Werk met ritme
op expositie
in Artoteek
'USSEN DE REGENBUIEN DOOR
Bureau sociale
hulp geopend
over
xtsernn
WEDSTRIJD GESTAAKT
schiedam
Boormachines gestolen
VealiestProf.Qtaal<ia Roomse fewisfc
Radio uit
etalage
verdwenen
VRIJDAG 8 FEBRUARI 1980/HET VRIJE VOLKr AGINA 2
I (Van een onzer
Iverslaggevers)
[VLAARDINGEN - De
laardingse kunstenaars
brla Sparreboom en
pns Rikken exposeren
Inaf vandaag een deel
In hun werk in de gale-
p Artoteek. Hoewel er
let zoveel overeenkom
en zijn in htm werk,
pden de twee jonge
bnstenaars het leuk om
llijktijdig te exposeren,
pns Rikken zoeht voor
tentoonstelling een
root aantal tekeningen
let een bijna wiskundige
Ideling uit. Carla Spar-
Jboom exposeert enkele
but-reliëfs.
Hans Rikken en Carla Sparreboom: ritme in de Artoteek.
St. LAURENS
KUBUSSEN NEE
Van een medewerker
SCHIEDAM - Er heerste een volledige mineurstem
ming in de Sporthal Margriet. Want in de hoofdklasse
zaalvoetbal verloren zowel lijstaanvoerder Martinit
als het hooggeplaatste PPSC en Groenoord hun wed
strijden.
nu even wegdenken en in gedachten doorvoor invul
len een sleperswagen die langs komt, zou deze foto
rond 1900 gemaakt kunnen zijn. Maar dat is niet het
geval. Onze fotograaf HANS PATT1ST maakte deze
plaat deze week tussen de regenbuien door. Zoals ge
zegd: je moet er oog voor hebben.
«sgp. Van een trouwe abon-
nee kreeg ik een tijdje
terug een aardig ver
haaltje toegezonden, dat hij
tekende met de schuilnaam
"Cees."
Nou Cees, daar ga je: „Op het
moment dat Dien door het
raam naar beneden keek,
stopte er een grote witte i MI-
ticauto langs de stoeprand.
"Hé politie', dacht ze, „waar
zouden die nou moeten zijn?"
Nieuwsgierig bleef ze kijken.
Voorin zaten twee agenten,
achterin nog iemand. Zo te
zien een oude man. Maar,
maar—, dat is opa! Het leek of
haar hart even stil stond.
„Karei", riep ze geschrokken
naar haar man in de keuken,
„opa zit in de politiewagen!"
Even later werd er gebeld.
Karei haastte zich naar het
-trapgat en trok aan het touw.
En jawel daar kwam opa, on-
dersteund door de twee poli
tiemannen, de trap opgelopen.
„Opa", snikte Dien, en viel
hem om de bals. „Wat is er
met je?"
„Niks hoor, mevrouwtje", zei
een van de agenten en hij
klopte tegelijk Dien kalme
rend op de rug. „Maar", zo
voegde hi j er nadrukkelijk
aan toe, „het had niet vèel ge
scheeld. Op de Nieuwe Bin
nenweg zagen we hem rijden,
zwalkend op zijn bromfiets.
Hij gaf geen richting aan, reed
door verkeerslichten die op
rood stonden en was in die
korte tijd een paar maal nau
welijks aan de dood ontsnapt!
Ik zei eerst nog tegen m'n
maat:, die is vast dronken,
meteen aanhouden. Maar opa
was zo nuchter als wak Toch
mag opa beslist nooit meer op
zijn brommer rijden, anders
zijn we verplicht de bromfiets
in beslag te nemen!
„Trouwens", zo vroeg de
agent nog, „hoe komt zo'n
ouwe man nog aan z'n splin
ternieuwe bromfiets?"
Kleindochter Dien, nu hevig
blozend en stamelend: „Voor
zijn verjaardag. Eerst wilden
we hem namens de hele fami
lie zo'n radio-platenspeler-
combinatie geven. Maar aan
gezien opa' al aardig doof is en
toch nog goed uit de voeten
kan, kochten we die brommer.
We wilden tenslotte een groot
cadeau, voor zijn verjaardag.
Want 90 wordt niet ieder
een!..."
Kowel Hans als Carla gebrui-
n in hun werk ritme om tot
h bepaalde vorm te komen,
ens Rikken houdt zich spe-
kal bezig met een bepaald as-
let van dat ritme, namelijk de
terferentie. Dat woord staat
lor het op elkaar inwerken
n watergeluid- of lichtgolven,
[de muziek wordt dit speciale
peet veel toegepast bij mini-
al-music.
pans Rikken gebruikte ras
ps met lijnen van gelijke af
bid, die hij over eikaar plaats-
i Hieruit ontstond een- hele se-
tekeningen. „De afstanden
ssen de lijnen heb ik berekend
.vastgehouden. Bij alle teke
ngen blijft het oor. ."onkelij-
raster voelbaar", \s Hans
I„Bij de werkstukken die ik
het laatst gemaakt heb, ligt er
steeds een patroon vast, terwijl
er andere patronen doorheen
spelen. Ik vind het ontzettend
boeiend om te kijken waar het
terecht komt. Dat is ook het ver
schil met m'n oudere werk." Dat
vroegere werk van Carla Spar
reboom bestond uit getekende
speelkaarten die op steeds weer
andere manieren gerangschikt
werden. „Op de' één of andere
manier komt ik steeds weer te
recht bij kleine, priegelige din
getjes."
De overstap van de tekenpen
naar textiel en hout was overi
gens niét vrijwillig: een blessu-
re aan haar hand maakt tekenen
onmogelijk. „Nu ik er 'een tijd
mee bezig ben, vind ik het niet
meer zo erg. Dit werk is ook heel
spannend", aldus Sparreboom.
Beide kunstenaars werden
opgeleid aan de Academie voor
Beeldende Kunsten in Rotter
dam. Hans en Carla exposeer
den eerder in diverse galeries in
Schiedam, Vlaardlngen en Rot
terdam. Eind vorig jaar ontving
Hans Rikkeneen aanmoedi
gingsprijs van de Rotterdamse
Kunststichting.
De expositie in de galerie Ar
toteek aan de Oosthavenkade 8
wordt vrijdagavond om 20 uur
geopend met een performance
vankelijk heel simpel, met stuk- door Hans Rikken. Hij zal enke-
jes hout van verschillende door- le in zijn speciale schrift ver-
snede, die ik verpakt in door- vaardigde „teksten" voorlezen,
zich tig plastic heb opgeplakt De tentoonstelling duurt tot en
Het ritme werd gevormd door met 1 maart. De artoteek is op
de volgorde van de houtjes. La- werkdagen geopoend van 12 tot
ter heb ik dat steeds gecompli- 17 uur, op vrijdagavond van 19
ceerder gemaakt door die ringe- tot 21 uur en op zaterdag van 10
tjes", aldus Carla Sparreboom. tot 17 uur.
Hij exposeert in de artotheek mensen reageren een beetje ag-~
ook een speciaal door hem ont- ressief op het schrift Dat is niet
worpen schrift, waarvan de let- zo vreemd: het is een beetje pes
ters geen betekenis hebben. „Bij terig", vertelt Rikken.
alle bestaande schriften is de
vorm ondergeschikt aan de in- Houtjes
houd. Bij mijn schrift is uitslui
tend de vorm nog belangrijk: er Het werk van CaArla Sparre-
is geen inhoud meer. Sommige boom is wat beter toegankelijk,
omdat de gevolgde methode
eenvoudiger te; doorzien is. Op
vierkante poanelen bracht zij
ronde houtjes van verschillende
dikte in een bepaald ritme aan.
Het ritwme wordt versterkt
ewn hier en daar juist verstoord
door gekleurde ringetjes, om de
stokjes heen. „Het begon aan-'
tK.wit
•KpLftK
JrRftRG
Voor Groenoord zal de ont- volledig door het team van
moeting tegen Hellevoetsluis coach Van Vliet beheerst. Voor
nog minder prettige gevolgen WF scoorden Peter.de Hartog
hebben, want bij een 2-1 stand (2x) en Tinus en Siem van Loe-
in het voordeel van Hellevoet- nen. Hermes DVS en Schiedam
sluis staakte scheidsrechter moesten buigen voor het geweld
Houwen de wedstrjd. Groen- van beide koplopers St. Volhar-
oord had op dat moment nog al- den en SMV. Hermes DVS ver
leen doelman Wanders in het loor met 7-2 en Schiedam met
veld staan. De overige spelers 6-3.
waren- door de arbiter naar de In de derde klasse C overklas-
strafbank verwezen. Coach Aad te leider DRZ het op de tweede
Kloppers moest zelfs de speel- plaats staande DCMR met 7-1.
zaal verlaten. Ronald van de Linden, Ab Wolt-
Martinit zag een misplaatst huis (3x), Kees Bruinsel (2x) de-
superioriteitsgevoel door het la- den DRZ uitlopen naar een 6-0
ger geplaatste GLZ resoluut af- voorsprong alvorens Ben Stip
gestraft worden met 4-6. PPSC namens DCMR iets terug kon
moest er in eigen huis ook al aan doen. Piet van Os bepaalde de
geloven. Het Rotterdamse Euro- eindstand op 7—1.
sport verdedigde met succes een HBSS is na de 2-1 overwin-
1-2 voorsprong. In Maassluis ning bij GWS nu tweede gewor-
eindigden VDL en SW na een den. Frans en Pierre de Hartog
spannende wedstrijd op 5-5. scoorden van HBSS. FCN was
WF verspeelde tegen Heine- tegen het onderaan staande
ken in de slotminuten een 4-3 Lombardijen goed op schot. Het
voorsprong. Uit een Vrije trap scoorde niet minder dan zesien
scoorde Heineken nog 4-4 waar- treffers, waarvan Henk van de
mee het eigenlijk teveel kreeg, Lelie er negen voor zijn reke-
want het tweede bedrijf werd ning nam.
Ursus als lijstaanvoerder
maakte, geen fout Het won met
•m 7-1 van Roestvast. Ook SPSV
it _h maakte geen fout en klopte Pro-
menade met 3-1. Verrassend
was wel de nederlaag van SFC
tegen achtervolger LMO. Pas bij
een 3-0 achterstand kwam SFC
IÉI s tot daden. Krien van Gerven en
.Dick de Nijs brachten het ver
schil terug tot één doelpunt
maar verder kon SFC niet ko-
- V men.
j BFC kon tegen Blankenburg
f t ft niet verder komen dan 2-2.
j X; Voor Demos en GTB was de
lp - j- winst ook niet weggelegd. De-
y mos verloor opnieuw met één
I v- 7 v doelpunt verschil. Nu van
/v V I t WOR met 4—3. GTB kwam ook
-4k. i'-4 al een treffer te kort om gelijk
te kunnen spelen tegen NCS.
- Hier werd het 5-4.
_4_. Naast organisaties als
K Roterodamum en de
Bond Heemschut,
'spant ook de vereniging Rot-
terdam Onverwoestbaar zich
in om de kubussen van prof.
'Quist bij de Laurenskerk tegen
te houden. Leo Hoek van e ver
eniging zegt: „In feite is het
een onmogelijk ontwerp die
via tekeningen bedrieglijk
wordt voorgesteld omdat er
nergens mensen bij zijn ge
plaatst.
Velen staan er niet bij stil
dat die kubussen echte kolos-
sen worden van ivel tien meter
hoog. Als je er dan als wande
laar langs loopt zie je de hele
Laurenskerk niet meer. En dat
is toch wel krankjorum. Quist
vergeet .dat mensen geen vo
geltjes zijn die in de lucht
vliegen en dus alles vanaf de
basis moeten bekijken," aldus
Hoek.
De vereniging heeft ook nog
een brief gestuurd naar het
college van B. en W. en de le
den van gemeenteraadscom
missie Ruimtelijke Ordening.
Hierin is onder meer te lezen:
„In september heeft de stuur
groep van Rotterdam Onver
woestbaar namens de vereni
ging een bezwaarschrift inge
diend tegen de naar ons oor
deel ontsierende bouwplannen
van frof Quist pal naast de
moede Laurenskerk.
Hij doet voorkomen iets ge
heel nieuws te creëren, maar
als je de foto's van vroeger be
kijkt is het toch duidelijk
zichtbaar dat op die plaats een
aangepaste bebouwing heeft
gestaan en gelijkvormige
raamstijlen als in de kerk zelf.
Een oplossing zou dus zijn:
neem <Ós uitgangspunt voor
een bouwplan op die plaats het
oorspronkelijke bijgebouw als
voorbeeld en breng dit weer zo
veel mogelijk terug. Als prof
Quist dit niet wil doen, laat
dan een andere architect dit
onderwerp maken," aldus de
vereniging.
De organisatie is ontstaan uit
een fusie van de provinciale af
deling van de Salco en NBV,
twee instellingen voor samenle
vingsopbouw en vormingswerk
die ondermeer in Gouda en Rot
terdam vestigingen hadden. Na
de fusie was een nieuw kantoor
nodig en de keus viel op Schie
dam.
SCHIEDAM - Vanmiddag is
in het pand Tuinlaan 96 het bu
reau voor sociale hulp geopend.
Het bureau is een grote provin
ciale instelling, die meer dan 120
sociale-culturele Instellingen
onder haar hoede heeft-De ope
ning werd verricht door de heer
W. Aalbers. lid van gedeputeer
de staten van Zuid-Holland.
-
SCHIEDAM Een zaak in ge-
luidsapparateur had tijdens de
uitverkoop de etalage zo volge-
stapeld, dat pas na de uitver
koop men tot de ontdekking
kwam dat er zes scheerappara-
ten en een radio waren ont
vreemd. De gezamenlijke waar
de is 1000 gulden.
Van een onzer verslaggevers
SCHIEDAM - Het professio
nele Rotterdams Kamerensem
ble zal op zondag 17 februari een
concert geven in de aula van het
Stedelijk Museum in Schiedam.
Hiermee wordt een extra con
cert toegevoegd aan de serie
museumconcerten die de ver
eniging Vrienden van het Ste
delijk Museum organiseert
Er worden werken uitgevoerd
van Bach, Handel en Tsjaikows-
ky. Bij het vioolconcert van
Bach zal Willem Blokbergen de
vioolsolist zijn.
De aanvang van het concert is
's middags half drie.
Hét kamerensemble, dat on
der leiding staat van Lex Oost
hoek, bestaat uit 26 strijkers, die
allen het conservatorium geheel
of bijna achter de rug hebben.
waarde bedraagt 4200 gulden.
De sfchade 200. De indringers
kwamen het pand binnen door
een ruit in te drukken.
SCHIEDAM - Bij een nachte
lijk bezoek aan een firma in ge
reedschappen hebben inbrekers
acht boormachines en twee
knabbelscharen ontvreemd. De