1
die je
op de
punt van
je stoel
krijgt
1
I
De trucs
van
Justine
1
En ook nog
Bergman
Dochter
85
Rotterdam en Antwerpen aan tafel:
Verrassende
winst voor
actie
groepen in
Delft
LövrencK
VAN \R\l5li:
Expositie van
Richters
week langer
mmi
Onlogisch
-25?*
Studenten naar
de stembus
VRIJDAG 12 FEBRUARI 1971
HET VRIJE VOLK
PAGINA 18
De Russische dirigent Gen
nadi Rozjdestvenski is een
onopvallende, zachtmoedige
man. Hij is in Rotterdam om
een drietal concerten van
het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest te luiden.
Hij lijkt een gemoedelijke
baas, die het wel gelooft. Die
een "zevende" van Beetho
ven uit het orkest laat vloei
en zoals het uitkomt.
Maar achter de quasi-non-
chalance waarmee Rozjdest
venski repeteert schuilt een
heel pientere en alerte geest.
Niets ontsnapt aan zijn aan
dacht.
Alexandrië van voor de
Tweede Wereldoorlog geeft
natuurlijk voldoende aanlei
ding voor „het schieten van
mooie plaatjes". De meest
uiteenlopende typen in society
en achterbuurten, landschap
pen die men niet elke dag
ziet.
Sociëty-vermaak in Alexandrië van voor de Tweede Wereldoorlog. Tweede van rechts Justine,
die de film zijn titel gaf.
(ADVERTENTIE)
terltnka
veiouron
In 15 klassieke en
moderne kleuren
(Van een onzer verslaggevers)
ANTWERPEN Havenwet
houder H. J. Viersen heeft
namens B. en W. van Rotter
dam aan Antwerpen voorge
steld te komen tot geregeld
overleg over de problemen van
beide havens. Schepen Léon
Delwaide heeft positief gerea
geerd.
(ADVERTENTIE)
-/
Daarvoor zorgt
Vitrazette - de
buitengewone vitrage.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
Hij laat de grote lijnen, zeker en
logisch neergezet, vloeien zonder ze
te onderbreken. Maar hij zet heel
nauwkeurig de puntjes op de i en is
niet tevreden vóór een diminuendo
precies gaat zoals hij wenst, een
accent precies daar ligt waar hij
het wil hebben, een nuance juist
het effect heeft dat hij verlangt.
Een orkest dat met Rozjdestven
ski repeteert zit vrijwel automa-
tiseh op de punt van de stoel.
Want achter dat kalme zit een ge
weldige kracht en een spanning die
langzamerhand ook bij de toevalli
ge luisteraar bij zo'n repetitie
voelbaar wordt.
„X am a strange man", ik ben
een vreemde figuur zegt
Rozjdestvenski, dirigent van het
Radio- en Televisie Symphonieor-
kest van de Sovjetunie, van zich
zelf.
Eén van die vreemde eigenschap
pen Is dat hij nimmer een gesprek
met de pers wil vóór hij in een
stad zijn eerste concert heeft gege
ven. Misschien is dat valse be
scheidenheid. Misschien ook is
het heel verstandig om vooraf niet
te praten, maar die pers wel de
gelegenheid te geven het oor te
luisteren te leggen op de repetitie.
Want verstaat men de taal van een
dirigent niet het best via zijn
meest expressieve, meest gevoelige
en fijnstbesnaarde uitdrukkings
middel: de muziek?
Wie Rozjdestvenski met aan
dacht voor die facetten beluistert
hoort eeri groot dirigent aan het
werk. Want dat quasi-nonchalante
in gebaar, houding en taal is
slechts de mantel voor een vol
maakte zekerheid over de materie
en de mogelijkheden.
En schiet hij plotseling uit, dan
is dat niet boos of geërgerd, maar t
om heel precies te laten weten wat
hij wil en waar hij het wil. Een f*
punctueel man,deze Rus. Punctu
eel niet in de laatste plaats in de
weergave van wat er staat. En ook
een man met groot respect voor de
componisten die hij ter hand
neemt. Zijn repetitiewerk met het
orkest is al een belevenis.
JUSTINE
(Kri terion)
Tegen die achtergrond speelt
zich een verhaal af van geheime
wapenleveranties aan Israël, dat
de Engelsen wil bevechten,
Justine (Anouk Almee) speelt in
dat verhaal de rol van de vrouw
die met alle haar ter beschikking,
staande middelen mannen moet
uithoren die misschien, iets van die
zaak afweten. Door diezelfde mid
delen later te gebruiken ten op
zichte van de minister van Veilig
heid, weet zij na ontdekking van
het complot —haar straf en die
van haar man tot een best te ver
dragen aangelegenheid te maken.
Via elkaar nogal onlogisch op
volgende fragmenten, moet dat al
les de toeschouwers duidelijk wor
den. Weinig functioneel gebruik
van de entourage die op zich zelf
het aankijken wel waar 1 is, be
werkt dat er een niet bijster ge
loofwaardig verhaal ontstaat. Dat
behoeft niet te storen als men van
spektakel houdt maar in zijn ge
heel maakt het weinig indruk on
danks enkele vermaarde hoofdrol
spelers.
ZEVEN MANNEN ZONDER
VREES (Arena). Yul Brynner en
zes andere sterke mannen verdrij
ven jaarlijkse plunderaars uit een
Mexicaans dorp.
MASH (Calypso). Legerchirur-
gen in de Koreaanse oorlog. Na
vrante komedie.
DUMBO, HET VLIEGENDE
OLIFANTJE (Cineac Bijenkorf)
Een creatie van Walt Disney, het
aankijken waard.
69 LIEFDESPAREN IN DE
KNOOP (Cineac Bijenkorf 's
avonds). Avontuurtjes van een
scheidsrechter en diens vrouw met
anderen in een uitzichtloos ver
haal.
DE TAAL DER LIEFDE (Cineac
Beurs). Een Zweedse film, door
Inge en Sten Hegeier gepresen
teerd.
LAWRENCE VAN ARABIë (Ci
nerama). Filmbiografie van de lei
der van de Arabische revolte tegen
Turkije in de Eerste Wereldoorlog.
PSYCHO (Colosseum). Sensatio
nele dreiging en geheimzinnigheid
in een goede, maar niet de beste
thriller van Hitchcock.
RYAN'S DOCHTER (Corso).
Grandioze natuur- en sfeeropna
men bij een langdradig verhaal.
DE AVONTURIERS (Grand).
Oorlogsdrama met veel geweld
naar de bekende roman van Harold
Robbins.
IK EEN „KILLER" (Harmonie
dond. t.m. zondag). Een beroeps
moordenaar krijgt koek van eigen
deeg in een film van boven de mid
delmaat.
DE MOTORDUTVELS (Harmo
nie maand.) Spannende motorwed
strijden verlevendigen een mager
verhaal.
EL CONDOR (Lumière). Veelvul
dige vechtpartijen met Lee van
Cleef en, Jim Brown in goede
hoofdrollen in een onwaarschijn
lijk verhaal.
DE GENDARME OP DRIFT
(Luxor). Louis de Funès als oom
agent.
IF... (Lijnbaantheater). Drie
Jongens op een strenge Engelse
kostschool komen in verzet. Werke
lijkheid en verbeelding lopen boei
end geraffineerd ineen.
JOHN EN MARY (Metro). Met
Mia Farrow in de hoofdrol wordt
de kennismaking van twee jonge
mensen met elkaar gevoelig ge
volgd.
TERUGKEER VAN FRANKEN
STEIN (Prinses). Nieuwe experi
menten van de oppergriezel waar
om men kan griezelen.of lachen.
DE NON VAN MONZA (Thalia).
Een smakelijke film, compleet met
alle sadisme, erotiek en perversitei
ten die maar mogelijk zijn.
UNE HI8TOIKE IMMORTELLE
('t Venster). Een macaber verhaal,
prachtig verfilmd en met sterke
rolbezetting (Orson Welles).
A PASSION Studio '62). Ingmar
Bergmans 31e film is een zoveelste
variatie op zijn bekende thema: de
onbekwaamheid tot communicatie,
ook tussen mensen die van elkaar
(willen) houden. De oude geschie
denis die hoewelvaak door de
zelfde personen vertolkt toch
steeds weer iets nieuws meekrijgt
van Bergman.
Het tastend esa vruchteloos zoe
ken naar contact, waarbij ditmaal
in hoofdzaak vier mensen zijn be
trokken een echtpaar, een we
duwe en de eenzaamheid zoekende
Andreas is gefilmd op het eiland
Faro, waar ook Bergmans fils
Shame zich afspeelde. In de hoofd
rollen Max von Sydow en Liv 1711-
mann.
Na een begin, dat weinig onbe
kends belooft, wordt al snel die
sfeer bereikt, die dwingt tot geboeid
volgen van deze nieuwe poging van
Bergman rond zijn vaste thema, de
eenzaamheid van machteloze men
sen. Bibi Anderssoa en Erland Jo-
sephson spelen de rollen op het
tweede plan.
HANDEL IN LIEFDE Cen
traalAls een vrouwelijke politie-
inspeoteur, die beroepshalve de ca
barets van de Reeperbahn contro
leert wat al te lastig dreigt te wor
den, probeert een exploitant met
enige handlangers aan haar com-
promiterende foto's te komen van
haar dochter. Dat leidt zelfs alle
maal tot een moord, waarvan het
meisje verdacht wordt. Maar haar
moeder van bij de politie weet wel
beter. Het kost even tijd, maar al
les komt op zijn pootjes terecht.
Terienka veiouronde gor
dijnstof die veel weg heeft van
velours, maar hetvoordee! heeft
dat U het zelf gemakkelijk in de
wasmachine kunt reinigen,....
Dit luxe veiouron dat geheel
van terienka garens is gemaakt
isvoikomen kleurecht en hangt
bijzonder soepel. U kunt nu kie
zen uit 15 kleuren, zowel klas
sieke als moderne.
U koopt dit terienka veiouron
uit de prijssefie van rond de
f 25,-, nu wegens kleine weef-
foutjes per meter voor nog géén
tientje.
Vrijdagavond om 6 uur begint
op de Ie etage de verkoop van
dit terienka veiouron in liefst
15 kleuren, zowel klassieke als
moderne. Deze luxe gordijn
stof Is kleurecht en gemakke
lijk zelf te wassen, nu
per meter
voor
9
Ook moantJasmorgen opto
Géirt tot. of schrift, best
ngen
een vers
in de havens I
Gisteren vond er op het stadhuis
van Antwerpen al overleg plaats.
Over de samenwerking sprak wet
houder Viersen gisteravond in Ant
werpen voor het Europees Studie-
en Informatiecentrum.
De nieuwe ontwikkelingen eisen,
aldus drs. Viersen, van de haven
beheerders het tijdig treffen van
aangepaste voorzieningen. Deze
zijn kostbaar en daarom moet
overcapaciteit in de diverse havens
worden voorkomen Concurrentie-
overwegingen kunnen daarbij een
activerende rol spelen maar kun
nen ook leiden tot verspillingen,
vooral bjj vervalsing door lokale of
zeifs regionale prestige-overwegin-
gen.
Juist om deze verspillingen te
voorkomen, is overleg tussen beide
havens nuttig. Nu iedere grote in
dustrieagglomeratie vroeg of laat
komt te staan voor problemen rond
het milieu, moet milieuhygiënische
concurrentie voorkomen worden.
Wanneer door verschil in normen
het ene land industrievestigingen
van het andere afsnoept, kan met
recht worden gesproken van con
currentievervalsing.
Wethouder Viersen is inmiddels
optimistisch over de beheersing van
de milieuverontreiniging in de toe
komst. „Het is een rationeel pro
bleem dat binnen afzienbare tijd
met rationele middelen zal worden
opgelost." Evenmin is hij pessimis
tisch over de ontwikkeling van De
Gouden Delta. Bij denken in ande
re Europese verhoudingen valt vee!
minder accent op de concurrentie.
De grote havens zullen elkaar
veeleer aanvullen.
Reeds nu profiteert België mee
van infrastructurele investeringen
in Rotterdam en een deel van Zee
land profiteert van de agglomere-
rende werking van Antwerpen. Al
met al voldoende redenen om con
tact op bestuurlijk niveau tussen
de twee grootste Noordzeehavens,
tevens Beneluxhavens, tot ontwik
keling te brengen, aldus de heer
Viersen, die voorafgaand aan deze
conclusie de ontwikkeling van de
Rotterdamse haven schetste.
Hij stelde, dat haveninfrastruc
tuur een zeer lange levensduur
heeft. Het beleid wordt dan ook
gekenmerkt door visie op de toe
komst. Rotterdam groeide vooral in
de laatste twintig jaar uit van
transitohaven naar volledig geïn
tegreerde haven, tot industrieel
krachtencentrum. Voor een verant
woorde blik in de toekomst moet
havenproblematiek vanuit een bre
dere optiek worden bezien dan van
uit de strikt economische.
Bij alle noodzaak tot schaalver
groting is het de vraag, of de ha
vens nog verder moeten worden
aangepast aan steeds groter wor
dende schepen. Olietankers groter
dan 500.000 ton kan men beter ver
geten omdat deze de gevaren voor
het milieu onevenredig vergroten.
Industriële uitbreiding wordt in de
eerste plaats begrensd door proble
men van milieuhygiëne en op de
tweede plaats door (on) mogelijk
heden om arbeiders aan te trekken.
Afgezien van de Maasvlakte is
voor Rotterdam dan ook voorlopig
geen belangrijke uitbreiding te ver
wachten. Wel zal dé transport
functie van de Rotterdamse haven
worden verbeterd.
Rotterdam zal zich nooit aan
zijn Europese taak kunnen ont
trekken. Zijn betekenis als goede
rendistributiecentrum voor Europa
neemt zelfs nog onmiskenbaar toe.
Gezien de gezamenlijke belangen
in Europa is de heer Viersen opti-
mistisch over de toekomst van de
Antwerpse en de Rotterdamse ha
ven.
einde
van het
alledaagse
raam:
r. yitrPf,tte is 11101 zón1331Vitrage. Vitrazette is buitengewoon mooi.
En t,heeft alles wat u van een superieure vitrage verwacht. Zoals duurzame
stof.ingenaaidloodkoord.moeiteloosonderhoud—ookindewasmaschine
En zelfs een speciale double-finish. Voor alle zekerheid.
Alleendeprijs.diesomniigeanderevitrages
zo bijzonder maakt, heeft Vitrazette niet.
Want Vitrazette, de buitengewone vitrage,
is niet duur.
En het fijnste van alles is dat Vitrazette te
koopis.melke goede speciaalzaak. Ookbiju
in de buurt Vraag maar eens na.
WlKPtï
buitengewone* vitrage
Buitengewoon mooi. Buitengewoon duurzaam. Plus: buitengewone prijs.
Aha gordijnen (du* ook vjtrasetie) hangen bet raooirt &lsu2i3 noaal de raarabraedte neemt
(Van een onzer verslaggevers)
DELFT De deze week'gehou
den verkiezingen voor de Delfse
Studentenraad hebben grote ver
schuivingen teweeg gebracht in dit
dertig leden tellende orgaan, dat
de leden van de vereniging voor
studie en studentenbelangen in
Delft vertegenwoordigt. Van het
totale aantal studenten in Delft is
75 percent lid van deze overkoepe
lende vereniging..
De afdeUngsactlegfóépen behaal
den grote, winst, zy deden voor de
tweede maal aan deze Jaarlijkse ver
kiezingen mee en behaalden 14 van
de 30 zetels.
De Studentenvakbeweging ver
loor een aantal vertegenwoordigers
en kwam op 5. Samen gaan deze
twee partyen echter aanzienlijk
vooruit, zy komen van 16 op 19
zetels.
De samënwerkende oppositie
partijen, die In september vorig
jaar uit de Delftse Studentenraad
traden omdat zy van mening wa
ren niets meer te kunnen doen
door de meerderheid van 16 zetels
van de twee andere partyen, gin
gen sterk achteruit, zy behaalden
nog 7 zetels. Hierin is onder meer
het Delfse -Studentencorps verte
genwoordigd.
Tegenover dit grote verlies staaf
dat een nieuwe party het Progres
sief Liberaal Actiecomité twee ze
tels behaalde. De coalitie Centrum
Links kreeg genoeg stemmen voor
eveneens twee zetels.
Opnieuw te beleven in
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM In verband met
de grote belangstelling is de ten
toonstelling van hetwerk van de
schilder Marius Richters in de nal
van het Stadhuis een week ver
lengd, Ook de komende week dus
is de expositie, die betrekking heeft
op de wandschilderingen in de
Raadzaal, te zien.
De hal van het Stadhuis is op vrij
dagavond - koopavond - geopend
tot negen uur.