Cor
Lems
weet hoe
hij een
duif
moet
keuren
maar
ook
hoe hij
deze
moet
schilde
ren.
COOP
itafêent
Uzêff
Waar zijn de echte
koks gebleven?
t--
';:?k
'Êf'ê
Van onze verslaggever
BAS VAN BOCHOVE
SCHIEDAM
Zonder overdrijven
kan gezegd worden
dat Cor Lems een bij
zonder baasje is. Wie
zijn levensloop tot op
de dag van vandaag
volgt, komt tot de
ontdekking dat hi,
niet stil heeft gezeten
in zijn leven. De
58-jarige geboren en
getogen Schiedam
mer heeft alles wat
hij in zijn leven heeft
aangepakt goed ge
daan en er zeer veel
voldoening in gevon
den.
Zo woont hij nog steeds
in zijn geboortehuis aan
de Christiaan Huijgens-
straat. Zeer korte tijd
heeft hij ergens anders
gewoond, maar hield het
huis wel aan, om er later
toch maar weer te gaan
wonen. Niet alleen uit
nostalgie, maar omdat
ook zijn duiven daar
huisden. Want via die
duiven heeft Cor Lems
een unieke hobby-combi
natie kunnen maken.
Oorlog
X' V/'.-vM
- ;2IIv V'"'
11
Tentoonstelling
Kopen
,,i'W m m
O kruisvereniging,
CO/OP is een vereniging
van konsumenten. Niet van
■winstmakers, maar van
voordeelbrengers in de
aankopen van alledag. Tei
maar uit wat u dat scheelt!
Robert Morley in een komische sterfscène in „Wie
vermoordt de grote koks van Europa?"
Een van de vele schilderijen over duiven.
Een molen krijgt Lems ook op het linnen, maar de duif op de voorgrond wordt niet
vergeten.
il er. schilt der ij en n i ar >h r 11 iad e
Die combinatie is het houden
van duiven en schilderen. In
bijna alle schilderijen van zijn
hand, speelt de duif een hoofd
rol of een bijrol, maar er staat
een duif in het geheel verwerkt.
En het moet gezegd: Cor Lems
heeft schilderen in de vingers.
„Op school, als kind al, kon ik
aardig overweg als het ging om
het vervaardigen van aquarel
len. Wijlen Slem van der
Schouw, een bekende Schie-
damse landschapschilder, leerde
mij al snel hoe ik met penseel en
olieverf moest omgaan".
Hoe gedreven hij ook was als
het gmg om het schilderen, zijn
tweede hobby, het houden van
duiven, Jeeö daar in geen geval
onder. Met zijn broer Leo, ook al
een verwoed duivenmelker,
houdt hij a! vanaf 1927 duiven.
Maar zoals bij zovelen het geval
was, moest hij tijdens de oor
logsjaren beide hobby's opge
ven. Duiven mochten var de
Duitse bezetter niet meer wor
den gehouden en het schilderen
werd verdrongen door het feit
dat ook Cor Lems in het verzet
dook.
De laatste bezettingsjaren
dwongen hem onder te duiken
en dat was voor hem een goede
gelegenheid zijn ene hobby -
het schilderen weer op te ne
men. Met behulp van oude lap
pen werd een definitief begin
gemaakt met schilderen op lin
nen. Toen na de oorlog Cor
Lems een bezoek bracht aan
Frankrijk, werd zijn begeeste
ring voor het schilderen nog
groter.
„Bij toeval kwam ik op een
dag ergens terecht waar schilde
rijen werden tentoongesteld.
Maar wie zin had mocht ook zelf
een werkje maken. Dat heb ik
gedaan en toen ik klaar was
kwant er een man over mijn
schouders meekijken. Achteraf
Meek dat dr. Gêrardin te zijn,
één der grootste critici en verza
melaar va» klassieke meester
werken. Hij was enthousiast
over wat ik gemaakt had. In
eerste instantie denk je dat zo'n
man dat zegt om beleefd te zijn,
maar toen Ik hoorde wie hij
was, geloofde ik dat zijn compli
menten oprecht waren".
Op aandringen van dr. Gérar-
lin volgde Cor Lems een studie
in Monfort L" Amaury. het Mek
ka van de Franse topschilders
en artiesten. „Een geweldige er
varing", zegt Cor Lems. Maar er
moest ook brood op de plank ko
nen. Hij werd op 29-jarige leef
tijd directeur van een in Schie
dam gevestigd exportbedrijf,
maar Moewei dat een veelom
vattende taak was voor een nog
zo jonge directeur, het bloed
kroop waar het niet gaan kon.
Zijn schaarse vrije tijd ging op
aan zijn duiven en aan het schil
deren.
Toen Indonesië op eigen be-
nen kwam te staan, viel er voor
het bedrijf van Cor Lems een
yi
<e/tt
leven van Coir Lems
deel van de exportmarkt weg.
Hij moest naar een andere
broodwinning omzien. Wat nu?
.Ja", zegt hij bedachtzaam, „dat
vroeg ik me in die tijd ook af. Ik
wierp mij op een studie water
en wegenbouw. Toen ik de pa
pieren hact heb ik een aanne-
niingsbcdrijl gesticht en ben
daarin nog steeds actief. We
hebben veel werk, maar ik
kreeg toch wat meer vrije tijd
voor mijn hobby's. Daar kwam
overigens nog een hobby bij. Ik
werd gevraagd keurmeester
voor duiven te worden. Als lid
van De Vrijheid deed ik dat wel
eens en blijkbaar goed want de
landelijke keurmeesters namen
mij in hun kring op".
Bij de om de twee jaar te hou
den Duiven-Olympiade werd
Schiedammer Cor Lems een
graag geziene gast. Daarnaast
maakte hij naam als duivenhef-
hebber die grote prijzen in de
wacht sleepte en was het hem
nooit te veel anderen van advies
te dienen. „Dat deed ik in het
belang van de duivensport. Wie
wil luisteren en wil doen kan al
tijd bij mij terecht. Ik ben er
vroeger ook beter van geworden
als oudere duivenliefhebbers
mij raad gaven".
Toen bekend werd dat de
eerstvolgende Olympiade in
Amsterdam zou worden gehou
den ging er bij CorLems een
lampje branden. „Ik zocht en
vond een mogelijkheid om twee"
hobby's in één te combineren. Ik
ben werken op doek gaan zetten
waar de duif een hoofdrol of en
bijrol in vervult. Ik heb er meer
dan vijftig klaar en die worden
tijdens de Olympiade tentoon
gesteld".
Cor Lems laat de schilderijen
zien. Duiven op het nest, duiven
op het land, maar ook land
schappen waar de duif een on
dergeschikte rol speelt, maar
we! degelijk aanwezig is. Een
voorbeeld: Cor Lems schilderde
de molens in Kinderdijk. Op een
van de omlopen van een molen
zit een duif zich te koesteren in
de zon. Nog een voorbeeld: Een
fraaie schildering van tulpen in
een vaas. Maar op de*vaas staat
wel een duif geschilderd.
Als Prinses Beatrix de Olym
piade opent, heeft Cor Lems nog
een verrassing voor haar, die
wij echter niet kunnen onthul
len om tiet effect niet te versto
ren. Maar het zal voor Beatrix
wel een verrassing zijn. Want
Cor Lems zal op de duiven
olympiade niet alleen aanwezig
zijn met zijn schilderijen, maar
ook als keurmeester.
Sen van de velen want op de'
Olympiade komen 29 landen en
die landen brengen ook een
keurmeester mee. Daarnaast zal
het. voor Cor Lems toch wel
druk worden omdat hem ge
vraagd is als tolk op te treden
omdat hij enkele talen spreekt.
Daarom ook heb ik zelf geen
duiven ingezonden voor de
Olympiade. Dat zou ik me hele
maal over de kop werken".
Tijdens een kleine voorexpo
sitie bij zijn eigen vereniging,
vielen de monden open van ver
bazing. Natuurlijk wisten ze op
de club heus wel dat Cor schil
derde, maar een combinatie
schilderen-duiven, nee dat had
den ze nog nooit gezien. Wat
gaat er met de shilderijen ge
beuren na de expositie?
Cor Lems: „Wie ze wil kopen
kan dat. Zo ver ik weet is dit de
eerste keer dat er een expositie
van „duivt:-schildenjen wordt
gehouden. Er wordt nu al ge
vraagd of ze te koop zijn.. Dat
kan, maar eerst moeten ze m
Amsterdam gehangen hebben
Ik maak me sterk dat die bui
tenlanders er gek op zullen zijn.
Dat verwacht ik vooral van de
Duitsers. Nou, wie kopen wil
kan kopen".
Denk echter niet dat Cor Lems
alleen maar duiven kan schilde
ren. De in zijn woning hangende
werken getuigen van het tegen
deel. Stillevens, zeegezichten.
paarden en winterts? landschap
pen zijn met vaardige hand op
linnen gezet Een van zijn stille
vens werd verkocht, zeer tegen
de zin van zijn vrouw. Mevrouw
Lems, „Dat vond ik zo jammer.
Ik zeg nog: nou heb ik wat
moois aan de muur hangen en
dan wordt het verkocht. Toen
heeft hij een nieuwe gemaakt en
die vind ik eigenlijk nog
mooier".
Als fotograaf Arie Wapenaar
Cor Lems wil fotograveren voor
een van zijn schilderijen wordt
als levende decoratie een echte
duif uit het hok gehaald. Meteen
gaat Cor Lems uitleggen wat
we! en -vat met mooi ss aan de
duif Wij luisteren geduldig
want hij kan het weten. Als
„Drie sterrenkeurmeester"
keurde hij in zijn leven naar
schatting zo'n 100000 duiven
binnen en buiten Europa. Een
heel getal Zoveel schilderijen
zal Cor Lems in zijn leven niet
maken. Maar je weet het maaar
nooit met een man zoals hij, die
bezeten is van zijn hobby's.
O AMBULANCE, tel. 269290.
O ARCHIEF, Korte Haven
33, tl. 266727; openingstij
den maandag tot en. met
vrijdag van 830 tot 12.15
uur en van 13.15 tot 17 uur;
elke eerste en derde
woensdagavond in de
maand van 19.30 tot 22.30
uur.
O BRANDWEER, tel. 264848
ft; BUREAU VOOR
RECHTSHULP Gebouw
De Teerstoof, Nieuvvstraat
12, tel. 264356. Spreekuur
"maandag, dinsdag en don
derdag van 14 tot 16 uur.
O DIERENAMBULANCE
Mobiele EHBO-dienst
voor dieren. Alarmnum-
mers: 357559 en 356388, 24
uur service.
O GEMEENTEWERKEN.
Indienen van klachten is
mogelijk per brief aan het
adres: dienst gemeente
werken, Emmastraat 1 of
postbus 61: per telefoon
afdeling riolering en be
strating, tel. 377300 of
260500, toestel 231 van 8 tot
16.30 uur; tel. 268578 na
werktijd, alleen voor spoe
deisende zaken, afdeling
plantsoenen, tel. 154605
van 8.30 tot 10 uur en van
13.30 tot 14 uur; tel. 707567
na werktijd, alleen voor
spoedeisende zaken. Alge-
mem- begraafplaats, tel.
711222 van 8 tot 16.30 uur.
Afdeling technische werk
plaats, 268280. Afdeling on
derhoud gebouwen, tel.
260864 of 260500, toestel 279.
O GEZINSVERZORGING.
Lange Haven 145. tel.
732800.
Mesdaglaan 6b. tl. 266264.
O MAATSCHAPPELIJK
WERK, Broersveld 142, tel
731033 of 731485. Open alle
werkdagen van 9 tot 17.30
uur.
O O PENBARE BIBLIO
THEEK Centrale biblio
theek, Lange Haven 131,
tel. 267877; filiaalvestigin
gen: Willem Andriessen-
laan 75, tel. 708320; Lo-
rentzlaan 10, tel. 153674;
Parkweg 218, tel. 704498;
Dr. Wibautpiein 219, tel.
708001. Jeugdbibliotheek,
Korte Haven 29, tel. 266566
en Rosaschool, Archime-
desstraat.
O POLITIE, tel. 264666.
RECHTSWINKEL,
Broersveld 140, tel. 730308.
Spreekuur: iedere woens
dag van 14 tot 16 uur (te
vens telefoondienst), iede
re donderdag van 18 tot 21
uur.
C SAMENLEVINGSOP
BOUW SCHIEDAM-
NOORD, Willem Andnes-
senlaan 77, tel. 702207.
O SCHIEDAMSE GEMEEN-
SCHAP'VVVu Overschie-
sestraat I, tel 266000.
O SOCIAAL RAADSMAN.
Spreekuren: dinsdag van 9
tot 11 uur in het kruisge-
bouw, Bachplein, tel.
706177, dinsdag van 18.30
tot 19 30 uur en vrijdag
van 9 tot 12 uur. Broers
veld 140, tel. 269957.
O STEDELIJK MUSEUM.
Hoogstraat 112, tel. 269068.
Openingstijden: maandag
tot en met zaterdag van 10
tot 17 uur, zondag van 12.30
tot 17 uur.
O TECHNISCHE BEDRIJ-
VEN. Dwarsstraat 42. tel
264980. Storingen gas en
water, tel 265333 Storin
gen elektriciteit, tel.
261700.
©TELEFONISCHE HULP
DIENST Tel, 731161. Dag
en nacht bereikbaar. Voor
hen in geestelijke en socia
le nood,
O WARME MAALTIJDEN.
Mevrouw Ahjk, Zwaluw-
laan 68. tel. 703773.
O WERKLOZENPROJECT
DE TRECHTER, Broers-
vest 107, tel. 265255.
ffiinitfK'
Door Tjitte de Vries
Cinema-Bio In Bio wordt
Louis Maile's indrukwekken
de film PRETTY BABY ge
prolongeerd.
Jeugdmatinées - In de
jeugdmatmees op zaterdag
middag, zondagmiddag en
woensdagmiddag om 14 00
uur: ZORRO, DE ONTEM
BARE.
Passage-theater - Voor
smulpapen, voor liefhebbers
van een Hitchcock-achtige
thriller en voor de fans van
de mooie Jacqueline Bisset is
Ted Kotcheff's film WHO'S
KILLING THE GREAT
-CHEFS OF EUROPE (Wie
vermoordt de grote koks van
Europa?) goed voor een supe
rieur avondje-uit
Wie min of meer regelma
tig van Horeca-gelegenheden
gebruik maakt, zal zich in
derdaad wel eens afvragen:
waar zijn ai die goeie koks
van vroeger gebleven? Wel
nu, Kotcheff geett daar géén
antwoord op. Toch blijkt
plotseling de ene vijf-ster-
ren-kok na de andere het tij
dige met het eeuwige te ver
wisselen, vooral als de jour
nalist-smulpaap Max Van-
dervere zo'n kok op het voet
spoor zit.
Vandervere (een uitsteken
de rol van de bepaald niet
magere Robert Morley) geeft
een tijdschrift uit op gastro
nomisch gebied. Alle koks m
Europa en Amerika proberen
bij Vandervere dientengevol
ge letterlijk in een goed
blaadje te komen, want een
storrutje erbij van deze lite
raire gastronoom is van groot
belang voor hun carnere.
De reeks mooi den neemt
een aanvang op het moment
dat de enige vrouwelijke kok
in dit typisch mannelijke we
reld van het smullen en deca
dent genieten m Engeland
aankomt om voor de konin
gin van dit land een speciaal
toetje te bereiden. Die vrou
welijke kok is Jacqueline
Bisset, en journalist Vander-
veie zag er destijds persoon
lijk op toe dat zij zich van
haar echtgenoot (George Se
gal) het schelden, omdat deze
barbaar een hele keten Wim-
py-achtige cafetaria's bezit.
Dat zijn natuurlijk gelegen
heden die door Vandervere
gehaat worden als aange
brande aardappels.
George Segal geeft een
kostelijk nummertje weg als
hij laat zien op welke manie
ren zo'n keten van cafetaria's
elke dag weeyr met nieuwe
vestigingen wordt uitgebreid.
Zaken zijn nu eenmaal za
ken, ook als het ten koste van
culinaire genoegens gaat.
Robert Morley speelt tot
slot een schitterende sterf
scène als hij bezig is de geest
televen door zich letterlijk
vol te vreten aan allerlei
(heerlijks. Zorg vooral voor
een stevige maaltijd voordat
u naar Passage gaat deze
-•eek, want „Who's killing
the great chefs of Europe"
bezorgt een gevoel van grote
honger, Maar je blijft wél la
chen!