Evangelisatie per advertentie Vandaag Kerkelijke jongeren: Suriname moet vrij BeroBpingswerk ffasdlslll Nieuwe boeken Gerei synode bespreekt contacten met de joden Trouw Kwartet SURINAME-WERKPLAATS Synode verlegen met brief van rabbijnen TROUW/KWARTET DOXiDERDAC 25 OKTOBER 1973 KERK T2/K2 UTRECHT De figuur van de diaken zoals wij. hem kennen is een calvinistische uitvinding. Elders kent men hem niet in dié verschij ning, zei ds. Ype Schaaf gisteren op de hervormde diakonale jaarver gadering. Daarmee trok hij meteen de volle aandacht van hen, dié op uitnodiging van de generale diakonale raad uit het hele land naar Esplanade in Utrecht gekomen waren. De moderamina van de hervormde en de ge-reformeerde synode zingen het openingslied op de gemeenschappelijke vergadering vanbeide synodes. Van links naar rechts: ds. G. van Halsema, dr. H. B. Weijland, dr. C. Gil-huis en dr. A. Kruyswijk (tot zover het ge reformeerd moderamen,), ds. J. C. H. Jörg,dr. A. H. van den Heuvel, dr. R. J. Mooi, ds G. Spilt, ds, H. L. A. de Wijk en ouderlingA. Ruitenkamp (hervormd moderamen,). schrijft Midden-Oosten (14) Chili Midden-Oosten (15) Midden-Oosten (16) Geen klaarheid DRIEBERGEN De jongerenorganisaties van de twee grootste ker ken is ons land, de katholieke en hervormde, zijn van mening dat 'Suriname nu vrij moet'. Om kerkelijke belangstelling te Wekken voor dit standpunt organiseren de jongerenorganisaties op zondag 11 no vember, een week voor de Surinaamse verkiezingen, eén 'Surinamè- zondag'. Besluit De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga» Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.2. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60768). Gem.giro X 500. Aan plaatselijke kerkelijke gemeenschappen is verzocht op zondag 11 november a.s. in hun eredienst aandacht te willen geven aan de situatie in Suriname, onze verhouding tot dit land nu en in de toekomst. Om dit te bevorderen organiseren de katholieke en hervormde landelijke jeugd raden gezamenlijk een zogenaamde werkplaats, waarin zo breed mogelijke informatie over Suriname zal worden gegeven. Enkele deskundigen zullen de armoedesituatie, de rol van de Nederlandse ontwikkelingshulp, de plaats van de vakbeweging en de taak van de kerken belichten. In verschillende workshops bestaat voor de bezoekers gelegenheid zich zo volledig mogelijk te oriënteren op allerlei facetten van de zaak, kennis te nemen van beschikbaar materiaal als films, brochures e.d. en van gedachten te wisselen over de wijze waarop in de eredienst, in bijzondere kerkdiensten voor jongeren, in werk- en gespreksgroepen de zaak van Suriname aan de orde kan worden gesteld. Welkom is ieder, die zich zo volledig mogelijk wil oriënteren met het doel belangstelling voor Suriname in zijn lokale kerkelijke gemeenschap te wekken. De werkplaats wordt op zaterdag 27 oktober a.s. gehouden op ,,De Driebrug" in Driebergen en begint om 10 uur. Nadere inlichtingen bij de Hervormde Jeugdraad, Postbus 114, Driebergen. Opgave telefonisch op 03438 - 6341. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN In Brussel gebeurt iets wat nog nergens elders is ge lukt: daar werken leidinggevende joden, rooms-katholieken en pro testanten, voluit samen in één studieproject judaica (studie van het jodendom na de afsluiting van het oude testatment)De Neder landse gereformeerde ds. W. H. Zuidema staat aan het hoofd van dit project. Nederland *3k Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Op de gereformeerde synodetafel lag een brief van de Ne derlandse (opper) rabbijnen, waarin dezen signaleren dat de kerken op geen enkele officiële manier afkeu ring uitgesproken hebben over de Egyptisch en Syrische aanval op Is raël, uitgerekend op Grote Verzoen dag. Op die manier verliezen vreegera kerkelijke uitspraken over het recht van het joodse volk op een eigen staat, hun geloofwaardigheid, aldus de rabbijnen. Ia de synode bleek grote verlegenheid met dit stuk. Vanuit die verlegenheid merkte praeses dr. A. Kruyswijk op, of de synode wel. een andere keus had dan dit voor kennisgeving aan te ne men. Hiertegen verzetten zich tal ran synodeleden... Betoogd werd o.a., dat de kerken niet hadden mogen zwij gen. 'Als christenen hadden we van onze solidariteit moeten getuigen'. Sommigen vroegen zich zelfs af of hier geen sprake was van schuldige nalatigheid. De synode besloot daarom het stuk, om advies aan één van haar commissies in handen te geven, waar na het op zo kort mogelijke termijn opnieuw in de vergadering ter sprake zal worden gebracht Naar wij nader vernamen, heeft ook het breed .modenamen van de her vormde synode eenzelfde schrijven van het rabbinaat ontvangen. Onze diaken is van Ds. Schaaf, al weer geruime tijd di recteur van de hervormde stichting voor diakonaai maatschappelijk werk in Friesland, ging verder: vroeger zag de diaken om naar armen, deelde tur- over hervormde brief Van een onzer verslaggevers LUNTEREN -Duidelijke irritatie over een brief van het moderamen van de hervormde synode aan de vereniging van vrijzinnige hervormden overschaduwde gisteren in dc gereformeerde synode de bespreking van het samen op weg zijn van heide kerken. In deze brief nam het hervormd mo deramen de ongerustheid van de vrij zinnigen weg, dat voor hep straks geen plaats meer zal zijn. 'De voort gang van de actie 'samen op weg* mag niet ten koste gaan van ruimte en pluriformiteit^'Yan theologisch den ken', aldus datief van het hervormd moderamen, iaat':, vervolgde: 'In dit verband willen" we: gaarne opmerken, dat het van bijzondere betekenis is, 'te blijven bestuderen hoe ook in de ge reformeerde kerken het verschijnsel van het zogenaamde vrijzinnig theolo gisch denken kerkelijk en theologisch verwerkt blijkt te kunnen worden. "Wijzien het vrijzinnig theologisch denken als-een verschijnsel,dat de kerk in. haar., brede geestelijkever scheidenheid wezenlijkevragen stelt, Met grote verontwaardiging hebben wij kennis genomen van de aktie van de kerken voor joden en Arabieren tegelijk. Christenen horen in de eèr- ste plaats achter Israël testaan. Ter- wille van de God van Israël, terwille van de Koning der Joden. Het zou zuiverder geweest zijn de keuze van zoals wij dat ook ervaren, in andere modaliteiten binnen onze kerk. De kerk in onze tijd dient naar onze me ning te leven met deze.,vragen'. Dr. B. iWentsel Izei 'pijnlijk getroffen' te zijn; door deze', brief. De werkgroep 'samen op weg', waarvan hij deel uit maakt, -heeft steeds gestreefd naar eenheid, vanuit de belijdenis van de drieënige God.j- Dat 'streven is nu doorkruist, aldus dr. Wentsel. Ander zijds schept de brief duidelijkheid. Het hervormd moderamen wil een kerk met ruimtevoor ieder tot en met mensen die ontkennen dat Chris tus de vleesgeworden zoon van God is. Dr. Wentsel stelde de synode voor, met droefheid te constateren, dat op deze wijze de communicatie tussen de Nederlandse hervormde kerk en de gereformeerde kerken ernstig wordt •de stepa.aan de Nederlandse christe- geblokkeerd en dati er tussen beide -nen-zelf «ver te-laten: Door zote han- 'kerken helaas'een- vt De redactie Uebeudt zlcb liet recht voor haar ter opname la deze ruoriek toegezonden me ningsuitingen verkort weer to geven. BU pu blicatie-wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kannen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdredactie Treuw/Kwartet, postbus 85», Amsterdam. Mevrouw drs. Went neemt nu nog wel aan, dat de ambassadeur Goedhart te goeder trouw kon zijn (15-10, Trouw/Kw.). Maar uit de uitzending van Hier en Nu bleek dat de Neder landse ambassade vrijwel de enige was, die de mensen terug stuurde misschien de dood in zelfs degenen die op advies van mevrouw Went zich aanmeldden. In diezelfde uitzending verklaarde minister Van der Stoel, dat de ambassadeur opdracht had ge kregen de regels betreffende vreemde lingen zeer ruim toe te passen. Is de ze man misschien even dictator-min ded als zijn Portugese collega baron van Ittersuro, die in '69 in Mozambi que o.a. zei dat 'het werk van de Por tugezen hier buitengewoon goed was'. Kennelijk in navolging van zijn baas Luns, die een jaar tevoren verklaarde dat Salazar 'de afgelopen 40 jaar met zoveel wijsheid heeft geregeerd'. Is het niet hoog nodig een onderzoek te doen, hoe groot de Luns-clan nog is onder de Nederlandse diplomaten? En om deze heren bij te brengen wat de regering, dus het Nederlandse volk, onder democratie verstaat? Rotterdam L. Hoogstad delen hébben onze geestelijke leiders ons volk een slechte ,dienst bewezen. Amsterdam J. van Barneveld W. J. do Jong Heeft God niet beloofd in Zijn Woord, dat Zijn volk Israël dat land tot een eeuwige bezetting zal gegeven worden? In de oorlog 40 - 45 werdeD er 6.000.000 joden vermoord. Op 't ogenblik trekken vele arabische vol ken ten strijde tegen Israël om als het kon hen te vernietigen. Het is duidelijk, wel collecte, maar dan voor het volk Israël. Sliedrecht A. Hutman De discriminatie is ai ver gevorderd binnen sommige kerken! Dat een hele gemeente durft te applaudisseren, wan neer de dominee verkondigt, dat al leen maar Israëlische oorlogsslachtof fers onze hulp nodig hebben, vind ik grof in strijd met menselijkheid en zeker met wat God ons in de bijbel voorhoudt. Wapeningen K. Zwart ^kerken helaas'een verschil in opvat- ding is Inzake de ruimte van het belij den in de kerk'. Verder noemde dr. Wentsel het met de waarheid in strijd, dat er in de gereformeerde ker ken vrijzinnigen zouden zijn, zoals de brief van het hervormd moderamen stelt. Ook ds. H. van Benthem en ds. M. Wilschut vonden de wijze waarop de gereformeerde kerken in de brief ge tekend worden, pertinent onjuist en koren op de molen van de verontrus ten. Ds. W. Feenstra en anderen wil den zelfs niet verder gaan met 'samen op weg" voordat er over deze zaak klaarheid zou zijn gekomen. Wij ma ken onszelf ongeloofwaardig jegens-de verontrusten in onze kerken, als wij gewoon voortgaan, zonder eerst ophel dering te krijgen, zei ds. J. C. Seegers. Pref. dr. A. G. Honig en ds. J. C. Baumfalk begrepen daarentegen de verontwaardiging niet. De brief van het hervormd moderamen bevatte voor hen niets nieuws. Prof. 'Honig: 'We wisten toch dat de vrijzinnigen een volledige plaats in de hervormde kerk hebben? Daarom kun je nu niet ineens zeggen dat deze brief de com municatie verstoort. We gaan het ge sprek aan in het vaste geloof, dat ve len in de hervormde kerk in Christus geloven en dat Christus machtig is de tegenstellingen te overwinnen'. Dr. H. B. Weijland vond dat de brief toch wel iets nieuws betekende. 'Wij wisten wei dat er vrijzinnigen in de hervormde kerk waren, maar hun po sitie wordt in deze brief nu legitiem verklaard', zei hij. Prof. dr. J. van den Berg waarschuw de voor stappen die heel verkeerd zouden kunnen aankomen bij die her vormden: die in de vrijzinnige traditie staan en zich tegelijk willen bewegen in de weg van het belijden der kerk. Hier past ons voorzichtigheid en 'n maximum aan wijsheid, die na tuurlijk niet in mindering mag ko men op de duidelijkheid van het be lijden'. Ds. M. Groenenberg, die als gast na- mens het hervormd moderamen giste ren: de synodezitting bijwoonde, maar van'tevoren niet wist, wat er ter spra ke zou komen, stelde een verklaring van het hervormd' moderamen over de bewuste brief in het vooruitzicht. Hij zei er nu alleen dit van, dat aan de verzending van deze brief géén verga dering van het moderamen vooraf is gegaan. Hij betreurde 'de bijzonder ongelukkige uitdrukkingen over de gereformeerde kérken' in deze brief. Hij zet ook dat men niet mag zeggen, dat de vrijzinnigen een definitieve po sitie hebben gekregen in de hervorm de kerk, 'Dat zeggen wij tegen geen enkele richting als richting. Wij zeg gen alleen: jullie horen bij ons, wan neer je je beweegt binnen het belij den van de kerk. Wij klagen ook nie mand aan wegens het etiket dat hij draagt, maar alleen om bepaalde op vattingen die hij heeft*. LUNTEREN De gereformeerde synode heeft besloten deputaten voor de evangelisatie te machtigen een evangelisatiepcrscampagne voor te bereiden, voorlopig In de regionale sfeer en in samenwer king met die Kerken, wélke daar belangstelling voor hebben. Men heeft daarbij het oog op adverten ties, die evangelische noties tot uitdrukking brengen. Op deze ma nier wil men die mensen trachten te bereiken, die anders niet of nauwelijks met bet evangelie wor den aangesproken. De voorbereiding zal centraal ge beuren en daarvoor is een bedrag van dertigduizend gulden nodig. De plaatselijke uitwerking(en) van de campagnes zullen echter door de plaatselijke kerken moeten geschie den, die ook de daarvoor benodig de fondsen zullen moeten opbren gen. Vooralsnog zal op beperkte schaal worden gewerkt, omdat men enerzijds ervaring wil opdoen en anderzijds ook andere kerken dan de gereformeerde, die daarvoor al belangstelling hebben getoond, in de toekomst bij dit soort campag nes zou willen betrekken. Hoewel sommige synodeleden zich aarzelend opstelden tegenover deze benadering, en een enkele zelfs af- wijzend (vergt dit niet veel geld, waar weinig resultaat het gevolg van is?), stond de overgrote meer derheid er positief tegenover. Bij het punt 'contact met massa media' werd kritiek geleverd op christelijke pers en omroep, die onvoldoende hun missionarc op dracht gestalte zouden geven. Te noteren valt tenslotte nog de kritiek die werd geuit op de 'open brief* welke naméns deputaten verscheen als reactie op uitlatingen van de evangelist Billy Graham. Behoorde die nu tot de taak van de depu taten: voor de evangelisatie?;. Dc houdbaarheid van de brief'werd niet zozeer in twijfel getrokken aiswei het initiatief als zodanig. ven uit, was betrokken bij gast- en weeshuizen. Deed hij zijn werk goed? Feit was wel', dat hulpbehoevende ge zinnen driemaal van kerk konden ver anderen om tenslotte daar te blijven waar hun het meeste werd toebedeeld. De situatie van nu is, dat schaalver groting (overheidszorg, professionalis me) de diaken zijn taak uit handen neemt Ds. Schaaf had van een diaken de verzuchting gehoord: eerst zijn ons de armen en nu wordt ons de. gezins verzorging afgenomen. De zaak is ons dus behoorlijk uit de hand gelopen. Moeten we daar de hand des Heren in zien? Worden we wellicht 'terugge voerd naar een nieuwe diakonia, de diakonia van de bijbel? Waarin Chris tus tot ons komt die de echte gestalte van dienstknecht heeft aangenomen? Zouden we door dit alles niet kunnen worden geroepen om gangmakers van een echte diakonale navolging van Hem te worden? U vraagt natuurlijk:: hoe, ging ds. Schaaf verder. Door oog te hebben voor de mensen als naas ten. Door alle vaktermen heen moe ten we die mensen zien en in wereld wijd verband: de armen niet een vis geven, maar hen leren vissen. Dit al les bescheiden doen, vol hoop, omdat de wereld immers al verbeterd is door hem die de diakonia volbracht heeft, z'o besloot ds. Schaap. TK Uit een bespreking van de huidige si tuatie aan de hand van een informa tienota bleek, dat er nog lang geen klaarheid is over de wegen die diako nia zoeken moet om de eigen verant woordelijkheid onder de nieuwe om standigheden tot uiting te brengen. Praktisch was in elk geval de. overi gens niet nieuwe, opmerking, dat dia konia moet helpen waar geen-helper is. Een voorbeeld daarvan: het in springen van vrijwilligsters in die ge zinnen waar hulp acuut nodig Is ea hulp via gezinsverzorging pas over en kele dagen (of langer) kan worden verleend. Zo zijn er nog tal van ande re taken te noemen. Over interkerkelijke samenwerking, met name die, met gereformeerden nog dit. De enquête, die onder diako- nieën van beide kerken ds gehoüden leverde vijftig procent reacties op. Binnen afzienbare tijd kan over aard eni omvang van de, samenwerking een 'rapport worden verwacht. Iri de middaguren-sprak de'scafiba van de generale synode, dr. A. H. van den Heuvel over een kwetsbare kerk in een mahcteloze wereld. GOEDEREN 'Wat ook precies het resultaat van commerciële reclame mag zijn, het uit eindelijk effect is een indrukwekken de en aanhoudende propaganda voor de betekenis van materiële goederen'. In deze volzin van Prof. W. A. A. A. M. de Roos in het Wending-nuimner van deze maand zullen velen hun ei gen gedachten herkennen. Hij zet er nog een vragend zinnetje achten 'Ten koste van artistieke, educatieve of an dere menselijke waarden?' En dan is zijn bedoeling helemaal duidelijk. Het is inderdaad opvallend met hoeveel volharding wij gekonfronteerd worden met zaken (zo goed als altijd materië le) die stuk voor stuk misbaar zijn. Wie ooit eens in «en verre toekomst voor de opgave zou staan om aan de- hand van een strip met reclamespots uit te maken wat voor een soort be schaving wij in deze tijd-er op na ge houden hebben zal m.i. tot vreemde conclusies komen. Het boek, een van de cultuurdragers van de eerste orde, komt vrijwel nooit ter sprake. Dat is geen wonder, er is aan boeken geen monsterkapitaal te verdienen die re clame maken mogelijk maakt. Blijk baar wel aan boter, koffiemelk, was middelen en dergelijke prozaïsche, volstrekt misbare zaken. Maar intus sen worden wij wel op strategisch ge kozen momenten, nL voor eb na het nieuws met deze onbenullige zaken gekonfronteerd en met een stupide volharding dat het duidelijk is dat een bepaald aantal namen er met alle geweld ingehamerd moeten worden. Sommige mensen zijn daar op hun manier dankbaar voor en redeheren zo: hoe heette het ook weer, o ja, dan moeten we dat dus niet hebben. Nog niet zo heel onverstandig. Maar voor lopig zal dit aantal lieden we! niet dik gezaaidzijn want het loont nog altijd en, om nog eens Prof. de Roos te citeren: 'Binnen korte -tijd zal 'die reclame ons weer trachten te overtui gen van de onmisbaarheid van appara tuur voor airconditioning, de drie-di mensionale televisie, elektrische back scratchers en de slagroom klopper met acht snelheden'.. En daarmee wor den we dan de compleet geplastifi ceerde, gladde, technocratische, door de ihachten geconditioneerde mens. Tenzij we ér werkelijk onze neus voor leren ophalen en ons om ons 'evens wil gaan verdedigen tegen deze gelijk- W schakeling in het groot (ADVERTENTIE) De synode droeg tenslotte het mode- 'ramen met elgemene stemmen op 'haar bevreemding over het uitgegane schrijven ter kennis te brengen van het hervormde moderamen en dit om opheldering in deze te vragen'. Te vens verklaarde de synode 'dat zij zich wil blijven houden'aan de door haar zelf gegeven richtlijnen inzake de communicatie van beide kerken met betrekking tot het belijden'. Ver volgens besloot de synode te voldoen aan het verzoek van de gemeenschap pelijke vergadering van de beide synoden in juni en het ontwerpsta tuut voor een gemeenschappelijke synode in behandeling te nemen. Dit zal gebeuren in de januari-zittlng. Komende zaterdag js er voor geïnteres seerden de mogelijkheid zich in het actie-voeren te trainen op een werk dag in Driebergen. Om hun stetiingname te documente ren hebben de twee jeugdraden een krant Tip genaamd uitgegeven, die in grote aantallen wordt verspreid. In deze krant wordt informatie gege ven over de oorzaken van de armoede en slechte economische toestand in Suriname. Wat het effect is van de ontwikkelingshulp en welke rol de kerken in Suriname spelen. De ontwikkelingshulp aan Suriname was van 1948 tot 1973 nog niet de helft van de winst die uit Suriname werd gehaald door het Nederlandse bedrijfsleven. Ds hulp 'is ten goede gekomen' van enkele hooggeplaatsten in Suriname en van Nederlandse en Amerikaanse bedrijven. De hulp moet volgens Tip óf stoppen óf radikaal omgebogen worden. De kerken in Suriname compromitte ren zich door het bedrijf Kersten, dat In bezit is van. de Evangelische Broedergemeente. 'Er is', zo schrijft Tip, 'op duizend punten en tiendui zend manleren kritiek te leveren ;op de kerken in Suriname ea in het ka der van onze actie menen wij dat er geen reden is om dé kerken te spa ren. Wij menen alleen: de kritiek op de kerken in Suriname moet niet in Suriname, maar in Nederland begin nen. Hier ligt het begin en de oor zaak'. NEQ HERVORMDE KERK Beroepen te Wijt bij Heusden: E. F. Vergunst te CAPELLE A/d Ussel; te Huizen: A. Viietstra te Doornspijk; te Zevenaar, 2e pred. plaats: J. Mooij te Noordlaren. Aangenomen naar Oosteriand: M. C. van der Meer, kand. te .Rotterdam; naar Leidén (als regionaal jeugd- pred:): H. J. Hemstede, vlootpred., wonende te Weesp. Beroepbaar (na l nov.): kand. H. J. Stoutjesdijk, Adelaarsweg 83 bv., Am sterdam-N. GEREF KERKEN (VRIJG. BTVj Bedankt voor Heemstede-Lisse: K. H. de Groot te IJsselmulden-Grafhorst. CHR GEREF KERKEN Bedankt voor Eindhoven: A. Broers- ma te Goés. GEREF GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-N.: J. C. Westerstrate te Meliskerke. GEREF KERKEN Beroepbaar D. Soeteman, Da Costa- straat 73Amsterdam. Bereid tot de evangeliebediening: J. C. Eikelboom, Gijsbrecht van Acmstelstraat 14, Am sterdam. De gereformeerde synode heeft nu be sloten tot eind 1974 dit werk mee te financieren: niet om het te Jaten ver lopen, integendeel, maar omdat de Belgische Kerkgenootschappen die er bij betrokken zijn, in staat zijn ook na het vertrek van ds. Zuidema deze arbeid voort te zetten. Het werk van ds. Zuidema 'valt' onder het deputaatschap voor de verkondi ging van het evangelie onder Israël. De deputaten deden verslag van hun werk, dat behalve het werk in Brussel ook arbeid in Nederland en Israël om vat. Het werk In Israël kreeg, mede in verband met de oorlog in het Midden- Oosten, wat meer aandacht Namens de deputaten sprak mevrouw H. L. van Stegeren-Keizer. 'De joden kijken naar ons en we moeten openlijk uit spreken dat we ons met Israël verbon den voelen. Solidair zijn met Israël is een eerste vereiste om het gesprek met de joden te kunnen voeren.' Op nieuw werd door ouderling H. H. Rutgers opgemekt dat de naam van het deputaatschap niet juist is, omdat gestreefd wordt naar een gesprek met Israël, waarbij dan uiteraard vanzelf ook Christus aan de orde komt. Een van de plaatsen waar dit gesprek gevoerd wordt is Nes Amim, de chis- telijke nederzetting in Galilea, Binnen de gemeenschap van Nes Amim zijn spanningen over de identiteit van de christenen in Israël. Voor het verle nen van hulp in deze crisis is ds C. B. Bavinek naar Israël gereisd. Nes Amim wil thans als gemeenschap een eigen predikant benoemen. In Nederland werkt ds. J, Dijk te Amsterdam. Veel van zijn tijd gaat heen met het voldoen aan verzoeken om lezingen tijdens gemeenteavonden en om hulp bij het opzetten van leer huizen. Hierom is eigenlijk een twee de predikant nodig, want er zijn ook nog 850 joodse gezinnen, die regelma tig bezocht worden. De synode bleek wel te willen instemmen met een tweede predikantsplaats, maar de de putaten financiën en organisatie wil den eerst nog op dit verzoek reage ren. De synode besloot derhalve deze kwestie aan te houden totdat deze de putaten zouden hebben gesproken. De synode besloot voorts aan de theo logische faculteit van de vrije univer siteit in Amsterdam te vragen om te trachten de judaica in het onderwijs te betrekken. Op verzoek van mevrouw Van Stege- ren riep de synode tenslotte de ker ken dringend op meer te luisteren naar de tot het christendom bekeerde joden in hun midden en na te gaan of hun wel voldoende steun wordt ge boden. Deze joden, die de Messias hebben aanvaard, hebben het vaak moeilijk omdat zij belemmerd wor den ia het contact met hun familie en ook in de kerk soms vreemden rijn. Arie van der LugMriologie. Uitgave: Gottmer, Haarlem. Prijs: ƒ15.90. Van de drie gebundelde streekromans van Van der Lugt is 'De gekke aok- ter' een verhaal, dat er het meest uit springt. Vooral omdat het een boeien de karakteristiek van een aparte dorpsdokter betreft De auteur neemt de lezer mee naar een Zuidhollands eiland en laat zien hoe de nieuwe dokter rechtschapen, maar excen triek en vrijgezel het vertrouwen van de aanvankelijk argwanende be volking wint. Het is een sterk verhaal van iemand die het plattelandsleven goed kent. De min of meer aansluitende roman, 'God schudde de wateren' brengt de stormramp van 1 februari 1953 in her innering. Het verhaal 'Herwonnen land' vormt de afronding van een tijdvak. De verdienste van deze schrij ver schuilt niet alleen in de wijze, waarop hij personen en karakters uit beeldt maar is ook terug te vinden jn 2'n rake milicuschetsen. Aanbevolen leesstof voor de winteravonden, BFS J. Visser, Roosendaal-Triologie. Uitga ve: Gottmer, Haarlem. Prijs: 15.90. De Westfriese streekromans van mevr. Visser-Roosendaai zijn bijeenge bracht in een omnibusuitgave van bu na 500 pagina's. Het betreft de boeken 'Het zout der liefde', 'De Swan en- plaats' en 'Buiten de rooilijn', De hoofdpersonen komen in onder scheidene situaties in alle verhalen te rug, mannen en vrouwen met hun vreugde en verdriet, levend in kleine gemeenschappen, met de sfeer van het streekeigene. Het gaat over het ieven van alle dag, geslaagde en mislukte huwelijken, ge zinssituaties, arbeiders en boeren. De problemen ea ontwikkelingen zijn nergens uitzonderlijk. De romans zijn- rijk aan dialogen. Geromantiseerde werkelijkheid, die zeker een lezers kring zal vinden. RFS

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 2