Oude denkbeelden op de helling Ïtti/S 'TT""iir r '-ïiiftiT'TimY Een nieuwe vorm van samenhokken in Hengelo Elf miljoen m Deil I TROUW /KWARTET ZATERDAG 3 FEBRUARI 1973 BINNENLAND T11/K13 door Dick Ringlever DEN HAAG De Nederlandse padvinderij- verkent nieuwe paden en legt oude waarden op de weeg schaal. De stijl van toen (tot 62 jaar terug), de systemen en de ideeën, die sinds Baden Powell het imago van de klassieke wereldwijze jeugdbeweging bepaalden, worden getoetst aan het denken van vandaag en veranderd. 1 Buitenaanzicht van Pieter Bloms Kasbah-project in de Hengelose wijk Groot Drienne. door Jac Lelsz HENGELO In Hengelo (O.) is het eerste gedeelte van een middeleeuws stadje, gehouwd op puur zakelijk-rationele gronden, naar een ontwerp van de Monnickendamse architekt Pieter Blom. Een complex woningen dat door de departementale commissie, die zich bezig houdt met experimenten op dit terrein, genoemd is "het meest experimentele woningwetbouwproject in Nederland". De zogenaamde Kasbah, waarbij de 184 woningen gebouwd zijn op palen, zodat er onder mogelijkheden ontston den voor allerlei activiteiten, voor gezelligheid, voor communicatie. Het plan is gerealiseerd aan .de groene oostrand van de uitgestrekte nieuwe wijk Groot Driene, en gisteren werd officieel de eerste sleutel uitgereikt. Dat gebeurt doer mr. J. W. G. Floor, directeur-generaal van de centrale di rectie voor de volkshuisvesting en bouwnijverheid. Eerste bewoner van de Kasbah zal zijn de heer R, Dragt, die op de vliegbasis Twente werkt, en die binnenkort hoopt te trouwen, In eerste Instantie zullen zestien huizen worden uitgegeven. De Kasbah zal, naar verwacht wordt, in september geheel bewoond zijn. Van de 184 wo ningen zijn er op 't moment 143 toegezegd. Gemeente-architect M. de Jeu is niet bang voor leegstand. Hij zegt dat 'de mensen, die er komen, bewust er voor moeten kiezen, 'en thousiast en wetend, dat het een expe riment is, een spel van wonen en levca-er-onder*. Aan het tekenen van het Kasbah- project is een proces voorafgegaan. In 1962 won Pieter Blom de Prix de Rome met een ontwerp voer het Pes- taiozzidorp in Zwitserland. Hieruit vloeiden onder meer studies voort overf 'wonen als stedelijk dak' en over een meergezinshuis. Van deze twee studies is de Kasbah de concretise ring. 'Filosofie' Blom omringde zijn Kasbah-plan met een filosofie. Hij zag gelijkenis met middeleeuwse structuren; verschillen- de stedelijke functies zouden moeten worden samengebracht De woningen moesten als een dak worden gebouwd, waaronder zich het gemeenschapsle ven zou moeten kunnen afspelen. Er zouden ook herkenningspunten moe ten zijn, winkeltjes en kroegjes, maar ook een plek waar de zon kan binnen komen cn waar de regen kan vallen. Vanwege het economisch haalbare zou niet ontkomen kunnen worden aan de herhaling, maar aldus Blom deze zou alleen vanuit een vliegtuig zichbaar zijn. Vanuit de stad zelf zou iedere woning geïderitificeerd kunnen worden. En de bewoners? Die zouden volgens Blom een gemengd gezelschap moeten vormen. Arbeiders en ambte naren, professoren en dominees, ar tiesten en advocaten, lange en korte mensen, wit zwart, bruin, groen, blauw en rood. Na een reeks tegenslagen, waaraan men in dit land niet ontkomt kreeg Hengelo toestemming te gaan bouwen. De man; die het plan door dik en dun, tot bij de hoogste instanties, verdedigde vanuit een gelijkgestemd idealisme als waarmee Blom bezield was, was de heer De Jeu. De Jeu en Blom hebben er nu in dezelfde mate voldoening over dat het tenslotte toch gelukt is, en als derde zou daar ook nog bij genoemd kunnen worden me vrouw R. van der Kaars, maatschappe lijk werkster (inspectrice vindt ze een vervelend - woord) van de "Woning stichting Hengelo. Dank zij een extra bijdrage van het rijk konden de huren beperkt worden tot gemiddeld 276 gulden per maand, inclusief centrale verwarming maar exclusief stookkosten. Slechts onge veer zestig van de 184 woningen heb ben een huur van 180 tot 210 gulden. Het grootste, gedeelte van de wonin gen heeft een aanzienlijk hogere huur, tot 410 gulden. Als woningpro ject in de sociale sector is de Kasbah dan ook niet volledig geslaagd; .zeker niet omdat de huren in het oosten des lands gemiddeld niet onbelangrijk lager liggen dan in de randstad Hol land; Mevrouw Van ,der Kaars bekent dan ook; 'De arbeiders komen bij dit plan bijna niet aan hun trekken'. Wie zoal in deze huizen komen, zijn bijvoorbeeld docenten van de in de buurt liggende TH-Twente, studen ten, secretaressen, ook wel jonge men sen die samen een eenheid huren. 'In het algemeen wat progressief getinte mensen, die het ook nog eens een keer hertalen kunnen', aldus de heer De Jeu. Men moet er natuurlijk tegen kun nen, tegen deze manier van wonen en leven. Sommige gegadigden is het af geraden. Anderen trokken zich uit eigen beweging terug. Met de binnen- pnvacy zit het wel goed, maar bij de buitenprivacy worden nu eenmaal heel andere wegen bewandeld. Evenals dat het geval is met de door Blom bij de TH in Enschede gebouw de mensa (die vanwege burchtachtige karakter de naam De Bastille kreeg) wordt ook bij de Kasbah tegemoet gekomen aan tegenwoordig bij veel jonge mensen levende, zij het modem vertaalde romantische gevoelens. En evenals bij De Bastille vindt men ook in de Kasbah-woning gangetjes, trap jes, doorkijkjes en blinde muren, waar men ze nu net riet had ver- wacht. Het is weer een huis -met geheimen, zoals -in veel. gevallen mis schien "onze ouders en zeker onze grootouders hadden. Onder de balken 'Nogal onafgewerkt', vond iemand in een van de drie nogal kostbaar (een dikwijls voorkomend euvel) ingerich te modelwoningen. En dat is zo. Men kijkt zo tegen de balken van het schuine dak aan. maar die kan men dan ook naar believen een kleurtje geven, en soms is het mogelijk met wat wandjes te gaan schuiven. 'Een beetje hokkerig5, zei een ander. En dat is eveneens waar. Het is geen huis met een doorzonkamer, die ook mooi, comfortabel en sfeervol kan zijn, doch die weinig ruimte laat voor fantasie. Dat hokkerige geldt trouwens ook voor de architectuur van hert Kasbah- coniplex in zijn totaliteit Men zou kunnen spreken van een nieuwe vorm van samenhokken. Een" samenhokken, dat herinnert aan de oude binnenste den en binnenstadjes; en dat-voor de een een verrukking is en voor de ander een verschrikking. Wie een huls met tuin rondom als ideaal ziet of zelfs wie mikt op een huis met voor- en achtertuin, hoort in de Kas bah niet thuis. Vandaar dan ook dat - mevrouw Van der Kaars van de Wo ningstichting Hengelo vooraf een ge sprek met de gegadigden heeft. Het Kasbah-project omvat vier typen woningen. Zeer kleine woningen voor alleenstaanden enz., kleinere wonin gen voor jonge gezinnen, middelgrote woningen voor doorsnee-gezinnen en extra grote woningen met vier of vijf slaapkamers. De hoogte van dé huur wordt niet alleen bepaald door de grootte van de woningen, maar ook door de ligging en door het al dan niet aanwezig zijn van een dakterras. Onder de huizen heeft iedereen '.,n parkeerplaats voor zijn auto. Blom heeft compacter gebouwd dam tegen woordig in dit kleine Nederland regel is. Hij heeft 65 woningen op een hectare gezet met alle voorzieningen die daarbij horen. Een dichtheid die twee-5-drie maal groter is dan wat men in het algemeen in nieuwe wij ken ziet. Hij is van oordeel dat er eigenlijk nog meer huizen op een hectare kunnen. Dit past iaeent hij, bij een verantwoorde benadering van het probleem der overbevolking. Aan dé onderbouw van het KasDah- plan wordt dp het moment, hard ge werkt. Er ,is een speciale werkgroep voor in het leven geroepen. Om te beginnen is een beperkt aantal win kels geprojecteerd, ondermeer een su permarkt. Men hoopt dat ze er spoe dig komen, en de kansen?hierop lig gen gunstig. Verder is er eèn flaneer- plein, waar men elkaar kan ontmoe ten, een esplanade. Daaraan komen, hooprt men,' ook wat kroegjes. Een kindercrèche, een kerkelijk centrum, een bibliotheek en een gelegenheid voor wijkaetivitèiten zijn in discussie. CRM schonk al vier ton en men hoopt dat er nog wat uit Den Haag komt. Ook wordt gedacht aan een hortus botanicus. Daar onder de wo ningen de temperaturen volgens een deskundig onderzoek te vergelijken zullen zijn met die op de grens van België en Frankrijk (sommigen blijven echter bevreesd voor tocht) piekert men zelfs over het plaatsen van tropi sche planten. De totale kosten van het - Kasbah- complex bedragen elf miljoen gulden. Een paar miljoen gulden meer dan wanneer traditioneel gebouwd was. De heer De Jeu is er evenwel van- overtuigd dat bij herhaling van een dergelijk project elders besparingen .mogelijk zijn. 1 gs3j|ag^illiÉgigSg^Bsaa8a^N!j^^ - uX^>- Hier, onder de op palen gebouwde Kasbah moet zich straks het gemeenschapsleven gaan afspelen Het onder één dak brengen, begin deze maand, van de vier verzuilde organisaties in de Vereniging Scou ting Nederland én het nooit eerder genomen initiatief uitspraken op poli tiek gebied te doen (een verklaring over Vietnam direct nadat de fusie in Utrecht beklonken was) zijn er maar enkele tekenen van. Er zijn er meer. Alles wat maar enigszins op de hel ling kén, wordt erop gezet de theatra le wet en belofte, waarin zelfs de jongste welpen trouw zworen aan God en hun land, het principe van de individuele prestatie evengoed als de straffe militaire organisaties, waarin discipline decennia lang de ijzeren' basis was, waarop karakters werden gevormd. Die pijlers lijken nu allemaal te zijn weggevallen. Ronald Oudshoorn, se cretaris kadervorming en spelontwik- keling, daarover: 'Zo'n acht jaar terug konden we nog praten over allerlei zekerheden. Nu weten we het alle maal niet meer zo goed, We zijn hard op zoek naar een nieuwe eigen identi teit. Ik geloof, dat dat goed is'. Zekerheden Die zekerheden waren trouwens de laatste jaren ook al aardig aan het verwateren. Het para-militaire was er bij de meeste groepen al helemaal uit, het idee van individuele prestatie, die met uniform-decoraties werd beloond, ook. In plaats daarvan kwam meer en meer de groepsactiviteit. Niet alleen op het gebied van het tradtionele verkennende spel in de natuur, maar ook op dat van studie van hedendaag se problemen. Naast het 'vlotje hou wen', werd ook aandacht besteed aan het opzetten van om maar één voorbeeld te noemen een Novib- project, of een inhaak-actie.op een vre- aesweek. - Leendert van der' Jagt, stafmedewer kers levensbeschouwing: 'Meer en meer gaan zulk soort zaken ook bij de padvinderij in de belangstelling staan. Zo hebben we een tijdje terug voor leiders en leidsters een weekend-dis cussie gehad over sexualiteit. Vroeger zou dat ondenkbaar zijn geweest. Dat was de taak van de ouders, werd toen gezegd. Homofilie is ook zo'n onder werp, dat we besproken hebben. Er zijn er meer. Veel daarvan liggen op het gebied van de kritische maat schappij-beschouwing. We hebben daarvoor, een specialft commissie, die ideeën ter discussie legt met het doel handvatten aanleiders en leidsters te geven, waarmee ze onder de leden kunnen werken. Tot nu toe werkt dat eg goed'. Vernieuwing te brengen in wat ver stard lijkende structuren was ook de aanleiding voor onderzoeken op veler lei gebied. Zo is op het ogenblik met geld van CRM een enquête aan de gang onder leden. Daarin wordt nagegaan hoe men het lidmaat schap ervaart, waarom men lid wordt of bedankt en wat - men eventueel veranderd wil zien. Van der Jagt; 'Daaruit hopen wij gegevens te krijgen, die ons wellicht kunnen helpen bij het uitzetten van een nieuwe koers. In dit verband moeten ook .onze nieuw gelegde con-, tacten met organisaties als de her vormde en de katholieke jeugdraad worden gezien. We willen gewoon open staan voor nieuwe ideeën, die leven in de verschillende denkwerel den'. Een ander onderzoek geldt de unifor men. Is het nog wel zo nodig, dat padvinders en-sters uniform gekleed gaan. Oudshoom: 'De studie daarover is nog niet voltooid. Ik geloof, dat het uniform voor de jongere leden wel gehandhaafd zal worden. AHeen om dat de jongens en meisjes daar zelf prijs op stellen. Bij de ouderen zijn de meningen daarover sterk verdeeld. Er is een grote groep, die af wil van de uniforme kleding maar er zijn er ook, die er nog erg aan hangen'. Achterhaald Over het militaire imago: 'Ik geloof, dat dit op het ogenblik wel achter haald is. De tijd, dat leiders het voor het zeggen hadden, is voorbij. De organisatie is de laatste jaren veel democratischer geworden. Net als in de politiek hebben we een parlement: een landelijke raad van vertegenwoor digers van alle districten, die ideëen inbrengen, maar ook kritiek mogen geven op het bestuur. In het klein wordt eveneens aan die democratische verhoudingen gewerkt. Een voorbeeld daarvan is, dat we nu aan het praten zijn over het instituut van een meer- hoofdige leiding voor de roepen. Daarnaast streven we naar meer in spraak van de leden. De tijd, dat nieuwe leden zich moesten conforme ren aan de ideeën van de organisatie, is voorbij. Wie bijvoorbeeld bezwaren heeft tegen de wet en de belofte, kan daarover praten en is niet verplicht te beioven wat voorgeschreven wordt. Het theatrale van vroeger is er een beetje uit. Met 'trouw aan God en vaderland' beeft bij de meeste groe pen allang plaats gemaakt voor ande re formuleringen'. Iedere groep wordt daann vrijgelaten. Iedere groep be paalt ook zijn eigen normen in goed overleg tussen leiders en leden'. Dat daarmee vrij rigoreus wordt afge stapt van de ideeën van grondvester Baden Powell, wordt niet ontkend. De starre regels van de ascetische Britsê kolonel over het gezonde leven, de fiere houding, de onthouding van fa- bak en alkohol en de vele andere richtlijnen, waaraan de padvinder van toen zich strikt diende te houden, zijn ter discussie. Mini bij de padvinsters még en de bolle hoed, de ronde stok en de kniebroek zijn bij verkenners verleden tijd. Een noodzaak, die koerswijziging? 1 mam In plaats van individuele prestatie meer groepswerk. "Al'ir¥| Leendert van der Jagt (rechts) en Ronald Oudshoorn; nieuwe wegen. Oudshoorn: 'Natuurlijk hebben ook wij in de afgelopen jaren een grote terugloop in ons ledenbestand gezien. Van de 145.000 in de jaren vijftig dé bloeiperiode van de Nederlandse padvinderij zijn we gezakt naar 100.000 leden. Maar we zijn blij, dat dit aantal de laatste jaren vrij stabiel blijft en dat we elk jaar nog zo'n 4500 nieuwe Jeugdige leiders en leidsters kunnen installeren. En laten we Wél zijn: met die 100.000 zijn we nog altijd de "grootste jeugdorganisatie van ons 'land!' schrijft Een reactie op de vóór mijn gevoel - overdadige reportages over het beleg in Deil. Zo nu en dan kreeg ik zeer sterk het gevoel dat het een sensatie- jacht was. De gesprekken die men uitzond tussen zogenaamde vertrou- wensmensett en èen van die jongens waren voor mij gewoon een stukje stommiteit Of dacht men door zoiets J uit te zenden de zaak op te lossen? I Groningen Ipe v. d. Deen Deil (2) EO/VPRO De heer Hydra veronderstelt in zijn commentaar dat bijna het complete Nederlandse volk naar de Barend Ser vet show van de VPRO heeft gekeken. Ik kan u verzekeren dat er gelukkig in ons land ook veel mensen zijn die hun kinderen en zichzelf vrijwaren van deze mentaliteit, die ons niet brengt waarvoor God ons geschapen heeft, namelijk om tot Zijn eer te leven, maar die hierin zichzelf uit willen leven. Jammer dat de heer Hydra de moeite niet genomen heeft om naar de EO te kijken. Bij deze omroep hoeven we echt niet bang te zijn, dat we onze kinderen geestelijk en moreel ten gronde richten. Ede mevr. K. H. Vlerbcrgen- Stomphorst Terecht heeft prof. Nagel kritiek op de manier waarop de publiciteitsme dia 'als bloedhonden' achter 'de zaak ln Deil' hebben aangezeten. Ook u valt m.i. onder die kritiek. Dat de politie kritiek krijgt is niet nieuw, dat is vaak het geval. Misschien wordt de politie bij veel zaken wel onbewust of bewust het goed kunnen werken onmogelijk gemaakt door de publici teitsmedia! Haarlem Bernhard Hartendorf Dell (3) In de krant las ik dat advocaat mr. N. A. M. Schipper van de twee bandieten Daan en Jantje zich er over heeft beklaagt dat de politie heeft gehan deld 'in strijd met de geest van de gemaakte afspraken'. Heeft deze mr, in de rechten en weieens van gehoord dat elke overeenkomst, aangegaan on der dwang, dealing of bedrog volgens de Nederlandse wet ipso facto nietig Is?. Wel een erg intelligente advocaat waarmee wij Daan en Jantje wel mogen gelukwensen. Rotterdam C. P. van Renssen <- ;,<c '"-Sis #4i -IV .5, j i v dÉi,-, Padvinders zoeken naar nieuwe wegen 4 i t-ci "TV ■II I pariF—I irrr III Iir i;as.B(uiTm- -i o - y 'jijri'f-'A il jif Ai sass !Sgw?SBet 1." - A .t'i De redactie behoudt 2lch het recht voor om ter opaame ln deze rubriek ontvangen meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publlkatle ondertekend. Brieven kannen wor den gestuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amster dam. - <1 i V .1 /V .%i? i JAi-V/r A®!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 27