Vooral huisvrouwen beoefenen net
spel
Kerkkoor
In Honorem Dei
II
COOP
ftafBent
UzéfF
'.V
.kyyii
HET VRIJE VOLK, DONDERDAG 27 MAART 1980PAG.
De spelleider is degene die het meest aan het woord is.
Fikse prijzen zijn er te verdienen.
(Van onze verslaggever RENÉ SAUVEUR)
SCHIEDAM - Tijdens het afroepen van de nummers
is het rustig. Gekras van pennen, potloden, viltstiften
en kleurpotloden is het enige wat je hoort. Een snelle
ischuine blik op formuliertje van degene die naast je zit
aan het tafeltje. Kijken of je niet per vergissing een
nummer gemist hebt. Concentratie. Hopen dat de spel
leider dat ene ontbrekende nummer in de serie nü af
roept. Weer niet... Maar dan! Bingo!
c
In dwang
f"s'4 V
,>V4„
h
Het zijn vooral huisvrouwen die het spel beoefenen.
Opletten dames, wantnog één nummer.
Vergunning
Een goed begin
is het
BETERE
DANSWERK
Dansschool
STUDIO
SWING
Intensief
Dirigent Cees Hagendoorn bezig met de repetitie.
Mobilisatie
Met volle overgave. Op de voorgrond voorzitter
C. van Hagen.
grif betalen
voor de gezelligheid
In de andere hoek van de
zaal staat iemand op en
loopt naar vorerc Vooral
niet laten merken dat je
eigenlijk een beetje teleur
gesteld bent dat je voor de
zoveelste keer weer niets
.gewonnen hebt. Een set kop-
"j'es van een of ander flut-
perk heeft de moed er in het
werleden een paar keer inge
houden. Nu de kopjes, de
volgende keer een stofzui-
ger Dat is bingo.
'Bingo is een spel dat vele
tientallen, misschien we!
honderden „liefhebbers"
niet alleen in Schiedam we
kelijks spelen Een populair
geworden lottovorm, die in
de Verenigde Staten tot
bloei is gekomen en vervol
gens tot in Nederland is
doorgedrongen. De prijzen
zijn normaliter laag en men
beschouwt het als een gezel-
De klanten hebben het voor
't vertellen bij hun COOP.
En als ze voordeel willen, dan
krijgen ze dat ook Vooral in
de dingen van alledag Want
dat scheelt'
hgheidsspel. Het verband
met Lotto is duidelijk. Een
groot aantal deelnemers zet
een bedrag in, dat bij Lotto
in de vorm van geld en bij
bingo in de vorm van prij-
z.en weer wordt uitbetaald
aan een klem aantal men
sen.
Het z.ijn vooral (huis-)
vrouwen die het spel beoefe
nen. Verhoudingsgewijs zie
)o maar weinig mannen en
kinderen de bingo avonden
bez.oeken Zoals loterijen
vroeger werden georgani
seerd ten bate van arme lan
den - later bleek er een di-
rekteur van de opbrengst
luxe te zijn gaan leven -
waarbij men de mensen al
daar een kleine kans gaf op
verbeterde levensomstan
digheden. zo is bingo op dit
moment in Nederland in
zwang. Een relatief geringe
inzet met de kans op een re
delijk grote prijs, die ons
welzijn zou kunnen verho
gen. Een gedeelte van de op
brengst komt ten goede aan
een - de meningen lopen
hierover uiteen - liefdadig
doel. De deelnemers wordt
een gezellig avondje gebo
den. met daarbovenop nog
eens het vooruitzicht op het
winnen van luxe-artikelen,
die toch voor iederéén aan
trekkelijk zijn!
De gezelligheid valt te
omschrijven als die op een
.bruiloft van een grote fami
lie. waarbij de ene tak de
andere niet kent en dus in
de andere hoek van de feest
zaal gezellig zit te doen. We
zijn met z'n allen voor het- omdat je jarig bent maar Er wordt alleen maar ge- ten met elkaar tijdens het
zelfde gekomen, maar we -voor de snoeperij. We zien praat wanneer de spelleider afroepen van de nummers
maken geen kennis met el- elkaar voorlopig toch niet tussen de rondes door even zou kunnen betekenen dat
kaar Want we zijn hier niet meer zijn. mond dichthoudt. Pra- je door gebrek aan concen
tratie een nummer over het
hoofd zie'. En we zijn hier
tenslotte om wat weg te sle
pen. nietwaar? Voor een
goed doel georganiseerd?
Prima, maar als er wat te
winnen valt nog mooier
De pnj/en van de bingo
zpn per vereniging verschil
lend Maar. je bent al snel
f 20.- kwijt voor een avondje
bingo Al naar gelang de
prijzen die er te verdienen
zijn, verschilt de inzet Ta-
telgrills. levensmiddelen,
pannensets. strijkplanken,
kortom de prijzen bestaan
voor het merendeel uit arti
kelen die in het huishouden
goed van pas kunnen ko
men Vandaar ook de vele
huisvrouwen die naar deze
avonden toekomen. Ze beta
len grif voor de veelal met
eens /o luxe artikelen die er
te verdienen zijn.
Bingo is een kansspel Dat
wil zeggen dat de uitslag er
van grotendeels wordt be
paald door het toeval. Een
kansspel, maar ook een gok-
sjiel Een versluierde vorm
van gokken wellicht, maar
het blijft hopen op iets dat
waarschijnlijk toch niet ge
beurt Nu speelt bigokken,
zoals dobbelen en pokeren
het behendig zijn in het spel
een flink woordje mee. Bij
bingo is dat maar ten dele
het geval. .Je dient slechts
goed te luisteren en iedere
keer goed af *e strepen
Sommige deelnemers spelen
op tweeof drie formuliertjes
tegelijk Een vorm van be
hendigheid, die een begin
nende bingospeler beslist
nog niet onder de knie heeft.
Het kost weliswaar drie
maal zoveel op deze manier,
maar je maakt ook drie
maal zoveel kans op een
prijs Op deze manier kost
een avondje bingo al snel
60,- Behoorlijk duur voor
een avondje uit met als prijs
een zestal blikken conser
ven Maar goed het had ook
een «afelgrill kunnen zijn.
nietwaar?
Er zijn mensen die niet
weten dat er voor bingo een
vergunning moet worden
aangevraagd Is er door de
jjlaatselijke autoritei'en
geen vergunning afgegeven.
dan overtreedt men de wet
oj> de kansspelen, welke da
teert uit 1964 Dez.ewet staat
het organiseren van loterij
en toe. mits de opbrengst is
bestemd voor een liefdadig
doel In 1974 is daarbij geko
men de Lotto Dez.e vnrmi;:
van gokken ts toegestaan
omdat er een instantie - de,
tntalisator - voor de knntro-
le zorgdraagt. Bij bingo is j
dit met geval, vandaar de
vergunning.
In Schiedam worden er
jier week bingoavonden ge-
orgamseerd voor het goede
doel Vooral de Christelijke
Sociale Belangen orgam-
seert veel voor de Invaliden
Sportvereniging „De Ooie-
vaars" Hier worden zulke
fikse prijzen m het vooruit-
zicht gesteld, dat het drin
gen geblazen is zodra de zaal
open gaal. De bingo begint
om acht uur 's avonds maar
als je om half acht niet „zat"
dan vind je geen plaats
meer
Schiedam
Tel. 010-713071
EEN KRASSE OUWE
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIEDAM - In Honorem
Dei. het koor van de binnen
stadsparochie St. Liduina, be
staat dit jaar honderd jaar. In
een dik boekwerk, geheten
Weergave van de levensloop
van het herenkoor, wordt de
geschiedenis van In Honorem
Dei vanaf de oprichtingsverga
dering tot op de dag van van
daag gevoljfd.
De beschrijving van de ge
schiedenis van een kerkkoor
roept geen beeld van wereld
schokkende gebeurtenissen op.
Het lijkt een karwei dat met
enige wclgekoz.en woorden en
fraaie lof tuitingen aan de jubi
lerende vereniging, in korte
tijd geklaard dient te zijn.
Bij het doorwerken van de
bestofte archiefstukken, begint
zich evenwel voor de geschied
schrijvers na enige tijd een be
paald verband te openbaren,
een samenhang van voorvallen
cn een opeenvolging van we
reldse en geestelijke feiten, die
U>t nadenken uitnodigen.
In Honorem Dei. Gode ter
eer. is een echt kerkkoor, niet
zo verstard als men wel eens
veronderstelde. Wie de ge-
schiedenis leest, bemerkt dat
naast de zang er voldoende ge
legenheid heeft bestaan en nog
bestaat om op z'n tijd de bloe
metjes eens lekker buiten te
zetten. Het „potverteren" eens
per jaar was naast de uitvoe
ringen die het koor gaf, ook een
hoogtepunt. Er werden hele
programma's voor opgesteld.
Maar voorop stond, dat de le
den van het koor een deel van
hun tijd beschikbaar stelden
om middels de zang op hun
eigen wijze de godsdienst te
beleven. Mensen van alle dag,
die samenkomen om te oefe
nen. om iets uit te voeren: alles
in dienst van de Heer, aldus de
geschiedschrijvers.
Vanaf de oprichting hebben
232 zich intensief beziggehou
den met het koor. De een een
paar maanden, een jaar wel
licht; de ander veertig jaren en
enigen zelfs meer dan vijftig
jaar. En dat in allerlei functies.
De oprichtingsvergadering, zo
lezen wij in de oude stukken,
heeft plaatsgevonden op maan
dag 16 februari 1880 des avonds
om half acht ten huize van
Pastoor Van Wees. Een van de
mannen van het eerste uur was
Thijs Honnerlage Grete, die ja
renlang directeur was van het
Singelkoor en later burgemees
ter van Schiedam zou wordeu.
De geschiedenis van In Ho
norem Dei loopt zo ongeveer
parallel met die van de Singel
kerk want op 19 februari 1879,
een jaar voor de oprichting,
werden de eerste palen in de
grond geslagen voor de Singel
kerk. Deze kerk is in de eerste
plaats opgezet als „bijkerk",
maar zal later in het Singel
kwartier een belangrijke
plaats gaan innemen.
Dp dinsdag 9 maart 1880 van
gen de eerste repetities aan.
Vee! gezongen wordt er nog
niet. De bouw van de kerk was
immers nog gaande cn zou niet
eerder gereedkomen dan in
1881. Met die opening van de
Singelkerk in het vooruitzicht
slaat de geestdrift bij hgt koor
toe. Besloten wordt om, met het
oog op de ingebruikstelling van
de kerk, voortaan tweemaal
per week een repetitie te hou
den.
Ook In Honorem Dei heeft
z'n ups en downs gekend. Het
koor maakte twee wereldoorlo
gen mee en zag bij twee mobi
lisaties het aantal koorleden
danig teruglopen. Tijdens een
vergadering in 1915 komt een
van de koorleden zich veront-
schuldigen dat hij aan een ge
plande uitvoering niet zal kun
nen meewerken „want de Ko
ningin roept mij", zo staat in de
notulen van die vergadering te
lezen.
Uit alles blijkt, dat ïn Hono
rem Dei een koor is, dat zich al
leen maar beperkt heeft tot
uitvoeringen in kerken. Toch.
wie tijdens de repetitie in zaal
De Wilgenburg, achter de Sin
gelkerk. zijn oor te luisteren
legt. kan opvangen dat alle
koorleden met plezier aan het
koor zijn en met nog meer ple
zier aan de uitvoeringen mee
werken.
Zaterdag 12 april begint het
jubileumfeest met een gezon
gen Rcquimmis en zondag
wordt een Pontificale Hoogmis
gezongen. Daarna is er een re
ceptie in de pastorie en van
14.00 tot 16.00 uur een gezellig
samenzijn voor koorleden en
hun dames in De Wilgenburg.
In De Wilgenburg is tevens een
expositie van kooreigendom
men en curiosa, welke vanaf
12.00 uur voor elke belangstel
lende toegankelijk is. Als laat
ste onderdeel van het eeuw
feest vertrekt het koor verge
zeld van de dames per touring
car naar een „nog onbekende
bestemming" voor een diner
dansant.