Huwelijk werkplaats voor karaktervorming üpnmnw- i Hongersnood in Ethiopië 'rampzalig' Studenten in accountancy boos op NIVRA Vandaag 'Kerk is geen i supermarkt' j Christelijk Jongeren Verhond 120 jaar a'j jlllSiïS i jf lij5"" |'*l Vjj'i '■«L'H'.I Nieuwe boeken 7 rouw Hwariet Langdurig overleg men schrijft Kinderdoop TROLW/JCWiAIRTiEfT WOENSDAG 31 OKTOBER 1973 KERK/BIMSTENLMD T2/R ^fptpBPfp ("Ut? }t~J ate!S'öïiöj mm Van een onzer medewerkers ZEIST 'Het huwelijk is een fantastische werkplaats, waar ge schaafd wordt aan je karakter. Daarom gaan veel mensen uit elkaar. Misschien moeten we minder spreken over huwelijksmoeilijkheden dan over het feit, dat het huwelijk de plaats bij uitnemendheid is. waar karakterproblemen aan het licht komen. Er zijn weinig gezins ruzies, die niet terug te brengen zijn tot persoonlijke irritaties.' Een plaquette in de hal van de nog niet afgebouwde nieuwe 'slaapvleugel' van de Ernst Sillem Hoeve markeert het tijdstip waarop dat centrum in internationaal perspektief werd gezet. - Ir--v :!- - y»y' Het in aanbouw zijnde hièutve slaapgebouw van de Ernst Sillem Hoeve. Christelijk tecumenisch De Rotterdammer Niquwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: .lng/0. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor ri.V. De Christelijke Pers: N.2. voorburgwal 276 -280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 2203 83. Postgiro: 26 92 74. Bank; Ned. Midd, Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Dokterskosten (3) Nobelvredesprijs Homosexualiteit Roemenië Irritatie door Aldert Schipper Bevredigend Intercommunie hervormingsdag GEREF. KERKEN (VRIJG) ms&ai 973' rs-r-vy.»ff} Si!' Wf&M'i A-Wflsvnk, </<cc„ i'vyi ?{Zt< f A Kiï~, fjyiïi 0<!! 31, }.l gj i v/xro',yts eerst'-; ffitcsijy •j~bolri/J 1 gtfjt .r. '?<y,7.' lp I I iHil ^S-^iiasèSiissië^l Sillem Hoeve wordt centrum "Van een onzer verslaggevers LAGE VÜÜRSCIIE Het Christelijk Jongeren Verbond krijgt internationale allure. De Ernst Sillem Hoeve, sinds 1926 het vakantie-, trainings- en ont spanningsoord van het CJV, wordt het Europese centrum van de YMGA (Young Men's Chris tian Associations). In de hal van de nieuwe slaapvleugel de eerste fase van een' nicuwbouw- plan dat 2.4 miljoen gulden vergt is een plaquette aangebracht met het opschrift: 'De Ernst Sillem Hoeve wordt in een internationaal perspek tief gezet, de Nederlandse YMCA wil zo bijdragen aan ontmoeting van men sen die geloven in een wereld zonder grenzen'. Die verbreding van het conferentie oord tot internationaal centrum valt samen met het 120-jarige bestaan van het CJV, een mijlpaal die op 17 november wordt gevierd met een ma nifestatie in 'De Meerpaal' te Dren ten. Alle leden boven de vijftien zijn er .voor uitgenodigd. Het wordt een happening met cabaret, muziek, spea kers-corners, volksdansen, films, infor- matie-stands, creatieve hoeken en an dere zaken die tot 'ontmoeting, bezin ning en ontspanning* kunnen bijdra gen. Allemaal onder het motto 'Uitda ging', een thema waarop ook een speciaal cabaret-programma is geba seerd. 's Middags wordt een ontwikke lingsproject van de YMCA in Sri Lanka (Ceylon) in de schijnwerpers gezet. Het CJV gaat daaraan bijdragen met de financiering van een groot aantal 'kippen en zaden VJ m-yiw Aldus Gert Doornenbal, directeur van De Navigators, op een echtparen-con ferentie van deze organisatie, waaraan zeventig echtparen deelnamen. De twee sleutels tot het verbeteren van de onderlinge verhouding noemde hij het opgeven van vermeende rechten en verwachtingen en het leren verge ven van de partner. Lang gekoesterde en te hoog gestemde verwachtingen kunnen de ander een slaaf maken en hem verlammen. Door eikaar te bena deren' vanuit het oogpunt van de vergeving worden de echtgenoten Gods medewerkers in eikaars karak tervorming. Mevrouw Baukje Doomenbai-Boeijen- ga hield een uitermate praktische le zing over de opvoeding van kinderen. Het doel van de opvoeding is, zei ze, dat alle mogelijkheden, die God in de kinderen heeft gelegd, maximaal be nut worden. Televisie kan in een gezin tot vriend worden gemaakt door selectief samen met de kinderen te kijken en het te gebruiken als instru ment in de opvoeding. ,- t_Ji .1 J' l.| -• Als internationaal centrum gaat de Ernst Sillem Hoeve het Europese YM- CA-oord 'Afainau' in Zuid-Duitsland vervangen. Dat landgoed was na de poriog grotendeels beschikbaar gesteld door de eigenaar, graaf Bernadotte, Ue-redactie toetmuxU zich tiet recht voor-baar ter opname iirtf'ze rubriek toegezonden me» nlnjjMiitlngen verkort weer te geven.' 8§J f»u- bltkatte wordt met tle naatn jon de inzender.*' ondertekend. Brieven kunnen worden se- stutird ban' het secretariaat hoofdredactie TnfWSV/KWarlet.' iMiMbus XS9. Amsterdam. Dopen is alleen geoorloofd indien men van ganser harte gelooft, Hand.: 8:37. De kerken van de reformatie namen he;t roomse systeem over met het gevolg dat wij nu met de brokken zitten. De wrange vruchten van dit onbijbels systeem plukt de roomse kel'k nu volop. En bij de protestanten is het al niet veel beter,- gezien de Steeds toenemende onkerkelijkheid van de eens gedoopte zuigelingen. Een tot het bijbels standpunt bekeer- maar in 1965. zag die zich. genoodzaakt de-YMCA te vragen naar een ander onderkomen; uit te zien. Versctyeidente.Jan^en stélden zich kan didaat om. het nieuwe centrum binnen (de Nederlandse leden zijn: CJV en AMVJ), werd de Ernst Sillem Hoeve gekozen. Het verbouwingsplan, waar voor de Europese YMCA een deel van de benodigde gelden op tafel brengt, wordt in 3 fasen gerealiseerd. Na de voltooiing van de nieuwe slaapvleugel (30 tweepersoons kamers; waarmee ,;het Totaal, aantal bedden op 120 komt), - verrijst een conferentie-ge bouw en daarna' moet het huidige complex een- opknapbeurt hebben. Het hele project zal in 1976 gereed - zijn.-Voor de "bouw is 750.000 gulden gevoteerd idoor CRM. Het CJV moet -bijna een miljoen aan vreemd geld aantrekken en voorts nog'750.000 gul den uit eigen middelen betaten. Bij optimaal gebruik zal 50 procent van de beschikbare mandagen het centrum door CJV en YMCA worden gebruikt. De overige 30 procent is het beschik baar voor bedrijfskaders, studieconfe renties van andere organisaties e.d. Het had weinig gescheeld of men had aan het 120-jarig bestaan, liever geen .ruchtbaarheid gegeven. Vooral in fi nancieel opzicht zag het er. voor het CJV vorig jaar bijzonder bedenkelijk yuit. Maar op de iedenraadsvergadering van zaterdag kon worden meegedeeld dat er op dat terrein verbetering is: voor het eerst sinds lange tijd was er een voordelig, saldo. De organisatie wil graag mee denken oyer allerlgl^nieqwe jsttTJkt.nrfjJe^t; wikkelingen;' maar'stort zich'nïèflzóti- der meer in iedere nieuwe ontwikke ling, vertelde voorzitter ds. P. L. J. Wapenaar zaterdag: 'We stellen ons soms gedistantieerd op. In het CJV moet alle aandacht gericht zijn op groepen en clubs waarin jongeren samenkomen. Omdat in het welzijns beleid de méns middenin allerlei ont wikkelingen centraal moet staan'. Wat het CJV in élk geval wil blijven, is een christelijke organisatie. Ds.: Wapenaar herinnerde er aan dat deze zomer dc zesde WorJd Council van de YMCA de, 'Parijzer Basis' uit 1855 opnieuw heeft aanvaard. Daarin wordt nadrukkelijk uitgesproken dat het er om gaat jongeren te helpen discipelen van Jezus Christus te worden. 'Het evangelie is niet alleen een theorie voor maatschappij-vernieuwing, ook niet een aktiemodel voor een nieuwe samenleving, maar vooral ook de le vende persoon Jezus Christus, die vraagt: wie zegt gij dat ïk ben? Dit leidt niet tot een introverte Jesus- movement. Wie zich in de geschiede nis van het CJV verdiept, ontdekt dat in de tijd waarin de nadruk werd gelegd op het jongeren voor Christus winnen, ook het duidelijkst een to taalprogramma werd geboden'. lét CJV in 1958 ontstaan door samensmelting van Christelijk Jonge Mannen Verbond en 'Meisjesverbond' heeft er altijd naar gestreefd een oecumenische ontmoetingsplaats te zijn. De organisatie bereikt op het ogenblik ongeveer 35.090 leden' en bezoekers van clubs. Behalve de oecu menische bedoelingen, ziet het.ver-, bond op het ogenblik als belangrijke taken: het toegankelijk maken ïvhn' internationale contacten voor jonge ren en'het stimuleren van dienstver,: jening door plaatselijke goepen, zowel mondiaal als In: de directe omgeving.' Van de Ernst Sillem Hóeve uit willen CJV en YMCA in de toekomst aan dV vervulling van die taken werken; Training,, research, studie en ontmoe ting zullen de belangrijkste aspecten zijn die aan dat centrum inhoud moe ten geven, betoogde maandagmiddag .penningmeester W. Littel van het ver bond. 'Wij pakken een ni.euwe taak óp in een tijdsgewricht waarin velen op een; verenigd Europa hopen, op een nieuwe tijd waarin grenzen zullen vervagen, die in de verwachting leven van het Rijk dat komt. Die 'verwach ting vraagt daden van mensen die zich door het evangelie van Jezus Christus laten inspireren'. Gutis Verpiraete: Ko van Dijk. Vitg. Semper-Agendo BV - Apeldoorn - 292 blz. 70, foto's - prijs 15. Ko van Dijk vertelde van zijn toneel loopbaan, ea Guus Verstraete schreef het op. Jonge "Ko wilde niets. Behalve dan met vrouwen toen hij daar gauw de leeftijd voor had. En toneelspelen. Niemand zag daar wat in. De Toneel school weigerde hem herhaaldelijk. Maar hij had het geluk dat hij van een toneelfamilie was en dat vader hem toch maar Tiet volontatren. Op zijn zeventiende speelde hij ai een loopjongen, voor een paar tientjes in de maand. Dat was in ,1933. Hij moest nog lapg'veei (bij)leren en hij leefde, zoals hij-het zelf noemt i'nogal slor dig.' Hij haalt nog met genoegen op wat hij allemaal-uithaalde. Over zijn huwelijken en'verhoudingen stapt hij even losjes héén ais toen hij ae sloot en verstoorde. Behalve over het laat ste, met twee kinderen, waarin hij het eindelijk vond. Wat er buiten het toneel om gebeurde crisis, oorlog, bezetting, om maar wat te noemen liet in deze herinneringen nauwelijks sporen achter. Ko van Dijk leefde voor het, toneel, en voor eigen rollen in het bijzonder. En hij spreekt dank baar over hen, die hem In zijn tijden van onrust en onzekerheld als 'vadehs' geholpen hebben. Over Ko van Dijk sr., die hij in *37 moest missen, over Cor Hermus, Louis Saaiborn, Jules Verstraete, Cees Laseur, Ko Arnold i, regisseurs als André Barsac en Scha- roff. Die, en zijn eigen natuurtalent, voerden hem, na de oorlog vooral, naar zijn grote successen: Hendrik IV, Othello, Tartuffe, het Franse mannetje in De Man,.de Vrouw, de Moord, zijn rollen in De Dood van de Handelsrei ziger eerst de zoon, later de vader in De Drie Zusters, in Mooi Weer Vandaag, om-de voornaamste maar te noemen. Ko van Dijk waarom zou hij niet ijdel zijn? is er trots op. Hij zette zich er helemaal voor in, maar hij vertelt eigenlijk niet hoe. Hij heeft menigmaal geregisseerd ook, maar hij laat zich er niet over uit. En zijn losse gedachten over het toneel en waf daar bij hoort het publiek de critici, de souffleur, de inspeeient, het ensemble (werk) bijvoorbeeld zijn niet nieuw, niet diep, en nauwe lijks persoonlijk. Hij moet acteren, de theorie is zijn kracht niet Maar gezel lig vertellen, over zichzelf en zijn veertig jaren toneelspelen, deed hij wel. En uit zijn plakboeken, diepte hij zo'n kleine zeventig foto's op om het boek interessant te illustreren. B. H. de professor van deze eeuw, wijlen Karl Barth, schreef: De kinderdocp is onverzoenbaar met de bijbelse leer over de doop. Het verder practiseren is dan ook, een wonde in de zijde van de kerk verder laten veretteren. Zo'n uitpsraak liegt er niet om. Wij zijn dus gewaarschuwd. Baarn J. Pasveer "sr. (Discussie gesloten, red.)'. Staatsbemoeienis maakt de gezond heidszorg onbetaalbaar. Het kan de patiënt niet schelen wat de dokter declareert, want het ziekenfonds be taalt. Het ziekenfonds bekommert zich er evenmin om, want de staat sup pleert de tekorten. De staat Iaat het ook koud, want die verhoogt de pre mie en de werknemer kan het hele maal niets schelen, want die iet al leen op zijn nettoloon en als dat hem te laag wordt krijgt hij door pressie weer meer. Er is dus doodgewoon geen mens die erom maalt en daarom stijgen de kosten tot in het cneindige. Breda E. Campert Le Due Thö heeft de Nobelprijs ge weigerd. Laat men zijn helft van de Nobelprijs nu toekenhen aan de per soon die het werkelijk verdient (met alle respect voor Kissinger), namelijk president Nixon, die Zuid Vietnam gespaard heeft van een communisti sche overheersing. Amsterdam YV. J. Scholtz jr. Homosexualiteit is geen grond meer voor afkeuring van militaire dienst. Weten de PvdA-leden Voogd en Roet hof, die hierop aangedrongen hebben bij de ministers van defensie en justi tie nog steeds niet dat deze perversie een ziekte is en nb voor jonge men sen besmettelijk? Waar gaan we nu heen? Moet er in iedere siaapzaal nu een fervente heterosexueel op wacht staan met de vinger aan de trekker om onze achttienjarige zoon in zijn slaap te bewaken? Zou het niet beter zijn-militaire dienst voor meisjes-ver-, plicht te stellen en als tegenwicht tegen deze ongezondemaatregel de. slaapzalen dan. maar gemengd te ma ken. Den Haag W. Smit Het stemde mij dreef in uw krant van 24 oktober het bericht 'Theolo gisch onderwijs in Roemenië in han den van overtuigd marxist' tegen te komen. Waarom zou een marxist geen theologie mogen onderwijzen? De the ologie wil nog steeds doorgaan voor wetenschap: is het dan geoorloofd hei bedrijven ervan slechts voor te behou den aan de steeds kleinerwordende groep christenen? Voorburg Frits Stoffels Bij de gereformeerde synode was sprake van een irritatie over "een brief, welke de hervormde synode ge stuurd had naar de vereniging van vrijzinnig hervormden. Duidelijk was dat men op de gereformeerde synode niet op een dergelijke brief van- her vormde zijde had gerekend. Volgens het verslag zei dr. Weiland: Wij wis ten wel dat er vrijzinnigen in de hervormde kerk waren, maar zij wor den in deze brief legitiem verklaard'. Deze wat naïef aandoende uitspraak betreur ik. De positié van de vrijzin nigen is in de herv. kerk altijd legi tiem geweest. Hooghalen A. M. Lindeboom AMSTERDAM Prof. dr. C. J. dc Vogel, die in 1945 niet onopgemerkt haar lidmaatschap van de hervormde kerk inruilde voor dat van de rooms-katholieke, is teleurgesteld dat ook deze kerk niet ontkomt aan een ontwikkeling die zij als een verarming ziet. Zij laat haar teleurstelling biijken in een apologetisch geschrift van 114 bladzijden. Er zijn uiteraard veel meer mensen over van alles en nog wat bezorgd, verdrietig en te leurgesteld, maar weinigen weten het zo meeslepend te uiten als prof. De Vogel. Het boekje begint al met een dema gogische titel: 'Aan de katholieken van Nederland, aan allen'. En even welsprekend is het thema waaronder prof. De Vogel haar gemoed uit: Maar wordt nu wakker, want de nood is groot. Dit lijkt een bijbel tekst, maar het is er geen. En dan brandt prof. De Vogel los tegen bijna iedereen die in de ka tholieke kerk iets voorstelt en op een in het oog lopende wijze niet past in haar beeld van de kerk. Een preconciliaire, hiërarchische ea sacra le kerk. De manier Waarop prof. De Vogel^ schrijft over- het gesloten systeem,' waarom ze toetrad tot de roomse kerk, is wel erg meeslepend. Intel lectueel bevredigend, zo dat je 'even in de verleiding komt om met haar uit té roepen: hoe schoon is dit al les. Totdat je je afvraagt wat je met dit moois in deze wereld aanmoet. Niet iedereen leeft na zijn emeritaat als hoogleraar in de wijsbegeerte in een gerieflijk optrekje in het Zeeuwse Renesse. Dr. De Vogel vindt dat de Neder landse katholieke kerk teveel 'gepro- testantiseerd' wordt, Maar ze maakt niet duidelijk wat daar op tegen, is, zij haalt het voorbeeld aan van prof. dr. H, A. J. Wegman, een orthodox liturgisch theoloog te Utrecht. Deze houdt de leer van de transsubstanti atie (verandering van brood en wijn in het lichaam van Christus) onvol doende hoog, .vindt prof. De Vogel. Zij neemt Wegman kwalijk dat hij de rol van de priester in de eucha ristie ais niet meer essentiëel zou zien. 'Bij een 'zo nadrukkelijke nega tie van de essentiële rol van de pries ter spreek ik van desacralisering', concludeert prof. De Vogei gladweg. Van prof. dr. H. A, M. Fiolet. de se cretaris van de raad 'van kerken, zegt prof. De Vogel dat 'men hem moeilijk als een vertegenwoordiger van de katholieke kerk kan beschou wen'. En waarom heeft prof. De Vo gel daar moeite mee? Omdat prof. Fiolet lid was van een commissie van de raad van kerken, die zich uitsprak voor intercommunie tussen de katholieke kerk en de reformato rische kerken. Sommige van de bezwaren van prof. De Vogel betreffen een bepaald mo dieus taalgebruik. Als het gewoon over de eucharistie gaat, wordt te genwoordig wel eens gezegd: 'het breken van het brood'. Dat vindt prof. De Vogel stuitend. Het boekje schijnt ondanks alle be zwaren, die er tegen in te brengen zijn, toch in sommige kringen nogal lekker te vallen. Studenten krijgen het we! eens toegezonden door hun bezorgde moeders of heerooms. Een studentenpastor vertelde mij dat het vooral bij oudere priesters erg aan slaat. 'Ik kreeg het toegezonden door een bejaarde priester uit Lim burg', zei de studentenpastor. 'Er was een begeleidend briefje bij: 'Aan dit boek zult.u echt wat heb ben, stond er in'. De Navigators willen meer aandacht geven aan begeleiding van echtparen. Gert Doornenbal noemde dit een lo gisch gevolg van het werk onder stu denten, Velen van hen die in de laatste jaren werden bereikt zijn in middels getrouwd. *Wij willen stimu leren tot. beter functionerende gezin nen, zodat de opvoeding primair door de ouders wordt verricht en niet. door Invloeden van buitenaf'. ADDIS ABEBA Volgens het chris tian relief committee in Addis Abeba is de hongersnood in Ethiopië ernstiger dan die destijds In Biafra. De hongers nood. waardoor vijf miljoen mensen getroffen zijn, wordt nog verergerd, doordat verschillende epidemieën zijn uitgebroken. Er heerst cholera, pok ken, tyfus, dysenterie en malaria. De jongste vergadering van het chris tian relief committee constateerde een enorm tekort aan gekwalificeerd me disch personeel en medicijnen. De ziekenhuizen liggen vol met moeders en kinderen. Verpleegsters, die naar dc getroffen gebieden gezonden wor den. zijn vaak binnen een week ziek Het committee, waarin hulporganisa ties van verschillende kerken samen werken, noemt de toestand in de getroffen gebieden zonder meer ramp- zalie AMSTERDAM De Vereniging van Accountancy-studenten (VAS) heeft een felle aanval gedaan op het Neder lands Instituut van Registeraccoun tants (NIVRA). In een pamflet wordt de aandacht gevestigd op de studie- en werksituatie- van accountancy-stu denten. Gepleit wordt voor "een verkorting van de studietijd tot 5 jaar (thans 8 5 9 jaar), uitbreiding van het'pkrtleel dagonderwijs tot 2 dagen studeren en 3 dagen werken (thans 1 dag studeren en 4 dagen werken)'én'het aantrek ken van bekwame docenten, alsmede opneming van het nu nog facultatieve vak van praktische vorming in het studiepakket. 'De werkgevers zijn niet bereid geble ken budgettaire tekorten in de NI- VRA-opleiding rechtstreeks naarrato aan te vullen, zo meent de VAS. Zij merkt op, dat het tekort van 1-3 min voor het huidige cursusjaar heeft geleld tot een drastische verhoging van de les- en examengeiden. De door de VAS geuite, wens om betrokken te worden in de'besluitvor ming aangaande dé NIVRA-opieiding is met grote beslistheid geweigerd en vervolgens met een formeel beroep op de wet in de ijskast gezet. Wel werd aan de VAS de mogelijkheid verleend om tijdens een formeel overleg met het bestuurscollege te worden geïnfor meerd oëer de jongste ontwikkelingen op het onderwijsvlak. AMBASSADEUR Binnenkort is de benoeming te verwachten van dr. F. van Dongen tot buitengewoon en ge- voimachtigd ambassadeur to Laos met standplaats Bangkok (Thailand). De heer Van Dongen blijft tevens ambas sadeur in Thailand. Het feit dat de kerkhervorming op deze 31ste oktober minder spektaku- lair herdacht wordt dan vroeger wel eens het geval was hoeft er niet op te wijzen dat wat toen aan de orde was voor vandaag geen betekenis meer heeft Eenvoudig omdat allerlei her denkingen het minder goed doen en de mensen moeilijker bij hun radio en tv vandaag zijn te krijgen. Er i$ meer aan de hand voor een ieder, het leven is anders geworden, enfin, ie dereen weet hoe dat in elkaar zit vandaag, 't Hoeft dus niet te beteke nen dat we datgene wat Luther op nieuw aan de orde stelde minder relevant vinden. Maar *t kan natuur lijk wel. Luther deed een ontdekking in het evangelie, die sedertien onder de naam 'rechtvaardiging door het geloof de kerk- en geloofsgesehiedo nis Is ingegaan. Hij was van mening dat dit artikel 'de enige, solide rots was, waarop de gehele kerk rust* Hij sprak hierover als 'het midden' van de kerk, de kern van de zaak, zouden wij zeggen. Christus seif. heeft dat 'midden' gesteld en Luther heeft niet anders mogen doen dan het weer to ontdekken. Hij was van mening dat van dit artikel het zijn van de kerk afhing. Het kan niet ontkend worden dat wij het vandaag in de kerken daar minder over hebben. Andere gezichts punten van het geloof eisen ons op. Er vindt soms een verschuiving plaats van dit aspekt van het heil naar dat andere, nl. de heiliging het leven als christen en dan vooral: in de wereld van vandaag en met de problematiek van vandaag. Iedere tijd heeft zijn eigen aandacht en daar' behoeft geen kwaad van gesproken te worden. Toch deed het mij bijzonder goed toen ik in deze weken, om zo te zeggen, weer eens een bad mocht nemen in heel deze gedachtenweretd door de lezlnz van een brochure uit 1941 (H. J. Iwand, Glaubensgerechtigkeit nach Luthers Lehre, Theol. Existenz, Heute nr. 75). Wat goed, om in die turbu lente jaren waarin het er ook zo op aan kwam. te weten waar je als chris ten stond, dit 'midden' niet uit het oog te verliezen. Wanneer wij dit zouden kwijtraken zouden we nergens meer zijn. Maar dat gebeurt- ook niet, -, want juist op zoiets is.de-belofte"van" de Heilige Geest, die ons in» alle j waarheid zal leiden, van toepassing NED. IIERV. «ERK J Beroepen: te Wouterswoude en .te Herkingén, Somraelsdijk: kand. M. Baan te Waddinxveen; te Hendrik Tdo Ambacht; L. Gr Zwarieburg- te Huizen; te Yerséke '(toez); F. A. L. Frahkeé te Woubrugge; te Reeuwijk: J. W. L Koppenol te Huizen: te Nieuw-Loos-" drecht: T. Poot te Groningen. Aangenomen: naar Almelo: H. M.," Boogert te Bant-Rutten; naar Hendrik Ido Ambacht: K. Pot te Asperen; naar Rotterdam (pastoraat bejaardentehui- zen): H.W. Doornink te Steven-, sweert. Bedankt: voor Winterswijk: R. Hol- werda te Renkum; voor Eist (Ut): J.- W. de Biruyn te Harderwijk. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar: kand. M. Baan, Pep penhof 84, Waddinxveen; kand. H. W. Doornweerd, Amersfoorttsestraat 42, SOËSTERBERG: KAND. B. Ch. Hel- mers. Zilverberg 12 k9, Amsterdam; kand, L. Schaap Schapendrecht 17 La ren (NH) per i jan '74, Toegelaten tot dc evangeliebedlening en niet beroepbaar; kand. L. P, Bruy- an. Karweg ,2 Otterlo; kand. M. D. Geuze, Leidsestraatweg ll, Oegstgeest; kand. O. Hokojoku, Koenbloemwcg 34. Eefde; kand. G. v.d. Kamp, Rietzan- gerstraat 95, Amersfoort. GEREF. KERKEN Beroepen: te Haarlem-Noord; J.A-A, de Boer te Middelburg. Beroepen: te Pietersburen-Baflo. Gar- relsweer-Ten Post en te Grootëgast; kand- J. Hoorn te Sappemeer. Aangenomen: naar Assen: H. J. Nijen- j huis te Groningen-Oost. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Utrecht: J. van Haaren j te Amersfoort, die bedankte voor Am- hem. j Van een on-'er medewerkers AMERSFOORT De kerk is geen f suoermarkt. waar rekening gehouden i moet worden met de behoeften vm de klant, Wat wij mensen er namelijk van menen, is niet zo belangrijk. De preek is en blijve het uitvoeren van Gods opdracht en oen geloofsdaad. Dit zei ds. P. N. Rubbers uit Den Haag °P de jaarlijkse christelijke gereformeer de ouderiingenconferentie. Wel gaat het in de preek om de confrontatie van de levende God en ai zijn heil met de levende mens en aj zijn noden anno 1973. Darom is het een goede zaak, dat de ouderlingen op Huisbezoek voeling houden met de gemeenteleden, Niet iedereen hei®®p de tijd, waarin wij leven, op dezelfde wijze. Aan de ouderlingen de taak om andere meningen en ideeën, die m® geme-ente leven, aan de predik®! door te geven. Het open gesprek in «e kerkeraad over de preek is dan zwor geen overbodige luxe. aldus ds. Bf»- bers, Hij achtte het strikt noodzakelijk, dat de belijdenis blijft fungeren alf 'raam' van de prediking. De gf®]? veranderingen in de prediking zijn volgens ds. Ribbers grotendeels «sn uit te verklaren, dat velen de kem van de bijbelse boodschap anders O®» dan vroeger, als gevolg van het gew zogde geestelijke klimaat De ouder lingen dienen erop toe te zien, dat 'schriftuurlijk-bevindelijk' gepreesi wordt-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 2