COIOP cfafdent UzéfF BON VOOR 2 WEKEN GRATIS HET VRIJE VOLK SCHIEDAM EXTRA Titel vraag naar Moermanbrood •Rectificatie donderdag 7 december 1978 f; Kinderen schrijven zich in voor 'de dagschool ergens in Iriz 'dia. Sexfilms huren? 6 voor 27,50 COOP is vóór u en van u. Dus.als u vers wilt, dan krijgt u dat. Rechtstreeks van de veiling, daar hebt het meeste voordeel van. En déér draait het om! Sarr\en met de donderdagse bijlage Ik wil Het Vrije Volk elke dag thuis ontvangen. De eerste twee weken ontvang ik alle nummers, dus ook tweemaal de donderdagse bijlage, gratis. Daarna gaat het kwartaalabonnement automatisch in met als Extra-voordeel 6.4G korting. Hoofdredacteur Herman Wigbold, Kantoor: Hoogstraat 76, Schiedam. Tel. 26 87 98 of 26 52 05 (Van onze verslaggever (ONNO BUITER) SCHIEDAM - „Onze stichting doet een beroep op Hollanders om geld te schenken aan kinderen van Tibetaanse vluchte lingen in. India", zegt de heer Champatsang, op richter van de kersverse Stichting Tibetaanse Ontwikkeling in Schie dam. „Voor135 gulden per maand kan een kind naar school, heeft hij of zij on derdak, voeding en medi sche verzorging. Neder landers kunnen een kind adopteren. Ze krijgen een officieel certificaat thuis met foto en een beschrij ving van de scholier." 'Geen vast werk' Kinderdorp 3 Woonplaats: b Stuur de bon volledig ingevuld in-een 2 open envelop zonder postzegel aan: HET VRIJE VOLK C.V. 2 ANTWOORDNUMMER 1579 3000 VB ROTTERDAM 3 &»ra ara rans rara raas-mi Monnik B H LnBpr? BVB B%B a S B itichting Tibetaanse ontwikkeling De heer Champat sang: m,et dochter op schoot: De adver tentie die in een huis- aan-huis blad stond. "Help mij", dagelijks krijgen wij zo'nverzoek. /V'' ''"''fy""is, '""■'"V/sM ^Spa.» nscpr* Ier Bali. Dam Sa. Schiedam. Tel. 010-67126 Geopend v. 10-18 u. Oond. koopavond. leg. vereist.," - SCHIEDAM - ln de Schie dam-Extra van donderdag. 30 november stond In het verhaal over de Slachthuisbuurt, dat de bewonerswerkgroep hard met de gemeente had moeten onder handelen om niet 3.2 procent van de renovatiekosten in de huur door te laten berekenen, maar 2.5 procent. In werkelijk heid hebben de bewoners samen met de gemeente bij het rijk ge protesteerd tegen de 3.2 procent. De woorden van de heer Geer- atz in het verhaal zijn op dat punt on juist weergegeven. 'Adopteer een Tibetaantje' Vorige week stond in een huis-aan-huisblad in de regio Rotterdam een advertentie van de stichting de kop "Help mij". Juist in de tijd van Sint-Nico- laas en Kerstmis wilde de heer Champatsang de mensen in het westen erop attenderen dat er in de wereld ook nog minder be deelde mensen leven. „Het doel van de stichting is om geld te verzamelen voor alle levensbehoeften van de Tibeta- nen die na de Chinese invasie in Tibet in 1959 naar India ge vlucht zijn," zegt de heer Cham-- patsang. „Het geld komt ten goede aan scholieren, de ge zondheidszorg, 'de sociaalrcultu- rele ontwikkeling en aan afge-i studeerden die zich willen vesti gen. Verder kan iedereen bij ons terecht voor informatie over de Tibetaanse cultuur en kunstnij- verheidsartikelen die we ook verkopen. We verzorgen volks- dans-demonstraties, films en recepten van Tibetaanse ge rechten. Ook kunnen mensen zich opgeven om een Tibetaanse penvriend te vinden." „De Indiase regering heeft de Tibetaanse vluchtelingen in 1959 en de daaropvolgende jaren op gevangen èn ze over heel India verspreid", zegt de heer Cham patsang. „Scholing en medische hulp werden door de regering betaald. Maar de kinderen die later in India geboren werden krijgen die voordelen niet. India is wel bereid om de helft van de kosten, ongeveer 35 gulden per maand voor een kind, te betalen. De andere helft moeten de ouders zelf bijdragen. Dat is het knelpunt, want velen hebben geen vast werk. De levensomstandigheden van de Tibetanen verschillen van plaats tot plaats", gaat, hij ver der. .Hoofdzakelijk hebben ze zich in de landbouw gevestigd en blijven in Tibetaanse ge meenschappen bij elkaar. Velen hebben geert werk en leven van dag tot dag. In de winters, die in het noorden van India goed koud kunnen zijn, trekken ze door het land om truien te ver kopen. Drie maanden leven ze met hun familie en kinderen op een vaste plaats. Als ze op reis gaan nemen ze hun kinderen mee en dat benadeelt de oplei dingskansen. De Indiase regering heeft voor hen drie internaten en een groot aantal dagscholen gesticht. Toen bleek dat de ouders zelf voor de helft van de kosten moesten op draaien heeft onze regering in ballingschap onder leiding van de Dalai Lama een fonds ge sticht, "The Council for Tibetian Education". Het geld dat wij door kinderadoptie bij elkaar krijgen storten we in dat fonds. Alle arme kinderen zijn daar in geschreven. Er zijn natuurlijk kinderen wiens ouders wat meer of wat minder draag krachtig zijn en daarom zijn er kinderen die voor 100 procent van ons afhankelijk zjn of voor bijvoorbeeld 25 procent. Op de scholen worden ze naar Indische normen opgeleid en ook het onderwijzend personeel is voor het merendeel Indisch. De laatste tijd komen er wel steeds meer Tibetaanse leraren bij, maar toch raken we op die manier onze eigen cultuur kwijt. De regering in ballingschap heeft zelf een kinderdorp opge richt voor ouderloze Tibetaan- tjes. Ook daar gaat het geld naar toe. In de 60-er jaren is er vanuit Nederland veel hulp gekomen om projecten op te zetten. Er zijn in die tijd enkele ambachts scholen opgezet omide mensen in de voor hun vreemde samen leving zelfstandig te maken. Ze kunnen hun eigen produkten uitvoeren naar het buitenland, onder andere ook paar Neder- s ra» m «sj n sa as t» m ess mem wm ra «s» ssra -sa-es «s-jg N33IÏ1L *7 8 A-. 3 Adres: Van onze medewerkster MARJAN MEIJER SCHIEDAM - Sinds enke le weken is in hét Schiedam- se Reformhuis.de Driekleu- rengrutterij aan de St. Lidui- nastraat het zogenaamde Dr. Moermanbrood te koop. „Het loopt erg, erg goed. Er is ver schrikkelijk veel vraag naar'-, aldus de heer Verhoef, eigenaar van het Reform huis. Het brood dat gebakken wordt In Vlaardingen, door bakker Van Galen, is volgens receptuur van Dr. Moerman bereid. „Ik moest het wel gaan. verkopen", zegt de heer Ver hoef, „er kwamen regelmatig mensen, die onder behande ling staan van dokter Moer man of artsen die met hem samenwerken, vragen naar het brood, dat uitstekend in het door de „dokter" ge bruikte dieet past." En hij voegt er nog aan toe: „het is gewoon uitstekend brood, wij eten het thuis met de he le familie." Het Reformhuis verkoopt ook nóg andere broodsoor ten, waaronder het Loveren- dale-brood, Lima-brood en het Dr. Vogelbrood. „Het Lo- verendale is het meest ge vraagde", vervolgt de heer Verhoef, „maar de vraag naar Dr. Moerman-brood stijgt met de dag." Hij legt nog uit dat het niet voor de winst is, dat het brood ver kocht wordt. „We maken op een brood 20 procent winst. Niets kan voor niets, we zijn geen filantropische instel ling." Het oorspronkelijk „Dr. Moerman-broodplan" werd in 197? door bakker van Ga len uit Vlaardingen geop perd. Hij nam contact op met de Vlaardingse dokter en na 6 weken pionieren met ver schillende recept-samenstel lingen ontstond hét'geschikte brood. Dat kreeg toen pas de' naam Dr. Moermanbrood. Het brood wordt bereid uit tarwe dat 4 jaar geleden voor het laatst bespoten is met kunstmest. Dus volwaardige, onbespoten tarwe. „De dok ter eet het zelf ook", aldus bakker van Galen. Dat het brood landelijke bekendheid geniet, bewijst Verhoef: „Zé komen uit het hele land om dat brood". De zesentachtig-jarige Vlaardingse dokter Moer man is al meer dan 40 jaar bezig zijn theorie, dat kanker kan genezen, duidelijk te maken aan de mensen..Zijn theorie is o.a. gebaseerd op het feit dan mensen goed voedsel moéten eten. Proe ven doet hij met duiven. Zoals Dr Moerman zelf zegt: „Het zit in de voeding". Veertig jaar geleden al had Moerman een recept voor brood. Brood dat hij niet al leen zijn patiënten aanraadt, maar brood dat voor een ieder goed en gezond is en bijdraagt tot een gezonde voeding. Drie weken geleden is een boek uitgekomen van de hand van Dr. Moerman. Het boek heet „kanker kan genezen" en het geeft hier over alle informatie, bewij zen en proeven. Crij 'y land. Dat project willen we uit breiden met de gelden die met die handel verdiend worden. Een ander doel is om studenten aan beginkapitaal voor een apo theek of zo te helpen. In India gaan Tibetanen door een moeilijke periode heen, maar ik denk dat de zes miljoen Tibetanen die in Tibet zijn ach tergebleven het nog moeilijker hebben," zegt de heer Champa- tang teneergeslagen. „Ongeveer 99 procent van ons volk' was boeddhistisch en daardoor opge voed met bepaalde vrijheden. Na de komst van de Chinezen zijn die vrijheden verdwenen, de mensen hebben geen zeggen schap meer over zichzelf. Dhondub Choedon is een vrouw die jarenlang tot het be- stuurskader heeft behoord in het bezette Tibet. Zij vluchtte omdat zij het met de Chinezen niet eens werd. In haar relaas vertelt zij dat de Chinezen de Tibetanen in zes verschillende klassen hebben ingedeeld. De economisch zwakste klasse werd gebombardeerd tot de lei dende groep. Zij was het wel eens met deze opvattingen, maar de Chinezen kwamen hun beloften niet na. Ze verbeterden de landbouw en de industrie wel, maar de opbrengsten gin gen allemaal naar China. China had Tibet gewoonweg gekoloni seerd. Chinezen vestigden zich in grote aantallen in« Tibet. Dhondub vluchtte naar India, maar daar werd ze onder ver denking van spionage gevan gengezet. Nu werkt ze in het kinderdorp. In Tibet waren voor de Chine se invasie hooguit twintig' bui tenlanders geweest. Nu zit het land vól met Chinezen. De delf stoffen hebben we altijd in de grond laten zitten, want boedd histen hebben weten te leven met wat ze hebben. .Wat voor re den hadden de Chinezen om te 'komen? Zij hebben de grond stoffen ook laten zitten. Ik denk dat het alleen om strategische reden is gebeurd." Tijdens de invasie leefde ik in een klooster. Met de monniken liepen we over de grens naar In dia. In India heb ik gestudeerd en ik ben later naar België ge gaan. Daar ben ik verder gaan studeren, maar ik kon daar niet blijven. Enkele jaren geleden kwam ik naar Nederland en heb ik hier mijn studie anesthesie afgemaakt. Nu werk ik in het van Dam ziekenhuis in Rotter dam en ook mijn vrouw werkt' in de verpleging. Nu we allebei werken en wij eindelijk met beide benen op.de. grond staan, hebben we de mogelijkheid om iets voor ons volk in India te gaan doen. Overigens zijn-wij- niet de enige organisatie in Europa. In Engeland; Noorwe-' gen. Zweden, Zwitserland.en.in. Frankrijk bestaan dergelijke organisaties. De hele beweging begint nu meer en meer op gang te komen," aldus de heer Cham-' patsang. Wilt U een Tibetaantje adop teren? Bell U dan even de heer Champatsang. Zijn telefoon nummer is 010 - 732343. tl kunt ook een brief sturen naar Post bus 284,3100 AG Schiedam. - Dagelijks krijgen wij zo'n'verzoek; „HELP MIJ" binnen. Het is spijtig dat wij daar vaak weinig aan kunnen doen. MISSCHIEN GUNT U HEN EEN SINTERKLAAS-OF KERSTVERRASSING? Met een klein bedrag, zoals f.35.- per j maand, helpt U een kind aan onderdak voeding, medische verzorging en scholing. I Natuurlijk kunt 9 bijdragen wat U zelf liet beste schikt. Heeft U interesse of wilt U meer weten; \laat dat ons dan weten! Postbus 284,3100 AG Schiedam Tel. 010-732343 Giro: I33S533. jen tie uit voor familie J ekenden! „Voor 35 gulden kan een kind naar school, heeft zij of hij onder dak,'voeding en medische verzorging."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1978 | | pagina 3