Vandaag Beroepingswerk vjrfe M/ FLEVOHOF Im'U' - wï&*l r%r-A föasat- i ilSpg|fefr if.-- Trouw K wartet door Afdert Schipper Wereldwinkel Hervormend bloemen, planten dieren i 1 V-/ÉV n Met z'nallen naar buiten. Heerlijk, Maak er een feestdag van. TBODW/^WLAiRTET ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1973 KERK T2/K2 AMSTELVEEN De zangkoren yaii de gereformeerde kerk van Amstelveen/Buitenveldert gaan deze winter Colombiaanse liede ren zingen. Een toneelgroep van die kerk neemt waarschijnlijk een stuk geëngageerd Colombi- aaas straattoneel op het repor- toire. Dat komt doordat de kerk via de actiegroep Colombia en met hulp van het algemeen dia- konaal bureau van de gefefo. meerde kerken (adb) een mooie relatie bezig is op te bouwen met de boerenvakbond Anuc in Co- lombia. De gereformeerde kerk van Amstel- ve en/Buiten veld e rt is een van de 'goede gevers' van het adb; dat komt natuurlijk doordat in die gemeente nogal wat 'geld zit', maar toch ook omdat dit geld kennelijk in handen is van mensen, die wat voor anderen over hebben. A'veen/B'veldert is bij voorbeeld een van de gemeenten, die twee procent van hun budget voor ontwikkelingssamenwerking afstaan, Daarnaast 'doet de kerk nog aan aller lei andere projecten', zoals dat heet In 1972 waren twee van zulke projec ten afgesloten: Steun aan de Neder landse verpleegster Jeanne van Kamp in Pakistan en aan de Ned. landbouw- ir. Hekstra in India. De Amstelveners vroegen zich af wat het volgende zou zijn. Ze zochten naar een duidelijke bijdrage aan het bevrijdingsproces in de wereld. Dat Idee leefde sterk bij de plaatselijke werkgroep kerk en ontwikkelingssamenwerking. Ik heb met enkele leden van dezo groep en een paar mensen van de actie Colom bia een gesprek gehad, waarin de ac tie van A'veen/B'veldert nog eens in detail werd doorgenomen, want er zijn misschien nog wel meer kerken, die belangstelling hebben voor werk van dit type. Van de kant van de ac- tie Colombia waren aanwezig leteke Wittevèen,'Leon.Weeber en Rob Smit Doyzentkunst en uit Amstelveen Mient Jan Faber en Klaas van Gelder- en. De Amstelveense groep kerk en.ont wikkelingssamenwerking heeft zich al meer met acties beziggehouden. Een paar jaar geleden zijn zij een regelma tige discussie aangegaan met de plaat» selijke politici van de ARP, de KVP en de CHU over de subsidie-aanvrage van de wereldwinkel. Deze contacten leidden tot een bredere aanpak van de ontwikkelingsproblematiek in de j plaatselijke gemeente. Deze actiegroep was het ook die de gereformeerde kerk van A'veen/B'veldert 'lastig viel' met de twee procent voor ontwlkke-,. lingssamenwerking en de vraag naar een bevrijding bevorderend stuk ont wikkelingswerk. Toen kerk en ontwikkelingssamenwer king in 1971 aankwam bij de Amstel- veense diakenen met het voorstel zich gezamenlijk te bezinnen op een nieuw hulpproject, besloten zij een gesprek aan te gaan. Aan dit gesprek deden mensen mee van de diakonie, de zen- dings- en evangeL-;aüecomrnissie en kerk' en ontwikkelingssamenwerking. Het heeft meer dan een jaar geduurd. De gespreksgroep splitste zich in twee delen. Het ene deel hield zich bezig f met een onderzoek naar bijbelse grondnoties .over het handelen van de gemeente en de anderen gingen op basis hiervan zoeken naar een con creet project. Tijdens de voorbereiding van het pro ject is in de voorbereidingscommissie een. stuk opgesteld met de normen waar zo'n project aan moest voldoen. In de eerste plaats was men het er over eens dat het project maatschap- *v' De boeren van Colombia behoren tot de allerarmsten pij-hervormend moest zijn. Maar voorts vond men het ook nodig dat door het werk aan dit project ook in de kerk van Amstelveen iets zou moe ten veranderen. De voorbereidings groep stelde zich in contact met het algemeen diakonaal bureau (adb). Dit stelde voor geld in te zamelen voor de slachtoffers van een hongersnood op Soemba. Maar dat stuitte af op de hoop van de Amstelveners het projekt te verbinden met een stuk ontwikke lingswerk in eigen huls. In die periode kwam kerk en ontwik kelingssamenwerking via een krante artikel in aanraking met de actie Co lombia, die steun zocht voor de boe renvakbond Anuc. De vakbond is op gezet door de Colombiaanse regering. Maar de bond ging steeds meer een zelfstandig leven leiden. Kreeg massa le aanhang en stuitte op toenemend verzet van de regering. Nog steeds zit het centrum van Anuc in een keurig regeringsgebouw in de Colombiaanse hoofdstad Bogota, maar de leden van Anuc staan'intussen bloot aan plage rijen, verhoren, arrestaties en regel rechte bedreigingen en intimidatie. Daarmee probeert de regering te voorkomen dat gebeurt waar de vak bond voor is opgericht: een herverde ling van de macht door een herverde ling van het grondbezit in Colombia. Anuc beperkt zich hierbij tot legale middelen, waarbij het belangrijkste is een wijdvertakt net van scholings- en vormingswerk onder de boeren, die in Colombia tot de allerarmsten beho ren. Voorgeschoten In feite gaat de totale diakonie van een kerk over het project waar zo'n gemeente 2ich voor verantwoordelijk stelt. Toen de voorbereidingsgroep overtuigd was van de zin van steun aan Anuc, werd in juni van het vorig jaar de diakonie bijeengeroepen. Toen viel het besluit dat de kerk van A' veen/B'veldert de Anuc zou gaan steunen. Tegelijk werd het belang on derstreept van een 'terugkoppeling', want de kerkleden vonden dat als je aan zo'n vernieuwingsproces ver weg ging meedoen, dat er dan ook in ei gen land het een en ander vernieuwd moet worden. De voorbereidingscommissie werd om gevormd in een begeleidingscommis sie. Al in een vrij vroeg stadium zeg de deze begeleidingscommissie aan de actie Colombia toe dat de Anuc mocht rekenen op 120.000 gulden, die, zo mogelijk, binnen een jaar zouden worden over overgemaakt Het is in de gereformeerde kerken denkbaar in zo'n geval de hele som te lenen van de deputaten voor het iwerelddiako- naat op basis van terugbetaling in 3 4 jaar. Die deputaten hadden nogal wat bedenkingen, tegen dit project en tegen de manier waarop het hun werd voorgelegd. Diegenen die zich door gaans met agrarischs projecten bezig hielden wisten niet zo veel van de Anuc af. Het was een boerenbewe- gïng, maar er vielen nogal eens marx istische termen te beluisteren en dat stemde de mannenbroeders enigszins wantrouwig. Doorgaans komt het adb met een pro jectvoorstel bij een kerk en nu was dat precies omgekeerd. Ds. S. S. van Dijk van het adb zei mij, dat zijn bu reau het meest bezwaar had tegen de manier waarop het project werd aan gekaart. Hij vond dat de Amstelve ners het adb een beetje voor het blok zetten. Dat de Anuc geen kerkelijke of zelfs maar een christelijke organi satie is mocht de pret niet drukken. 'Mensen die wij hier als goede gelovi ge mede-broeders beschouwen, gebrui ken daarginds al gauw marxistische termen om hun maatschappij te analyseren' zei hij mij. Maar het contact tussen het adb en Amstelveen liep niettemin vorig jaar nogal stroef. Later is het veel harte lijker geworden. Na veel heen en weer praten bleken de deputaten we- relddiakonaat bereid toen 40.000 gul den voor te schieten, waardoor de ac tie toch kon beginnen. Ds. Van Dijk: 'Ik ben kort daarna naar Colombia gereisd en heb daar gezien hoe zinvol Anuc bezig is. Ik heb met de leiders van de vakbond gesproken en ik kwam onder de in druk van hun actie. We hebben daar na meteen de rest van de 120.000 gul den voorgeschoten en overgemaakt. Die Anuc is vooral zo Indrukwekkend omdat die volksbeweging zo zichzelf is. Als er iets in Zuid-Amerlka zal sla gen, dan dit' Mient Jan Faber stelt vast dat de aar zeling van het adb heel wat kerkelijke gezagsdragers in Amstelveen, die toch al huiverig waren voor zo'n soort pro ject, aanvankelijk de boot deed afhou den. 'Ze vroegen zich af, als zo'n or gaan als het adb twijfelt, dan zal er vast wel een steekje aan los zijn'. - Informatie Op 4 februari van dit jaar, de zondag van het werelddiakonaat, begon do zaak ook voor de gemeente te draaien. Klaas van Gelderen: "Die zondag heb ben we in twee kerken een film laten zien over Colombia. Want je moet be ginnen met informatie geven. Toelich ting bij de film kwam van de Colom biaan Hector Torres, de directeur van de stichting voor solidariteit met de boeren en indianen in Colombia. Hjj isook nog broeder van Taizê. Hij moest vooral vragen beantwoorden zo als: 'Is het wel een kerkelijk project?' en 'Welke controle hebben we op het door ons gegeven geld?' In samenwerking met de actie Colom bia en het adb was een boekje voor de kerkleden gemaakt, waarin zij de belangrijkste informatie over de actie konden vinden, leteke Witteveen van de actie Colombia herinnert zich dit nog good. 'Het viel me op, dat namen als die van Camillo Torres en Cbe Guevara niet in positieve zin in bet boekje mochten staan, omdat dit da mensen schichtig zou kunnen maken', zegt zij. 1 Is er van de beoogde verandering in A'veen, door dit Colombia-project al iets te zien? Mient Jan Faber: 'Soms merk je dat wel. Er is een groep mensen, die nu ineens zegt: ja dit soort hulp is nodig. Maar een andere groep zegt: Dit beeft nieta met het evangelie te maken, dus willen we dit niet. Niet iedere predikant zal de es sentie van het project rechtstreeks naar voren durven brengen', Is het project dan bezig een soort on enigheid in de kerk van Amstelveen te veroorzaken? Klaas van Gelderen: 'Dat kun je niet zeggen. Er waren zon der twijfel al meerdere richtingen in onze kerk. Zo'n actie voor een project als Anuc verduidelijkt dit alleen maar'. Mient Jan, Faber: 'Door zo'n actie merk je dat er bij ons iets mis is. Maar de moed en de ideeën ontbreken ons nog om stappen te nemen om de situatie hier te verbeteren'. Establishment Wat voor effect heeft de actie nu voor de mensen in Amstelveen? Klaas van Gelderen zegt dat nu net het sta dium bereikt wordt dat de eerste ge volgen zichtbaar gaan worden. Er is nog heel wat verdere voorlichting no dig. Behalve de genoemde toneelclub en de zangkoren zullen in de catechi saties bij enkele predikanten ook een paar avonden aan de Anuc gewijd worden. Maar er moet meer gebeuren, vinden Mient Jan en Klaas. Mient Jan Faber: 'Op het moment zit een van de medewerksters van de Colombia-actie in dat land. Ze liet ons weten dat do Anuc-mensen haar hadden gevraagd, wat voor lui dat nu eigenlijk zijn die hun geld sturen. Of dat mensen zijn, die zelf ook in een bevrijdingsproces zitten, of dat het zomaar een stukje establishment is, dikke burgers die wat geld uit hun overvloed afschui ven. Over deze vraag gaan de begelei dingsgroep en de dominees zich bui gen." Mient Jan: 'Er zullen in de ge meente ook wat gesprekken moeten komen over samenlevingsvragen op basis van de bijbel. Kerk en ontwik kelingssamenwerking is bezig met een studie over ons uitgavenpatroon. Waarom je bepaalde uitgaven doet en andere nalaat en zc.' Klaas van Gelderen: 'Veel van de weerstanden tegen het Anuc-project komen, denk ik, doordat wij aanvoelen dat er in Nederland en in ons eigen levenspatroon iets verkeerd zit. Dat willen We liever niet zien. En omdat dit project ons daarmee confronteert, willen we er nog niet goed aan. Wij geven, liever zo, dat we er tenminste een warm gevoel aan overhouden.' Loon Weeber (actie Colombia) is evenwel nogal gefascineerd door het feit dat een kerkelijke gemeente, waarvan hij het eerst eigenlijk niet «IS Colombiaanse handwerker had verwacht, toch bezig ging met zo'n project Telkens als je het pro ject aan de orde stelde, zag je dat de mensen persoonlijk reageerden. Voor al de leerdienst, die Is gehouden, had niveau.' Meegaan leteke is het met hem eens. 'In het begin wekte het bij mij nogal weer zin, dat die mensen steeds maar weer met ethische bespiegelingen aankwa men. Maar via de groep kerk en ont wikkelingssamenwerking hebben wij gemerkt, dat ook die mensen, die met het evangelie bezig zijn, van zichzelf weten dat zij in een proces verwik keld zijn. Wij hebben een meer maat- schappij-critische achtergrond en wij zien onszelf ook in zo'n proces zitten. Globaal willen we hetzelfde: een mens waardige samenleving. Dat maakt het voor mij makkelijker, ook met men sen die steeds heel expliciet de func tie van het evangelie aan de orde stel len, een heel eind mee te gaan.' Zie voor een uiteenzetting over de boerenvaldbond Anuc de bui tenlandpagina. MENSEN GAAN VOOR DINGEN Vtees was het einde toen de «roers hun relaas aan vader Jakob hadden laten horen. Vrees om het in hun graanzakken aangetroffen zilvergeld. Ook Jakob vreest, maar het verhaal laat ons hem anders zien. Een ogen blik dwalen zijn ogen weg over de zakken met graap en met geldt. Soms doen dingen als graan en geld er min der toe. Jakob ziet ineens de werke lijkheid. Jozef is weg, de gedachte am zijn terugkeer dient opgeheven te worden. Van die zoon is hij beroofd. Maar ook Simeon is uit het land Egypte niet teruggekeerd. Hij is daar gehouden als onderpand, door die vreemde onderieondng, van wie zijn zoons geen kwaad hebben kunnen ver tellen, maar wel dat het een vreemde, harde man is. Ook Simeon is weg. Ik ben beroofd. Gij berooft mij van kin deren, Is zijn verwijt aan de amen die om hem heen staan. Over de din gen hom denkt Jakob aan mensen, aan zijn kinderen. Ook Benjamin wordt nu bedreigd. Het is alsof de ou de vader deze jongen tegen zich aan drukt Jullie krijgen hem niet. Ook Rubens edelmoedig voorstel waar mee hij misschien denkt oude schul den te kunnen inlossen om hem garant te laten staan, d.wjt het aan bod om in het geval dat Benjamin niet terugkeert zijn zonen te laten doden, wwdt niet aanvaard. Zotets helpt niet Begrijpen ze dat dan niet? Hoe kan da dood van die kleinkinde ren iets bijdragen tot de vrede die de ze man mist nu hij zich bedreigd ziet door een macht die hem van kin deren berooft? Jakob is hier anders dan vroeger. Misschien denkt hij nog steeds aan zichzelf en zijn bezit maar het komt sympathieker over, deze be zorgdheid voor zijn kinderen. En de hongersnood moet heel hoog oplopen wil de oude aartsvader door de knieën gaan. Mensen gaan hem voo dingen. Een lijn die door de bijbe loopt. Hier en daar veel duidelijker geprofileerd. Dingen zijn niet waard loos en onbelangrijk, maar over dingen heen dienen mensen te de ken aan mensen. Mensen zijn meer dan koper en zilver. Mensen zijn b langrijkcr dan bezit Iets wat onze schaafde cultuur nog moet leren. (Ge nesis 42, 36-38). NED. HERV. KERK Beroepen te Bodegraven: P. Venna te aardingen. Bedankt voor Nunspeet (toez.); J, Ni enhuis te Parrega; voor Bameveld: Hof te Amersfoort GEREF, KERKEN (VRUG. B.V.) Beroepen te Heerenveen: W, J. de Linde te Urk. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Dordrecht-oentrum; M. Tante te SUedrechtcentnnn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-centrum: Ch van de Poel te Yerseke. (ADVERTENTIE) -- ^v- i c ri- I ifr, ,ri V >'A *-> "f *1 -svV~ i K vi Leeuwarden 110 km lmeio7af(m warns!" Depjjaag 135 knr Arnhem 85 km Rotterdam 125 km Amsterdam SO Den Bosch 130 km Flevohof, Drontetu Tel, (03211) 514. door A. J, Klei J. M. A. Biesheuvel Een paar weken terug had ik het over kerken, die ge sloten of gesloopt worden omdat de straten eromheen niet meer dan een handje vol kerkgangers opleveren. De meeste mensen blij ven thuis, niet uit wrok of zo, maar gewoon omdat de kerk in hun leven geen rol (meer) speelt. Ik kreeg een paar reacties op mijn verhaal: of ik niet in de ga ten bad dat de oorzaak van die lege kerken wei eens heel ergens anders kon lig gen, namelijk in het feit dat de mensen beu zijn van li turgische poespas en preek- jes over Vietnam of Angola! Dit geluid kwam uit een min of meer verontruste hoek, maar 't merkwaardige is dat je zulke opmerkingen ook te horen krijgt van mensen die de kerk allang zijn uitgestapt Ze hou den dan de kerkelijke affaires nog zo'n beetje bij, vooral ex- gereformeerden'zijn daar sterk in, en ze zeggen: je gelooft in de bijbel en de belijdenis of niet, Ik doe het niet, dat weet je, maar zoals ze tegenwoordig proberen de zaak op een zacht pitje ie zetten.dat is natuur lijk niks, daar lopen de mensen bij weg en ze hebben van hun standpunt uit bekeken nog ge lijk ook. Een gaaf voorbeeld hiervan le vert de ex-gereformeerde schrij ver J. M. A. Biesheuvel met zijn bundel verhalen 'In de bo venkooi'. Hij is een neef van de verontruste gereformeerde do minee Maarten Vreügdenhil en hij heeft gehoord dat oom Maarten 'een vernieuwde gere formeerde kerk' aan het oprich ten is. Daargelaten of neef Bies heuvel de oogmerken van de verontrusten zorgvuldig weer geeft, hij wenst zijn oom succes en hij zegt ook waarom: 'Ik mag lijden, dat hij er snel komt. Wat de kern van de bij bel betreft, dié laat me koud, maar ik ben ermee opgevoed en een mens toil vastigheid. Het en verdoemenis.' De oude Psalmen zingen. De oude discipline en met dat gezever van bijvoor beeld prinses Beatrix: 'Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw, de hemel en de aarde'. Ik wil helemaal niet stil zijn. De wereld is één etterbuil: per dag sterven er duizenden men sen tengevolge van honger brandbommen en martelingen, om de gewone hartaanvallen niet te vergeten van mensen die hun leven lang door hun colle ga's worden gepest'. 'Wat ik ook denken moge over gods dienst: dood aan de eukumenc ('oikoerneneh', zegt Okke Ja ger). Dood aan al die vernieu wingen in de gewijde dogma's en het gesleutel aan de rechte leer! De heren in Amsterdam en Kampen, Marburg en Heidel berg zitten maar te sleutelen,' 'Een paar maanden geleden ben ik nog eens naar de kerk ge weest. En dan verbazen ze zich over de terugloop in het kerk bezoek.f Nogal wiedes.God is dood. Jezus is nooit geweest. De Bijbel heeft geen historische waarde. Wij mogen rustig tor nen aan de authenticiteit van het Nieuwe Testament. Ik denk dat ik, zelfs vandaag de dag, nog belijdenis kan doen.Nee, heden neen! Dat ik nooit lid- maat worde van zo'n stuntelige gemeenschap.' Je kunt beweren dat meneer Biesheuvel zijn jeugdsentiment niet kon voeden in de kerk en dat-ie daarom zo knorrig doet, maar hiermee js de kous niet af. Het is duidelijk dat we men sen als hij niet wèrvend hoeven toe te spreken in de trant van: kom maar terug, 't is nu een fleurige boel in de kerk. ae do minee is tegen apartheid en wij delen stencils over Angola uit.Nee. Biesheuvel en ande ren die net zo reageren als hij, hebben radicaal met de kerk ge broken en in alles jvat daar te genwoordig aan de gang is zien ze stuntelig gedoe of uitsloverij om met de wereld in de pas te kunnen blijven. De bijbel, da kerk, het hoeft voor hen niet, maar éls je je een gelovige wilt noemen, moet je er niet meo gaan prutsen, loop anders liever eerlijk weg. Prof. dr. J. Firet van de Vrije Universiteit, een van 'de heren in Amsterdam', vertelt in het gereformeerd theologisch tijd schrift dat hij 'In de bovenkooi' als vakantieleetuur had meege nomen en hij concludeert uit bovenstaande ontboezeming van Biesheuvel (die ik voor 't ge mak via hem citeer) dat 'al on ze omzichtigheid en genuan ceerdheid" blijkbaar overkomt als knollen voor citroenen ver kopen. Prof. Firet legt dit zon der veel omhaal voor zijn le zers, die voor 't merendeel in een pastorie wonen, neer. Om (eindelijk) op mijn brief schrijvers terug te komen, ik geloof niet dat de kerken weer volstromen als we net zo gaan zingen als vroeger en de wereld uit de preek houden: we zitten dan op z'n best in de buurt van geioofsbelêving en niet van het geloof zelf, en bp belevingen bouw je niks. We moeten zui nig kijken als iemand uit de kerk zegt wat hèb ik genoten!, want als ik het goed zie, wordt er in de bijbel van Jeziis hele maal niet genoten, ze worden eerder ontzet of kwaad door zijn woorden. En zijn daden (genezen op de sabbat, tafeltjes omsmijten in de tempel, bij ra re figuren gaan eten) werden hem nog minder in dank afge nomen. De kerk heeft nu meer zicht op de wereld gekregen, verklaren we tevreden. Ja maar, hoor je dan bedachtzaam zeggen, het is zo jammer dat veel mensen doorslaan naar de andere kant met het gevaar dat het christen dom opgaat in activisme. Dat loopt wel los, broeders, er wordt heus nog niet zo veel gedéén, we praten liever en we moeten ons niet van de wijs la ten brengen door wat mode-kre ten in een preek, die zijn eer der vertederend dan gevaarlijk. En handen in de schoot moeten ons minstens zo verontrusten als lege kerken. Van de week was prof. dr. Kr, Strijd aan het woord, over actie en reflectie, vandaag gaat het over jongelui in Amstelveen. Professor Strijd is zo ongenuan ceerd, weet iemand te vertellen en in Amstelveen zijn ze vast niet omzichtig. Maar er zijn al genoeg znensen afgeknapt op 'onze omzichtigheid en genuan ceerdheid". Ds Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga, Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276-280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 0383. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Sank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Sir:UI IT BOI-1,7' li Dat de kerken leeglopen Fl5«0t!9 is nogal wiedes •au».»)- Tl?" - "8- y-sf» JfrV'W li i "jt'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 2