Welfarewerk: bejaarden en gehandicapten een zinvolle bezigheid geven i Hans Croiset brengt drama koning Lear totaal zonder visie Gebitsverzorging meer op preventie richten 'twoonhuys Elke tijd schept zijn eigen Kenau Rode Kruis-manifestatie op Flevohof Wedden om'n fles whisky, datu VAT 69 lekkerder vindt? i 3 Fiimkijkjes op Brazilië Eén tandarts op 3700 inwoners te weinig Wielrijster verongelukt Onderzoek afschaffing van bouwvakantie Uit tentoonstelling in Haarlem blijkt: Ontluistering TKOUW/KVARTET ZVTERDAG 21 APRIL 1973 BINNENLAND T11/KI5 Kaartje Scène uit koning Lear. Amsterdams Toneel gaf donderdagavond in de Stadsschouwburg zijn eerste voorstelling van Koning Lear, de verbijsterende, aangrijpende tragedie, die mij in deze voorstelling niet greep, en me hoogstens verbijsterde door de mening van de regisseur en verschillende spe lers, dat Lear nu nog zo gespeeld zou moeten worden. Alsof er in de laatste eeuw niets is veranderd. I Door gebrek aan opvolging zijn wij genoodzaakt ons van ouds gerenommeerd bedrijf op te heffen. A j In verband hiermede verkopen wij onze gehele voorraad meubelen, karpetten, lampen, kronen en decoratie-artikelen tegen speciale prijzen. "Wij zullen daarmee woensdag 25 april beginnen Gaarne nodigen wij u uit tot een bezoek, teneinde van deze unieke gelegenheid gebruik te maken. LEiDSESTRAAT 73-75 - PRINSENGRACHT 709-7tl TEL 020 - 24 64 08 - AMSTERDAM door Huib Goudriaan HAARLEM Kenau Simons Hasselaer is niet de helleveeg ge weest, waarvoor veel Nederlanders haar nog steeds aanzien. Ze stond niet aan het hoofd van een vrouwenvendel, dat met koken de olie en andere wapens de Spaanse belegeraars in 1573 de doodschrik op het lijf joeg. Maagd van Orleans Een deel van het schilderij van Egenberger en Wijnveld: negen tiende-eeuws, romantisch Kenau-beeld. Van een onzer verslaggevers DEN KLAAG VI' e hebben er bij tie welfare allerminst behoefte aan naaikransjes voor goedwillende dame« te creëeren.' Deze uit spraak is van de heer D. van Kleef staflid van het Nederlandse Rode Krui*, verantwoordelijk voor het vrijwillig welfarewerk. Er lijn veel Nederlanders, die het begrip welfare verhinden aan een soort negentiende-eenwse liefdadigheid, die haar bestaan tot in onze tijd heeft weten te rekken. Dere verkeerde beeldvorming verbete ren is mede het doel van de 'Nationa le Manifestatie Rode Kruis Welfare Idee '73' van 27 april tot en met 6 mei op de Flevohof, die naar aanlei ding van het vijfentwintigjarig be staan van het vrijwillig welfarewerk wordt gehouden. Daar zal het publiek voor de eerste teer kennis kunnen nemer van de achtergronden van het welfarewerk, dat ach tot taak heeft gesteld chro nisch zieken, gehandicapten en be paalde groepen bejaarden een zinvolle tijdsbesteding te geven Bij deze ma nifestatie valt de nadruk op een ten toonstelling van duizenden werkstuk ken. die de afgelopen maanden zijn vervaardigd door patiënten en bejaag den, die aars het welfarewerk deelne men (ra 1972 werkte welfare onder 21.936 mensen). Het welfarewerk begon m Nederland in 1946 onder gewonde soldaten. Naam en doelstelling gewonde mi litairen bezigheid verschaffen wa ren ontleend aan het Britse welfare werk. Het succes was zo groot, dat het werk zich ook verplaatste naar zieken huizen #n inrichtingen voor gehandi capten; ér werden hiervoor beroeps krachten opgeleid. Het activeren van thuiswonende pa tiënten of bejaarden de heer Van Heef spreekt over 'reactiverende re creatie is de kern van het welfare werk. In 1972 was welfare bezig onder totaal 21.836 patiënten, van wie er 8211 thuis en 3890 tn ziekenhuizen en verpleeghuizen bezocht werden, ter wijl 8124 bejaarden in tehuizen en 1711 bejaarden in dienstencentra aan dacht kregen. Wat is de zin van het maken lan een mozaïek, een schilderijtje, een kralen ketting of een pannelap voor mensen, te al jaren bedlegerig zijn. of voor gehandicapten, die bepaalde zintuigen of ledematen niet kunnen gebruiken? De tin hiervan, de stimulans voor de betrokkenen, kunnen gezonde mensen cch nauwelijks voorstellen. De heer Vin Kleef: 'Als een gehandicapte of chronisch zieke wat kan maken, is dat cnonn belangrijk voor rijn gevoel tooi eigenwaarde. Wij hebben in het welfarewerk deze gouden regel: het gaat er niet om wat iemand niet meer kan. maar om wat hij of zij nog wél kan!" Een geborduurd kussen kan plotseling anders worden, meer waar de krijgen, als je weet wie het ge maakt heeft" Op de tentoonstelling op 1e Flevohof wordt dit laatste onderstreept door bij elk werkstuk een kaartje te zetten, waarop de handicap van de maker staat. De heer W. A. H, Stroo, staflid van het bureau Welfare van het Rode Kruis, zegt: 'Patiënten, die met een werkstuk aan de tentoonstelling mee doen, zien reikhalzend naar de ten toonstelling uit Voor hen. die «ie (ADVERTENTIE! Flevohof niet kunnen bezoeken ma ken we een video-film, zodat ze thuis via het tv-scherm hun werkstukken op de tentoonstelling kunnen zien liggen. De werkstukken op de Flevo hof zijn speciaal voor de tentoonstel ling gemaakt en gaan ook allemaal terug naar de makers. Er zijn prachti ge. spectaculaire werkstukken bij, maar ook pannelappen, waarvan de ideële waarde groter is, gezien de handicap van de maker. We hopen dat ieti ?an deze 'ideële waarde' over komt bij het pubhek.' Op de tentoonstelling zullen ook meer dan driehonderd bedrijven op het ge bied van de vrijetijdsbesteding en re creatie hun produkten en diensten exposeren en verkopen. Zo ontstaat er een uniek kijk-, koop- en ideeöncen- tran met vooral materialen, gereed schappen en benodigdheden voor be zigheid In de vrije uren. In de grote vijvers van de Flevohof wordt een watersport-show gehouden; de Flevo hof toont wat liefhebbers met planten en bloemen kunnen bereiken. In en kele speciale stands wordt voorlich ting over het Rode-Kruiswerk m het algemeen en bezigheidstherapie en welfarewerk in het bijzonder gegeven. Mh" Nog voor George Sluizer m Brazilië zijn speelfilm Joao maakte draaide hij er wat korte filmpjes, die donderdag morgen door CiLM. werden vertoond in Amsterdams Leidsepleir -theater Het Vlot is een verslag van de reis van een gezin op een zelfgebouwd vlot, de rmer af. naar de stad, die duizend kilometer verder ligt Daar worden cassave en wat vee verkocht en dan gaat het liftend en lopend weer wekenlang terug. Meer dan een stemmige indruk is dit filmpje van een half uur niet. Letters vertelt in 9 minuten hoe met alleen de kinderen, maar ook de volwassenen van een dorpje (eindelijk) lezen en schrijven GOOT Bsr HUlSinQ Ieren. Ook hienn is de sfeer van dat land 122 schooltanddiensten. Bij de schooltandverzorging waren 7340 scho ten betrokken. Bijna 80 pet van de leerlingen (ruim 700.500) nam er aan deel. De schooltandverzorging moet zich, volgens de vereniging, vee! meer rich ten op het voorkomen van landziek ten. Er moeten, zo luidt het verslag, meer mogelijkheden worden gescha pen voor gezondheidsvoorlichting en - opvoeding die een doelmatige bijdrage kunnen leveren tot het behoud van een gezond gebit Van een verslaggever UTRECHT /DEN H A VG 'Wetenschappelijke onderzoekingen wijzen uit dat het tandbederf r.og steeds toeneemt en grote schade toebrengt aan de gebitten en de gezondheid van de jeugd. Nu al is te voorspellen dat, hoe groot het aantal tandartsen ook is. hoe ver het technisch kunnen ook is gevor derd en hoeveel geld we er ook aan villen besteden, het op den duur toch a:et mogelijk zal zijn de jeugd tand heelkundig gezond te houden, tenzij de zorg zich ncht op de preventie en niet vrijwel uitsluitend op het leggen ran vullingen. Dit laatste i» onder meer het geval met de schooltandver- Jnrging'. Dit sombere geluid is afkomstig van dt Nederlandse Vereniging en de Centrale Raad voor de sociale tand heelkunde, die hun jaarverslag over 1972 hebben gepubliceerd. Ongeveer tegelijker tijd maakte minis ter Van Veen (onderwijs en weten schappen) bekend dat er op dit mo ment in Nederland één tandarts op 3700 inwoners is. Volgens hem zal dit binnenkort een op de 3000 zijn. De samerleden Hermes en Heijmans (bel den KVP), die de minister hierover vragen gesteld hadden, menen dat een tandarts op 2000 inwoners pas ideaal Ku zijn Of dit voldoende zal zijn aangt volgens de minister af van de Kale waarin mond en landziekten blijven voorkomen. De minister zei dat het in ieder geval niet moge lijk was de tandartsenopleiding in toet name Nijmegen uit te breiden. Er waren vorig jaar 550 aanmeldin gen, tegen 345 het jaar daarvoor. Ongeveer 130 mensen moesten worden teleurgesteld. De Nederlandse vereni ging voor sociale tandheelkunde is ran mening dat vooral de schooltand verzorging extra aandacht dient te bijgen. De vaak te geringe omvang van veel schooltanddiensten belem mert verwezenlijking van de meest gewenste opzet aileea al om financiële fa organisatorische redenen, aldus het Jaarverslag. fa het schooljaar 1971-72 telde Neder- primitieve Seven m de hete natuui best getroffen. Sluizer werkte blijk baar zo vertrouwelijk met de mensen daar, dat zij de camera vergaten en gewoon doen. Drie Dagen Respijt is samengesteld uit maar één dag opna men van een carnaval m Sao Luis. Kleurig, ritmisch, uitbundig soms, maar ook triest, want de mensen zijn duidelijk arm an, wat de melaatsen betreft ook ziek. Tegenover de beel den van hei dnedagen-alles-vergeten zette Sluizer zomaar wat cijfers, die het feest voor goede verstaanders, wranger maakt Maar vergeleken met andere films over Zuidamenkaanse toestanden, die hier te zien zijn. is dat maar slapjes. Zeca, de vierde kor te film, gaat over het werk van een vaqueiro, een koeienherder, die te paard soms sensationeel achter ont snapte koeien aangaat en bij het slachten of castreren van een jonge stier, even wreed is als zijn leven zelf. Zijn baas. de hereboer, die hem behalve de kost en wat vee, honderd gulden per jaar uitbetaalt wordt m het commentaar een soort 'aartsvader' genoemd. Georges Sluizer is een waar nemer die, ervaren en wel mooi, op films vastlegt wat hij ziet en meer met Hij had daarbij Bert van Mun ster aan de camee: Kees Kuiper voor de montage, en Wim van der Velde voor de weinig zeggende teks» DEN BOSCH Gisteren is in het cen trum van Den Bosch de 56-jarige me vrouw A. van der Bogaert met haar fiets verongelukt. De vrouw werd ge raakt door een vrachtwagencombinatie en kwam onder de achterwielen daar van terecht Koning Lear was al dwaas toen hij zijn ruk verdeelde tassen zijn boos aardige dochters Goneril en Regan, en de aardige Cordelia verbande, maar hij wordt pas goed gek als hij, versto ten door de stormnacht zwerft Met Edgar, die zich, uit angst voor zijn valse broer Erlmond, gek houdt. En met de nar die beroepshalve gek icoet doen. Later komt daar Edgar's vader. Gloster. nog bij, met uitgestoken ogen en ook beroofd van zinnen. Zij doen en praten kranzinnig maar er zit een bittere waarheid in de waanzin. Het gaat niet alleen om de ondergang van oude mannen. Goneril en Began vermoorden elkaar uit ja loezie om Edmond die door Edgar wordt gedood, nadat hij nog net de gevangen Cordelia liet ombrengen. Lear sterft na zijn kinderen. Zun schoonzoon Cornwall werd al neerge stoken toen hij Glosters ogen uitstak, door een ineebt die ook gedood werd. en de slaafse Oswald viel in een geveeht tegen Edgar. Oorlog van allen tegen allen is de achtergrond. Shakespeare schiep een wrede waan zinnige wereld, dramatischer, theatra ler, vreemder nog, dan de echte. Het is, om een paar toneelbegrippen van deze eeuw te noemen, absurd theater (Ionesco, Beckett) surrealistisch hier en daar, en totaal theater van de wreedheid (Artaud) tot aan Grand Guignol toe. Er zijn nog andere visies ADVERTENTIE Mededeling. UTRECHT De Nederlandse stich ting voor statistiek voert de komende maanden in de bouw onder 1200 werk nemers en 200 werkgevers een onder- pek uit naar de mogelijkheid, de col lectieve bouwvakvakantie af te schaf fen, De Bouwbond NW heeft de kwestie ran de collectieve vakantie vorig jaar jan de orde gesteld. De bond meent, «at het bestaande systeem een aan tasting betekent van de vrijheid om toveel mogelijk zelf te bepalen wan neer men met vakantie wiL - 4' LID NEVIS WF mogelijk op de moeilijke, bijna on speelbare King Lear. Maar regisseur Hans Croiset had geen visie, of slaagde er niet in die duide lijk te maken. Koning Lear werd gespeeld zoals dat een halve eeuw geleden ook al gedaan werd, roman tisch, melodramatisch, in het wilde weg. met uiterlijk heftige spelere- truckjes, waar we tegenaan kijken en doorheen zien, maar die ons niets doen. Zodat de zaal moest lachen toen de lijken van Regan en Goneril naast de stervende Edmond werden gezet, en niet ontroerd kun zijn toen Lear met de dode Cordelia kwam aandra gen. Koning Lear kan zo niet meer, want wij geloven er op die manier niet in. Er was één scène die op mij wel indruk maakte: de ontmoeting van de totaal verdwaasde Lear met de blinde Gloster, die niet wist of hij wel of niet in de afgrond was gesprongen; een absurde scène, ingehouden en ver stild. Met Jan Retèl over het algemeen wel goed, als de zielige, goede, mislei de. oude Gloster. Cor van Rijn einde lijk beheerst als zijn zoon Edgar, en Guus Hermes prachtig ingehouden (ook eindelijk) ais geestelijk dwalen de Lear, die onzin met zin spreekt. Daarvoor ging Guus Hermus door al zijn, niet geringe mogelijkheden om een geweldige Lear te maken zonder geweldig te worden, doordat al die routine plus intuïtie door regisseur Hans Croiset niet strak in de hand waren gehouden. Bij Hennes loopt dat dan nog niet geheel uit de band Bij Sigrld Koetse (Goneril) en Marièl- le Fiolet (Regan) die haar gang maar gingen, wel. Het boze en valse, dat een beetje vorstelijk waardig en on derkoeld kil en indrukwekkend had kunnen zijn, werd al dadelijk zo onbe heerst heftig uitgespeeld, dat het wel moest oplopen tot een machteloze, en lelijke hysterie. Haar echtgenoten, Dolf de Vries en Jan van Royen, en haar personeel schreeuwden van weer omstuit mee. Luid en voor de helft onverstaanbaar. Canci Geraedts, als Cordelia, mocht het gelukkig rustiger en zuiverder houden. Jules Croiset, als de geslepen Edmond, die cynisch redelijk en gemeen zijn voordeel doet met de waanzin der anderen, had zijn rol vlot en gemakkelijk in zijn macht. Evenals Lou Landrê, de treurige, trouwe, eveneens cynische nar. Die twee zijn dan ook de enigen die zich door het verstand en niet door de driften laten leiden. Trouwe Kent, van Max Croiset, staat ook burgerlijk buiten de hartstochten, en kan dus gewoon blijven, al is zijn trouw ook niet normaal meer. Maar de anderen lieten zich gaan, en dat ging niet goed. Want als Koning Lear je niets doet, deugt het niet. Hans Croiset had een machtig geluids decor van ILPenderecki, voor zover het te horen was. en Huub van Gestel ontwierp mooie kostuums en een leeg toneel met een scherm dat dreigend kon zakken. De vertaling van Mr. E. Straat, is niet verheven en dichterlijk meer, eerder banaal, en toch wel goed voor onze tijd. Maar dan hoort er een andere voorstelling bij. IN 'BACAFO' te Zwaagwestetode wordt in de maanden april, mei en juni een expositie gehouden van zeef drukken van Gijs Winkelman uit Oudehorne, aangevuld met foto's van Henk Bmyns uit Heerenveen. Hoewel dr. Gerda H. Kurz, -de vorige archivaris van Haarlem, dit reeds In 1956 irt haar standaard werk 'Kenu Symonsdochter van Haarlem* uiteenzette en afrekende met de legendevorming, heeft de 'heldin' toch nog zo'n taai leven, dat de verhelderende expositie aan Haarlems Groote Markt, een func tie kan hebben. De werkelijkheid was dat Kenau als handige zakenvrouw hoogstens materiaal voor de verdedigingswer ken leverde. Bron voor de mythe waren Duitse sensatiebladen, die tijdens of kort na het beleg gru welverhalen opdisten over 'Man haftige Weiber auf die Mauern'. teneinde beter verkocht te worden. Wat de mythe zo'n weelderige groei verschafte, maakte drs. Henk Overduin. van de afdeling voor lichting beeldende kunst van bet Frans Halsmuseum, duidelijk in de onder zijn leiding tot stand geko men aparte Kenau-expositie, die gisteren werd opengesteld en duurt tot 18 juni. Overduin is van huis uit socioloog en zijn benade ring is wellicht daardoor anders getint, dan die van de historici. Hij concludeert dat de mensen van elke tijd, het Kenau-beeld schie pen, dat hun het beste paste. Over duin: "Het doet er niet toe of de vrouw Kenau in werkelijkheid fraaie eigenschappen bezet als dap perheid. vaderlandsliefde, leiders kwaliteiten, menslievendheid, vroomheid enz. Het gaat om iets anders: Kenau werd door de men sen. die over haar vertelden en hoorden niet als MENS bekeken, maar als DING waaraan men een betekenis of waarde kon toekennen al naar gelang de situatie, waarin men verkeerde. Die 'men' was een zeventiende-eeuwse calvinist die Kenau plaatste in het kader van de strijd voor zijn geloof, die 'men' wwas ook een negentiende-eeuws schoolmeisje, aan wie Kenau als voorbeeld werd gesteld van de deugdzaamheid en vaderlandsliefde. De stelling van Overduin is dat Kenau een symbool werd en dat symbolen een functie in de samen leving hebben. De eerste groep,die Kenau een symbolische waarde toe kenden. waren de calvinistische op standelingen van de zestiende en zeventiende eeuw. Ze wordt voor vechtster in de strijd om de ge loofsvrijheid. verschijnt op portret ten als een tot de tanden bewapen de vrouw en wordt naar bijbelse voorbeeld een Nederlandse Judith genoemd. S cioloog en nu met nadruk socioloog Overduin zegt dat Kenau aldus een van de symbolen werd, waarmee de calvi nisten hun eigen identiteit presen teerden ten opzichte van de eigen groepsleden en tegenover andere groepen. Dp negentiende eeuw geeft een Kenau-beeld als strijdster voor vrijheid en geloof nieuwe impul sen: romantiek en opkomend natio nalisme kunnen met de Kenau mythe wel uit de voeten! Schilde ren, romans en schoolboekjes op de expositie te bewonderen. illustreren dit. Kenau, die op vroe gere afbeeldingen terecht ze was tijdens het beleg 47 jaar - als vtouw van middelbare leeftijd werd afgebeeld, verschijnt om streeks 1850 als een jonge, aantrek kelijke heldin als een soort maagd van Orleans. Het schilderij van Egenberger en Wijnveld, waar in zij als een onweerstaanbare hel din aan de top van een menselijk Wuwen het zwaard hanteert is hier van 'n schoolvoorbeeld. En in 'Vrouwen der Hervorming* van Elisabeth Joh. Hasebroek uitge geven in 1865 lezen we als motto vóór het hoofdstuk over Ke nau: 'Meen nimmer da» 'en- bloed ooit tevergeefs zo>' er- goten het doet zijn Ir ,em door ai de volgende ee. ho ren*. De negentiende-eeuwse schrijvers lieten Kenau 'een heldenvuur in haren boezem gloeijen' en schroomden niet om de Spanjaar den uit te laten roepen: 'Hoe! Zijn de vrouwen hier mannen gewor den, of moeten wij ons door vrou wen laten kloppen?' Maar als aan het eind van de eeuw de geschiedschrijving drastisch ver andert verhalen worden niet meer zomaar aanvaard, er komt methodisch onderzoek begint de ontluistering van de Kenau-legen de. Dit mondt uit in het in 1956 verschenen werk van dr. Gerda Kurtz, die door grondig bronnen onderzoek Kenau identificeert als een zestiende-eeuwse zakenvrouw, die meewerkte aan de versterking van de wallen, daarop waarschijn lijk ook nog de wacht heeft gehou den, maar geen heldin en aanvoer ster is geweest Wél was Kenau een kordate en weinig gemakkelij ke tante, dus toch een 'Kenau', het type zelfstandige vrouw, dat de emancipatie-beweging als voorbeeld kon zien. Want in 1998 Kenau werd een symbool voor de Vereniging voor Vrouwenkiesrecht, afdeling Haarlem, Op een prentbriefkaart staat Ke nau afgebeeld als voorvechtster van 'volle burgerrechten'. In onze tijd is van Kenau niet meer overgebleven dan een figuur lijke betekenis, die van 'manwijf. Ze wordt niet langer in verband gebracht met haar al dan niet vermeende daden, hoewel de legen de zo taai is dat restanten ervan nog overal leven. Toch ontstaat in anze tijd een nieuw begrip van Kenau: die van de eigentijdse hardwerkende zelfstandige vrouw, en van Dolle Mina*. De tentoon stelling in Haarlem kan het inzicht geven, dat een afgerond, definitief beeld van Kenau Simons Hasselaer, waarschijnlijk nooit zal ontstaan. Onze visie, onze blik op de historie is nu eenmaal betrekkelijk en tijd gebonden. Slotsom: elke tijd maakt :ijn eigen Kenau. IrrnuH wHi [*jnr Si

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 15