.Mooi
werken
met
bloemen
Henk van
miljoen
tot miljoen
U
S
Géén trekpleister
NKO is geen vaag avant-gardegroepje
AVENUE
Toch hoger
tarieven
stuwadoors
ffl markant
yiy
P. van Bekkum:
Schip Ahoy is binnen
^IIIIPS
„Tête a Ted"
Voor onderzoe
woningbehoefl
40.000 gulden
Circus
Over tijd.
Groeten
Luc Lülz ziek:
blijspel afgelast
DONDERDAG 15 OKTOBER 1970
pagina
9 9
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM „Hoeveel hadden we bij elkaar, voor Open
het Dorp? Dertien miljoen? Nou, daar komen we nu toch ver
bovenuit." Aldus de optimistische verwachting van een Rot
terdammer, die omstreeks half negen de roerige Ahoy'-hal
binnenstapte. En hij offerde een gaaf kwartje in de geduldige
bus. Toch, Henk van Stipriaan moest het tellen even na de
zeven miljoen opgeven.
isiÈ
Zangeres Ciska Peters zingt
boven een van de fraaie bloe-
menarrangementen van Paul
C. van Bekkum.
Henk vuil blij niet de kleine beetjes.
Gert. en Harmien i.ingen bij één miljoen.
li
iSÉfó
Aha, de drie miljoen is binnen.
De eindstreep komt in zicht: vier miljoen
Prinses Margriet: hartelijk dank, Henk.
VIJ.
Wie gewend is de letters
NKO klakkeloos te vertalen
met Nederlands Kamer Orkest
moet zaterdag en zondag aan
staande danig op zijn qui-vive
zijn. Hij zal verbaasd zijn als
hem in het Piccolo Theater
inplaats daarvan de Neder
landse Kamer Opera uit Ant
werpen wordt voorgezet.
Volksuniversiteit
„DE KRING"
„DE KERN"
Arthur Rubinstein
HET VRIJE VULK
v binnenlie
De miljoenen kwamen op een
foms merkwaardige manier bij el
kaar. Het ging met duizenden, soms
met center Een delegatie Turkse
gastarbeiders uit Enschede kwam
als eerste groep niet veertienhon
derd gulden aandraven. Het duurde
meer dan andenhal' uur voor ze
hun kostbare busje kwijt kondon.
Er waren meer mensen, die hun ei
niet gemakkelijk kwijt konden; al
om vijf mimiten over negen gingen
de deuren dicht voor de neus van
al die mensen, die zo graag per-
soonlijk hun goede gaven in de
Ahoy'-hal wilden overhandigen.
Het waarom van de sluiting was
echter niemand duidelijk. Paniek
bij de Bodekruisers, driftig duwen
tegen de glazen deuren, gezagheb
bend optreden van steeds meer po
litieagenten, aanzwellend gejoel
van de Rotterdammers, die des
noods met geweld hun guldens
naar binnen, wilden hebben.
Het zou op de tribunes waar
een niet onopvallend aantal lege
zitplaatsen viel te bespeuren al
te vol zijn. Maar wat is vol?
Ahoy'-directeur J, Hoffman:
"We kunnen hier zeventienhonderd
mensen hebben. Zoveel zijn er nog
niet. Laat iedereen een beetje in
schuiven, het is toch net een circus
hier."
(Van een onzer verslaggeefsters)
ROTTERDAM De bloem
stukken die gisteravond de
Ahoy'-hal een feestelijk aan
zien gaven en de bloemen-
arrangementen voor de tv-
uitzending Schip Ahoy, zijn
alle vervaardigd door Paul C.
van Bekkum.
De 27-jarige bioemsierkunstenaar
uit Rotterdam kon zich hier zijn
hobby uitleven. Werken met bloe
men en planten.
„Ik wil me vooral gaan speciali
seren in 't ontwerpen en uitvoeren
van speciale objecten. Voor show
rooms of grote bedrijven. Op de
Femina bijvoorbeeld heb ik het
tuintje met de fontein en omgeving
helemaal verzorgd. En gisteravond
dus de bloemenarrangementen in
de Ahoy'-hal," vertelt Paul.
Met het diploma van de Middel
bare Tuinbouwschool Aalsmeer en
het vakdiploma bloemslerkunst op
zak ging Paul van Bekkum in de
leer bij ervaren bloemisten. Maar
de winkeliers kanden hem niets
meer bijbrengen. Paul was veel
verder. Met zijn handen en mei
zijn fantasie.
„Op een goeae dag kreeg lk
tchoon genoeg van het traditionele
bloenxstukje maken, Ik wilde het
anders doen. mooier en groter."
zegt Paul, die morgen aan de Oude-
dijk een eigen zaak opent: Het
BLoerrteneentrum.
Naast de grote projecten houdt
hij zich ook bezig met het kleinere
werk. „Het is vanzelfsprekend dat
in totaal andere bloemstukjes ga
maken dan de bloemisten vandaag
de dag vervaardigen. Die zetten
vijf bloemen met een takje in al
tijd weer dezelfde witte vaasjes.
Maar ik ga asbakken en alle soor
ten vazen gebruiken zodat de men
sen er nog ietes moois aan over
houden."
"Circus Ahoy' gaf een door
lopende voorstelling van pïicht-
vesrzakende toiletjuffrouwen en
'uiterst pichtsgetrouwe ambtenaren,
die de journalisten -het werk hijna
onmogelijk maakten. Naarmate de
tijd verstreek, verliep het allemaal
wat soepeler. Zelfs het centraal
zenuwstelsel (de telefooncentrale
met 385 toestellen) mocht betreden
worden.
ïn de loop van de warrige avond
werden hier spontanereacties van
de meest uiteenlopende aard ge
boekt. Voor de voetbal, die Theo
Lazeroms in de televisie-uitzending
had aangeraakt, werd honderd gul
den geboden, een vrouw, die acht
dagen over tijd was, kondigde aan
voor iedere dag een gulden be
schikbaar te stellen, een tijdens de
uitzending geboren baby bracht
zijn gewicht (negen pond) in gul
dens op.
Een juffrouw van de Rode-Kruis-
lijksaanzoek, een ander de op
dracht alle homofielen van Neder
land te groeten.
De gevraagde groeten zijn dan wèl
niet overgebracht, maar in ieder
geval is op deze traag en ordeloos
verlopende avond het schip bin
nengehaald.
Een juffrouw van de Rode Kruis
post in de bal had het reeds aan
het begin van de avond voorspeld:
Dat bedrag komt er ruim. Als er
één geeft, geven se allemaal, zo
zijn de Neaerlanders nu een
maal.
Xfoor de, duur van C7Q waren de
Rotterdamse musea vrU toe
gankelijk. Dit bes', c van het ge
meentebestuur ia uuussen verlengd
tot X januari ajs. Of men daarna
geheel van het heffen van entree
gelden zal afzien, is nog een open
vraag. Van de zijde van sommige
musea schijnen er nauwelijks be
zwaren te zijn. omdat een derge
lijke maatregel wordt gezien op de
weg naar grotere openheid.
Wel rijst de vraag of de vrije
toegang van invloed is geweest op
het inuseumbesoek. Kwamen er
meer mensen in onze musea dan
andere jaren? Hebben de musea,
populair gezegd, een graantje mee
gepikt van C 70?. Het antwoord kan
kort zfjn: dat is niet gebeurd. Het
publiek heeft niet staan dringen
voor de ingang van Boymam-van
Beuningen, Historisch Museum.
Land- en Volkenkunde of Maritiem
Museum. Niemand heeft geroepen:
Ha, we kunnen er voor niks in.
Is dat vreemd? Natuurlijk niet.
Er blijkt alleen uit dat een toe
gangsprijs van een dubbeltje of een
kwartje geen enkele rol speelt voor
de man of vrouw die zuiver uit
belangstelling een museum bin
nenloopt. Die komt toch wel. Het
besluit vrije toegang te verlenen
was slechts een aardig sympathiek
gebaar om ook deze instellingen bij
het feest te betrekken. Men had
het ook kunnen laten en dan zou
dit stukje nooit zijn geschreven.
Daarmee wil overigens niet gezegd
zijn dat lk voor het heffen van
entreegeld ben. Die, entreegelden
maken een museum niet rijker of
armer.
Elk museum kost geld en entree
gelden zijn in het algemeen te ge
ring om iets van de kosten goed te
maken. Daarbij komt dat het bezit
van die musea eigenlijk van ons
allen is. De aankopen worden ge
financierd uit gemeenschapsgelden
Waarom moeten wij dan ook nog
geld betalen om lek, te gaan zien
wat van ons is? Ik zou me nog
kunnen voorstellen dat er voor op-
eiale tentoonstellingen een bij
drage wordt gevraagd, maar dit
hoeft niet te gelden voor het mu-
seumbezit als zodanig. Straks ko
men Dali in Boymans en de Maya's
in Land- en volkenkunde. Het or
ganiseren van dergelijke exposities
vergt fikse bedragen.
In het buitenland zijn er tal van
musea, waar het bezoek gratis is.
Met een beetje goede wil moet dat
hier ook kunnen. De geregelde be
zoekers zullen daar in elk geval
wel bij varen. Het bezoek aan mu
sea blijft een kwestie van vrije
keuze. De een heeft er behoefte
aan, de ander niet. Waar de cul
tuur op een laag pitje staat, hoe
ven wij geen wonderen te verwach
ten. Wat wel belangrijk is, zijn de
activiteiten van een museum. Goya
in het MaüritsLuis trok honderd
duizenden. Het was een schot in de
roos. Maar uitgerekend deze zomer
beschikten de Rotterdamse musea
niet over een dergelijke trekpleis
ter, met als gevolg dat ze eigenlijk
geen deel hadden aan het buiten-
gebeuren van C70.
Hc.e zal het straks gaan met Dali
of net de Maya's? Wij kunnen het -
er •;en">fckelijk over eens zijn dat
deze twee. komende tentoonstellin
gen uitstekende voorbeelden zijn
van activiteiten op museumgebied.
Ze spreken tot de verbeelding. Het
is alleenzo moeilijk om elk jaar
met zoiets spectaculairs te ko
men.
Toch heeft Boymans vooral de
laatste jaren bijzonder veel gedaan
dm het werk van internationaal
bekende beeldende kunstenaars te
tonen. Als dit niet altijd heeft ge
leid. tot hogere bezoekcijfers, kan
mén dit moeilijk verwijten aan het
Bertus Schmidt
museum. Kunst blijft in deze stad
een moeilijk punt. Het enige wat
wij kunnen doen is onverdroten
doorgaan. Nu de deuren wijd open
staan, moeten wij deze toestand
maar bestendigen. Door grotere
openheid te betrachten, dienen wij
ook de kunst. En we zullen er ge
noegen mee moeten nemen dat het
voor musea nog niet geldt dat je
,,fijn voor niks uit" kunt.
DEN HAAG (ANP) N£
overleg van het Ministerie
Economische Zaken met de Ver
ging van Rotterdamse Stuwadi
en de "Vakgroep Algemene Stu
dcorsbedrijven van de Scheepvj
"Vereniging Noord heeft ertoe ge
dat de minister heeft ingest*
met een tariefsverhoging voor
stuwadoorswerkzaamheden, in l
sterdam en Rotterdam met ing
van 15 oktober 1970.
Deze verhoging bedraagt I
Rotterdam 15 pet. en voor Atns
dam 12,5 pet.
ADVERTENTIE
wm
binnenhuis -inrichting
adviezen
Wfestolaak 101 f)ottê!ilamToietoon 010-12/147 (lyssen KareiDcormanstraat cn Eendrachlsplein)
Deze Nederlandse Kamer Opera
uit Antwerpen komt hier tweemaal
een programma van korte moderne
operaatjes brengen onder de naam
"Workshop Living Opera". Denkt u
nu niet dat de Ka-
ADVERTENTIE)
Op 17 oktober organiseert de
te Spijkenisse, de show
van Ted de Braak, met mede
werking van José den Burger in
tegenover winkelcentrum Gou-
denregenplein in de wijk Groe-
newoud te Spijkenisse.
Dansen na, op muziek van het
Maastrio oJ.v. Cor Kuiper.
Aanvang 8.15 uur. Entreebewijs
telefonisch te reserveren 01880-
4112 of 2788, af te halen een
half uur voor aanvang voorstel
ling aan de zaal.
Illlll7irif mer °pera Antwer-
|f{Ufcltn Pen weer zo'n vaag
avant-gardegroepje
MA ft DUET L<i' integendeel. Het
VUuttHr gezelschap bestaat
al 13 jaar en in de
lange 'ijst van ope
ra's die het op het repertoire had.
staan Rossini's "Barbier" en Menot-
ti's „Ahmal and the night visitors"
"Berliner Requiem" van Kurt Weill.
Het programma voor zaterdag en
zondag ls bijzonder interessant,
met werk van o.a. Samuel Barber,
die U wei kent van zijn Adagio for
Strings. Jean Frangaix, evenmin
een onbekende voor de liefhebbers
van het grote podium en de in onze
contreien minder bekende Hugo
WeisgaH en Mark Bucci. Zondag
middag van 2 tot 4 uur kunt u zo
binnenlopen tijdens de repetitie.
Er staat ons in de komende week
,>f>n we) zeer gevarieerde kaleidos-
eoop van muzikale evenementen te
wachten, die eigenlijk alle wel er
gens eer beetje extra aandacht
verdienen.
We zullen kort zijn over Arthur
Rubinstein, die nauwelijks meer
enige introductie behoeft. Deze nu
83-jarige meester hoewel nie
mand zijn leeftijd precies schijnt
te wetende een beweert dat hij in
1887 werd geboren in Lodz, de an
der noemt 187» en Warschau
blijft onvermoeibaar concerteren
en hij zal dat wel doen omdat hij
een onbedwingbare reislust bezit,
waardoor hij niet lang op één
plaats kan blijven.
Hij vindt overigens «elf dat con
certpianisten maar een moeilijk
leven hebben: „Als het concert om
8 uur begint moeten wij pianisten
ook precies om 8 uur ons best doen.
We kunnen toch niet tegen ons pu
bliek zeggen, neem een kopje koffie
of kom morgen maar terug. Ik ben
nu niet in vorm maar morgen gaai
het misschien wei beter?"
U kunt overigens kiezen, maan
dagavond. Want dan speelt in de
Laurenskerk organist Joh&nn Lem-
ckert met het Rotterdams Koper
Ensemble, een prachtige combina
tie met een ensemble dat heeft be
wezen prachtige dingen te kunnen
doen.
Op twee uitvoeringen willen wij
tenslotte uw aandacht vestigen, al
zouden we niet voorbij willen gaan
aan de uitvoering die de Neder
landse Opera Stichting alweer
zo'n misleidende afkorting op 20
oktober in de Schouwburg zal ge
ven van Strauss' opera Arabella,
een uitvoering die bij de première
schitterende kritieken kreeg. Min
der bekend dan zijn Rosenkavs
behoort ook Arabella tot het genre
van de komische opera. Tussen de
werken waarop de aandacht valt
bestaat een merkwaardig* samen-
ï';tj j'
"a»;.
hang. Het gaat om het Vioolcon
cert van Alben Berg, op 20 oktober
gespeeld door Jean Founder met
liet Rotterdam Philharmonisch
Orkest, en de le Symfonie van
Mahler, waarmee het Symphonie-
orchester des Bayerlschen Rund-
funks zich hier komt presenteren
onder leiding van Rafael Kubelik,
Louis Krasner vroeg Alban Berg
voor hem een viooiwerk te schrij
ven. Het zou Bergs zwanezang
worden, doch hij. kor, niet tot de
vorm besluiten, zodat hij lang
heeft geaarzeld voor hij aan dit
verzoek voldeed. In 1935 echter
stierf de dochter van Alma Maria
Mahler. Manon Gropius. toen zij
nog maar 18 jaar was. Dit gebeuren
bracht hem ertoe, een beeld van
dese 18-jarige schoonheid in klank
weer te geven. Hij droeg het in het
t w a a 1 f toonsysteem geschreven
werk op "aan de nagedachtenis van
een engel", in het eerste deel
volgens zijn zeggen de karakter
eigenschappen van de gestorvene
schilderend, in het tweede haar
streven ne de verzoening met de
dood weergevend. Hij gebruikte
daarvoor een Bach-koraai, O
Ewigkeii, du Donnerwort". waarvan
hij de tekst onder de noten in de
partituur liet afdrukken.
Dit vioolconcert, uiterst moeilijk,
en een monsieropgave voor elke
violist, behoort tot de meest suc
cesvolle werken van Berg. Het was
Mahler zelf. die zijn ie Symfonie
"De Titaan" noemde, naar een
novelle van Jean Paul Richter.^
Maar later was hij, die ertoe was'
gebracht door één van zijn vrien
den om de symfonie toegankelij
ker ie maken voor het publiek, het
daar allerminst meer mee eens.
„Niet alleen omdat ik geloof dat ze
niet toepasselijk is en de muziek
zelfs niet juist karakteriseert, maar
ook omdat ik bij vorige gelegenhe
den heb ervaren hoe het publiek
door een titel en een programma
kan worden misleid."
Zeker is dat Mahler,s even be
wonderde als verguisde le gein
programma nodig heeft. De muziek
bevat in zichzelf zozeer een karak
teristiek van Mahlers tweeslach
tigheid. zozeer ook de kenmerken
van het muzikale genie dat men er
52 minuten lang naar kan luisteren
zonder zich één moment te hoeven
afvragen waar de Inspiratie zetelt.
Het is één bruisende, geladen,
spankrachtrge, vloeiende stroom
van muziek, heerlijk om te horen,
heerlijk vooral om onder Kubelik
te horen.
Agenda van 17-22 oktober
Za. 17 en 18 Piccolo Theater 8.15
uur. "Workshop Living Opera"
door de Nederlandse Kameropera
Antwerpen. Barber, Fr&n?aix,
Weisgall en Bucci.
Zo. 18 2-4 uur, gratis toegang op
repetitie ki Piccolo Theater.
Ma. 19 de Doelen grote zaal, 8.15
uur Arthur Rubinstein, piano.
Beethoven, Brahms. Chopin, Ra
vel en Liszt,
Ma, 10 Sint-Laurenskerk, 8.15 uur
Johann Th. Lemekert, organist,
m.m.v. het Rotterdams Koper
Ensemble.
Di. 20 De Schouwbuij, 8 uur, De
Nederlandse Operastichting met
Arabella van Richard Strauss.
Regie Rudolf Hartmann, solisten
o.a. Claudine Amaud, Gerry de
Groot, Maria Michels, Rudolf
Cons tan tin en Kieth Engen. Ra
dio Filharmonisch Orkest, diri
gent Oskar Danon.
Di, 20 de Doelen grote zaal 8.15
uur Rotterdams Philharmonisch
Orkest oJ.v. Jean Fournet. Solist
Jean Founder, viool. Mozart.
Berg, Brahms.
Do. 22 de Doelen, grote zaal 8.15
,üur. Symphonieorchester des
Bayerlschen Rundfunks o.l. Ra
fael Kubelik. Janacek en Mah
ler.
Vr. 23 de Doelen, grote zaal, 8.15
uur, Jubileumconcert Mariniers-
kapel der Koninklijke Marine
o.I.v. Majoor J. p. Laro, mat
Promenadeorkeat NOS oJ.v. Gijs-
bert Nieuwlaxtd. Soliste Mizsi van
der Lane, aepraaa.
(Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Wanneer
gemeenteraad een voorstel van
en W. aanneemt,, zal Rotterd
een krediet van ruim 40.000 gut
verlenen aan het Centraal Bun
voor d;. Statistiek.
Dit geld is bedoeld voor een i
derzoek naar de woningbehoefte
1970. „Dit is vor onze gemee
van 'groot belang. Het inzicht in
diverse aspecten van de Rott
damse woningmarkt is sterk v
ouderd, want het dateert van !9i
aldus het college.
(Van onze kunstredactie)
ROTTERDAM Omdat de
teur Lue Lute een maagbioed)
heeft gehad, is de voorstelling i
het blijspel Spring uit het raa
schat, we gaan trouwen, gist
avond in het Hofpleintheater
Rotterdam niet doorgegaan. Ook
overige voorstellingen van het s:
in Rotterdam (tot en met zond!
zuilen vermoedelijk worden af!
last.
ADVERTENTIE
VOOR EEN LEUKE PRUIK
naar:
Nieuwe Lijnbaan 151
Rotterdam - Tel. 010-11-33^72