Theologisch onderwijs in Roemenië in handen van overtuigd marxist Kardinaal Chili pleit voor junta Alternatieve Nobelprijs voor bisschop Helder Camara Waar blijft protest bij andere zaken? Kerk in de wereld Vandaag Beroepingswerk jidLuttfc Nieuwe boeken Bisschoppen eisen godsdienstvrijheid in Joegoslavië Trouw Kwartet Waarom niet stuk van Duitsland voor de joden? 'Happening' Brug Midden-Oosten (11) Midden-Oosten (13) Kerk en vrede Geref. synode over film-over-Jezus door Aldert Schipper Kerk in de marge Gastarbeiders Democratie TROUW/KWARTET WOENSDAG 24 OKTOBER 1973 KERK T2/K2 Van een medewerker CLUJ Het theologisch opleidingsinstituut van de calvinistische kerk in Roemenië in Cluj en het lutherse instituut in Sibiu staan sinds kort samen onder een leiding. De nieuwe rector van beide instituten is de erkende theoloog dr. Herman Binder, een in Oost-Europa veel geciteerd nieuw-testamenticus. Prof. dr. J. Verkuyl Midden Oosten (10) De Rotierdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V, De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor ó.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859, Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mïdd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X500. Midden-Oosten (12) Palestijnse vluchtelingen Meer brieven op pag. T8/K12 Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Een verzoek om een waardig protest tegen het ma ken en tezijner tijd vertonen van de Deense film 'Het liefdeleven van Jezus' is iets vanzelfsprekends, aldus de commissie van advies ter ge reformeerde synode, waar deze zaak ter tafel kwam (aangekaart door tal van kerkeraden, classes en zelf een provinciale synode) GEREF. KERKEN Grote Indonesische delegatie o i gereformeerde synode Van een onzer verslaggevers LIMTEREN De gereformeerde synode, die als synode van Haarlem 19731975 bekend zal staan, h^'k 0ffi riUtti& te zÜn TOOi' het belang vergadert deze weck in Lunteren. Bijzonder reliëf aan deze eerste Lunterense week verleent de grote we mogen^eUc^^^ntmoe^i^v^a een Indonesische delegatie van tien man, die speciaal is overgekomen om onder meer daadwerkelijk aan brug, die niet door mensenhanden lia* 1 til t\* tri it maar Amr find ie cwmaalrt. Via nei synoaewerk deel te nemen. Dit betreft dan met name de onderwerpen evangelisatie, zending, dia- konaat. Praeses dr. A. Kruyswijk begon giste ren direct al na de opening met een kort welkomstwoord, dat eigenlijk nog maar een aanloopje bleek te zijn op het officiële welkom namens de gereformeerde kerken, dat prof. dr. J. Verkuyl zou uitspreken. De praeses liad het daarbij over de veranderde relatie tussen de kerken hier en over zee, die allang op papier vastlag, maar nu eigenlijk pas door deze presentatie meer vorm gaat krijgen. Dat is nodig, zei hij, want onze zaken zijn uw za ken en omgekeerd. Daarom willen we ook zo graag dat u aan de besprekin gen deelneemt. Br. Verkuyl ging daar in de loop van de morgen verder op in door de aan wezigheid van dit grote Indonedisehe team op de synode als een 'happening' te omschrijven. Een gebeuren, dat sa menhangt met een bepaalde fase ia de ontwikkeling van de relatie tussen de kerken in Azië en Afrika en die in het Westen. Een fase van wederzijdse bijstand, die zich voltrekt in een peri ode, waarin je kunt spreken van groei in de kerken enerzijds en afbrokke lende kerken anderzijds. Want ner gens ter wereld greeien de kerken zo als in Indonesië. In Bangkok zeiden de kerken van overzee tegen ons aldus prof. Verkuyl: Realiseren jullie je wel wat een verschrikkelijk gebeuren dat is? We vinden het fijn dat jullie vanuit Europa ons wilt helpen op alle gebied maar jullie moeten ook aan jullie eigen opbouw denken. Mag ik een voorbeeld uit eigen erva ring noemen, zo ging prof. Verkuyl ver der. Ik zie het afbrokkelen van de kerken in Amsterdam. En ik heb in Djakarta gewoond, waar ik nauw met de Javaanse gemeente verbonden was, die toen 70 delen telde. Diezelfde ge meente heeft nu 4500 leden, Steeds maar groei; steeds maar volwassen- doop. Wat betekent dit? Dat wij die. kerken nodig hebben om ons te herinneren aan onze missionai re roeping in de eigen omgeving. Daarom zou ik onze Indonesische broeders willen vragen, zo besloot prof. Verkuyl; broeders kijkt hier rond, probeert het te verwerken, zegt ons uw kritiek en geeft ons vooral aanmoediging met veel liefde om met u samen die ene taak te vervullen waarvoor wij allen staan. Daarop antwoordde ds Edi Trimodo- roempoko van de Javaanse christ. lijke kerk in Midden Java namens d'- dele gatie. Wij hebben de uitnodiging om bij u te komen met alle consequenties daaraan verbonden van harte aan vaard, zei hij ondermeer. De opdracht van onze synode aan ons is nadrukte- maar dcor God zelf is gemaakt. Via die brug moeten wc elkaar aanvullen, door wederzijds te getuigen van het evangelie in woord en daad. Onze ker ken krijgen steeds meer mogelijkhe den om het evangelie op die wijze te verkondigen. Wij van onze kant zou den de samenwerking alleen maar willen voortzetten en verstevigen. We willen inderdaad niet alleen ontvan gen, want dan zou een grote fout wor den gemaakt. Zoals het ook in de ge lijkenis van de barmhartige Samari taan !ot ons komt: dat degene die slachtoffer werd een naaste vond, dat willen wij als het nodig is, al zoeken de en tastende, ook waar proberen te maken. Ons grote voorbeeld daarbij is Christus, die volmaakt onze naaste werd. Dit houdt in dat we hier niet als toeschouwers willen zijn, maar dat we hier willen leren, ervaring opdoen en als het nodig is en wij dat kunnen ook kritiek willen leveren. Moge daar door de dienst van ons als kerken worden gesterkt, zo besloot hij. Namens de delegatie werd tenslotte een groot batik wandkleed aan de synodepraeses aangeboden. Daarop staat de tekst 'Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven' (Matt 11:28) een geste, waarvoor met applaus werd bedankt Het kleed zal een waardige plaats krijgen, zei dr. Kruyswijk. ZAGREB (CIC) De Joegoslavische r.k. bisschoppenconferentie heeft bij de regering van Joegoslavië voorstel len ingediend voor wijzigingen in de nieuwe grondwet van het land. De bisschoppen vr-gen gelijkstelling van gelovigen en atheïsten, zowel wat be treft hun,plichten als hun rechten ais staatsburger. De bisschoppen noemen het ontoelaat baar, dat de school als instrument van het atheïsme gebruikt wordt Dit is discriminerend voor de ouders, die hun kinderen volgens hun godsdien stige overtuiging willen opvoeden. Ook eisen de bisschoppen de vrijheid, om kerkelijke gebouwen te mogen op richten, omdat de gelovigen zich an ders tweederangsburgers voelen. Het verwijt, dat het episcopaat zich mengt in politieke aangelegenheden, wijst het af. De bisschoppen willen slechts deelnemen aan de volksdiscus sie over de nieuwe grondwet omdat zij niet onverschillig kunnen blijven voor zaken, die de ontplooiing van de menselijke persoon betreffen. Zij ver langen slechts de garantie, 'dat ieder een in deze staat naar zijn eigen over tuiging in rust en volie vrijheid kan leven en dat hem op grond van zijn credo niet de toegang tot bepaalde be roepen wordt belemmerd'. SANTIAGO De aartsbisschop van Santiago de Chile, kardinaal Silva Henriquiez, is vertrokken voor een rate naar Amerika en Euroa, Hij wil uiitteggen waarom de junta juist heeft gehandeld door een staatsgreep te ple gen. Kardinaal Silva gaat ook naar de paus. Wat op papier staat is niet altijd rea liteit De werkelijkheid is dat onder de naam van dr. Binder het protes tantse instituut in Cluj door zijn 'plaatsvervanger* wordt geleid. Deze plaatsvervanger heet dr. Karei Rapp. Wie is deze dr. Rapp? Het zal toch noodzakelijk zijn, te overdenken wat Richard Wurmbrand, die dr. Rapp persoonlijk heeft gekend (ook dr. Rapp is lutheraan) over hem zegt in zijn boekje 'Wurmbrand brieven': Pc redactie behoud! ztclt het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden me- nlajrsuttlngcn verkort weer te geven. 81] pu- bUkatie wordt met de naam van de inzender ondertekend, Brieven kunnen wnrden ge stuurd aan het secretariaat hnotdrrdactfe Trouw/Kwartet, postbus «59. Amsterdam. Omdat de kerk zich door de eeuwen heen op de plaats van Israël stelde, heeft zij het oude testament vergees telijkt en daardoor verdraaid. Dan is het niet te verwonderen dat men geen visie meer heeft op Gods belofte aan gaande Israël en zijn Koninkrijk. Landsmeer K. Plomp De heer Neumann maakt zich in Tr.- Kw, van 18 okt. druk over de vraag of Israël in 1967 de ocrlog wel begonnen is. Hij heeft ongelijk. Dat geldt in teclinlsche zin: Israël begon, hoewel het wist dat Egypte op dat moment geen oorlog kon en wilde voeren. (Uitspraak van generaal Rabin). Het geldt ook in funadamentele zin. Het is nl. niet essentieel wie de verschil lende 'ronde's' in technische zin be gint. Het onrecht zit veel dieper. Fun damenteel is er sprake van een strijd tussen Israëiisch-Zionistisch onrecht en Palestijns recht en m die zin is Israël verantwoordelijk voor ai het bloedvergieten m het Midden-Oosten dat is geweest en dat nog zal komen. Voor de aan de gang zijnde ronde is Israël bovendien in meer directe zin verantwoordelijk, ook al zijn Egypte en Syrië begonnen. Na 1967 had Is raël zogenaamd veilige grenzen. Hier van had het gebruik kunnen maken om de vrede voor te bereiden door de Palestijnen tot gelijkwaardige burgers te maken. Israël heeft echter gekozen voor een exctusief-Joodse staat, dus voor verscherping van het apartheids regime. Deze weg loopt dood. Amsterdam E. Voogd Met groeiende ongerustheid volk ik iedere dag de stroom pro-Israël be richten ,die Indirect eer, hetze ontke tenen tegen de Arabische landen. Ik ben in principe niet tegen Israël, maar het is deze grondhouding, die mij met angst vervult Haast nergens valt nl. te konstateren dat nu Israël en de Arabische landen beide het slachtoffer zijn van een krankzinnige historische daad waarvan de vele oor logen in het Midden-Oosten het ge volg zijn. De alles-of-niets keuze voor Israël doet mij sterk denken aan c!e vooringenomenheid die in de 2e we reldoorlog de vernietiging van 6.000.000 joden mogelijk maakte. Amsterdam J. H. van Dongen Waarom pro-Israël? Omdat wij vanuit dit volk der joden onze Heiland heb ben ontvangen. Ten tweede uit be droefdheid dat Israël nog zover van zijn Verlosser afstaat. Ten derde om dat de joden, door onze houding, onze vervolgingen en onze martelingen nog zover af staan van hun Jezus Chris tus. Leiden M. van 't Zelfde Volgens John Renme, de directeur van de United Nations Relief and Works Agency (UNRWA), verwacht zijn organisatie tekorten van miljoe nen dollars. Als dit doorgaat moet de UNRWA zijn toch al spaarzame hulp verlening beneden het absoluut nood zakelijke inkrimpen. Dat zou erg jam mer zijn! Maar..ik zou zo zeggen de hulp is dichtbij. In tal van Arabische staten bv. Koeweit en Abu Dhabi, zijn de straten bij wijze van spreken, van goud. Zouden deze landen zieb niet wat meer het lot van de vluchtelingen kunnen aantrekken? Ik bedoel niet met politieke tranen, maar met dol lars! Wcesp H. Offreins Terecht zegt de schrijver van de ru briek 'Vandaag', dat nergens in de bijbel of waar dan ook staat, dat er altijd oorlog zal zijn. 'Er staat alleen dat we de Heer moeten volgen en vre destichters moetn zijn', en 'dat Hij zal komen om te vragen hoe we dat ge daan hebben". De daarmee niet beant woorde vraag is echter, of er altijd oorlog zal mogen zijn. Dat lijkt na het voorafgaande een overbodige vraag. In de praktijk blijkt echter dat tal van christenen, die bovenstaande uitspraken onderschrijven, toch: als dienstplichtige in militaire dienst gaan en blijven; de krijgsmacht aan vaarden, de Navo toejuichen. Waar staat geschreven dat God ons toestaat mensen, ja de hele schepping op te offeren terwille van een menselijke zaak? Al sinds 50 jaar komt, naast de Doopsgezinde Vredesgroep, de vereni ging Kerk en Vrede (adres Utrechtse- weg 159, Amersfoort) op voor het standpunt, dat God ons dit verbiedt en dat de kerken dit de mensen moe ten aanzeggen. Den Haag A. H. Heering 'Wat te zeggen over dr. Rapp, die ie dereen als een verrader kent en die leert dat God zich driemaal heeft geo penbaard: in Mozes, in Jezus en in Marx.' Ook al zou deze uitspraak iets gechar geerd zijn, dan valt niet te ontken nen, dat dr. Rapp jarenlang de stu denten heeft onderricht in marxisti sche nationaal-economie en in het his- torisch-materialisme. Sinds kort do ceert dezelfde Rapp lutherse systema tische theologie en belijdenisgeschrif ten. Het aantal lutherse, Hongaars- sprekende studenten, is klein ca vijf. Dr. Rapp heeft dus ruimschoots tijd over om aan de marxistische oriënte ring van alle studenten die zijn colle ge volgen leiding te geven. Ais plaats vervangend rector en op grond van zijn bovengenoemde 'verdiensten' is hij weliswaar nog niet officieel, maar wel feitelijk de baas over de 150 in Cluj studerende protestantse studen ten. Dr. Rapp zal er zorg voor dragen, dat de studenten in de pas lopen, dat zij niet zelfstandig gaan denken. Zelfstan dig denken is namelijk in zijn ogen identiek met 'anders'-denken. Daar voor weet dr. Rapp een afdoend mid del: hij schakelt de 'staatsorganen' in! Zo'n figuur wordt aan de kerken in Roemenië opgedrongen. Wie gelooft nog in de scheiding van kerk en staat? LEIDERDORP - Na het initiatief van een Noorse jongerengroep om voor dom Helder Camara, de aartsbis schop van Recife in Brazilië, een al ternatieve Nobelprijs in te zamelen, is een internationale actie op gang geko men. In ons land heeft de Actie Hel der Camara in Leiderdorp zich met de coördinatie belast. Studenten aan de universiteit van Münster in Duitsland brachten spon taan ruim 3000 mark bijeen. Nog an dere groepen willen op korte termijn de Noorse jeugdgroep financieel hel pen om het bedrag voor de vredes prijs bij elkaar te krijgen. Inmiddels heeft een groep Europese parlementariërs, die aartsbisschop Heider-.Camara kandidaat padden ge steld-voor de Nobelprijs voor de vre de, laten weten, dat zij adhesie betui gen aan de twee leden van de Noorse Nobelcommissie, die afgetreden zijn uit protest tegen het besluit der com missi e de Nobelprijs voor de vrede dit jaar toe te kennen aan Henry Kis singer, Amerikaanse minister van bui tenlandse zaken en aan de Noordviet- namees Le Due Tho. Maar zowel de commissie als diverse synodeleden wensten hieraan toe te voegen dat ook endere dingen, die in lijnrechte tegenspraak zijn met het evangelie, om een dergelijke spontane reactie van de kerken vragen, maar- blijkt niet de betrokkenheid van ker keraden vaak maar erg gering, als bijv. de mensonterende martelingen van gevangenen in een bepaald land ter sprake komen? Andere synodele den vroegen zich af of een 'protest ei genlijk niet de producenten in de kaart zou spelen: immers, hoe meer publiciteit rondom de film, hoe beter. Na enig debat werd men het eens over een formulering die hier op neerkomt, dat het protest ter kennis wordt gebracht van de raad van ker ken In ons land met het verzoek om alles te doen om de verontwaardiging en droefheid van de Nederlandse christenen ter kennis van de subsidië rende Deense overheid te brengen als ook de Deense raad van kerken. Een verzoek aan de Nederlandse, over heid om de film hier te verbieden, werd nog niet opportuun geacht, om dat het nog jaren kan duren voor de film gereed is en het zelfs de vraag is of hij ooit tot stand komt, omdat bij voorbeeld elf landen uitspraken dat de film niet op hun grondgebied mag worden opgenomen. 'Dat Nederland zich zo overweldigend voor Israël uitspreekt in het conflict in het Midden-Oosten kan ik wel be grijpen. De vervolging van de joden is hier van zeer nabij meegemaakt. Maar wij in de Arabische wereld kun nen moeilijk inzien, waarom de Pales tijnen het slachtoffer mceten zijn van het Europese antisemitisme". Dit zegt ds. Jacques Blanc, de directeur van het in Aigerije opererende christelij ke hulpcomité CCSA. Ds, Blanc werkt al twaalf jaar in Al gerije en hij voeit zich kennelijk zo één met de Algerijnen, dat hij het steeds heeft over 'wij'. Hij gaat ge kleed in hetzelfde gevangenisachtige grijze colbertjasje dat ons bekend is van de Noordafrikaanse arbeiders die hier in de stations hun vrije tijd doorbrengen. Hij draagt ook hun soort pantalon, maar die is uitgespro ken te kort, want Jacques Blanc is een boom van een kerel. Ds. Blanc: 'Wij hebben geen goede in formatie gehad over de rol van Ne derland inzake het Midden-Oosten. Bij ons werd gezegd dat Nederland toeliet dat vrijwilligers werden gere- cruteerd voor de strijd. Dat vond onze regering een vijandelijke daad. En daarom besloot zij Nederland te boy cotten'. Het CCSA is voortgekomen uit de Ci- made, het befaamde hulpwer kvan de Franse protestanten. Na de zelfstan digwording van Algerije in 1962 werd de Cimade geïnternationaliseerd. De hulp veranderde in de loop der jaren. Eerst voedselhulp en gezondheidszorg. De voedselhulp \ie! af en de gezond heidszorg werd minder belangrijk. Het onderwijs legde meer beslag op de kerkelijke hulporganisatie. En in tussen trekken de kerken zich alweer terug uit het onderwijs en levert de CCSA assistentie bij de industrialise ring van Algerije. Het land is snel bezig zich te indus trialiseren. Het geld, dat hiervoor no dig is, komt voor een overgroot deel uit de olie en het gas. 'Als de bodem over vijfentwintig jaar uitgeput is, moet uit ons land een moderne indus triestaat geworden zijn*,. Dit is het doel van president Boumedienne. En de bevolking volgt hem, vooral de laatste tijd, met vertrouwen, want ze zien dat er iets tot stand is gekomen'. .•^TÏTTi?,"TTf; In de zestiger jaren werden Algerijnse vrijheidsstrijders door het Franse leger gebruikt om loopgraven en wegen aan te leggen. De hulporganisatie van de Franse kerken was toen reeds doende het lot van deze gevangenen te ver lichten. Toen het land zelfstandig werd, Week de protestantse kerk dientenge volge een bijzondere plaats In te nemen ln het nieuwe Algerije. De rol van de kerk Is er een aan de marge van de Algerijnse samenleving. De kerk werd vroeger geïdentificeerd met de koloniale macht, die van de overzijde van de Middellandse Zee kwam. Jacques Blanc: 'Éen van de dingen die me iedere keer weer opval len, is dat de Algerijnen zo snel kun nen vergeven. In Frankrijk hoorde je nog twintig jaar na de oorlog de men sen spreken over 'de moffen'. Maar in Aigerije merk je niets meer van vij andschap. Algerije wilde in de eerste plaats zelfstandig zijn. Ze waren ei genlijk nogal verbaasd dat na de zelf standigheid alle Fransen vertrokken. Maar het vertrek was nodig, want je kunt geen koloniale bevolking hand haven in een zelfstandig land'. Ds. Blanc is in ons land om met het ministerie van landbouw en met de stichting oecumenische hulp aan ker ken en vluchtelingen te spreken over de inzet van Nederlandse krachten bij de Agerijnse landbouwhervormingen. Eik jaar nemen ongeveer 40.000 arme boeren stukken grond in bezit, die te voren eigendom waren van groot grondbezitters, die hun land niet be werkten en in de steden waren gaan wonen. Jacques Blanc: "Algerije is niet meer een van de armste landen van de we reld. Het is bezig iets te realiseren op het gebied van de industrialisatie. Een groot probleem is het verschijn sel van de arbeiders, die naar het bui tenland vertrekken. Het zijn dikwijls de meest waardevolle arbeiders, want het zijn diegenen, die pit hebben. Dat zijn nu net precies diegenen, die wij in Agerije nodig hebben. Het familie leven lijdt ook vaak onder die emigra tie van de mannen. Ze sturen wel geld, maar vaak gaat een huwelijk ka pot', Jacques Blanc komt nog even terug op de oorlog tussen Israël en de Arabi sche landen. 'De Algerijnen zien ln dat de Nederlanders terecht begaan zijn met'het lot van de joden, die door de nazi's vervolgd zijn. Maar waarom moeten de joden in Palestina verdedigd worden? Waarom is na de oorlog niet een stuk van Duitsland af genomen om de joden een thuis te ge ven. En waarom is in Palestina een joodse staat gevestigd, die gebaseerd is op de godsdienst en het 'ras'. Dat betekent concreet dat de anderen dan maar weg moeten, als se geen tweede rangsburgers willen zijn. Dat is de kern van het probleem. As daarbij de olie en het gas als een geweldloos middel worden gebruikt om recht te krijgen voor de Palestijnen, dan vind ik dat niet onjuist', aldus Jacques Blanc. i Het gesprek met Blanc voerde ik maandag, toen de oorlog nog niet ten einde was. 'Die oorlogen om de gren zen tussen de Arabische landen en Is raël zijn te vergelijken met de vroege re oorlogen in Europa, waar het ging om het verplaatsen van de grenzen. Dat zijn geen twistpunten, die zo diep insnijden, dat een vreedzaam samenle ven uitgesloten is. Dat zie je maar ln Europa. As Israël veilige grenzen wil hebben, dan moet het een bevredigen de oplossing vinden voor de Palestijn se verlangens. Dat betekent waar schijnlijk dat Israël een schadevergoe ding moet geven en aan die Palestij nen, die dat willen, de volle democra tische rechten als Israëlische staats burger geven. Dat betekent dat Israël een gewoon democratisch land zou worden» dat in veel opzichten zou gaan lijken op zijn buurlanden'. Maar willen de Arabieren dan geen einde aan de staat Israël maken en de joden de zee indrijven? Blanc: 'El Fa tah en de organisatie voor de bevrij ding van Palestina hebben een pro gramma dat gericht 1? op een vreed zaam samenleven van joden, christe nen en moslims in een staat ik heb veel Palestijnen en andere Arabieren ontmoet Ze hebben mij nooit gezegd dat de Israëliërs de zee in moeten. Ze hebben mij gezegd dat dit vroeger, voor 1965 gezegd werd. En dat dit fout was, omdat het geen oplossing zou brengen. De Palestijnen zijn be reid samen te leven met de Israëliërs die in het land wonen, maar mis schien hopen ze wel dat die zionisten, die alleen maar in een Westers geo riënteerd land willen leven, naar Amerika of Europa vertrekken'. MOED Door bepaalde omstandigheden ge dwongen was ik niet in staat het af scheid van prof. Berkouwer van nabij mee te maken. Dat speet mij en gaSÉ mij tegelijk de gelegenheid om een beetje op een afstand erover te filoso- feren. Er is al veel over hem geschre ven, zelfs op hem gepromoveerd, wat niet veel wetenschappers overkomen zal zijn. Het kan dus niet de bedoe- ling zijn dat ik ook maar zou pogen om zijn betekenis voor weet ik wat en wie ook maar te schetsen. Die is ver schrikkelijk groot. Hij is de man die de theologie van na de oorlog in de Gereformeerde Kerken en daarbuiten een discrete en tegelijk besliste lei ding gaf. Wie hem daarbij een beetje persoonlijker mocht kennen onder ging iets dat niet onder één noemer te brengen is. Van voor de oorlog herinner ik mij hem 't eerst ontmoet te hebben. Ik had toen net een exa men gedaan en stond min of meer verlegen met de vraag wat mij nu ta doen stond. Het was in de Oude bibli otheek van de VU, daarboven in die kamers aan de Keizersgrazht. Er speelde een mooi licht door de ramen en langs de rijen boeken. Berkouwer stond er ook ergens in een boek te bladeren. Op de een of andere manier raakten wij aan de praat, 't Was niet lang, ik herinner me alleen maar de gedachte dat hij me op de een of an dere manier moed gaf. Ik zou werke lijk niet meer weten wat hij mij ge- zegd heeft bij die gelegenheid,' maar hij gaf me gewoon een beetje moed om verder te gaan en dat is toen ge beurd. Hij was toen nog jong en ik helemaal. Hij stond toen nog aan het begin, maar als ik hem nu nog wel eens ontmoet of hier of daar spreek is het altijd diezelfde man, die mensen om hem heen moed geeft en zelf niet de gelegenheden geschuwd heeft om te bewijzen dat hij die moed bezat Dat moest me eens een keer van het hart. We hopen hem nog lang in ons midden te hebben met al datgene w>at hij ontving om er voor anderen wat mee te zijn. RVORMDE KERK Beroepen: te Nisse en 's-Heer Abts- kerke: mevr. drs. M. G. Bergkotte, kand. te Utrecht; te Glessendam-Ne- der-Hardinxveld: A, Romein te Wezep. Aangenomen: Naar Staphorst, buiten gewone wijkgem. In wording (toez.): B. Metselaar, kand. te Zwolle; naar Werkendam: G. C. Kunz te Polsbroek, die bedankte Voor Baarn, Kootwijk en Eeuwijk. Aangenomen naar Rmsumageest: A, G. Luik te Roden; (D-land). Benoemd: tot pastoraal medewerker te Kolhorn: H. J. Kemper, evangelist te Norg, die deze benoeming heeft aan genomen. Bedankt: voor Vlaardingen:J. van Wattum te Nunspeet Overleden: C. van Ommen (59) te Herwijnen: stond tevoren te Maas tricht: Maastricht (vrijgem); Wezep (Vrijgem); Zwolle (Vrijgem, voor miss. dienst op 0. Soemba); Hattem (vrijgem); en te Werkendam; was o.m. ltó gen. synode. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Hengelo-O: J. Geersing te Rouveen. Clay Blair jr. Overleven. Paper back, uitgave: H. Mcuienhoff, Baarn. Prijs: 13,50. 'jl Men herinnert zich bet drama van de 16 rugbyspelers, die na oen vliegramp onvoorstelbare ontberingen moesten doorstaan in een sneeuwwoestenij in het Andesgobcrgte. Ze waren 70 dagen geïsoleerd, de wereld had hen al afge schreven. Door vee! persoonlijke moedl, opofferingen eniansitbalis me slaagden zij erin te overleven. De journalist-schrijver Blair jr. heeft met een groot aantal overlevenden gesprekken gevoerd, in Uruquay, Ar gentinië en Chili. Hij heeft de feiten, ook het onbezorgde voorspel en het emotionele naspel, zorgvuldig geregi streerd, vooral ook kod, maar daarom niet minder aangrijpend. Het 'Old Christian' rugbyteam uit Montevi deo, met 25 supporters, allemaaï jon ge mensen, heeft ongewild studiema teriaal aangedragen voor psychologen, Blair duidt daarmede op als hij ver telt hoe levenden doden werden, hoe gewonden zonder doeltreffende hulp bleven, hoe de overlevenden tot op de rand van het bestaan 'waren terugge worpen, hoe ernstig de beproevingen waren, maar ook hoe sterk de wil was om het leven te behouden. Over het kannibalisme, dat eerst later bekend werd, komt de verslaggever tot in dringende beschouwingen. Het eten van vlees van de doden heeft destijds tot heftige discussies geleid. Voor zo ver de lezer nog niet zou zijn geboeid door de dramatiek der gebeurtenissen, bepaalt Blair hem bij de vraag of hij de lezer dezelfde gees tracht zou hebben opgebracht als de studen ten, die isrv hun gedrag het 'Christian' niet vergaten. Achteraf blijkt ook, dat er studenten waren, die een gevoel van jalouzie niet konden onderdruk ken. Het waren vrienden, die er niet bij waren geweest, toen de veronge lukten in weinige weken van jongen tot man werden en het avontuur van hun leven ondergingen. A met al een even huiveringwekkend ais de staaltjes van saamhorigheid toch ook warm-menselijk verhaal. JUs

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 2