iï VA Q )prospi La (r Vandaag Beroeptugswerk FLEVOHOF KOK KAMPEN mief/jk Federlanó fl aan door dr. A. van der Meiden Wèt tellen we? Liefdeloos Zesduizend Onthulling i door A. J. Kie S#njelas-orge1 voor 185- aio bloemen, planten dieren Met z'n allen naar buiten. Heerlijk. Maak er een feestdag van. KKRiK T2/K2 De.kerken lopen leeg. Daar staat het dan. U Weet het weer. U wist het trouwens al, want met de re gelmaat van de klok wordt het ons voorgeschreven en voorge- preekt. Niemand twijfelt er meer aan. Kerken worden afgebroken, domineesplaatsen opgeheven, le denaantallen slinken. Het is allemaal zo duidelijk, ten minste *'l «JiïNiJ"8* Levend geloof r,W «po NIEUW HET GETUIGENIS Motief en effect Niets is heerlijkernee, niet overdrijven, ik maak ervan: bij na niets is heerlijker dan wan neer je van je werk thuis kamt, je aan het harmonium te zetten. Je trekt flink wat registers open je zorgt dat het in de bas lekker ronkt, je drukt stevig tegen de kniezwellen, je trapt driftig op de trappers en je graait gretig in de toetsen. Z6 spoel je alle muizenissen uit je hoofd! Dan duw je een paar registers terug, je laat de kniezwellen vierenje trapt rustig aan en je laat een lieflijk melodietje horen. Nu daalt er vrede in je ziel en je roept blij: ja! als uit de keuken de vraag klinkt: dek jij alvast de tafel? öi am □HQ Rectificatie Amsterdam 90 h; f Zonder me nu al over aantallen uit te spreken noem ik de uitlating 'de kerken lopen leeg' een grove simplifi catie. In de eerste plaats: is het waar? In aantallen? Heeft iemand het ge teld? Elke zondag? Gedurende een paar jaar? In welke gemeenten? Toe; ik onlangs op een vergadering vertelde, dat in de gemeenten die ik wat beter ken, in het algemeen van vrijzinnige en midden-orthodoxe sig natuur, het kerkbezoek nogal constant blijft en zelfs toeneemt, schudde men meewarig het hoofd Men kan zich met uitzonderingen niet bezig hou den. Van familieleden en vrienden mt de provincie hoor ik: het gaat heter bij ons, er komen meer mensen en er gebeurt veel. Uitzondering? Ik ben maar één teller en heb er honderd tegenover mij. Wat ik alleen maai zeggen wil: ik accepteer geen simplificaties, eter niet aid he om <ie kerk gaat De kerk mag niet mee doen aan welke propagandatechniek dan ook, die suggesties wekt welke niet bewaarheid kunnen worden. De Nederlandse kerken, inclusief de katholieke kerk. kunnen niet zomaar waar maken dat hun kerken leeglo- pen. Wij moeten er erg voor oppassen dit soort 'feiten' te maken het feit, dat kerken leeglopen, wordt te gauw gebaseerd op het feit, dat anderen zeggen dat kerken leeglopen. Eigenlijk houd ik niet zo van tellen, want welke factoren mc°t je allemaal in rekening brengen als je 'vergelij kend' gaat teller. Je moet je b.v. afvragen of het kerkgaand publiek niet in 'soortelijk-geestelijk-gewicht' iets lioger is aan te slaan dan vroeger. We gaan misschien wat beter gemoti veerd ,naar de kerk. dat geldt althans voor.een deel van het kerkbezoek. Ja moet ook kunnen berekenen hoe veel mensen er zijn uitgeweken naar de" kerkdiensten via radio of t.v. en bi ar. een voldoende, geestelijk onder- dak en voldoende voedsel vinden. Je moet ook nagaan welke andere be- hoeften-bevredigingskanalen er ter be schikking'zijn gekomen."Dan denk ik nog niet eens allereerst a an de week endredactie. Eerlijkheidshalve moet je ook nagaan in hoeverre slechte preken invloed hebben op terugloop. Anders gezegd: welk produkt geboden wöidt voor een verwender wordend publiek. Dan moet je vooral ook bedenken hoeveel menser de voorkeur geven aan'kleinere verbanden waar ze meer dan in ie kerk gebondenheid er troost vinden. Wie zal dat allemaal optellen en aftrekken en tot een rea listisch cijfer komen? Nogmaals, ik heb er niet zoveel be hoefte aan. Maar om van veel liefde loos neerpraten (de kerken doen er zelf het hardst aar. mee) af te ko men, zou er eigenlijk maar eens om te beginnen domweg gedurende een langere periode geteld moeten wor den. Ik neb er trouwens nog een dringende en niet cijfermatige reden voor. Er zit n.l- iets onaanvaardbaars in dat gepraat, omdat, het liefdeloos is tegenover de vele honderdduizenden die elke zondag één uur of langer ter beschikking willen stellen om zich bezig te houden met dc vragen vat. geloof en kerk. Ik word bijna tot propagandistische leuzen verleid als ik daar over nadenk Er is geen organisatie in ons land, die in staat is zoveel mensen zoveel uren te aktive- ren als de kerken. Er is ook geen andere nrganisatie te noemen die zo veel -offers brengt Dat hebben we op de 'Kom over de brug'-avond gezien. Ook dat werd weer snel neergepraat, soms door predikanten cn journalis ten, maar ik blijf erbij dat deze prestatie door geen enkele organisatie is geëvenaard en voorlopig niet verbe terd zal worden. Ik heb het niet over de kwaliteit van die offers of de motivaties. Ik kijk naar wat er ge beurt. Ik maak het nog bonter en spreek Elinder na, de Zweedse marketing man, die in zijn rapport over de crisis van de Zweedse kerk onder de titel: "is de crisis van de kerk een marke- tüigvraag?' stelt: de Zweedse kerk brengt 's zondags drie keer zoveel mensen bijeen als alle sportgebeurte nissen in Zweden tezamen. Hoe komt het, dat die kerk als het om openbaar heid gaat, zich altijd in de hoek laat drukken? Ik kan niet zo goed tellen, maar een vriendje rekende me voor, dat er in Nederland op zes duizend plaatsen wordt gepreekt en dat er naar schatting 1 a 1,5 miljoen menser kerkdiensten bezoeken. We tellen radio en tv. niet mee Dat is waarschijnlijk wel wat meer .-ar. het aantal mensen dat bij sportgebeurte nissen is betrokken in ons la afge zien van het feit dat. er een flink stuk overlapping in zit Je zou je dan wel af moeten vragen (als deze cijfers zo liggen): moet ;r niet elke zondaga vond één of anderhalf uur op één der I r-netten besteed worden aan flit sen rit het kerkelijk leven? En moe ten de sportpagina's van de kranten dan niet Irasüsch ingekrompen wor- Alweer: een'gevaarlijke simplificatie! Ik kaa'Unet evengrote stelligheid be weren, fdat de aandacht voor geloofsza ken "toeneem! Een tweede nare kant: jr. de propa ganda bestaat ei zoiets als een aan- fiaak-techniek ook wel eens 'besmet ting' genoemd. Een beroemdheid drinkt X Ik ook! Anderen gingen u voor! Verlaat de kerkl U was het toch al van plan, waarom niet vandaag? Onthulling van de kark in al haar zwakte is een evangelisch® notie. Ze moet rich echter niet1 uitleveren via negatieve propagandateehnieken Voor mij hoeven er geen kopper In de maandagkrant met: 'Kerkbezoek in X met 30 pet toegenomen in vijf jaar: of: 'Collector in A cverschreden giste ren de tonU proef de suggestie. Zo kan het ook, maar liever niet Maar laten we wel weten: als het de kerk" voortdurend slecht gaa in de publika- ties-gaat het haar slecht. Als de kerk wint, krachtig wordt in de publikaties, treden er 'ik-wil-er-bij-horen'-effelcten op. Ik zou willen pleiten voor feiten en de presentatie er van. We moeten ons niet groter of kleiner praten dan we rijn. We moeten laten zien wat de kerken zijn en wille We zouden door het uitzenden van flitsen uit het kerkelijk leven ii de brede zin inderdaad wee 'een verloren stukje dialoog onderling ap gang kunnen brengen, en een ?ind maken aan aï die binnenfcerkelijfea mattenkloppen! in de openbaarheid. We kennen el kaar immers niet neer als gelovige mensen. Alleen als ruziënde kerk muurbewakers. den in ruil voor kerkelijk nieuws? Er zijn mensen di glimlachen en zeggen: dat is toch heel iets anders? Dat zal wel, maar doet u me een plezier en schrijf voor uzelf eens op wat 'dat andere' dan'is? Er zitten nog twee nare kanten aan deze neerpraterij van het kerkelijk leven. Dooi de suggestie die herhaald wordt, wordt ook die andere suggestie geboren, n.l. dat het geloof achteruit gaat, aan funktie verliest Is dat zo? Mag je eventuele achteruitgang in kerkbezoek fceppele: aan' achteruit gang en funktieverlies van het ge loofsleven? We zouden weer horen dat er hier levend geloof is, daar levend getuige nis. Dat ar waarachtig wel mensen zijn, die het nog volledig willen wagen met het geloof in Christus en dat ze niet alleen in bepaalde vleugels van ie kerken 2itten Dat er wei degelijk Seven is en aktiviteit. Dat er behoefte is aan bemoediging en visie. 'Dat er offerbereidheid is en praktische hulp verlening. Dat mensen willen gehoorzamen cn dienen Dat het leven van de. kerken niet uitsluitend bestaat uit konflikten splitsingen, leergesehillen en etiketjes plakken. We moeten als kerken de media oproepen het eenzijdige beeld je-gooien op te geven. Bevrijding van de machten geldt ook voor de media: bevrijd worden van de knellende nacht var het denken dat alleen konflikt, rel en .geschil nieuws is. We moeten hen zeggen, dat hét publiek :tat niet wil, zoals het beweerd wordt. Het publiek Wil bemoediging en hoop. Ophouden met zeuren en iets doen. We hebben voorraden zout, ,maar ge bruiken ze niet. - jicht genoeg, maar méér korenmaten! Laten we het juk van zelfbeklag en ieeegpraten aflegger en het uiterste loen met'wat we hebben. De kerken lopen niet leeg zolang de Geest er wonen wil. Dr. A. van der Meiden is hoofd van de afdeling voorlichting van de Rijk suniversiteit te Utrecht en docent in dc leer der massamedia aan dezelfde instelling. De tekeningen zijn van Kees van Lent cn overgenomen uit 'Kcrkconcert met Kwinkslagwerk' (uitg. Callenbach). (ADVERTENTIE) samengesteld door h. J. van der Graal' Paperback 11.75 De opstellers van het Getuigc-r.is geven in den- bundel een doorsne de van liet enorm grote aantal icocties. Duidelijk komt naar vo ren het motief dat zij hadden cn het effect nat zij bei eikten. Vcvkrfjcibaar in de boekhandel Lofzang op ha rmonium Niet ieder harmonium verschaft je deze innige voldoening. Het geluid van een Duits harmonium is er vaak te kwijlerig voor, je moet er een van Amerikaanse komaf hebben, liefst uit het begin van deze eeuw. Een Mason Hamley bijvoorbeeld (Gunning van Pniël had er zo een. daaraan componeerde hij zijn Ga niet alleen door 't leven) of een Kimball (zoals ik thuis heb staan). De toon ervan is troostend-weel en krachtig tegelijk, hieromheen heb ben ooit stoere emigranten-families hun liederengezongen. Al spelend kun je dromen van een prairie vol gelovige pioniers maar aan dit ar- monium kun je je ook verbeelden dat jouw éne 5a«registertje uitge groeid is tot de dreunende subbas van een trots kerkorgel, en je eenza me 4-voetje tot een fris geblazen fluit. Meen niet dat andere instrumenten jouw harmonium kunnen vervangen. Een piano niet, want die verdoezelt niks en brengt elke misslag tevens- groot over en geeft je daarbij het gevoel van een klungel te zijn. Een pijporgeitje ook niet, want dat eist een wakkere geest, anders komen zijn pittige geluiden niet in de rij te staan voor een zwierig barok- stukje. Een eiectronisch orgel hele maal niet, want hoe je ook op de oetsen drukt en aan welke knop je ook zit te frunniken, de klank blijft Waar meer en meer het gezin in onzen b'jc wordt aangerand, de jeugd steeds sterker door weteldsche vermaken aan den boezem van het gezin wordt onttrokken, is het een dure plicht de in Uw be reu. zijnde middelen aan te wenden. Wij stellen U in de gelegenheid; hoort! Een prachtvol Wij legden de betaling met U zóó, dat U In drie jaar eigenaar is. Vraagt onze condities dit verplicht U totnieta. Orgels vanaf £185.-, onder volle garantie. i OBStL-IN MAM0KAI40U BOTTERDAM wofcwwoM 005T2EIDUK 324/32 AMSTERDAM; Korta Nieuwendljk8 GR O fNQS ft.Sbbtnf«ctr.t2l DE N HAAG: Paul Krugar iun 2-8 LEEUWARDEN: KerMMuttt Zó werd in 1927 voor het harmonium geadverteerd in christelijke bladen. sven mistroostig en kaal. Nee, voor onbelemmerd weglawaaien en weg dromen is alleen het harmonium geknipt Uitnodigend staat het daar, weinig eisend, veel biedend. Tot deze lofzang op het harmonium kom ik, nu ik kennis genomen heb van een stelling die dr G. J Mulder uit Groningen onlangs bij zijn proefschrift voegde. Déze stelling: Er moet zo snel mogelijk een harmo niummuseum ingericht worden, want de kans is zeer groot dat dit muziek instrument binnen weinige jaren geheel aan de open haard en derge lijke opgeofferd zal zijn. Voordo dit gebeur, moet een representatieve roef uit deze instrumenten (hoe verBchrUckelijk ook om aan te no rengeconserveerd worden. Het zal inmiddels duidelijk zijn dat naar. mijn smaak ir. Mulder het harmonium te snel naar het mu seum verwijst en over zijn mening dat het verschrikkelijk is om aan te horen, zou ik ook wel sen woordje met hem willen wisselen. Dat ver schrikkelijke zit 'em veel meer hier in dat de bespelers vaak zo miezerig en aarzelend zijn. Zodra iemand wat meer tn de vingers heeft laat hij het harmonium schieten, helaas. En dan krijgt het arme harmonium de schuld. Overigens staat dr. Mulder met zijn geringe waardering voor het geluid dat hot harmonium' produceert, niet alieen. De dichter R. N. Boiand Holst geeft in zijn 'Overpeinzingen van een bramenzoeker' dit proza cn beste: Wie schrijft voor ons de geschiede nis van 't harmoniumDe aartsenge len hadden hun gouden bazuinen, en Tubal Kaïn zijn ijzeren aambeeld en Pan had zijn dwarsfluit en Apol lo zijn lier, de schaapherders had den hun doedelzak, maar de calvi nist heeft zijn harmonium, waaruit de snotverkouden stem der tnensch- heid schijnt te jammeren om erbar- ming. Is het waar dat het harmonium een bij uitstek calvinistisch of althans protestants-christelijk instrument is. Jazeker, en schrijvers van christelij ke verhalen en romans hebben met dit gegeven graag hun voordeel, ge daan, In de kille salon van de heidense familie blonk koel het zwart van de piano, maar in het gezellige vertrek van het christelijk gezin glommen warm de bruine flanken van het vertouwde harmoni um En verkopers prezen het har monium aan als beschermer van christelijke deugden. Tegenwoordig zit je vertederd naar dergelijke uit roepen te kijken maar dat het harmonium 's levens stormen een beetje tot bedaren kan brengen, is waar! Ga er maar aan zitten HET EVANGELIE Hst is zover. Juda Is uitgesproken Zijn woorden waarin bij zich borg voor zijn broer Benjamin heeft bekend gemaakt, rijn geklomme, tot een bijzonder dramatische hoogte Hoe zal ik m'n vader onder ogen kW nen komen als Benjamin hier blijft; En dan kan Jozef zich ook niet lange» in bedwang houden. Hij heeft het spel toch al bijzonder lang volgebou den. Bijna een spel van kat en auft Hij stuurt iedereen die niet va dé familie is weg. De rechtszaal loopt leeg. En daar staat hij, alleen tégen over zijn broers Ik ben Jozef, leeft mijn vader nog? Nu spreekt hij hun taal, er is geen tolk nodig. De talk staat achter de deur en vertaalt het voor de (luisteraars. Jozef spreekt rechtuit De broers schrikken. Wat ge beurt er? ïk ben Jozef 1 Hoe is 't mo gelijk. Jozef! Hij wordt duidelijker: Jozef die gij verkocht hebt! Daar is het allemaal. Niets wordt ver zwegen. De oude schuld staat tus sen hen in. Schuld die Jozef in de sla vernij en in dc gevangenschap in het lijden heeft gebracht Maar dat is,nu voorbij. De verhoging heeft al plaats gevonden. Jozef is zoiets als onderko ning. Er moet niet meer over gepraat Ze hoeven niet bang te zijn. God staat achter alles. In een, geweldig groot moedig verbaal neemt hij hun schuld weg, zij hebben hem niet verkocht, welnee. God heeft een plan gehad en dat uitgevoerd. God wist dat er hen gersnood kwam en dat er daarom ie mand van hen naar Egypte moest cm daar in de grote bakkerij te staan, op dat ze in leven zouden blijven. En dat is hij geweest hij. Jozef. Er hoeft nergens meer over gepiekerd te wor- der. Zo is hei goed. God heeft mij hierheen gezonden. Geen wonder dat de kerk hier evangelische geluiden hoorde. Kan het direkter? Kar: de troost van het evangelie warmer aan- komen bij mensen in angst ets nood? Bij een huiverend, kleumerig stelletje hongerlijders? Het is voorbij, het is zover: Ik ben het Dat zei de Heer, te gen die moegevochten vrouw uit St- maria. Ik ben het. Dat is het evange lie, de herkenning van de doodge waande, de onmogelijke. En de ont roerende vreugde daarover. (Genesis 45. 1-8)- NED HERVORMDE KERK Beroepen te Loplk: J. den Dikken te Benthuizen; te Beschop: G. Voordijk te Oldebroek; -te Boven-Hardinxveltfc O. Vennaat te Vlaardingen, die be dankte voor Bodegraven. Aangenomen de benoeming tot bij stand in het pastoraat te Baardwijk: L. A. Klootwijk, pred. voor buitenge wone werkzaamheden, legerpred, te Ede Bedankt voor Hoevelaken j, C. Schuurman te Putten; voor Leerton: E. F. Ver guns: te Capelle a/d IJssel: voor Zetton-Andeist: K. Schippers ta Dordrecht. GEREI KERKEN Beroeper te Huizen (NH), als ieraar g.o.: G. 3. v. d. Bu-rgh te. Huizen (vroeger pred, te Lexmond). die dit beroep heeft aangenomen. GEREF KERKEN (VRIJG. BUITEN- VERB), Aangenomen naar Heerenveen: W. J. v d. Lindo te Urk. CHR GEREF KERKEN Beroepen te Almelo: J. H. Carrier te Leiden Bedankt voor Driebergen: H. C. v. d. Ent te Katwijk aan Zee. GEREF GEMEENTEN Bedankt voor Tubbergen: R. Boogaard te Leiden. GEREF GEMEENTEN IN NED Beroepen te Bameveld: F. Malan te Vlaardingen. In ons bericht van gisteren werd ge meld dat de diakonale organen van de Nederlandse kerken en de Wilde Gan zen de helft van. de hulp, die zij vra gen vooi joden en Arabieren direct ter beschikking zullen stellen van de collectieve Israël Actie. BdoeM was echter: De kerken zullen 'voor de hulp aan Israël graag gebruik maken van de mogelijkheden die de Collectieve Israël Actie biedt Daarnaast echter zullen de eigen relaties in Israël wor den ingeschakeld. (ADVERTENTIE) Leetmaiden11Qkm DenjJaag 135 knr Arnhem 85 xm Rotterdam 125 km Den Bosch 130 urn Flevohof, Dronten. Tel. (03211) 514.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 2