Greppels graven voor
werk van de Geest
Trouw
Kwartet
Dolgedraaid?
a
Een bank die ooknü nog
vele vakantie-ideeën heeft
Makarios slaat
terug
Boekenetöhge
Beroepings-
werk
Jongeren niet luier
dan anderen
Barend Servet niet bij
TT uit angstvoor geknok
In 1971 tien miljoen
rooms-katholieken meer
Geen overzicht van
munitie-opslagplaatsen
SR
trouw/kwartet vrijdag 27 april 1973
BINNENLAND /KERK T2/K2
door dr. Okke Jager
Impasse
Enkeling
De Rotierdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Drs. J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276-280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
697360 768). Gem.giro
X 500.
Dr. C. Rijnsdorp
scnnjSt
Kernproef
Toenadering
Aloha
Onderdanig (2)
C.H.U
Onderdanigheid (2)
Onderdanigheid (3)
NAAM:
ADRES:
PLAATS:
GIRONUMMER:
ROTTERDAM De charismatische werkgemeenschap Nederland
heeft aan ruim tienduizend adressen informatie gezonden om aan
dacht te vragen voor de financiële aktie 'Greppels graven'.
Doel
Dr. K. J. Kraan
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
Voor de zomer heeft u nu
nog keus uit vele zonnige
vakantiereizen. Mocht u in het
vóór- of naseizoen willen
gaan, dan profiteert u boven
dien nog van interessante
lage prijzen. Alle goede
ideeën voor deze reizen vindt
u in de prachtige vakantie
gidsen van Fit en Hotelplan.
Haal ze even. Of bel ons.
Dan krijgt u ze gratis thuis.
U kunt trouwens ook bij
ons terecht voor vreemd geld.
Voor reïscheques voor
ais-je-er-bent, Een reisver
zekering en annulerings
verzekering, voor de zeker
heid. Of de huur van 'n safe,
om kostbaarheden een veilig
onderdak te geven.
Prettige vakantie!
GEBEF, KERKEN (VRIJG.)
Een ziener op het balkon
'O, die eindeloze opwindingen over de kerk. wat ze moet doen, wat
ze moet tonen, haar aanzien en haar aanschouwelijkheid in de we
reld. Een altijd, altijd weer het ethisch 'concern'" van de theologen
en andere christenen! Goed, goed, het is nobel, maar er is zo véél
van! We moeten altijd weer zo nodig.'
Dat schreef \V. Barnard in 1969 in
zijn dagboek. Hij schreef erbij wat hij
miste: 'Wat ik mis dat is de literai
re hartstocht Meegesleept door die li
teratuur die de wereld verzet aange
stoken door de ijver om die verhalen
en gedichten te laten klinken in ver
band» te luisteren en te geloven dat
dat van belang is. en daardoor
meer afstand tot eigen gelijk en gewe
ten. tot eigen jeuk om goed te doen,
-en daardoor wat meer humor'.
Aan die woorden moest ik denken bij
het lezen van 'Balkon op de wereld'
van dr. C. Rijnsdorp. Hij kan zich
behoorlijk opwinden over de kerk,
maar hij kent ook de hartstocht voor
verhalen en gedichten, de kunst van
het luisteren, de humor: alles in één
band. Daardoor kijkt hij anders tegen
de kerk aan dan de velen die altijd
weer zo nodig-moeten. En hij kijkt
anders tegen dè literatuur aan dan de
verliteratuurde eilandbewoners.
Kees Fens heeft de literatuur eens
vergeleken met de eilanddieren waar
over Hillenius schreef: zij waren geï
soleerd va., het vasteland en daarmee
ook van de bedreigingen daar. Het ge
volg: de wonderlijkste evoluties, de
een nog mooier en gespecialiseerder
dan de ander. Maar die evolutie putte
ook uit: vogels verleerden vliegen en
zovoort En toen de invasie vanaf het
vasteland kwam, bleken de specialis
ten machteloos.
Zo'n specialist is Rijnsdorp niet Ook
niet in wetenschappelijke zin. Hij
schrijft zelf: 'In zuiver wetenschappe
lijke werken doet men zich alleen
voor als brein; het persoonlijk en sub
jectieve wordt met zorg buiten de
lijst gehouden. Maar volstrekte objec
tiviteit is een utopie. Onlangs las ik
ergens dat geleerden onder eikaar ja
loerser zijn dan kunstenaars. Zou dat
niet komen door de frustratie vanwe
ge dat krampachtige streven naar ob
jectiviteit?' Rijnsdorp vindt het veel
'wetenschappelijker* te erkennen dat
de geleerde een brein heeft maar
geen brein is. Hij heeft liever te doen
met wijzen dan met geleerden.
Dat hij geen eiianddier is, wil niet
zeggen dat hij een vaste plaats zou
hebben in een gevestigde groep op
het vasteland. We mogen aan hemzelf
denker als hij schrijft: "Van bet
evange**.- uit moet worden geprofes
te ere en geprofeteerd. En dat juist
liefst door een enkeling, zoals de pro
feten onder Israël altijd enkelingen
geweest 2ijn, vrij van de compromis
sen die groepsvorming nu eenmaal
meebrengt, vrij van de historische
bindingen waarir de gevestigde ker
ken en partijen zich onvermijdelijk
hebben moeten verstrikken'.
de stoomtram. Hij ziet aan haar ge
zicht dat haar man tussen haar en Je
zus is blijven staan. 'Ik zie die man,
die ik nooit gezien heb, bijna scher
per dan de vrouw die ik wel gezien
heb'. Hij kan de dagelijkse dingen
zien als voor het eerst, zoals in het
adembenemende "Bouwput bij avond'
en in 'Weerkaatsing', dat iets oproept
van 'Toen, eensklaps, viel lamplicht
door een raamuit 'Het veer' van
Nijhoff, maar dat toch weer anders is.
Hij is zelf de Noord-Europese mens
die hij beschrijft ais meer verwant
aan de tekenaars en schilders dan aan
de beeldbouwers en dramaturgen: hij
ziet de objecten niet in een grote
ruimte, maar van dichtbij, en zo kan
hij ze heel scherp observeren.
Het oog waarmee hij dat doet, is het
'geloofsoog' (wonderlijk een lelijk
woord voor een heerlijke zaak). Het
geloofsoog wordt het oog van een
schilder of dichter. Hij ziet hoe het
evangelie zelfs het landschap stempelt
en kerstent. Hij ziet de Europese hu-
manistiseh-christelijke beschaving fail
liet gaan. Hij ziet na de verzoeking
van de macht di van de machteloos
heid. Het geloofsoog ziet samenhan
gen en achtergronden. Kijkt het dan
alsmaar naar beneden, vanaf een bal
kon op de wereld? Is nu juist het ge
loofsoog niet naar hoven gericht?
Uil Is een vrije enkeling, onbekom
merd subjectief, niet benauwd voor
bet individuele karakter dat alle lite
ratuur door de traditie gekregen
beeft Maar hij heeft oog voor de me
demens, vooral voor de kleine man aan
wie anderen voorbijzien. Hij doet niet
beschermend, maar hij heeft eerbied
voor de mens, voor de eenvoudige van
geest (niet voor de kitsch). Dat 'oog
hebben' geldt hier in alle scherpte:
het eerste hoofdstuk in deze bundel
drijft op het woord 'ZIEN* ais de bij
belverhalen van Abraham.
Bij ziet zelfs weer het gezicht van een
vrouw met een Beijerlandse kap, die
35 jaar geleden tegenover hem zat in
Dagelijks bestuur: B. Bol. Den
Haag; dr. E. Bleumink, Paters-
wolde; mr. G. C. van Dam.
Nootdorp: W. A. Fibbe, Rot
terdam; J. tanser, Utrecht;
drs. j. W. de Pous, Oen Haag;
J. Smallenbroek, Wassenaar.
Overige leden van het alge
meen bestuur: K. Abma, Am
sterdam: H. A. de Boer. IJmui-
den; Th. Brouwer, Assen; mr.
dr. J. Donner, Den Haag: J.
van Eibergen, Schaarsbergen;
mr. K. van Houten. Wapenin
gen; ds. C. I. Hylkema, Biit-
hoven; Jac. Huijsen, Delft;
mevrouw M. C. Klooster-
man-Fortgens, Voorschoten;
mevrouw J. G. Kraayeveld-
Wouters, Heerbugowaard;
prof. dr. G. N. lammens,
Naarden; ds. F. H. Lands
man, Den Haag; H. de Mooij,
Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui
tenpost; mr. dr. J. Ozinga,
Lunteren: dr. A. Veerman,
Rijswijk (Z.H.); H. H. Wem-
mers. Den Haag; drs, R. Zijl
stra, Oosterlartd (Zld.).
Als er iemand is die ons uit de im
passe van deze -wereld-of-een-andere
kan halen, dan Rijnsdorp. Terwijl wij
twisten over 'hier beneden is het niet'
en 'hier beneden is het wel', laat hij
ziet wat er beneden niet is en wét er
wel is. Dat 'het' dat hier niet is, is
het archimediseh punt, van waaruit
kerk en wereld moeten worden bewo
gen. Dat is de levende Heer in de he
mel. Maar dat betekent niet dat Rijns
dorp uitziet naa- een andere wereld,
naar 'het hogere' waarvoor de moder
ne mens geen gevoel meer heeft. Het
betekent wel:
'Ons richt geen dier, geen demon Een
van ons ons eigen Vlees en Bloed,
maar uitgetild, gestegen naar, gezeteld
in het hart des hemels'
O ja, er zijn moderne mensen genoeg,
die ook déSrover geen gevoel meer
hebben. De hemelvaart gaat trouwens
ook ons gevoel te boven. En dan al
onze problemen over de ruimtelijke
heid! Alsof niet alles zou draaien om
dat ene 'ruimtelijke begrip': het archi
mediseh punt, Maar wat er vanuit dat
punt in beweging komt, zien wij van
af ons balkon op de wéreld, hier be
neden. Zit dat soms in dat woord 'bal
kon': dat wij naar beneden moeten
kijken van bovenaf, vanuit het ene
punt naar de beweging, vanaf een af
stand erbij betrokken, niet op een ei
land en niet in een groep?
De beweging die Rijnsdorp ontdekt, is
een pelgrimstoet naar Bethlehem.
'Naar u zelfs trekt de stank en smook
van zeldzame technieken', dicht bij in
1949, als de milieucrisis nog niet de
techniek verduistert, maar toch al wel
met het woordje 'zelfs' erbij.
De afstand die hij neemt, blijkt in
zijn kritiek op het kerkelijk Instituut
De redactie behoudt licto toet recht voor ons
ter opname In deze rubriek ontvangen me-
alngvuitlngen verkort weer te geven. BIJ
pttbHk&tle wordt met rtc naam van de Inzen
der ondertekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdredactie
Trouw/Kwartet, postbus 8*1. Amsterdam.
De grote mogendheden blijven hun
militaire macht vergroten en onze
EEG-partner Frankrijk doet dit door
de alles vernietigende, kernwapens
verder te ontwikkelen. Zolang Neder
land zeif kernwapens bedrijfsklaar
achter de hand houdt, kan het met
deze balk in het eigen oog ook niet
aan Franse splinters gaan peuteren.
We vinden het waarschijnlijk wel vei
lig dat het Franse experiment aan de
andere kant van de aardbol plaats
vindt.
Rotterdam
A. P. de Winter
Onbegrijpelijk voor mij is de toenade
ring van de AR tot Den Uyl en zijn
trawanten. Het zal de AR in een
eventueel nieuwe verkiezing een groot
aantal stemmen kosten. Hoe de heren
Boersma en De Gaay Fortman hun
medewerking kunnen geven is voor
mij een raadsel; zij verloochenen hun
beginselen. Den Uyl heeft het beleid
van het kabinet Biesheuvel altijd ge
kraakt. Deze man als leider van onze
regering? Laat ons land van verder
verval bewaard blijven. Waarom links
en geen WD!
Rotterdam
H. Stok
Aloha moet blijven, zegt Trouw over
dit jongerenblad dat op apegapen ligt.
Van uw lezers zult u hier wel geen
kritiek op krijgen omdat 99 pet het
blad niet kent. Ik heb het blad meer
malen ingezien, omdat het verpakt
was bij de tijdschriften, welke ik in
mijn zaak verkoop. Het laatste jaar
niet meer omdat het blad door ons
werd geretourneerd. Aioha staat bol
van pornografie, is welwillend tegeno
ver drugs, heeft een uitgesproken
haat tegenover alles wat met kerk te
maken heeft en geeft allerlei godlas
terlijke kreten ten beste. En wat u
maatschappij-kritische onderwerpen
noemt zijn in de meeste gevallen
zuiver anarchistische denkbeelden.
Het siert de Nederlandse jeugd dat zij
aan dergelijke voorlichting geen be
hoefte blijkt te hebben.
Heiloo
H. Maas
De heer H. Andrea uit Velsen heeft
heimwee naar het verleden. Mag Ik
zeggen dat ik dit niet met hem kan
delen? Hoewel hij mij onrecht doet
mij dan ook van communistische idee-
en te verdenken. Gelukkig is de tijd
achter de rug van: arbeiders, weest
uw heren onderdanig en dienstmaag
den slaat het oog op uw mevrouwen,
om nooddruft te begeren. Ik zou over
die tijd een boekje open kunnen
doen. Dacht de heer Andrea dat God
dit wilde? Geen nooddruft, maar het
loon dat de arbeider toekomt. Dat
komt meer in de richting van wat Hij
van ons vraagt. Rijken hebben hun
personeel uitgebuit en zelfs 'kinderar
beid getolereerd. Ik juich het daarom
toe, dat ook de ogen van het christe
lijke volksdeel zijn opengegaan voor
het onrecht dat ouders en grootouders
van velen onzer is aangedaan. Dank
aan de mannen die daarvoor gestre
den hebben in CNV en andere bon
den. En als nu nog velen elders op de
wereld van honger sterven is dat niet
omdat dat zo is voorbeschikt, maar
omdat mensen tekort schieten in de
opdracht die God hen gegeven heeft.
Mevrouw A.'J. van Poppel
Amstelveen
Het gezichtsverlies van de CHU zo
treffend tot uitdrukking gebracht
door de pruik van Udink en zo mee
dogenloos door Mr. Burger geanaly
seerd ais een verlies van eigenwaarde
heeft menig medelevende van de
CHU. tot inkeer gebracht, echter niet
alzo de heren ondertekenaars van de
open brief aan bet bestuur.
Hadden zij maar dezelfde inspiratie
die zij thans zeggen te missen iu de
nota van de Contactraad zelf inge
bracht in hun partij, dan was deze no
ta helemaal niet nodig geweest.
Maar in plaats van oprechte pogingen
om de Christelijke politiek ook naar
buiten een reëel aanzien te geven te
ondersteunen zoeken zij splinters in
andermans ogen en kijken zij niet
naar de reeds vermolmde balken van
het eigen huis.
Christelijke politiek bestaat immers
met alleen in beschouwingen hoe
Christelijk dan ook, maar toch nok in
daden hoe pragmatisch ook.
Wie biddend werkt en zijn handen
daarbij vuil maakt is inderdaad an
ders gericht dan wie misprijzend aan
de kant (c.q, de wai) gaat staan en al
daar zijn handen wast in de onschuld,
al doet hij dit dan ook in een nog zo
onschuldige brief.
Amsterdam
R. Eindhout
Ik ben ruim 80 jaar en ik heb vele
malen gezongen 'Gelijk een knecht
net op de hand zijns heren'. Maar ve
len van die heren vergaten wat Jaco
bus van ben zest in zijn brief hoofd
stuk 5 vers 4: 'Zie. het loon, dat door
u is ingehouden van de arbeiders, die
uw landen hebben gemaaid,
schreeuwt, en het geroep van hen, d'e
uw oogst hebben binnengehaald, is
doorgedrongen tot de oren van <ten
Here Zebaoth'. Deze woorden werden
destijds vanaf de kansel maar zelden
gehoord. Is het zo'n wonder dat de
rollen nu t mgekeerd zijn?
Rotterdam
D. Th. Schonto
De heer Andrea sr. uit Velsen denkt
met heimwee terug aan 'de goede ou
de tijd'. Ik niet. Onderdanig moe
ten zijn, omdat een ander een f kkere
beurs heeft dan ik, vind ik vv'-unen
onzin. Blijkbaar zag Jacobus het onk
zo, want lees maar eens ziin h aan
de rijken (Jacobus 5: 1-6). Daar is
geen greintje onderdanigheid bij.
Wanneer de rijken rijker worden ten
koste van de armen, mag d-> daarte
gen worden geprotesteerd? Of ziet u
armoede, onderdrukking en rassendis
criminatie allemaal als voorbeschik
king? Lees ook Jacobus 2-'-'3 eens!
En al maakt de Heer rijk en arm, er
staat nergens geschreven dat de arme
arm moet blijven. Het gebruiken van
de ontvangen talenten geldt evengoed
voor hen.
Haarlem
H. Rod ink
Van onze cc-respondent
ASSEN Barend Servet (de heer IJf
Blokker) komt met zijn show niet
naar Assen, Hij zou aanvankelijk op
treden tijdens de TT-nacht in het ont
moetingscentrum De Kolk. Dat heeft
donderdagmiddag tijdens een perscon
ferentie in Assen zijn impressario.
Jan van Westering van Music Service
uit Naarden meegedeeld.
De heer Blokker heeft twee jaar gele
den de TT-nacht in Assen meege
maakt. Hij was drummer in een band
die in een zaak in Assen optrad. Er
werd toen gevochten.
Nu zijn optreden in Assen zo in de
publiciteit is getrokken, vreest de
heer Blokker grote moeilijkheden. Hij
wil die voorkomen. Een tweede reden
is, dat hij met vakantie is, maar dat
zou geen onoverkomelijk bezwaar zijn
geweest. De heer Henk Blaauwbroek,
directeur van De Kolk, deelde mee
dat we! tijdens de TT-nacht de The
Egon all Girls Review uit Wiesbaden
met geklede en ontklede dames zal
optreden.
Voorts zijn, om de nacht van 11 uur
tot half vier te vullen, een aantal be
kende pop- en rock'n roll-groepen aan
getrokken. Men zoekt nog naar een
conferencier die de verschillende
nummers aan elkaar zal praten.
ADVERTENTIE
Draaien we allemaal helemaal dol?
Lees in hel, nieuwe nummer van Her
vormd Nederland over onze neuroses
en hun oorzaken.
Ik abonneer mij
op vraag een
proefnummer
van Hervormd
Nederland.
Abonnementsprijs 18,per halfjaar;
36,— per jaar. Abonnementen kun
nen elk ogenblik ingaan.
Bon - ingevuld in BLOKLETTERS - in
envelop (zonder postzegel) verzenden
aan:
Hervormd Nederland
Antwoordnummer 1776, Den Haag.
en in zijn eigensoortige humor:
'Da Vinei maakt een schilderij:
een glimlach met een vrouw erbij
Wat hij in haar niet aardig vond
werd rotspartij op de achtergrond'.
Het woord 'balkon' wijst tenslotte op
de gevarieerdheid waarop deze bundel
uitzicht biedt. Artikelen, lezingen,
cursiefjes en gedichten, naar thema
geordend (1. Menselijk, intermense
lijk, 2. Mens en natuur, 3. Vermoeid
heid, leed en dood, 4. Cultuur en sa
menleving, 5. Christelijke religie en
kerk) wekken merkwaardigerwijs niet
de indruk van een allegaartje, maar
alweer van een beweging vanuit
één punt, een afspiegeling in de vorm
van het geheim achter de inhoud.
Hopelijk kan de serie 'Christelijk Per
spectief' door dit 21e deel de aandacht
trekken in kringen die er tot nu toe
aan voorbij zagen. Wie de opstellen al
bij de eerste piblicatie in tijdschrif
ten of kwartet-bladen gelezen heeft,
kan de door Rijnsdorp geciteerde uit
spraak van Hebbel beproeven: 'Wie
derholen alter Lektilre 1st der sicher-
ste Probierstein gewonnener weiteren
Bildung", het hernemen van vroegere
lectuur is de betrouwbaarste toets
steen om na te gaan of we m ontwik
keling zijn voortgeschreden.
Dr. Okke Jager bespreekt 'Balkon op
de wereld' door dr. C. Rijnsdorp. Uit
de serie 'Christelijk perpectieF van
uiig. Buyten Schipperhevn, Am
sterdam; 2931 pag,. prijs ƒ18,-.
ROME (Kathpress) - Het aantal
rooms-katholieken in de wereld is in
de loop van 1971 gestegen van 533
naar 543 miljoen. De groei van het
aantal priesters blijft hierbij achter.
In 1968 was er gemiddeld één priester
op 1469 rooms-katholieken. Eind 1971
was er gemiddeld één beschikbaar
voor 1.569 gelovigen.
DEN HAAG De ministers De Kos
ter (defensie) cn Udink (volkshuis
vesting) '.inden da. net landsbelang
zich verzet tegen het openbaar maken
van een overzicht van de in ons land
tauwezlge opslagplaatsen voor muni
tie of gevaarlijke smffen.
Volgens de ministers kunnen de gege
vens wel aan de vaste commissie voor
defensie uit de Tweede Kamer ver
trouwelijk ter inzage worden gegeven,
indien daaii.,- het verzoek wordt ge
daan
De werkgemeenschap werd in augus
tus 1972 opgericht na de eerste Euro
pese conferentie van charismatische
leiders in Schlosz Craheim in Duits
land. Daar was een internationaal ge
zelschap bijeen uit verschillende ker
ken en splrituaiiteiten om zich te be
zinnen op het werk van de Heilige
Geest. De Nederlandse aanwezigen wa
ren ds. J. W. van der Hoeven van de
'Near East Mission' te Jeruzalem, dr.
K. J. Kraan van het Rotterdams cen
trum 'Oase' (voor gebed, zielzorg en
de dienst der genezing en bevrijding)
en ds. W. W. Verhoef van 'Vuur' (oe-
kumenisch maandblad voor opwek
king en alternatief getuigenis).
De door de drie organisaties opgerich
te werkgemeenschap heeft als voorlo
pige doelstelling;
1. christenen van alle kerken en
groepen aan te moedigen de vervul
ling met de Heilige Geest te ontvan
gen, 'die in hun leven Zijn vruchten
en gaven zal ontvouwen, zodat hun
aanbidding verrijkt, hun getuigenis
versterkt, hun gemeenschap verdiept,
hun dienen bekrachtigd en daarin
Christus verheerlijkt wordt";
2. hen te helpen in hun gemeen
schappen zo bezig te zijn dat daarin
het volle werk van de Geest, waaron
der ook de dienst der genezing tot
openbaring komt;
3. hen op te roepen te bidden voor
een wereldwijde opwekking en getui
gend en dienend te werken.
De werkgemeenschap, die nadrukke
lijk niet naast de kerken wil werken
doch daarbinnen een vemieuwe im
puls wil geven 'vanuit de volheid van
Gods Geest', heeft drie projekten op
gezet. Allereerst wordt gedacht aan
een belangrijke uitbreiding van het in
1957 opgerichte maandblad "Vuur'. De
redaktie wordt uitgebreid en men
hoopt dat het aantal abonnees binnen
kort van 4.500 naar 5.500 zal stijgen.
Voor de bezinning zullen de theologi
sche conferenties en het cursuswerk
worden uitgebreid nu het aantal deel
nemers snel tot meer dan 500 is toe
genomen. Er is daarom dringend be
hoefte aan minstens een docent, die
landelijk en regionaal kan worden in
gezet.
Om de gaven van kennis, wijsheid, en
leiding geven en de bekwaamheid om
te helpen, te ontwikkelen, wil de cha
rismatische werkgemeenschap een bij-
belschool oprichten. Volgens de initia
tiefnemers is vorming broodnodig:
'Veel gemeentekringen zijn in groot
enthousiasme begonnen, maar blijken
te weinig te groeien in de diepte'.
Men hoopt deze praktische scholing
bescheiden te beginnen, bijvoorbeeld
in één of twee piaatsen om vandaar
uit ook elders het werk te vestigen.
Om deze projekten te, kunnen verwe
zenlijken heeft de werkgemeenschap
jaarlijks 125.000 gulden nodig. De or
ganisatie is gevestigd bij de heer \V.
van der Giessen, Abeelweg 238, Rot
terdam.
uMisa
ADVERTENTIE 1
NIKOSIA (Kathpress) President
Makarios van Cyprus, tevens aartsbis
schop en hoofd van de orthodoxe kerk
van Cyprus, is volgens berichten uit
Griekenland voornemens zijn drie me
de-bisschoppen af te zetten en de kerk
grondig te reorganiseren,
In plaats van uit vier bisdommen zou
de kerk van Cyprus voortaan uit
twaalf bisdommen moeten bestaan.
Makarios kan dan een nieuwe synode
van twaalf bisschoppen samenstellen.
Op het ogenblik vormen de drie bis
schoppen de synode en als zodanig
hebben zij van hun aartsbisschop ge-
eist dat hij of zijn presidentiële functie
zou opgeven of zijn functie als aarts
bisschop. Het samengaan van beide
functies was volgens het kerkelijk
recht ontoelaatbaar, zo verklaarden de
drie bisschoppen. De synode zette Ma
karios als aartsbisschop af en wezen
de metropoliet van Paphos ais aarts
bisschop aan.
Makarios heeft de maatregel der drie
bisschoppen "van nul en gener waar
de' genoemd. Hij zou de reorganisatie
in mei willen doorvoeren.
Valérie Fauré: WERKEN MET
SCHELPEN (oorspr. titel 'Merreil
leux Coquillages"). Vert. Netty Heil»
but, Barbara Snook: MASKERS MA
KEN (oorspr. titel 'Making Masks').
Vert. J. Combrink. A. J. G. Streng
holt's Uitg. Mij. B.V. Naarden, JHanden-
arbeld-Reeks no. 19 en 21. Aant. pag.
72 resp. 9L Prijs per deel 10,-,
De eerste 10 bladzijden van 'Werken
met schelpen' geven leerzame infor
matie over diverse schelpdieren met
duidelijke (getekende) afbeeldingen
In de rest van het boekje wordt naast
(goede) foto's de werkwijze beschre
ven van een 50-tal geknutselde, helaas
vaak kitscherige, schelpen-frutsels,
met ais smakeloos pronkstuk een por
tret van Dr. Willem Drees Sr.
Wanneer het hollandse klimaat weer
eens bij een strandvacantie tegenzit
lukt het misschien aan de hand van
dit boekje de kindertjes een poosje
zoet te houden. Meer positiefs valt er
o.i. niet over te zeggeij
In 'Maskers maken' besteedt Barbara
Snook allereerst aandacht aan materi
alen en allerlei handigheidjes met
behulp waarvan veie soorten maskers
gemaakt kunnen worden.
De tekeningen, die nogal onbeholpen
uitgevallen zijn vele als afbeelding
van traditionele maskers uit Verre
landen -kunnen kinderen inspireren
tot het in eikaar knutselen van zotte
dingen.
Naast elk van de ruim 150 duidelijke
voorbeelden een korte doelmatige be
schrijving.
R.D.-S.
GASTVRIJ?
De vraag kan gesteld worden of wij
werkelijk wel altijd zo'n tolerant en
gastvrij volkje zijn als er gezegd
wordt. Veel Portugese vluchtelingen
denken daar anders over. Ik bedoel
niet de gastarbeiders die hier komen
werken omdat ze hier meer kunnen
verdienen. Het zij hen gegund en bo
vendien halen wij die hierheen, maar
ik denk aan die Portugezen die in ei
gen land weigeren om aan de kolonia
le oorlogen mee te doen. Ik wil van
hen geen heiden maken maar erken
graag dat er een beslissing voor nodig
is om tegen de publieke opinie in je
vaderland in te gaan. Dat doen deze
mensen. Er is geen wet op de dienst
weigering en daarom staat hen niets
anders te doen dan te vluchten. En
als ze dan hier komen, dan zijn ze
hier, maar hoe? Zonder enige status,
ook niet die van vluchteling. De amb
telijke molens malen dan blijkbaar
extra langzaam. En omdat ze dan
geen vluchteling zijn kunnen ze ook
geen werk krijgen, want de arbeidsbu
reaus schrijven hen niet in. In deze
weken hebben zich onder meer ook
de kerken ingespannen om hen van
het allernodigste te voorzien, je kunt
ze immers niet als bedelaars laten
rondlopen, en wat zit er anders voor
hen op, als niemand ze heipt Maar de
nood zit natuurlijk dieper. Het pro
bleem moet hogerop aangepakt wor
den. Wij kunnen het ons niet veroor
loven hier mensen wel binnen te la
ten komen en dan tegen hen te zeg
gen: je ziet "t maar, want dan valt er
echt in onze humane samenleving
niet zo heel veel te zien. Het wordt
tijd dat wij onze gastvrijheid ten op
zichte van deze onvrijwillige vluchte
lingen metterdaad bewijzen, anders
worden onze woorden koud en gevoel
loos, misschien wel mooi en hartroe
rend. maar ze slaan nergens op. De
bijbel staat vol over de vreemdeling.
Hij geniet bij de God van Israël een
bijzondere bescherming. En zeker als
men hem naar het leven staat en in
ae verdrukking brengt
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Krimpen a/d IJssel, te
Noordeloos, te Ouo.. water, te Sprang
en te Zalk: drs. B. Oosterom te Wad-
dinxveen.
Aangenomen: naar Nleuwland-Oosten-
rijk (ZH): R. A. Grisnigt, kand. ts
Gouda.
Bedankt: voor Rijssen: .J C. Schuur
man te Putten; voor Driebergen: J.
Vroegindeweij te Emmeloord.
Overleden: W. Korevaar (96) em.
pred. te Gouda. Was pred. in Anloo,
Abbenbroek, Grosthuizen en in Pur-
mer.
Beroepen: te Schildwolde: J. v.d. Haar
te Leiden.
GEBEF. GEMEENTEN
Aangenomen: naar Middelhamis: Th.
van Stuyvenberg te Rotterdam-Zuid-
wijk, die bedankte voor Ridderkerk,
Beroepen: te Rottere am-Al exand erpol-
der: J. C. Weststrate, te Meliskerke,
die bedankte voor Wageningen.
NED. HERV. KERK
Afscheid: van St. Johannesga: G. Blok
ber. te Delfzijl; van Woerden: *J»
Bogaard ber. te Rotterdam-Delfsha-
ven; van Middelburg: E. J. N. Kronen
burg ber. te Veenendaal; van Hengelo
(O): drs. R. A Bitter wegens ben. tot
studiecoörd'nator aan de theol. fac.
rijksun>.ersh«it van Utrecht en tot
secretaris van de onderwijscommissie;
van Goes*. M. v.d. Bosch ber. te En
schede.
Intre ie: te Kamperveen: kand. E. J.
Bos ut Putten.
GERLF. KERKEN
Afscheid: van Naaldwijk: S. D. Lank-
hui jzen wegens em.; van Rinsu-
mageest: W. Wiersma wegens em.;
van Amsterdam-Nieuwendam: F. H.
Veenhuizen, ber. te Apeldoorn voor
het evangelisatie- en opbouwwerk; van
Emmercompascutim en Emmererf-
scheiderveen*. F. v.d. Weij, ber. te Nij-
verdai; van Zweeloo: drs. F. W. Fok-
kema ber. te Laren (NH); van Am-
stelveen-Buitenveldert: G. Manen-
schijn wegens hen. tot wetenseh. me
dewerker aan de theol. fac. Vrije Uni
versiteit te Amsterdam; van Mo
lenaarsgraaf: J. van Verseveld ber. te
Amsterdam-Nieuwendam.
Intrede: te Winschoten: J. de Boer uit
Giessenburg en Giessendam.
Eervol ontslag: verleend aan T. J.
Kerssies, eerste geest vera, psych, zie
kenhuis Vogelenzang te Bennebroek.
GEREF. KERKEN (VRIJG.; B.V.)
Intrede: te Schiedam: L. W. G. Blok
huis uit Wezep.
GEREF. GEMEENTEN
Op I mei afscheid: van Beekbergen:
L. Blok ber. te Capelle a.d. IJssel.
Van een verslaggever
UTRECHT De bewering als zou
meer dan de helft van de werkloos
heidsuitkeringen naar jongeren gaan,
is onjuist. De veronderstelling dat
vooral jongeren zich gemakkelijk aan
werk zouden onttrekken en liever 'in
de WW gaan lopen' blijkt ook niet op
feiten te berusten, aldus de inspectie
van de sociale verzekeringsraad, die
een omvangrijke steekproef bij ver
schillende bedrijfsverenigingen heeft
gehouden. Het onderzoek wees uit dat
gemiddeld dertig procent van de
werknemers die een WW-uitkering
ontvangen jonger is dan 24 jaar. En
kele afwijkingen naar boven vallen te
verklaren uit het feit dat het om be
drijven gaat met voornamelijk jonge
re werknemers, zoals de detailhandel.