Zuinig over de drempel met Wim Kan Neerlands Hqqp Express met geraas vertrokken NCRV's oudjaar met Spel zonder Grenzen Sober feestje rond pianist Leo Cuypers De eerste maal voor de televisie Méér dan een streekroman f NOS-ty .geeft Wat uitgezonden wordt is uit vier opnamen gekozen i^api Het is een lachen om niet te huilen Tweede plaats voor sportkampioenen Tv-herinnering aan koninklijk jubileum Hasj-vangst in Gennep J. van Doorne, met pensioen, voortaan literair medewerker TtROLW/KiWiARTET MAlAJMM.G- 31 DECEMBER 1973 :BIM®NïtAiND T7/K? Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Van het pro gramma ter viering (of voor 't uitzitten) van oudejaarsavond kan zonder enquêtes wel wor den gezegd, dat Nederland de avond bouwt rond 't uur waar op Wim Kan 'zuining over de drempel' schrijdt. Van kwart over negen tot kwart over tien zal dit, wanneer alles goed blijft gaan, voor de eerste maal in de geschiedenis voor de tele visie gebeuren. Map S aife i Süm o-si ®s|il .jSJl I Wim Kan, tijdens /de opnamen, met zijn bekende 'spiekbriefjes' door Ber Huising Hl s Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM - De NCRV begint vanavond, oudejaarsavond (na de Soete Suikerbol) met Spel zonder Grenzen, dat is gespeeld in het Italiaanse Cortina d'Ampezzo, waar Nederland uitkwam met een ploeg sportkampioenen zoals Ada Kok, Erika Terpstra, Rudi Lub bers*, Eddy Pieters Graafland (Nederland 2, vijf over zeven). Onbevangen ■;sii5ss;a!gË;:: Extra-schutters Jan Ligthart ("als Merijntje Gijzen) en Leo Beyers (als De Kruik) in het tv-spel naar het boek van A. M. de Jong, dat op de avond van nieuwjaarsdag voor de eerste maal op het scherm zal komen. Wild Soms ernstig door Rud Nlemans AMSTERDAM In een grijs verleden werd de Wessel Ilcken-prijs door de Stichting Jazz in Nederland ingesteld als middel om die jazz te propageren en te stimuleren. Schoonderwalt, Edgar, Noordijk, zij waren de eerste winnaars, thans weggewerkt in safe omroepjobs of lokale workshops. De stichting werd, zoals het bestuur van het eerste uur jaren tevergeefs beoogde, tenslotte toch overgedragen aan de musici zelf. Tegen het uur van de uitzending (Nederland 1, op initiatief van da VARA) zijn de voorlopigheden en omzichtigheden, die Kans optreden tot het laatste toe begeleid hebben, successievelijk afgesloten. Nog maar een paar weken geleden werd van de VARA-zijde de pers uitdrukkelijk verzocht van tevoren geen aandacht aan het gebeuren te besteden omdat Kan anders afgeschrikt zou worden, zoals verleden jaar ook het geval is geweest Zijn angst dat de mensen tc veel van. hem verwachten legt hem een rem op. Het eerste resultaat van de onder handelingen was, dat er dit jaar in ieder geval opnamen gemaakt moch ten worden. En die zijn eind vorige week. in het Amsterdamse De La Mar-theater gemaakt. Vier stuks waaruit Kan een keus zal maken. Of die uitgezonden zouden worden, mag Kan op het laatste moment- beslissen. De uitdrukking 'wat Kan kan, kan Kan alleen' is daarom wel eens ver taald met 'wat Kan mag, mag Kan alleen'. Want zulke voorwaarden zijn gevaarlijk voor de samenstellers van het oudejaarsavondprogramma (Zo'n avond wordt lang van tevoren in elkaar gezet). Maar Joop Koopman, hoofd van de gevarieerde TV-programma's van de VARA, heeft het grote risico geno men. Zelfs in zo'n enotm vertrou wen, dat hij geen ander programma in reserve heeft, volgens zijn zeggen. Nederlandse ktjfcrs, die naast de schaal met appelflappen gezeten bij het zien van Kan genieten (met .een oer-ouderwets oudejaarsavondgevoel) mogen dus best weten, dat het'voor Kan 'n hele overwinning is geweest Wim lbo, die vroeger zijn radiopro gramma's regisseerde weet het beste hoe groot zo'n overwinning is. 'Zijn verantwoordelijkheidsgevoel wordt met de jaren groter. Hij vindt het benauwend, dat de mensen steeds meer van hem gingen venvachten. Hij was dan ook blij wanneer er in de politiek niet veel gebeurde'. Met de oliecrisis en het optreden van minister-president Den Uyl is dat thans wel het geval. GESCHIEDENIS Tenslotte een terugblik in de ge schiedenis. In '54 begon Kan met zijn eerste conférence, door het VARA- bestuur nauwlettend beluisterd of wat Kan zei 'allemaal wel kon'. In 1956 kon het volgens Trouw duide lijk niet: 'Zijn eenzijdige pacifisti sche satire toonde nog eens duidelijk welk een rebelse affaire het cabaret eigenlijk is', sehreeft men toen, na 't was me 't jaartje wel'. In 1958 was Vaardig over de drempel', in 1960 'uithuilen en opnieuw beginnen', tn 1983 'twaalf miljoen oliebollen op aardgas* en de laatste maal was in 1966: 'lachend over de loongrens'. Oorspronkelijk konden we maar om het andere jaar echt oudejaar vie ren. Kan doseerde zijn conférences om het jaar. Later werd dat om de twee jaar. En na 1966 kwam er hele maal niets meer. - Tni-ï'3 Sw -k a =1 «sSdi#>lL aNjpfei sSHSggÜgaESS jKHéh r 1 V' 'j'i' "7 •-. v-i. AMSTERDAM Vrijdagnacht, in een vol Tuschinski, is 'Neer lands Hoop Express' vertrokken. Met groot geraas. Want Bram Vermeulen, die heftig en goed het elektrische orgel bespeelt en ook wel een gitaar, heeft er nog twee knappe gitaristen en een besté drummer bij, die zich ook luid laten horen. Zodat Neerlands Hoop voor de helft popconcert is geworden, met eigen muziek en nog maar met een, belangrijk, been in het cabaret staat. Freek de Jonge is van weeromstuit ook luid. Maar wel weer goed dwaas, met gekke invallen, onverwachte wen dingen in zijn malle verhalen, en een humor die vaak absurd en 'zwart' is. Aan het slot zegt hij: ik heb jullie verteld van die saxofonist die dood is, en van die jongen in de rolstoel die gecastreerd werd, en ik heb mijn broek laten zakken, en jullie vonden het leuk, nou, het was ook leuk! Dat wil dan zeggen, dat het eigenlijk niet leuk was, want die geschiedenis van de rolstoel is verschrikkelijk en morbide. Froek solt voortdurend met ongeluk en ellende, die broek omlaag en veie woordspelingen zijn bewuste flauwiteiten, en soms is de tekst op zettelijk grof. Maar gelachen wordt er. Aan één stuk door. Omdat Freek de Jonge daarmee juist zo origineel komisch kan zijn. Het is een lachen om niet te huilen. Over ziekte en dood en eenzaamheid, of ook wel over kleine narigheden als gebreide onderbroeken, die hij moest dragen, naar hij zei, en die hem dan op Wiegel en het geld brengen. Hij neemt zichzelf en ook de zaal in de maling. Hij is grillig en springt van de hak op de tak. Hij springt 'en slun gelt op het toneel ook, druk, bewege-, lijk en gek. Zijn dansen, of wat er voor doorgaat, is niet je dét. Te onbe heerst. Zijn zingen is geen zingen. Meer schreeuwen. moéten worden. Misschien lukt dat el ders en later wel. 1 2 3 i 5 6 7 3 9 2 3 i 5 6 7 3 9 eers e deel van Horizontaal: 1. Hoofddekseljputein- mertje, 2. overal-vaarwel-lidwoord, 3. verbond-voertulg-landbouwwerktuig, 4. slappe koffle-rivier in Spanje, 5, boom-vette vloeistof-Europeaan, 6. duivenhok-schaaldier-jongensnaam, 7. hoofddeksel-tijdperk-famüielid, 8. gód van de liefde-pers. voomaamw.-vemis, 9. plaats in Italië-uitgedorste halmen. Vertikaal: 1. figuurdans-schaakterm, 2, anders gezegd-honingbij, 3. kraakbeen vis-cylindervormig voorwerp-kever, 4; brandverf-boterton, 5.'-deel van een boom-Ierland-muzieknoot, 6. meisjes naam-water in Friesland-oorlogsgod, 7. vrucht-afnemend getij-zangstem; 8. no- bel-zeepwater-voertuig, 9. zeilwed strijd-sportte rm. Oplossing van vrijdag: 1. s, 2. ma, 3. ido, 4. edel, 5. nagel, 6. tortel. -HILVERSUM Van de belden in Nederlandse streekromans behoort A. M. de Jongs Mcrijntie Gij zen lot de klassieke figuren^ die nog allijd vertedering wekken. Dat doet ook de elfjarige Jan Ligt- liart in zijn kostelijk spontane televisiedebuut als liet vroegwijze joch, dat in de contreien van Nieuw- Vossemeer heeft rondgezworven met zijn ruige vriend De Kruik. Op nieuwjaarsdag begint de VARA met de door Kees van Iersel tot elf delen bewerkte romancyclus. Het gezelschap topsporters toen het voor 'Spel zonder Grenzen' van Schiphol vertrok. Honderdduizenden kennen het Bra bantse manneke uit de boeken van De Jong, die zelf nog voor de oude pas toor speelde toen zijn werk in de ja ren dertig werd verfilmd; een van de zeldzame keren dat roomse devotie en vrijdenkend socialisme in één persoon verenigd waren en nog geloofwaardig ook. In de TV-produktie is Gaston Vander- meulen de vergrijsde zieleherder. Met een fijnzinnige mengeling van vrome levenswijsheid en duldzaam begrip voor de onvolkomenheden van zijn parochianen, lijkt de Belgische acteur zó uit het eerste boek van de Merijn- tje-serie te zijn gestapt. Marlies van Aicmaer beantwoordt eveneens in grote mate aan De Jongs karaktertypering. Zij is een overtui gende Jannekee, dat struise, uitdagen de wijf, dat, met de Gremsjager als lokaas De Kruik aantrekt om hem daar-na furieus van zich af te stoten. De jachtopziener van Erik Plooyer vind ik vooralsnog te vlak. Hij sugge reert in het openingsverhaal weinig van het martiale en autoritaire. Een in het begin, en zonder noemenswaar dige aanleiding, in de richting van ca mera en microfoon nadrukkelijk uit gestoten vervloeking krijgt destemeer effect van opzettelijke overbodigheid; jammer dat de regisseur daar geen- beter middel wist te vinden om iets van een verbeten animositeit tussen gezag en stroper te laten blijken. Van de verdienstelijk spelende Vla ming Leo Beyers had ik in diens rol van De Kruik meer temperament ver wacht Wat hij als burgemeester in de NCRV-serie Boerin in Frankrijk te veel aan emotie weggeeft, mist hij in het eerste deel van de VARA-reeks. Waarschijnlijk diept hij het karakter gaandeweg uit en zal er naarmate de dramatische climax nadert, meer van de woeste onverbon.denheid van deze natuurmens zichtbaar worden. Afgaan de op zijn creatie van de recidivist in een Waaldrecht-aflevering, acht ik Beyers daartoe zeker in staat Zoals gezegd doet de kleine Jan Ligt- hart het heel goed. Onbevangen als de boeken-Merijntje speelt hij zijn rol, waarvoor hij inpiaats van zijn ei- nr, yiï'-ïefta;. if l l i4> ïf i 1)I s s-fKi 'L" - f ,17/: iTtV J't1 v ,«,1.(Ci'r v.'-lr!: ï.r'ÜYi Liifc De ploegen uit andc-re landen hebben wel even raar opgekeken dat Neder land met echte sportgroten op kwam draven, maar vast staat dat andere landen het idee over zullen nemen. Overigens is Nederland geen eerste geworden, maar tweede. Dat weten we omdat de strijd vorige maand al is ge streden. Niemand heeft natuurlijk zin om op oudejaarsavond 'live' te zes kampen. Met Ted de Braak ais 'aan eikaar pra ter' vervolgt de NCRV (tien voor half negen) met 'Met liedjes het jaar uit' waaraan ook Farce Majeure en Gerard van den Berg, Barend Barendse en andere NCRV-bekenden meedoen. In het programma zullen zingen: Gonny Baars, André van Duin, Willy Alberti, Anneke Grönloh, Rijk de Gooyer en Saskia en Serge. Na het luchtige tv-spel 'Een liefde van een moederhart' om half tien volgt aflevering negen van 'Boerin in Frankrijk' om kwart over tien. Het vioolspel van Menuhin in de Doelen van Rotterdam, waar hij vioolconcert van Mozart speelde, wordt om vijf .over elf uitgezonden. 'Alles op z'n tijd' heet het een na laatste TV-progranima van de NCRV in 1973 (vijf over half elf). Het is een collage van Jan van Killo, waaraan meewerken Jasperina de Jong, Gilbert Beeaud, Lex Goudsmit, filmer Jan Schaper en Dik Bikker. Om tien mi nuten voor twaalf houdt NCRV-voor- zitter dr. nr. J. Ozinga zijn toespraak. De programma's die de VARA op het eerste net rond Kans optreden heeft gegroepeerd, beginnen met een extra iange aflevering tevens voorlopig de laatste van 'Daar komen de schutters' (Nederland 1) twintig over acht) daarin moet kapitein Main- waring in een amusant spektakelstuk bewijzen dat zijn troep de fitste, en best getrainde uit de hele buurt is. Voor Mies Bouwman moet het een aardig succesje zijn, dat 'Een van de acht' een ontwerp van haarzelf in Engeland is overgenomen: om kwart over tien kunnen we zien hoe de Britse versie is. De jaarwisseling illustreert de NOS tenslotte met vuurwerk. Na het eerste kwartier in het nieuwe jaar wordt al weer in NOS-verband teruggeblikt (een Hilversumse tic) naar hoogte punten uit amusementsprogramma's van de omroepen uit 1973. gen dialect een 'gemiddeld Brabants' moest leren spreken. Er waren geen eindeloos herhaalde repetities nodig om Jan tot de gewenste expressie te krijgen. Hij bezit iets van het inle vingsvermogen dat de geboren acteur kenmerkt. Gelukkig zonder sterallu res, want tussen de bedrijven door leefde hij zich op de lokatie en in de studio uit alsof hij in zijn dorp op straat speelde. Totdat 'Ome Kees' van Iersel hem riep voor de volgende scè ne. Jan was er dan onmiddellijk weer 'in'. Er komen uiteraard tal van wilde ta ferelen in de serie voor, waarin ook de hartstocht driftig meespeelt. Voor dat iemand naar de kinderbescher ming holt, dient men zich te realise ren dat Jan echt niet met zijn neus overal bovenop heeft gestaan én dat zoiets door filmmontage makkelijk is te suggereren. Overigens is het alle maal wel uit het leven gegrepen, ze ker uit dat van Brabantse armoedzaai ers aan het begin van deze eeuw. In benauwde krotten leefden en sliepen de ouders tussen hun talrijke kroost en voorlichtingsverhaaltjes over de bijtjes en de bloemetjes waren heus overbodig. Met zijn Merijntje heeft A. M. de Jong evenals Gerard Walschap met diens mens van goede wil meer be oogd dan het schrijven van een streekroman. Beide werken zijn een uitkristallisering van een veranderen de levensbeschouwing en een daarop gebaseerd kritische doorlichting van maatschappij en kerk. Het zal daarom interessant zijn de twee televisieseries met elkaar te vergelijken en te letten op verschillen in uitwerking bij VA RA en AVRO. TON HYDRA HILVERSUM Bijna een uur lang vertoont de NOS-TV herinneringen aan het jubileumfeest van koningin -Juliana. Een selectie is samengesteld van de herdenkingsfilm, huldigings uitzendingen, en van de feestviering in de West. Voor veel mensen een leuke terugblik. Voor diegenen, die met vakantie waren een mooie gele genheid nog iets te zien van het feest van september. (Nederland 1, Nieuw jaarsmiddag 2 minuten over drie). GENNEP De recherche heeft tien kilo hasj ter waarde van 25.000 gul den in beslag genomen. In dit ver band zijn aangehouden een 23-jarige man uit Gennep en een bij hem inwo nende vrouw van 23 jaar. De hasj bleek slechts een gedeelte te zijn van een partij afkomstig van twee in Utrecht gearresteerde personen. Het onderzoek wordt voortgezet. Soms wordt hij plotseling ernstig. In het lied 'Daar ligt hij' bijvoorbeeld, over een aan heroïne verslaafde jon' gen 'doodsbang voor de dood, zonder dat hij voor zijn loven vecht, hij ademt in en ademt uit en daar is al les mee gezegd'. Bram Vermeulen, een beter zanger, al schreeuwt hij ook, brengt af eu toe ook een lied. Dat over het meisje van een mayonaise-fabriek leek mij het beste. Dat over het Geld, 'er kleeft bloed aan van geweld' klonk ook wel stoer aanklagerig, maar is toch te sim pel gedacht Op zijn orgeltje is Bram bezeten muzikaal. Daarbij komen.dan Thé Lau, gitaar, Jan de Hont, bas, en Harry Heeren aan de drums, die over- donderend spelen. Tesamen vormen GïlOrfflG-lIUOritlftllG zij een beste popgroep. Maar popgroepen zijn er vele, en ori gineel zijn ze niet. En het cabaret dat Freek en Bram brachten, en voor een deel nog brengen, was wel oorspron kelijk en uniek. Dat blijft, voor mij, toch het belangrijkst. Freek de Jonge met zijn fratsen en geestige teksten pakt een zaal, en bespeelt die, maar met de .muziek kon hij ons, aan het slot, toch niet in beweging krijgen &oor de nieuwe dans De Hope. En dat had de waanzinnige uitsmijter t: HILVERSUM Vanaf 2 januari zal de NOS-televisie van maandag tót een met vrijdag elke avond om 18.40 uur via -Nederland 1 informatie geven over'maatregelen, die' vërband houden met de energiebeperking. Deze energie-informatie zal gegeven, worden zolang daaraan behoefte, blijkt te bestaan. De leiding van dit tijde lijke vijf minuten-programma, dat de titel 'Peilstand' heeft gekregen, berust bij Joop van Os. Ze kwam daarmee van de hobbysfeer volop in de bcroeps'clan' terecht en kreeg tegelijkertijd een sterk eigen tijds karakter, door de invloed van belangengroepen zoals de ICP en de BIM die zich bezighielden met een jazzstructuurpïan, dat vla een gunstig advies van do raad voor de kunst Onze redacteur letterkunde, de heer J. van Doorne, zal, met ingang van 1 januari 1974 niet meer in vaste dienst aan Trouw/Kwartet verbonden .zijn, wegens het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd. Wij van de redac tie, die vele jaren met hem hebben samengewerkt, zullen hem node mis sen. De vele bewonderende lezers van zijn wekelijkse bijdragen aan ons Liad zullen verheugd zijn te vernemen, dat hij op ons verzoek deze bijdragen in het vervolg eens in de veertien dagen zal blijven leveren. Wij hopen op een lange en vruchtbare samenwerking in deze nieuwe vorm. mikt op de subsidie van 270.000 gul den in 1974. Dat is een drievoud van het door CRM gemotiveerde bedrag van dit jaar. Daarvoor wil men ojh. dertig jazzpodia, enkele festivals, workshops, een documentatiecentrum en een nieuw tijdschrift financieren. Bij alle aktiviteiten, die mem met Breuker als voornaamste initiatiefnemer, ontwik kelde (straat- en grachtenconcerten, toneel- en ra uriefevoo retelling er. in de 'Brakke Grond') bleef de communica tie met pers en geïnteresseerde ach terban een ariusch punt, dat verbete ring behoeft. De Jazzprijs (3.000 gulden van Prins Bemhardfonds, Wolkers* sculptuur van de VARA) is bijzaak geworden. Een voorspelbare aftelsom, die via zulke uitersten als Gijs Hendriks en Kees Hazevoet thans leidde naar Ue Maastrichtse pianist Leo Cuypers. Waarbij zijn zeer geslaagde, hier be- sproken soloplaat voor de BASF-label de doorslag g«f In intieme, informele sfeer werden hem alle prijzen overhandigd tijdens een feestconcertje vrijdagavnd in de Nes, waar snelle Leo zelf, opende met zijn sensuele 'One million dollar song'. Het sober gehouden, maar wat irritant meiig biieengekletste pro gramma gaf vervolgens ruimte aan Cuypers eu Theo Loevendie samen. Loevendie op sopraan maakt mij ma teloos moe, maar op alt prikte deze eeuwig kandidaat gestelde WlP-win- naar op zeer coherente wijze door en kele bekende melodiereferenties heen. Daarna kwam een swingende guitaar- set met de wat verdwaalde eregasten René Thomas en Wim Overgaauw. Thomas' wereldklasse bleek gelukkig bestand tegen de razende ritmen van Han Bennink, die wel eens vergeet, dat de ware oppepper niet altijd uit de hardste mep vandaan komt Na de pauze speelden Bennink, bas sist Miller, trombonist Albert Man- gelsdorff en Breuker muziek van Cuy pers. Krachtige muziek o.m. uit diens befaamde 'Johnny Rep-suite', bij vla gen boeiend, maar in ritmisch opzient weinig gevarieerd. Cuypers die ik juist zeer bewonder om zijn ritmische inventies, kwam eigenlijk nauwelijks meer in hec spel voor. Breuker wèl, soms op twee toeters tegelijk zelfs.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Trouw / De Rotterdammer | 1973 | | pagina 9