Geref. synode antwoordt de rabbijnen hulp Midden Synode praat over Nieuwe boeken Boekje open over Oud-Beijerland BOEKEN* Bestsellers 2 10 Kwartet Hervormde kerk wil Deense film verhinderen Oproep tot steun Drs. A. J. van Duist Nnffic-directeur Eerste cantatedienst in Westerkerk Van een onzer verslaggevers GENEVE^De secretaris-generaal van de wereldraad van kerken, dr. Philip Potter, wijst de kritiek van een aantal Nederlanders onder aanvoering van dr. J. P. Feddema op de oproep van de wereldraad de investeringen uit Zuid- Afrika terug te halen als 'zeer eenzijdig' van de hand. «jatt Uft M men schrijft ons 2 Vloeken-.: v Midden-Oosten (17) Midden-Oosten (18) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie; ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J, Tammïnga Hoofdkantoor B-V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Midden-Oosten (19) Midden-Oosten (20) Midden-Oosten (21) Midden-Oosten (22) Kairos Anglicanen Radioprogramma over zwarte theologie GEREF. KERKEN TRO-piW/KWAiRTgr VRJJDAjG 26 OiKTOBBR 1973 KERK T2/K2 Potter vindt van Feddema gezegd zeer Hij adviseert de schrijvers van de ,open brief rich eerst te'richten tot de eigen-kerken in Nederland. Hij noemt de brief eenzijdig terzake van de op geworpen wagen, zowel als van de aangevoerde verwijzingen. 'Laten de Nederlanders zich liever baseren op officiële documenten en de Neder landse kerkleiders raadplegen, die lid zijn van wereldraadcommissies'. De open brief van Feddema c.s. be helsde bezwaar tegen het besluit dat het centraal comité van de wereldraad vorig jaar in Utrecht nam om de le den-kerken, kerkelijke lichamen en individuele christenen buiten Zuide lijk Afrika op te roepen om 'al hun invloed, met inbegrip van het middel van aandeelhouderacties, aan te wen den om de beleggingen in Zuidelijk Afrika terug te trekken en te stoppen met handel met Zuid-Afrika, Namibia, (Zuidwest-Afrika), Zambabwe (Rhode- sië), Angola, Mozambique en Guinee- Bissau. Dr. Potter schrijft dat dit besluit ge nomen. is na een iang debat en op ba sis van volledig gedocumenteerde be wijsstukken. 'Ais iemand van de on dertekenaars van de open brief bij de- Br Philln Potter ze bijeenkomst aanwezig zou zijn ge- 1 weest, dan was hij getuige geweest van deze oecumenische besluitvor ming. Er was ongetwijfeld een zeer verhit debat en de scherpte van iede re positie werd door allen gevoeld. Maar toen de stemming over de inves- De redactie behoudt zich het recht voor baar ter opname in deze rubriek toegezonden me ningsuitingen verkort weer te geven. Bij pu- bïlkatlp wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge- jiuurd a»n het secretariaat hoofdredactie tfrbtmyKwartet, postbus 859. Amsterdam. Naast alle protestakties tegen al of niet erkende wantoestanden in de maatschappij: wat doet de gemiddelde Nederlander het veel voorkomend misbruiken vani God's heilige naam? Het zou een goede zaak zijn geweest, als bij het opheffen van de groet- plicht in de militaire wereld ook het vloeken zou zijn afgeschaft Den Haar N. M. Laarman Tot mijn grote verbazing las ik maan dag op de voorpagina dat er in. enkele gereformeerde kerken in ons tand niet voor alle slachtoffers in het Mid den Oosten werd gecollecteerd maar alleen voor de joden. Mijn .vraag: Is dit nu naastenliefde? De burgers van de Arabische landen zijn net zo goed de dupe van het krijgsgeweld. Wan neer we onze medemens gaan helpen, helpen we vriend en vijand. Immers 'Hebt uw vijanden lief!'. Dat is soms wel erg moeilijk. Maar de kerk moet in deze toch zeker het goede voor beeld geven. Niemvendam Menne Vcllinga In Tr/Kw. van 12 oktober stond een verklaring van een zekere generaal Amin uit Oeganda, ik citeer z'n ver klaring, 'Dat Hitier terecht joden heeft verbrand'. In z'n eigen land heeft deze mensenjager duizenden Aziaten verjaagd en dearmee discri minatie op grote schaal uitgeoefend. En waar deze Amin dan ook nog de moed vandaan haait om de Russen op te roepen de Arabieren de modernste raketten en vliegtuigen te leveren, be- grijp ik in 't geheel niet. Aan een land ais Rusland, dat vele oorlogsmis daden op z'n geweten heeft o.a. in Tjsechoslowakije en onderdrukking in eigen land. Wordt het dan nu geen tijd om dergelijke valse en walgelijke profeten eens de mond te snoeren. Ik zou dan ook een ieder die dergelijke walgelijke landen en personen nog verheerlijken, willen verzoeken naar die landen toe gaan en er te blijven. Amsterdam D. Hofstra Czn. God heeft Israël lief, mede terwille van de vaderen. Het is onjuist om als christenen te haten of onverschillig te laten, die door Hem geliefd worden. Urk heeft het goed begrepen met de hulpaktie voor Israël en dit strekt ons tot voorbeeld. Het is huichelachtig om met hulp te wachten, todat geheel Israël zich bekeerd heeft. Juist onze liefde tot Israël, terwille.. van de Here, kan een middel zijn om velen van hen de Here Jezus als Messias te doen aanvaarden. Leest tf eens Zach. 12 en Rom. 11. Lelmuidfin, J. van Dam De Arabische landen zullen in toene mende mate de olie leveranties laten betalen met modern oorlogstuig, en dat dient -dar, in hoofdzaak tot ge welddadige bestrijding van Israël, En nu kunnen we, naar het voorbeeld, van de koffie uit Angola, natuurlijk ook dadels uit Bagdad gaan, boycotten maar het is wel duidelijk, dat dat geen hout snijdt; we zouden zelf die oliekraan moeten dichtdraaien, al thans voor een groot deel. Te vrezen valt echter, dat de principes ons op die manier te duur worden en dat Ne derland wel tranen zal vergieten over die moeilijke toestand'in Israël, maar overigens zijn oliezaken terwille van de noodzakelijke 'vooruitgang' onver minderd zal voortzetten. En dan heb ben we een fraaie herhaling van de toestanden van 40 - 45. toen vrijwel iedereen de gaskamers afkeurde, maar slechts weiingen hun nek 'waag den en een ondergedoken Jood in huis namen. Valkenswaard A. C. Aten Tot mijn stomme verbazing las ik in Tr/Kw, dat enkele kerkelijke instan ties in ons land een geldinzame ling willen houden, die ook de Ara bieren ten goede zou komen. Ik kan daai onder de gegeven omstandighe den tot mijn spijt geen begrip voor opbrengen. Israël is in nood, het vecht voor zijn voortbestaan als onaf hankelijke staat. Het voert een strijd die het niet wil, een hem door de Arabieren opgedrongen strijd, ook een ongelijke strijd. Beseft U eigen lijk wei, dat er in de Arabische we reld vanwege de olie helemaal geen geldgebrek bestaat? In deze uitzonder lijke situatie moeten wij als christe nen, niet in het minst vanwege onze (geloofs)verbondenheid met Israël, partij kiezen. Ik zou U met klem wil len vragen de moed te hebben, onder deze omstandigheden tot een voor Is raël bestemde geldinzameling te be sluiten. Groningen ds. J. A. Brandsma Dat Israël nu al 2000 jaren volhardt in het afwijzen van het verzoenend bloed van Jezus is voor een groot deel te wijten aan onze eenzijdige (meestal anti-, soms pro-) houding ten aanzien van hen. Als christenen zich-van deze schuld bewust, opnieuw willen Jaten leren, leiden en vormen door de Geest en houding van de Heer, wordt de mogelijkheid gescha pen, dat Israël de Messias in ons gaat herkennen en zij Zijn bloed als een zegen over hen en hun kinderen wil len aannemen. Dat zal pas echt Grote Verzoendag in Israëls geschiedenis worden. Dat wordt een complete ver andering in de situatie in het Midden- Oosten. Capelle aan den IJsscI A, Meltau-Ras teringen kwam. was deze overweldi gend.' In een brief aan de lezers van Kairos- berichten heeft het dagelijks bestuur van de werkgroep Kairos de open brief van Feddema opnieuw afgewe zen. Het bestuur betreurt nadrukkelijk 'de volstrekt onjuiste suggestie' van dr. J. P. Feddema, 'dat het wereldraads standpunt gelijk staat aan het bevor deren van geweld. Het tegendeel is ons inziens het geval', aldus het be stuur van Kairos, Het bestuuris te gen de brief van dr. Feddema, omdat deze slechts kritiek op activiteiten van anderen levert Mochten de on dertekenaars van de 'open' brief zelf tot actie gericht op het .bedrijfsleven overgaan, ook al zou die afwijken van die van de strategie van ,'de wereld raad, dan is Kairos, dat een meer voudige aanpak voorstaat niet van plan daar openlijke kritiek op te zul len uiten. In de synode van de kerk van Enge land zal begin november gesproken worden over de kerkelijke investe ringspolitiek ten aanzien van Zuide lijk Afrika. Deze politiek is- ook reeds besproken op de synode van juli, maar het debat wérd toen niet afge rond. Waarnemers verwachten dat de syno de een motie zal aannemen van de Londense kapelaan Paul Oestreicher, die er op aandringt dat de kerk mid- dels baar aandelen druk op bedrijven in Zuidelijk Afrika zal uitoefenen, de kloof tussen zwarte en blanke arbei ders te verkleinen. Als de synode deze motie aanvaardt, zou dat betekenen dat de kerk van Engeland de voor keur geeft aan een politiek- van gelei delijke verbetering van binnenuit, bo ven de politiek van de wereldraad van kerken. OUD-BEIJERLAND Mr. W. Aantjes, lid van de Tweede Kamer, heeft gistermiddag aan zijn broer, burgemeester J. Aantjes vani Oud-Bcijerland, het eerste exemplaar overhandigd van het boekje 'Mijn God, wat een dorp*. Dat ge beurde tijdens een bijeenkomst waarop behalve de gebroeders Aantjes ook de schrijver, IVim Verhagen, de illustrator, Anton Pieck, en de inleidster van het boek, Jonkvrouw C. W. L Wttewaal van Stoetwegen aanwezig waren. Over het boekje, dat het (onder andere dogmatisch kerkelijke) leven in het Oud-Beijerland van de dertiger jfaren behandelt, en dat in het. dorpi alleen al na het hekend worden van de titel, Het nodige stof heeft doen opwaaien, zei mr, Aantjes: 'Oud Beijerland staat in dit boek model voor tal van andere gemeenten. Het typerende van dit dorp zoals dat uit de tekst naar voren komt is naar mijn mening de onverdraagzaamheid en de tweespalt tusse nwoord en daad. Vooral in geestelijk opzicht ontbrak verdraagzaamheid vrijwel geheel. De waarde van dit boek zie ik echter minder in de aanklacht dan in de spiegel die het ons voorhoudt. Op de foto van links naar rechts: schrijver Wint Verhagen, freule Wttewaal van Stoetwegen, die een voorwoord schreef, Anton Pieck, burgemeester Aantjes en Kamerlid Aantjes. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het modèramen van de hervormde synode heeft zich tot de minister van CRM gewend .om ver toning van de Deense film over Jezus in Nederland te verhinderen. Het meent, dat een dergelijke film niet. al leen de diepste gevoelens- 'van ons volk zou kwetsen, maar ook geheel in strijd is met de culturele taak van de overheid zelf. Een en ander blijkt uit een brief van het moderamen' aan het T hoofdbestuur van de gereformeerde o n Tl I cro f» j bond, dié nu gepubliceerd is in 'De Waarheidsvriend*. Van een verslaggever LUNTEREN De generale synode van de gereformeerde kerken heeft een telegram verzonden aan het op perrabbinaat. Hierin staat: 'De generale synode van de gerefor meerde kerken betuigt vanuit het ge loof in de God van Abraham Izaak en Jacob haar verbondenheid met het Joodse volk, nu ihet zich opnieuw zo in zijn bestaan bedreigd weet Zij is geschokt door het feit, dat de oorlog begonnen is op het momrnij, dat Israël weerloos was, doordat, ie dereen vanwege de grote verzoendag zich van werk- en beroepsactiviteit onthield. Zij erkent met schaamte, dat de wes terse christen-hheid mede verantwoor delijk is vóof het ontstaan van*de huidige situatie. Zij wil naar vermogen bijdragen aan de vrede tussen Israël en de Arabi sche staten én bidt, dat beide partijen zich met ons het lot van de Palestij- nen zullen aantrekken.' Aldus de synodale brief. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De directeur van het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken, dr. J. van Klinken, lieeft naar aan leiding van de teleurstelling die bij velen, is gewekt door de kerke lijke oproep tot steun aan joden en Arabieren een nadere verkla ring gegeven. ALS ZE EET NU ALLEMAAL TE GELIJK DEDEN Dat hoor je nog al eens, in alterlei si tuaties, zeggen. Wij hebben de merk waardige neiging om ondanks alle betuigingen van het tegendeel toch al tijd onder te' duiken in de massa. In 'de zwijgende meerderheid' zitten nog al wat mensen die op de een oL ande re manier willen opvallen, maar om dat ze- dan weer op dezelfde manier willen opvallen als anderen vallen ze niet meer op, als u mij nog volgen kunt Ik bedoel dit dat zelfs hét ge heel 'anders gekleed gaan in onze tijd niets bijzonders meer is. Hoe gekker hoe meer 'in' je bent Hoe vreemder en uïtheemser je kleding hoe meer je b.v. bij het straatbeeld van de gróte stad 'past Geen nek die zich meer voor je draait We doen het allemaal tegelijk en dan kan het Maar 't zit ook ergens anders. Mensen willen op vallen en tegelijk niet uit de toon val len. Ze. willen eigenlijk alleen maar gunstig en bewonderd opvallen. Liefst nog-benijd en in jaloezie bekeken. Zo zijn wij. Maar nu dat andere. Je hoort dit zinnetje ook nog al eens in ge sprekken over versobering. Dat is een andere zaak. Het gaat erover, dat we allemaal wat minder moeten. Hét woordje 'eigenlijk' speelt een belang rijke rol: we zouden eigenlijk dit of dat moeten, maar ja, er komt niet van, als we het nu eens allemaal tege lijk deden! Wij voelen er niet zoveel voor om alleen in de kou te staan. Gelukkig zijn er massa's uitzonderin gen op deze regel. Mensen, die al ja ren, zonder dat iemand het weet een wijze van leven eropna houden die anderen bijzonder ten goede komt Ze hebben niets met anderen afgespro ken. Ze hebben er geen behoefte aan om ermee te wachten tot. iedereen het doet. Ze zijn allang bezig. Want hét kan natuurlijk ook een alibi zijn om ons aan dingen te onttrekken die we 'eigenlijk' zouden moeten doen. Maar waarom zouden we op zulke dingen wachten? En wat Iet ons om, als we dan beten in. een groter verband op gang komen, b.v, met de versobering, wat let ons "om afspraken te maken met vrienden en 'magen'? (ADVERTENTIE) IDE PIRAMIDE William Golding Onwillekeurig denkt de lezer terug aan zijn Jeugd, 12,80 LE0NIDAS PRIJSCOURANT 1913 van stoommaehientjes voor 85 cent tot „soherta"-artlkeleneen kostelijke facsimile uitgave van een postordercataiogus uit 1813! ƒ14,80 3 EEN DAG OORLOG IN ZUID-LIMBURG 1940 Majoor E. H. Brongers Os geschiedenis van het gewapend verzet van een gering eanial mensen tegen een gigantische ovormaeht. Geniustreerd met foto's en kaarten 9,75 4 GROOT INDONESISCH KOOKBOEK BebVuyk Ruim £03 bekends en onbekende Indonesischs gerechten! Met 150 illustraties en kleurenplaten 29,90 5 HINDERLAAG BIJ PALERMO Colin Forbes Da auteur heeft de gave de tezsr voortdurend te boeien. 16,90 6VERSCHUYLS PUZZEL-ENCYCLOPEDIE Dr, H. J. Verschuyl Een puzzelwoordenboek met meer dan een half mlijoen puzzel- woorden en veel gevraagde rubrieken, 7 29,90 7Q.B. Vil Leon Uris Een opwindende, dramatischs roman door da auteur van Exodus. 3,75 8 PANORAMA Leonard de Vries Een Indrukwekkend eeuwportret: 60 jaar uit het weekblad van toen. 21,50 9DE HUNSA'S Renee Taylor Het geheim van de Hunsa's voor een lang en gelukkig leven, 12,90 AMOEBE OP BEZOEK HET ONBEKENDE Twee bundels st-verhalen van d» beste sf-auteurs. Per deel 8,50 Bij iedere boekhandel verkrijgbaar *Uitg.:Holiandïa-Luitingh-Skarabee Van een verslaggever DEN HAAG Negentien predikan ten en andere gemeenteleden van ver schillende kerken verklaren zich soli dair met Israël. 'Wij verafschuwen de oorlog, maar zijn van mening dat Is-; raël geen andere weg openstaat dan te vechten voor zijn bestaan', zeggen zij. 'Wij spreken onze verbondenheid uit met de staat Israël, nu die opnieuw gedwongen werd de wapens op te ne men tegen de hem omringende landen op de voor de jood zeer heilige grote verzoendag', zeggen de negentien. Onder hen zijn ds. S. Gérssen, Utrecht; mevrouw M. W. Eberle Got- lib, Rotterdam; ds. M. G. L. den Boer, Utrecht, en ds. J. Dijk, Amsterdam. HILVERSUM Zondag zendt het Ikor van half zeven tot zeven uur via Hilversum II, een programma uit over de zwarte theoloog James Cone. Cone, hoogleraar aan het Union Semi nary in New York, is de bekendste vertegenwoordiger van de 'black theo logy', een beweging in de zwarte ker ken. van de Verenigde Staten en Afri ka die de laatste' jaren snel in op komst is. De black theology zoekt naar religieuze, politieke en culturele identiteit van de zwarte mens in strijd tegen het blanke racisme. De uitzending van zondag is de eerste van een reeks van negen maandelijkse uitzendingen over de zwarte theologie en de Latijns-Amerikaanse bevrij dingstheologie. Voor deze serie maak te Theo Witvliet uitgebreide inter views onder anderen met Philip Pot ter, secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken, Paolo Freire, de bekende braziliaanse volkspedagoog, James Lawson, een van 'de naaste me dewerkers van Martin Luther King en Hans-Ruedi Weber, de man voor de bijbelse theologie bij de wereldraad. DEN HAAG Drs. A. J. van Duist te Hilversum is per 1 januari be noemd tot directeur van de stichting der Nederlandse universiteiten en ho gescholen voor internationale samen werking (Nuffic). De heer Van Duist, die 44 jaar is, maakte sinds 1970 deel uit van de di rectie van de wereldbond voor chris telijke communicatie (WACC).- Hij heeft zich daarbij in het bijzonder be zig gehouden met projecten in ont wikkelingslanden. Voordien was hij hoofd van de afdeling Gesproken Woord van de NCRV. 'De oproep tot hulpverlening was een diakonaal appel', schrijft dr. Van Klinken. 'Er is sprake van diep men selijk leed ais gevolg van de oorlogs handelingen:' joodse en Arabische slachtoffers van .beschietén en bom bardementen. Moeten die niet allen geholpen worden?' vraagt dr. Van Kiinken. Hij wijst op de christelijke schuld van het feit dat Israël eeuwenlang een eigen plaats onder de zon werd betwist Maar, vraagt dr. Van Klinken 'Moeten het dan juist de christenen zijn die van de Arabieren eisen dat zij deze christelijke schuld tegenover Israël zullen inlossen?' 'In de kerken wordt in deze dagen ge beden, óók voor de veie joodse en Arabische slachtoffers voor wie de oorlog onnoemelijk leed betekent. Wie voor de slachtoffers bidt zal eer lijkheidshalve niet anders kunnen doen dan ook daadwerkelijk de hel pende hand bieden daar waar geleden wordt, door joden en Arabieren. Hij zal het bij bidden en sympathiebetui gingen niet mogen laten, Hij zal inte gendeel alles in het werk moeten stel len wat genezing en verzoening kan bevorderen. Het standpunt van de diakonale orga nen. van de kerken vandaag is precies hetzelfde als dat zij innamen tijdens de oorlog van 1967. Het opvallende en verblijdende is, dat van zeer gezag hebbende joodse zijde in die dagen publiek uiting werd gegeven van in stemming met deze opstelling'. Dr. -Van Klinken wijst het verwijt af van diegenen die vinden dat de rijke oliesjeiks de Palestij-nen hadden kun nen helpen met hun inkomsten uit de olie. Hij.ontkent dat de opbrengst van de hulpactie gelijkelijk bestemd zal zijn voor' joden en Arabieren. 'Een .dergelijke, reeds bij voorbaat' gemaak te verdeling zonder voorafgaand on derzoek naar dé vraag waar de nood het grootst is, zou wijzen op een po ging tot neutraliteit, waar in het dia- konaie (hulpverlenende en verzoenen de) handelen neutraliteit niet op zijn piaats en zelfs niet mogelijk is'; 'Het 'diakonaal stelt zich in 'dit con flict niet neutraal en 'genuanceerd* op. Het helpt het slachtoffer, of dat nu joods of Arabisch is, schuldig of niet schuldig. Het stelt de vraag: waar is de nood het grootst? En vooral: wat zijn de mógelijkhédeH om tot ver zoening te komen?' 'De kerk bidt om genezing en verzoe ning in een situatie waarin de slacht offers bij duizenden zijn gévallen, En zij probeert in overeenstemming met dit gebed te handelen'. AMSTERDAM De eerste cantate dienst van het nieuwe seizoen ia ds Westerkerk te Amsterdam zal worden gehouden op zondag 28 oktober om 19.30 uur. Uitgevoerd zal wórden de Cantate 180 'Schmüeke dich, o liebe Seele.' Uitvoerenden zijn het Wester kerkkoor, het Bachorkest, Ank 'Rein- ders, sopraan. Marianne Dieleman, alt, Ruth Pos, tenor, Cor Niessen, bas, Aukje van Steenbergen-Broers en Corry Jansen-Reder, cello. Dirigent is Simon C. Jansen. Van eenonzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft zich opnieuw ge- hogen over het verschijnsel van de' georganiseerde verontrusting, ditmaal naar aanleiding van een brief van de kerkeraad van Delft Deze kerkeraad maakte zich zorgen over dé 'alternatieve' plannen van de verontrusten, tot en met aparte kerk diensten toe. Daarom verzocht Delft de synode dringend, een gesprek met de verontrusten aan te gaan 'om een dreigende ontwrichting van ons kerk- lijk leven tegen te houden.' De synodecommissie, die over deze zaak rapporteerde, voelde niet voor zo'n gesprek. Wel stelde zij naar aan leiding van een ander verzoek van Delft voor, een brief naar alle kerke raden te sturen, om hen op te wekken alles te doen, wat de eenheid der kerk kan bewaren en bevorderen. GESPREK Verschillende synodeleden drongen toch aan op een gesprek met het be stuur van 'Schrift en Getuigenis', vooral nu dit vorige week een nieuwe cproep gepubliceerd heeft, waarin op gewekt wordt tot alternatieve dien sten en andere kerkordelijke onregel matigheden. Ouderling S. Buikema uit het Groningse hoge noorden zei, nog wekelijks geconfronteerd te wor den met de ellende van 1944. 'Nu heb ben wij de kans nog, om met de ver ontrusten te praten. Laten we niet tien, maar wel duizend mijl met hen meegaan, als we daardoor een scheu ring kunnen voorkomen.' Ds. C. Mak uit Hengelo diende een tegenvoorstel in, om dit gesprek toch aan te gaan. Ds, J, C, Seegers, uit Goes, die het. commissievoorstel verdedigde zei, dat het niet de kwestie is, dat de synode niet zou willen praten met de veront rusten, Wanneer 'Schrift en Getuige nis' daarom vroeg, is daar steeds ge volg aan gegeven. De moeilijkheid is echter, dat wanneer nu de synode om een gesprek zou vragen, met de brief uit Delft als aanleiding,, de zaak onge wild op scherp zou worden gesteld. Het gesprek zou het karakter van een dagvaarding krijgen wegens overtre ding van de kerkorde. De synode zou dan geen stap terug kunnen doen en verplicht zijn, de verontrusten-te ver oordelen. En dan zouden de veront rusten terecht kunnen zeggen: ande ren kunnen ongestraft met de kerkor de een loopje nemen en wij worden direct aangepakt. Prof. dr. K. Runia deed' een tussen voorstel, om een algemeen gesprek met het bestuur van 'Schrift en Ge tuigenis* aan te gaan, losgekoppeld van de brief uit Delft en de alterna tieve diensten. Een beslissing werd nog niet genomen. NED. HERV. KERK Beroepen, te Nieuwenhoom:, drs. \V. B. Douwes, kand. te Utrecht, die dit beroep heeft aangenomen. Beroepbaar (per 24 nov.): G. van dér Kamp, Rietzangerstraat 95, Amersfoort, voort: J. Th. R; van Drop, die .i.v.rn. Afscheid op 28oktober.van Gard eren: W. R. Steur, wegens em. van Brede- voor.ét: -T.TIiy P-- van Drep^die i.v.st. zijn benoèmihgvtót';# verband (standplaats Gardéren).' ih de zelfde dienst-., wordt bevestigd tot pred. voor buitengewone werkzaamhe den. i'y.v.".'' Intrede: te Lëusden: J. Weernekers uit 5v Vroomshoop: te Papendrecht (b.w.Lw.): K. v. d. Sluys uit De. Lier; op 21 okt. te Oudetande én EHewouts- dijk: kand. L. A; de Graaf uit Amster dam. '-.-.v Emeritaat verleend aan J. Groot te Harich op 1 növ. (om .gezondheidsre denen). Beroepen te Leeuwarden-Huizum: G. Rang te Soest. Aangenomen naar Zuidlarenu, B. E. Span, legerpred. te Zéven (West- Duitsland); naar Rinsumageest; dr. A. G. Luiks te Roden (Dr.). - Bedankt voor Alblasserdam: J. "Wa genmakers te Baarlahd-'s Gravenpol der. Afscheid van Baflo: P. Kuypër, we gensém.,yan Leiden: D. Kronemeijer, ber. te Utrecht-Z; van Heinenoord: J. G. J. van Echten,, ber. te Bunschoten- Spakenburg. Intrede te Leeuwarden: A. J. G, Dron- kert uit Géesteren; te Oudega (Sm.): kand. A. Addis uit Engwiertim. GEREF, KERKEN (VRIJG.). Beroepen te Gees: H. Folkers, kand. te. Ommen. Afscheid van Harlingen: D. Nieuwen- huis, ber. te Vollenhoven. GEREF. KERKEN (VRIJG.; BV). Bedankt voor Heemstede-Lisse: K. H. de Groot te Usseimuiden. De maatschappij der toekomst, door dr. ir. H. van Riessen. Uitg. T. We- verl Franeker, paperback 374 biz., 17,50. Vijfde druk van. een uit 1952 daterend werk over- 'een nieuw type van maatschappij, het coilectivisti- sche, dat in onze eeuw steeds duidelij ker gestalte heeft ..gekregen'. In het uitvoerige woord vooraf dat prof. Van Ricssn voor deze vijfde druk heeft ge schreven, plaatst hij kritische kantte keningen bij o.a. de huidige subsidie praktijk en mentaliteit, waarbij hij ook de overheidssteun aan kranten noemt. ('Hoeveel drogredenen worden aangevoeld om aannemelijk te maken, dat activiteiten, buiten de verantwoor delijkheid van de overheid, mét subsi die in stand gehouden behóren te worden, als de mensen er geen be langstelling meer voor hébben, en ze onvoldoende steunen'). Bij uitgeverij Bruna, Utrecht versche nen de volgende boeken: Wachttijd, roman van C.Harrod-Eag- les. Vertaling A, Dorsman-Vos. 188 biz, - ƒ3,50; Een komeet boven moemvallel, (het (derde (moem-avon- tuur) door T. Jansson. 159 biz - ƒ3,50; vertaling van C. Polet; De zoete wraak, roman door L. Bur- ford; vertaling M. Bakker. 160 biz - 3,50. Het meisje van Petrovka, ro man van G. Feifer. Vertaling van M. Goos. 253 biz -f5,- Kate Greenaway's Alphabet, een facsi- miiee van de uitgave van 1885. Impor teur van dit heie kleine boekje, waar van de prijs 4,55 bedraagt, is Meu- lenhof/Bruna, Amsterdam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 2