Denk maar niet: dat red ik wei zonder enige I ervaring... MffiMgUtÉm>i Dokter, wat vindt u? Teddy-jasje met slobbroek van ZOU JIJ IN FRANKRIJK VILLEN WERKEN? Het stokpaardje van mijn vrouw Voor één cent a Wrijf Kou en Pijn HET VRIJE VOLK iiiwmiiiminmuKiiiiiiiiiimmnuiiiiiniiiiKiciMiMiwiBBHiuiaMHiiMBiiiiiiwiBiiiflBiHuniamwMaaiimiwwBiaiflBiMBgiHuiBi \IENTJE heeft na haar Mulo drie fi jaar kantoorwerk gedaan. Eerst was ze hlij met haar haantje en haar eigenverdiende geld, toen was ze niet zo erg blij meer. Ze ging des ochtends op het nippertje uit huisen van haar salaris was tegen de twintigste van de maand niet meer over dan het hoognodige om in leven te blijven. Op een dag las se een advertentie. Parijs: gevraagd een jonge kracht voor de huishouding en verzorging van meisje drie jaar. Aanmelden... Volgde een weg met DAMP O Tien minuten gymnastiek door J. J. BUSKES JE. Professor Keet van Stellen- bosch, één van de weinige leidinggevende figuren in de kerken der Afrikaners, die het apartheidsbeleid van Zuid-Afrika veroordelen, zei eens. dat de Afrikaners vergeten zich af te vragen, wat zij voelen, die niet met een blanke huid geboren zijn. Ze worden behandeld, alsof zij hun vader en moeder zelf uit gekozen hebben. Als iemands huidskleur maar even afwijkt van het superieure blank, is dat voldoende om hem verdacht te maken, hoe edel zijn karakter overigens ook zijn mag. Eén van de bijna-blanke kleur- 1 lingen, die zich noch onder de blanken noch onder de kleurlin gen op hun gemak gevoelen, zei in zijn wanhoop: Deed ik dan zonde door zo geboren te wor den? En een natureliendominee hoorde professor Keet eens zeg gen: Ais het waar is, dat Jezus een blanke was, dan zou ik, als Hij vandaag in Stellenbosch op straat liep, niet het recht heb ben, met Hem op te wandelen! Een intellectuele naturel zei tegen mij: Als zij ons ervan be schuldigen, dat wij vuil zijn, kunnen wij alles op alles zetten, om schoon te worden: als zij van ons zeggen, dat wij dom zijn, kunnen wij gaan studeren; maar als het grote bezwaar, dat ze te gen ons hebben, is, dat wij zwart zijn, staan wij machteloos! De betekenis van Kerstfeest is, dat God Jezus gezonden heeft voor de gehele wereld. Hij kwam niet „Slegs vir Blanke", maar voor allen, blanken en zwarten, j Als er één feest is, waarop alle j verschillen van ras overwonnen worden, dan is het het Kerst- j feest. Het heeft dan ook een die- j pe zin, dat men altijd aangeno- men heeft, dat één van de drie f koningen, die naar Bethlehem kwamen, om Jezus te aanbidden, een zwarte was. Een van de meest bekende dag bladen der Afrikaners is „Die Transvaler". In het nummer van 29 October wordt een en an der meegedeeld over een besluit van de Synodale Commissie van de Ned. Herv. of Gcref. Kerk van Transvaal over de Kerst feestviering. Nu moet men weten, dat het met het Kerstfeest in Zuid-Afri ka wat moeilijk ligt. Kerstfeest vieren in het hartje van de zomer, In gloeiende hitte, is niet zo een voudig. In Johannesburg is er tegen 25 December meer een Carnavalsstemming dan' een Kerststemming. De mensen zijn uitgelaten. De jongelui lopen met papleren petjes op en slingers om de hals. In de warenhuizen zijn de verkoopsters versierd met papieren hoedjes, waarop „Kiss me quick" staat De laatste jaren komt er te gen deze Kerstfeestviering nog al wat verzet los. Een comité or ganiseert ten bate van het on verzorgde kind wezenlijke Kerst bijeenkomsten voor ledereen: „Carols by Candlelight". Ze wor den gehouden in de openlucht. Ten bate van het goede doel koopt men een kandelaar met een kaars. Er spreekt een domi nee. Een koor zingt en er wordt een Kerstspel opgevoerd. Advertentie IJiï losschudden) herhalen, we deze oefening maar nu met de armen voor en ook hoog. Maar bij hoog beginnen we met de handpalmen naar buiten gedraaid en kun nen we ze niet verder dan achterwaarts draai en. Ook de oefening met armen laag. Vijf keer iedere kant herhalen. Alle oefeningen beho ren soepel te worden uitgevoerd. Niet stotend, wel krachtig. Het mag nooit pijnlijk worden. Denk verder aan het bewust spannen en ont spannen der spieren. Probeer na iedere oefe ning of u voelt dat u zich geheel kunt ont spannen. tl leert daar door u zelf natuurlijker en bewuster bewegen. Ook uw gezicht moet daarbij In overeenstem ming komen. Neem vol doende nachtrust. 1. Armspleroefening Armen zijwaarts hef fen, handpalmen om hoog gericht. Nu de handpalmen zover mo gelijk door omlaag wéér omhoog draaien en dan weer terug. Dus de spie ren 1 n de armen draaien rond. Dat geeft af en toe een gewrongen ge voel. Na de armen, ont spannen te hebben (dus Nu is de genoemde Synodale Commissie een beetje bang. Zij zegt dan ook dat kerke raden die aan deze „Kersliedere by Kerslig'-bijeenkomsten deel nemen, moeten zorgen, dat de godsdienstige betekenis van het Kerstfeest zuiver tot haar recht komt. Dit lijkt mij een wijze raad. Wat heeft het voor zin, dat een kerk deelneemt aan een Kerstfeest, dat het eigenlijke de boodschap, dat Jezus kwam voor de gehele wereld ver waarloost. Maar Zuid-Afrlka zou Zuid- Afrika niet zijn, als in zo'n be sluit van een kerkelijke commis sie de rassenkwestie niet een woordje meesprak. U zult waar schijnlijk verwonderd opzien en wagen, wat het rassenprobleem met het Kerstfeest te maken heeft. Luistert u! „Die Trans valer" citeert enkele zinnen uit het besluit van de genoemde commissie. Hier zijn ze: „Waar kerkrade tog hulle steun aan Kerstliedere by Kers- lig-byeenkomste verleen, word hulle versoek om toe te sien dat die godsdienstige betekenis van die Kerstyd surwer tot sy reg kom en dat die tradisionele standpunt van die Kerk insake rasseverhoudings in ag geneem word." De kleintjes komen nu ook eens aan de IISIifl§lSlSP,i'"® beurt :^e^n^J asje van manchet il aan één Jjf kant in de mouwnaad jK* VI J,$ meegestikt. f S,f v^jf MliHBi Het broekje heeft een fóriy yiu t€ -/h naad aan vóór- en ach- Jé M I terkant en geen zijnaad. A W lEf I Aan de onderkant van MSf Sk het pijpje is opzij een 'hltSM M W i^JKHS&HEfSi treksluitmg ingezet en ft onder het voetje wordt een stukje elastiek be- 6Degbóvenkant van het lillik WÊÊÈ broekje is met een MmfmgXmwS schuifje afgewerkt, waar fejgf V ISÉjaa- T*« elastiek Is doorgehaald. Op de stof leggen van JSS vlij Jf\ het jasje: De vleug van jsswffel Uffi C LJJr- teddy-stof loopt om- W3 |M| g, hoog. Alle patroondelen hl 0277 dmf .t* worden dus in één rich- It. £4i Assjj' J) f '~=r ting gelegd (zie pijl- QfJ SFv richting). De lap is ge- w woon dubbelgevouwen. de broek. Er ls eveneens "Voor de leeftijd van 3 Benodigde stof: 1.10 m gerekend op stof met jaar: 0,60 m van 130 cm van 130 cm breedte voor vleug of richting. Alle bicedte. de leeftijd van 4 jaar, patroondelen dus ook in Voor de leeftijd van 2 Voor de leeftijd van 3 één richting opspelden, jaar: 0,55 m van 130 cm jaar: 1 m van 130 cm De lap is gewoon dub- breedte, breedte. belgevouwen. Patronen verkrijgbaar Voor de teeltijd van 2 Ben0lU(,de Blot: 0i65 voor de leeftijden; 4, 3 111 van 130 m van 130 cm breedte en 2 Jaar- cm breedte. voor de jeeftljd. van 4 Opgeven: Model No. Op de stof leggen van jaar. 727. zachte hand weer gedeporteerd. Permanent houdt mijn vrouw drie slakken ais huisdieren. Het zijn beesten, die wekenlang zon der voedsel kunnen leven. Eén slak leeft al meer dan een maand in een witte beker op het keuken kozijn, voorzien van een verdroogd blaadje sla. Zo'n slak kan veel. Laatst is hij uit de beker ge klommen. tegen het gordijn op. „Ar,h wat lief," zei ze En ze haalde hem van het nieu we gordijn af, waarop de slak wittige slijmerigheid achterliet Slak nummer twee woont op een bakje met aarde. Als hij uit zijn huis komt met venijnig opge stoken voelsprieten (dat zijn toch voelsprieten?), gaat ze hem met een vinger strelen en praat tegen hem, terwijl ik griezel, omdat slakken me altijd doen denken aan het oude vieze huis uit mijn jeugd en aan mijn moeder, die elke morgen handen vol zout strooide op dikke, zwarte slakken die dan zieltogend ineenkrompen De derde slak leeft tegen het behang, waarvan weet ik niet, maar hij leeft en het zou me niet verwonderen als mijn vrouw elke dag zachtjes zijn huis afstofte. Ik heb me afgevraagd of je als man zulke hobby's hoeft siikken. Ik heb me «r maar bij neerge legd, want als ik zou protesteren zou ze zeker zeggen „Dus (let u op: dus) ben je bang voor die lieve kleine beestjes." En daar heeft ze me mee, want Ik probeer een echte man te zijn. en echte mannen zijn niet bang, nooit en nergens. tuin aan een buitenweg. Een tuinman heeft gesmeekt voor ƒ1,75 per uur de natuur in die Wbfei1 tuin te mogen helpen hij zag WmmJf aBï. al de Darwmtulpen en zonnebloe- jKi men en dahlia's ten hemel rij- ll/fT// 1/tSts- \c* zen, maar hij bleef weg toen hij j Vl 'tgfftk fjf werd uitgestuurd om het onmoge- Irijf 'jff aëjüyr lijkste zaaigoed te halen. t W/JV Was het nu maar bij bloemen Vlw/k gebleven! Helaas. Mijn vrouw 'k \1 muit ook het kleine in.de Xau- 0£xMi1'h J «ffló £-• dl na. En gaat u nu zelf maar na: /./ft üir®B daarmee zit je zo bij de reptielen - 4 en de insecten en aangezien Onze j 5 Jf*t Lieve Heersbeestjes en vlinders P"s u 1- I ;f| gebonden zijn aan grillige seizoe- IV m" k rien, heeft de liefde van mijn iv |C' '1»d vrouw zich gericht op nog andere l| Til voortbrengselen der schepping. j/f Meer in het bijzonder op spin- l'. '9! J nen en slfeken. Daarin heeft ze 6 J zich gespecialiseerd. Slakken en li j»,S'. spinnen zijn haar hobby. ÏU' r*. Mii Een spin in ons nieuwe huis m "b* is een heilig dier. Toen onlangs 1 Ml i /Ty1 JfMBfl een stofzuiger-man enthousiast M7/1 r wilde demonstreren hoe met zijn m If If ~"L apparaat het plafond in één haal 'Jv -r - té ontraggen was. verspeelde hij fi l/t /-r' riBs bijna zijn provisie. Een spin in Jfi ons huis mag zich vrijelijk ont plooien. Hij mag zijn web m onze kinderen kwaad doen.) Ik weet slaapkamer spinnen vlak boven au zeker, dat spinnen met elkaar liet bed en als hij het moeilijk kunnen praten. Alle spinnen uit heeft met hommels en wespen de tuin hebben deze herfst hun snelt mijn vrouw te hulp. (Hom- opwachting gemaakt, binnenshuis mels en wespen mag ze niet, en pas toen het vanwege niet- maar dat heeft hogere oorzaken: begrijpende visite al te gek hommels en wespen kunnen de werd, zijn enkele spinnen met Mijn vrouw mint het kleine. Haar liefde voor het kleine zij het ding of dier was een dier fijne trekken uit haar wezen, die il; in onze verlovingstijd idea liseerde. Met dahlia's kon ik haar niet bekoren. Anjers of rozen, hoe duur ook betaald, deden het maar matig; ik leerde al ras te verschijnen met minuscule tuil tjes fresia's, met sneeuwklokjes, crocusjes, lelietjes van dalen en bijpassende brokjes aardewerk, die in "semi-kunstwinkels „Lief vaas je" heetten. Zeven jaar huwelijksleven heb ben. in de flora-sector maar één ding veranderd: ze koopt haar kleine bloempjes zélf. Ik ben er van overtuigd, dat de toenemende verschijnselen van nerveuze cha grijnigheid bij de bloemenman, die tiaar klandizie genoot vóór onze verhuizing, zo niet geheel, dan toch gedeeltelijk wortelen m haar {^-biologische volharding. Ze bleef en blijft kleine bloempjes verlangen in de maanden dat zelfs de grootste bonzen van Aals meer geen kleine bloempjes leve ren kunnen. (Ter voorkoming van pijnlijk misverstand: ik begiftig haar nog wel met bloemen op ge regelde en ongeregelde dagen maar ik houd van grote tulpen, hyacinten en herfstasters en die krijgt ze!). Nu zijn we verhuisd. Het lot heeft ons geënt op een huis met Schrikt u maar, want dit is wel waarlijk een van de meest afschuwelijke en goddeloze Kerstboodschappen, die ooit de wereld ingezonden zijn. De gods dienstige betekenis van het Kerstfeest moet zuiver tot haar recht komen. Maar tegelijkertijd moet het traditionele standpunt van de kerk in zake de rassen verhoudingen, dat volstrekt met de godsdienstige betekenis van het Kerstfeest vloekt, in acht worden genomen. Zwart en blank mogen niet samen Kerstliederen bij Kerstlicht zingen. Als ooit een besluit, genomen in Zuid-Afrika, mij van het on christelijke en onmenselijke van het apartheidsbeleid overtuigd heeft, dan is het wel dit be sluit van de Synodale van de Ned. Herv. og Geref. Kerk in Transvaal. Ere zij God 3n de hoogste he melen, vrede op aarde, in blan ken een welbehagen! Kunt u be grijpen dat er zwarten in Zuid- Afrika zijn, die zeggen: liever geen God dan zo'n God? Pw MOMUlac dlsot n M modM» aan: Bo* Trya VotK p/«i Merrr. M. Oitt- Vaa Boron, Poettrj» 60, HUrencum 1. Beitel alleen per briefkaart. 3. Hak 6» zegel* toot bet vetrcbuldigde bedrag naast de postzegel van 7 cent, dua o© do achterzijde, a. Plak op de briefkaart 50 cent. Opgelet. Hét boven staande geldt dua als men een patroon in één der opgegeven maten ?er* langt. Men kan ran dit model en ook van de reeds eerder geplaatste modellen één patroon ot> dezelfde wijze bestellen. Een patroon naar maat van dit model koet 1,76. Dit bedrag kan men alleen overmaken per aan getekend* brief ot per post-ariseol, niet door portoegel» op e«a briefkaart. Adresseren aan bovengenoemd adres. Verder kan men van elk willekeurig model een patroon naar m*at ontrangsn; alto iollctittagsn daarover sttror

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1955 | | pagina 2