Raak Ten prooi aan barbaarse rituelen Richard Harris Brazilianen gebruikt als Nog en weer Een half avo gei wachten M ik TSfÖ! Zarali Leander is dé show 55é 39. 79? 59.80 j6R! 47/0 Uit met Corry Forumdiscussie Jórul. PATHETISCHE HERLEVING VAN HET VERLEDEN VRIJDAG 9 OKTOBER 1970 HET VRIJE VOLK PAGINA 18 huwelijk Kim Novak maakt in The Legend of Lylah Clare haar entree voor de pers. Ze speelt in de film een aankomend actricetje die het leven van een overleden ster moet spelen. Richard Harris als gevangene in een Indianenkamp. In het midden dame Judith Anderson als zijn kwelgeest, en links Corinne Tupou, waarmee hij later trouwen zal. Filmliga In Dordrecht die vaak een surrealistisch karak- De rebel Espedito in een pittig gevecht met e en tegenstander. Scène uit O'Cangaceiro ter dragen, deze sfeer van angst en ter meulen Het winkelen waard 1 persoons polyaether matrassen Tl cm hoog 12 cm hoog aan 1 zijde doorgestikt 13 cm hoog aan 1 zijde doorgestikt met geborduurde border 7decetnber 1941 Pearl Harbor Terwijl Japanse en Amerikaanse onderhandelaars in Washington hun vredesbesprekingen nog steeds voortzetten, stoomt een ware Japanse Armada op naar de Amerikaanse vlootbasis Pearl Harbor. De Japan ners beschikten over o.a. 31 oorlogsschepen en een luchtvloot van 351 vliegtuigen voor de meest verraderlijke en desastreuze overrompe- Hngsaanva! uit de 2e wereldoorlog. Om 7.46 uur 's morgens barstte de hel los: de gevolgen waren rampzalig. 18 Amerikaanse oor logsschepen werden tot zinken gebracht, 64 vliegtuigen vernietigd eh 88 zwaar beschadigd, 2403 militairen kwamen om het leven. Van de haveninstallaties was niets meer over. Toen seinden de Japanners naar hun hoofd kwartier de codewoorden TORA... TORA TORA Wat zoveel betekende als Vijand Vol ledig Vernietigd! Binnenkort in Cinerama Rotterdam en Fiora Amsterdam ROTTERDAM Zarah Leander is geweest. Daar stond Se dan op het podium van de grote Doelenzaal: imposant en majestueusge huld in een zeer strakke ja pon en de onvermijdelijke enorme hoeveelheid struis veren. waar imposante vrou wen een voorkeur voor schij nen te hebben. Lylah Clare, de historie herhaalt zich (ADVERTENTIE) LIEFDE VÓÓR HET (Arena). THE LEGEND OF LYLAH CLARE ('T VENSTER). De veelzijdige Engelse acteur Pe ter Finch speelt in dit verhaal een Svengali-figuur, in casu een film regisseur die weliswaar een zeer creatieve maar ook duivelse in vloed heeft op een ster. Dat is, als het verhaal begint, twintig jaar ge leden zo geweest, toen hij de grote ster Lylah Clare, waarmee hij ook getrouwd was, de dood indreef, al luidt de legende, dat zij per onge luk een trap is afgevallen. Zij hield van hem, deed om zijn liefde te prikkelen alsof zij hem bedroog, en hij duwde haar toen in een vlaag van jalouzie die trap af. Jalouzie dan evenwel alleen omdat hij haar als zijn schepping en eigendom beschouwde en geen an der duldde. Nu zal dan het leven van de legendarische Lylah verfilmd wor den en Lewis Zarkan (Peter Finch) zal wederom regisseeren. Een ken nis van hem heeft een onbekend meisje gevonden dat Elsa Brink- mann heet en sprekend op Lylah gelijkt (Kim Novak). En dan begin nen de gebeurtenissen van vroeger in feite opnieuw: zij wordt verliefd op hem, terwijl hij haar alleen als zijn creatie beschouwd, ze fingeert een verhouding met een jongeman om hem jaloers te maken en de afloop is ongeveer dezelfde als twintig jaar geleder. Dat blijkt eigenlijk allemaal wel wat te identiek om waar te zijn, maar het was de makers in feite dan ook te doen om het portret van een man (regisseur), die in zijn sterren niet de vrouw, maar alleen materiaal in zijn handen ziet, een realiteit, waarvan historische voor beelden te noemen zijn. En het ging hen uiteraard om een goed doorwrocht drama, dat vooral voortreffelijke spelmoge- lijkheden biedt. Regisseur Robert Aldrich heeft daarvan partij getrokken en een boeiende film gemaakt, waarin ver leden en heden kunstig door elkaar gewegen zijn. Kim Novak speel de dubbelrol van de belde sterren en doet dat uitstekend, terwijl Peter Finch weer blijkt geeft een heel groot acteur te zijn. die vólkernen over tuigd van de bezetenheid van deze regisseur. Ernest Boreine speelt een bijrol als keiharde filmboss. C. J. WISSE O' CANGACEIRO Beurs) hysterie op te voeren. Richard Harris is een bekwaam acteur, die niet alleen Cromwell geloofwaardig maakte, maar ook deze jungle-avonturier kracht neerzette. C. J. Wisse DE GRUWELKAMER VAN DE SEX (Centraal). Als jong meisje kun je mannen toch maar nooit vertrouwen, ook al zijn ze dokter. Dat ervaart Ann. die weliswaar door een nobel uitziend oudere man wordt gered uit de handen van een jongen, die haar op een hooizolder .wil overweldigen, maar dan van de wal in de sloot terecht komt Want die zogenaamde nobele ziel voert haar, onder het voorwendsel haar zo Iaat op de avónd onderdak te willen verlenen, in een luguber huis, waar hij onder het mom van wetenschappelijke experimenten zich ontpopt als een sexmaniak, die "liefdesproeven" doet op zijn slachtoffers. Zo'n stoute man toch, die Centraal de toeschouwer deze week voorschotelt, in een oor spronkelijk Engels, maar Duits ge sproken filmwerk. MASH (Calypso). Legerchirurgen in de Koreaanse oorlog. Amu sant met spannend acteerwerk. VREEMDE MINNAARS (Cineac- Bijenkorf). Erotische verwikke lingen In een Zweeds dorp, de meeste van tragische aard. CROMWELL (Cinerama). Histori sche film over de strijd tussen koning Karei II van Engeland (Alec Guinness) en verdediger van de parlementaire democra tie (Richard Harris). OKINAWA (Colosseum». Oorlogs film uit 1951. spelend op een eiland in de Stille Oceaan met Karl Malden, Richard Widmark en Jack Palance. SUNFLOWER (Corso), Melodrama van De Sica met Sophia Loren en Marcello Mastroianni. WEST SEDE STORY (Grand). Fijn Jeugdsentiment met Nathalie Wood, George Chakiris en Rita Moreno. VILLA REDES (Harmonie). Yui Brinner als Fancho Villa. VRIJE LIEFDE is een se.vfilm met Ca therine Spaak. WHAT'S NEW PUSSYCAT? (Kri- terion). Hippe klucht met Romy Schneider en Peter OToole. YOU CANT WIN 'EM ALL (Lu- mière). Knok- en stuntwerk in avonturenfilm, spelend in Tur kije met Tony Curtis. ANGELIQÜE EN DE SULTAN (Metro). De derde in de serie Angelique-filnis. VUIL SPEL (Prinses). Knappe film met Michael Caine. THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY (Rex). Sterke Italiaanse Western met Clint Eastwood, Lee van Cleef en Eli Wallach. BOP-SALINO (Studio 62). In Mar seille spelende gangsterfilm met aantrekkelijk spel van Jean-Paul Belmondo en Alain Delon. IF (Thalia). Zeer boeiende film over opstand in een Engelse kostschool. JACHT OP WILLIE BOY (Victo ria). Boeiende klopjacht op voort vluchtige Indiaan, eer. beeld van massa-hysterie. Nachtwerk Van de nachtvoorstellingen noemen we de knappe thriller THE PENTHOUSE in Grand cn DE ONTROUWE VROUW van Cha- brol in 't Venster. De Rotterdamse Filmliga vertoont maandag OZ FUZIS uit 1964 van de Braziliaan Ruy Guerra. een in ons land onbekende vertegen woordiger van de Cinema Nova. A PROFESSIONAL GUN (Astoria, Dordrecht). Strijd tussen mijn arbeiders en hun werkgever. Be roepsmoordenaars verhuren zich aan de partij, die het meeste biedt. INSPECTEUR CLOUSEAU BLUN DERT VERDER (Astoria, Dor drecht). Inspecteur Clouseau, de vermaarde detective, moet dit keer Scotland Yard terzijde staan. Juist door zün blunders schakelt hij de ene tegenstander na de andere uit. A MAN CALLED HORSE (Luxor) Richard Harris die in Cinerama nog steeds rondloopt als Crontwell kan men deze week in Luxor we in een heel andere gedaante aan schouwen, namelijk als een soort Tarzan in de jungle. Hij speelt in 'Ze noemden hem Paard' de rol van een Engelsman die rijk genoeg is on) in de Amerikaanse wildernis op jacht te gaan. maar die dan in handen valt van Soux-Indianen. Dat is dan uiteraard een tegen valler. niet in het minst, omdat deze lieden allerminst zachtzinnig met hem omgaan. Hij wordt gesla gen, gemarteld en uiteindelijk aan een oude vrouw cadeau gedaan die hem als een soort paard behandeld en zwaar werk laat doen. Ont- vluchtingspogingen lopen op niets uit. Toch weet onze Engelsman op de duur op eigen kracht aan de ellen de te ontkomen; Hij doodt een In diaan van een vijandige stam en wordt dan in de kring van zijn bewakers opgenomen en mag zelfs met de zuster van het opperhoofd trouwen. Dat gaat dan evenwel niet zomaar, want uitgebreide en zelfs zeer pijnlijke rituelen moet hij wel ondergaan. Tenslotte wordt zijn vrouw bij een overval van een naburige stam gedood en weet hij te ontkomen, Engeland-waarts. De makers van deze film en met name regisseur Elliot Silverstein (bekend van Cat Ballou) hebben met dit werk in de eerste plaats een avontuur temidden van primi tieve, barbaarse wilden willen la ten zien; hei verhaal is gebed in een groot aantal wrede, vaak onbe grijpelijke. maar in ieder geval al lesbehalve geciviliseerde en humane rituelen. Dat geeft aan de film. en het in feite simpele verhaal, een grote bekoring. Bovendien is Sil verstein erin geslaagd in beelden, Maar je bent pas zestien, is het verwijt aan Peter èn aan Sabine, hoofdrolspelers in de nieuwste Duitse film over sex wat niet pre cies hetzelfde is als een sexfilm). Zo te zien moet dr. August Bieder constant in een krakende witte dokterejas hebben geregisseerd, want de vermanende medici duiken telkens weer in het beeld op. Die lesjes gelden dan de vroeg rijpe tiener, de zichzelf overschat tende jongeman, die zijn heil zoekt bij de ervaren vrouw, maar ook de hypocrise van ouders, die al om vallen van het noemen van sek suele zaken alleen. Het is allemaal wat dik aangezet en het zijn geen mensen, maar uit gesproken typen, die acterend door de film lopen. Vaktechnisch bezien valt er op de beelden ook nog heel wat aan te merken. Toch zit er heel wat in voor het oplettende cinematografisch volk je. Zoals Erich Fromms theorie dat liefde een kunst is. die net als fluitspelen ingestudeerd moet wor den (maar waarom Fromm niet genoemd?). Een uitstekende film ais' voorlichtingsmateriaal voor tieners, juist omdat er zulke rake typeringen in zitten. Maar nee, er wordt nogal open hartig rond en in het bed gefilmd en dus... het filmopperhoofd heeft besloten voor normale rou latie van Liefde vóór het Huwelijk voor mensen boven de achttien jaar. Weg met die ouderwetse lood zware en stoffige matrassen! Nu koopt U op onze eerste etage een moderne polyaether matras en U bent van alle ge zeul en stoffigeI narigheid af. 1 Persoons polyaether matras sen in diverse kwaliteiten en hoogtes koopt U nu bij ons voor zeer aantrekkelijke prij- Vrijdagavond om 6 uur begint op de 1e etage de verkoop van 1 persoons polyaether matras sen (licht in gewich t en stofvrij) in diverse kwaliteiten en hoog tes, nu bijzonder voordelig. Ook maandagmorgen open Céin tel. of schrift, best. (Cineac Een film over de onderdrukking van de Brazilianen, vijftig jaar ge leden. Hoofdfiguren zijn een rebel die- aan godsdienstwaanzin lijdt et) een Nederlandse mijnexploreur, die natuurlijk een Duitse achternaam heeft. Buitenlanders schijnen Neder land altijd met Duitsland te moe ten verwarren. Waar het om draait, is de strijd van de armen tegen een regering die toen al cor rupt was. Een strijd, die na heel wat geweerschoten en gemene stre ken van de regeerders door de ar men wordt gewonnen, waarbij de Nederlander ook nog een handje uitsteekt. Het is een aardige ontspannings- film waarbij weer fiks de draak wordt gestoken met analfabeten. Een heel oude grap, die het nog steeds blijkt te doen. Maar ach, het geheel is plezierig genoeg om onge compliceerd naar te kijken. ROTTERDAM Natuurlijk heeft Corry Brokken-er .goed aan gedaan in haar show 'n Avondje Uit Met Corry niet de hele avond alleen op te treden en zich van een. medewerker te verzekeren. Maar dat zij zelf pas na de pauze optreedt, zoals donderdagavond in de volle Rotterdamse Schouwburg bleek, is niet Juist, omdat ze daar mee het geduld van het publiek, dat toch voor haar is gekomen, te veel op de proef stelt. Dat zou overigens nog niet zo erg zijn geweest als zij voor de pauze een voorloper op de planken had gezet, die tot half tien wist te boei en, maar dat was beslist niet het geval met de cabaretier Marnix Kappers, die danig vervelend was. Hij heeft bij Wim Kan en Seth Gaaikema gewerkt en beschikt echt wel over talent, maar zijn grote fout was. dat hij vrijwel uitslui tend teksten van zich zelf bracht en daar was werkelijk kraak noch smaak aan. Dat hij tegenwoordig een eigen one manshow heeft, ver baast ons dan ook nogal. Maar na de pauze werd dat alles dan goedmaakt door Corry zelf, die *n zo grote theaterpersoonlijk heid is. dat zij gerust anderhalf uur haar repertoire, vrijwel uitslui tend bekende dingen van de tele visie, kan brengen. Het was evenwel prettig haar nu ook eens in levenden lijve te zien, waarbij haar kracht van stem en expressie toch nog altijd beter uit komt dan via de beeldbuis. Soms forceert ze haar mooie stem wel eens, maar de zaal genoot terecht van een zeer afwisselend repertoire, waaruit haar grote veelzijdigheid eens te meer bleek. Het kwintet Cees Schrama begeleidde uitste kend. C. J. WISSE ADVERTENTIE Haar optreden was hl zekere zin fascinerend en dat vooral omdat ze nog steeds een machtig en gaaf stemgeluid bezit met een onver minderd, geweldig volume. Voor een vrouw van 68 met haar leef tijd coquetteert ze stevig inder daad iets uitzonderlijks. Frappant is daarnaast het totaal ontbreken van enig show- of sexelement, za ken waar bij voorbeeld Mariene Dietrich ijzersterk in is. Zarah Leander stond eenvoudig weg onder een bundel schijnwer pers, die ook praktisch het gehele toneel verlichtte, iets wat afbreuk deed aan de sfeer. Eén goede spot was beter geweest. Maar Zarah vindt waarschijnlijk dat ze dat niet nodig heeft, evenmin als een reper toirevernieuwing. Ze zingt nog steeds de aloude bekende liedjes uit de jaren der tig; die liedjes van nostalgie met een knipoog als "Der Wind", "Eine Frau wird erst schön durch die Liebe", "Wenn die wilden Rosen bliihen" en natuurlijk haar aller eerste succesnummer "Ich bin ein Star". De meest recente liedjes wa ren twee operette-songs van vlak na de Tweede Wereldoorlog. En dat alles werd voorgedragen met een voor de ogen van de jaren zeven tig verouderd pathos en overdreven handgebaartjes. Maar dat nam niet weg dat Za rah Leander met haar ongeëve naard lage stem nog steeds indruk maakt. Waarschijnlijk minder op dc- jongeren dan op de ouderen, die haar en haar glanst.)id nog kennen. Het publiek in de Doelen was dan ook overwegend van middelbare leeftijd en ook waren er veel be iaarden die met volle teugen geno ten en voor een enthousiast ap- nlaus zorgden, zodat Zarah een toegift zong en vele malen opkwam om te bedanken. Jammer was wel dat de begelei ding slechts uit vier man bestond: haar man Arne Hülphers, Eddy de Wind, Frank Noya en Hans Seug- ling. Een orkest had veel beter bij de figuur Zarah Leander en haar voordracht gepast. En waarom in 's hemelsnaam die botte conférences van Cees de Lan ge, die helemaal op de gijntoer van 'de jaren vijftig was? KIRSTEN EMOüS (Van een onzer verslaggeef sters) ROTTERDAM „De macht van de pers". Hierover gaat de forum discussie, die de Rotterdamsche Studenten Dispuut Vereeniging "De Blaauwe Acoleyen" op 19 no vember ter viering van haar elfde lustrum houdt. W. L, Brugsma zit het forum voor, waarin zitting zullen habben mr. W. J. Geertsema, J. van Tijn. drs. J. M. den Uyl, prof. mr. F. J. F. M. Duynstee. J. Fahrenfort, H. C. Faas en H. Wigbold.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1970 | | pagina 4