In terview met Wall er Lippmani) M Mi Verklarende woordenlijst iiiw tSWÖSK 1 TROUW/KWARTET ZATERDAG 12 JVIEI 1973 BUITENLAND T17/K17 Richard Nixon en Leonid Breznjew: Er moet een macht zijn die tegen Ameri ka opweegt. Henry Kissinger: Hij heeft uithou dingsvermogen jtMU'iflSdrt ii p,- George McGovern: Optimistische filo sofie In bijgaand interview met de journalist Ronald Steel geeft de beroemde Amerikaanse politieke commentator Walter Lippmann zijn visie op Amerika s buitenlandse politiek, de historische rol van president Nixon, tie kwaliteiten van Kissinger, de menselijke natuur en de onzekere toekomst van de parlementaire democratie. Lippmann, die nu 83 is, is vele tientallen jaren achtereen de invloedrijkste politieke columnist van Amerika geweest. Voordat hij zijn journalistieke carrière begon, doceerde hij aan de universiteit van Harvard en vervulde hij een regeringsfunctie onder Woodrow Wilson. V an de talrijke boeken die hij heeft geschreven, noemen we Sit 1.14 a ^{1 1 '-{j 'De goede samenleving' (1937), 'De koxide oorlog' (1947), The Public Philosophy' (1955) en 'De communistische wereld en de onze' (1959). Lippmann beschouwt zichzelf als een conservatief, zij het niet van het genrc-Goldwater. Hij gelooft dat de mensen de wereld en zichzelf enigszins) kunnen verbeteren, maar nimmer tot volmaaktheid kunnen brengen. Het interview met hem werd gehouden, voordat de zaak-Watergate aanleiding begon te geven tot ontslagen op het Witte Huis en tot beschuldigingen aan het adres van Nixon. Ronald Steel, de interviewer, werkt op het ogenblik aan een biografie van Lippmann. Van de boeken die Steel eerder gesclireven heeft, noemen we 'Pax Americana' en 'Imperialisten en andere helden'. ïlet rn ira>b r t m zijn niet op te lossen U liebt van het begin af het Amerikaanse ingrijpen in Vietnam gekritiseerd. Welke les hebben we volgens u van deie oorlog geleerd? We hebben geleerd dat je de mensen niet voor militaire dienst kunt oproepen om te vechten in een oorlog die niet verband houdt met hun welzijn. Je kunt niet mas sa's Amerikaanse soldaten naar een land exporteren en hun vragen om te vechten voor de verdediging van iets dat ze niet als hun vaderland zien. Was dat niet zogenaamd de les van Korea? Toch zijn we, nog maar tien jaar daarna, in Vietnam verwikkeld geraakt Nee, Korea was anders dan Vietnam, Het verschil is iat we in Korea de Verenigde Naties hadder. Het ging om het toetsen van een theorie waarop we ons hadden vastgelegd: we zouden allemaal samenwer ken om vrede af te dwingen. Dat is niet zo best gelukt: de theorie dat je vrede af kunt dwingen, is eigenlijk niet zo'n goede theorie, ze klopt niet met de feiten. Maar er waren destijds argumenten voor, en wij (Amerikanen) gingen er niet op ons een tje op uit om te proheren een volmaakt Korea te scheppen. Er zijn verschillen. tl vindt dus dat het een gerechtvaardigde interventie was? Het was in elk geval te verklaren. Zai het gevolg van de oorlog (in Vietnam) zijn, dat de hele naoorlogse filosofie over Amerika'» politie-rol in de wereld zal wor den afgedankt? Ze zal drastisch worden veranderd. Onze staatslieden zijn gewaacschuwdat ze niet de verdediging op zith moeten nemen van 'een^gebted'dïC'deorhèn-dieihet'verdedi gingswerk moeten, opknappen, niet als hun vaderland wordt beschouwd. Een patriotti sche oorlog die de mensen steunen, is een oorlog ter verdediging van hun vaderland, van het land waar ze wonen. Als het om zo'n oorlog gaat, zullen er, geloof Ik, geen meningsverschillen en verdeeldheid en ge wetensbezwaren en allerlei soorten opposi tie zijn. Interventie Is dus alleen gerechtvaardigd, wanneer het vaderland moet worden ver dedigd Betekent dit, dal: Amerika nooit tussen beide zot: moeten komen in West- Europa of het Midden-Oosten? Nee, wel in Europa. Neem hij voorbeeld de interventie in de Tweede Wereldoorlog. Er bestond een reële mogelijkheid dat Hit- Ier, als hij West-Eliropa voorgoed had on derworpen. vervolgens zou oprukken naar Noord- of Zuid-Amerika. Iemand met zijn wereldwijde ambities zou dat naar alie waarschijnlijkheid hebben geprobeerd. Wij namen aan de oorlog deel om dat te ver hinderen. Zou een interventie ter wille van het voortbestaan van Israël gerechtvaardigd zijn? Een tussenkomst ver Amerikaanse troepen in ïsraël is nas: mijt: mening niet wense lijk. Ik gelorf dat het verdeeldheid zou zaaien in Anerika. Interventie in een zo verafgelegen gebied zal nooit worden be schouwd als i en oorlog-voor-het-vaderland. Vindt u dat -r in het Midden-Oosten een werkelijk belangenconflict tussen de VS en de SowJet-TJnie bestaat? Zij vinden beiden van wel, maar ik geloof dat ze zich daar allebei in vergissen Dege nen die denker, dat er wel een conflict is, gaan uit van de veronderstelling, dat de Sowjet-Unie van nature een expansieve mogendheid is. Dat is de oude veronder stelling uit de koude oorlog, die volgens mij niet juist is. Ik geloof niet dat de Sowjet-Unie Israël wil vernietigen of de Arabische staten oppermachtig wil maken, en ik geloof dat wij het omgekeerde al evenmin willen. Is de aanwezigheid van de Sowjet-marine in de Middellandse Zee een gevaar voor Amerikaanse of Europese belangen? Nee, ik maak me er niet veel zorgen over. Ik geloof niet dat zij (de Bussen) een krachtmeting willen riskeren en ik denk dat wij dat evenmin willen. Er hoeft dus geen krachtmeting te ontstaan. Het is vol gens mij natuurlijk, dat de Sowjet-Unie zich via de Dardanallen in de Middelland se Zee vertoont Moet Amerika volgens u een vloot in de Middellandse Zee hebben? Als u me die vraag 25 jaar geleden had gesteld, zou ik gezegd hebben: nee. Maar ik vind nu dat er het een en ander is ver- anderd en dat we daar beter wei dan niet aanwezig kunnen zijn, maar dat we van die aanwezigheid niet teveel gebruik moe ten maken Om op de mogelijkheden voor Amerikaan se interventie terug te komen: zou in de wereld van vandaag een interventie in het Caraïblsche gebied, ter voorkoming van eer. communistische machtsovername, ge rechtvaardigd zijn? Daar valt over te praten, omdat dit gebied zo dicht bij Amerika ligt Ik zou de vraag niet in het algemeen met ja of nee willen beantwoorden. Er zou eerst bewezen moe ten worden dat het om een bedreiging gmg. Wijst tl de gedachte af, dat een communis tische dictatuur in het Caraïblsche gebied per definitie een bedreiging betekent (voor Amerika)? Ja. Ik heb het niet over een communisti sche bedreiging: ik beschouw niet het communisme zelf als het kwaad dat we be strijden. Zelfs president Nixon schijnt het anti-cam- munisme als een basis voor onze buiten landse politiek te hebben verworpen. Wel ke rechtvaardiging hebben we dan nog voor een buitenlands beleid dat rekening houdt met de mogelijkheid van interven tie? Ik heb anti-communisme nooit een goede basis voor de buitenlandse politiek gevon den. Dat was het ook niet. het heeft ons heel wat moeilijkheden bezorgd. De men sen vechten alleen maar goed voor de ver dediging van huis en haard, dat is de juis te basis voor het voeren van een oorlog. Het is ook de juiste basis voor een realis tische buitenlandse politiek. Nixon en Kissinger schijnen" te proberen het anti-communisme te vervangen door wat ze de diplomatie van het machtseven wicht noemen. Is dat een vruchtbare bena dering van de hedendaagse wereld? Het machtsevenwicht is een van de kern punten van de buitenlandse politiek. Nie mand moet zo sterk worden dat hij al machtig kan zijn, zo sterk dat niemand hem weerstand kan bieden. De Verenigde Staten zelf hebben er geen belang bij zo sterk te worden dat ze alle andere mo gendheden schrik aanjagen. Er moet een mogendheid zijn, die tegen ons opweegt. Woodrow Wilson heeft gezegd dat de poli tiek van het machtsevenwicht tot de Eer ste Wereldoorlog heeft geleid. Vindt u het een gevaarlijke politiek? AI dat gepraat van mensen die een machts evenwicht en invloedssferen verouderd en verkeerd vinden, hebben we te wijten aan Cordell Hull, en die had het te wijten aan ik geestdriftig pro-Nixon ben. Wat hij ge daan heeft, is van historische betekenis: Nixon heeft Amerika eon dienst bewezen, die historische gezien noodzakelijk was om te voorkomen dat Amerika zou worden op geblazen of uiteen zou vallen. Beschouwt u Nixons verpletterende over winning op McGovern alleen maar als een persoonlijke zege, of als iets dat dieper ;ing ais een afwijzing van de filosofie van de 'New Deal' en de 'Great Society'? Ik heb het gevoel dat wat bij de laatste presidentsverkiezingen is gebeurd, bij alle verkiezingen in hoogontwikkelde moderne industriële maatschappijen gebeurt, wan neer een politiek wordt verworpen, die in de grond berust op de filosofie van de Ja- cobijnen of van Rousseau. Daarmee bedoel ik het geloof, dat de mens in wezen goed is, dat hij tot volmaaktheid kan worden gebracht door zijn omgeving volmaakt te maken, en dat die omgeving volmaakt kan worden gemaakt door de grote massa, via belastingen, geld te laten uitgeven voor de verbetering van hun omgeving. De moder ne samenleving aanvaardt die filosofie niet. Ze vertegenwoordigt iets dat in de mense lijke samenleving niet te bereiken valt. Deze ideeën zijn filosofisch en moreel on juist De mens is niet goed van nature, en zijn natuur kan ook niet met economische middelen tot volmaaktheid worden, ge bracht. De Jacobijnse filosofie wordt in ie dere ontwikkelde samenleving verworpen, omdat ze erop gericht is via belastingen en staatsuitgaven het onmogelijke te doen. Vindt u bet ongewenst om te proberen via de^Jsegenn?'«»?kdeéveïMidemngen van.wel- zijn uiterst gebrekkige opleiding. Franklin Roosevelt meende dat hij het om politieke redenen moest overnemen Dat was totaal verkeerd. De Amerikanen is ten onrechte geleerd, dat woorden als 'machtsevenwicht' en 'invloedssferen' onfatsoenlijke woorden zijn. dat ze staan voor iets dat verkeerd zou zijn voor Amerika. Er zijn mensen die zeggen dat er, als ge volg van Vietnam, een gevaar voor isolati onisme of neo-isoiationisme bestaat. Ge looft u dat? Ik zie dat gevaar helemaal niet Amerika nen willen altijd de eerster: en de groot sten en de besten zijn Dat is heel Ameri kaans en daardoor proberen we in de we reld een steeds grotere rol te spelen, tot dat iemand ons tegenhoudt, zoals in Viet nam gebeurd is. Er zijn nog altijd ongeveer een kwart mil joen Amerikaanse militairen in West-Eu- •opa. Is dat nodig? Ik heb lange tijd gemeend dat Eisenhower gelijk had, toen hij deze troepen vermin deren en uiteindelijk geheel terugtrekken wilde. Maar nu komt de aandrang om ze daar te houden van de Europeanen. Het is een van de manieren om geen geld uit te geven. De Europeanen zijn er zo aan gewend geraakt dat hun militaire be hoeften door de VS worden betaald, dat ze de gedachte om er zelf voor t( moeten be talen, niet kunnen verdragen. Dat ligt ook aan ons. Wij hebben hen geleerd te gelo ven, dat wij graag hun rekeningen beta len» en ik vind dat ze over die gedachte heen moeten komen dat is een van de redenen waarom ik zo op Willy Brandt ge steld bet Ik sta achter de pogingen van senator Mansfield om terugtrekking van onze troepen in Europa af te dwingen. Hoe beoordeelt u Kissinger als diploma tiek strateeg? Ik bewonder hem zeer. Dm één ding te noemen: als onderhandelaar en actief di plomaat beschikt hij over een onmisbare sugenschap die vaak vergeten wordt: hij heeft uithoudingsvermogen hij is er fysiek voor toegerust Onderhandelen is iets zeer vermoeiends, en niemand die li chamelijk zwak is, kan een goed diplomaat zijn. Kissinger is in staat om altijd maar te zitten praten en altijd maar te luiste ren, en die eigenschappen heb je nodig. Hij is ook uitermate goed onderlegd en hij weet uitstekend wat er omgaat in de moderne diplomatie. Dat is aen welkome aanvulling. Er zijn ar al heel wat geweest, die vanuit het Witte Huis het ministerie van buitenlandse zaken hebben geleid» maar weinigen van hen wisten er zoveel van als hij. Nixon is nu ruim vier Jaar president. Hoe beoordeelt u zijn werk? In de Amerikaanse geschiedenis is hem de rol toegevallen van degene die de overdrij vingen uit de romantische periode van het Amerikaanse imperialisme en de Ameri kaanse opgeblazenheid uit de weg moest ruimen en tot bescheidener proporties moest terugbrengen. Opgeblazen beloften, opgeblazen hoop, de 'Great Society', de Amerikaanse oppermacht dat alles moest worden ingekrompen omdat het on ze macht en. de i-raktische mogelijkheden te boven ging. Het is Nixons rol geweest, daarvoor te zorgen. En ik vind dat hij het. er, over het geheel genomen, heel goed af heeft gebracht, Ik heb Nixon in 1968 gesteund en ik heb in 1972 aan hem verre de voorkeur gege ven boven McGovern. Dat betekent niet dat ging om hervormingen: te verwezenlijken, die verkeerd'is, maar de ideologische of fi losofische inhoud van de pogingen waar ik het zojuist over had. Daar ligt het grote misverstand in het geloof in. de moge lijkheid om de mensen via overheidsoptre den te vervolmaken. Vertegenwoordigde McGovern deze filoso fie? Ja. McGovern geloofde in alle conclusies die uit deze filosofie kunnen worden ge trokken, en voor zover hij ze veelbelovend vond. verdedigde hij ze. Bij de verkiezin gen hebben de mensen zelf laten merken, dat ze er niets van moeten hebben. Dit is een filosofie die sinds de 18e eeuw een min of meer overheersende positie in de westerse wereld heeft ingenomen. Genera ties lang zijn de mensen ervoor bezweken. Maar nu wordt ze bijna overal afgewezen. Als deze filosofie verworpen is, betekent dit dan dat dc overheid minder mi ingrij pen in het leven van de mensen? Nee, Ik zou niet willen beweren dat het betekent dat er minder ingegrepen wordt Maar het maakt heel veel uit of je vindt dat je de mensen tot volmaaktheid kunt brengen dan wel dat je ze verbeteren kunt. Wat verworpen is, is het geloof in de regering als een instantie die de men sen kan perfectioneren. Deze kijk op de aard van de samenleving heeft ons zeker sinds Woodrow Wilson in zijn greep ge had. Nu is die gedachte verworpen, dat je de regering zou kunnen gebruiken (door baar te beheersen, door de meerderheid te verwerven of door bruutweg de macht te grijpen) om datgene te doen waarvan de onmogelijkheid volgens mij intussen door de geschiedenis bewezen is. Deze afwijzing kar: soms de vorm van fascisme aannemen. Dat ïs hier niet gebeurd. Bij ons heeft ze de vorm van het Nixoniaanse Republica nism- aangenomen. Maar een verbastering of zelfs een meer extreme vorm daarvan zou tot fascisme kunnen leiden, net zoals fascisme kan leiden tot nazisme. Nixon heeft de sociale programma's van de afgelopen vier jaar aangevallen Beidt dat niet tot een cynische verwaarlozing van de armen, de misdeelde» en degenen die in de kou staan? Ik dacht dat: deze programma's hun geen hoop boden. Deze programma's waren zeer overdadig, zoals je dat in elke hoogontwik kelde samenleving ziet. Maar in de onze wekten ze extra ergernis omdat de over dracht van geld van bezitters naar bezitlo zen hij ons in feite betekent: overdracht van blank naar zwart Dat was eer oorzaak van diepe verdeeldheid; het heeft in dit land veel kwaad bloed gezet Maar als de regering geen belangrijke rol speelt welke hoop is er dan voor de mls- deelden? Ik .aanvaard Nixons filosofie niet Maar geer énkele regering kan de mensen op voeden. Dat moeten ze zelf doen. Het ge loof dat de regering dat kan doen, is een van de grote illusies van onze tijd. Kunnen de misdeelden, in een maatschap pij als de onze, economische en sociale ge lijkheid bereiken? Dat weet ik niet. Niemand weet voldoende om die vraag met ja of nee te kunnen be antwoorden. Is het doelmatig om niet zozeer de oorza ken van b.v. armoede te bestrijden als wel de symptomen? Kan iemand te weten komen wat de oorza ken zijn? Er zijn vele oorzaken: luiheid, verkwisting. Dat zijn trekken die de mens eigen zijn. Sommige van die trekken ma ken hem arm, andere rijk. Moeten we dan snaar berusten in de be staande toestand? Ik vind van niet, helemaal niet, We moe ten juist hard werken. We moeten de za ken praktisch aanpakken en in overeen stemming met de mogelijkheden van de mens. Wat denkt u van dc toekomst van de par lementaire democratie? Ik geloof dat dit systeem, naarmate de be volking groeit, technisch gezien steeds minder uitvoerbaar wordt. Aristoteles heeft lang geleden gezegd, dat een goede stad een zodanige omvang moet hebben, dat het menselijk oog de grenzen ervan kan zien. In onze massa-democratieën heb ben we een grens overschreden. Samenle vingen die zo volkrijk zijn, zijn niet in staat zichzelf te regeren. Dus u beschouwt de parlementaire demo cratie als... Als een ongewis experiment. Er: als een historisch intermezzo mis schien? De parlementaire democratie was het pro- dukt van een hiërarchische maatschappij die veel eenvoudiger was dan de onze en veel minder mensen telde, Of het stelsel ook hanteerbaar is c-nze massale democra tieën, weet ik niet. Ik betwijfel het zeer. Welk alternatief ziet u dan? Ik geloof dat niemand eeri alternatief ziet. Ik beschik in elk geval niet over een won dermiddel. Dat was een heel Amerikaanse vraag die u daar stelde. Ik zal u eens wat zeggen: een deel van de illusie van wat ik kortheidshalve het Jacobinisme noem, is, dat er voor ieder kwaad een geneesmiddel is, en voor elk probleem een oplossing. Een heleboel dingen zijn niet op te lossen. Het interview met V/alter Lippmann, en de inlei ding, bevatten enkele persoons- en Zaaknamen die sommige lezers misschien graag verduidelijkt zien. We lichten ze hier toe in de volgorde waarin ze in het verhaal voorkomen: Wilson, Thomas Woodrow: president van de VS var 1913 tot 1921. Goldwatcr, Barry: rechtse Amerikaanse senator die bij de presidentsverkiezingen van 1964 verplet terend werd verslagen door Lyndon B. Johnson. Koreaanse oorlog (juni 1950juli 1953): oorlog tussen Noord-Korea, gesteund door China, en Zuid-Korea, gesteund door de Verenigde Naties, wier troepen goeddeels door Amerika werden ge leverd. Hitler, Adolf dictator van Duitsland van 1933 tot 1945, toen hij, aan hef eind van de door hem be gonnen en verloren Tweede Wereldoorlog, zelf moord pleegde. Dardanellcn: de oude Hellespont, een nauwe zee straat tussen Europa en Klein-Azië, de toegang tot de Zwarte Zee. Carlbiseh gebied: een eilanden-gebied ten zuidoos ten van het oosten van de VS, dat o.a. rfe Bahama- eilanden, de Antillen, Haiti, Cuba en Jamaica om vat. Huil, Cordell: Amerikaans minister van buiten landse zaken van 1933 tot 1944. Roosevelt, Franklin D.: Amerikaans president van 1933 tot 1945. Eisenhower, Dwight D.: in de Tweede Wereldoor log opperbevelhebber van alle geallieerde troepen in Europa, en van 19531961 Amerikaans presi dent. Great Society: de mooie samenleving die de Ame rikaanse president Johnson (1963—1968) voor ogen stond. New Deal: het sociale er, politieke programma dat de Amerikaanse president F. D. Eoosevelt (zie bo ven) van 1933 tot de Tweede Wereldoorlog liet uitvoeren om de gevolgen van de grote depressie van 1929 te bostrijden. Rousseau» J-J. (17121778): Frans filosoof die overtuigd was van de natuurlijke goedheid van de mens en die het gevoel en de emotie hoger schat te dan het verstand. Jacobijnen: leden van een extremistische politieke club, gevormd tijdens de Franse revolutie (1789). Liberals: progressieve Amerikanen, die, als zt Ne derlanders waren, waarschijnlijk niet tot de WD zouden behoren. Aristoteles: Grieks filosoof (384322 voor Chr.). Isolationisme; streven van een (grote) mogend heid om zich in politiek opzicht zoveel mogelijk afzijdig te houden van de rest van de wereld.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 17