dan Douwe Egberts. Eén op de tien tieners lijdt aan astma. Laat 'm niet stikken. j 232 Douwe Egberts koffie lekkere koffie. DOUWE EGBERTS mm 1 I I f 1. wm i HOUW/KWARTET ZATERDAG 24 FEBRUARI 1973 rfïï™ pii°^r(ili ,f,Ruma weigert mijn reacties op zijn artikelen in het w? a7?.\ WeeJblad op te nemen en het journalistiek blijkbaar niet ge en ander blad dan deze reacties in de redactionele Kolommen opneemt, zie ik mjj genoodzaakt om hetgeen ik te zeggen heb, m advertentievorm te publiceren Nieuwlande (Dr.) Ds. W. van Benthem GEMALEN KOFFIE VACUUMVERPAKT Coffeinevrij Ja, ook als u coffeïnevrij drinkt, kunt u natuurlijk gezellig genieten van Douwe Egberts koffie. Koffie waar nauwgezet alles uit verwijderd is wat u niet op prijs stelt. Maar waar even nauwgezet alles in bewaard is wat een kopje koffie zo lekker maakt. Coffeïnevrije koffie van Douwe Egberts. Lekkere koffie ...dat spreekt. wr wfr i0 IvPCCJ Kijk 'cs goed om je heen in je klas. Ken je er mensen die aan astma lijden? Nee? Toch heeft 10°,V van alle tieners een astmatische aandoening. En vaak is die aandoening zelfs ronduit erg. Weet je wat dat betekent? Astma is een ziekte die eenzaam maakt. Ademnood is geen kijkspel. De mensen vinden zo'n patiënt vaak een aansteller. Schoolverzuim doet 'm ernstig achterop raken. En na 't derde afgezegde feestje wordt ie niet eens meer gevraagd. Daar moeten we wat aan doen! Koos Postema zei 't al in Vara's Klein Uur U over astma: Haal de astma-patïent uit z'n isolement. Wij willen iedereen, óók de astma-patient zélf daarmee graag helpen. Met informatie. Met brochures die alles vertellen over astma en wat je eraan kunt doen. Vraag gerust wat je nodig hebt. TWEE BRIEVEN AAN PROF. RUNIA OP Prof. K. Runla's vraag. 'Hoe moeten we Gaarne zou ik reageren op het artikel 'Hoe moeten we ï*r.?e^i van ir°f- dr. k. Runia m het C.W. van 3-2-'73 Met alle waardering overigens voor de goede bedoelin gen van prof. K. Buma en overtuigd van zijn persoon lijke verbondenheid met Schrift en belijdenis, moet ik toch tot mijn leedwezen constateren dat hij de kerken een zowel principieel als praktisch verkeerde weg wijst m zijn artikel. B J Weliswaar spreekt hij vele goede woorden, zoals b.v. -ij J n1!) *oe' dat we zo niet kunnen doorgaan.' inderdaad onze kerken worden zó een mistig «eheel. Elders stelt prof. K. Runia terecht, dat de tncht (dus ook de leertucht) bij de kerk hoort. Nu verdriet het mij echter, dat daaruit niet de juiste consequenties worden getrokken. Immers men m<Kt dan niet bij voor keur voor judiciële tucht kiezen, „naar voor justitiële. Mag ik dat met een voorbeeld toelichten? Wat zou b.v. een patiënt, die lijdt aan een steeds verdergaande kwaadaardige infectie nu geholpen zijn, als de arts verklaart: 'Je hebt een nare infectie, dat is lang niet best, dat hoort niet zo. Wel tot volgend jaar dan maar weer. En vees verstandig. Doe het rustig aan!' Tien' tegen één dat die patiënt er het volgend jaar no" veel beroerder aan toe is. Als hij tenminste niet al voor die tijd overleden is. Nu zal prof. K. Runia hiertegenover misschien zeggen: 'Zo ziek is de patiënt na ook weer met, doet hij het inderdaad wat rustiger aan, dan zal het wel weer goed komen.' Inderdaad in zo'n geval zou judiciele tucht zinvol kunnen zijn. Nu hebben wij echter in 002e Kerken te maken met tenminste 2 patiënten die alle vriendelijke verzoeken in de wind slaan, en onverdroten doorgaan. "Waarbij zij zich kennelijk van Synode uitspraken niets aantrekken, Integendeel hun best doen ze krachteloos ea belachelijk te maken en niet ophouden hun dwalin gen te publiceren en T.V. interviews te geven (pas nog weer op 6 februari prof. H. M. Xuitert in 'Ander NieuwsWe konden in dit interview uit een coïlege- füts zien hoe prof. H. M. Kuitert onze aanstaande diena ren des woords (God's Heilig Woord) probeerde aan te praten dat het moderne equivalent voor 'Zone Davids' zoiets al: Che Quevara zou moeten zijn. Verder noteerde ik: Prof. Kuitert: 'Ik zeg bewust de dingen hard.' ("Was er niet een verzoek om matiging door de laatste Synode?) Nog een paar uitspraken; Tets wat ik niet kan vastpakken, daar loop ik niet warm voor.' Kan prof. Kuiten God vastpakken? Loopt hij dus niet warm voor Onze Vader in de Hemelen? Op de vraag: 'Waar is God nu, vind ik hem in mijn naaste?", luidt het antwoord: 'In onze gewone leefwijze, door mensen heen zie ik God'. Dus door mensen 'van nature geneigd tot alle kwaad.etc. in hun. 'gewone' (is dat niet een zondige) leefwijze ziet prof. Kuitert God in deze wereld. In hetzelfde gesprek zei prof. Kuitert: 'Ieder mag het onzin vinden, wat ik zeg.' Het zou verleidelijk zijn zó te reageren, en te denken: 'Xaat maar kletsen.' Zo echter mogen we' ons er niet van afmaken, want wat prof. Kuitert zegt is geen onzin, maar is een levensgevaarlijke theologie, die hij in zijn positie van hoogleraar bij de V.U. onze toekomstige proponenten inpompt, met het gevolg dat ongeveer 90 pet van hen deze knieval voor de Baal maakt, en vaak nog weer verder gaat dan de meester. gewetensconflicten onze leden soms staan in die gebie den waar aan 'belijdenisgemeenten' wordt gedacht, en welk een goed werk daarmee dan voor de Gerefor meerde Kerken verricht zou kunnen worden. Tenslotte wil ik de lezers er op wijzen dat Waarheid en Eenheid en de 'Verontrusten' jarenlang hebben gevochten juist om mensen voor 0112e kerken te behouden. Voor ik nu verder inga op bovengenoemde punten, wil ik prof. Runia allereerst hartelijk danken voor het begrip dat hij toch ook voor onze situatie heeft getoond in 2 artikelen, n.L: 'Kanttekeningen bij een T.V.-interview'. Daar schrijft U: 'Als ik Kuiterts woorden tijdens het interview goed begrepen heb, dan gaat hij dwars tegen het ter Synode overeengekomene in an handhaaft hij zijn oorspronkelijke visie.' En met IJ zeggen wij dan: 'Kan dat zomaar?' Even verder zegt U in dit verband: 'Hier staat m.i. ons hele Synodale bedrijf op het spel er> hoezeer ik ook bezwaar heb tegen de plannen van onze verontruste broeders (zie hoofdartikel in dit nummer) (noot van mij: 'Staan We Voor Een Nieuwe Scheuring?') toch moet ik wel erkennen dat ik zo langzamerhand wel kan begrijpen dat ze (de verontrus ten) moeite hebben om nog veel waarde en gewicht te hechten aan Synodale uitspraken.' Tenslotte zegt U dan op pagina 3: 'Nu wil ik graag voorop stellen dat ik de zorg van de verontrusten goed kan begrijpen. Men zou wel stekeblind moeten zijn, als men zou willen ontkennen dat er iets aan de hand is in onze kerken. Er is inderdaad een proces van polarisatie gaande. Ik kan mij verder ook voorstellen dat velen het met deze ontwikkeling lang niet eens zijn. Zelf heb ik ook de nodige problemen t.a.v. bepaalde facetten van deze ontwikkeling. Ook wil ik nadrukkelijk verdisconteren, dat het voor vele be zwaarden niets minder is dan een gewetenszaak.' Tot zover kunnen we het dunkt mij hartelijk met elkaar eens zijn, is er zelfs een zeer goede gespreksbasis. Ja, zijn wij enorm dankbaar dat U zulke woorden schrijft in C.W. en daardoor ook ons wat zwartgemaakt imago redelijk schoonwast. Wat echter zo spijtig is, is dat, wanneer het aankomt op het trekken van conse quenties uit dit alles, dat dan onze wegen uitééngaan, en U naar mijn mening (en dat mag ik U toch als broeder wel zeggen?) niet de schriftuurlijke oplossing kiest, niet Uw consequenties grondt op God's Woord, dat onfeilbaar is, een lamp voor onze voet, een licht op ons pad, dat bovendien absolute gehoorzaamheid eist Laat ik nu zakelijk op enkele punten in gaart uit Uw artikel. En graag zag ik daarop natuurlijk weer Uw antwoord! 'Hoe' moeten, -we verder.' Zo luidde het opschrift van JJw artikel prof. Runia. Niet op de bovengeschilderde weg, dat lijkt mij wel duidelijk. Nu hoorde ik U op de Synode zeggen dat prof. Kuitert een vriend van U Is. En toen U zich duidelijk van zijn ideeën distantieerde in Uw toespraak te Lunterea, toen werd U dat niet in dank afgenomen. Men toonde zich zeer verbolgen over Uw gebrek aan collegialiteit Zodat zelfs dr. Kruiswijk daarover een vermaning moest uitdelen aan één der latere sprekers. Prof. N. H. Ridderbos probeerde U te kraken met de opmerking: 'Je kan wel zien dat de man (dat was U) een tijd in het buitenland heeft doorgebracht' (M.a.w., wat achterloopt). Nu prijs ik het in U dat U zoveel over Uw kant schijnt te kunnen laten gaan en toch nog vrienden bent met b.v. prof. Kuitert. Echter en nu kom ik to the point zo'n vriendschap sluit niet uit dat U elkaar eens flink de waarheid zegt. Integendeel het is een bijbelse eis zulks te doen. Denkt U maar eens aan de twist tussen Paulus en Petnis (Gal. 2:11-14). U zult daarom hebben te hande len naar Malth. 18:15-17. En daarbij is wel duidelijk geworden dat we met de broeders Kuitert en Wiersin- ga inmiddels zijn genaderd aan vers 17, omdat zij naar de gemeente niet hebben willen luisteren. En vooral nu het hier om een verleidelijke valse leer gaat, zai dan ook het woord van Johannes in zijn tweede brief ves 7-11 van toepassing moeten zijn. D.w.z. in zijn consequenties; dat de broeders Kuitert en Wiersinga, en allen die in hun lijn verkondigen, op gereformeer de kansels geweerd moeten worden. En gelukkig zijn er al gemeentes, die daarvoor waken en de facto zulke mensen reeds hebben uitgesloten. En het was te hopen dat iedere Ger. Kerk, die trouw wil blijven aan Schrift en belijdenis, ook tot zulke stappen overgaat!! Nu immers de Synode jammerlijk heeft gefaald, zal men toch in ieder geval plaatselijk als ambtsdragers zijn beloften dienen na te komen (zoals b.v. het toezicht oefenen op de leer), en zo te komen tot een de facto afsnijding van alle valse leraren. Zij kunnen daarin gesteund worden door wat Paulus in 1 Cor. 5:13b zegt, waarbij hij o.a. citeert uit Deut 13:1-5, en vooral uit vers 5 blijkt welk een zware schuld iemand die vals profeteert (d.v/.z. anschriftuurlijk preekt) over zich haalt. We vinden 1 Cor. 5:13b ook terug in Deut. 22:22-24, nl. in vers 22 en in vers 23. Het gaat hier over overspel en voorechtelijke geslachtsgemeen schap Beide zaken, die prof. Kuitert echter blijkens zijn interview met Godfried Bonians niet zo erg schijnt te vinden. Het zou zó mogelijk zijn nog vellen vol te schrijven. Ik wil daar echter mee ophouden, en tot de slotconclusie komen. 'Hoe moeten we verder?' vroeg U. Wel met de waarschuwing van Paulus in Rom. 16:17-18 voor ogen, moeten wij deze mensen gaan mijden, ook omdat Kuitert elke Synode aan zijn laars lapt. In 1970 zei hij b.v. op college bij ons, n.a.v. het feit dat hij in Sneek moest opdraven: 'Het is toch wat, ze laten je nog voor de Synode verschijnen ook.' Ik waardeer Uw poging, en die der Synode ook, om de breuken te lijmen en tot het uiterste de éénheid te willen bewaren. Nu echter is het zover gekomen dat we gedachtig aan het woord van Paulus in 2 Cor. 6:14- 7:1 moeten zeggen, onze wegen kunnen onmogelijk verder samen gaan. God's heerlijke beloften eisen van ons, dat we ons uit dankbaarheid als Kerk van Christus, gemeenschap der Heiligen, als bruid getooid voor haar bruidegom, gaan reinigen van alle bezoede ling. Daarom moeten prof. Kuitert en dr. Wiersinga en allen die er hetzelfde over denken uit de Kerk verwijderd worden, zodat onze Gereformeerde Kerken weer eindelijk echt Gemeente des Heren kunnen wor den. Wel blijven we bidden voor hun bekering, en zouden ze ooit terugkeren van hun dwalingen dan zullen we ze met open armen als broeders weer ontvangen. Nieuwlande: ds. W. van Benthem, Staan we inderdaad voor een nieuwe scheuring? Als verontrust predikant moet ik dan ten antwoord geven: 'Neen, beslist niet, als het van ons afhangt'. Toch is er heel wat aan de hand zegt prof. dr. K. Runia (i.h.v. K.R.) In een vrijwel gelijkluidend artikel in C.W. d.d. l7-2-'73 noemt K. R- ook heel wat op wat wij van plan zijn. Zijn informaties daarover heeft hij uit 'TrouW en 'Waarheid en Eenheid.' En de bedoe ling van dit artikel is hier en daar wat te verduidelij ken; hier en daar wat recht te zetten; en hier en daar proberen te laten óverkomen voor welke enorme 1. Onder 'Samenvatting' staat: dat wij ervan over tuigd zijn modaliteiten, kerken geworden te zijn. Dat is waar als U erbij schrijft de facto, maar de jure zullen wij een modaliteiten kerk nooit aanvaarden. 2. Punt 1 belïjdenisgemeenten op te richten. Elders stelt U ook dat dit kerkrechtelijk onmogelijk is. Het is U toch bekend dat er in verschillende grote steden zg. 'studenten ecclesiae' zijn. Deze opereren, als teer bijzon dere groep wel geheel onafhankelijk, compleet met studentenpredikanten etc, in aparte gebouwen. Hun wordt geen strobreed in de weg gelegd. Waarom zou dat bij ons dan wei moeten gebeuren? Bovendien kent U de nood (de gewetensnood waarover U sprak). Van velen in m.n. het Westen des lands, maar ook in Groningen (stad) en Utrecht etc. etc. Waar men er geen enkele zondag zeker van is, als men niet eerst de krant heeft nageplozen om een 'goeie* dominee na te lopen, het evangelie te horen, maar juist steeds het risico loopt met allerlei horizontale, vaak politiek neo marxistisch getinte verhalen opgescheept te worden. Waar vaak zoals in Utrecht en Hilversum, de kerken 's middags gesloten zijn omdat de predikant het ?.o nodig vond dat zij'n kudde naar een vreemde herder ging luisteren. Er wordt dan gewoon gezegd vanmiddag is er dienst in de N.H. of de R.K. kerk of soms nog erger. Weet U dat het ook kan gebeuren dat er wekenlang in de middagdienst in. het, geheel geen Woordverkondiging is of catechismuspreken, maar dat men in plaats daarvan dan discussies houdt of lekespelen opvoert Ik zou hieraan nog veel meer kunnen toevoegen, in het boek van ds. Lindeboom treft U wat dat betreft ook sterke staaltjes aan, maar pk Iaat het hierbij. 3. Eigen catechisaties. Wat moet je als ouders anders ais de plaatselijke predikant Revolutie leert, alleen maar over ontwikkelingshulp en sexualiteit praat, ver telt hoe onbetrouwbaar de H.S. wel is of keer op keer vraagt: 'Waar zullen we het vandaag eens over heb ben?' Als de ouders dan begeren dat de kinderen uit de catechismus leren en in de Bijbel thuis raken is het dan vreemd dat zij een andere catecheet zoeken? 4. Eigen jeugdwerk: a. Het L.C.G.J. trad toe tot jongeren voor Vietnam, b. wil samen gaan werken wat betreft het werkmateriaal met de V.C.J.C. (de Vrijzin nigen) c. Steunt de actie Betaald Antwoord, d. noemt in Risico de Synode: het programma ter bestrijding van het programma ter bestrijding van het racisme, e. Laat ia Risico prof. Verkuyl aar, het woord om te verklaren dat de meerderheid der Synode Jezus Chris tus heeft verloochend, toen de Synode niet volledig wilde samenwerken met het P.C.R. f. Geeft voortdurend eenzijdige politieke voorlichting. Oproep op de 'rode drie' te stemmen in hst novembernummer van Risico. Kortom infiltreert onze jeugd met communistische ideeën, past een systematische hersenspoeling toe, zoals Synodelid ds. v. d. Vliet op de classis Hoogeveen zei. Nog meer argumenten voor een eigen jeugdorganisatie met eigen materiaal nodig? Ik dacht het niet!! 5. Tuchtmaatregelen tegen prof. Kuitert, Augustijn, lector Baarda en dr. Wiersinga. Is het nu nog niet duidelijk, (Lees Uw eigen artikelen na, prof. Runia) dat men steeds verder gaat, 6. De Kerkorde: Als deze tegen de verkeerde mensen wordt gebruikt, zal men dan niet God meer ge hoorzaam zijn dan de mensen. Als diegenen, die niet meer goed gereformeerd zijn, zichzelf niets aantrekken van kerkorde of synodebesluiten, en oei; Synode laat collecten uitschrijven (L.C.G.J. en. V.U.) die schadelijk zijn voor de kerk. Is men daaraan dan meer gebonden dan aan God's Woord? Als mensen al jarenlang niet meer in de Gereformeerde Kerk ter plaatse komen en hun kinderen daar niet meer naar de catechisaties sturen om bovenvermelde redenen. Moet men zich dan als herder der schapen, dienaar door God aangesteld om deze schapen weer te vergaderen en te onderwijzen, nog wat aantrekken var: K.O. bepalingen, die 90 pet. mensenwerk zijn en die in zo'n situatie je ten onrechte de handen binden. U zult dan zeggen wend je tot de Synode met bezwaarschriften. Hoeveel bezwaarschriften lagen daar al en hoeveel werden er echt behandeld? Hoeveel jaren moet dat dan weer duren en moeten we dan weer zolang toezien tot de kerken verder afgebro ken worden? Ik kan niet meer op aiies ingaan. Het artikel zou veel te lang worden. Maar geloof één ding van ons, broeder Runia: 'Wij hebben de kerk lief, dat drijft ons en niet op een heilloze weg zoals U schrijft maar op een weg van behoud der kerk en van reformatie die immers al lijd nodig is.' Per slot van rekening willen we niet werkeloos toezien hoe Afschei ding en Doleantie langzaam maar zeker worden te niet gedaan. We willen niet met huid en ha^r binnen 8 jaar aan de N.H. kerk worden uitgeleverd, maar een organisatie opbouwen, die als het zover is gekomen de Gereformeerde Kerken kan voortzetter,, d.w.z. de schriftgetrouwe, belijdenisgetrouwe kerken. En mocht het dan tot een scheiding komen, dan was dat omdat (hopelijk weinige) z.g. Gereformeerden weer gekozen hebben voor een modaliteitenkerk waarin zowel prof. Smits (geef mijn portie maar aan Fikkie) als Os. Dorsman van Staphorst gelijke rechten hebben. Maar dan zijn zij gegaan, niet wij, Nieuwlande: ds. W. van Benthem. Coffeïnevrij *N0V. D.E. coffeïnevrij 250 g CJSt Kielfiltermaling racuumvers D.E. Moccon» coffeïnevrije oploskofiic 50g lv V VJ,%- SRi- ...- i aSiJrifon V M t vetï&'GLS Pobfckröe aangeboden door dit blad, ia saxn en werking met de Stichting IdeJflc Reclame SI;*. Ik wil graag meer weten over astma. Over voor zorgsmaatregelen. Over de specifieke problematiek. Stuurt u mij uw brochure voor school en bedrijf(para-)medici en maatschappelijk werkers O voor volwassen patiënten O voor ouders van jonge patiënten voor tiener-patiënten Aankruisen wat u nodig hebt. Naam Straat Plaats Opsturen in envelop gefrankeerd met 35 ct. AanNederlands Astma Fonds» Leusdén-Centrum. 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 16