I Prof. dr. B. Goudzwaard: Crisis openbaart onze onmacht Kabinét een beetje nationaal lil Christelijke partijen huppelden na Hoe leren we matigen? We zijn niet klaar voor het oordeel 5BOW/Km4iRfIlET ZATERDAG 29 DECEMBER 1973 BIKNENLAM) T17/K17 Het jaar 1973 gaat ook de geschiedenis van onze binnen landse politiek in als een jaar vol dieptepunten. De kabinetsfor matie die heeft geleid tot het op treden van het kabinet Den Uyl is een aaneenschakeling geweest van kommernis en ellende, maar die geschiedenis werd het laatste kwartaal volkomen overschaduwd door de aanloop van wat mis schien de ingrijpendste econo mische crisis sinds de tweede wereldoorlog zal worden. Over de achtergronden van die crisis is op deze pagina prof. dr. B. Goudzwaardvoormalig lid van de Tweede Kamer voor de ARP, thans hoogleraar economie aan de VUonafgebroken aan het woord. Hij gaat in op vragen als: hoe konden we zo diep zinken dat enige feodale oliesheiks ons op de rand van de afgrond kunnen brengen? Zou het kabinet Den Uyl in deze situatie tegen zijn taak opgewassen zijn? Hoe komt het dat juisfc de christelijke partij en de zwakheid van onze samenleving niet tijdig hebben onderkend? Welke kant moet de samenleving op om minder kwets baar te worden? Onze politieke redacteur P. L. van Enk sprak met prof. Goudzwaard. M Waarom komt de kortsluiting in de toevoer van energie 20 hard bij ons aan, wat is de '0 0 oorzaak dat het een echte crisis aan het worden is? Om te beginnen is het natuur lijk duidelijk dat een rijke en ingewikkelde economie, zoals wij hebben, harder door zoiets wordt getroffen dan een economie die eenvoudiger is ingericht en die minder gemechaniseerd is. Maar dat is niet het hele verhaal. Ik ben geneigd te zeg gen dat het energietekort vooral hierom zo zwaar op ons afkomt omdat het bestaande of vermeende zekerheden aantast Ik bedoel: met de economische groei dat Is de uitbouw van onze produktie en welstand hebben we gedaan alsof het een boom was die tot in de he mel kon reiken, we hebben ons te vaak gekoesterd in de vermeende zekerheid dat groei altijd goed voor ons was. En de wijze waarop we groeiden, de keuze van de produkten en de manier van produce ren, daarvoor hebben we zonder meer vertrouwd op wat heet de 'optimale' werking van het marktme chanisme. Dat wereldbeeld is aan het instorten. Ook economische bomen groeien niet tot in de he mel. Een markteconomie, hoe nuttig ook, faalt wan neer het erop aankomt, tijdig een naderende grens- schaarste te registreren, dat wil zeggen een schaar ste .die wij met zijn allen tegelijkertijd ondervin den. Zoals de schaarste op het gebied van de.grond stoffen- en energievoorziening, de schaarste aan ruimte en de schaarse draagkracht van ons milieu. Wat ons opbreekt is dat wij zaken als economische en technologische groei de plaats hebben gegeven van vrijwel onfeilbare gidsen naar het geluk, van factoren die hun eigen legitimering automatisch met zich meebrengen. Van Eiessen heeft daarvoor terecht de term 'verzelfstandigde machten' ge bruikt. Economische en technologische groei zijn verzelfstandigde grootheden geworden, die door gaan, nog voordat wij onszelf kunnen afvragen of het wel goed is dat zij doorgaan. In dat automatisme is nu een breuk gekomen. En wat krijg je dan? Dat nu pas blijkt, hoezeer we zelf al aan die verzelfstandigde machten waren vastge groeid, hoe ze vat op ons hebben gekregen en ons zelf van hen afhankelijk hebben gemaakt De hul peloosheid in dc westerse landen ten aanzien van de crisis in het Midden Oosten spreekt boekdelen. Binnen een volgehouden economische en technolo gische groei kunnen we ontzaglijk veel, maar wan neer die economische en technologische groei zelf in discussie komen, blijkt voor alles onze onmacht. Ik moet denken aan dat lugubere beeld van Ealph Lapp, van die trein die razend snei gaat over rails die we niet kennen. De bestuurderskabine is leeg, er wordt een onbekend aantal wissels genomen, wissels die wellicht worden bediend door demonen. De samenleving zit in de volgwagens en kijkt achter uit De schrik slaat je dan wel om het hart als die trem ineens gaat slingeren. Onmacht en verslaving zitten vlak bij elkaar. Beide ontstaan als je ergens niet meer buiten kunt En is dat niet ook met onze westerse welvaartsgroei het gevai? Daar is een stuk religieuze toewijding aan bedreven door ons allemaal. Daarom is het weerwoord ook zo moeilijk te geven. Wij zijn toe aan een zware ontwenningskuur, want dat is het juiste antwoord op verslaving, en het juist antwoord op een vals geloof is bekering. De energiecrisis betekent een streep door de poli tieke rekening van het kabinet Den Uyl, maar dat moeten we niet uitsluitend in negatieve zin beoor delen. Het is een kabinet dat uit nood geboren is, het draagt van begin af aan een gespleten karakter: enerzijds twee zogeheten gelijkwaardige program ma s die toch niet helemaal met elkaar kloppen en anderzijds een verdeelde parlementaire steun. Zoiets achtervolgt het kabinet natuurlijk door zijn hele zittingsperiode heen, maar nu ontwikkelt het zich, door de nood van de energiecrisis, toch een beetje in de richting van een nationaal kabinet. Het moet nu eenmaal het mes zetten in een aantal dingen, men is zich van de noodzaak daartoe alge meen bewust. En dat betekent dat er een kabinets beleid zal ontstaan dat de kans heeft, in grotere mate te worden aanvaard. Dan ontstaat de situatie dat het een min of meer toevallige factor is dat juist dit kabinet er zit. Het beleid van het kabinet- Biesheuvel waarvan ik het ontijdig einde nog steeds betreur zou niet zo daverend anders zijn geweest dan dit kabinetsbeleid. Be heb dan ook de indruk dat de WD en de CHU harder toeteren dan het Nederlandse volk ais nodig ervaart. Wat dat betreft zouden zij zich wel eens waL kunnen vervreemden van hun achterban. Maar laat ik er deze sombere aantekening bij ma ken: wanneer over een half jaar, of in elk geval binnen een jaar zich werkelijk een stuk werkloos heid gaat aftekenen en een vrij hoge prijsstijging die misschien niet eens wordt opgevangen door de inkomensstijging, dan zou de goodwill van nu snel kunnen wegslinken. Dan zou een wonderlijk front kunnen ontstaan van beter gesitueerden en van ongeorganiseerde arbei ders die er zich op verenigen dat het kabinet, hoe wife W pis 3®* Imt ,i.-ï *>,f 'Di ff'tïws! e 1,f. f 2, f'- .ff ffsia-r nvij Am fn s di w a\ t 1 „,Tv A.'1T.' ï&Xff! V 'T; dan ook onmiddellijk moet vertrekken. Ik vind het gewenst dat het kabinet als het even kan zijn zittingsduur volledig uitzit Het is een nare formatie geweest, maar ik heb, ge geven de kabinetscrisis en gegeven de daarop vol gende verkiezingsuitslag, het persoonlijk om vier redenen uiteindelijk toch beter gevonden dat dit kabinet er kwam. Om te beginnen was er anders een minderheidskabinet gekomen en de Franse ge schiedenis toont ons hoe gevaarlijk dat is: een min derheidskabinet roept reacties op die een gevaarlij ke kant kunnen uitgaan. Verder werd de polariteit in de samenleving steeds sterker, je merkte het in het metaalconflict, ik merkte het ook in de omgang met studenten. Het is een verschijnsel dat door de hele samenleving heen- kruipt, Dan vraag je je af: in hoeverre moet je pro beren, als het nog enigszins mogelijk is, te bunde len als je weet dat de middelpuntvliedende krach ten al zo sterk geworden zijn? We zijn er in deze constructie, met een extra-parlementaire begelei ding, niet in geslaagd, de polarisatie volledig weg te werken. Maar ik vind het, als overgangsfase, een aanvaardbare oplossing. Polarisatie kan een samen leving. vernietigen. Daar kwam voor mij ten derde nog bij, dat het, zoals je in Engeland kunt merken, gevaarlijk is, een grote groepering langer dan acht jaar buiten de regering te houden omdat zij dan de toetsing aan de praktijk gaat missen en wereldvreemde idee- en gaat ontwikkelen. Mijn vierde argument is dat ik iets van de noblesse van het liberalisme verloren zag gaan. Het liberalisme van nu markeert onvol doende zijn positie tegenover de materialistische ge zindheid, die de WD vroeger zelf sterk in de Boe renpartij heeft afgekeurd. Ais er ai een alternatief zou zijn voor de combinatie Den Uyl, dan zou ik die vanwege zijn mogelijk materialistische inslag in deze situatie toch bepaald gevaarlijk vinden. Dat alternatief is er overigens niet, want er is geen andere meerderheidsvorming mogelijk. De lood-ora- oud-ijzer-theorie als die al juist zou zijn zou nu moeten leiden tot het oude ijzer van deze com binatie, Ook het klassieke argument van de 'be stuurbaarheid van het land" loopt op de huidige combinatie uit. Het is waar dat de christelijke politieke partijen veel te laat zijn geweest met het herkennen van de problemen die deze oliecrisis ons openbaart We be helpen ons er soms mee door te zeggen dat Kuyper het al in 1880 in het AR-beginselprogramma zette dat de overheid de zorg had te dragen voor het be houd van het milieu. Maar dat noem ik wel behel pen, hoor. Het is natuurlijk niet zo geslaagd, daar mee staande te houden dat de christelijke partijen en de kerken deze probWnen wel tijdig in de gaten hadden. Laat ik het op mijzelf betrekken: ik heb er in de Kamer maar heel zijdelings over gesproken. Ik ben in 1960 mijn proefschrift (over niet-geprijsde mi lieufactoren, red. Tr.-K.) begonnen vanuit een we tenschappelijke interesse, Omdat ik me afvroeg: hoe komt het dat de economie die milieu-factoren er ge woon buiten laat? Wat zit daar voor een filosofie achter? Het was niet zo dat ik dacht: ik moest eens wat aan die milieucrisis gaan doen. Het is wel mooi, dat achteraf te zeggen, maar het is gewoon niet zo. Ik geloof dat het een noodzakelijke erkenning is dat christenen deze problemen te iaat hebben on derkend. Dan kom je dicht bij de erkenning dat christelijke partijen niet per definitie beter zijn dan andere. Je moet dat op de schuldkant van hun balans zetten. Je mag van christenen verwachten, nee eisen, dat zij een sprong voor hebben op ande ren in het herkennen van wat er werkelijk aan de hand is. En dat zij een resistentie hebben tegén een tijdgeest die een andere kant uitgaat dan het evangelie hun voorhoudt Maar laten we uitkijken, het teveel te generalise ren. Bij de sociaie kwestie bijvoorbeeld moet je constateren dat de christenen hebben nagehinkt achter de ellende van de vorige eeuw, dat de ker ken niet onmiddellijk hebben geprotesteerd. Maar dan komt het protest toch op en soms heel indrin gend, bij Kuyper bijvoorbeeld. Je krijgt dan Talma en Gerbrandy die de lijn van de christelijk sociale beweging hebben geopend. Ik noem Colijn die on danks zijn te starre binnenlandse beleid er toch op heeft gewezen dat een nauwere samenwerking van de volkeren van Europa nodig was, en Bruins Slot die heeft begrepen dat hier een crux lag. Er komen af en toe uit zo'n partij flitsen van wat in de toekomst relevant zou kunnen worden. Het is ten aanzien van de economische groei-problematiek vrij laat opgekomen. Dat had een lijn kunnen zijn die eerder had kunnen beginnen. Maar je kunt niet zeggen dat het altijd de christenen zijn die het te Iaat doorkrijgen. Dat al of niet nahuppelen.is een belangrijke toets steen, maar de meest wezenlijke is toch de wijze van aanpakken van een probleem dat op je afkomt. Ik. vind dat je van christelijke ptlitieke partijen mag vergen dat zij over de problemen van deze tijd oorspronkelijk nadenken. Dat nu bijvoorbeeld niet het rapport van de commissie Mansbolt als het nieuwe evangelie wordt gezien. Tegen dat rapport heb ik wegens zijn bijna tomeloze centralisatie- drang grote bezwaren. Het groei-probleem vergt een eigen bezinning, een eigen benadering en die is ook mogelijk. We lossen deze ellende niet op met wat technische ingreepjes, maar het moet komen tot zelfkritiek, tot een omleggen van onze politieke activiteiten op een veel dieper grondvlak dan waarop we vaak opere ren. Het falen heeft ons begeleid dat Is waar. Het is voor mij nooit zo geweest dat een christelijke poli tieke partij om zichzelf moest bestaan. Ais zo'n par tij zich niet in de tijd waarmaakt, dan moet haar voortbestaan ter discussie worden gesteld omdat zij anders een blamage voor het evangelie gaat wor den. We zullen de problemen als samenleving pas te bo ven kunnen komen als we eerst door een dal gaan. Dat hoort bij de ontwenningskuur. Dat wordt een zware kuur omdat we niet geleerd hebben, te mati gen als het echt nodig is. Als we dat hadden ge leerd, dan hadden we de inflatie-spiraal allang doorbroken. Het grote probleem is nu dat we als het ware twee slagen jneens moeten doen. Inflatie is er altijd een teken van dat we onze claims hoger instellen dan met de beschikbare stroom van geproduceerde mid delen overeenkomt Nu moeten we leren, onze ver langens tot onder de huidige stroom terug te bren gen, omdat die stroom zelf aan het inzakken is. Er zal een hele campagne voor nodig zijn. Het kabinet moet daar leiding aan geven. De vakorganisaties zullen hun kracht nu -eens niet moeten zoeken in het hinderlijk volgen van het kabinet, maar in het overbrengen van de matigingsboodschap op hun le den. 'Ook vrouwenorganisaties, politieke partijen moeten naar een nieuwe volksopinie toewerken. Nu we in een situatie van schaarste terechtkomen, niet alleen van energie, maar ook van bepaalde grondstoffen, zullen we er verder aan moeten wen nen dat de overheid het principe van een rechtvaar dige verdeling sterker zal moeten laten gelden. We zullen moeten wennen aan overheidsmaatregelen die een rantsoeneringskarakter dragen. Wapneer be paalde groepen dreigen te worden afgesloten van bepaalde mogelijkheden, dan moet je rantsoeneren. In zo'n situatie krijgt het rantsoeneren een rechts grond. Je kunt dan ook aan een maximum-inkomen gaan denken. Ik zou daar nooit voor zijn wanneer de overheid zo nodig de baas wil spelen over alle inko mens, maar wel wanneer vaststaat dat de hoge in komens een zodanige claim leggen op bijvoorbeeld schaarse grondstoffen, dat de mensen met lagere in komens daar niet meer aan toekomen. In zo'n situa tie krijgt de vaststelling van een maximum-inko men een rechtsgrond. Overigens is het in deze tijd niet zo hard nodig, met dividend-stops en zo te komen. Je mag ver wachten in een tijd waarin de werkloosheid gaat toenemen, dat dan tal van winstinkomens zullen af nemen, Je zult de dividenden nogal duidelijk zien kelderen. Maar ik begrijp wel waarom het kabinet deze dingen erbij gehaald heeft: het wil de Indruk vermijden dat het alleen op de lonen mikt Maar er kan in al die propaganda voor de nivellering ook iets van overtrokkenheid zitten. Wanneer het allemaal lukt, wanneer een zekere ontwenning slaagt dan zul je op de langere termijn nog iets positiefs uit deze geschiedenis zien groeien. Wanneer je ontwend bent komen er nieuwe vrij heidsgraden: dan krijgen we een vrijheidsgraad om een wat sterker milieu-beleid ie voeren, een vrij heidsgraad om waar nodig onmiddellijk ontwikke lingslanden te hulp te komen. Dat is het experi ment waarvoor we staan, een experiment dat een. nationaal karakter heeft Als er iets door deze oliecrisis duidelijk is gewor den, dan is het wel dat onze mogelijkheden be grensd zijn. Als we nu met de olie niet tegen gren zen waren opgelopen, dan zou het wel met andere energie-dragers zij gebeurd. Maar er zijn ook gren zen aan wat het milieu kan hebben en er zijn gren zen aan de levering van grondstoffen (die in één jaar tijd met 25 procent in prijs zijn gestegen). Er zijn nu bedrijven die in de moeite komen door het tekort aan energie en andere door de stijging van de grondstoffenprijzen. Tegelijkertijd heb je het probleem dat sommige bedrijven het milieu meer verontreinigen dan andere. Wat ik nu graag zou zien is dat de overheid aan het Centraal Plan bureau vraagt, deze situatie van het bedrijfsleven tegen de achtergrond van deze drie problemen door te lichten, prognoses te maken voor de komende vijf jaar. Ais je dan dat plaatje voor je hebt, dan zou de overheid voor en met dat bedrijfsleven een herstructureringsbeleid moeten ontwerpen, een be leid om het bedrijfsleven anders ia te richten. Dan zouden bedrijven die weinig energie-intensief zijn, weinig schaarse grondstoffen nodig hebben en het milieu in geringe mate bederven, een uitloopmoge lijkheid moeten krijgen. De overheid zou daar ook kapitaal voor beschikbaar moeten stellen. Het boeiende is dat je ook .het toenemende aantal werklozen kunt inzetten: voor de bouw van miheu- zuiveringsapparatmjr, vormen van recycling, nieuwe vormen van energiewinning. Waarom zouden we de windmolens, als dat vaktechnisch kan, niet weer in ere herstellen? Elr moet een nieuw openbare wer- ken-beleid komen, gekoppeld aan de herstructure ring die je in de toekomst verwacht Als je zo'n beleid maakt natuurlijk in. overleg met het bedrijfsleven dan kun je ook verwach ten dat er een grotere bereidheid komt om de inko mensontwikkeling mee te helpen dragen. Nu wordt het beeld beheerst door: de inkomens gaan omlaag en er komt ook nog werkloosheid dat is te nega tief. We moeten de mensen naar een toekomstbeeld toewerken waaraan zij positief kunnen aanhaken. De inzet is dat we minder afhankelijk moeten wor den van buitenlandse energiebronnen, datwe wer- ken aan een schoner milieu en dat we minder kwetsbaar worden voor grondstoffen-beschadiging. Het einddoel moet zijn: het binnenste buiten, keren van onze economie. We zijn nu naar binnen ge richt, we hebben een structuur gebouwd ter verza diging van onze eigen behoeften. Dat loopt stuk. De opgave is nu, ons meer naar buiten te leren rich ten, weer een rentmeesterschap ten aanzien van de natuur te Ieren aanvaarden, economische reserves af te zonderen om onze naaste tè helpen, zowel on ze naaste op afstand als onze naaste in de tijd: de generatie die na ons komt. Het kabinet moet dit stramien uitzetten, werkge vers en werknemers moeten erop inhaken, de poli tieke partijen moeten het als een nationale taak gaan zien. Laten we de oliecrisis maar zien en ge bruiken als een sbock-therapie die ons ervan be wust maakt in welke situatie we terechtgekomen, zijn,' -*1- M' v Verder moeten we de consumptie-stimulatoren maar eens wat gaan afhouwen. Ik heb niks tegen reclame als zij informatief is. Maar het gaat in de reclame steeds meer om de suggestie dat je gelukki ger wordt naarmate je .meer consumeert De recla me-uitgaven in Amerika verdubbelen eens-in de vier, vijf jaar, zij vergen daar al meer geld .dan het middelbaar en hoger onderwijs samen. Als zich dat in volle kracht gaat uitwerken ook op onze econo mie, dan moet je niet denken dat je nog door de consumptie-mentaliteit heenbreekt Laten we daar om maar eens beginnen, bv de STEK-recIame voor de t.v. af te bouwen. Waar we in het westen op stuk lopen, dat zit 'heel diep: het is de neiging om. door expansie en over heersing tot je eigen geluk te komen. Dat zit er ook achter fiat we zo fervent het economische jaag pad zijn opgegaan. Maar de schapping is op zulke avonturen niet berekend. Die is er niet op gemaakt, eep limietloze jacht van mensen mogelijk te maken. Het is dan ook geen wonder dat we op die manier onze neus stoten. Wat nu in deze crisis over ons wordt voltrokken is' een oordeel over wat in de afgelopen eeuwen al in scène is gezet in de westerse samenleving. We mo gen het woord 'oordeel' niet uitsluitend op 'boven* natuurlijke' wijze uitleggen, het oordeel Is vaak de directe weerslag van. je eigen daden. Het westen moet zich bekeren, maar luister bij dat woord "bekeren* dan even door die boventonen van stichtelijkheid heen. De Bijbel spreekt er zelf zo nuchter over. In de gelijkenis van de verloren zoon doet die jongen mij sterk denken aan de westerse samenleving. Hij zegt: ik eis mijn deel van de erfe nis op, geef op, ik zal wel- zorgen dat ik er gelukkig mee word. En hij jédgt het erdoor en hij komt in de vernieling terecht, tussen de varkens het Oosterse beeld van totale verontreiniging. En wat zegt de Bijbel dan?' Dat hij psalmen gaat zingen of zo? Nee, het staat er heel nuchter: hij kwam tot zichzelf. Hij gaat de tegenstelling ervaren tussen de situatie zoals hij die bij zijn vader zou kunnen hebben en die waarin hij is terechtgeko men. En dan komt hij tot de conclusie dat hij een andere weg opmoet, de weg naar het vaderhuis. Visser t Hooft heeft het zo gezegd: het «westen moet zich leren vinden in de figuur van de verlo^ ren zoon. Pas dan zal het wellicht ontdekken dat de deuren van het vaderhuis nog steeds open staan. vissen die met hun buik boven in onze rivieren ronddrijven zijn er het teken van. dat de westerse samenleving niet voor het geven van rekenschap klaar is, dat zij volledig onder het oordeel zal door gaan wanneer haar verantwoording zal worden ge- vraagd. Het oordeel bij de wederkomst van Christus heeft niet alleen betekenis voor mensen in bun per soonlijk^ leven, maar ook- voor volkeren, daar laat de Bijbel geen misverstand over bestaan. Het wes ten is verantwoordelijk voor zijn rentmeesterschap over zijn eigen economische mogelijkheden, zijn wetenschap en techniek. We kunnen die zaken ia de grond stoppen, we kunnen onze talenten begra- ven, maar dan kruipen we weg voor onze verant woordelijkheid. Het gaat erom wat we ermee doen, of we bereid zijn ook wetenschap en techniek te gebruiken om de na tuur te behouden en de medemens te helpen die in de vernieling zit De Bijbel is ook duidelijk over de situatie die ont staat wanneer dienstknechten hun heer niet meer verwachten. Dan proberen zij elkaar te onderdruk ken, dan gaan zij elkaar slaan. Als niet meer het besef aanwezig is dat je verantwoording moet afleggen voor wat je doet ook als 'M samenleving, dan ga je de natuur verwoes- jÊ ten, andere volkeren onderdrukken, omdat je denkt dat je je eigen meester bent -Ar s*3Sf IrJ,'»'; irdffclS-feffiafer-' WSSWS J'-ff fSa -jS1" !r -ï- *#3 ...rVf rWV, 3-; InT~ :-ji' SS&SaSCÖ f-te - -Jrïr-JÏ t ■Tiert:- <Th rf-rac i-w, 11 jt—a/Vh Ar>T». rif Jr-MBp- "P lür tru t2v a - -r rj93l *3 n»J! iBmflTrvl.fi J '"a 7 <$*1 j r TUJjT Lr? Aj rW» 4? f F iHaissl >K>\ r -yr "APWi jï- JJWx-H.'h a to sjgsjhavETgg r #!f Pff [glfe te ■'"1 kMtEy'!iq-'L-l -n F V «w "*S pi x"r„ 54- i' 1 -v -i «r... "V f-TTflV ifcCa?' f i id! 1 'Lr Ij _=tl «ufll-t A V.' I' S XV 1 'f '1' S: 1 -Tv" Sf fs-riti-y i.ti1 i. I - 4 f- BV" f^wtf-Vv* f ,5,'I ,i 'T'J, ''f 'J' Müj 'fv! LijnLjO. niiiin 1 .'if .n ij .;i f,V"B V 1 .fii VI. f'4 «ftó i J'T i I' 1 j l,V i|, 1 L jfv.. Cl-f#] "rl l'irr'Vi 5,1? iC iiifr. iUiiiUjili! i I M i f V4"b b t, ,li-1!,l 4i. TOim E ONTWENNINGSKUUR'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 17