vijf miljard meer uit te geven voor de bewapening In Europa, Dit hqudt in dat..Nederland ook vijfhon derd miljoen 'meer zal betalen. Afge zien van de godsdienstige en ethische h« het Amsterdam drs. J. Hamer Met waardering kennis genomen van het artikel van prof. C. Augustijn in Tr/Kw van 20 januari, waarin hij het stuk van Dieter Forte 'Luther, Münzer of de dubbele boekhouding' aan een kritische beschouwing onder werpt. Duidelijk wordt, welke demonische machten achter de totstandkoming van een stuk kunnen zitten en waarte gen wij een duidelijk 'nee* moeten laten horen. Het zal prof. Augustijn of iemand anders, door de_ redactie van Tr/Kw aangezocht,niet moeilijk vallen nu ook eens op te spelen tegen de musical 'Godspell', waarin' per- soons- en gesehiedsvervalsing plaats vindt van de Heer der heren en de Koning der Koningen. Een verschrik kelijke vertoning, die een belediging is van Hem, die kwam om zondaren te redden. Ik raad de lezers aan zich aan te schaffen het 26 pag. tellende boekje: 'Jezus openlijk gehoord' van dr. Basi- lea Schiink, Het is te bestellen bij 'Stichting Vrienden van de Evangeli sche Marienschwestemschaft', Slot- mansweg 8, Nijverdal en is bedoeld om op ruime schaal te worden ver spreid. Hooghalen ADVERTENTIE Ontdek zelf wat het winterse Sauerland voor u kan betekenen. Proef de sfeer ca diep medelijden met zulke patiënten zouden willen dat euthanasie zou mo gen worden toegepast: God komt al leen en op Zijn tijd de beschikking toe over leven en dood. Ede F. Bmyn Ik wilde reageren op de verdrietige brief van de heer The Tjoe Tie. Ik heb ook altijd moeite met de mensen die niet willen begrijpen, maar Ik denk dat dat komt omdat ze zo bang 'zijn. Wij allen in het Westen zijn opgevoed in de angst voor het Oosten - eeuwig wachten of de Russen 'ko men'. Ondertussen zijn niet zij in oorlog maar'jiüst onze bondgenoten'. Tr/Kw doet moeite om de mensen die denken willen óók de andere kant van - alles te laten zien. Ik hoop dat dat zo blijft We moeten er dankbaar voor zijn. Wassehdar H. Slotemaker de Bruine-Schneider worden. Dat is dan: 1. Amerikaanse Navo-troepen vechten en. moorden een Volk uit ün.Zuid-GkJSrtAzië- 2» Portuge se Navo-troepen onderdrukken een paar volken in Afrika, volken die vechten voor een gerechtvaardigde, vrijheid. 3. Griekenland en Turkije worden door .een Nave-kliek zo onder de duim gehouden dateer van de' ..democratie die juist verdedigd zou moeten worden geen sprake is. In .bovengenoemde gevallen is aUeen" sprake van onderdrukking van mense lijke rechten en het tot stand brengen van datgene, waar volgens het leidend beginsel 'der Navo tegen gevochten moet worden. G. Vrolijk Jr. Zwolle G. Hars-Broekhuizen iegt: afgoden kunnen immers niet verzoeken, maar in Mattheus 4 staat: Toen werd Jezus van de Geest weggeleid in de woes tijn.'om verzocht'te worden van de Duivel. J. Pft. Schouten sr. Rotterdam U verwijt de confessionelen dat zij de oorzaak zijn van de moeilijkheden van de informateur Ruppert. Nu be grijp ik er helemaal niets meer van. Zie naar de recente geschiedenis van de PvdA, eerst de onredelijk kritiek van de heer Den Uyl op de regering Biesheuvel Dan de stemming, op het congres van die partij vóór de verkie zingen. Vervolgens haar houding na de verkiezing: de christelijken mogen wel in de regering, als ze maar naar' onze pijpen dansen. Moeten de chris telijke partijen door dik en dun met de heer Den Uyl mee? Waarom hebt, u dan niet aangeraden om allen op" de PvdA te stemmen? Texel jt Joh. Daalder (ADVERTENTIE) witbesneeuwde wouden. Volledig verzorgd, dus incL logies, maaltijden en reis: van elk station. Vertrek op de vrijdagen 12,19 en 26 januari, 2,9,16 ea 23 februari en 2 maart. Alle informatie in de brochure „Toeren met NS" op de stations. Dagelijks lees je in de krant dat er uit verkeerscontroles blijkt dat dron ken mensen achter het stuur zitten. Waarom wordt daartegen niet stren ger opgetreden? Ontneem deze men sen voor tien jaar het rijbewijs, dan - is dat zo afgelopen! Of willen ze daar niet aan, omdat er misschien hoogge plaatste personen zijn die ook wel eens een glaasje op hebben? Dordrecht L. Wlllemsteijn De nieuwtestamentische evangelist, dr. Billy Graham heeft gesproken over de jeugd van Amerika. De democratische en republikeinse leden van het con gres hebben het moeten horen: 'Onze jonge mensen weten niet precies wat goed en wat fout is.' Als remedie tegen dit jeugdtekort beveelt hif aan elke dag de tien geboden op de scho len te laten lezen. Het bedroevende is, dat deze redenaar zelf ook niet weet wat goed en fout is. Als hij dit geweten had, zou hij als hij tenmin ste een geweten heeft, met president Nixon hebben moeten spreken over de foute oorlog in Vietnam. Dit heeft hij geweigerd. 'r Aalten G. A. W Boerkoel Volledig verzorgd, dus tacL reis van leder station, logies en maaltijden, - -Amsterdam v.a. f 45i-* Den Haag/ Scheveningen v.a. f 46.-* Zuid-Limburg v.a, f 55.- Twente i va. f.56.- Drente v.a. f 59.- Montferland va. f 61.- Bergen (N.H.) Va. f 62.-* Zeeland va. f 64.- Friesland v.a.f 71.- Brabant va. f 73.- Giethoorn va. f 78.- Terschelling va. f 97.- Schiermonnikoog VA.f 10?-- Ameland va. f105.- Vertrek dagelijks t/m 10 mei 1973/ t/m,30 maart-1973. ■- Alle informatie la de brochure „ToerenmetNS" op bot station.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 17