1
.vmwotJMm Iff K ffiii
déze m> mil hWm it nmwwmMi
in mm «EN—Eisi tarsr 10
HITS
AAN DE
SPITS
Barend bij TROS
op visite
Nieuwe komedie: Kanker'
Melodrama op
de planken
De perfekte pasvorm
van Panty P -Short
merkt upas goed
als uze aanheeft!
I»
panty I short
DE KERN
tfOznaaaa
Ito KUEWOmSSÉEM.ViROER^ie;
bij spierpijn
In
TELLEN,Dff IEDERE BÉWAKIWn'E'fr m CölOiïE KïïïKMh "M
-I
- f -&rïM 1
SÈfc^
5 3 mm mi mj>
Nederland
Engeland
Amerika
igoed wonen
ZATERDAG 24 MAART 1973
HET VRIJE VOLK
PAGINA 9
door BERTUS SCHMIDT
SCHIEDAM Er is veer een Salon van de Maas
steden in het Stedelijk Museum van Schiedam. En anders
dan twee jaren geleden f de Salon is een tweejaarlijks
evenement) is er ditmaal gejureerd. De jury deed er
twee dagen over om zich door 667 verken van 262 per
sonen heen te verken. Na diepgaand overleg, zo zegt liet
jury-rapport, zijn 219 verken van 120 kunstenaars toege
laten tot de Salon 1973. De jury, die redelijke kwaliteits
normen hanteerde (vat zou ze anders moeten), kwam
zowel bij toelating als bij afwijzing unaniem tot haar be
sluit. Haar is gebleken dat grafische werken en tekeningen
sterker vertegenwoordigd waren, zowel in aantal als in
kwaliteit, dan beeldhouwwerken, objekten, wandkleden
en keramiek. In dc sector schilderkunst moest naar ver
houding veel worden afgewezen.
werken. Voor het overige
kan worden gezegd dat de
Salon zich in de belangstel
ling van de kunstenaars
blijft verheugen. Het aantal
kunstenaars dat inzendt va
rieert de laatste jaren van
200 tot 260, terwijl er ook
steeds rondom de tweehon
derd werken kunnen wor
den getoond. -Doel van de
Salon is een overzicht te
geven van de laatste ont
wikkelingen in het Rijn
mondgebied (de kunstenaars FffkT/"
komen niet alleen uit Rot- ri*P(
terdam en Schiedam, maar «y..
uit het hele gebied). Hoe tC! Jd
staat het nu met die ont- '-vUi
wikkelingen?
VIMDUAf fvr Alm irnnrnr Tur'tv r ur-r77~»,717-, '17
m --- - --->r/ri tó/
iLmvLIvv"
Een kleine wanklank ont
brak ook ditmaal niet. En
kele kunstenaars wilden
zich niet neerleggen bij het
feit dat de jury gemeend
had slechts een deel en niet
hun hele inzending te tonen,
zodat van deelname van de
Salon werd afgezien. Me'est-
al ging het om één of twee
\v
-> - &irsi
48®'-ik" ^■">■4'.1
a«i
wftMi
Zelfportret van Kees Sper-
mon in een hotelkamer in
Warschau.
m
w
Hans Abelman. eenlingdie het maatschappelijk proces, dat hij als beeldend kunstenaar op gang brengt, toont op de
Salon der Maassteden.
Jan van Munster, één van de
bekende namen op de Salon.
door JAN HEIN DE GROOT
ROTTERDAM Wat beweegt een toneelgezelschap een
stuk uit te brengen, dat in 1968 is geschreven, in Amerika,
gesitueerd in het milieu der hopelozen, want studenten,
en dat al zijn wortels vindt in dat jaar en even daaraan
voorafgaande jaren? Ik bedoel, wat beweegt een Neder
lands toneelgezelschap als de Nieuwe Komedie begin 1973
dit stuk uit te brengen?
zuidpiem92 r
manmekko
exclusieve kled.i
uit linland
Salon van de Maassteden
waard om naar toe te gaan
Op zo'n dag van de opening,
wanneer het technische perso
neel nog druk doende is werken
op te hangen, op zo'n dag dus
dat'het aliemaai nog lekker rom
melig en ongeordend is, kost het
wei moeite om de teneur van
zo'n saion in het oog te krijgen.
i&b&ïfiKTÖ) kötltjis*,!?
-5
A '/C'"1 I'jÊÊÊL v 'i y f s
VJt/ fW/"' *- V f c-
- «l'. v, .«s'-AïSV 'vis
„vv-
.SV'V 41
?>s w
De zaal met oDjekten was nog
verre van op orde en ik heb
toen maar geen moeite gedaan
om de verspreid liggende stuk
ken thuis te brengen. Er was
trouwens nog zoveel te zien. Dat
de teneur ten slotte een tikkel-
tie in het modieuze vlak lag.
hoeft niet te verwonderen met
de snel onder kunstenaars popu
lair geworden stromingen als het
nieuwe en het super realisme.
Originaliteit is een schoon goed,
je moet er met een lantarentje
naar zoeken. En dus heb ik de
taart van Carla Kaper, het brood
en de boerenkool van Tngrid
Kruit, de knotten wol en de
voorstellingen die net foto's zijn
gelaten over me heen laten gaan
gaan in de wetenschap dat zulke
zaken nog vele malen aan de
orde zouden komen.
Er waren weer vele bekende
maar ook een verheugend aan
tal onbekende kunstenaars. En
dus over Henk de Vos, Jan
Goedhart, Jan van Munster, Arie
van Geest enz. niets dan goeds,
nu in het besef dat ik toch niet
alle namen zal kunnen noemen.
Wat me opviel? Een fraai 'stuk
je muur' van Hans van der Plas,
zo'n stukje dat zo fijn en precies
is geschilderd dat het het oog
bedriegt, met niet meer dan een
stukje schilderijlijst en een op.
geprikte foto. De aankoop is al
verzekerd. Door het Schiedamse
museum. Een traditioneel schil
derij misschien, maar erg goed.
Wat ook opviel: een soort ge
tekende verslagen van de acties
in de Afrikaanderwi.ik van Hans
Abelman, de sociaal bewogen
kunstenaar die de strijd met
iiHM.. 1 f
wethouder Fettmghof niet uit de
weg gaat. Een eenling die van
zijn kunst een wapen maakt,
minder ouderwets dan men denkt,
maar met geliefd.
Geliefd zijn en lief zijn willen
velen. Het lukt niet iedereen,
omdat de- begrijpelijkheid gauw
in het gedrang komt. Zo staan
er een soort verlichte aquaria in
het prentenkabinet waar nu geen
prent hangt. Sjef Kenderickx en
John Hesselberth komen met
kwaliteitsgrafiek en ik noteerde
een paar fijne bladen van Dal-
huisen. De dikbüstier van Mar-
tine Felius veroverde een plaats
je, terwijl Pieter Jansen voor
een verrassing zorgde met zijn
neuro-fiat en computei centrum.
Age Klina laat de eenzaamheid
opklinken van de zwemsters m
het diepe blauwe water. Ko-
nijnendijk en Ben Boot hangen
int eikaars gezelschap, de laatste
met bizarre drieluikjes. Kees
Spermon schilderde zichzelf m
een koude hotelkamer m War
schau, door de vreemde lamp
eerder een verhoorkamer Van
Jef Toby 1- er een intrigerende
rode deur. Minmngh ging m zijn
fantasie op de olifar.tenjacht én
staat .er zelf monter bij. En ten
slotte even goed naar de doeken
van P. M. van de Vliet kijken.
Want ook zun werk behoort tot
het weinigs dat er helemaal uit
springt.
Toch wel een Salon om rr
heen te gaan.
l'lllil' iilllllMirtjl'liÉWI
Belangrijke structurele
wijzigingen deden zich de
afgelopen week niet voor
op de hitparades.
De aandelen van Alice
Cooper stegen van 14 naar
9 en in Engeland noteerde
Donnv Osmond een stij
ging van 8 naar 2.
1. 1) Down by the lazy
river -
The Osmonds
2. 2) Go like Elijah -
Chi Coltrane
3. 4} J lay be tomorrow.
.maybe tonight -
Earth and fire
4. 5) Killing me softly
- Roberta Flack
3. (15) Le lac majeur -
Mort Shumari
6. 9) Cum on feel the
noize - Stade
7. (10) My girl Donna -
Buffoons
8. 3) Yellow
boomerang -
Middle of the road
9. (14) Hello hurray -
Alice Cooper
10. 8) Bianea -
Freddy Breck
1. 1) Cum on feel the
noize - Slade
2. 8) The twelfth of
never -
Donnv Osmond
3. 2) 20th eenturv boy
- T. Rex
4. 3) Feel the need is
me -
Detroit Emerald»
5. 7) Killing me softly
- Roberta Flack
6. 5) Hello Hurray -
Alice Cooper
7. 4) Cindy
incidentally -
Faces
8. Power to all our
friends -
Cliff Richard
P. Gonna make you
an offer you can't
refuse -
Jimmy Helms
10. 9) Babv I love you -
Dave Edmunds
1. 1) Killing me softly
- Roberta Flack
2. 2) Lovin train -
O'Jays
3. 3) Last song -
Edwar Bear
4. 5) Also sprach
zarathustra -
Deodato
5. 6) The cover of
Rolling Stone -
Dr. Hook
6. 4) Duelin banjo's -
van Deliverance
soundtrack
7. 9) Neither one of us
- Gladys Knight
and pips
8. 8) I'm just a singer
in a rock'n roll
band -
Moody Blues
9. Ain't no woman -
Four Tops
10. (10) Danny's song -
Anne Murray
ere
mani-
„Met liedjes
Het TROS-
programma
.,Op losse groe
ven'' behartigt,
zo zou je het
kunnen zeggen, de belangen
van het Nederlandse Lied.
Geen buitenlander treedt er
in op, geen woord Engels
wordt er gezongen, de Va
derlandse muze viert er hoog-
•tij: een loffelijk streven.
Niettemin bevangt mij bij
het zien en vooral beluiste
ren van „Op losse groeven"
'of, ere trouwens wie-
toekomt, soortgelijke
festaties ais bv. „Met
het land in) teikens weer een
volstrekte verbijstering. De
een na de ander worden ze
blijmoedig door Chiel Mon-
tagne aangekondigd," Anja en
de New Four en Danny Car-
do en al de overige nationale
corifeeên.
De muziek start, z'nge
laatstrekken bevriezen en daar
gaan ze dan. Op in grote lij
nen voortdurende dezelfde
deun zingen ze hun uitge
kauwde banaliteiten de we
reld in. zich onveranderlijk
beklagend over ontrouwe
partners, die met een ander
„gaan" of dat van plan zijn,
o£ refererend aan exotische
oorden waar ooit zwoele
nachten op hetzij het strand
dan wel een onduidelijke
dansvloer tot de vreselijkste
nartepijnen leidden. Om ver
volgens na afloop de hoop uit
te spreken dat dit weer een
hit zal worden en zo het dat
ai is, dat de zojuist vervaar
digde LP vol kommer en el
lende lekker aftrek zal vin
den.
Ook de muze ia al tijden
geleden met stomheid gesla
gen, Gisteravond presen
teerde Montagne niettemin
een verrassing. Tot in de
hoogste hitregionen doorge
dongen maakte Barend Ser
vet zijn opwachting in „Op
losse groeven" en ik vond het
een merkwaardig gezicht, de
VPRO op zoek bij de TROS
«at het precies te weeg za!
brengen valt nauwelijks te
Overzien, maar op de een of
sndere manier zal het de
TROS wel weer geen wind
eieren leggen: je kunt er
donder op zeggen dat het op
treden van Servet voor de
TROS niet was doorgegaan
als Landré en de zijnen ook
maar enige risico voor hun
zo florerende winkel ge
vreesd zouden hebben.
Overigens was Barend niet
de enige ster uit de VPRO-
Servet-show die gisteravond
bij een andere omroep viel
aan te treffen, In „Uit de
Kunst" van de NOS gister
avond werd een stuk poezie
gedeclameerd door de dich
ter St. John dezelfde die
luttele maanden geleden
volksdelen kwetste door
slechts gedeeltelijk gekleed
bij de sindsdien berispte
VPRO in beeld te verschij
nen.
Tussen TROS en NOS ver
diende het aanbeveling naar
de KRO te kijken. In Brand
punt werd aandacht besteed
aan de moeilijkheden bij de
Co-Op. Teneinde de reacties'
van een aantal werknemers
(door de direktie nergens van
op de hoogte gesteld) te pei
len was Han van 'de Meer
naar Utrecht getogen. De re-*'
gistratie van wat hem daar
overkwam (zelf door de be
drijf fsrecherche de poort uit
gedreven, het verbod vervol
gens aan een aantal werkne
mers tevens die poort uit te
gaan, waardoor het gesprek
tussen de trahes door dien
de plaats te vinden) vond la
ter een geslaagde climax in
het antwoord van een der
portiers op Van der Meer's
vraag of hij misschien enkele
personeelsleden kon spreken:
„Die werknemers weten toch
nog niks".
In enkele regels tenslotte
een oordeel over de Marty
Feidman-show die de KRO
tenslotte uitzond. Ik vond het
een tegenvaller, met echt
leuk, te langzaam en teriang-
durig in de sketches, ai wa
ren verscheidene details
meesterlijk. Werkelijk leuk
waren alleen de aankondi
ging en de aftiteling van de
show maar die waren dan
ook gejat van Monty Py
thon.
ERNST RIS
Boltini open voor amateurs
(Van een onzer verslaggevers)
DOORN Circus Boltini gaat
zijn pi. het komende seizoen
openstellen voor amateurs. Ieder
die bij machte is een „kunstje
te vertonen" mag dat doen in
het licht van de circusschijnwer
pers, onder voorwaarde dat het.
kunstje enige kwaliteit heeft en
de goedkeuring van een jury
van circusmensen kan wegdra
gen.
„Laat ze maar komen," zegt
Toni Boltini royaal' de acroba-
ten, de clowns, sterke mannen
of vroywen en de dresseurs van
katten of veldmuizen.
Boltini brengt zijn circuspro
gramma dit jaar in een nieuwe
tent, die belangrijk groter is dan
de oude accommodatie. Er zijn
9000 zitplaatsen, die ditmaal m
een cirkel rond de piste staan.
De toernee begint op 3 april m
Den Haag. Rotterdam wordt dit
jaar niet bezocht. Hier komt wel
circus Sarassam waarmee voor
het komende seizoen een toer-
nee-afspraak is gemaakt. „We
zullen ons hieraan ditmaal hou
den," zegt Boltini, zodat nie
mand .bang hoeft te zijn voor
een herhaling van de circus-
oorlogen (met Faggiom en Sa-
rassani) van vorig jaar.
Een gedeelte van de toernee
speelt zich in Belgie af, waar
dit circus vele jaren niet meer
geweest is.
Het nieuwe programma om
vat een groot aantal dieren-
nummers, met onder andere ijs
beren, olifanten, tijgers en ruim
veertig paarden. In de stallen
zijn veel kleme dieren te zien,
zoals pony's, varkens en Chinese
hangbuikzwijntjes.
liet is Boltim's bedoeling, dat
groepen kinderen of schoolklas
sen bepaalde dieren adopteren.
De kinderen kunnen dan de op
passer helpen bij het voederen
of schoonmaken van de hokken.
Een van de grootste trekpleis
ters moet het optreden zijn van
de wereldberoemde groep tra
pezewerkers: de Karoly's uit
Hongarije. Evenals vorig jaar
zullen tijdens de pauzes hormo-
nie- en fanfarekorpsen optreden.
Aan de vooravond van het
nieuwe seizoen heeft Boltini
overigens weer enige tegenslag.
De nieuwe tent, die m Italië ge
maakt is kan niet tijc.ig arrive
ren in verband met de douane
stakingen m Italië.
Daardoor komen de repeti
ties in de knel- en begint de
toernee later dan gepland was
Nixon mag dar. no„ dltijci pir-
sident zijn en dezelfde oorlogs
misdadiger die hij i>. 1968 ook al
was de studenten z.jn m itder
geval veranderd en de oorlog m
Vietnam is ir, een stadium ge
komen. waarin hij althans niet
meer die dreiging voor jonge
Amerikaanse studenten is die
hij was.
Kanker heeft regisseur Enk
Piooyer het stuk Cancer van
Panty P-Short - de benen zijn wat langer,
het broekje wat korter.
Prettige pant.es bi[ al uw leuke rokjes'
in de blauwe verpakking
.Michael Weiler laten vertalen
en het is tot en met zondag 1
april in net Piccolo-theater te
zien De enige beweegreden, die-
de Nieuwe Komedie van Piooyer
dat is een andere dan dp
Nieuwe Komedie die we volgend
seizoen vaker m Rotterdam te
zien zullen krijgen gehad kan
hebben, is dat het stuk aansluit
bij de gevoelens van jonge men
sen Maar dan toch zeer ten de
le, want Kanker is een door en
door Amerikaans stuk, waarvan
dc bittere ondertoon hier nau
welijks nagevoeld kan worden
Vandaar dat Piooyer in arre-
moede alle bhjspelmogehjkhe-
clen maar oeput heeft om er een
dolle boel van te maken, voor
dat de zaak verstikt m een melo-
diama, waar eigenlijk uas goed
om te lachen valt.
Weiler heeft ongetwijfeld een
aan zijn omgeving aangepast
stuk geschreven. In dat opzicht
zelfs een uitstekend stuk. Het is
alleen een volstrekte misvatting
dat het buiten die omgeving zou
kunnen gedijen. Dan wordt het
bovendien belangrijker gemaakt
dan het is. Want belangrijk is
1 rt allerminst. Het is goed dat
An.erikaan.se studenten dit Ame
rikaanse stuk op hun Amerikaan
se wijze (zouden) hebben ge
speeld op een tijchtip dat het~m
Amerika noodzakelijk was. Het
amateuristische karakter van de
opvoering was dan ook nauwe
lijks storend geweest, maar die
is m dit geval de druppel die de
emmer doet overlopen. De Nieu
we Komedie bewijst niemand
met Kanker een dienst van ent-
ge betekenis.