Huwelijk werkplaats
voor karaktervorming
üpnmnw-
i
Hongersnood
in Ethiopië
'rampzalig'
Studenten in
accountancy
boos op NIVRA
Vandaag
'Kerk is geen i
supermarkt' j
Christelijk
Jongeren
Verhond
120 jaar
a'j jlllSiïS
i jf lij5"" |'*l Vjj'i '■«L'H'.I
Nieuwe boeken
7 rouw
Hwariet
Langdurig overleg
men schrijft
Kinderdoop
TROLW/JCWiAIRTiEfT WOENSDAG 31 OKTOBER 1973
KERK/BIMSTENLMD
T2/R
^fptpBPfp ("Ut?
}t~J
ate!S'öïiöj
mm
Van een onzer medewerkers
ZEIST 'Het huwelijk is een fantastische werkplaats, waar ge
schaafd wordt aan je karakter. Daarom gaan veel mensen uit elkaar.
Misschien moeten we minder spreken over huwelijksmoeilijkheden
dan over het feit, dat het huwelijk de plaats bij uitnemendheid is.
waar karakterproblemen aan het licht komen. Er zijn weinig gezins
ruzies, die niet terug te brengen zijn tot persoonlijke irritaties.'
Een plaquette in de hal van de nog niet afgebouwde nieuwe 'slaapvleugel' van de Ernst Sillem Hoeve
markeert het tijdstip waarop dat centrum in internationaal perspektief werd gezet.
-
Ir--v
:!- - y»y'
Het in aanbouw zijnde hièutve slaapgebouw van de Ernst Sillem Hoeve.
Christelijk
tecumenisch
De Rotterdammer
Niquwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
.lng/0. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor ri.V. De
Christelijke Pers: N.2.
voorburgwal 276 -280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 2203 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank;
Ned. Midd, Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Dokterskosten (3)
Nobelvredesprijs
Homosexualiteit
Roemenië
Irritatie
door Aldert Schipper
Bevredigend
Intercommunie
hervormingsdag
GEREF. KERKEN (VRIJG)
ms&ai
973'
rs-r-vy.»ff} Si!' Wf&M'i
A-Wflsvnk, </<cc„ i'vyi ?{Zt< f
A Kiï~, fjyiïi 0<!! 31, }.l gj i
v/xro',yts eerst'-; ffitcsijy •j~bolri/J 1
gtfjt .r. '?<y,7.' lp I I iHil
^S-^iiasèSiissië^l
Sillem Hoeve wordt
centrum
"Van een onzer verslaggevers
LAGE VÜÜRSCIIE Het
Christelijk Jongeren Verbond
krijgt internationale allure. De
Ernst Sillem Hoeve, sinds 1926
het vakantie-, trainings- en ont
spanningsoord van het CJV,
wordt het Europese centrum van
de YMGA (Young Men's Chris
tian Associations).
In de hal van de nieuwe slaapvleugel
de eerste fase van een' nicuwbouw-
plan dat 2.4 miljoen gulden vergt
is een plaquette aangebracht met het
opschrift: 'De Ernst Sillem Hoeve
wordt in een internationaal perspek
tief gezet, de Nederlandse YMCA wil
zo bijdragen aan ontmoeting van men
sen die geloven in een wereld zonder
grenzen'.
Die verbreding van het conferentie
oord tot internationaal centrum valt
samen met het 120-jarige bestaan van
het CJV, een mijlpaal die op 17
november wordt gevierd met een ma
nifestatie in 'De Meerpaal' te Dren
ten. Alle leden boven de vijftien zijn
er .voor uitgenodigd. Het wordt een
happening met cabaret, muziek, spea
kers-corners, volksdansen, films, infor-
matie-stands, creatieve hoeken en an
dere zaken die tot 'ontmoeting, bezin
ning en ontspanning* kunnen bijdra
gen. Allemaal onder het motto 'Uitda
ging', een thema waarop ook een
speciaal cabaret-programma is geba
seerd. 's Middags wordt een ontwikke
lingsproject van de YMCA in Sri
Lanka (Ceylon) in de schijnwerpers
gezet. Het CJV gaat daaraan bijdragen
met de financiering van een groot
aantal 'kippen en zaden
VJ
m-yiw
Aldus Gert Doornenbal, directeur van
De Navigators, op een echtparen-con
ferentie van deze organisatie, waaraan
zeventig echtparen deelnamen. De
twee sleutels tot het verbeteren van
de onderlinge verhouding noemde hij
het opgeven van vermeende rechten
en verwachtingen en het leren verge
ven van de partner. Lang gekoesterde
en te hoog gestemde verwachtingen
kunnen de ander een slaaf maken en
hem verlammen. Door eikaar te bena
deren' vanuit het oogpunt van de
vergeving worden de echtgenoten
Gods medewerkers in eikaars karak
tervorming.
Mevrouw Baukje Doomenbai-Boeijen-
ga hield een uitermate praktische le
zing over de opvoeding van kinderen.
Het doel van de opvoeding is, zei ze,
dat alle mogelijkheden, die God in de
kinderen heeft gelegd, maximaal be
nut worden. Televisie kan in een
gezin tot vriend worden gemaakt door
selectief samen met de kinderen te
kijken en het te gebruiken als instru
ment in de opvoeding.
,- t_Ji .1 J' l.| -•
Als internationaal centrum gaat de
Ernst Sillem Hoeve het Europese YM-
CA-oord 'Afainau' in Zuid-Duitsland
vervangen. Dat landgoed was na de
poriog grotendeels beschikbaar gesteld
door de eigenaar, graaf Bernadotte,
Ue-redactie toetmuxU zich tiet recht voor-baar
ter opname iirtf'ze rubriek toegezonden me»
nlnjjMiitlngen verkort weer te geven.' 8§J f»u-
bltkatte wordt met tle naatn jon de inzender.*'
ondertekend. Brieven kunnen worden se-
stutird ban' het secretariaat hoofdredactie
TnfWSV/KWarlet.' iMiMbus XS9. Amsterdam.
Dopen is alleen geoorloofd indien
men van ganser harte gelooft, Hand.:
8:37. De kerken van de reformatie
namen he;t roomse systeem over met
het gevolg dat wij nu met de brokken
zitten. De wrange vruchten van dit
onbijbels systeem plukt de roomse
kel'k nu volop. En bij de protestanten
is het al niet veel beter,- gezien de
Steeds toenemende onkerkelijkheid
van de eens gedoopte zuigelingen.
Een tot het bijbels standpunt bekeer-
maar in 1965. zag die zich. genoodzaakt
de-YMCA te vragen naar een ander
onderkomen; uit te zien.
Versctyeidente.Jan^en stélden zich kan
didaat om. het nieuwe centrum binnen
(de Nederlandse leden zijn: CJV en
AMVJ), werd de Ernst Sillem Hoeve
gekozen. Het verbouwingsplan, waar
voor de Europese YMCA een deel van
de benodigde gelden op tafel brengt,
wordt in 3 fasen gerealiseerd. Na de
voltooiing van de nieuwe slaapvleugel
(30 tweepersoons kamers; waarmee
,;het Totaal, aantal bedden op 120
komt), - verrijst een conferentie-ge
bouw en daarna' moet het huidige
complex een- opknapbeurt hebben.
Het hele project zal in 1976 gereed
- zijn.-Voor de "bouw is 750.000 gulden
gevoteerd idoor CRM. Het CJV moet
-bijna een miljoen aan vreemd geld
aantrekken en voorts nog'750.000 gul
den uit eigen middelen betaten. Bij
optimaal gebruik zal 50 procent van
de beschikbare mandagen het centrum
door CJV en YMCA worden gebruikt.
De overige 30 procent is het beschik
baar voor bedrijfskaders, studieconfe
renties van andere organisaties e.d.
Het had weinig gescheeld of men had
aan het 120-jarig bestaan, liever geen
.ruchtbaarheid gegeven. Vooral in fi
nancieel opzicht zag het er. voor het
CJV vorig jaar bijzonder bedenkelijk
yuit. Maar op de iedenraadsvergadering
van zaterdag kon worden meegedeeld
dat er op dat terrein verbetering is:
voor het eerst sinds lange tijd was er
een voordelig, saldo.
De organisatie wil graag mee denken
oyer allerlgl^nieqwe jsttTJkt.nrfjJe^t;
wikkelingen;' maar'stort zich'nïèflzóti-
der meer in iedere nieuwe ontwikke
ling, vertelde voorzitter ds. P. L. J.
Wapenaar zaterdag: 'We stellen ons
soms gedistantieerd op. In het CJV
moet alle aandacht gericht zijn op
groepen en clubs waarin jongeren
samenkomen. Omdat in het welzijns
beleid de méns middenin allerlei ont
wikkelingen centraal moet staan'.
Wat het CJV in élk geval wil blijven,
is een christelijke organisatie. Ds.:
Wapenaar herinnerde er aan dat deze
zomer dc zesde WorJd Council van de
YMCA de, 'Parijzer Basis' uit 1855
opnieuw heeft aanvaard. Daarin wordt
nadrukkelijk uitgesproken dat het er
om gaat jongeren te helpen discipelen
van Jezus Christus te worden. 'Het
evangelie is niet alleen een theorie
voor maatschappij-vernieuwing, ook
niet een aktiemodel voor een nieuwe
samenleving, maar vooral ook de le
vende persoon Jezus Christus, die
vraagt: wie zegt gij dat ïk ben? Dit
leidt niet tot een introverte Jesus-
movement. Wie zich in de geschiede
nis van het CJV verdiept, ontdekt dat
in de tijd waarin de nadruk werd
gelegd op het jongeren voor Christus
winnen, ook het duidelijkst een to
taalprogramma werd geboden'.
lét CJV in 1958 ontstaan door
samensmelting van Christelijk Jonge
Mannen Verbond en 'Meisjesverbond'
heeft er altijd naar gestreefd een
oecumenische ontmoetingsplaats te
zijn. De organisatie bereikt op het
ogenblik ongeveer 35.090 leden' en
bezoekers van clubs. Behalve de oecu
menische bedoelingen, ziet het.ver-,
bond op het ogenblik als belangrijke
taken: het toegankelijk maken ïvhn'
internationale contacten voor jonge
ren en'het stimuleren van dienstver,:
jening door plaatselijke goepen, zowel
mondiaal als In: de directe omgeving.'
Van de Ernst Sillem Hóeve uit willen
CJV en YMCA in de toekomst aan dV
vervulling van die taken werken;
Training,, research, studie en ontmoe
ting zullen de belangrijkste aspecten
zijn die aan dat centrum inhoud moe
ten geven, betoogde maandagmiddag
.penningmeester W. Littel van het ver
bond. 'Wij pakken een ni.euwe taak
óp in een tijdsgewricht waarin velen
op een; verenigd Europa hopen, op
een nieuwe tijd waarin grenzen zullen
vervagen, die in de verwachting leven
van het Rijk dat komt. Die 'verwach
ting vraagt daden van mensen die zich
door het evangelie van Jezus Christus
laten inspireren'.
Gutis Verpiraete: Ko van Dijk. Vitg.
Semper-Agendo BV - Apeldoorn - 292
blz. 70, foto's - prijs 15.
Ko van Dijk vertelde van zijn toneel
loopbaan, ea Guus Verstraete schreef
het op. Jonge "Ko wilde niets. Behalve
dan met vrouwen toen hij daar gauw
de leeftijd voor had. En toneelspelen.
Niemand zag daar wat in. De Toneel
school weigerde hem herhaaldelijk.
Maar hij had het geluk dat hij van
een toneelfamilie was en dat vader
hem toch maar Tiet volontatren. Op
zijn zeventiende speelde hij ai een
loopjongen, voor een paar tientjes in
de maand. Dat was in ,1933. Hij moest
nog lapg'veei (bij)leren en hij leefde,
zoals hij-het zelf noemt i'nogal slor
dig.' Hij haalt nog met genoegen op
wat hij allemaal-uithaalde. Over zijn
huwelijken en'verhoudingen stapt hij
even losjes héén ais toen hij ae sloot
en verstoorde. Behalve over het laat
ste, met twee kinderen, waarin hij
het eindelijk vond. Wat er buiten het
toneel om gebeurde crisis, oorlog,
bezetting, om maar wat te noemen
liet in deze herinneringen nauwelijks
sporen achter. Ko van Dijk leefde
voor het, toneel, en voor eigen rollen
in het bijzonder. En hij spreekt dank
baar over hen, die hem In zijn tijden
van onrust en onzekerheld als 'vadehs'
geholpen hebben. Over Ko van Dijk
sr., die hij in *37 moest missen, over
Cor Hermus, Louis Saaiborn, Jules
Verstraete, Cees Laseur, Ko Arnold i,
regisseurs als André Barsac en Scha-
roff. Die, en zijn eigen natuurtalent,
voerden hem, na de oorlog vooral,
naar zijn grote successen: Hendrik IV,
Othello, Tartuffe, het Franse mannetje
in De Man,.de Vrouw, de Moord, zijn
rollen in De Dood van de Handelsrei
ziger eerst de zoon, later de vader
in De Drie Zusters, in Mooi Weer
Vandaag, om-de voornaamste maar te
noemen. Ko van Dijk waarom zou
hij niet ijdel zijn? is er trots op.
Hij zette zich er helemaal voor in,
maar hij vertelt eigenlijk niet hoe.
Hij heeft menigmaal geregisseerd ook,
maar hij laat zich er niet over uit. En
zijn losse gedachten over het toneel
en waf daar bij hoort het publiek
de critici, de souffleur, de inspeeient,
het ensemble (werk) bijvoorbeeld
zijn niet nieuw, niet diep, en nauwe
lijks persoonlijk. Hij moet acteren, de
theorie is zijn kracht niet Maar gezel
lig vertellen, over zichzelf en zijn
veertig jaren toneelspelen, deed hij
wel. En uit zijn plakboeken, diepte
hij zo'n kleine zeventig foto's op om
het boek interessant te illustreren.
B. H.
de professor van deze eeuw, wijlen
Karl Barth, schreef: De kinderdocp is
onverzoenbaar met de bijbelse leer
over de doop. Het verder practiseren
is dan ook, een wonde in de zijde van
de kerk verder laten veretteren. Zo'n
uitpsraak liegt er niet om. Wij zijn
dus gewaarschuwd.
Baarn
J. Pasveer "sr.
(Discussie gesloten, red.)'.
Staatsbemoeienis maakt de gezond
heidszorg onbetaalbaar. Het kan de
patiënt niet schelen wat de dokter
declareert, want het ziekenfonds be
taalt. Het ziekenfonds bekommert zich
er evenmin om, want de staat sup
pleert de tekorten. De staat Iaat het
ook koud, want die verhoogt de pre
mie en de werknemer kan het hele
maal niets schelen, want die iet al
leen op zijn nettoloon en als dat hem
te laag wordt krijgt hij door pressie
weer meer. Er is dus doodgewoon
geen mens die erom maalt en daarom
stijgen de kosten tot in het cneindige.
Breda
E. Campert
Le Due Thö heeft de Nobelprijs ge
weigerd. Laat men zijn helft van de
Nobelprijs nu toekenhen aan de per
soon die het werkelijk verdient (met
alle respect voor Kissinger), namelijk
president Nixon, die Zuid Vietnam
gespaard heeft van een communisti
sche overheersing.
Amsterdam
YV. J. Scholtz jr.
Homosexualiteit is geen grond meer
voor afkeuring van militaire dienst.
Weten de PvdA-leden Voogd en Roet
hof, die hierop aangedrongen hebben
bij de ministers van defensie en justi
tie nog steeds niet dat deze perversie
een ziekte is en nb voor jonge men
sen besmettelijk? Waar gaan we nu
heen? Moet er in iedere siaapzaal nu
een fervente heterosexueel op wacht
staan met de vinger aan de trekker
om onze achttienjarige zoon in zijn
slaap te bewaken? Zou het niet beter
zijn-militaire dienst voor meisjes-ver-,
plicht te stellen en als tegenwicht
tegen deze ongezondemaatregel de.
slaapzalen dan. maar gemengd te ma
ken.
Den Haag
W. Smit
Het stemde mij dreef in uw krant
van 24 oktober het bericht 'Theolo
gisch onderwijs in Roemenië in han
den van overtuigd marxist' tegen te
komen. Waarom zou een marxist geen
theologie mogen onderwijzen? De the
ologie wil nog steeds doorgaan voor
wetenschap: is het dan geoorloofd hei
bedrijven ervan slechts voor te behou
den aan de steeds kleinerwordende
groep christenen?
Voorburg
Frits Stoffels
Bij de gereformeerde synode was
sprake van een irritatie over "een
brief, welke de hervormde synode ge
stuurd had naar de vereniging van
vrijzinnig hervormden. Duidelijk was
dat men op de gereformeerde synode
niet op een dergelijke brief van- her
vormde zijde had gerekend. Volgens
het verslag zei dr. Weiland: Wij wis
ten wel dat er vrijzinnigen in de
hervormde kerk waren, maar zij wor
den in deze brief legitiem verklaard'.
Deze wat naïef aandoende uitspraak
betreur ik. De positié van de vrijzin
nigen is in de herv. kerk altijd legi
tiem geweest.
Hooghalen
A. M. Lindeboom
AMSTERDAM Prof. dr. C. J. dc Vogel, die in 1945 niet onopgemerkt haar lidmaatschap van
de hervormde kerk inruilde voor dat van de rooms-katholieke, is teleurgesteld dat ook deze kerk
niet ontkomt aan een ontwikkeling die zij als een verarming ziet.
Zij laat haar teleurstelling biijken
in een apologetisch geschrift van
114 bladzijden. Er zijn uiteraard
veel meer mensen over van alles en
nog wat bezorgd, verdrietig en te
leurgesteld, maar weinigen weten
het zo meeslepend te uiten als prof.
De Vogel.
Het boekje begint al met een dema
gogische titel: 'Aan de katholieken
van Nederland, aan allen'. En even
welsprekend is het thema waaronder
prof. De Vogel haar gemoed uit:
Maar wordt nu wakker, want de
nood is groot. Dit lijkt een bijbel
tekst, maar het is er geen.
En dan brandt prof. De Vogel los
tegen bijna iedereen die in de ka
tholieke kerk iets voorstelt en op
een in het oog lopende wijze niet
past in haar beeld van de kerk. Een
preconciliaire, hiërarchische ea sacra
le kerk.
De manier Waarop prof. De Vogel^
schrijft over- het gesloten systeem,'
waarom ze toetrad tot de roomse
kerk, is wel erg meeslepend. Intel
lectueel bevredigend, zo dat je 'even
in de verleiding komt om met haar
uit té roepen: hoe schoon is dit al
les. Totdat je je afvraagt wat je met
dit moois in deze wereld aanmoet.
Niet iedereen leeft na zijn emeritaat
als hoogleraar in de wijsbegeerte in
een gerieflijk optrekje in het
Zeeuwse Renesse.
Dr. De Vogel vindt dat de Neder
landse katholieke kerk teveel 'gepro-
testantiseerd' wordt, Maar ze maakt
niet duidelijk wat daar op tegen, is,
zij haalt het voorbeeld aan van prof.
dr. H, A. J. Wegman, een orthodox
liturgisch theoloog te Utrecht. Deze
houdt de leer van de transsubstanti
atie (verandering van brood en wijn
in het lichaam van Christus) onvol
doende hoog, .vindt prof. De Vogel.
Zij neemt Wegman kwalijk dat hij
de rol van de priester in de eucha
ristie ais niet meer essentiëel zou
zien. 'Bij een 'zo nadrukkelijke nega
tie van de essentiële rol van de pries
ter spreek ik van desacralisering',
concludeert prof. De Vogei gladweg.
Van prof. dr. H. A, M. Fiolet. de se
cretaris van de raad 'van kerken,
zegt prof. De Vogel dat 'men hem
moeilijk als een vertegenwoordiger
van de katholieke kerk kan beschou
wen'. En waarom heeft prof. De Vo
gel daar moeite mee? Omdat prof.
Fiolet lid was van een commissie
van de raad van kerken, die zich
uitsprak voor intercommunie tussen
de katholieke kerk en de reformato
rische kerken.
Sommige van de bezwaren van prof.
De Vogel betreffen een bepaald mo
dieus taalgebruik. Als het gewoon
over de eucharistie gaat, wordt te
genwoordig wel eens gezegd: 'het
breken van het brood'. Dat vindt
prof. De Vogel stuitend.
Het boekje schijnt ondanks alle be
zwaren, die er tegen in te brengen
zijn, toch in sommige kringen nogal
lekker te vallen. Studenten krijgen
het we! eens toegezonden door hun
bezorgde moeders of heerooms. Een
studentenpastor vertelde mij dat het
vooral bij oudere priesters erg aan
slaat. 'Ik kreeg het toegezonden
door een bejaarde priester uit Lim
burg', zei de studentenpastor. 'Er
was een begeleidend briefje bij:
'Aan dit boek zult.u echt wat heb
ben, stond er in'.
De Navigators willen meer aandacht
geven aan begeleiding van echtparen.
Gert Doornenbal noemde dit een lo
gisch gevolg van het werk onder stu
denten, Velen van hen die in de
laatste jaren werden bereikt zijn in
middels getrouwd. *Wij willen stimu
leren tot. beter functionerende gezin
nen, zodat de opvoeding primair door
de ouders wordt verricht en niet. door
Invloeden van buitenaf'.
ADDIS ABEBA Volgens het chris
tian relief committee in Addis Abeba
is de hongersnood in Ethiopië ernstiger
dan die destijds In Biafra. De hongers
nood. waardoor vijf miljoen mensen
getroffen zijn, wordt nog verergerd,
doordat verschillende epidemieën zijn
uitgebroken. Er heerst cholera, pok
ken, tyfus, dysenterie en malaria.
De jongste vergadering van het chris
tian relief committee constateerde een
enorm tekort aan gekwalificeerd me
disch personeel en medicijnen. De
ziekenhuizen liggen vol met moeders
en kinderen. Verpleegsters, die naar
dc getroffen gebieden gezonden wor
den. zijn vaak binnen een week ziek
Het committee, waarin hulporganisa
ties van verschillende kerken samen
werken, noemt de toestand in de
getroffen gebieden zonder meer ramp-
zalie
AMSTERDAM De Vereniging van
Accountancy-studenten (VAS) heeft
een felle aanval gedaan op het Neder
lands Instituut van Registeraccoun
tants (NIVRA). In een pamflet wordt
de aandacht gevestigd op de studie-
en werksituatie- van accountancy-stu
denten.
Gepleit wordt voor "een verkorting
van de studietijd tot 5 jaar (thans 8 5
9 jaar), uitbreiding van het'pkrtleel
dagonderwijs tot 2 dagen studeren en
3 dagen werken (thans 1 dag studeren
en 4 dagen werken)'én'het aantrek
ken van bekwame docenten, alsmede
opneming van het nu nog facultatieve
vak van praktische vorming in het
studiepakket.
'De werkgevers zijn niet bereid geble
ken budgettaire tekorten in de NI-
VRA-opleiding rechtstreeks naarrato
aan te vullen, zo meent de VAS. Zij
merkt op, dat het tekort van 1-3
min voor het huidige cursusjaar heeft
geleld tot een drastische verhoging
van de les- en examengeiden.
De door de VAS geuite, wens om
betrokken te worden in de'besluitvor
ming aangaande dé NIVRA-opieiding
is met grote beslistheid geweigerd en
vervolgens met een formeel beroep op
de wet in de ijskast gezet. Wel werd
aan de VAS de mogelijkheid verleend
om tijdens een formeel overleg met
het bestuurscollege te worden geïnfor
meerd oëer de jongste ontwikkelingen
op het onderwijsvlak.
AMBASSADEUR Binnenkort is de
benoeming te verwachten van dr. F.
van Dongen tot buitengewoon en ge-
voimachtigd ambassadeur to Laos met
standplaats Bangkok (Thailand). De
heer Van Dongen blijft tevens ambas
sadeur in Thailand.
Het feit dat de kerkhervorming op
deze 31ste oktober minder spektaku-
lair herdacht wordt dan vroeger wel
eens het geval was hoeft er niet op te
wijzen dat wat toen aan de orde was
voor vandaag geen betekenis meer
heeft Eenvoudig omdat allerlei her
denkingen het minder goed doen en
de mensen moeilijker bij hun radio
en tv vandaag zijn te krijgen. Er i$
meer aan de hand voor een ieder, het
leven is anders geworden, enfin, ie
dereen weet hoe dat in elkaar zit
vandaag, 't Hoeft dus niet te beteke
nen dat we datgene wat Luther op
nieuw aan de orde stelde minder
relevant vinden. Maar *t kan natuur
lijk wel. Luther deed een ontdekking
in het evangelie, die sedertien onder
de naam 'rechtvaardiging door het
geloof de kerk- en geloofsgesehiedo
nis Is ingegaan. Hij was van mening
dat dit artikel 'de enige, solide rots
was, waarop de gehele kerk rust* Hij
sprak hierover als 'het midden' van
de kerk, de kern van de zaak, zouden
wij zeggen. Christus seif. heeft dat
'midden' gesteld en Luther heeft niet
anders mogen doen dan het weer to
ontdekken. Hij was van mening dat
van dit artikel het zijn van de kerk
afhing. Het kan niet ontkend worden
dat wij het vandaag in de kerken daar
minder over hebben. Andere gezichts
punten van het geloof eisen ons op.
Er vindt soms een verschuiving plaats
van dit aspekt van het heil naar dat
andere, nl. de heiliging het leven als
christen en dan vooral: in de wereld
van vandaag en met de problematiek
van vandaag. Iedere tijd heeft zijn
eigen aandacht en daar' behoeft geen
kwaad van gesproken te worden. Toch
deed het mij bijzonder goed toen ik in
deze weken, om zo te zeggen, weer
eens een bad mocht nemen in heel
deze gedachtenweretd door de lezlnz
van een brochure uit 1941 (H. J.
Iwand, Glaubensgerechtigkeit nach
Luthers Lehre, Theol. Existenz, Heute
nr. 75). Wat goed, om in die turbu
lente jaren waarin het er ook zo op
aan kwam. te weten waar je als chris
ten stond, dit 'midden' niet uit het
oog te verliezen. Wanneer wij dit
zouden kwijtraken zouden we nergens
meer zijn. Maar dat gebeurt- ook niet, -,
want juist op zoiets is.de-belofte"van"
de Heilige Geest, die ons in» alle j
waarheid zal leiden, van toepassing
NED. IIERV. «ERK J
Beroepen: te Wouterswoude en .te
Herkingén, Somraelsdijk: kand. M.
Baan te Waddinxveen; te Hendrik Tdo
Ambacht; L. Gr Zwarieburg- te Huizen;
te Yerséke '(toez); F. A. L. Frahkeé
te Woubrugge; te Reeuwijk: J. W. L
Koppenol te Huizen: te Nieuw-Loos-"
drecht: T. Poot te Groningen.
Aangenomen: naar Almelo: H. M.,"
Boogert te Bant-Rutten; naar Hendrik
Ido Ambacht: K. Pot te Asperen; naar
Rotterdam (pastoraat bejaardentehui-
zen): H.W. Doornink te Steven-,
sweert.
Bedankt: voor Winterswijk: R. Hol-
werda te Renkum; voor Eist (Ut): J.-
W. de Biruyn te Harderwijk.
Toegelaten tot de evangeliebediening
en beroepbaar: kand. M. Baan, Pep
penhof 84, Waddinxveen; kand. H. W.
Doornweerd, Amersfoorttsestraat 42,
SOËSTERBERG: KAND. B. Ch. Hel-
mers. Zilverberg 12 k9, Amsterdam;
kand, L. Schaap Schapendrecht 17 La
ren (NH) per i jan '74,
Toegelaten tot dc evangeliebedlening
en niet beroepbaar; kand. L. P, Bruy-
an. Karweg ,2 Otterlo; kand. M. D.
Geuze, Leidsestraatweg ll, Oegstgeest;
kand. O. Hokojoku, Koenbloemwcg 34.
Eefde; kand. G. v.d. Kamp, Rietzan-
gerstraat 95, Amersfoort.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Haarlem-Noord; J.A-A,
de Boer te Middelburg.
Beroepen: te Pietersburen-Baflo. Gar-
relsweer-Ten Post en te Grootëgast;
kand- J. Hoorn te Sappemeer.
Aangenomen: naar Assen: H. J. Nijen- j
huis te Groningen-Oost.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Utrecht: J. van Haaren j
te Amersfoort, die bedankte voor Am-
hem. j
Van een on-'er medewerkers
AMERSFOORT De kerk is geen f
suoermarkt. waar rekening gehouden i
moet worden met de behoeften vm
de klant, Wat wij mensen er namelijk
van menen, is niet zo belangrijk. De
preek is en blijve het uitvoeren van
Gods opdracht en oen geloofsdaad. Dit
zei ds. P. N. Rubbers uit Den Haag °P
de jaarlijkse christelijke gereformeer
de ouderiingenconferentie.
Wel gaat het in de preek om de
confrontatie van de levende God en ai
zijn heil met de levende mens en aj
zijn noden anno 1973. Darom is het
een goede zaak, dat de ouderlingen op
Huisbezoek voeling houden met de
gemeenteleden, Niet iedereen hei®®p
de tijd, waarin wij leven, op dezelfde
wijze. Aan de ouderlingen de taak om
andere meningen en ideeën, die m®
geme-ente leven, aan de predik®!
door te geven. Het open gesprek in «e
kerkeraad over de preek is dan zwor
geen overbodige luxe. aldus ds. Bf»-
bers,
Hij achtte het strikt noodzakelijk, dat
de belijdenis blijft fungeren alf
'raam' van de prediking. De gf®]?
veranderingen in de prediking zijn
volgens ds. Ribbers grotendeels «sn
uit te verklaren, dat velen de kem
van de bijbelse boodschap anders O®»
dan vroeger, als gevolg van het gew
zogde geestelijke klimaat De ouder
lingen dienen erop toe te zien, dat
'schriftuurlijk-bevindelijk' gepreesi
wordt-