eur die zich het vlees van de hals laat eten n bij de Unilever een zaak van miljarden De Schie" wil niet uit Schiedam weg Pltefe Straat overdekt met natroloog Auto uitgebrand Daan van Golden terug van 3 jaar Japan): 55 Damnieuws Bromfietser slipt en botst Humane dressuur Kelner Ifpo Nieuwe stunts Tentbomver Eén met leeuwen Op de feestdagen bij RET zondagsdienst HET VRIJE VOLK - WOENSDAG 28 APRIL 1965 t „Nu zat. Aad de Vries als enige dompteur ter wereld een stuk vlees op zijn hals leggen, dat door een leeuw wordt op gegeten In de achtmastervan Nederlands laatste reizende circus Toni Boltiniwaar ruim vierduizend mensen op de tribunes zitten, kijkt het publiek niet spanning naar de stalen kooi, tcaarin een man, gekleed in witte blouse en blauwe rijbroek, languit, in het zaagsel gaat liggen en een stukje vlees in zijn keelholte legt. Enige meters van hem verwijderd staat Simba, één van de zes Berber leeuw en, tcaarmee de dompteur een prachtig dres- sunrprogramma afwerkt. Even kijkt het roofdier aarzelend naar de dierentemmerdan, op een zacht, vriendelijk bevel, loopt de leeuw naar de dompteur en pakt zonder zijn „mees ter" te verwonden het vlees iveg. Aad de Vries „ecu verkeerde beweging kan bij dit num mer fataal zijn staat op, brengt zijn hoofd liefkozend bij de kop van Simba en stuurt de leeuw terug naar zijn kooi. Een klaterend applaus is zijn beloning. mm M ..In Japan heb ik misschien twee heel goede vrienden en voor de rest is iedere Japanner mijn vriend." Dit zegt de 29- jarige kunstschilder Daan van Golden, die na een verblijf van twee jaar in Japan vorige weck in Nederland is terugge keerd. Heen en weer drentelend in zijn kaal atelier, aan de Lange Haven te Schiedam, met slechts een gevuld boekenrek aan de wand, vertelt hij breeduit en met groot enthousiasme over zijn belevenissen in Japan, samen met zijn vriendin, de 24-jarige Willie van Rooy. Amerikaans Opleiding 55 en zlJn De 'vleestrick' is het sluitstuk circus. Aad de Vries kwam er als van enkele prachtige staaltjes 'tentbouwer', mocht later assisteren dressuur, waarhij de dompteur by een paardennummer en verzorgde zich tussen drie leeuwen vlijt als- in 1955 zyn eerste nummer met roof- of het wollen dekens zijn, een 150 dieren, de beren. Het vak leerde hl) kilo zware leeuw op zijn schouders op de school voor dompteurs te Val- draagt en zijn hoofd in de open- kenburg, waar hy veel kennis opdeed, gesperde muil van een leeuw Ervaring kreeg de dompteur by vele steekt zonder met zijn handen de circussen ln binnen- en buitenland. kaken vast te houden. Het optreden van Aad de Vries is het openingsnummer van de show 1965 van Circus Boltini, dat begin april startte met een tournee door Nederland en na Den Haag en Delft aan het einde van deze week Schie dam zal aandoen. Op de 'zandvlakte' bi) het Sterrenbos worden op zater dag 1 en zondag 2 mei drie voorstel lingen gepresenteerd. Dit leeuwennummer is meteen al een hoogtepunt van het programma. Het is het resultaat van vele jaren ingespannen werken door een man wiens krachtige persoonlijkheid de basis is van zijn dressuur. Aad de Vries (32 jaar, zwart gol vend haar en een snor) trekt ook by de overige nummers sterk de aandacht. Rustig staat hij in de piste en volgt als chef dresseur met zijn scherpe, bruine ogen opmerk zaam alle bewegingen van de die ren en artiesten. In Frankrijk circus Francki en in Duitsland Franz Althoff en Willie Hagenbeek. Vee! leerde Aad de Vries van Ha genbeek, die destijds als eerste by de roofdierennumers afstapte van de Ijzeren staven, wild knallende zwe pen en de snauwende bevelen. In zijn comfortabele caravan, waar in hy met zün 31-jarige vrouw en 3- jarig dochtertje woont, vertelt, de dompteur over het fascinerend be staan, dat hij leidt. Jarenlang woon de Aad de Vries aan de Ommoordse- weg te Rotterdam en verdiende eerst als kelner ('myn hele familie zit in dat vak, dus moest ik het ook wor den') zür brood. Dit werk beviel de dierenvriend Aad de Vries, die als jongen de paarden verzorgde, die in de stal in de buurt Van zyn ouderiyke woning kwamen, helemaal niet. De Rotterdamse dierentemmer ver fijnde de nieuwe 'humane dressuur'; hy tast de persooniykheid van zyn leeuwen, Simba, Donar, Lola, Gttti, Max en Hans niet aan. 'Je moet,' zegt hij, 'doorgronden wat voor karakter de leeuwen heb ben, want elk roofdier heeft evenals een méns zijn speciale karaktertrek Met enthousiasme vertelt de dompteur hoe hy in Afrika het doen en laten van de leeuwen in het wild bestudeerde. 'Een leeuw jaagt nooit. Het vrouw tje jaagt, het mannetje is er voor om te verdedigen. f i Aad de Vries houdt van de roofdie ren. Sterk wordt hij aangetrokken door dé wil van zo'n dier. Over zyn vak zegt hi): 'Om dompteur te wor den moet je alles kunnen. Je moet 'allround' zijn.' Iedere dag denkt Toni chef dresseur aan nieuwe spectacu laire stunts, want het publiek wil meer. 'Het pubiek,' aldus Aad de Vries, 'kijkt vaak met kennis van Het werd, vyftien jaar geleden, het zaken. De toeschouwers weten wel wat een leeuw is, je moet wat laten zien.' Laten zien doet Aad de Vries met zijn op vriendschap gebaseerde dres suur zeker. Wie scherp oplet bemerkt, dat de leeuwen de opdracht, die slechts wordt aangegeven door de naam van het dier te noemen, met plezier uitvoeren. Dat is ook de opzet van de domp teur, die zijn 'lievelingen' het zelf wil Boltini's laten uitvoeren. Zittend aan het ta feltje in zyn caravan, gestoken in een gemakkelijke trui, geeft hy een voorbeeld. behouden. Een superieur moet zijn weet ik, dat hy me als zyn gelijke orders vriendelijk geven, dan komt beschouwt,' vertelt hy. Dan heeft hy er ook meer initiatief bij zijn onder- me geaccepteerd.' geschiktcn en dat geldt ook voor de leeuwen. (Van een onzer verslaggevers) Een van de rijbanen van de Strick- ledeweg te Schiedam is dinsdag avond over een lengte van 150 m overdekt geweest met natroloog, af komstig uit een mandfles die in de open iaadbak stond van een vracht auto, bestuurd door de heer It. van K. uit Rotterdam. Waarschijnlijk is de fles, die een inhoud had van 80 liter, door een oneffenheid in. de weg gesprongen, waardoor het bytende vocht over de straat stroomde. De brandweer, on der leiding van de heer J. Keuzen kamp. heeft de straat en de vracht wagen schoongespoten. Het verkeer moest gedurende een half uur ge bruik maken van een rijbaan. (Van een onzer verslaggevers) Op de hoek van dc Broersvcst en de Lange Kerkstraat te Schiedam is in de afgelopen nacht omstreeks half een door tot nu toe onbekende oor zaak een auto uitgebrand, waarvan de eigenaar tevoren de nummerplaat had verwijderd. De politie neemt aan dat iemand de wagen, die als een fakkel brand de. heeft aangestoken. Het onderzoek heeft tot nu toe niets opgeleverd. Het zyn,' betoogt hy, 'geen auto maten.' Tijdens zyn byna twintig minuten durend nummer ziet het publiek dan ook hoe de dompteur ('ik heb die knallende zweep echt maar voor de show') de leeuwen vaak over de kop streelt. In de kooi is Aad de Vries één van hun en dat dient hy by zijn dressuur te bereiken. 'Wanneer de 'leder mens wil zijn eigen waarde leeuw by de dressuur gaat liggen In Nederland bekijkt men In de stalen kooi is Aad de Vries één van de leeuwen. Zodra de roofdie ren op de postamenten staan begroet hij ze en omarmt ze één voor één. 'Braaf, braaf' klinkt het vriendelijk uit zyn mond, maar niets ontgaat hem. Speels beweegt hy zyn zweep over de kop van Simba heen en weer. De leeuw steekt er snel de poot naar uit als een poes, die zyn pootje be weegt naar de hand van zyn baas, die hem op de neus tikt. Na enkele nummers, waarby hy zelf ook de sluipende houding van de leeuwen aanneemt keert Aad de Vries zich vol vertrouwen met de rug naar de zes Berberleeuwen. Het ver trouwen wordt niet geschonden en dan volgen de reeds genoemde staal tjes die slechts mogelyk zijn door de humane manier, waarop Aad de Vries zyn leeuwen dresseert. ALEX SNELLEMAN In de vierde ronde Van het per soonlijk damkampioenschap van onze stad heeft de heer J. C. Onink zijn zegetocht voortgezet. Door de heer Mirck te verslaan nam hij geen en kel risico. De heer Onink deed een zeer mooie lofezet. Mirck liep erin. Hierdoor won Onink een stuk. De rest was een techniek van afwikke len, de heer Onink wel toevertrouwd, Cees den Boer zou er een ingewik keld spelletje van maken. Dit is het dan ook duidelyk geworden. Hy koos hiervoor 't Partre-Bannard-systeem met halve heksteiiing. By de dertig ste zet verkeek hij zich even tussen allerlei damdreigingen. Hierdoor kon Heuvelman de party uitmaken, De heren De Vries en De Wilde hebben het elkaar en zich zalf ook moeiiyk gemaakt. Het middenspel kreeg een Wd douby-achtig voorko men. Met een lichte combinatie wist de heer De Wilde echter de veilige remisehaven te bereiken. Uitslagen; H. MirckJ. C. Onink 02, C. den BoerW. C. Heuvelman 0—2, R. W. de Vries—J. de Wilde 1—1, Stand: 1. J. C. Onink 6 uit 3; 2. W. c. Heuvelman 5 uit 4; 3. R, W. de Vries 4 uit 3; 4. H. Mirck 4 uit 4; 5. J. de Wilde 3 uit 4; 6. C. den Boer 2 uit 3; 7. B. Gurst 0 uit 3. (Van een onzer verslaggevers) Op het kruispunt Boerhavekade- Eerste van Leijden Gaelstraat te Vlaardingen kwam dinsdagmorgen de 16-jarige bromfietser F. s. met zyn brommer ten val. Hy remde om voor rang aan een vrachtauto te geven en slipte daarbij. Hij kwam tegen de voorzyde van de auto. S. is met ver wondingen aan het hoofd voor onder zoek naar het Holyziekenhuis ge bracht. Alle passeu tussen de Oosten rijkse provincie Karinthië en Zuid- slavië en Italië zijn voor het verkeer gesloten wegens lawinegevaar. Er is de laatste dagen vijftig centimeter sneeuw gevallen. een kunstenaar als clown' Daan van Golden vertelt over zijn ervaringen in Japan. „In Japan heb ik my gelukkig ge voeld, in tegenstelling tot in Neder land, waar je voor je landgenoten een soort clown bent, wanneer je in een versleten spUkerbroek. lang haai en met oorbellen rondloopt. Er wordfc dan op je neergekeken en nen praat over je, wat ik me heel trg aantrek,. De doorsnee Nederlan- ier is onbeleefd, om niet te zeggen mbeschoft en daarom ben ik zo bly' !at ik in Japan een „home" heb ge- ronden, waar je door de mensen ge- ïccepteerd wordt, zonder dat ze je ergens op aanzien. Wanneer- ik zou moeten kiezen, zou ik in Japan willen wonen en Ik zou dan het liefst zanger willen zijn want Ik heb nog nooit zulke geluk kige mensen gezien als de zangers n de tempels daar", zo zegt Daan an Golden over zyn ervaringen met e Japanners, terwyi hy voor zich- •If uit een verroeste koffiekan een as water inschenkt. Over de manier waarop hij Japan ereikt heeft; „Willie en ik hadden oor de reis wat geld gespaard. Wij lebben met velerlei vervoerstnidde- m ons doei bereikt. Wy hebben heel •at landen gezien, o.a. Griekenland urkye en Thailand. Ook zyn we in idia en Nepal geweest, heel inte- «ante landen. In Tokio, waar we de Engste tijd doorgebracht hebben, hebben Willie en ik op vele manieren ons brood verdiend. Ook al had ik daar ln het geheel geen kennissen, toch we« het makkeiyk om aan een baantje te komen. Ik heb gewerkt als sandwichman, krantenman, na tuurlijk als kunstschilder en ik heb zelfs in enkele films een figuran tenrol gespeeld. Als soldaat en als- gangster ben ik vele malen doodgeschoten. Willie en ik hebben ook in reclamefilms voor de Ja- canse televisie gespeeld. De tele visie in Japan vind ik beter dan in Nederland. Dat komt, volgens mij, door de reclame". „De taal", vervolgt Daan van Golden, „heeft ons in het begin wel wat moeiiykheden gegeven. De Ja panners spreken vry slecht Engels en het was daarom moeiiyk om ons verstaanbaar te maken. Nu kunnen we zeggen dat we wij redelijk de Ja panse taal beheersen". Over net bestaan en het werk van de Japanse kunstschilders zegt Daan van Golden: „Het werk van een Ja panse kunstschilder is grotendeels Amerikaans. Veel kunstschilders trekken uit Japan weg en zoeken hun bestaan in Amerika, omdat er in Japan voor de kunstschilder weinig bestaansmogelijkheden zyn. Een goede beurs- en subsidieregeling, zo als men die in Nederland kent. ont breekt in Japan". De schilderstyl van Daan van Golden is in Japan veranderd. „Niet door mijn verblijf in Japan, maar door mijn vertrek uit Nederland is myn werk sterk gewijzigd. Vroeger werkte ik uitsluitend met zwarte kleur op wit materiaal. Nu öreag ik ook veel lichte kleuren in mijn jaar heeft, zal hij zich verder met werk aan. Ik heb ln Japan één ten- schilderen bezighouden, toonstelling gehouden. Veel werk heb ik er niet verkocht. Ik werkte onge veer drie weken aan een schilderij en de prijs die men er voor wilde betalen, was niet lonend.' 'zo zegt hy. Daan van Golden besluit het ver- haai over zijn verblyf in Japan met het vertellen van een voorval, waar uit volgens hem de securiteit van de Nederlander blijkt: „Toen ik in Japan op de Nederlandse ambassa de kwam voor een nieuw paspoort, omdat het oude volgestempeid was, kreeg ik na enig gezoek van de amb tenaar in zyn papieren, tot myn gro te verbazing een bekeuring aange boden van drie jaar terug, die ik in Nederland moet hebben opgelopen". Daan van Golden schildert reeds tien jaar. Hy heeft enkele jaren op leiding gehad aan de Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. Daar voor is hy etaleur geweest en hij heeft op een fabriek gewerkt. Hij weet niet hoe hy tot schilderen ge komen is en hij vindt het ook niet belangrijk om dit te weten. „Op de academie heb ik niets ge daan en wat schilderen betreft vind ik, dat die instelling geen nut heeft. De schildertechniek die je er opdoet vind ik niet belangrijk", zegt Daan van Golden. Het schilderen zelf vindt hy tyd- verlies. „Wanneer ik geld had", zo zegt hy, „zou ik een ander voor my laten schilderen, die myn ideeën op het doek aanbrengt. Er is zoveel an ders te doen dan schilderen. Ik zou graag veel willen lezen en heel be langrijk vind ik het brieven schryven aan vrienden". Grote plannen heeft Daan van Gol den op het moment niet, Hy heeft geld nodig en vooreerst vindt hy het belangrijk Iets te verdienen-. Hy woont thans in zijn geboortestad Rotterdam en op zyn atelier op de Lange Haven in Schiedam, dat hy heeft aangehouden tydens zyn afwe zigheid en dat hy nu reeds vyf Hoewel hy vindt dat er in Neder land een zekere interesse voor zyn werk bestaat, heeft hy op het ogen blik geen opdrachten. Wel heeft hij binnenkort een expositie. Van 15 mei tot 4 juni zal hy in het kunstcen trum ,,'t Venster", in de Gouverne- straat in Rotterdam zyn werk, waaronder ook in Japan gemaakte doeken, exposeren. (Van een onzer verslaggevers) 'WEET U, dat de gezamenlijke bedrijven van Unilever in 1964 ruim een miljard gulden aan verpakkingsmateriaal hebben besteed?' DEZE IN vragende vorm gedane mededeling hoorde een groep aandeelhouders van Unilever aan in de jaarlijkse aandeel houdersvergadering, waarin de heer F, J, Tempel, voorzitter van de Raad van Bestuur van dit concern, ter afwisseling van de geldcljfers een praatje hield over verpakking. IIIJ NOEMDE meer indrukwekken de cyfers. Zo worden in Duitsland voor de Rama-margarine elk jaar meer dan 800 miljoen wikkels ge bruikt en in Engeland heeft een L'nileverfabriek voor waspoeder elke dag een miljoen kartonnen dozen nodig. VAN HET niet geringe vermogen van het concern is 5,6 pet geïnvesteerd in de fabrikage er: verwerking van papier en karton in eigen drukke rijen. ZULK EEN CONCERN gaat heel nauwkeurig na, hoe de huisvrouw by haar inkopen doet. .KIJfl EENS." zei de heer Tempel, „Wy verpakken allerlei artikelen ora het produkt te besehermen. Dat is logisch. Als er vliegenpoep op onze margarine zit, koopt geen huisvrouw onze margarine meer. Daarom dus: een wikkel er om heen. WAT VOOR wikke) echter? Dat is belangryk voor de verkoop. Het is een belangryk stuk reclame; als er om onze artikelen een opvallende verpakking zit BIJ TANDPASTA gaat het niet al leen om de pasta, maar ook om de tube. Deze moet gemak geven by het gebruik. DE MODERNE vrouw koopt uit ge voelsoverwegingen. Door de ver pakking kan een artikel er uit springen ,als dat artikel in de zelfbedieningszaak voor het pak ken ligt." EK ZIJN wel eens van die op bol staande enthousiastelingen, die de verpakking overdadig maken. „Niet doen," vond de heer TempeL Al wilde hjj die vindingrijke lieden in het verpakkingsvak best goede kansen geven. MAAKT DE verpakking bet artikel duur? Valt nogal mee, zei de Unl- Jcverman. want bij waspoeders zijn de kosten van verpakking 5 pet. van de consumentenprijs, bij de tube tandpasta ook en de marga- rinewifckel komt op 1," pet van de verkoopprijs voor een pakje van 250 gram. KUNSTSTOFFEN worden steeds meer bij verpakkingen gebruikt, maar die zijn nog duur in verhou ding tot papier en zo, al zijn de kosten in tien jaar enorm terugge lopen en dat zal verder gaan. VERPAKKING moet licht en sterk zjin, moet het produkt beschermen tegen ongewenste inwerking van lucht, licht, koude, warmte, bac teriën, insekten, enz Zo is de con- servcnindustrie door „het blikje" ontstaan. NA DIT ALLES zal het de lezer al wel duidelijk zijn geworden, dat dit soort concerns niet zomaar ver pakkingen maakt. Ze hebben er zelfs researchafdelingen voor en die moeten dan maar vaststellen, of een ontwerp.veroakking het wel ral doen. of het omvalt, of het ar tikel te zien is. of wat erop staat goed te lezen en te onthouden Is, of vorm en formaat lekker liggen, welke voorstellingen het bij de con sument oproept. of fles, bus, doos, tube of wat dan ook vemakbeliik hnnteerhaar is, of de kleur aan- trekkeljik is. of charme, sex. dan •rel menselijke kracht tot n)Hn,k- king mo-t-n komen. pf het om Ï"XP dan w-el degeliikheid moet gaan. of een versnaoeringsmiddei niet zit in een verpakking, die op een desinfecteermiddcl lijkt. ZO ZOU IK nog lang kunnen door gaan, zei de heer Tempel. Dat ge loven wil graag. Met algemene stemmen hebben dc leden van de zo in nood verke rende watersportvereniging „De Schie dinsdagavond op een inder haast belegde vergadering in het ge bouw „Omhoog De Harten", beslo ten, al het mogelijke in het werk te stellen om de welhaast ten dode op geschreven vereniging in stand te houden. De watersportclub „De Schie". kwam enkele weken geleden in het nieuws, toen de voorzitter van de vereniging, de heer G. M. A. v. ci. Keemel er gewag van maakte, be zorgd te zyn over het feit. dat het voortbestaan van de vereniging wordt bedreigd door de toenemende industrialisatie in de omgeving van hun ligplaats aan de Schie, waar door de boten steeds verder weg moeten worden gemeerd. Het beiangrykste argument dat het bestaan van „De Schie"*) recht vaardigt heeft de heer v. d. Kee mel wederom aangevoerd: „De uit breiding van industrieën neemt ge stadig toe in het Rijnmondgebied. Maar de mensen in dit gebied moe ten er niet alleen kunnen werken, maar ook wonen en zich ontspannen. Niet alleen op het voetbalveld of in een theater, maar ook op het water moet er gelegenheid bestaan om ver pozing te zoeken." De oplossing van dit nijpende be- staansprobleem, moet men volgens „De Schie" zoeken in het graTen van een haventje bjj de Schie, dat uitsluitend een tnsteekhaventje be hoeft to worden. „De Poldervaart wordt binnenkort gedempt. Men zou toch het gedeelte dat op de Schie uitkomt als haven tje kunnen gebruiken. Er zouden zeifs meer watersportverenigingen van profiteren," aldus de heer v. d. Keemel. >Van een onzer verslaggevers) Trams en bussen van de Rotter damse Elektrische Tram zullen op koninginnedag, 30 april en op de na tionale feestdag 5 mei rijden *1* „n zondagen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1965 | | pagina 1