slankte
isignfcm m
Siiik t_'
I
l
Wat nu, vrijwilligers
HENK VISSER IS
TERUG UIT AMERIKA
Moet Johnny
Kendall
verzuipen,
of niet?
I
smul gei
ril
«JaSs/S fff
■n
'Sleutelen'
Probleem
Henri
Festival
it
CWlMTlONcomcAPs
Geen schlagers,
maar films
op de buis
t
Wel ieuk
Bommel
I?
t
'a.
in
tor
iaf
'an
en
18,
I
H
!S
i
m
K
ve
re!..
ai?
iet
3ÏP
En..
T'
T
7v:
>rX"
w#
30,'j
en.
.a,
■en
m.
Van onze verslaggever JAN BOOISTER
ANTWERPEN/SCHIEDAM De Nederlandse jeugd
krijgt in de stripfiguren Suske, Wiske, Lambiek, tante Si-
dónia, Jeroen en professor Barabas nieuwe televisiehelden.
-Andersen Films, de produktiemaatschappij van ex-acteur
Wies Andersen, draait momenteel op volle toeren om de
serie, waarvoor de Schiedammer André Henderickx poppe-
koppen maakt, op tijd klaar te hebben.
tyiïïy Vandersteen
"blij met initiatief
Likdoornpleisters met
viltring:, Het absolute
einde van pijn én
likdoorn! Verkrijgbaar
\bij apotheek end rog ist/
André Henderickx, de Schiedammer die de poppekoppen voor de Suske en Wiskesene maakte: "Ik had er elke dag lol in.''
Wie s Andersen knopen doorhakken
bij nader inzien
(Van onze showredactie)
AMSTERDAM Henk
Visser (42) is terug uit
Amerika. Met grootse plan
nen De verspringer, die in
1952, 1956 en 1960 door Ne
derland werd uitgezonden
naar de Olympische Spelen
in Helsinki, Melbourne en
Rome, gaat de sprong in de
showbusiness wagen. Op 7
september organiseert hij in
de Rotterdamse Ahoy'-hal
een concert met de vier bij
hem onder contract staande
popgroepen, Release, Track
tor, Lucky Stars en For
Soul's Sake, onder het mot
to „Indian Summer".
- -»
-4
HILVERSUM -- Geen
Duits Schlagerfestival zon
dag op de buis In plaats
daarvan zendt de AVRO
van 19.05 tot 19.40 uur een
concert uit door Suna Ko-
rat en van 19.40 tot 22.10
uur de speelfilm „De beste
jaren van ons leven".
"U; ül
v?
en
as-
en
as'
m-
31S
J9
A
lei.
iel-
s'en
(7.
519
arT
II
ie-
19
15
Jet
119
RS.
t J
ib
m,
in-
2?
ES,
lar
12?
net
?Uf-
80,*
50
127'
-TP*
t 3'
en-
ra"
eft
Ids
"eli
luis-
127
27*
3
127
irs'
irs!
M,
16
3
RS.
en-
lw:
8vr,
313-
0(V
aad
Teg
12k
ON-'
jrn,
500
en
lan
127
12l
X-,
,27
1a-
:en
ad-
15,
)m- j
127
A-
ie!
ek
na
30'
nfe't
in-,;
30,-;
m;
W„-
R;-'
30
HA
as,,
an
4 v
ik-
el'.;
30»
a- -
E. .r
10,
elv;
3Ch;
er-.v'
a.
3Qv
/njV
316'-
BSjw.
17'*
K.;'
iet t-
30J'
aft"
jlbS
na
30
3-
0-'
a4
I
134 si
'9t"v
m* -1
i»;,j
ie-"?
34
WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1974
HET VRIJE VOLK
PAGINA 17
Wies Andersen
met
tv-helden Siuiske en Wiske
Het eerste avontuur hel
1<r 70 goed als zeker dat de
TROS het produkt op de beeld
buis brengt moet tn januari
beginnen. Er wordt gewerkt aan
een wekelijkse aflevering van
25 minuten. Vijf afleveringen
vormen een compleet avontuur
Het idee om van ue Suske-
cn Wiskeboeken er zijn in
tussen al meer dan honderdvijf-
feg avonturen uitgebracht een
televisieserie te maken, is van
Wies Andersen zelf.
„De opdracht heb ik zelf ge-
creeerd", laat hij weten. „Suske
en Wiske zijn nog steeds erg po
pulair bij jong en oud en dat
leek me een goede basis om er
TV-helden van te maken."
Enkede maanden geleden stap
te Wies Andersen naar Willy
Vamdersteen, de geestelijke va
der van Suske en Wiske. Hij
legde het plan op tafel en de
Belgische tekenaar was direct
enthousiast.
Wies Andersen kon aan de
slag gaan. Afgesproken was dat
Willy Vandersteen voor de de
cors en de teksten zou zor
gen en dat Nederlanders voor de
stemmen ingehuurd zouden wor
den.
Voor eventuele Belgische af
leveringen gebruikt men ook
Nederlanders voor het msure
ken van de teksten. Willy Van
dersteen: „Nederlands is voor
Belgen goed te verstaan en het
stoort niet. Omgekeerd, dus
Belgisch voor Nederlands, ligt
het moeilijker. Dan willen be
paalde woorden, die essentieel
kunnen zijn voor een bepaalde
grap, wel eens niet overkomen."
Bij het zoeken naar de juiste
stemmen heeft Wies Andersen
een van de vele knopen, die
zich bij een produktie voordoen,
moeten doorhakken. „Welke
stemmen moet je aan de figu
ren geven?", merkt hij op. „Ie
dere lezer van de Suske- en
Wiskeboeken "heeft aan de per
sonen a' een eigen stem ge
geven, dus dat geluid zal lang
niet bij iedereen vertrouwd over
komen. Maar grote zorgen ma
ken we ons daar met over om
dat de meesten na een paar af
leveringen aan de stemmen ge
wend zullen zijn."
Een andere moeilijkheid deed
zich voor bij het zoeken naar
de juiste man die Suske, Wis
ke, Lambiek, tante Sidonia, Je
roen en professor Barabas tref
fend kon boetseren. Wies An
dersen zocht en vond de Schie
dammer André Hender-ckx <62).
V. V
Deze man, die zich normaal
met monumentale kunst als ge
brandschilderde werken en me
taalplastieken bezighoudt, „vond
de opdracht wel leuk". Van elk
figuur moest hij vijf koppen
maken. Eén met een bewegend
onderlipje, voor de scenes
waarin gesproken moet worden,
en vier met expressie voor clo
se-ups.
De bulderende lach, de grote
verbazing, de ongekende toom
en de enorme schreeuw: Andre
Henderickx moest zich nog eens
achter het oor krabben met de
vraag: „Hoe kom ik daar uit?"
Hij loste het op en ontving
daarvoor de welgemeende feli
citaties van Wiliy Vandersteen
en Wies Andersen.
André Henderickx: „Ik lees
zelf nooit Suske- en Wiskeboe
ken. d-us stond ik er helemaal
vreemd voor Maar toch heb ik
me elke dag dat ermee bezig
was. zitten vermaken. Jaja, iL
had er echt lol ®n.
Het is sjouwen hoor, als je
een type wil treffen Je bent ze
ker een dag met een kopje be
zig. Zeker als je weet dat ze
helemaal glad moeten zijn. Elk
kopje moet namelijk maar ne
gen centimeter hoog zijn, want
de poppen worden met de hand
bespeeld Als je zo'n kopje clo-
se-up voor de televisie brengt
zie je elke oneffenheid. Het
moest zo glad zijn als een ei
Anclre Henderickx, die voor
een beeldje van Ollie B Bom
mel al eens een onderscheiding
van de Leidse Studentenvereni
ging kreeg, leefde zich helemaal
jn de types in „Het verhaal
maakt de koppen niet", wist
hij, „maar de karakters Ik
dacht wel dat ik ge-laagd was
Wills Vandersteen, tenslotte,
is erg blij met het initiatief van
Wies Andersen „Suske en Wis
ke krijgen een nieuwe dimen
sie Vooral de poppekastvorm
spreekt mij aan Dat n. een een
voudige en directe vorm Kin
deren hebben daar altijd plezier
aan beleefd En dat is hier ook
de bedoeling
„Service-spots" zijn die korte
'Umpjes die meestal na het
Journaal van 8 uur worden uit
gezonden en waarin ons bijvoor
beeld gewezen wordt op het be
lang van het dragen van een
valhelm op de bromfiets cn ge
demonstreerd. hoe brand voor
komen kan worden. Een Servi
ce-spot, die vrij vaak wordt uit
gezonden, is die van de SNV. de
Stichting Nederlandse Vrijwilli
gers, die aan ontwikkelingshulp
doet door jonge Nederlanders
met een of ander soort praktijk
diploma uit te zenden naar lan
den in wat we de „Derde we
reld" noemen.
De wervingskracht van deze
spots schijnt groter te zijn dan
men geneigd is te denken. Aan
vrijwilliger!! heeft de SNV geen
gebrek. De vraag rijst echter,
wanneer zich een contingent
ontwikkelingswerkers heeft ge
meld: wat nu?
In de praktijk reist men af
tonder eigenlijk precies te weten
waaraan men begint. Dc VARA
tond gisteravond de documen
taire „Niet alleen Han dc IVit
gaat in ontwikkelingshulp" uit
waarin Roeland Kerbosch heeft
nagegaan wat er verder gebeurt
met de vrijwilligers op de plaats
van hun bestemming.
De harde werkelijkheid blijkt
een stuk anders te zijn dan de
voorstelling die men zich van
'evoren maakte en de konse-
kwentie daarvan is nogal verdrie
tig. De vrijwilliger raakt gefrus
treerd doordat hij eigenlijk zijn
taak niet naar behoren kan ver
vullen, en de bevolking van het
land waar hij gestationeerd is,
heeft te weinig vertrouwen in
hem omdat hij zich niet vol
doende in hen kan verplaatsen.
Kerbosch' documentaire rafelde
dit probleem bekwaam uiteen,
onder meer via een aantal uit
spraken van de Zambiaanse pre
sident Kaunda die harde waar
heden verkondigde. Als het Ker
bosch' bedoeling is geweest een
aantal zaken „bespreekbaar" te
maken, waarbij over het alge
meen door slechts weinigen
wordt stilgestaan, lijkt mij zijn
opzet geslaagd, al gaat het hier
natuurlijk maar om één aspect
van de problematiek van de ont
wikkelingssamenwerking.
Voor „Niet alleen Han de Wit
gaat in ontwikkelingshulp" zond
de VARA deel 1 uit, van een
nieuwe, lange serie „Colditz",
gebaseerd op de boeken van een
der geallieerde krijgsgevange
nen, die wist te ontkomen uit
het onneembaar kasteel dat de
Duitsers in de tweede wereld
oorlog bestemd hadden als ge
vangenkamp.
Ontsnappen uit Colditz was
onmogelijk, zo meenden ze,
maar uit de praktijk bleek des
tijds dat ze zich daarin vergis
ten. De serie (een co-produktie
van de BBC en de Amrikaanse
maatschappij Universal) gaat
over de verschillende a! dan niet
geslaagde ontsnappingspogingen
die de krijgsgevangenen in de
loop der jaren ondernamen.
Deel 1 was een soort prelude,
een voorspel op waar het uitein
delijk om za! gaan; de serie lijkt
me vakwerk.
De KRO vervolgde op het an
dere net de Marion Brando-ej-
clus met „Oproer ill het verre
Oosten", de verfilming uit 1963
van het geruchtmakende boek
„The ugly American" van de
Amerikaanse auteurs Ledercr en
Burdick. Dit werk deed destijds
in de Verenigde Staten nogal
wat stof opwaaien doordat het
de zogenaamde „hulpverlening"
van de Amerikanen aan bepaal
de landen in Zuidoost-Azië aan
de orde stelde, cn uit de doeken
deed dat dc motieven voor die
hulpverlening niet aan grote
menslievendheid maar aan poli
tiek denkwerk gelegen waren.
De filmmakers zijn er geloof
ik niet helemaal uitgekomen.
Van het boek vond ik met zo
veel terug en (le boodschap dat
dc communisten eigenliik de
grote boosdoeners /ain (die al
thans haalde ik eruit) we (te
ook nogal verwarrend, wa in
het boek heb 1' dat nooit zo
sterk gemerkt.
ERNST RIS
Het Rotterdamse conceit it
slechts een onderdeel van een
toprnee don,- Euiopa, die de
groepen, alle „fkonrdig van de
Amerikaans" westkust langs
steden als Brussel, Stockholm
en Amsterdam zou voeren.
Visser 111 193') vestigde hij
zich voorgoed m de Verenigde
Staten zegt dat Phonogram
van dit alles een grammofoon
plaat zal maken Henk Visser
zelf legt de complete toemee
vast op film. Hst resultaat zou,
aldus de oud-atleet, m Amerika
van kust tot kust op televisie
uitgezonden worden.
Mi ;><■■$.>- -
>4- 'ïfii
<J8
«X- Vv
Dp bedoeling van de na ir
schatting een kwait milrt°n dol
lar kostende tup naar Europa
is do uandaent te vestigen op
Condor Club Ir-teinatumal, een
projekt dat door Henk Visser m
Caiifomie is opgezet reden van
deze club kunnen tegen gewel
dige kortingen vliegreizen ma
ken en door Visser geimporteeer-
de proriukten k-pen.
De groepen Release, Tracktor,
Lucky Stars en For Soul's Sake
hebben elk hun eigen speciali
teit en zurt ut Ameuka graag
geziene gasten on de universi
teit Ze zttn ook legelmattg te
horen 111 de Condor Clubs in
Calitornie Nevada tn Florida,
die Henk Visser bezit Zim plan
is in elk der 50 veientgde staten
een Condor Club te vestigen
Onder de oezoekers van het
concert m Rotterdam wil Vissei
tien gratis reizen naar Calitor
nie "°rloten De gelukkigen zul
len de gast zijn in zijn Condor
Clubs.
(Van o-nze radio- en tv -1 rdaetiei
Op zaterd? 4 21 augustus,
waarop oorspronkelijk het"twee-
de deel van het Sehlagerfestival
zou wotden uitgezondel, brengt
de AVRO dc f:lm „C,lazen speel
goed" naar een verhaal van
Tennessee Wllhams
Suna Korat is een Turk ie zan-
geus, die in theater t .Spant 111
Ru-Min» met oegeU'tding van net
Promenade Orkest onder leiding
van Oijsbert Nieuwland een op-
eraconcert gaf Al eerder seeft
de AVRO er een gc dee'ie van
uitgezonden De Tmkse zingt
werken van Donizetti. Verdi,
Proch en Alabier
De film „De beste jaren van
ons leven' werd gemaakt in
1946
iiG \e.-
Temidden van al het
uitbundige proza van
het grammofoonplaten-
front treffen wy in ons
postbakje somtijds een
noodkreetfje) aan. Niet
dat deze lichtvoetige re
dactie zich zo gauw met
het orobudswezen ver
want voelt, het gebeurt
toch maar... Want wat
lazen we gisteren in 'n
op g»el papier afgedrukt
bulletin van \.B.C
Prouukti'S uit Amster
dam?
„Johnnv Kendall heeft
twee zwemdiploma's,
geen water was hem
ooit te diep. hi| kon zijn
hoofd altjjd hoven wa
ter houden. En tnrh
dreigt i.:j te verzui
pen
Dak verrekte sneu
voor John, denk |e dan.
Want, zo lazen we ver
der, „na vele maanden
van hard repeteren (je
kunt het ook „sleute
len" noemen) heeft
Johnny een fijne groep
..together" gekregen.
Een formatie met een
nieuw geluid, dat bin
nenkort door de platen
maatschappij in de vorm
van een (hit)single op
dc markt zai worden
gebracht."
„Uitstekend, prachtig,
goed nieuws", gaat het
bulletin dan hoopvol
verder, zodat de volgen
de zin „Wat is nu
eigenlijk het probleem,
zult u zich (terecht) af
vragen" nog meer
dan het intrappen van
twee openstaande deu
ren is. Maar dan komt
het: „We zitten een
beetje in over de naam
van de groep. Johnnv
Kendall wordt nog al
tijd gekoppeld aan de
Heralds cn aan talloze
- red.) hits uit hel
verleden. Denk maar
aan St. James Infirma
ry
„Moet de naam John
ny Kendall", zo vraagt
A.B.C. Produkties zich
bezorgd af, „ook aan
deze nieuwe groep (met
een andere stjji) ver
bonden worden? Aan
wie kunnen we die
vraag beter voorleggen
dan aan u. die dagelijks
zo nauw verbonden is
met de „neder-pop?"
En dan, werkelijk in al
le bescheidenheid: „Moet
de stap naar nationaal
en internationaal (11! -
red.) suitses worden ge
daan on Ier de naam
Johnnv Kendall? Bel
eens op, sehrijf een
briefje naar A.B.C. Pro
dukties. Geef uw me
ning. Johnnv za! u be
lonen met een daveren
de hit."
Mocht u zich geroe
pen voelen, het Amster
damse produkliebureau
„specialisten in show-
organisaties." te hulp
le komen; uw reacties
kunnen dan naar de
heer Heart F. Morssink,
afdeling management.
A.E.C. Produkties. Mar-
nixstraat 216. 6e Amster
dam (teL; 920-23 04 40).
Lou Cttiê Rees-
Voor artiesten die
zich- anders dan John
ny Kendall, al een tre
de hoger op de ladder
van succes bevinden,
wordt van 30 augustus
tot en met 2 september
in Saratoga Spring h(j
New \ork een songfes
tival gehouden. Voor dit
festival, waarvoor een
prjjzenbedrag van
350.000 gulden beschik
baar is, hebben al Ti
landen ingeschreven.
Onder de deelnemers
bevinden zich coryfeeen
als Rav Charles. lieten
Reddv, Johnnv Cash,
Richie Havens en Barry
White. In de jury zitten
onder anilv en Frank
en Nancy Sinatra. Liza
Minelli en onze landge
noot Lou van Rees.
f*
V
V» v A
i