X ^7 150 jaar Jacht op de kapi H 1 tl ie t lef heeft beneden de 700 meter zijn pa- rachute open te trekken vliegt er bij mij uit. Theorie Romantiek Verzekering 15 mmm Ongemakkelijk keer Musea leeggeroofd Willems erfenis Vrije val HET YRU* YOLK aldus instructeur HANS CORNELIS Het vierpersoons Cessna-vliegtuigje draait een scher pe bocht. Door het open deurgat, dat als een valluik onder me ligt, zie ik, 850 meter in de diepte, de aarde. *Daar gaat-ie,' roept de piloot en wijst. Beneden me hangt een grote rood-wit-grijs gestreepte paddestoel, de parachute van Haai Cornelia. Nog geen halve minuut voordien zat hij tegenover me naast het open deurgat. Cornells is parachute») ü«tructeur en heeft een eigen school op Zestienhoven. Met een sierlijke sprong dook hij de diepte in, zwaaide zelfs nog even voor hij het scherm opentrok. m <®r 7 door PAUL VAN T VEER Het Mauritshois, dat eigenlijk Koninklijk Kabinet van Schilderijen heet, de Koninklijke Bibliotheek en het Koninklijk Penningkabinet hebben één ding ge meen. In hun namen is het woord 'koninklijk* geen reclame of beloning van belangrijk we, maar een re gelrechte aanduiding van herkomst. AD. KOOLWIJK Sprong In d e diep te Het is zaterdagmorgen halt acht. Er staat een koude noordooster Hins Cornells (28) zweeft lager en lager, recht op een oranje kruis at. dat op het veld ia uitgezet en van uit de lucht niet groter lijkt dan een bierviltje. Soms leggen ze op dat kruis echt een bierviltje neer Haas Cornells So® er precies op terecht komen. "Wat bezielt de mensen die het parachute-springen als sport gaai beoefenen? Wat prikkelt hen om op grote hoogte uit zo*n vliegtuigje te klimmen. Met één voet op een smal opstapje, en de andere op een wiel, de handen aan de vleugel stijl? Daar staan ze. terwijl de wind aan hun kleding rukt en de adem bijna wordt afgesneden. Ze wachten op de kreet van de in structeur. "Gd..." om zich omlaag te storten, armen en benen ge spreid. Twee misselijk makende secon den vallen ze, totdat de lijn tussen vliegtuig en valscherm automa tisch de parachute opentrekt. De ruk waarmee het scherm zich opent. Ze zijn vrij en zweven om laag. Nu moeten ze rustig blijven, de henen aaneengesloten, fcniefc wat opgetrokken, gezicht in de richting van de landing terwijl de aarde op hen «risuist Ineens is daar de grond, de klap van de lan ding, de wind m het valscherm dat hen over de grond wil slepen. brevet A dat zijn acht sprongen met automatische opening kost compleet 280 gulden. Daarna kan men beginnen aan de vrije val die 15 gulden per sprong kost plus een bepaalde toeslag naarmate men hoger gaat springen. De parachu tist gaat dan aan zijn 'seconden bouwen', op steeds groter hoogte eruit, steeds langer wachtend met het openen van het valscherm. De vrije val varieert van 3 tot 70 seconden. Wie eenmaal zover is kan ook figuren leren maken, hori zontale vlucht, looping voorover, salto's achterover. Er is zegt Hans Cornells, maar een kleine beweging van hand of voet nodig om het lichaam, dat in de vri'i val met een vaart van 120 tot 190 km per uur omlaag suist, een andere stand te geven. 'Waarom ik het doe' De roman tiek zegt een van de leerlingen, de 34-jarige polit'e-oeambte W P h i 1 i p p t uit Den Haag Hij is gek op oorlogsromans, waarin pa rachutisten een rol spelen en hoopt nog eens beroepspara te worden Hij verschijnt op de ies in een camouflagepak en draagt een ro-:e baret. Hij is zeer enthousiast en vlak voor zijn eerste "*1je sprong, waarbij hij zelf zijn scherm moet opentrekken. Hij bekent eerlijk: 'Ik ben doodnerveus 'Nee, geen romantiek, zegt de Rotterdamse kantoorbediende O. B Pessy (29). 'Het springen gee't me een gevoel van vrijheid legt »U uit, en assistent-Instructeur Ton Wil) ebrandts (28) knikt in stemmend. "Vooral als Je vanaf grote hoogte gaat springen en allerlei figuren kunt gaan maken Je zweeft als een vogel door de lucht.' Hans Cornells leerde het sprin gen in 1965 In Frankrijk op het Centre Parachutlsme oij Rljssel. HU is met aijn schooi gestart in april van dit jaar. Eer belangrijk assistent» is zijn echtgenote Michéle. ZU werkt op Zestienhoven ais secretaresse. Michéle springt zelf ook es het Ia waarschijnlijk aan baar entbc*!" alarms te danken dat tussen de 23 cursisten, die haar man nu opleidt zich ook vijf meisjes bevinden. De cursus die opleidt voor het Maar voor het springen kan be ginnen hebben de leerlingen theo rielessen gehad, ze hebben de parachute leren vouwen zeer be langrijk voor de veiligheid van de leerlingen ze zijn geïnstrueerd hoe ze een vliegtuig moeten ver laten. ze hebben geleerd hoe ze moeten Landen. Dan volgt de eerste sprong. Die wordt zonder meer gemaakt. Ze hebben vertrouwen gekregen In het materiaal en ia de instructeur: nu moeten ze eigen capaciteiten nog leren vertrouwen. De eerste sprong gaat goed. de tweede en de derde ook. Dan, merkwaard'? genoeg komt ineens de angst. Er is een leerling die zegt: 'Nee, ik durf niet Ik voel me niet lekker •Dan gaan we rustig terug,' zegt Hans Cornells. 'Angst is een nor male zaak. Ik heb het juist niet erg op jongens die helemaal geen angst kennen. Voor oravoure is bij mij geen plaats.' De school is geen club. Zij leidt alleen op. Maar er heerst wel een goede teamgeest daar op Zestien hoven. Ik zie OP deze ochtend onder het grijze wolkendek Phllippl en Pessy omlaag komen De wind drift hen af en vanaf de grond worden door een megafoon Instructies naar bo ven gegeven. 'Draalen, meer draai en!' want ze hangen met de rug in de richting van de landing Trek ken, toe dan. trekken! Denk om de benen! Sluiten!Ze komen vei lig neer. Hun ogen stralen Een gevaarlijke sport? Niet ge vaarlijker dan skiën ot paard rijden, zegt Hans Cornells. Voor zijn leerlingen Is een persoonlijke WA-veraekering verplicht, die dekt tot een bedrag van een ton. Sterke verhalen. Ze worden meestal met eeu lichte glimlach ■W Rusttjf zit Hans Cornelia instructeur naast het open deurgat. Be parachute is open, de aarde safest op hem af. Goed geland, precies op het kruis. *>.rSW Gravure van Refnier Vtnkeles: Overdracht van stuk- Portret van de eerste referendaris voor kunstzak,. Jen uit deveraamellng van Willem V aan de Staten- in Nederland: jhr. mr. Victor de Stuers (tekecw onbekend) Beide «lüstnxtie» vit: ISO jaar Koninklijk Kabinet tan Schilderijen Stier van Potter uit *ari s gesleept Da oude kern van de schilderijen in het Mauritshuis en de penningen In het Penningkabinet, in mindere mate ook van de boeken in de Ko ninklijke Bibliotheek, Is afkomstig uit het bezit der Oranjes, Het wa ren de oude stadhouderlijke ver zamelingen die in 1795 bU de komst der Fransen ten dele als oorlogsbuit naar Parijs weraen ge sleept, ten dele waden •genationa liseerd.' Bjj de vestiging van het Koninkrijk ia 1816 werden zU door koning Willem I als koninklijke verzamelingen onder vrU vage be palingen ten openbaar nut gesteld. Het gedenkfeest der anderhalve eeuw hebben de koninklijke ver zamelingen Indertijd gevierd met tentoonstellingen. Van blijvender sard is het gezamenlijk gedenkboek dat nu onder de titel 150 jaar Koninklijk Kabinet van Schilde rijen, Koninklijke Bibliotheek, Koninklijk Penningkabinet als een zeer fraaie uitgave van de Staats drukkerij ls verschenen. Geschre ven door vroegere en huidige direc teuren van de drie instellingen, ls het uit den aard der zaak (konink lijk talgebruik) vooral een boek voor de speciaal geïnteresseerden. Men moet bij voorbeeld al bij zondere belangstelling hebben voor een figuur als Jhr. mr. Victor de Stuers, de eerste referendaris voor kunstzaken die Nederland kende, toen nog chef van een afde ling van Binnenlandse Zaken, om rijn optreden in de verschillende hoofdstukken van dit gedenkboek met interesse te kunnen begroeten. Persoonlijk heb Ik die bijzondere t, «ngstelhng voor De Stuers, niet alleen vanwege? zfin baanbrekend werk In Nederland op het gebied van openbare kunstverzamelingen, monumentenzorg en archiefwezen, maar ook omdc; htj wat weini ge» nog weten «da kamerlid rond de eeuwwisseling een zeer groot aandeel had in de kamerde batten die een eind maakten aan een al te gruwelijke periode van de Atjeh-oorlog. Als referendaris voor kunstzaken was De Stuers, zo blijkt uit dit boek. ook al een zeer ongemakke lijk heer die het met al de direc teuren van de koninklijke verza melingen aan de stok had. Veel zij hem vergeven: hU is per slot van resaning de grondlegger van het Rijksmuseum, van 's Rijks Monu- mentendienst, die In een barbaarse tijd talloze belangrijke nationale monumenten voor sloop heeft be hoed, en voor zo nog vrat meer. In de algemene inleiding van dit boek geeft prof. Lunsngh Scheur leer «en globaal overzicht van de geschiedenis der kunstverzamelin gen, Zijn verhaal heeft zelfs span. nende momenten Na 1795 sleepten de Fransen met grote vanzelfsprekendheid uit alle landen die zij kwamen bezetten of bevrijden, kunstvoorwerpen naar Parijs. Het Lorvre moest het kunstcentrum van de wereld wor den. België. Nederland. Italië. Spanje, de Duitse staten zij al len moestee daaraan meewerken De vanzelfsprekendheid was zo groot dat de geplunderde naties na de val van Napoleon de grootste moeite hadden, hun bezit uit Parijs terug te krijgen. De overwinnende bondgenoten Oostenrijk, Rusland en Engeland wilden de nieuwe Franse koning Iodewijk XVI niet tegenover zün volk een slecht figuur laten slaan als hy zoveel kunstschatten moest teruggeven, Alleen Pruisen nam een andere houding aan, maar er was toch aen tijdelijke terugkeer van Napoleon, een Slag bU Water loo en een bezetting van FarUs voor nodig om de Fransen te dwin gen, de honderden schilderijen en andere kunstwerken uit Nederland af te staan. En dan nog! De Nederlandse ver tegenwoordigers moesten ten slotte het Louvre binnendringen en met hulp van Engelse en Pruisische of ficieren zelf de schilderijen van de wand halen. Onder gemor van het publiek verdween men met de eer ste schilderijen Ijlings in een huur rijtuig. Vooral de verwijdering van de zeer grote Stier van Paulus Pot ter, toen een der beroemdste schil derijen ter wereld en nog steeds een sieraad van het Mauritshuis, veroorzaakte moeilijkheden. Hst werd weggedragen door een paar Pruisische soldaten die daarvoor waren gecharterd. Maar goed, ze kwamen dus terug maar van wie waren ze, deze kunstschatten? Formeel was stad houder Willem V in de napoleon tische tijd schadeloos gesteld voor het verües van zijn Nederlandse bezit en wat er nog In Nederland was, werd tot staatseigendom ver klaard Voor allerlei onroerend Oranjebezit zijn na 1815 regelingen getroffen. De eigendom van de kunstverzamelingen bleef ln de lucht hangen. Vast staat alleen dat het beheer van de koninklijke verzamelingen door de staat werd bekostigd, waaruit men kon concluderen dat ook koning Willem I ze niet langer tot zijn privé-bezit rekende. Moeilijkheden heeft het nimmer gegeven. Met één uitzondering. Ko ning Willem n, die zelf een groot kunstliefhebber en -verzamelaar was, heeft in rijn regeringsperiode opdracht gegeven formeel uit te maken of het hier toch niet om Oranjebezit ging. Op grond van het feitelijk beheer door staatsambtenaren en andere indirecte bewijsgronden heeft de regering toen met succes aange voerd dat de koninklijke verzame lingen staatseigendom waren ge worden. Gelukkig maar, want toen koning Willem H overleed, bleek zijn erfenis zo door schulden Belast dat onder meer zijn gehele particuliere kunstverzameling moest worden geveild. Was het Mauritshuis nog tot het koninklijk bezit gerekend, dan was er na 1849 weinig blijven hangen. Maar over die on-konlnklljke kwestie doet het gedenkboek 150 jaar welvoegiykheidshalve maar het zwijgen toe! verteld. Toen Ton WUlebrandts destijds zijn eerste sprong maakte dat was in Seppe bij Breda dreef hij recht op de huizen af. Manoeuvre rend met de koorden van zijn val scherm wist hij ze te ontwijken om vervolgens rakelings iangs een nj prikkeldraad te schieten Hans zelf. destijds ln Frankrijk bezig aan het opbouwen van zijn seconden, lag op een dag horizon taal op grote hoogte. HU zat op acht seconden vrije val en tro£ Maar ziin parachute weigerde als gevolg van die horizontale ligging. Zo viel hU, vier seconden lang. HU rukte de reserve parachute open, die op de borst is bevestigd. Omdat hij toen weer verticaal kwam tc hangen, ontvouwde zich ook het grote rugvalscherm. Twaalf secon den vrije val dus. Maar op de grond wachtte hem een koude douche. Meneer!' brieste een boze instructeur, 'Menéérl' u heeft twéé seconden te lang ge wacht Daarom zegt Hans nu ook. Tk hou streng de hand aar de Franse regels. Wie het lef he beneden de 700 meter pu rijt parachute open te trekken, vliegt er hU ma uit. the boert met n.eer terug te komen-." 'De jacht op de okapi' van de Franse romancier, journalist en diepzeeduiker Philippe Dlolé is meer een psychologische roman, zij het met avontuurlijke inhoud, dan een jachtverhaal Alleen ln het laatste hoofdstuk komt een okapi voor, die rich gemakkelijk laat vangen. De ik-figuur van het boek, een blanke jager en leve rancier van dieren aan dieren tuinen. hoopt met deze kostbare bult voor het laatst een grote «lag te «laan in Afrika. Er veran dert uül aövèèl dat ësh Euro peaan van zijn generatie en sijn mentaliteit er niet meer vrij en onbekommerd kan leven. De laatste bult .vordt hem ont nomen. Hongerige negers slach ten de okapi, die we kunnen zien als het symbool van het fascine rende prachtige Afrika dat verlo ren gaat voor old-timers als deze woudloper en avonturier. De schrijver brengt hem samen met vier Jonge Europeanen, die zonder deugdelijke voorbereiding ei» met een gebrekkige uitrusting dwars door de wildernis naar de Kongo willen reizen om de Kon golezen te helpen bij het stichten van «en onafhankelijke staat. Hun ideeën zijn nogal vaag en hun gedrag tamelijk vreemd, maar het lukt hun toch, de jager over te halen als gids op te tre den. Het. wordt een moeilijke en ge vaarlijke tocht door savannen en wouden en gebieden waar plunde raars rondzwerven. De spannin gen tussen het jeugdige viertal en de veel oudere leider en zijn ero tisch© verhouding met het mooie zinnelijk! meisje Francine zijn uitstekend beschreven Een merkwaardig motief ls de gecompliceerde relatie van de ja ger met de natuur, met de dterep ede hij doodt en waarvoor hij toch bewondering heeft en zach tere gevoelens dan voor zijn me demensen. De jacht op de otopl ls lang niet overal een 'duidelijk' boek De vier ietwat provo -achtige, niet onsympathieke 'Kongovaarders' die wel een zekere geestverwant schap vertonen, maar Individueel toch sterk verschillen, komen Met heleuw&l uit de verf. Het kon misschien niet anders; de ik figuur die ^n het woord ls. slaagt er niet in zijn tochtgeno ten te doorgronden. Zelfs Francine blijft hem ln wezen vreemd, al wil ze wei met hem Japen. Al vinden we het boek geen meesterwerk, het is niet onbegrij pelijk dat het in Frankrijk, een !:»nd met veel gefrustreerde oud- kokmlalen, bekroond wend (met de Prix de l'Acadêxnie) De vertaling moet geen gemak kelijk karweitje zijn geweest. Ma rianne Kuik heeft 't er goed af gebracht. maar ze maakt een blun- dertje door eet eland-antiloop een gewei op te zetten Antilopen zijn geen herten. Ze hebben ho rens. BH. Philippe Ololé: DE JACHT OP DE OEAPL Een Sssk slï Si AM BO, uitgave: 0e Arbeiderspers. In de boekhandel f 7.59.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1968 | | pagina 2