t Vandaag /thEikdil Nieuwe.hoeken Uit de kerkbladen Gastpredikant moet zich aan regels houden Trouw K wart et Nieuw blad over kerk en Israël naar (Mi Midden-Oosten (25) Rode school Dr. Houtepen in proef schrift: Noodrecht Navolging TROUW/KWAKihI MA \.v_i vU- 29 OivIüBKR 1973 KERK T2/K2 Utrechtse Domplein. 'Dat zou pas een daad zijn. Men wil toch zo graag Luther eren? Laat men hem daar dan eens in navolgen.' Van een onzer redacteuren DEN KAAG - Als de Haagse hervormde predikant L. Lagerweij zijn zin kreeg, dan Zoals Séhillebeeckx de leer der trans- subtaaitiaiae geherinterpreteerd heeft, gaat prot. dr. H.A.M. Fiolet deze week het r.k. kerkelijk wetboek verbranden op het fi^Heus triteancteiijk toch door Route veroor deeld, Küng met zijn beschouwingen over het pausschap dito. En laten we toch goed bedenken, Ne derland zet in/temaitianaai geen zoden aan de dijk. Alfnink esi Fiolet kunnen mooie dingen zeggen, maar het zijn maar persoonlijke uitspraken, die de leer der kerk niet veranderen. In Nederland is de r.k. kerk dan lid van de raad van kerken, maar het is volgens ds. Lagerweij geen eenheid in geloofswaarheid. Een bewijs is voor hem wel, dat men het zoeken naar een gemeenschappelijke beginselver klaring heeft opgegeven en nu de een heid zoekt in praktisch bezig zijn. Daar beeft FN bezwaar tegen. Het is een goede zaak, samen wat aan de no den an de wereld te doen, maar doe dat dan niet ais teken van eenheid, zegt hij. In de oorlog konden zelfs communisten «en christenen samen werken tegen de vijand. Dat zegt dus nog niets. Ds Lagerweij ziet dat zo een, twee, diie neg niet gebeuren. Daarom zet- tan de woorden van de Nederlandse progressieve rJk. theologen voor hem niet zoveel zoden aan de dijk. En zo lang heeft de onlangs vijftig jaar ge worden vereniging Protestants Neder land, waarvan hij de actieve voorzit ster is, nog steeds bestaansrecht. Protestants Nederland (PN) stelt zich ten doel, het protestants besef te ver levendigen. Ds. Lagerweij meent, dat de woorden van dr. K. H, E. Grave- meijer, tien jaar geloden bij het veer tigjarig bestaan uitgesproken, nog naerts van hun actualiteit verloren hébben: 'Als Protestants Nederland nog niet bestond, zou ze onmiddellijk ongericht moeten worden'. Protestants Nederland keert zich te gen een roeken van de eenheid, waar bij de waarheid tekort komt Het doet dat door zijn maandblad, door herden- ktogssamenkomsten bij bijzondere ge legenheden zoals elk jaar de 31e okto ber, door soms een open brief de we reld in te sturen. En dan is het bij zonder blij met de medewerking van mevrouw dr. J. C. de Meyere, deskun dige op het gebied van het r-k. kerke lijk recht. Muurvast Er is wel veel veranderd in de r.k. kerk, maar fundamenteel is er niets veranderd, kan er ook niets verande ren, zegt ds. Lagerweij. Rome heeft zich muurvast gemanoeuvreerd door de uitspraken van het concilie in 1870 over het primaat van de paus en de onfeilbaarheid van pausen en conci lies. Deze uitspraken zijn door Vatisca- num II bevestigd. Zelfs paus Johannes zag eenwording alleen mogelijk, als de protestanten zouden terugkeren 'n de 'ene schaapstal van Christus* en kardinaal Rea stelde als duidelijke voorwaarde, dat de protestanten daar bij de uitspraken van het concilie van Tresn/te (waarin die protestanten op ve le punten vervloekt zijn) zouden moe ten aanvaarden. Men kan dus niet zeggen, dat Rome niet duidelijk is. Ook kardinaal Alfrink heeft duidelijk gezegd, dat concilie-uitspraken niet herroepen kunnen worden. Daarom ci teert ds. Lagerweij met instemming een uitspraak van prof. dr. A. J. Bronkhorst uit 1962: "Wie met Rome contact zoekt weet dat er maar één weg is, die van onderwerping*. Is het daarom zo onredelijk, zegt ds. Lager weij, dat wij van PN aan de oecuaie- nid blijven vragen: wat willen jullie eigenlijk met Rome? In Nederland zou het anders liggen. Wij zeggen: jullie willen toch zo mon diaal denken? Schei dan uit met dat provinciaal gemier. Zie het mondiaal, dan is het duidelijk, dat er geen we zenlijke toenadering tussen Rome en de Reformatie mogelijk is. «mm Trapezewerk Luther verbrandt de pauselijke bul, en een soortgelijke bezigheid zou ds. Lagerweij van prof. Fiolet willen verwachten. Formeel klopt dat natuurlijk als een bus- Maar heeft ds, Lagerwey toch met de indruk, dat de praktijk veel beweeglijker is? Hebben sommige r.k. Verdoezelen theologen niet een grote vfetoossteat ontwikkeld in het interpreteren van de 'onfeilbare' uitspraken van het ver leden? Dat, aldus ds. Lagerweij, is te vergelijken met iemand, die mét zwa re ketenen geboeid is en nu met zijn handen probeert zich los te maken. Het jubilerende PN heeft bezwaar te gen allerlei experimenten, die de te genstellingen verdoezelen, zoals bv. gemeenschappelijke avondmaals- en eucharistievieringen. De paus heeft immers nog onlangs in Mysterium fa ded weer nadrukkelijk geneigd, dat het offerkarakter van de mits noodt verlo ren kan gaan. 'Ons standpunt lijkt misschien wel star. Maar het is meer een reactie op de ai te grote soepel heid van de oeeumeffiisteri. Protestants Nederland vindt zijn aan hang voornamelijk in het rechtse deel van de hervormde kerk, in de gerefor meerde gemeenten en onder de chris telijke gereformeerden. Met In De Rechte Straat (het werk van ds. H. 3. Hegger) bestaan goede contacten. Mr. Herzberg In de herfstvakantie was één van onze kleinzoontjes bij ons gelogeerd. Hem heb ik toén het verhaal voorgelezen van de profeet Elisa. De dienstknecht van God brengt daar het grote toen ook vijandelijke, Syrische leger als willoze schapen binnen de muren van Samaria. Dan beveelt hij de koning van Israël ooi de gevangen Syriërs van eten en drinken te voorzien en ze ver volgen® vrij te laten gaan. Het gevolg is: vrede. Mr, Herzberg toonde zich te genover rijn kleinzoon ontvankelijk voor een ook door Jezus gepropageer de wijze van verzoening. Hij is daarin meer christelijk dan sommige christe nen die menen dat vrede alleen maar op toepassing van recht gebaseerd kan zijn. - Baarn H. J. Zweers Midden-Oosten (24) Joods zijn wil zeggen: weten te lijden, te dragen en te verduren met blijmoe dig Godsvertrouwen, geduldig wach tend op de Messias. Amersfoort Hetty Meyer De heer Voogd te Amste. Jam besluit zijn in gezonden stuk over het Israë lisch - zionistisch onrecht en het Pa lestijnse recht met de opmerking: 'de ze weg loopt dood'. Tenzij ook da God van Israël dood is, meen ik dat zijn opinie er naast is. Haarlem D, J, D. du Fossé In uw commentaar van 4 oktober ci teert u minister Van Kemenade. 'Er bestaan grote verschillen in bezit en inkomen, er is ongelijkheid m zeggen schap, en ook de mogelijkheden tot persoonlijke ontplooiing en maat schappelijke stijging zijn ongelijk ver deeld. Het onderwijs bevordert die ongelijkheid nog steeds'. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F, Diemer. Hoofdredactie: J, Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 659. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.gtro X 500, Ja natuurlijk bevordert het onderwijs die ongelijkheid. Het zou slecht on derwijs, nog sterker, het zou helemaal geen onderwijs zijn, als het dat niet deed. De gaven en capaciteiten van kinde ren zijn verschillend, al vanaf de ge boorte. Dit valt niet te ontkennen, ook al wordt het rapport van prof. dr. A. D. de Groot 'Selectie voor en in het hoger onderwijs' dood gezwegen In de gedachtengang van uw commen taar zal men de meest begaafde niet meer te verwerken moeten geven, dan de minst begaafde kan verwerken. Zo- ais het door anderen kernachtig is uitgedrukt: "Wat Jan niet leren kan, mag Piet niet meer leren'. En niet al leen op het terrein van de in onze progressieve tijd zo verguisde intellec tuele ontwikkeling, maar ook wat be treft de emotionele, creatieve en ex pressieve kwaliteiten. De leerling die 'het In zijn vingers heeft' zal 2ldi niet verder mogen, ontplooien voordat ook de 'onhandige sukkel* althans de tech niek onder de knie heeft Anders zou het onderwijs de ongelijkheid bevor deren. Is er in uw commentaar geen sprake van ontstellende verwarring van de begrippen 'gelijkheid' en 'ge lijkwaardigheid?' Als christen onder schrijven wij de gelijkwaardigheid van alle mensen voor God, maar niet dat alle mensen gelijk zijn. Emmen bestuur ea personeel christelijke mavoschool Euthanasie Zeer veel ongeneeslijk zieke ea zwaar lijdende patiënten wensen euthanasie, ja, rij smeken er dikwijls om. Dit blijkt o.m. uit de talrijke brieven en telefonische vragen om inlichtingen die regelmatig bij het secretariaat van de Nederlandse Vereniging voor Vrij willige Euthanasie binnenkomen. Naarmate onze vereniging meer be kend wordt neemt het aantal daarvan zelfs nog steeds toe. Een ook door ons niet vermoede zee van schrijnend, on nodig en onmenselijk leed is hierdoor aan het Licht gekomen. Euthanasiever klaringen worden door onze vereni ging beschikbaar gesteld. Het aan vraag adres luidt: Nederlandse Vere niging voor Vrijwillige Euthanasie, Zuiderweg 42 te Vinkega, post Noord- wolde (Fr.). Delft D. van der Keilen Kunst en christendom In uw editie van 15 okt. j.l. werden uw lezers, onder de rubriek 'kunst' verrast door een uitgebreid verstag over het optreden van de popgroep: 'The Rolling Stones'. De toegangsprij zen bedroegen wel 40,- 50,- doch ongetwijfeld zulten een aantal jonge lezers van uw blad genoten hebben van het optreden en van het hiervan door u gegeven verslag; al zullen de zelfde jonge lezers de betaling van het abonnementsgeld voor uw blad wel aan hun ouders overlaten. In de zelfde editie een halve pagina over Rob de Nijs, welke volgens uw woor den, "weer eens terug schijnt te zijn'. Fijn voor Rob. Waarom worden er zo bitter weinig verslagen in uw blad op genomen van concerten welke gege ven werden door met name chr. zang en muziekverenigingen. In Nederland, maar ook in de volgens sommigen de meest goddeloze stad van ons land Amsterdam, zijn er nog zeer velen welke hiervan bijzonder genieten en het op hoge prijs stellen, wanneer het Chr. dagblad Trouw hieraan enige aandacht zou willen schenken. Uw re dactie zou er goed aan doen zich te realiseren, dat veten weike hun ge noegen beieven aan het beoefenen en- of beluisteren van bedoelde kunstma nifestaties, behoren t.de trouwste lezers van uw blad. Amsterdam T. Cardo l NIJMEGEN 'Rome heeft ge sproken, de zaak is open'. Dit kan volgens de promovendus A. W. J. Houtepen terecht gesteld worden. Het eerste Vaticaanse concilie (1870) kondigde weliswaar de 'pauselijke onfeilbaarheid' als dogma af, maar bedoelde daar mee wat anders, dan wat er later van gemaakt is. Dit staat in het proefschrift 'Onfeil baarheid en hermeneutiek: de beteke nis van het infallibilltas- concept op Vflticamrm I', waarop drs. Houtepen tot doctor ia de godgeleerdheid is ge promoveerd aan de katholieke univer siteit van Nijmegen. Promotor was prof. dr. E. Scbülebeeckx. Volgens dr. Houtepen heeft het eerste Vaticaanse concilie geen of 'nauwelijks aandacht gewijd aan de vele vragen, die thans gesteld worden, zoals of ge- loofsformnieringen niet aan slijtage onderhevig kunnen zijn, zodat ze op de duur veranderd moeten worden en of ze na verloop van tijd zelfs met onjuist kunnen blijken. Op grond van de conciliedocumenten concludeert dr. Houtepen, dat het in 1870 om heel an dere problemen ging, met name om de verhouding tussen paus en conci lie. Toen het concilie in 1870 de paus on feilbaar verklaarde bij bepaalde uit- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Een nieuw blad is verschenen, dat zich beweegt op het terrein van het contact tussen joden dom en christendom. Het heet 'ver kenning en bezinning'. Het is een vrucht van samenwerking tussen de kerkelijke Israël-organen van de her vormde gereformeerde en christelijks gereformeerde kerken. Aanvankelijk was Verkenning en Be zinning een driemaandelijkse perio diek uitgegeven door het Bureau Evangelie en Israël van de Gerefor meerde Kerken. Toen de reeks Minia turen uitgegeven bij het maandblad Kerk en Israël door de Raad voor Kerk en Israël van de Nederlands Hervormde Kerk niet langer kon ver schijnen, werd aan het eind van 1971 besloten de redactie van Verkenning en Bezinning uit te breiden met ver tegenwoordigers van genoemde Raad voor Kerk en Israël en afgevaardigden van de Christelijke Gereformeerde Deputaten voor Israë!. Op deze wijze ontstond een brede redactie waarin nu zitting hebben: ds S. Gerssen en prof. dr. A. F. J. Klijn (hervormd), ds C. B. Ravinck, ds B. D. Smeenk, prof. dr J. L. Koole en prof. dr J. Verkuyl (gereformeerd), prof. dr M. Boertien en prof. dr B. J. Oosterhoff (chr. geref.). De redactie deelt mede dat de leden het onderling niet steeds eens zijn over de verschillende kanten van het vraagstuk Israël. Maar zij stellen rich wel gezamenlijk op het standpunt 'dat het een plaats in Gods heilsplan heeft en dat de staat Israël hiervan niet kan worden losgedacht". De uitgever is Kok in Kampen. De abonnementsprijs bedraagt thans nog 7,50. Hans KUng spraken, bedoelde het niet, dat deze uitspraken eens en voor altijd zo en niet anders geformuleerd kunnen worden, en evenmin dat deze uitspra ken absoluut waar zijn. Het concilie bedoelde alleen, dat er van deze uit spraken geen hoger beroep mogelijk is. Het pauselijk oordeel kan in be paalde gevallen ook zonder de officië le goedkeuring van het wereldepisco paat het laatste woord zijn. Er is in de kerk geen hogere rechtsinstantie, waaraan het pauselijk oordeel onder worpen zou kunnen worden. Dit dogma verklaart dr. Houtepen te gen de achtergrond van de situatie toen. Hij spreekt van een bepaling van 'noodrecht'. Men wilde voorko men, dat de kerk monddood zou kun nen worden, wanneer staatkundige en maatschappelijke ontwikkelingen het houden van concilies eventueel onmo gelijk zouden maken. Volgens dr. Houtepen vecht Hans Küng dan ook tegen windmolens, als hij in zijn boek 'Onfeilbaar?' voor stelt, het dogma van 1870 te herzien en van de aanspraak op onfeilbaar heid voor paus en kerk af te zien. An derzijds zou het volgens hem ook on juist zijn, wanneer Rome Kling zou veroordelen met een beroep op Vati- canum I. De huidige vragen en twij fels bij de onfeilbaarheid waren in 1870 niet in geding. Wel wil de jonge doctor de vragen anders stellen, dan Küng heeft ge- daam »Het> gaat niet-alleen om de juistheid of onjuistheid van leerstelli ge formuleringen, maar het gaat nm de vraag, of de geloofsgemeenschap koersvast en trefzeker haar weg gaat in de navolging van Christus en of daarvoor maatstaven kunnen worden aangegeven. In het christelijk geloofsbesef gaat het immers niet alleen om de juiste interpretatie (van het vroeger gezegde, in bijbel of dogma b.v.), maar veeleer om het juiste handelen, ter navolging van Jezus, in wie God zijn plan met de geschiedenis heeft ontvouwd. Aan een dergelijke vraagstelling is Vatica- num I niet toegekomen, maar het is goed om te weten, dat deze vraagstel ling door dit concilie op geen enkele wijze is uitgesloten, aldus dr. Houte pen. Dr. Houtepen (33) is bisschoppelijk gedelegeerde voor oecumenische aan gelegenheden van het bisdom Breda. De laatste twee jaar werkte hij boven dien mee aan het studieproject 'theo logie van het saeculum' van het inter universitair instituut voor missiologie en oecumenica te Utrecht. Hij is lid van het hoofdbestuur van de Sint Willibrordvereniglng. Daarentegen kan PN zich helemaal niet vinden in de meer synthetische methode van benadering in 'Tenmin ste', het blad van de evangelische maatschappij en de gereformeerde de putaten "Reformatie-Rome*. Met welke groep in de rJc. kerk vdnidt PN het meeste contact? Ds. Lagerweij: In 1971 publiceerden wij een Open Brief. We waren er toen wel wat vertegen mee dat wij sympathiebetuigingen kregen uit de Confrontatie-hoek. Toch is dat ook wel te begrijpen, omdat wij duidelijk de r.k. kerk Melden aan haar legitie me positie. Maar overigens is hef maar lood om oud ijzer. De progres sieven zijn soepeler, humaner, Je kunt er gemakkelijk mee praten, maar cms bezwaar is, dat zij geïnfecteerd rijn door cte moderne theologie, zie de nieuwe catechismus maar. - Toegegeven, wij wekken wel eens de schijn, meer sympathie te hebben voor de conservatieven. Maar met hen ben je binnen een kwartier uitge praat, omdat zij zich star blijven vast pinnen op de stellingen van Trente. Wij mikken met onze publikaties vooral op die rooms-katholieken, die streven naar vernieuwing, met de bij bel als uitgangspunt Maar dat is maar een heel kleine, niet georgani seerde groep. Oecumene betekent voor ons: samen rond de open bijbel gaan zitten. Wij willen oecumene zoeken met allen, die het gezag van de Schrift willen la ten gelden. Daarbij hebben wij geen reden, een grote mond op te zetten. Wij voelen zelf, dat ons getuigenis aan geloofwaardigheid verliest door de verdeeldheid van de protestanten onderling. Ons past bescheidenheid. Wat doet PN? Ds". Lagerweij: Wij zien nu vooral uit naar het nieuwe r.k, kerkelijk wetboek en hopen, dat me vrouw De Meyere nog de kracht zal hebben, daar haar aandacht aan te wijden. En dan verschijnt dezer dage.n bij Kok in Kampen onze jubileum bundel 'Reformatie: blijvende op dracht'. Aan deze paperback (kosten 9,90) hebben meegewerkt: prof. dr. C. Graafland, drs. K. Exalto, prof. dr. W. H. Velema, dr. C. A, Tukker, mevr. De Meyere, prof. dr. ir. H. van' Riessen, Jac. Kruidenier, J. K. Over- beeke, drs. J. J. Tigchelaar en ds. J. W. Verhey. Jubileum Wereldgesprek der gods diensten op donderdag en vrijdag 1 en 2 november in de Internationale school voor wijsbegeerte in Amers foort. Spreker onder anderen dr. R. Boeke. De conferentie wordt besloten met een inter-religieuze dienst. Infor maties postbus 52005 te Rotterdam. Samenkomst van iZelzorgers en art sen op zaterdag 3 november in de Jo- hanneskerk, Arnhemseweg 15 te Apel doorn. Aanvang kwart over tien. The ma De functie van de gemeente in de moderne westerse geneeskunde Spre kers: dokter K. Zuidema en ds D. van Keulen. Belangstellenden welkom. 'NU KAN IK STERVEN) Met zeventig is Jakob mteinJdelijk naar Egypte vertrokken. Aüs da kara vaan in de buurt is wordt Juda voor- «Itgezwrtdten om Jozef van de komst van vader Jakob op de hoogte te stel len. De «ntooetmg ds ontroerend. Ja- fcob krij«gt zijn zoon bij wijze van spreken nat de doden terug. Als een tevensvarst, die voedsel uitdeelt is hij uit ai rijn beproevingen te voorschijn gekomen. En dan ineens een bijzon der begrijpelijke uitspraak van Jakob. Nu kan ik sterven. Het wil nitet zeg. gen dat hij nu wil sterven, maar Ja kob spreekt Mesmee uit dat rin leven tot een zekea-e vetheid gekomen is. Wat hem al die jaren heeft dwars ge zeten, het onbekende lot van zijn zoon, dat is iru weg. Want dat moet 't geweest zijn. dat al zijn dagen mis troostig maakte, dat hem zonder vreugde mar dse pracht van de avond-- hemel deed staten. Waar is Jozef? Hoe is het met hem gegaan? Een wild beest! Zo was het hem gezegd. Hééft hij daaraan .wel eens getwijfeld en ge probeerd onder de neergeslagen blak- ken van zijn zonen, hun ogen te zien? Wat heeft hein gekweld dat hij dit hier zegt? Het leven is voor hem doorzichtig geworden in deze bijzon- dere zegen van God. Hij omarmt hier, die man, die eens als een jongen aan zijn taniie stond en naar hem luisterde. Die man die dood moest zijn en nu loeft. Hot lieven js goad geworden. Na alles wat er gebeurd is. Ik kan ster ven. Het kan afgesloten warden. Een begrijpelijk woord. Hoe kan een mens daardoor niet gegrepen zijn, een ge- daehte dat het nog niet af is, dat er nog tets opgelost moet worden, dat er nog iets moot worden opgeklaard. Iets dat ontbreekt. Zoals die oudte priester in Boeüii van Leeuwen's 'De eerste Adam' bidt: God, maak van mij een mens voordat ik sterf. Hier staande' bij Gods overweldigende goedheid te- genover al zijn tekort verklaart hier een mens zijn dankbaarheid. God. het is genoeg. Het doet denken aan Sime on in de tempel: Laait uw knecht nu heengaan in vrede, mijn ogen hebben uw zaïMigha.d gezien. Dan is het leven ook echt mensenleven geworden, als het dit gesten heeft, en de belofte om helsd, zoals de schrijver van de brief aan de Hebreeën dat noemt. (Genesis 46,8-34). Kerstverhalen - Zespeka-Prisma-lek- tuurvoorziening. Uitgave: Bosch Keunlng NV Amersfoort. Prijs: 7,90. Zespeka zes protestantse instellin gen voor kinderbescherming te Amersfoort heeft an samenwerking met Prisma-le-ctuurvoorziening een pa perback met tien kerstverhalen uitge geven. D. van der Stoep heeft de ver-' halen uit de bestaande literatuur ge selecteerd. In de uitgave komen erk- stukken voor van o.m. Aart Romijn, Mies Bouhuys, Gertie Evenhuis, W. G. van der Hulst, Anthony van Kam pen en Jacoba M. Vreugdenhil. Bert Kouman verzorgde de omslagtekening en een illustratie bij elk verhaal. In het voorwoord wordt de uitgave door een orgaan voor kinderbescheraung uiteengezet. Het boek 160 pagina's kan besteld worden door over schrijving van ƒ7,90 op gironummer 418100 ten name-van Zespeka Amers foort, met vermelding: Kerstverhalen. (Het bureau Zespeka Johan van Oldembamevelt 44, Amersfoort behar tigt de belangen van: Valkenheide, Heldring Stichtingen, Neerbosch, Rijnstroom, 'Hoenderloo' en Neder lands Mettray). Bfs Zigeuners Het artikel in Tr./Kw. vermeldt, dat Pgforc forilO' de zigeuners, in Rmgoord. in Joego- A atC1° ë"aM LC1 uë slavië trekkende zigeuners zijn en der halve in dat land tot een niet gewaar deerde bevolkingsgroep behoren. Dit argument lijkt mij sterk genoeg om deze groep asiel In ons land te weige ren. Nederland heeft al een woonwa- genbewoners probleem en het zou wel van een onwijs beleid getuigen als de regering dit probleem nog groter maakt. Overigens is het een prachtige humane aktie om deze mensen weer eens ruim ln de spuiten te steken; het loopt tenslotte (egen sinterklaas. Amsterdam H. W. Berkhout Van een verslaggever NIJMEGEN Zaterdagmorgen is de Nederlandse Pater Leo Pennings uit Lent bij Nijmegen teruggekeerd naar Chili. Tot op de valreep hebben leden van de Zuid-Amerikagroep Nijmegen hem trachten ie bewegen zijn (posi tieve) visie op het nieuwe bewind in Chili te herzien, niet terug te keren en het reisgeld te storten in het strijdfonds Chili te Odijk. Behalve de heer Pennings keert nog een aantal Nederlandse paters naar Chili terug. Cantor-organist Hans Kriek wil, dat er synodale richtlijnen komen ten aanzien van de verplichtingen van gastpredikanten jegens de gemeenten, waarin zij voorgaan. Hoe sommigen nu met plaatselijke liturgische ge woonten omspringen, 'tart werkelijk elke beschrijving', schrijft hij in 'Woord en Dienst'. Hans Kriek: 'Veel gastpredikanten zijn ook tegen het gebruik van formuliergebeden (alsof de psalmen en het Onze Vader dat niet zouden zijn!). Waar wij op bepaalde plaatsen in onze liturgie ge woonlijk een sober formuliergebed mogen meebidden, worden we door veel gastpredikanten vergast op de wonderlijkste privé-creaties. En zo blijkt menig gastvoorganger zijn spe cifieke 'spontane' gebedsvormen te be zitten. Er is één dominee bij, die steevast bij de voorbeden voor zieken de naam én het volledige adres van de zieke noemt; zo van: 'Here God, wilt u zijn met mevrouw v.d. Berg uit de Beetr venstraat nummer 65'. Alsof dit soort mededelingen voor de ge meente (want ze zullen wel niet voor •de Heer-zelf zijn bedoeld) in het ge bed zouden horen, inplaats van er vóór. Een ander bad onlangs voor die mensen, die voornemens rijn om voor de gaskraan te gaan liggen of om zichzelf te gaan ophangen en riep ver volgens met luide stem: 'Here God, draai de kraan dicht, snijd het touw door'! Dezelfde voorganger heeft ai eens eerder in zijn gebed de Here God bedankt voor het feit, dat Hij 'niet op zijn achterruit had geschre ven: Houd afstand, maar dat Hij op zijn heerlijke rug dat is het Heilig Evangelie had geschreven: Komt allen tot Mij'! Aangezien deze 'sponta ne' gebedstaai ook namens mij-ge- meentelid geschiedt, heb ik het recht om er bezwaar tegen te maken. Beseft men wel, dat men namens een ge meenschap staat te spreken tot Dege ne, waarvoor de heilige engelen vol gens Jesaja in diepe eerbied driemaal heilig zingen?' Te links De Delftse studentenpredikant Rens Kopmels schrijft in 'In de Waag schaal' over de opvolging van prof. Van Niftrik en houdt een pleidooi voor dr. G. H. ter Schegget: "Toch wees ik, de hervormde kerk een beetje kennende en afgaande op wat me ter ore komt, dat Ter Scheg get niet zonder slag of stoot die plaats van Van Niftrik krijgt aangebo den. Waarom niet? Het antwoord luidt: omdat hij 'te links' is of, God betere het, niet wetenschappelijk ge noeg, uit bepaalde hoeken. Samen te vatten in het argument 'niet netjes genoeg*. Het eerste argument, dat van de linksheid, is nogal onzakelijk, maar tenminste eerlijk. Het zal dan ook buiten de kring van de Gerefor meerde Bond en de Konfessionelen niet gebruikt worden. Goed, Ter Schegget is wat je noemt links in de politieke zin, bepaald niet in leerstel lige zin, maar dan links zoals Karl Barth en Eduard Thumeysen het wa ren en Miskotte en Gollwitzer het zijn. Lmks vanuit het horen van het evangelie en het verstaan van wet en profeten en niet vanuit een idoiogi- gtsch-religieuze binding aan een stand punt. Laat men dit weten als men de ze maatstaf hanteert Overigens in een kerk met richtingen bij een hoogle raars benoeming een oneigenlijk kri- terium m.i. Een tweede Van Ruler zou, onmiddellijk benoemd moeten worden, evenals een tweede Abraham Kuyper als die zich onder ons bevon den, geheel afgezien van hun theologi sche en zeker politieke richting. We zijn per slot geen politieke partij, maar een kerk met richtingen, waar van de één de ander uitnemender acht dan zichzelf. Op het mogelijke argument van gebrek aan wetenschap pelijkheid ga ik niet in ernst in. Het is waarschijnlijk hoogst hypokriet of op z'n best onhanteerbaar, werkend met een wetenschapsopvatting, -waar aan geen twee systematische theolo gen, beiden voldoen. Was Van Niftrik wetenschappelijk? Zijn Berkhof, Has selaar, Strijd, Berkhouwer, Kuitert, Schillebeeckx of Spema Welland het? Ze zijn het in ieder geval op een nog al verschillende wijze, meen ik te mo gen zeggen. Mijn hoop met dit artikel is dat d-2 benoeming niet al te zeer wordt beïnvloed door onzuivere argu menten, oncontroleerbare geruchten en gesjo«emel achter de schermen, maar dat men in synode en fakulteït tot een goede en eerlijke beslissing komt' Kruitdamp In 'Centraal Weekblad' reageert prof. dr. K. Runia op de jongste oproep van de vereniging van verontrusten m de gereformeerde kerken. Hij vraagt zonder dat alles geaccepteerd moet worden, elkaar toch tot het ui terste te blijven zoeken: 'Dat laatste mis ik toch wel heel erg in deze Oproep. Ze ligt geheel in de strijdsfeer. Je ruikt gewoon de kruit damp! Nogmaals, ik kan me voorstel len, dat „de verontruste broeders en zusters soms tot in het diepst van hun hart gekweld en gekwetst zijn. Ze hebben ook elk kerkeklijk recht om met kracht te protesteren tegen wat zij in strijd achten met Schrift en be lijdenis. Maar het zou toch te betreu ren zijn, als hun bijdrage zou verzan den in louter protest. Wat onze ker ken vandaag boven alles nodig hebben is een positief worstelen met de mo derne problemen, -die van alle kanten ■op ons afkomen. Die worsteling is niet eenvoudig, maar vraagt de inzet van ons allemaal, ook van hen die zich verenigd hebben in 'Schrift en Getuigenis'. Dezelfde God? En tenslotte ditcitaat van dr. C. A. Tukker in het jongerenblad 'Op weg* (van de hervormd-gereformeerde jeugdbond): 'Vaak hoor je een rooms-katholiek te gen een protestant zeggen: 'Och, we aanbidden toch dezelfde God'. Dat .klinkt aardig, maar het is geraden om er niet al te happig 'ja' op te zeggen. Is een God Die vrede op aarde sticht bij mensen 'van goeden wil', dezelfde God als Die vrede op aarde sticht bij mensen van het (nl. Gods) welbeha gen? Is een Christus, tot Wie Maria, de heiligen der kerk toegang verschaf fen, net zo'n Middelaar als Hij Die al leen alles volbracht heeft en doof Wie alleen en volkomen de toegang tot de Vader gegeven wordt? Is de Heilige Gerst Die in de kerk spreekt dezelfde Geest als Die vrij door het Woord tot ons spreekt en als instru ment kiest wie en wat Hij wil? Het zijn schijnbaar oude vragen, maar zeer wezenlijke, waarmee een rooms- katholiek en een protestant evenzeer gediend zijn. En ze blijken in alle verwarring hoogst aktueel." Zolang Fio et het kerkelijk gg wetboek nog niet verbrandt Be redactie bebondt zich net recht voor haar ter opname 1» deze rubriek toegezonden me- ninunlttagen verkort neer te geven. Ei] pu- biikaae wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen worden ge staard aan bet secretariaat beeldredactie Tremr/Kwaiiet, postbns SS9, Amsterdam. 'Rome heeft gesproken, de zaak blijft open' 7 Conferentie^

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 2