Koos de Groot, 35 jaar op de planken Groeton speelt menselijk drama: schiedam-extra wmfw- COIOP ÏÏaffaent Uzéff :pi HVV-Bijlage Schiedam Extra pag. 3,4Jj Van onze verslaggever BAS VAN BOCHOVE SCHIEDAM „Als kind droomde ik er van generaal of toneelspeler te worden. Gek hè, dat een kind zoiets kan dromen? Waarom ik dat droomde weet ik niet. Het had er zeker mee te maken dat ik overal bovenuit wil de steken". Dat zegt Koos de Groot, die dit jaar 35 jaar als acteur aan het Schiedamse amateurtoneel is verbonden. Generaal werd hij dus niet. Het andere deel van zijn kinderdroom is wél uitgekomen. Weliswaar niet bij het beroepstoneel, maar iedereen in de toneelwereld weet dat Koos de Groot een be genadigde amateuracteur is. Oorlog De Schaduwküil Ziek Koos de Groot: "Een deel van mijn kinderdroom kwam uit' (Van onze medewerkster MARJAN MEIJER) SCHIEDAM - „Zo is het leven, nietwaar". Dat was bijna de unanieme mening van het publiek na een voorstelling van amateurtoneelvereniging Groeton. Zij speelden het stuk de Schaduwkuil. „En", zoals re gisseur Ad Hoeymans voor de voorstelling aan het oudere publiek ter waarschuwing zei, „Het is beslist niet leuk wat u te zien en te horen krijgt. Wij zijn ons welbewust dat we een onderwerp aansnijden dat veel los kan maken". Tranen Een goed begin is het, BETERE DANSWERK Dansschool STUDIO SWING Ad Hoeymans: Tot tranen bewogen. Sp. anningsvelclen Len Dessing en Koos de Groot spelen de hoofdrol in De Schaduwkuil A i-| I 'Geeera.fi ill of acteur was dat in n droom' Als ik hem vraag of hij zich zelf goed vindt, kijkt hij me en-' kele ogenblikken bedachtzaam aan en zegt: „Het is altijd prettig te horen dat je het zo goed ge daan hebt. Maar toneelspelen doe je met een gezelschap. In dat team draai je mee. En of je nou de hoofdrol speelt of een van de bijrollen, iedereen heeft zijn in breng". „Of iemand zijn of haar rol goed speelt ligt voor een deel ook aan de regisseur. Bij een goede regisseur merk je dat je onder een vakman werkt. Als hij zijn bedoelingen over kan brengen en jij kan het overpak ken. dan spéél je een goede rol. Tenminste: dat is mijn ervaring. Daarom is het met belangrijk of je de beste bent. Bij voetbal, ook een t'eamspel, mag er één kruk tussenlopen. Dat valt niet op. Bij toneel kan dat niet". Het begon voor Koos de Groot in de laatste maanden van de oorlog. De familie Soeters ging een toneelgroep oprichten en aan Koos werd gevraagd om daaraan mee te doen. De bedoe lingen die er achter staken wa ren, de jongens die terug zouden keren uit Duitsland enig vertier te geven. Het eerste stuk waarin Koos de Groot toen speelde droeg de titel Huistiran. Er zou den in de loop der jaren nog zes tig rollen bij komen. „Tijdens mijn diensttijd bij de marine heb ik nog wat gespeeld om na mijn afzwaaien bij de to neelvereniging Geron terecht te komen. Ik ben daar vanaf de op richting in 1947 tot aan de ophef fing bij betrokken geweest. Op zich was het oprichten van Ge ron al een wapenfeit. Een to neelvereniging in gereformeer de kring, dat was niet mis. Dat kon eigenlijk niet. Maar het kon wel, zoals later zou blijken". Want Geron zou uitgroeien tot de beste toneelvereniging in Schiedam. Het gezelschap ging met de ene prijs na de andere naar huis. In de door de Schie damse Gemeenschap georgani seerde toneelwedstrijden be haalde Geron zes keer een eerste prijs en drie keer werd het tweede. Ook landelijk viei Ge ron in de prijzen. „Dat waren gouden tijden voor Geron". zegt Koos de Groot. „We hebben een groei proces doorgemaakt dat ons in staat stelde om tot een goed ge zelschap uit te groeien. Maar op een gegeven moment ging het niet meer. Belangrijke mensen vielen weg en toen is besloten er maar mee te stoppen. Nu speel ik bij Groeton en wij maken nu zo'n zelfde groeiproces mee als bij Geron. Eerst voor de gezel ligheid, maar na vijf jaar zie je wat je kan met de mensen die spelen". Op het ogenblik heeft Groeton De Schaduwkuil op het pro gramma staan. „Een moeilijk stuk dat gaat over sterven. Een ingrijpend verhaal waar ik he lemaal in opga". Eiders op deze pagina meer over De Schaduw kuil. Over het beleven van een rol, in de huid kruipen van de per soon die je moet, uitbeelden, daar heeft Koos de Groot zo zijn eigen mening over. „Ach, die uitdrukking dat je in de huid van een ander kruipt ken ik na tuurlijk ook. Je wordt natuur lijk nooit die ander. Je blijft je zelf. Als ik Ko van Dijk zie spe len in het Dagboek van een Her dershond dat zet hij die rol goed «PlB neer. Maar ik zit toch echt naar Ko van Dijk te kijken. En als jij mij ziet spelen zie je Koos de Groot". „Als je een goede regisseur hebt en het is een rol waar je helemaal achter staat dan werkt dat fijn. Maar ik heb ook rollen gespeeld waarvan ik later dacht: die rol had ik nooit moe ten spelen. Maar je gaat er mee door omdat je het team niet wil duperen Er zitten immers maanden van voorbereidingen aan vast". „Ik ben ook wel eens uit een rol gestapt. Die rol lag mij niet en ook de regisseur niet. Het klikte niet. Die man kon mij niet bereiken. Dat zal dan wel aan mij gelegen hebben. Dat was voor mij een hele stap om die rol op te geven. Jammer, ook van de tijd die wij er in hadden zitten. Zo is het ook wel voorgekomen dat wij met een stuk bezig wa ren en later hoorden dat de rechten elders berusten". „Maar ik moet zeggen dat ik altijd met plezier aan het ama teurtoneel verbonden ben ge weest. Ik voel mij op de planken als een vis in het water. Het is wel gebeurd dat ik me niet lek ker voelde. Moe en een beetje ziek. Toch naar de repetitie toe en daar dan helemaal opgekikt vandaan komen. Ik ben nu 57 jaar en dat toneelspelen heeft dan ook een groot deel van mijn leven uitgemaakt. Toch, als ik het over zou mogen doen, deed ik het zo wee.-". „Al voelde ik mij wel eens be last, omdr. mijn vrouw maar thuis za'.. Toch heeft zij altijd achter mij gestaan. Ik zeg altijd: van haar heb ik de meeste me dewerking gekregen, maar ook de meeste kritiek. Na een voor stelling thuis nog eens pralen en dan hoorde ik van haar wat er niet of wel goed was geweest. Dat verdraag je van je vrouw makkelijker dan van een an der". „Anderen vragen mij ook wel eens: „En Koos, hoe was het?" Nou, laat ik je eerlijk zeggen, dat ik er dan altijd maar om heen draai. Rot om te zeggen dat ik er geen pest aan vond. Want laten we nou eerlijk zijn. Een moeder draagt haar kindje ne gen maanden onder haar hart. Ais het dan geboren wordt blijkt het ontstellend lelijk te zijn. Maar denk je dat zo'n moe der dat ziet? Die vindt haar kindje de knapste baby van de hele wereld". „Zo is het met kritiek ook. Als je maanden, zo niet jaren moet horen dat je het zo goed doet en dan opeens zeggen ze dat het de ze keer toch maar niks was, dan heb je de pest in. Wat ik ook ge speeld heb, alle rollen deed ik met plezier. Het maakt mij niet uit of het nou serieuze rollen zijn of een comedie. Kijk, onder broekenlo! hoeft niet. Het biijft altijd al moeihjk om te om schrijven waarom een stuk goed is of niet. Een comedie kan ook/ een goed stuk zijn. Als het pu-» bliek maar meeleeft. Maar dat publiek blijft ook steeds meer thuis zitten. Jammer, maar het is niet anders. In de gioriejaren van Geron hadden wij alleen al honderden donateurs. Moet je "•u om komen". i - 'De dood Het toneelstuk de Schaduw kuil speelt zich af in drie bunga lows. Daarin bevinden zich drie mensen, die elk hun laatste le vensdagen doormaken. Verge zeld van familieleden of vrien den verblijven zij in het door een ziekenhuis beschikbaar ge stelde bungalow. Zij gaan dood en moeten dat verwerken. Het stuk is geschreven door de Ame rikaanse acteur/schrijver Mi chael Christofer en kreeg na de première voorstelling in de Ver enigde Staten de Pulitzerprijs en de Tony Award, twee zeer belangrijke prijzen in de toneel- en theaterwereld. Nederlander Ad Hoeymans die enkele jaren het amateurgezelschap Groeton heeft geregisseerd vertaalde het Amerikaanse stuk. Verleden jaar oktober startte hij het repe teren met een groep van negen Schiedammers. De eerste maand werden er aileen leesrepetities gehouden, want de spelers moesten zich de we! zeer delicate materie eigen maken. De drie kernfiguren in het stuk worden onontkoom baar geconfronteerd met hun aanstaande dood. Hun ongeloof, opstandigheid, verwerking van emoties, aanvaarding van het onvermijdelijke, zijn de punten waar het in dit zeer menselijke stuk om gaat. Dat de spelers er in het begin moeite mee hadden was een motief voor regisseur Hoeymans om langzaam te star ten met de algehele repetities. Ad Hoeymans, die zelf tijdens de try-out verleden week in Dienstencentrum De Woudhoek tot tranen toe geroerd was ver telt over de beginrepetities: „We hebben het toen zelf best moei lijk gehad. Zö dat we af en toe moesten zeggen: Hè, hè, nou eventjes wachten en bijkomen. „Maar hoe verder we kwa men, des te harder we voor ons zelf werden. De spelers konden zich beter inleven in de perso nages en het is echt geen klei nigheid als je een stervend Schiedam Tel. 010-713071 Jl iemand moet spelen. Dan komen er zoveel emoties op gang. Maar we konden er later meer afstand van nemen. En als je die afstand gevonden hebt, kun je er ook aan wennen lijkt het. Vanuit hun eigen ervaringen en gevoe lens kon dat stel fantastische mensen tot deze uitvoering ko men". Hevig versteld stond Hoey mans van de reacties van het verleden week aanwezige pu bliek. De gemiddelde leeftijd van het publiek, vooral bewo ners van De Heijermansflat, lag hoog. Dus dicht tegen de leeftijd aan dat het aardse leven ver ruild zal moeten worden voor de dood. Speler Koos de Groot gaat hier dieper op in: „Het stuk is op het leven zelf gebaseerd. Als je jong bent realiseer jeje dat niet. Als je ouder wordt en dat ervaar ik zelf ook in mijn leven, dan krijg je een wat haastiger idee. Zo van: Wat had ik allemaal nog willen doen? De teleurstellingen over de dingen die je niet ge daan hebt komen dan zo onver anderlijk en direct op je af. In het begin heb ik echt moeite met mijn rol gehad. Maar ik heb er goed afstand van kunnen ne men. Anders heb je geen leven meer". In de Schaduwkuil speelt Koos de Groot een gewone man, die samen met zijn vrouw, ge speeld door Len Dessing, en zijn zoon, gespeeld door Dick Bij kerk het niet wil aanvaarden dat hij moet sterven. Zijn vrouw probeert nog op allerlei manie ren een nieuw leven uit te stip pelen. Ze wil een boerderij ko pen, die hij zijn hele leven had willen hebben en net doen alsof er niets aan de hand is. Dan komt de man Joe tot een besef dat dat niet meer kan. Hij is op en heeft het te aanvaarden. Al leen de moed om het zijn teena ger-zoon te vertellen heeft hij niet meer. De gesprekken van de man met zijn vrouw en zoon zijn simpel. Zoals de gesprekken van gewone mensen, zoals wij alien, eigenlijk. Ad Hoeymans over de teksten in het spel: „Op het podium is het spel verdeeld in drie aparte afdelingen. Op de linker helft zien we Joe, met vrouw en zoon. Zij staan voor de gewone teks ten en het feit dat ze de nade rende dood niet willen en kun nen aanvaarden. Het middelste gedeelte van het podium is het gedeelte van de bungalow van de moeder Felicity en haar dochter. De twee vrouwen, ge stalte gegeven door Tiny Rulof en An Heblij stellen de provoca tie tegen de dood voor. Hun' teksten, en vooral die van de maakt veel emoties los' Bj COOP hebben de klanten het namen tc vertellen En ver der is er niemand aan wie COOP rekening en vcrantwnor ding hoeft af tc leggen t 1 i it i <i moeder zijn zeer provocerend. .De moeder doet de dochter be wust pijn en pest haar. Ze zegt dat ze niet dood wil gaan voor ze haar jongere dochter Claire ge zien heeft. Maar dat is helemaal niet mogelijk, want dochter Claire is zelf al jaren geleden om het leven gekomen. Het rechter gedeelte van het toneel is voor de schrijver Brian. Samen met zijn vriend Mark (gespeeld door Roland te Booy), wacht hij op zijn laatste ogenblik. Zijn, zoals hij haar noemt, voormalige vrouw Hila ry (Martha Segaar) komt ook nog langs en beleeft enkele enerverende scènes mee. De schrijver gebruikt per definitie veel woorden en de scènes met Brian worden dan ook voor het gewone publiek moeilijker te volgen. De drie gedeeltes op het podium stellen de verschillende fases van de naderende dood voor". Voor een in hun ban zijnd pu bliek brachten de amateurac teurs- en actrices zeer geconcen treerd de afwisselende scènes ten tonele. In het stuk wordt soms krachtige taal gebruikt en de twee homofiele vrienden, de schrijver Brian en zijn vriend Mark, zoenen elkaar in een bloedmooie scène. De overgan gen van de ene situatie in de an dere werden zeer goed getimed. Opvallend was het feit dat de spanning in het stuk goed ver deeld was. Na een super ernsti ge, trieste, situatie volgde een lichter te verteren scène, waarin het publiek weer een beetje op adem kon komen en waar zelfs een lach er voor zorgde dat de spanning kon wegvallen. Ad Hoeymans: „Om die span ningsvelden in het stuk te ver leggen en de overgangen goed te laten verlopen hebben we als idioten gewerkt. Daar zijn we veel mee bezig geweest. Ik heb' de Amerikaanse voorstellingen van de Schaduwkuil, of zoals de- Amerikaanse naam luidt: Sha dow Box, nooit gezien. Maar wel heb ik vele kritieken gelezen. Daarin werd gesproken van een: „serious as well hilarious" stuk. Maar zoals ik het nu heb gezien tijdens de proefvoorstel- lmg wordt er op de grappen met met hilariteit gereageerd. Dat moet het publiek toch zelf uit- maken. En dat moeten we af wachten. Dat het Nederlandse publiek anders reageert dan het Ameri kaanse is duidelijk voor mij. In Amerika is het ook een gewone zaak dat er voor dc laatste da gen van iemands leven gezorgd wordt voor een geschikte plaats. Dat is in Nederland helemaal niet gebruikelijk. Misschien brengen we met dit stuk de dis cussie een beetje op gang. Na de voorstelling in hot Dienstencen trum zou er een arts uit het St. Antonius Ziekenhuis te Utrecht aanwezig zijn. Deze man houdt zich dagelijks bezig met ster vensbegeleiding. Hij kon jam mer genoeg niet". Dat dat voor het publiek geen enkel bezwaar was, werd duide lijk na de proefuitvoering, want veel vragen waren er niet. Heel laconiek en nuchter reageerden de Schiedammers op het stuk door te zeggen dat het gewoon het leven liet zien zoals het is. Het simultaan toneel, zo heet een toneelstuk dat bestaat uit aparte scènes op eenzelfde to neel; zal aanstaande zaterdag avond in het Passage Theater in première gaan. Inlichtingen bij Groeton Producties of voor re servering van plaatsen bij het Passage Theater. Ad Hoeymans wil ten slotte nog kwijt: „Ik moet zeggen dat het een fantastische groep men sen is waarmee we de Schaduw kuil brengen. Geen enkele con currentieslag tussen de cast on derling. De totaaiprestatie wil ik dan ook heel góed noemen. Voor amateurs, die maar twee of drie keer in de week repeteren is dat een ware opgave. Nu moet al leen het grote publiek op zater dagavond tijdens de Nederland se première gaan uitmaken hoe ze het vinden. Ik ben in ieder geval tevreden". i»

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1980 | | pagina 5