Hoogleraren Pen en Van Esveld: Wijziging stelsel sociale verzekeringen is mogelijk Met zand, plakband, latten en plastic Bescherming van keuken tegen radioactiviteit zal f 325,- kosten -MM*-: Schooljeugd gaat naar de stembus Heiige Daad heeft nog een aanhanger m Hei Vrije KODDE me VRIJ SPEL \ólk mmmrnm Experiment van Haagse leraar 25ct. zó lekker zó gezond Mies Bouwman wint geding Afmaken Open bestel Sparen HEI' VRIJE VOLK DINSDAG 23 APRIL 1963 PAGINA 3 EPÉ 7 1 (Van. onze parlementsredactie) Twee hoogleraren hebben maandag in Delften elk op zijn eigen wijze gewezen op de mogelijkheid op den duur veranderingen aan te brengen in ons stelsel van sociale zekerheid. De toenemende welvaart, zei de Groningse hoogleraar Pen, biedt toenemende mogelijk heden, maar ook de eisen van de mensen zullen zich wijzigen, j Zo zullen wij ons moeten voor- bereiden op een verandering van ons systeem van sociale verzekeringen. Het één zullen wij moeten inkrimpen, en het ander moeten uitbouwen. De welvaartsstaat houdt een voortdurende oriëntatie in. - (Van een onzer verslaggevers) Een BB-functionaris sprak Ietwat smalend over de in richting van het anti-fall- out-huis in Harderwijk. 'Moet u zien, wat een afwerking,' zei hij en wees op de ruwe planken, waarmee de muur van zandzakken rond de keu ken op zijn plaats wordt ge houden Landelijk actie Positief staan Voor en tegen Geen tegenstelling Solidariteit met versgebrande hazelnoten, roomcaramel. en yollemelk chocolade Tn Spanje is de communist Griman omgebracht. Hij tracht- te vorig jaar Spanje binnen tc ko- men en werd daarbij gegrepen. Het regime in Spanje liet hem doden voor het aandeel dat hij in de Spaanse burgeroorlog heeft gehad. Nu vijfentwintig jaar ge leden. Het minst verontwaardigd zal Grimau zelf zijn geweest. Ais com munist weet hij wat dictatuur be tekent. Als communist is hij voor stander van schijnprocessen. En het liquideren van politieke te genstanders is een geoorloofd, middel in de communistische theorie en praktijk. Maar West-Europa is wel ver ontwaardigd geweest. Omdat velen een dergelijke gerechtelijke moord niet of niet meer van de Spaanse dictatuur hadden verwacht. In die verwachting is men bitter teleur- §6St6ld. Het is beter van dictators geeh verwachtingen te hebben. Zij ma ken altijd slachtoffers onder hun politieke tegenstanders en soms onder hun politieke vrienden. Waar geen vrijheid is van me ningsuiting, verwordt het recht. Het doden van politieke tegen standers is een gruwelijke traditie van de dictatuur door alle eeuwen heen. De vele protesten uit zo ver scheiden kring hebben de afschuw nog eens onderstreept die deze daad heeft opgewekt. Heiaas valt er niet meer te doen dan te protesteren. Zo was het met de slachtoffers in Hongarije ln 1956. zo is het nu weer. Maar protesten zullen klinken zolang er vrije mensen zijn! Uit naam van menselijkheid en recht. rPijderis het televisiedebat in de Tweede Kamer over het twee de net heeft de heer Kleywegt (p.v.d.a.) een motie ingediend. Hij pleitte daarin voor een grotere openheid van het Nederlandse te- tevisiebcstel, te verkrijgen langs de weg van een wettelijke regeling. De motie kende ook aan nieuwe gegadigden een plaats toe. In de Kamer heeft hij toen van verschillende zijden bijval gehad. De heer Kleywegt heeft de motie aangehouden, omdat andere frac ties zich over de strekking wilden bezinnen. Maar de motie werkt door. Dat blijkt nu al. Het partijbestuur van de KVP heeft zich na dé kattier- debatten opnieuw over de televi sie beraden. Op de KV'P-demon- stratie van zaterdag- is d&irover mededeling gedaan. 'Van het tweede net moeten, om will_ van een open TV-bestel, naast de bestaande omroepen ook nieuwe gemachtigden gebruik kunnen maken, uiteraard zonder aanspraak te kunnen maken op een bevoorrechte positie.' aldus het KVP-partij bestuur. Het aan vaardt onder bepaalde voorwaar den reclame in de radio en TV, maar zo dat 'het wezenlijke van het omroepbestel' niet wordt aan getast. Deze formulering ligt zo dicht bij die van de heer Kleywegt, dat voor de toekomst een oplossing kan worden verwacht, die op vrij grote steun kan rekenen. C taatssecretaris Schmelzer heeft in de door het Centraal Bu reau voor de Statistiek verzamel de gegevens laten uitzoeken, hoe veel mensen met inkomens bene den de 12000 per jaar (in 1960) nu eigenlijk aan de vorming van enig duurzaam bezit toekwamen en hoeveel niet. Het resultaat: 600.000 wisten per persoon 250 of meer aan duurzaam bezit te vormen; 3.8 miljoen (ofwel 85 percent) kwamen daar niet aan. toe. Voor deze groep lag het ge middelde duurzaam gespaarde bedrag zelfs lager dan ƒ50. De helft van de groep (1.9 miljoen) kwam in het geheel niet of nau welijks aan de vorming van enig duurzaam bezit toe. F)e staatssecretaris vindt., dat deze gegevens opnieuw de juistheid bevestigen van de grondslagen van zijn bezitsvor- mingsbeleid. Hij kon moeilijk an ders zeggen, want hij heeft tegen het uitdrukkelijke advies van de SER in met de indie ning van zijn ontwerp-Algemene Premiespaarwct niet willen wach ten tot het CBS-onderzoek ge reed was. "yoor ons blijkt uit de gegevens in de allereerste plaats hoe bij zonder droevig het met de vermo gensverdeling in Nederland is ge steld. En daarbij is 't nog zeer de vraag, of de staatssecretaris met zijn maatregelen op de goede weg is. De 600.000 die al 250 per per soon aan duurzaam bezit weten te vergaren, hebber zijn premie niet nodig, maar krijgen hem wei ten volle. Maar wat doet de staats secretaris voor de veel grotere groep van bijna twee miljoen die niet of nauwelijks sparen? Ze krijgen premie als ze dat wel gaan doen. Dat lijkt mooL Maar het is alleen mooi als de staatssecretaris aannemelijk kan maken, dat hun niet-sparen van thans een geve' - If./an onwil en niet van onmo- lijkheid. Immers als er sprake i.-, van niet kunnen sparen (en dat is het bij velen) dan Is het uit.oven van premies voor sparen voor deze mensen een hoon en maatschappelijk een onrechtvaar digheid. omdat zij verstoken blij ven van wat uit de schatkist toe valt aan mn die beter af zijn dan zij. SWsi Prof. Van Esveld uit Rotterdam zag vooralsnog geen vermindering van het overheidsingrijpen, maar wel een verschuiving. Het moet op den duur mogelijk zijn, zei hij, om een aantal verplichte verzekeringen op te hef fen. Hij achtte het denkbaar, dat Een 50 cm dikke muur van zandzakken, afgedekt met piastic, beschermt de tot schuilplaats ingerichte keuken tegen radioactieve neerslag; Via een sluis in de gang kom je de schuilplaats binnen. „Uevrouw Van der Woudede Leur: "Je moet er positief tegenover staan.' (Van onze onderwijsredacteur) Als het loopt zoals de initiatiefnemers hopen, zullen op 15 mei tien duizenden jongeren van Amsterdamse scholen zich samen met heel vol wassen Nederland uitspreken over hun politieke keuze door het invullen van een stembiljet. 'Reflector', een 'veel gevraagd maandblad met politieke en andere informaties voor leerlingen van het voortgezet onderwijs, heeft deze ver kiezingen georganiseerd. Het idee is van de hoofdredacteur van het blad, de heer C. J. Canters, die leraar is in Den Haag en ruim drie jaar geleden 'reflector' opricht te. 'Stembus' in deze verkiezingen voor het jonge geslacht is de uitge verij, die het maandblad verzorgt: de firma Keesing te Amsterdam. Alle jongens en meisjes, die drie jaar voortgezet onderwijs hebben ge had, dus op ulo, gymnasium, h.b.s., lyceum technische scholen etc, en ook de leerlingen van academies en de kweekschool kunnen meedoen. Vandaag gaat een circulaire uit naar al deze scholen. De stembiljetten dragen dezelfde namen als die, welke kiesgerechtigde Amsterdammers in hun stembureau ontvangen. Alleen mogen de scho lieren ook nog hun stem motiveren. De bedoeling van het experiment is om op jonge leeftijd interesse te AMSTERDAM (ANP) De thans In Hciloo wonende bedrijfseconoom Jolle J. gelooft nog steeds in het bestaan van de 'bovenkcrkelijke, universele en charitatieve organisatie De Heilige Daad'. Hij beschouwt zich als ambassadeur van Nederland en legaat voor West-, Europa van De Heilige Daad die een paar jaar geleden door justitie en politie als een zwendelorganisatie werd ontmaskerd. Jolle moest wegens oplichting 18 maanden uitzitten. 'Geef me negen maanden de tijd en ik zal het u bewijzen,' zei Jolle J. maandagochtend voor de civiele ka mer van het Amsterdamse Gerechts hof. Daar werd het door hem inge stelde appel behandeld tegen een e- slissing van de rechtbank in de hoofd stad, die de ex-employé van de failliet verklaarde bouw- en handelsmaat schappij N. V. Socrates weigerde als preferent en concurrent schuldeiser in het Socrates-faillissement te er kennen. Het ging om een salarisvorderine van I8.00C en' een bedrag van 81.050 voor een beweerde geldlening. Het gerechtshof zal over deze zaak op 5 juni arrest wijzen. kweken voor een democratisch gebeu ren, en wel degelijk ook de mening te peilen van een grote groep toe komstige kiezers. 'Maar daar gaat het nu juist om.' zei mevrouw M. G. M. van der Woude-de Leur van de federatie voor Vrouwelijke Vrijwillige Hulp verlening. 'Wij wilien de huisvrou wen tonen, dat zij in hun woning met eenvoudige middelen een schuilplaats kunnen inrichten tegen radioactieve neerslag.' Het huis is nieuw. Het is. een woningwetwoning. Buiten is tegen de keukenmuur een 50 cm dikke wand van zandzakken opgericht en binnen een wand van 30 cm dikte. eveneens-bestaande uit zandzakken. Eenvoudiger bescherming tegen ra dioactieve neerslag is niet mogelijk, hebben de deskundigen berekend. Het woord 'eenvoudig' betekent overigens, dat een gezin nog altijd ƒ325,zal moeten uittrekken om zich op deze wijze tegenradio actieve neerslag te beschermen. Voor de inrichting van de keu ken tot schuilplaats heeft men 460 zandzakken. 8 kubieke meter zand, plakband, latten en schoren en plastic voorhet afdekken van de gevulde zakken nodig. Het inrichten van deze anti-fali- out-woning gaat uit van de' actie individuele zelfbescherming 'Door vrouwen aan vrouwen één op vijf'. Het ligt in de bedoeling om overal in het land in een nieuwe woning een dergelijke schuilplaats in te richten, die veertien dagen ter bezichtiging voor het publiek is opengesteld. De te geven voorlich ting is kosteloos. Met "de actie willen de Neder landse vrouwenverenigingen berei ken, dat één op de vijf vrouwen in ons land weet wat zij moet doen in het geval van het uitbreken van een atoomoorlog. 'Je moet er positief tegenover staan.' zegt mevrouw M. G. M. van der Woude-de Leur. een van de ini tiatiefneemsters voor de inrichting van de woning. 'Veel mensen zeg gen: 'Als de bo mvalt, zijn we alle maal dood." Maar tegen radio actieve neerslag is zéker bescher ming mogelijk. In de oorlog zat. ik in Indonesië in een Japans gevangenkamp. Ik was in het bezie van een eenvoudig diploma EHBO. Met deze kennis heb ik veel mensen kunnen helpen. Zo zie ik dit werk ook. Niemmiri hoopt; dat er ooit een atn.- zal uitbreken. Maar tóch i i ri i ik, dat je de mensen moet. vertollen, wat zij in geval van nood kunnen doen voor hunlijfs- behoud.'. vy_ Wb-yy- - een ziekenfondswet niet meer nodig zal zijn tegen de-tijd dat men ermee klaar is. Beide hoogleraren spraken op een congres van de katholieke studenten vereniging Sanctus Virgilius. dat de welvaartsstaat als onderwerp heeft. Prof. Pen verwachtte niet. dat de overheid nog verder in het maat schappelijk proces zal behoeven in te grijpen, maar wel. dat zij veel meer geld zal moeten besteden. Een van de studenten vroeg waar dan nog het verschil ligt tussen de liberale staatsvorm en de socialisti sche. 'Ach, waarom wilt u dat nu weten?' vroeg prof. Pen. Maar de vraagsteller hield aan, waarop hij ten antwoord kreeg: 'Er moeten allerlei maatregelen worden genomen. De socialisten zijn daar dan voor. De liberalen tegen. Maar als die maatregelen er eenmaal zijn. is men het er over eens.' Prof. Esveld, die lid is van de VVD, probeerde het wat uitvoeriger uit te leggen, maar concludeerde toch ook: 'Als u dan straks niet meer weet wat u moet stemmen, nou ja, dat is ook heel moeilijk.' Prof. Pen zei, dat in een welvaarts staat bepaalde groepen in een toe stand van armoede dreigen te gera ken en daar doet de overheid dan Iets tegen. Deze definitie gebruikte prof. Van Esveld daarna ook. Ernstige economische depressies, al dus prof. Pen. kunnen tegenwoordig waarschijnlijk wel worden vermeden. Als evenwel, de bevolkingsaanwas sneller is dan de groei van de kapi taalgoederenvoorraad. dreigt er struc turele werkloosheid. Daartegen, aldus de Groningse econoom, weten wij nog geen raad. De economische poli tiek staat er betrekkelijk machteloos tegenover. Prof. Pen toonde aan, dat er geen duidelijke tegenstelling bestaat tussen de welvaartsstaat en het groeitempo van de economie. De vakvereniging heeft ook bij toenemende economi sche groei ëen taak. zei hij. De critici van de vakverenigingen zien de welvaartsstaat veel te sta tisch. Zonder vakbonden zou de arbeider achterop raken. Bovendien, aldus prof. Pen, is de inkomensver deling nog bijzonder scheef, en ook daarom heeft de. vakvereniging nog een'belangrijke taak, Anderzijds geloofde hij' nietge lijk een socioloog ais pater Hoefnagels doet dat de inkomensverdeling door middel van de loonpolitiek kan worden veranderd. Een agressieve loonpolitiek, zei hij, vindt zijn gren zen in het economische mechanisme. Mede uit solidariteit met de vergeten groepen zijn de looneisen in Neder land altijd matig geweest. De toekomst van de welvaartsstaat vatte hij samen met de begrippen 'solidariteit en ruimte'. Die ruimte neemt toe, zei hij. Bij een groei van 4.1 percent per jaar zal het nationale inkomen in achttien jaar verdubbeld zijn. Dat schept enorme mogelijkheden voor inkomensoverheveling en het is de vraag of een aantal groepen dan nog in dezelfde mate moet worden ge holpen. Prof. Pen bleek nogal pessimistisch over de. wijze waarop Nederland de hulp aan de ontwikkelingslanden zal aanvatten. Economisch zijn onze mo gelijkheden om te helpen zo ruim als wij maar wensen. Maar wij zijn niet bereid om te helpen, zei hij. De minister van Financiën bij voorbeeld verleent de hulp niet de hoogste prio riteit. En de burgemeester van Gorkunf zo vervolgde hij, genéert zich zelfs niet voor een onderontwikkelde ach tergebleven mentaliteit en stuurt ons zijn pamfletten het hele land door. Hij zegt het en anderen denken het.' Prof. Van Esveld nam Ridder van Rappard nog ietwat in bescherming. 'In de Nederlandse loonpolitiek is er per bedrijfstak ook een gebrek aan solidariteit,'zei hij. Advertentie l.M ALMELO (ANP) De president van de Almelose rechtbank, me. Dufour, heeft gistermiddag zijn beslissing be kendgemaakt in het kort geding tus sen Mies Bouwman en de N.V. Span jaard, welke in haar reclamecampag ne gebruik maakt van de naam Mies Bouwman op grond, van het feit dat Mies Bouwman de verbindende tekst heeft gesproken voor een op vier grammofoonplaatjes vastgelegd sprookje. Mr. Dufouv is van mening dat de rechten die de N.V. Spanjaard meent verkregen te hebben, moeten worden' getoetst aan de .omstandigheden, van 1962. toen de "grammofoonplaatjes werden gemaakt. Het staat haar niet vrij om onder heel andere omstandigheden de populariteit van Mies Bouwman is buitengewoon groot geworden zon der haar toestemming de naam van Mies Bouwman" in een juist begonnen reclamecampagne in te schakelen op eèh wijze zoals dat gebeurd is. De gedaagde, aldus het vonnis, ts in haar optreden te kort geschoten bij het zorgvuldig in acht nemen van de belangen van eigen recht, waar door zij zich schuldig maakt aan een onrechtmatige daad. Op straffe van een dwangsom van 50.000 wordt de N.V. Spanjaard ver boden bij haar reclamecampagne de naam Mies Bouwman te afficheren. BRUSSEL (ANP) De Belgische douane heeft weer een goede slag ge slagen in de strijd tegen de smokkel van Nederlandse boter naar België. E'u uit Groningen afkomstig schip 'De vier gebroeders', werd in Olsene aan de ketting gelegd op het mo ment, dat vijf duizend kilo smokkel- boter werd overgeladen in een vracht auto. TweeNederlanders, onder wie de schipper van 'De vier gebroeders' werden aangehouden. E 'Het is zó, dat de mens trots al zijn streven toch nooit ontkomt aan de tuchti gende hand Gods. Wij heb ben iets tegen verzekeringen omdat wij in verzekering een blijk van wantrouwen in Gods leiding zien, terwijl toch Hij alles regeert en in Zijn handen ons leven en al onze paden zijn!' Ziehier een der uitspraken, waar mee de heer Kodde, nestor dei- staatkundig gereformeerde parle mentariërs, ons uitlegt waarom hij en zijn geloofsgenoten tegen ver zekering zijn maar niet tegen het bouwen van schuilkelders, het Deltaplan of het meenemen van een paraplu. Zij'.', zware stem doet de ruiten van het Tweede- Kamergebouw rinkelen. Zijn in Zeeuws kostuum gehulde gestalte is die van een reus. Zijn gezicht doet denken aan dat van de vissers uit zijn gewest. Of met die diep liggende ogen aan het ernsti ge gelaat van Buster Keaton. De heer Kodde moet ons deze ver gelijking met een filmacteur ver geven: hij acht immers de film evenals de televisie een duivelse uitvinding! Hij geeft toe, dat het met de bezwaren tegen het zich ver zekeren kort geleden nog eens actueel toen de SGP'ers tegen de wet inzake de W.A.-verzekering stemden tot op zekere hoogte een gevoelskwestie is. Maar daar om zijn zij niet minder diep ge worteld: men oordele: 'Onze gewetensbezwaren tegen verzekeringen spruiten voort uit het geloof in de Voorzienigheid Gods. Het wordt zo goed uitgedrukt in de Heidelbergse Catechismus! Daar staat in de tiende Zondagsafdeling wat wij onder de Voorzienigheid Gods te verstaan hebben: 'De al machtige en alomtegenwoordige kracht van God, door welke Hij de hemel en de aarde en alle schep selen als met Zijn hand onderhoudt en airs» regeert, -dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijs en drank, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen niet bij ge val maar van Zyn vaderlijke hand ons toekomen.' En in Zondag 9 staat ook al: 'op Wïen ik zo vertrouw, dat ik niet twijfel of Hij zal mij met alle nooddruft des llchaams en der ziel verzorgen, er» ook al het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toezendt, mij ten beste keren Nou, dat is het! Afgelopen! Ziet u, u zult het nooit zo kunnen ver sieren, dat u ook maar een centje rijker wordt of een seconde lan ger leeft dan Hij in Zijn wijsheid heeft voorzien. Ik had een kennis en die had zich verzekerd. Tegen ziekte. Hy blij toen hij ziek werd. Maar ik zei: 'Ha man, dacht je dat je zonder verzekering nu een dub beltje minder zou bezitten? ïk maak me sterk dat je beter niet verzekerd had. kunnen zijn; wie weet had de Heer je dan nog een keertje gezond gelaten ook!' Nou weet u zeker wei: ik ben geen heilig, vroom Ventje. Niet zo'n lij delijk karaktertje. Ik zeg wel eens, ze hadden me legeraanvoerder moe ten maken. Dan was Nieuw-Guïnea nog van ons en Soekarno misschien een kopje kleiner. Het is er dus verre van dat ik alles op zijn be loop wil laten. Maar denk eróm: u dient altijd in afhankelijkheid van de wille Gods te werken! Nu heeft de minister bij de ver dediging van het ontwerp wettelij ke aansprakelijkheidsverzekering gezegd, dat hierbij het "Draagt el kanders lasten' in het geding Is. Dat is een woord, aan Gods woord ontleend! Maar in de Heilige Schrift volgt daar iets op: 'en vervult alzo de wet van Christus.' En ik vraag u. wat is de enige manier om die te vervullen? Door de naaste Hef te hebben als ons zelf en hem te helpen als hy in nood is. Een verzekering, laat staan een wettelijk verplichte verzekering, kunnen we daar niet bij gebruiken. We moeten elkaar helpen, en dat gebeurt ook onder de niet-verzc- kerden. Want zo zijn de feiten: als wij met een motorrijtuig schade veroorzaken, betalen wy wel., wjj weigeren alleen maar vooruit te betalen! Daar komt bij, dajt volgens ons een verzekerde in de praktijk van het wegverkeer niet méér. maar juist minder verantwoord - dan de wei-verzekerde. Waarom? Om dat mét de zorgeloosheid ten aan zien van eventuele materiële schade ook de zorgeloosheid met betrekking tot het levensgevaar toeneemt. De gewetensbezwaren tegen ver zekering (waarmee ook in de laat ste wet weer rekening is gehou den) worden inderdaad gedeeld De heer D, Kodde ontvouwt in een interview met Vrije Volk verslaggever Klaas Graftdijk zijn gewetensbezwaren tegen (o.a.i alle vormen van verzeke ring. De heer Kodde is oud-bur- gemeester van Zoütelande en sedert 1956 voor de Staatkundig Gereformeerde Partij lid van de Tweede Kamer der Staten-Gene- raai. Kort geleden stemde hij met zijn factiegenoten tegen de in voering van een wettelijke aan sprakelijkheidsverzekering vooi motorrijtuigen. Ook kwam hij nog meer recentelijk, in het nieuws doordat hij met klem en bewogenheid in het krijt trad voor de bedreigde Zeeuwse oes terkwekers. De heer Kodde is 68 jaar oud. door ongeveer alle aanhan- ers van Staatkundig Gereformeerde Partij. Dat dekt elkaar vrij aardig. Toch moet ik zeggen, dat deze za ken voor de een nog wel weer wat anders kunnen liggen dan voor de ander. Het is moeilijk de grens te trekken tussen zorgen en be zorgd willen i(jn. Sluiten wij een regenverzekering? Nee. Nemen wij een paraplu mee op een wandeling? Ja. Alleen, zoals een vriend van me placht te zeggen: ik steek hem niet op voor dat 't begint te regenen. Voelt u? 't Is ook niet fout om een kachel te hebben staan voor het koude sei zoen. En onder een bombardement zoek je dekking, dat is logisch. Maar dat betekent niet dat je nu alvast maar in een schuilkelder gaat zitten! Of dan de militaire defensie als voorzorgsmaatregel ge oorloofd is? Welzeker, er zijn altijd oorlogen en geruchten van oorlogen geweest, leert de Schrift, Het Deltaplan ook daar zijn wij niet tegen geweest. Verdedi ging tegen de zee vinden wij niet In strijd met het vertrouwen ;n Gods leiding. U moet niet vergeten dat dijken toch nooit absolute vei ligheid brengen. Het water kan al tijd hoger. In verzekering zit ook 'n element van kansspel. Toch Is dat niet de hoofdzaak. Het is een feit, dat wij alles wat loterij Is toch nog weer een graad scherper veroorde len dan het zich verzekeren tegen risico's. Overigens zou ik ze niet graag de kost geven, degenen on der ons, die tegen hun principes een kansje wagen! Ook onze bezwaren tegen vacci natie zijn een volle graad sterker dan tegen verzekering. In de eer ste plaats hebben we hier weer het zich willen dekken tegen wat men vreest... Terwijl men niets te vre zen heeft. Het staat zo treffend in die psalm van Koning David, ik meen dat het de achttiende is...: 'Want met U loop ik "door eene bende, en met mijnen God spring ik over tenen muur." Maar nu komt er in het geval van de vaccinatie een belangrijk ding bij en dat is de overtreding van het zesde gebod van de Goddelijke wet 'Gij zult niet doodslaan'. Men mag ook niet door het inbrengen van vreemde stoffen zijn lichaam in gevaar stellen. O zeker, ais je ziek bent, ga je naar de medi cijnmeester; maar dat is hee! wat anders dan dat je met behulp van de wetenschap bij voorbaat ge zondheid probeert af te dwingen! Gelukkig zijn er juist de laatste tijd, ook op medisch gebied, symp tomen, die erop wijzen dat de wetenschap er wel eens naast grijpt. Het zijn tekenen waarin God toont dat HÜ regeert en dan Ugi de mens er met zijn zaakje uit! Gelooft u mij, ais ik dat zie, dan ben ik soms b 1 i j, omdat het ertoe kan bijdragen de mensen im mers weer meer in afhankelijkheid van God te doen ieTen.'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1963 | | pagina 1