ïimotw^WLmTErr za/ierjxag 29 december 1973
KERK
Dagboek
van
Mozes Jlinker
h
P»r
Kwartet
door Ton van der Hammen
Een ongeluk
Bloeiend plantje
door W. F. Staf leu
T2/K2
'tHetvervolg
Geallieerden
Mozes Flinker
Strijd met God
praMBBÉiMm
Siiiv-tf'
;;-7'
Betty Smit
door A. J. Klei
Ambtsdragers die de synode
koud iaat (tekening van Piet
Donkersloot uit fuerkeheren/
kerkeknechtcn van Henk de
Jong).
TON BOLLAND
De. Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
TeSefoon 020 - 220383.
Postgiro: 26 9274. Bank:
Ned. Midd. Bank (r@k.nr.
697360768). Gem.glro
X5Q0.
ij&étéjr.Smit
ipioant fAa3.tih.0ny vaK Kampen de
f|- ^ortge Tpouwr, Mie nu al weer
•7. 'pJijna aaderhalf jaar geleden* -
*yia een lialfuurtje tv zoveel men-
ean het géven en het denken
toette. U herinnert zich vast nog
■•Jjjwéi, dat ze vier ion aan geld *>n
S» jêen aantal aanbiedingen voor ho-
peu kreeg voor haar - solo-zer.-
g| t^iiigKwerlcin lAmazonas.
auteur, die haar op zijn
iBmailië leerde kennen
haar destijds hij de NCRV in-
troduceerde, heeft nu een best
hoekje over Betity opengedaan.*)
A."7*v
i.'Betty Smit heeft hem meer dan geim-
«.••poneerd, zoals ze moederziel alleen
*laar ^an0 diep de oerwouden
g, '-"binnendrong en contact maakte met
fj' --stammen, waarvan sommige nog nooit
blanken In aanraking waren ge-
_weest. Moederziel alleen? Nee, ze ging
K .«friet God, in wie ze onbeperkt vertrou-
5-;,--wen heeft en van wie ze overal vertel-
'i'A'^Se na verbluffend snel communicatie
i■■-•'•tot stand te hebben gebracht. Steeds
-kwam deze nu 30^arige, die geduren
de drie en een half jaar 24 maal op
t weg ging en 'al vele malen dood had
'-moeten zijn' springlevend en ongebro
ken uit dé immense wildernis terug,
'"'^iemand beter dan Van Kampen die
- zich'nooit alleen, laat staan zo ver in
-~tfa groene hel van Brazilië' waagde,
-;'wee't wat ze steeds trotseerde. En nie-
"-ïnand -beter dan hij, die zegt niet ge-
„lovig te. zijn, kan overtuigender spre-
- ken van haar groot geloof, dat haar
denken en handelen bepaalt. Vooral
'dat laatste, 'waardoor ze herhaaldelijk
boven zichzelf kon uitstijgen' en het
authentieke van haar persoonlijkheid
('ik heb nooit iemand ontmoet, die zo
ontstellend echt is') moeten de au
teur de kwalificatie 'verschijnsel'
Betty Smit hebben ingegeven.
BEI 1Y SiIT
ruimte en lokaal voor evangelisatiebij
eenkomsten bezit Een nieuwe stalen
boot uit Nederland met 50 pk motor
stelt haar in staat op minder primitie
ve manier het zendingswerk in de
binnenlanden voort te zetten. Voor
lang verblijf daar wordt een grote
boot gebouwd. Er is een stichting ge
vormd, die uit overwegend Braziliaan
se christenen bestaat en waarvan zij
ook deel uitmaakt Deze beheert en
besteedt de gelden. De bouw van een
trainingscentrum is zo goed als ge
reed. Hier zal de opleiding starten
van dertig tot veertig jonge Brazili
aanse mannen en vrouwen, die het
werk in de binnenlanden en in de
stad Manaus zullen helpen voortzet
ten. De selectie doet Betty-zelf. De or
ganisatie van dit alles houdt haar vast
in Manaus, waar ze veel sociaal werk
doet onder gevangenen,* druggebrui
kers. prostituees, geestelijk gestoorden
en lepra-iljders, Ook houdt ze regel
matig jeugdbijeenkomsten. Ze neemt
vlieglessen om zich in de toekomst,
als daar voldoende geld voor is, effi
ciënter te kunnen verplaatsen.
*cv;Wfct Is er na de tv-uitzending èn de
--claarop gevolgde massabijeenkomsten
waar ze moest spréken verder ge
beurd? Inhet kort dit, Ze vertrok
weer naar Manaus,. Brazilië, waar ze
.■'uo-jnu voor het eerst een simpel maar so-
,{Jide houten, huisje ïnnex kantoor-
In april van dit jaar kreeg Betty Smit
"een ernstig ongeluk. Ze werd in Ma
naus frontaal op haar bromfiets door
een vrachtwagen aangereden. Buiten
haar schuld overigens. Midden van dit
jaar was ze in Nederland voor een
medische behandeling (pees tussen
sleutelbeen én armwervel doorgesne
den). Ook had ze last van een lever-
aandoening. Inmiddels is ze genezen
en sinds augustus weer op baar stand
plaats terug. Tot zover de follow-up
tot nu toe.
Wie geld zonden voor haar werk kun
nen gerust zijn, zegt de schrijver. Het
is goed belegd en brengt zijn rente
op. Rente--in de vorm van -bijstand
aan de. meest vernederde, uitgebuite,
rechteloze groepen in dé derde (on
derwereld van Amazonas. Over haar
verhouding tot Godzegt bij: die is
van een dochter tot haar vader. Ze
spreekt zo ook met hem. Met hem sa
men kan haar niets gebeuren, meent
ze. Men heeft haar na de tv-uitzendin-
gen (in dé tweede vertelde ze over de
geldelijke resultaten van de eerste
uitzending) een woudloopster Gods,
een Jeanne d'Arc van de wildernis ge
noemd. Vergelijkingen die erg op
haar gevoel voor humor werkten. Er
valt ook niets heroïsch aan haar waar
te nemen. Ze was en is een eenvoudi
ge, ongecompliceerde, maar wel ener
gieke en erg inventieve zendelinge,
vrij van religieuze hysterie. Aldus An
thony van Kampen.
Dit geloof van haar, dat kennelijk
bergen kan verzetten is wat velen des
tijds (we leven zo snel) diep heeft ge
troffen. Daar werd zo maar ineens in
ons westerse verwende wereldje, in
die dorre woestenij van geestelijke
spraakverwarring,! twijfel of ronduit
onverschilligheid, doorgaans als ge
loofscrisis aangeduid, een bloeiend
plantje op het scherm gebracht, dat
zó wondermooi leek, als amper voor
mogelijk werd gehouden. Je moet na
tuurlijk wel zeggen: een bloeiend
plantje leek, want een heleboel
(chrlsten)mèn'sen willen daar zo maar
1 «r*
-> V*
f.n
•sa
,1...
Terecht noemt Soetendorp het hoekje van de joodse jongen
Mozes Flinker een heel bijzonder dagboek. Ook in de zin waar
in Het Achterhuis van Anne Frank belangrijk is, maar meer
omdat het inziclit geeft in liet leven en denken van een groep
die veel minder bekend is dan die waartoe Anne Frank behoor
de. Het gaat kier om die joden die zich in ballingschap ach
ten, ook zonder oorlog en zonder bezetterseen ballingschap
die pas eindigt in het droomvaderlaond, Erets Jisrael. Daarom,
wie Mozes Flinker begrijpt, weet ook wat de Israëli's bezielt.
Evenals Anne Frank vertrouwt
Mozes Flinker zijn intiemste ge
dachten en visies aan het papier
toe. 2e zijn.gevormd.door rabbijn
se scholing er» strenge wetsbetrach-
ting. Soms doen ze haast volwas
sen, soms. zijn ze ineens weer jon
gensachtig (als hij beschrijft hoe
hij zijn jood-zijn verborgen houdt
bijvoorbeeld). Een jonge jood, die
zich voorbestemd weet voor een
leidende politieke rol in de toe
komstige staat Israël. Maar het is
oorlog. Zestien jaar is. Mozes Flin
ker oud, als hij met zijn. ouders,
broer en vijf zusjes uit Den Haag
naar België vlucht Daar onderge
doken (onder valse namen bewe
gen ze zich tamelijk vrij. in Brus
sel) begint Mozes zijn aantekenin
gen op 24 november 1942 (anders
gezegd: op.15 Kislev 5703, de jood
se datum). Kort voor de bevrij
ding, in 1944, wordt Mozes Flinker
door de nazi's gedeporteerd, en uit
die verschrikking keert ook hij
niet terug.
Het boekje dat hij heeft nagelaten,
en dat kennelijk al in 1958 in Is
raël is uitgegeven maar pas nu in
vertaling hier verkrijgbaar is. be
vat vele ontroerende bladzijden.
Niet eens zozeer omdat het de vi
sie van een jongen op bezetting en
vervolging weergeeft. Hij is vaak
erg nuchter over de oorlogsberich
ten. Trouwens, al noemt hij de
Duitsers slecht, de Engelsen, Ame
rikanen en Russen komen er niet
zovéél beter af. Ook zij bombarde
ren burgerbevolkingen, 'en Hitier
zorgde beter voor de werklozen
dan de geallieerden. Nee, de be
vrijding komt voor Mozes Flinker
niet van de geallieerden, maar van
de God van Israël, en betekent de
terugkeer naar Palestina. Zijn ge
tuigenis onthult, zegt Soetendorp,
'wr4e zwerftocht van het joodse
voi.» als echo in de ziel van een
jonge jood heeft achtergelaten en
het verklaart iets van de achter
grond waaruit Lsraëi van yandaag
is ontstaan en de hardnekkigheid
waardoor het in staat is zich 'e
handhaven. Er leeft veel van deze
-A i,
jongen in de jongens in de Sinai
en Golan.
Mozes Flinker strijdt met God om
het lot van zijn volk. Al op 26 no
vember 1942 schrijft hij; 'Wat kan
toch Gods bedoeling zijn, dat Hij
die vreselijke ellende niet tegen-
houdt?' En bijna het laatste dat
hij optekent: 'Tvveeduizende jaar
worden wij al vervolgd Eeuwi
ge onze God Is het nog niet
genoeg? Kunt Ge Uw volk niet
eindelijk troosten, Uw eigen
volk Houdt Uw woede nog altijd
zijn gloed? Zult Ge, God van Is
raël, ons blijven vergeten? Uw
naam 'werd onze roepnaam Als
het niet voor ons is Dóe het dan
toch voor U Snel Eeuwige be
vrijdt ons.
Zo eindigt het verhaal van Mozes
Flinker als een lied, als het gebed
van een balling, als de Klaagliede
ren uit Tenach, bitter maar nim
mer zonder geloof, dat is: vertrou
wen in de messiaanse toekomst.
Hij lijkt op de Mozes uit de bijbel.
Dagboek van Mozes Flinker (19421943). Uit het Hebreeuws
vertaald door dr. J. Soetendorp. Uitgave H. Meulenhoff,
Baant. 146 blz., 9,90.
Een van de laatste berichten die
we dit jaar in de krant gezet
hebben, was dat hervormde
ambtsdragers vaak niks o£ be
droefd weinig van synodale be
zigheden af weten.
Zoiets maakt om te beginnen ons,
journalisten, erg neerslachtig. Neem
nu de riajaarszitting van de synode.
Een week vóór de vergaderingen krijg
Je van. het hervormd persbureau een
pak stencilstoegestuurd, welk» een
niet bijzonder tot lezen uitnodigend
proza behelzen maar die je toch dap
per doorneemt om a. goed beslagen
ten synodaal, ijs te komen en b. een
paar wërvende aankondigingen te ma
ken: mensen, let op, dan en dan praat
de synode hier- en daarover.
Is het eenmaal zo ver en heb je de
reis naar het ver van *t gewoel der
wereld afliggende Hydepark overleefd,
dan zitten we in groot getal aan de
perstafels. Dagen lang en lange dagen
luisteren we gehoorzaam naar wat
hoogeerwaarde stemmen te beweren
hebben. We kladden blocnotes vol,
collega's van IKOR en NCRV zijn met
bandopname-apparaten in de weer en
zodra er synodaal hogasehooiwerk aan
te pas komt, glijden ingewikkelde te
levisietoestanden de gewijde ruimte
binnen.
De volgende dag staat, als alles goed
gegaan is, je verslag ordentelijk in de
krant, 's Avonds komt Barend de
Ronden voor de televisie in Kenmerk
op 'strenge toon uitleggen - wat de
synode verkeerd heeft gedaan en waar
over, naar - later uit het Hervormd
Weekblad blijkt,, professor Van Itter-
zon zich nijdig heeft gemaakt (dat wil
zeggen, hij was niet kwaad op de
.synode, maar op Barend). Of Noortje
van Oostveen van NCRV-radio soms
ook haar zegje heeft gedaan is me
ontgaan, maar ik weet wel dat EO's
Bram Zeegers vol. geestdrift op de ge
reformeerde bonder ir. Jan van der
Graaf afvloog en hem vroeg ..of nu de
progressieve vleugel verloren had.
Maar- ir. Van dér Graaf liet zich de
hervormde kaas niet van het brood
eten en reageerde wat'koeltjes met: ik
weet niet welke vleugel u bedoelt.
Overigens wilde hij wèl kwijt dat hij
dankbaar was voor de genomen beslis
sing.
Dit alles naar aanleiding van de dis
cussie over de investeringen in Zuid-
Afrika die de synode en de perstafel
gelijkelijk opwonden. Tjonge-tjonge.
dat zijn nog eens zaken die kerk en
wereld beroeren! Maar achteraf blijkt
dat maar een handjevol ambtsdragers
.in heel die hervormde kerk gelezen,
geluisterd en gekeken heeft. Ze weten
van niks. Ik moét zeggen dat vooral
bij Treuw-Kwartet de klap hard aan
kwam, want wij hebben, een brief in
een lijstje gezet, die we kregen van
een synodelid omdat wij in de krant
alles zo mooi en duidelijk verteld
hadden.
Maar ook voor anderen, die niet zo'n
briefje in huis mochten krijgen, is
het natuurlijk sneu. Vocr'de synode
zelf zal 't ook moeilijk te verwerken
zijn, want die keek zo innig tevreden
rond met al die publiciteitsmedia (af
grijselijk woord eigenlijk) om zich
heen. Zo kwam je linea recta bij het
grondvlak terecht. Vergeet het maar!
Want als het groene hout de ambts
dragers, dus: de dominees, de ouder
lingen en diakenen) er niet naar om
kijkt, hoe moet het dan wel zijn met
het dorre hout (hét 'gewone' gemeen
te! id)?
Interesseert heel de synode die ambts
dragers dan niet? Nee, de synode in
teresseert hen geen bal. Tot deze on
vervaarde conclusie moeten we ko
men. Je kunt, heel liefjes, aannemen
dat ze avond aan avond op pad zijn
om zielen te winner, en wel wat an
ders aan de kop hebben dan uitzen
dingen vol synodaal gedebatteer. Je
kunt, heel lelijk, veronderstellen dat
ze lui uitgezakt naar de TROS zitten
niet aan. Als ze gaan lezen. over. een
datum van bekering die Betty nooit
zal vergeten, van genezingen op ge
bed, van* tekenen, tongentaai,* dan zet
ten ze zo hun vraagtekens. Anderen
zullen haar met 'geloofsovermoed' wil
len afdoen, Weer anderen, de bijbel
in. de hand, als de brengster van een
Wek erg gereduceerd evangelie, zij het
(uiteraard!) te goeder trouw.
Vraag: hebben ze dan het verschijnsel
Betty Smit wel goed begrepen? Het
verschijnsel dat de verborgen omgang
met God, door Van Kampen de laatste
waarheid genoemd, weer, centraal
stelt Het verschijnsel van de mystie
ke vroomheid die in onze westerse sa
menleving bijna helemaal is weggere
deneerd om een hoofdzakelijk onder
gronds leven te gaan leiden. Het ver
schijnsel van een kinderlijk godsver
trouwen dat de zwaarste beproevingen
kan overleven en deze zelfs als loute
ring ervaart, dus niet beschaamt Het
verschijnsel kortom, dat de kern van
geloven uitmaakt en van Incident tot
gemeengoed moet worden, wil de hui
dige crisissituatie worden overwon
nen.
Daarom is hetlezen en nadenken
over het hoekje 'Betty Smit free lan
ce voor God', te beginnen met de in
leiding (Marcus 16, 15 tot 18) die u
alvast in uw bijbel kunt opzoeken,
zo belangrijk. Onder het motto 'een
ieder onderzoeke zichzelf.mag het
gerust een bestseller worden.
Betty Smit free lance voor God,
door Anthony van Kampen, Uitgave
Van Holkema &Warendorf, Bus sum,
12,90.
weten
van niks
te kijken. Maar het resultaat blijft ge
lijk; ze weten van niks.
Nu moeten we niet hoofdschuddend
alleen de hervormde kant uitkijken.
Het is bij Mie kerken zo dat de be
langstelling voor kerkelijke affaires
met de dag wegebt, welke boeiende
onderwerpen een syoode ook aan
snijdt: sex, euthanasie, abortus
noem maar op. Nu ben ik er niet erg
voor dat een synode met zulke zaken
aan de gang is. Een synode moet zor
gen dat in de kerk alles zo'n beetje
volgens de regels verloopt en daarmee
uit Voor die andere dingen kun je
veel beter conferenties van en met
deskundigen houden. Want hoe gaat
hét als èen synode zich buigt over
een brandend probleem? Ze praat
over een rapport, dat dan herschreven
zal worden, waarbij rekening gehou
den wordt met de ter synode gemaak
te opmerkingen (lees: de scherpe
kantjes gaan er af). Na enige tijd
komt er dan een boekwerkje uit, dat
bepaald geen bestseller wordt. Ik ben
tenminste nog niemand tegen geko
men die met rooie oren In Sex en de
nieuwe moraal zat te lezen.
Er zijn. mensen die menen dat juist
het feit dat de kerk vandaag bezig is
met 'wereldse' vraagstukken mee
brengt dat de belangstelling en het
meeleven sterk afnemen. Als de kerk
maar weer terugkeerde naar de ver
trouwde paden, dan zou je eens zien!
Dat geloof ik niet De oorzaak van de
kleine en kleiner wordende belang
stelling voor wat* de kerk zegt en doet
(allebei) iigt eerder hierin dat de
kerk meestal pas iets zegt en doet, als
anderen het al vóór haar gedaan heb
ben. En dan hoeft het niet meer, dan
is het te laat.
Het Is hierbij hollen of stilstaan. Als
de kerk eenmaal de problemen ont
dekt heeft dié ze zo lang liet liggen
vliegt ze er ais een wilde op af om de
scha in te halen; Hup, hup, jongens,
nou gaan we 't evangelie handen en
voeten geven (een nieuw kanseltaaltje
is cok gauw genoeg gebakken). Sten
dis en structuren vliegen door de
kerk en wat dreigt stil te staan is de
zorg voor de individuele ziel. En let
op, over een poosje wordt die indivi
duele ziel weer geknuffeld, want dan
krijgt de kerk in de gaten dat we dat
'terrein' te lang hebben overgelaten
(ADVERTENTIE)
BINNEN ENKELE DAGEN VERSCHIJNT DE 2E DRUK
HOMOFILIE/Prof. Dr. J. Domna
Als eerste deel van de serie ETHISCH KOMMENTAAR, door Dr. J. Douma
te Kampen en Dr. W. H, Velema te Apeldoorn, verschijnt het boekje
Homofilie. Prof. Douma haalt,veel interessant materiaal naar voren, bijv.
over de homofielenvervolging in Nederland 1725) en over de schorsing
van één der eerste Afgescheiden predikanten.
Het kernstuk van de studie wordt gevormd door de behandeling van de
bekende teksten uit de Schrift, Gen. 19; Lev. 18 en 20 en Rom. 1.
De schrijver confronteert zich o.a. met D. S. Bailay, S. J. Ridderbos en -
ds. Jan van Veen en wijst op grond van de Schrift hun opvattingen af.
Daarnaast komen kwesties als aangeboren of verworven en de al of niet
geneeslijkheid aan de orde.
De schrijver acht het onderscheiden tussen homofilie en homosexualiteit
van belang en wijdt tot slot een passage aan de pastorale zorg voor
homofielen.
De schrijver wil aan hen, die in de morele verwarring van deze tijd
hun weg zoeken een handreiking bieden.
Omvang 108 pag. - prijs 7,90
Boekhandel - antiquariaat - uitgeverij
PRINSENGRACHT 493, AMSTERDAM, TELEFOON 020—22.19.21
Verkrijgbaar bij de boekhandel.
JOZEF
In de woorden die de stervende Jakob
ten aanzien van zij nzooh Jozef'tot!
uitdrukking brengt is een zekere uit-
bundigbeJd niet te miskennen.' -De!-
beelden waarmee hij de gezegende
staat van deze oudste zoon van Rache!
uil tekenen rollen over elkaar heen!
en hebben zelfs onze vertalers verleid
om te spreken van 'de steenrots Israëls
die zijn herder is*. Watmen zich:
daarbij moet voorstellen zullen' de-
vertalers evenmin weten als die- het
lezen. Wel een bewijs hoe moeilijk
hier de tekst ligt. Eén ding staat vast,.
Jakob wil zeggen hóe gezegend hij
dat leven van Jozef en zijn stam ziet
De woorden mógen onhelder zijn ea
allerlei vértalingeri toelaten, maar één
ding staat vast: over Jakobs gezegende;
bestaan behoeft niet getwijfeld te'
worden. Het Icopt tegen 't eind van-
het jaar. Soals de hebreeuwse woor
den in'deze teksten over Jozef ondui
delijk zijn, zo zal er wel veel onduide
lijk zijn in ons eigen leven. Al die da
gen. Die dagen die we ons met geen
mogelijkheid te binnen kunnen bren
gen. En. dan die andere, beschamende
ten verheugende dagen. Het ligt alles
door elkaar. Dagen van hoop en wan
hoop, van verlamming en verbitte
ring. Ons teven lijkt vaak op zo'n
stuk tekst Daar kan iedereen zich op
storten om het uit te leggen en in el- -
kaar te passen. Maar als dan één ding
vast staat dan kan het goed zijn. Ais
het maar geen jaar was waarin we al
leen met'al die veelduidige dagen te
doen hadden, maar met Hem van wie
de Eenvoud één der hoogste deugden
ls, om het eens dogmatisch te zeggen.
Want zo ls Hij, eenvoudig; Niet
voor meer dan één uitleg vatbaar.
Een God met een vaste bedoeling,
met een plan waarvan Hij door niets
en niemand af te brengen is, met een
doel, een toekomst die niemand hem
zal ontnemen. Als het een jaar vol da
gen was waarvan Hij afweet, dan .kan
het goed zijn. Dan hoeft alles nog
niet glad te zijn, maar dan is er ge
gronde hoop dat het niet tevergeefs
was. En dat geldt ook van het jaar
dat we straks hopen in te gaan. De
teksten mogen vol vragen zijn, de da
gen soms duister en dan weer licht,
maar dan is, er Eén die ons oriënteert,
die ons een weg wijst en ons wil zege
nen. (Genesis 49,22-26).
asn oosterse mystieke stromingen die
'hand over hand toenemen' (ik zie
trouwens dit soortzinnetjes al na
deren). En dan gaan de structuren
weer de kast in.
Geef ik nu die ambtsdragers en al die
anderen, die van de synode geen
kwaad (en geen goed) weten, gelijk?
Nee, maar het staat voor mij niet bij
voorbaat vast dat zij *t slechtste deel
verkozen hebben.
En dit was dan mijn oudejaarsover-
peinzing.
NED HERV KERK
Beroepen te Monster: J. C. Schuur
man te Putten.
Aangenomen naar Rijnsburg: G. J.
van de Bogerd te Ridderkerk naar
Goederede: R. van Kooten kand. te
Delft die bedankte voor -Streefkerk,
Gouderak, Bleskensgraaf, Eist bij
Amerongcn, Bruehem en Gouds
waard. -
Bedankt voor Katwijk aan Zee: J; C.
Schuurman te Putten; voor Leerdam:
J. v. d. Schee te Zierlkzee; voor Meer
kerk: A. Breure te Westbroek; voor
Hillegom: A. A. Drost te Lemmer.
Beroepbaarstclling: L. Schaap, Scha
pendrift 17, Laren.
Overleden: P. Zijlstra (76), em. pred.
te Scherpenzeel. Was zendingsleraar
op Celebes en vervolgens predikant te
Noordeloos, Harmelen, Moerkapelle
cn te Vlaardingen.
GEREF KERKEN
Beroepen te Lelden: A. Reen. te
Rotterdam-Centrum.
GEREF KERKEN (VRIJG)
Beroepen te Zaandam en te Baam: J.
Klamer te Spakenburg.
Bedankt voor Umüiden: J. S tra ting te
Bunschoten.
CHR GEREF KERKEN
Bedankt voor Middelbands: G„ Bouw
te Schevenlngen.
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te Elspeet: L. Vogelaar te
"s-Gravenpolder.
Bedankt voor Wolfratsdijk en Rotter-
dam-Alexanderpolder: J. van Vliet te
Aagtekerke.
DEN HAAG Het Nederlands Stu
denten "Orkest heeft de opbrengst van
de begin dit jaar gehouden tournee,
een bedrag van 18.000 gulden, over
gedragen aan de stichting het Neder
lands studenten .sanatorium en de
stichting 'Hét University assistance
fund'. Hét fund gaat het geld gebrui
ken óm uit Chili afkomstige vluchte
lingen hun studie hier te laten vol
tooien: Het studenten sanatorium laat
voor het geld drie kamers voor ge
handicapte studenten in Leiden In
richten.