Van natekenen tot a-materieel ideaal Acht „betere films" in nieuw seizoen Schiedamse Filmkring streeft naar kwaliteit 4" WESTHUIS Schie dammers onder elkaar! HENK HAGE BEL RADIO HENFLI WELKE MEISJES Gaver ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1967 HET VRIJE VOLK k.%erer.«fer-- iiniiitriniiimimiiniiimiriinmHiiiiiirimiimtmiiiiinijniiiiuiiiniiüni door draalen van grammofoonpla ten. (Van een onzer verslaggevers) Het moet mogelijk zijn om in een stad met ruim tachtig duizend intconers volle zalen te trekken, ivanneer er geregeld artistieke films icorden vertoond Het bestuur van de Schiedamse Filmkring schrijft dit in een keurig verzorgde brochure, ivaarmee men voor het nieuwe seizoen achtbetere f ilmsaankondigt. Op dinsdag 19 september be gint dat winterprogramma in het Monopoletheater aan de Hoogstraat met de vertoning van de Franse door Pierre Etaix geregisseerde film „Le Soupirant", maandenlang een kassucces in de Franse biosco pen. (ADVERTENTIE) SCHIEDAM BEKENDMAKING VOOR DE SCHEEPVAART (ADVERTENTIE) DANSSCHOOL TELEVISIE-REPARATIE wilfen wel eens iets anders gaan doen? Zij kunnen direct bij ons aanvangen met het helpen vervaardigen van diverse luxe lederwaren, dit is prettig, afwisselend en zeer schoon werk. Het betaalt bovendien goed en de arbeidsvoorwaarden zijn uitste kend. Kom zo spoedig mogelijk even praten (maandag-vrijdag van 9-16 uur), of bel ons op, 010—34 82 61. Er wordt op U gewacht Lederwarenfabriek „Vlaardingen" Gebr. Bergsma, Lederwaren Westhavenkade 73 Vlaardingen PAGINA 'i j». v "Wp-ffisfey nsj.' t# V-lUSi' 1'Üfeü^ Ad Dekkers„Ze kunnen niet meer om me heen" „Ik ben geëvolueerd van een eigenwijze opdonder tot een doorsetter. Ik Met dit werk is Ad bezig, Tegelyk Internationale B;cnna'e in Sao Pao» heb pas horen zeggen, dat ze niet door hadden, dat ik xo'n pionier was." is hij een expositie voor de Rotter- lo. Ook op de wereldtentoonstelling damse Doelen aan het vocrberei- in Montreal Is hij vertegenwoordigd. In korte, kernachtige zinnen, soms doordrenkt van een meedogenloze den. Na een expositie In Schle- ..Er was laatst een gek bericht van ironie, dan weer bezield ernstig, zegt Ad Dekkers zijn mening. Praten met dam kregen hy en André Volten een het ANP, dat het werk pas nu opge- tiieze 29-jarige Gorkumse kunstenaar Is geen eenvoudige zaak. Met hem uitnodiging van de Rotterdamse hangen is. Maar dat is nonsens, ik kletsen ls een genoeglijke bezigheid. Komt het gesprek In ernstiger hanen Kunststichting. Twee maanden gele- hang er permanent." onvermijdelijk, als men over zijn werk praat dan vergt hy een uiterste den kreeg hy dat bericht „Ik had concentratie. Niet voor niets stelt hy, dat zyn werk slechts door een selecte niets meer. Ik kom daar met 23 re- Ad blijft in Gorkum wonen. Hi) groep gewaardeerd wordt. Zijn reliëfs komen voort uit een bewogen Lndivi- cente werken. Ik red het, maar lk zou niet naar Amsterdam of Rotter- duaiisme, uit een wil tot expressie, waarvan alleen Ad zelf de diepere on- ben er dag en nacht voor bezig ge- dam willen: „Ik ben hier opgegroeid, dergronden kent. Velen hebben er al over gepraat en geschreven, vooral de weest. Lien (mevrouw Dekkers) heeft 'aa'™® Bovengenoemd citaat had betrekking op de mening van het ook ontzettend veel meegeholpen. En I's ben aan de mensen gewend. Ze publiek in het algemeen. Maar ik heb ook critici meegemaakt, die in twee ook nog een polyester-technicus. Ik zijn best aardig. En bovendien, het is Jaar omzwaaiden ran totale afwyztog naar „de meestbelovende jonge kun- moet er toch op een gegeven moment een industriestad. Ik word aardig ge- stenaar, die we in Nederland hebben.naar toe, dat ik ontwerp en de An- helpen." Erkenning vindt hy vooral by de „Mijn werk is nu al veel lichter f.er®n. ,?e uitJ°*^g verzorgen. Wel jongere mensen. Onder hen vindt hy geworden. Ik heb een opdracht uit me' 1 Kraag zien. ook de meeste kopers. „Het wordt Ben Haag voor het nieuwe belas- Fvrutci/ioc voor oudere mossen steeds moeiiy- tingkantoor. Het wordt een ding in VJ.VjJUSl (fc7> ker, legt hij uit, „ze hebben geen perspex, doorzichtig polyester, van Na Rotterdam volgen tentoonstel- vergeiykingsnmteriaal. En dan komt 2 4 by meter. Ik ga daar een ling en in Bern, Bochum, Gelsenkir- het op je eigen ik aan, wat je ervan reliëf van maken, alleen bestaande chen, Saarbriicken en Koblenz. Daar vindt. Daarom wordt er zo ongeloof- uit randen die oplichten. Ik krijg de gaat hy heen met een groep van de volledige vrijheid om In mijn eigen Galerie Swart. Momenteel hangen uitdrukken straatje te denken en te werken." een twaalftal werken van hem op de iyfc over my geluld. Ze weten niet, waar ze heen moeten." Daarom zullen we in dit artikel niet trachten een beoordeling of diep gaande ontleding van Ads werk te geven. Dat is spelen met vuur. Elders op deze pagina vertelt hy er zelf al les over. Wel hebben we nog wat met hem gepraat over van alles en nog wat, wel betrekking hebbend op hem en zyn werk uiteraard, maar alleen met de bedoeling wat materiaal aan te dragen, waaruit een ieder die dit leest, dan maar zyn eigen beeld moet vormen. „Ze weten gewoon nog niet, wat ik ben. Maar dat is niet mijn zaak. Het Is hun zaak, te zien waar ik mee be zig ben. Anders zijn bet geen goede critici. Een opstel maken kunnen we allemaal..." ,Jk geloof wel, dat lk provoceer. Meer, dan als je met een bloem in je hand loopt. Ik ben geen figuur, die rookbommen gooit. Ze hebben me wel eens betiteld als een vrlendeiyke jongen. Maar aan vriendelijk werk heb Je niets. Alle verschuivingen in je werk stuiten iemand anders tegen de borst. Er zyn altyd reacties. Soms venynig, soms ook van biydschap." ,jsr zyn maar heel weinig goede kunstenaars. De hoogste maatstaf, die ik stel. is: Als iemand probeert spanning te brengen, dan wil lk ook honderd percent spanning zien. Wil „Ik heb nu het voordeel, dat be- langryke mensen achter me staan. Ze kunnen niet meer om me heen. Dat ls een heel gevecht geweest. Een wedstrijd met mezelf ook. Je moet jezelf bijhouden, met overlopen, gees telijk verwerken. Je moet de span ning die je hebt steeds indringender fSÜII A ls kind heb ik voorbeelden moe- vierkant enz. t.m. tien. De monoehromie bindt de compost ten natekenen. De mate waarin Uit dit werk sprak een sterk con- tie-elementen tot een geheel, ter- ze precies nagetekend waren kwam structivlstlsche tendens, wat my In wyi juist het licht (c.q. licht en scha- hy dat niet. dan wil ik ook geen tot uitdrukking in het cijfer. Ik contact bracht met Joost Baljeu, een duw) de delen tussen het groeipro- enkele spanning zien. Alle conse- h a aide goede cyfers, dus ik kon goed voorvechter van deze richting die, ces, dat tussen de begin- en de eind- Quentles moeten tot het uiterste Mn- |jet Schiedamse beatleven tekenen, dacht men. Deze misvatting behalve met zyn werk, in woord en term optreedt, scandeert. Het licht vaard worden. komt on ranw n, Hrl. t„ heeft my jaren achtervolgd. geschrift constructivistische denk- brengt het poëtische element in het s*f*e off ,n Natekenen is iets heel anders. Te- beelden verspreidde. werk. AIOGll lui Schiedam opererende groepen kenen zoals ik het toen graag had --'e tien reliëfs kwamen nooit af. Zonder dat een illusionistische wer- '"die de beat-avonden organi.se- gekund vereist natuuriyk ook een d.w-z. gedurende de twee jaren dat kiEg optreedt, doet het licht het werk Ad is momenteel met zyn reliëfs ren, zijn BRB '67, Martin bepaalde vaardigheid, maar tevens Ut er aan werkte en aan het veran- er steeds anders uitzien. «el een aanvaarde, persoonlijkheid in Greens Rhythm en Blues So- een persoonlijke inbreng. Op de det«n („schuiven"'pais Peter Struyc- By mijn onderzoekingen dienen geo- de kunstenaarswereld geworden. Dat Technische «hooi moesten we weer ken eens zo krachtig tegen my zei) metrische grondvormen mij als ver- is niet één, twee, drie het geval ge- voormalige Beat- van alles natekenen en op de Acade- Weef. werden allerlei punten voor my trekpunt. weest. „De beginfase is altyd moei- vat Disco - Dancing Metro mie begon lk langzamerhand in te problematisch. Iedere geometrische figuur heeft Hik. Je steunt in het begin veel op - Zuid geheten. Green en BRB öen dat ik perfect kon natekenen en By voorbeeld het niveauverschil van ayn eigen karakter, samenhang, zeg- andere mensen met wat je maakt. Je '67 blijven ook in het komende schilderen. de gekleurde elementen: Correspon- gjngSkracht en wetten, hebt wel een eigen inzet, maar pas weer ontreden met deert de optiatoe afstand van een De cirkell byv biedt aaarom heel nu heb ik er wezeniyk iets aan toe- optreden met In die tijd ontstonden schilderijen rood viak> dat 3 cm vóór het grond- andere mogelijkheden voor mijn werk S'-voegd. Ik ga langzamerhand to- bands, terwijl Metro-Zuid het met als .onderwerp paraplu, speel- vIa!c aangebracht ls, met deze wer- dan hpt v!erkant zien, dat lk er iets aan toegevoegd verder gaat proberen met het goed-auto en naaimachine. Alles be- kelyke maat? rustte in die tijd op het observeren Iïet* Kevoel dat dit niet zo was (en van het onderwerp, los van iedere ®f„dus tousle to het spel was) bracht mijn pers0oniyke voorkeur en emotionaliteit en het exact weerge- m) er de laatste reliefs geheel willekeur staat, en dat door zyn al- ven daarvan. to een kiemr olf in wit te schilderen, geinpenheid naar myn men^g dc zodat de optische indruk samen zou r_ ■jVTa mijn academietyd werd de per- vallen met de werkelijkheid. van harmonie bied? sooniyke inbreng belangrijker. Ik Ook kwam de vraag naar boven, of Het is een samenhangend systeem heb. Ik ben een eind op weg, mezelf van vormen, dat als geen ander los ce 2bn- En dat w" Je "Xin. „Twee jaar geleden ls hij overge schakeld van hout naar polyester. „Ik heb er altijd op gewerkt, zoveel mogelijk te reproduceren. Dat kon nu. Het was en is nog In Nederland soomy&e uiureug ueraugiysci. j.ü rjf.zp vormen en vormcombinatips werd mij bewust dat het suggereren evenwicht en harmonie symmetrisch 3 niet «rangbaar, meer exemplaren van van ruimte op een plat vlak een dan wel asymmetrisch bereikt moest ^rny on rmï één ding te maken" 0 kwuroeTJ ftUe leugen was. De voorwerpen begon ik worden. Bij een asymmetrische com- .ff"kritieken. Men is altyd gewend ge- daarom in hout uit te zagen en positie wordt het evenwicht op het —^ti^wordt^Udustoef* eemaaJrt WeeSt ietS tC kopen' 031 nfllek ls" plaatste de elementen in verschil- gevoel gemaakt, de intuïtie speelt iOTOS*ïf,^„ M«n dingen worden steeds beter, hoe lende niveaus op een ondergrond, een grote rol, daar de kunstenaar ware ult een intensiever ik de mal gebruik. Vroe- zodat werkeiyk ruimte ontstond. De- niet zyn toevlucht tot wethatigheden na, nys groeiproces. ger werd schilder steeds duurder, ze methode van werken (het zagen kan nemen. DU is bet andersom. Hoe meer ik er m het bijzonder) bracht met zich Maar zyr. die wetmatigheden fout? IV kwijtraak, hoe liever. Ik wm het mee, dat ik de voorwerpen in het Betekenen ze juist ook niet 'n enorme '*efst zien, dat ze in de Bijenkorf stilleven moest gaan defèrmeren. kracht, waardoor enerzijds het to het terugkerende Kolfslag op het Maar ook dit bevredigde my niet, kunstwerk bereikte evenwicht boven 5n?°a; daar ik voelde dat bav een uit hout de willekeur van de intuïtie en de gezaagde schoen aan het wezen van persoonlijke voorkeur van de kunste- k" naar uitetygt en waardoor anderzijds voel ®P' f1 deze wyze van werken Een^horaï^nameiyk niet alleen een optimale overdracht van even- *'^keurig en daardoor VT« ro- een vorm. het is ook een ding dat wicht, die b.v. primair in het sym- Jé aantrekt, waar je op loopt enz. metrische werk heloten ligt, bereikt Aan het werk moet een plan ten Als overgangsfase heb ik toen reliëfs wordt. grondslag liggen, maar we zuUen bo- genmakt met als onderwerp stad, Want by mijn asymmetrische werk v®n..dat p!au en de t-heorie moeten platteland e.d. bemerkte ik, dat het voorkwam, dat uitstijgen, om een werkelijk visueel verkocht werden, Ioai9 dat in Ame- Ik liet my dan niet zo zeer lelden wat voor mij harmonisch was, niet '^,e^fsan, d»» te maken, waar het rika a] ean£baa.r Is. De mnsea beb. door de naturalistische gegevens van die indruk wekte by een ander, en ®we«s «y steeds om gaat. b«n de grootste stoot gegeven. Die een stad, maar door de indruk van omgekeerd. ,^innCipe ^erk vennenlg- kochten dingen, die vermenigvuldigd verticalisme, het hoog moeten bou- lk geloofde dat je op een nieuwe vuidigbaar, wat ik, sociaal gezien, erg konden worden. Die iraren er wei aan wen door plaatsgebrek, of hy het manier met de symmetrie kon wer- neiangryk vind. gewend, ze hadden het al to het bui platteland door het overwegend ho- ken. Symmetrie to het verleden be- «w de heie ontwikkeling to de gra- tenlznd gezien. Etsen is toch het- nzontale. Hierin kon ik my vnjer nadrukte de as: Een hiërarchisch fische technieken ging Moholy-Nagy welfde procédé. Alleen houden ze uiten, de compositie zag ik als steeds ordeatagselement, waaraan alle com- to 1922 over tot industriële vervaar- daarbij het aantal beperkt, om de elementairder. positorische delen ondergeschikt ge- diging van schilderijen (emalltech- prijs hoog te houden." - maakt werden, soms tot to die mate, nlek). Vasarely zegt: werk dat her- Tn het Kröller-Müller zag ik toen dat hun identiteit verloren ging. schapen en vermenigvuldigd kan 1 voor het eerst werk van Nicholson Mondriaan zei daarom over sym- worden, geeft uitzicht op een recht- tn Mondriaan wat een openbaring metrie» deze niet menselyk was. vaardiger verdeling» het wordt op die voor mii was De zuiverheid van Maar hefc zou tocil niogelijk moeten manier van prlvébezlt tot een waar- overdracht, los van een naturalistisch zito symmetrisch te werken, maar nu de van de gemeenschap en beant- 11 gewichtloos en gegeven, sprak my erg aan. Ik heb °P niethierarchische wyze. Bij woordt zo aan de sociale bestemming. doorzichtig Poiyester S oTk hJJ toen een boekje gekocht van Nichol- voorbeeld door niet een as of assen- Vivaldi, Bach. Mozart. Beethoven enormp fjA „Polyester ls zuiverder en gaver dan hout. Ik sta een amaterieel ka- en 's-Gravenhage zag. Mondriaan oneindig ver^huiven vaxi de as. Tlon Trttv riova rac rvlQT da maakte wel de meeste indruk met Dan zou deze as niet de as van voorlopers te noemen. Meestal maalc lk van elk reliëf-on- ziJn theorie Hy gebruikte alleen ho- de totaalcompositie moeten zyn, maar derwerp een serie. Tien to wit, en zo rlzontale en verticale elementen De de 45 van het compositie-element het reUëf zich ertoe leent, unlca's in tragiek wilde hy opheffen door 'deze ff dat 'n herhaling dient op kleur. twee elementen in evenwicht te bren- te treden' dch verkleinend of ver- Het ontwerp ontstaat vla schet sen. Hy bouwde dit evenwicht ais BTotend om de verschuiving zicht- sen, eerst ideeën schetsen, later ge- ten evenwicht tussen de tegenstel- oaar te makea- preciseerd dm.v. passer en lineaal. Ilng: Horizontaal en verticaal De compositie van het reUëf als ge- Vervolgens wordt op dezelfde klei- ik vroeg mi) af of zulk een evenwicht "heel ls dan te zien als het opeenge- ne schaal een reilëfmodcl uit dik pa- niet even indringend te bereiken zou stapeld groeiproces tussen de begin- pier gemaakt, zijn met b.v. het gebruik van cirkels. term en de eindterm van het com- Ten slotte wordt de definitieve vorm Wel vond ik "iet een verademing positie-element. van het reliëf gemaakt in hout, p.v.c.- dat het idee prevaleerde, zonder af- Dat bracht my later op de ge- plaat of watervry hardboard. Mdingsfacetten. Urenlang heb lk my dachte dat de begin- en eindterm ook Hiervan wordt een polyester mal zitten vergaper, voor zijn doeken, verschillend van figuur konden zyn. gemaakt, waaruit de met glasvezel te meer daar zijn werk berustte op Aldus ontstonden werken met als verstevigde replica's verschijnen, de compositie, waar ik zelf ook in- thema de systematische overgang van meestal van polyester, tensier mee bezig was. by' voorbeeld een zeshoek naar een Niet alleen ls deze materiaalkeuze driehoek (waarbij de zeshoek steeds bepaald door zyn geschiktheid om re- T?nkele jaren lang heb ik geprobeerd een hoek mee:* op weg naar de drie- plica's te vervaardigen, ook gaat mijn op mijn eigen wyze op de ideeën hoek verliest) of de overgang van voorkeur naar deze kunststof uit van Mondriaan verder te werken. vierhoek naar clrkeL vanwege de mogelijkheid tot een Ber in die tijd trachtte lk een serie van Erg belangrijk voor myn werk acht feet glad, structuurloos oppervlak In «en reliëfs te maken. Tien even grote ik do werking van het Opvallende elke gewenste kleur, kortom: zyn a- vterkante reliëfs to wit, rood en licht: Het reliëf ontstaat by de gra- materieel karakter, dat het uiterst zwart, met als thema één element op tie van het laten gaan ea bet tegen- geschikt maakt als neutrale drager een vierkant, twee elementen op een houden van het licht. \an myn ideeën. AD DEKKERS even behoeven over te spulten. Vroeger kon lk ze wel to de kachel gooien." Deze maand zullen het in ternationale tijdschrift Inte gration en het blad Museum journaal 'n artikel opnemen, waarin de Gorkumse kunste naar Ad Dekkers over zich zelf en zijn w-rk praat .Haar aanleiding van m'n werk", zette hj) erboven. Het artikel kwam tot stand door middel van vastgelegde ge- 5reiken tussen J, Leering en Ad. We waren zo gelukkig reeds een exemlaar van dit artikel te bemachtigen en d?iikkéfi Bêt hierbij volledig af. Het zal ook in de Rotter damse Doelen verkrijgbaar zijn. Voorzitter C. van Merwijk van Metro-Zuid vertelde ons dat het niet langer door kon gaan met het enga geren van bands. Toch hebben de jongens to 't zaaltje onder de Gorzen- kerk heel leuke avonden gehad. Om dat de leden van het Beatvat vonden dat het met een klein ploegje men sen veel leuker was, is men nu van start gegaan met het draaien van platen. .Heel gezellig," zegt de heer Van Merwijk. Anders is het gesteld met de twee andere groepen. Martin Green gaat In het komende seizoen weer diverse bands naar Schiedam halen om op te treden. Zo ook BRB '67, die gisteravond op een persconferentie opening van zaken gaf. Na vorig jaar in tien avond den meer dan 4500 jongelui te heb ben ontvangen ia Musis Sacrum, zal ook in het komende seizoen BRB weer van zich doen spreken. 9 september gaat BRB *67 van start. Maar ook op 9 september opent Martin Green de deuren van zaal Hvoli. Kijk, en tiaar kunnen we nou niet bij. Twee groepen die moeite doen om de jeugd die ont spanning te brengen waar ze het meest voor „in" zijn. huren dure bands en gaan dan uitgesproken op dezelfde avond uitvoeringen geven en elkaar min of meer beconcurre ren. Bij BRB '67 zei men ons dat de toegangsprijs moest worden ver hoogd tot 3,50 per arond. Ook in de keuze van de bands is blijkbaar geen overleg geweest, want ook daarin is weinig variatie. En... weinig nieuws onder de zon. Bij BRB *67 komen The Haigs, The Key, Golden Earrings en The Exeptions. tlons. Een aantal van deze bands komen ook bij Martin Green. Om toch maar vooral niet voor elkaar onder te doen gaan beide, Martin Green en BRB '67, op 23 december een kerstbal houden. Green in Arcade en BRB '67 in het even verderop gelegen Musis Sacrum. Beide groe pen staren zich wellicht dood op het feit dat zij zoveel geregistreerde le den hebben, maar vergeten daarbij, dat heel veel jongelui bij beide groepen lid zijn. We zijn dan ook zeer benieuwd of er deze keer zowel by Martin Green als by BRB '67 een batig saldo zal zijn. Vooraf wordt de Franse documen taire „Des hommes dans le ciel" vertoond. Met dit programma gaa.t de Schiedamse Filmkring proberen de goede film bij het Schiedamse pu bliek te Introduceren, want, zo schrijft het bestuur, „de góede film is to. Met drommen trekt men naar do arthouses. Naar Antonioni, Bergman en Godard. Schiedam heeft geen art- house, maar eer fiimkrtag, die der gelijke films m besloten voorstellin gen vertoont voer een helaas klein publiek. Eigen plaats In de vijf jaar van zijn bestaan heeft de fUmkrtog een geheel eigen plaats In het schrale culturele leven van de tussen Rotterdam en Vlaar- dtogen ingeklemde gemeente ingeno men en niet zonder enige trots zegt het bestuur, dat „de strijd niet zon der succes is gevoerd. De Rotter damse bioscopen blijven (Kriterion en Het Venster uitgezonderd) nog steeds in gebreke de betere films te vertonen en daarom geeft de Schie damse Filmkring vaak premières. Het nieuwe seizoen biedt films, die representatief genoemd kunnen wor den voor verschillende stijlen en richtingen. .Het experiment zullen wij niet schuwen", aldus het bestuur, „omdat u In de bioscoop geen gele genheid krijgt deze cinematografische vorm te zien." De filmkring streeft naar een pro gramma van hoge kwaliteit. Eigen tijdse films zijn verreweg in de meerderheid. Men denkt aan de nog niet in Rotterdam vertoonde rolpren ten „Prima della Rivoluzione" van Bertolucci en „Saivatore Giuliano" van Francesco Rosi: films, die men als cinefiel gezien moet hebben. Voorts wil men een keuze maken uit Oosteuropese films: Polen, Tsjecho- slowakye en Rusland. Ook wil men, zoals voorheen, de aandacht vestigen op de korte Ne derlandse films, die men tevergeefs in de biosroopprogramma's probeert te vinden. Tenslotte neemt een film van de Zweedse cineast IngmarBerg man een eervolle plaats in op de lijst en zogenaamde literaire film „L'année deraière a Marlen had" van Alain Resnais. Na de eerste voorstelling met .Xe Soupirant" op 19 september volgt op 24 oktober in gebouw Irene een pro gramma met korte films, die het on derwerp „Erotiek in de film" zuUen behandelen. Drs. W. de Vogel, direc teur van Stichting Film en We tenschap, zal daarbij een deskundige toelichting geven. Al met al een goede poging van de Filmkring om bij het Schiedamse publiek interesse te kweken voor de betere film. Met ingang van heden t'm 11 okt. 1967 of zoveel langer of korter als nodig zal zyn, zal de Koemarktbrug wegens reparatiewerkzaamheden niet geopend kunnen worden voor de scheepvaart. Schiedam, 1 september 1967. VFC oefent zondag tegen Rooden- burg aan de Sportlaan. De aanvang is half drie. Ook de tweede elftallen ontmoeten elkaar. onder leiding van Haas en EDy de Jong WARANDE 207 SCHIEDAM, TELEF. 268211 INSCHRIJVING 2—9 uur Bij ons hog* reparatiekosten TELEFOON 15ÏI43—Z6J9 9S - LANGE KERKSTRAAT 86 Ook 's avonds heipen wij U uit de nood Eigen servlcedlenst. - 3 maanden garantie op reparatie. Kapsalon Bélèna de salon voor de betere PERMANENT. Btroomlooa, voor ieder baar scrcblkt, 7 ja. RêUss-tlids- permanent, de meest Ideals cs- tuurlljK» permanent lo. Gra tis halen en brengen per luxe auto voor permanent. Kapsa lon Héléne, Rembrandtlaan 22. Schiedam, tel. 267170. 1 1.- re ductie op deze advertentie,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1967 | | pagina 1