m Hl &HT'd 1 8HÉi ■lllillii m 4 s iMiP «1 fel £16 TR'OUiW/KW.ARTET ZAfflEKDiAG 18 AUGUfSTiUiS 1973 KUNST T17/K17- i m :PoI Bury: 'Koekepan met eieren', 1969 Daniel Spoerri: 'Ontbijttafel', 1970. jdoor G. Kruis ^Consumptiedwang OM Valstriktaferelen Verteerbaar agsSsSfflS «IS? ÏM3B si»» DANÏE SPOERRI Peter Ohlow: 'Can Can-been', 1972. ;door J. van Doorne Mysterie Een van de karakteristieke wer ken van De Chirico: De Trouba dour uit 1916. Freud Magisch-realisten ii KUNST 111 OP TEETEN... lEat-art, eetkunst, ter gelegenheid Ivan de ingebruikneming van de Jniemv-e feoffie-ruixnte, daar en |in de hal van het Centraal tMuseuxn in Utrecht. Zomaar een dertigtal objecten, begeleid door een heel eenvoudig jstcnciltje, waarin, om maar ineens met de deur in huis te vallen, weer een maximum aan wazige wijsgerigheden op twee jpagmaatjes geperst is. ft Zal best wel weer goed bedoeld zijn, maar waarom toch altijd, bij alles, direct dit soort uiterst 'serieuze benaderingen. De opzet Van deze tentoonstelling was Vonder meer leuk: een nieuw restaurantje, dus eat-art. Omschrijf dat een beetje afstandelijk, 'n tikkeltje badinerend en het - publiek, vooral ook het onwennige publiek, in deze zomertijd zal het allemaal wel grappig, een vondst irinden en het heel gewoon, met een ^glimlach bekijken. .'Maar nee hoor, nadat èr duidelijk is gemaakt, dat eat-art objecten betreft, ;die helemaal uit eetwaren of snoepgoed bestaan ('die veelal samengdsteld zijn uit voor •konsumptie bestemde grondstoffen of produktenen dat de term geïntroduceerd werd door Daniel Spoerri barst men pas goed los in het .museale mandarijnentaaltje: 'In de eat art worden konkrete figuratieve slementen benut om door middel van tisolering en vervreemding door opeenstapeling, gedeeltelijke .vernietiging, verandering enz. de Consumptiedwang te doorbreken. De .dingen verschijnen ondanks hun jpreciese figuratie toch onwerkelijk tomdat ze losgemaakt zijn uit hun Causaal verband. Zij worden tot aronisch-provokatieve tekens. Op deze wijze brengt de eat-art een verwarrend effect teweeg bij de toeschouwer een daagt uit tot kontemplatie. In de bezinning op de westerse welvaartsmaatschappij, waarin sommigen begonnen zijn het gedachteloos en onverantwoord konsumeren van een overvloedig aanbod aan te klagen, is zonder twijfel een van de kiemen tot het ontstaan van de eat art te zoeken'. Daniel Spoerri eigenlijk Daniel Isaak Feinstein, 1930, Galati, Roemenië die eerst missionaris In Tibet wilde worden, die fruitverkoper, kellner, dichter, kok en eerste danser bij de Opera van Bern was, begon er mee. Hij verkocht, dat was al in 1961 en toen ontstond ook de naam eat art, gewone kruidenierswaren in een kunstzaal te Kopenhagen, maar die waren wèl gestempeld 'Attention Daniel Spoerri Oeuvre d'arf, Opgelet kunstwerk! Toen, zegt men, tegen gewone winkelprijzen. Rijk zal je wezen wat zo'n pak lucifers of zo'n blikje tonijn nu opbrengt Zo bevindt zich ook een kast met - kruiden, met als enig extra een handtekening van Spoerri, in het Moderns Museet te Stockholm. Later, na 1963, begon'ie met zijn 'tableaux-pièges', valstrikschilderijen, valstriktaferelen. Hij lijmt daarvoor stukken 'dagelijks leven' vast Iemand bijvoorbeeld geeft een dinertje voor een paar vrienden.Tijdens zo'n zitting krijgt de tafel een nogal verwarrend aanzien. De een heeft nog wat op zijn bord, de ander heeft net z'n sigaret uitgemaakt in een restje soep en de derde heeft een ongelukje gehad met de slasaus of, nog beter, met de tomatenketchup. Op zo'n moment roep Spoerri dan: 'Stop!' (Met andere, meer museale woorden: hij doorbreekt nu de consumptiedwang). Iedereen houdt op en Spoerri slaat nu aan het lijmen. Alles wordt aan alles vastgeplakt en daarna is het kunstwerk gereed en kun je het tafelblad (zonder poten uiteraard) als een schilderij tegen de muur hangen. Op de tentoonstelling in Utrecht is er een eenvoudig ontbijtje te zien, dat op deze manier tot stand kwam. Verder van Spoerri enkele van zijn befaamde broodddegobjecten: damesschoenen, kinderschoentjes, 'n paar sandalen en een vogelkooitje waaruit bol gerezen brood puilt In die 'vormen' zijn ze kennelijk ook gebakken. '(Op deze wijze brengt de eat art een verwarrend effect teweeg bij de toeschouwer en daagt uit tot kontemplatie'). Andere voorbeelden van deze 'verteerbare' kunst: zoetig, zoals 'Candy* van Arman, snoeperige marsepeinen vrouwebeetjes achter plexiglas; een beetje zouteloos zoals de 'Met spaghetti gevulde Balans- macaroni' van André Thomkins, één stukje spaghetti in één pijpje macaroni, geplakt op grauw papier, hoe komt zo'n man er op, of ronduit smakeloos zoals Güntdr Weseleris 'Ademobjekt', een vies stuk brood waaruit een stuk steekt, dat duidelijk een schadelijk knaagdier suggereert. Pol Bury's 'Koekepan met eieren' zal maar weinig bezoekers opvallen; ze staat helemaal achteraan op de bar in de koffiekamer, alsof het zo hoort. Ze dansen een beetje in de pan en t enige h. dat er misschien nu en dan zich iemand afvraagt wat die ober toch bezielt, want wie bakt er nou eieren met schaal en al. De kunstenaars die chocolade gebruiken, zoals Bemhard Luginbilhl ('Vleugelmoervormige figuur van chocolade' en een uigewerkte voorstudie daarvan) en John Giomo ('chocolade gedicht') brengen al heel weinig variatie in dit artistieke menu: banketbakkers maken al heel lang veel gekkere en mooiere dingen. Ik heb zo'n chocolade autootje dat je vroeger op Sinterklaasavond kreeg eens maandenlang bewaard. Dat was natuurlijk maar een multiple Nee, dan Diter Rot, die laat het, net als zijn 'Spiegel'-worst (een worst waarop een kop van het weekblad 'Der Spiegel' geplakt is in plaats van een etiket) en zijn blauw gïVerfde hompjes kaas, tenminste lekker beschimmelen. Van Rot heb ik destijds op de grote tentoonstelling in Den Haag 'Zonsondergangen' gezien, !w ui «S'SK.n.i jr-bAu. j«1i J-i V fc.'"" T. ^"'"'bïcuuL.P1 Bi lMtiuuHËSi$E-P92l£ ÖLr*fifcnJsf2ï.§H®lir f r-m v.-- ':V. "H-^inSkr'F. T< p£.. gewone, traditionele voorstellingen, alleen was de zon dan een plakje (uiteraard op den duur bedorven) worst, en landschappen, die hij met smeerkaas op schuurpapier schilderde Die werden vanzelf mooi van kleur. Als je een keer een half afgekloven haring aan een touwtje met certificaat van echtheid, getékend door prof. Joseph Beuys, nu wereldhervormer, oplage 25 stuks hebt zien verkopen voor tweehonderd mark, kijk je van dit soort projecten niet lae&r op. Wel telkens weer van de kunsthistorische begeleiding, ook nu weer: 'Zijn (Diter Rot's) produkties vertonen het -wezenlijke kenmerk van de realiteit als verandering, waarbij het schimmel-' en rottingsproces tot provokatief-satiiisch tijdsdokument van de levensmetamorfose wordt*. Zo'n gezwollen tekst kun je voor mijn* gevoel niet met goed fatsoen de vaak toch al wat verbaasd binnenkomende zomerbezoekers in de handen - drukken. Dat is een tegendraadse manier van bezoekerswerving. Nogmaals, het is gewoon een leuke, toepasselijke tentoonstelling; -waarom dat gratis gidsje ook niet een beetje feestelijker gehouden? Dat engagementsgedoe eromheen, doet modidus, sterker: onecht aan. Dat bijvoorbeeld kritiek op het 'gedachteloos en onverantwoord konsumeren van een overvloedig aanbod' een van de kiemen zou rijn van de eat art is, met permissie, je reinste onzin. Dat eat art een heleboel ludieke mogelijkheden biedt is een heel andere zaak. GEDAAS i W - A Maar waarom toch. altijd dat gedaas eromheen? 'k Zal, ook nooit dat verhaal vergeten om die 'ice-boxes' van Woody van Amen. Gekke apparaten, voorzien van een koel-motor, die de steeds veranderende boeiende vormen van de ijsafzetting te zien gaven. Kunst of geen kunst, doet er niet toe. 't gaf een leuk speels Affect Maar dan las je plotseling, dat je,toch met geëngageerde, kunst te maken had.- - Slogans als: 'verzet tegen de consumptiemaatschappij, anti- consumpöemachdne';'-je kunt er immers nog geen pilsje in koud houden1. En: 'telkens koopt hij de kunstenaar weer een koeimotor en ontneemt die de kans bij te dragen tot het Gerieflijker Leven'. De kunstenaar zelf zou het overigens niet graag zonder dat koude pilsje doen Kunstenaars moeten hun kunst verkopen om te leven. Ook deze kunstenaars, die dan hun kritiek op de consumptiemaatschappij voor veel geld slijten aan het 'establishment' d'd enige groep, die kunst die 'in' is, betalen kan om daarna deel te kunnen hebben aan die maatschappij. Dat is, om in de sfeer te blijven, wat wel eens briefstuk-socialisme genoemd is Bekijk deze eat art in Utrecht en denk er eerlijk het Uwe van. Het machteloos dromen van Giorgio de Chirico Dat er een geheel andere zintuigelijbe ervaring van de werkelijkheid dan de onze denkbaar is, zal wel niemand ontkennen. Maar dat wij, mengen, die andere ervaring niet kunnen ondergaan, moet eveneens als juist worden erkend. Wij zijn gebonden aan onze zintuigen. Want onze ervaring hangt af van onze structuur; zij is uniek, zoals de mens uniek Ï6. Toch kan de mens, en ook dét be hoort tot zijn mogelijkheden, buiten de ervaringswereld van zijn zintuigen treden. Hij kan dat doen door de 'ge wone' wetenschap, én door de meta fysica te beoefenen. De wetenschap leert de mens, dat een stuk ijzer dat zich aan zijn ogen en handen voor doet als ware, harde en onbeweeglijke materie, in feite niet anders is dan een onvoorstelbaar lege wolk van deeltjes, die zich met onvoorstelbare snelheid ten opzichte van elkaar be wegen en bijeengehouden worden door krachten en wetmatigheden waarvan wij de oorsprong niet ken nen. Maar wat is 'in feite'? Is de menselij ke ervaring dan bedrieglijk? Natuur lijk met. En dat 'natuurlijk' moet dan letterlijk genomen worden. God, of voor wie niet in Hem gelooft, de Gro te Scheppingskracht, heeft gewild, dat de mens zijn wereld zou ervaren zoals hij die ervaart. Die ervaring is open baring. En tegelijkertijd verhulling. Maar zoals de mens die brok ijzer er vaart, zo is dat stiu ijzer. De wetenschap voegt aan dat beeld van het zijn der dmgen eigenschap pen toe die verborgen zijn voor de naïeve ervaring. En ook de bovennatuurlijke ervaring doet dat. En die is veel moeilijker te omschrijven. Het is mogelijk, de stof te ervaren zonder weet te hebben van haar atomaire structuur, het is echter niet mogelijk, het bestaande slechts te ervaren als resultaat van onze zintuig lijke waarneming. Onze geest ervaart méér. Religieus uitgedrukt: God open baart zich m de natuur en dat ervaart de mens in zijn diepste wezen. Men kan dat een mystieke beleving noemen. De mens ervaart dat er een werkelijkheid échter en in de werke lijkheid is. Het heelal is één groot mysterie. Zo het heelal uit slechts één waterstof-atoom zou bestaan, dan nóg zou dat heelal een groot mysterie zijn. Het gaat niet om veel of wefinig, maar om het bestaan als zodanig. Het spreekt vanzelf, dat de mens ge tracht heeft, uitdrukking te geven aan zijn mystieke ervaring. In alle cultu ren vindt men dat, ook in de meest primitieve. Ja, juist in de primitieve culturen. Een machtige, grillig ge vormde boom was voor de primitieve mens méér dan een schepsel; de pri mitieve mens ervaarde het mysterie van die boom. Die boom werd dan ook de woonplaats van een god, ja die god zélf. Het kan niet anders, of de Westerse WWfe. - niWj. tl.- mens zou, na te zijn teleurgesteld in het rationalisme, de mystiek der din gen, het mysterie van het geschapene, weer herkennen en ondergaan. Er loopt een duidelijke ontwikkelingslijn van het realisme via romantiek en ex pressionisme naar het sur-rea!isme. Tot de grote sur-realisten behoort Gi orgio de Chirico, die vooral als schil der bekend is. Het is een grote fout, te denken, dat als men maar knap genoeg is en een sur-realistisch kunstwerk 'duiden' kan, men op het spoor is van het ge heim van het bestaan. Het sur-reahs- me openbaart het mysterie van het bestaan niet, bet openbaart de ver wondering van de kunstenaar over dat bestaan. Wie een sur-realistisch kunstwerk met Freud te lijf gaat, kan wel interessante ontdekkingen doen, maar die hebben betrekking op de kunstenaar en niet op het afgebeelde: het bestaan blijft er even onbegrijpe lijk door. Er wordt heel wat getheoretiseerd over sur-realistische kunst en dat dik wijls op een manier waaraan voor geen zinnig mens een touw vast te knopen is. Het is ongetwijfeld waar, dat de sur realist op zoek is naar een andere werkelijkheid, die hij ervaart maar niet betrappen kan. Maar er spelen ook heel andere, minder geheimzinni ge zaken mee, zoals het plezier in het scheppen van bizarre vormen. Ook speelt het verlangen mee, de zintuig lijk waarneembare werkelijkheid te ontmaskeren, iets dat voor mij een zinloze handeling is omdat die tot mislukken is gedoemd. De Chirico is weer van zijn sur-realis- tische schreden teruggekeerd. Zijn schilderwerk is heel bekend; veel minder bekend is zijn literaire werk. Giorgio de Chirico is in het Griekse Velos geboren, waar zijn vader als in genieur werkte. Dat was in 1888. Na de dood van zijn vader keerde het ge zin naar Italië terug. In 1925 is hij weer eens in Parijs; daar leert hij de sur-realisten kennen en in die stad schrijft hij ook zijn eerste, grote lite raire werk: 'Hebdomeros', Het werk was al spoedig onvindbaar. In 1964 kwam het opnieuw te Parijs uit; het werk bleek niets van zijn verrassende vitaliteit verloren te hebben. En thans is de Nederlandse vertaling uit gekomen. Het is, dat moet gezegd, een boeiend boek, een fascinerend boek. Het is een lange droom, die, zoals de echte droom dat doet, een werkelijkheid op bouwt die zich niet stoort aan tijd of plaats: elke belevenis «erglijdt in een andere zonder dat van een logische ontwikkeling sprake is. Hebdomeros gaat met twee vrienden door het leven. Jeugdherinneringen zijn in de droom verwerkt, maar ook bepaalde inzichten en gevoelens, die meestentijds vijandig zijn ten opzichte van het normale bestaan. Nu is 'Hebdomeros' met een echte droom; hij is geméékt. Het knappe van het boek is ongetwijfeld, dat de roman als een echte droom aandoet. De grootste kwaliteit van het boek is voor mij, dat het blijk geeft van een ongelooflijk veelzijdige inventiviteit, een boeiende vrucht van een onge breidelde fantasie. Het maken van vreemde zaken die goen nut hebben dan dat ze verbazen en dus genot geven, is geen ijdele ar beid, maar nadert die toch dicht. Verschillende auteurs wijzen erop, dat Chirico een nieuwe mythologie zou hebben geschapen, waarin hij sporen van de oude mythologie zou hebben opgenomen. Nu zit de mensheid be paald niet op een nieuwe mythologie te wachten. Maar dat is het ergste niet. Wat vreemder is, is dat men spreekt van het scheppen van een mythologie. En dat gaat nu eenmaal niet. Een mythe wordt niet gemaakt; een mythe ont staat buiten de wil van de mens om; zij kan echter wel als zodanig ontmas kerd worden, namelijk tot onherken baar geworden overlevering van enig feit of inzicht Ik geloof, dat het meeste van wat over De Chirico's sur-realistische werk geschreven is, metafysische bom bast is. Over blijft, dat hij en andere sur-rea listen, begaafd met een grote fantasie en behept met het verlangen tot het scheppen van bizarre vormen, zich een diepte aanmeten die zij niet bezit ten. Ik neem aan, dat rij tevens trach ten uit te drukken, dat rij in de wer kelijkheid het mysterie vermoeden. Maar zij worden slechts vervuld van wrok en niet van verwondering. Wat voor de primitieve mens dodelij ke ernst was, namelijk zijn ervaring van het bezield rijn van alle dingen en de aanwezigheid van onzichtbare machten (primitieve religie), is bij fi guren als De Chirico verworden tot een nogal snobistisch spel. Veel meer dan de sur-realisten heb ben de magisch-realistea die 'andere' werkelijkheid voelbaar gemaakt. Bij hen geen wrok, geen opstand, maar een verwondering die tot verrukking leiden kan. De Hebdomeros van de roman is geen moderne Homeros, zoals die titel sug gereert. Wel dwaalt hij door vreemde streken en beleeft vele avonturen, maar hij komt niet thuis. Hij kan hoogstens wakker worden en weer iets nieuws proberen. Wat De Chirico dan ook gedaan heeft Giorgio de Chirico: 'Hebdomeros'. Oorspronkelijke titel: 'Hdbdomeros, ie peintre et son génie chez l'écrivain*. Vertaald door Bertie Turkstra-Hey- mann en Laurens Vancrevel, welke laatste het boek van een Nawoord voorzag. Meulenhoffreeks. Met bio- en bibliogafische aantekeningen. Paper back. Aantal pagina's 158. Prijs 8.90.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 17