Cursus voor bijna gepensioneerden
Lege bv's zijn er genoeg,
Arie bv zit vol initiatief
C010P
ÏÏafbent
Uzêff
1
schiedam-extra
1?
HW-Bijlage Schiedam Extra pagtS
Van onze verslaggever René Sauveur
SCHIEDAM Voor alle in loondienst werkende
mannen en vrouwen breekt eens de dag aan dat ze het
arbeidsproces verlaten. Voor de meesten geldt daar
voor nog steeds de leeftijdsgrens van 65 jaar. Daar-
naast maken er ook een aantal van de mogelijkheid
gebruik om vervroegd uit te treden. Hoe dan ook, voor
iedere werknemer boven de zestig breekt binnen af
zienbare tijd de dag aan dat hij met pensioen gaat. In
Schiedam bestaat binnenkort de gelegenheid aan een
cursus mee te doen die speciaal gericht is op echtparen
bij wie het afscheid van het arbeidsproces voor de deur
staat.
Hobby's
Overgangsfase
Deelname
Marianne van Beers: „Sommige oudere mensen zijn
niet gewend openlijk over problemen te praten."
Paul van Mansum, voorzitter van de werkgroep, vindt
dat gepensioneerden zich niet in hobby's moeten stor
ten.
(Vaneen
onzer verslaggevers)
SCHIEDAM - Tot 26 mei
is er in het Stedelijk Mu
seum een tentoonstelling
ingericht "Rondom Lidui-
na". Het is zes eeuwen ge
leden dat de maagd van
Schiedam werd geboren
en een stukje van de ver
ering rond Liduina is in
het museum te bekijken.
Tijdens de opening heeft
de archivaris van Schie
dam, drs. Van der Feijst,
een uiteenzetting gegeven
over de manier waarop
Lidwina de mensen heeft
beziggehouden.
Hieronder volgt zijn re-'
laas.
De verering van Liduina gaat nog steeds door.
Sluit in uw
sollicitatiebrieven
onder numifier
géén originele diploma's
of getuigschriften bij.
Ais deze onverhoopt
verforen raken
kan de advertentie
afdeling
weinig voor u doen.
SCHIEDAM - 'If you don't want to get involved
with the Arie Movement, you'd better leave!' Met
andere woorden: 'Wanneer je niets met de Arie be
weging te maken wilt hebben, dan donder je maar
op." Deze zin is me steeds bijgebleven uit de door
Arie bv geproduceerde film 'PONK'. In Schiedam
en omstreken is de Arie bv inmiddels een begrip.
Zelfs taxichauffeur Aad, die ons ter gelegenheid
van dit gesprek naar het Rotterdamse uitgaans
centrum Heavy vervoert, is bekend met hun image.
'Daar kan je nog wat mee beleven', fluisterde hij
me snel toe voordat we met z'n allen richting Rot
terdam vertrokken.
Niet duister
Zelfkant
„Ik wil ook graag beginnende groepen helpen." Popgroep Arie: Rini van Willigen, Hannibal en Marion Jansen.
'Praten over veranderingen
Tegen die tijd kan men eens
gaan nadenken hoe de komende
zee van vrije tijd zal worden in
gevuld. Wanneer er niet meer
gewerkt hoeft te worden, veran
dert de regelmaat van de dage
lijkse gang van zaken, evenals
de problemen waarmee men te
maken krijgt. De werkgroep
pensioen In Zicht probeert door
middel van een cursus de deel-
nemers op de komende verande-
ringen in hun leven voor te be-
reiden. De cursus bestaat uit een
tiental bijeenkomsten, verspreid
- over een periode van zeven
maanden. In principe betaalt de
werkgever de kosten die hier-
aan verbonden zijn. In diensten-
centrum De 4 Molens hield de
werkgroep onlangs een infor
matiebijeenkomst.
Voorzitter van de werkgroep
'Paul van Mansum hoort vaak
geluiden als: 'Nou, als ik straks
i met pensioen ben, dan ga ik tijd
aan m'n hobby's besteden. Dan
heb ik eindelijk de tijd om in de*
tuin te spitten en mijn postze-
i gelverzameling te sorteren.
Danzeg ik: je kan toch niet iede-
re dag postzegels uitzoeken en
het weer ,is meestal te slecht om
1 iedere dag in de tuin te werken.
Ik denk dat pas gepensioneer
den zich vooral niet te veel in
hun hobby's moeten storten.
Daardoor raken ze veel te snel
geisoleerd van hetgeen om hen
heen gebeurt. Het is juist nodig
om te proberen de contacten die
men vroeger via het werk had,
vast te houden en verder uit te
breiden. Vooral het vergroten
van de kennissenkring blijkt
voor veel betrokkenen nuttig
om zich niet afgedankt te voe
len.
Voor veel mensen komt het
besef dat de maatschappij is af-
gëstemd op de jeugd hard aan:
'Kijk maar naar de mode, de
muziek en de discotheken. Het
.zijn vooral jongeren die zich
daartoe aangetrokken voelen.
Maar wanneer je ouder wordt'
dan moet je je daarbij neerleg-,
gen.-Echter niet zonder zelf te
proberen plezier in het leven te
hebben,' aldus een 63-jarige
vrouw tijdens de informatie
ochtend.
Paul van Mansum: 'We rich
ten ons op die mensen die een a
twee jaar voor hun pensioen
staan. Bij voorkeur zien we
echtparen komen, omdat de
vrouwen in het gezin natuurlijk
dezelfde overgangsfase moeten
doormaken. Van de ene op de
andere dag kijkt een vrouw de-
hele dag tegen haar man aan,
terwijl hij vroeger veel vaker
van huis was. Maar dat neemt
niet weg dat alleenstaanden na
tuurlijk even welkom zijn. We
willen de deelnemers aan de
cursus tijdens het arbeidsproces
begeleiden bij het afsluiten van
die periode.
De cursus stoelt <jp drie on
derdelen. In de eerste piaats wil
de werkgroep de deelnemers be
kendmaken met instellingen
waarop ze na hun pensionering
een beroep kunnen doen. Zoals
bijvoorbeeld de Sociale Dienst
en andere uitkerende en hulp
verlenende instanties. Daar
naast geeft de werkgever infor
matie over uiteenlopende on
derwerpen. Hoe komt de toe
komst er financieel uit te zien?
Hoe houdt men zijn lichamelij
ke conditie op peil? Het laatste
puntwaaraan de cursus aan
dacht besteedt is de vorming,
praten over de veranderingen
die komen gaan en hoe men zich
daarop kan voorbereiden.'
Cursusleidster Marianne vai.
Beers heeft al de nodige erva
ring met deelnemers aan voor
gaande cursussen in andere ste
den. Zij zegt: "Sommige oudere
mensen zijn niet zo gewend
openlijk over problemen te pra
ten. Ze weten niet hoe dat moet.
Ik maak ook dikwijls mannen
mee die vinden dat ze niet van
anderen hoeven te leren hoe ze
oud moeten worden. Weer ande
re mannen en vrouwen vinden
het idee om aan een cursus deel
te nemen gewoon een beetje
eng. Vooral wanneer ze horen
dat ze tijdens de cursus ook nog
een paar dagen naar een vor
mingscentrum gaan.'
De beste manier om te horen
hoe de cdrsus ervaren wordt, is
te luisteren naar gepensioneer
den die de cursus al hebben ge
volgd. Een echtpaar uit Delft
verklaart: 'In het begin stonden
we nogal afwachtend tegenover
de curusus. Je kan wel zeggen
een beetje wantrouwend. Je
krijgt een flinke douw wanneer
je je realiseert dat je je hele le
ven lang gewerkt hebt en dan
opeens uitgerangeerd wordt. Je
gaat onwillekeurig lopen pieke
ren hoe het zal zijn wanneer je
niet meer werkt, mijn vrouw
ook trouwens. Op een dag heb ik
ons toch maar ingeschreven. Ik
dacht: Het kost me niets, want
de baas betaalt. Ik heb een paar
vrije dagen en ik kan er altijd
wat van opsteken. Achteraf
bleek het een hele nuttige, aan
gename en plezierige tijd.'
De cursus loopt van eind april
tot eind november van dit jaar.
Hij bestaat uit tien bijeenkom
sten. Op 25 april en 9 mei zijn er
bijeenkomsten in dienstencen
trum 'De 4 Molens.' Van 3 tot en
met 6 juni gaat men vier dagen
naar een vormingscentrum,
waar de deelnemers overnach
ten. Dan zijn er op 13 en 20 juni
weer ontmoetingsdagen in het
dienstencentrum. Tenslotte op
14 en 28 november weer twee
dagen in 'De 4 Molens.'
de cursus wordt begeleid door
Marianne van Beers en Jan
Commissaris, beiden werkzaam
in een vormingscentrum. Wan
neer u geïnteresseerd mocht zijn
in de cursus kunt u voor infor
matie terecht bij deze mensen,
die u via het dienstencentrum
telefoon 705500 bereiken kunt. U
kunt natuurlijk ook eens langs
gaan. Wanneer u zich wilt opge
ven voor de cursus moet u zich
wenden tot afdeling Personeels-
zaken of de personeelschef.
Deelname kost 350,- per per
soon maar in principe betaalt
het bedrijf waarbij men werkt
dit bedrag. Voor informatie
hieromtrent kunt u zich wenden
tot mevrouw Ten Siethof, tele
foon 732111.
A Is klant kaört
u automatisch bij
de konsumenten-
vereniging COOP
COOP is ran u en ivór u
Verder hocjt COOP aan niemand
lerantwoordmg af tc leggen
Btj COOP is de klant nog koning
Maar bovendien de baas!
1 Lidwi i tia-vererm g Me ld door
Volgens oude geschriften
werd op 18 maart 1380 te Schie
dam een meisje geboren dat de
naam kreeg van Lidwina. In
1433,54 jaar oud, stierf zij na een
leven vol smartelijk lijden. We
gens haar deemoedig dulden
van haar ziekten, haar bewo
genheid met de armen, en haar
geestelijke ervaringen (zoals
vervoeringen en visioenen),
■werd zij reeds tijdens haar le
ven door het volk vereerd als
een heilige, d.w.z als een heel
dicht in de nabijheid Gods ie-
vend mens. Ook de toenmalige
overheid eerde haar en sprak in
1421 in een officiële verklaring
van de "zeer wonderlijcken
stucken ende dingen, die byn-
nen der Stede van Scyedamme
gevallen ende geschiet sijn ende
dagelix aen eenre maget ge-
schien genoemt Lijdwey Peters
dochter".
Na haar overlijden richtte
men een kapel boven haar graf
op, en op de plaats aan de Lange
Achterweg waar zij had gé-
woond, stichtte men een kloos
ter, dat de naam kreeg van Val
lis Liliorum, dal van lelien, Le-
iiendael. We schrijven dan het
jaar 1461. Haar verering heeft
tot op de dag van heden stand
gehouden, en wei bij hen die
trouw zijn gebleven aan het
oude geloof en niet zijn meege-
,gaan met reformatie en verlich
ting. Haar verering heefJ een
'uitgebreide literatuur doen ont
staan. De in het gemeentear
chief aanwezige boeken en arti
kelen beslaan een viertal strek
ken de meters. Over geen enkele
Schiedammer is zoveel geschre
ven als over deze 15de-eeuwse
stadgenote!
De, reeks geschriften begint
met de levensbeschrijving die
op naam staat van Johannes
Gerlach, die waarschijnlijk een
de eeuwen sta nd
huisgenoot van Lidwina is ge
weest Het is al typische hagio
grafie, het levensverhaal van
een heilige, bedoeld om de gelo
vige door voorbeelden te ster
ken, en waarbij met voorliefde
de deugden en stichtende daden
van de heilige op de voorgrond
worden geplaatst. Toch maakt
deze levensbeschrijving een
spontane indruk, zoals het ver
slag van een ooggetuige pieegt
te zijn, waardoor het geheel echt
en waar aandoet..
Van de volgende biografen
noem ik allereerst Thomas van
Kempen. Deze monnik uit het
klooster der reguliere kanunni
ken op de St. Agnietenberg bij
Zwolle, is vooral beroemd om
zijn vier tractaten, die zijn sa
mengevoegd tot het boekje over
dé Navolging van Christus. Het
spontane, chaotische van Ger
lach heeft plaatsgemaakt voor
een systematische aanpak. Hij
schetst de geestelijke ontwikke
ling van Lidwina aan de hand
van de mystieke trappen der
zuivering en der verlichting.
Hij wil aantonen dat bij haar
de navolging van Christus door
geduldig lijden ten top is ge
voerd. Bij Thomas zien we dat
er een band heeft bestaan tussen
de Moderne Devotie een 15de-
eeuwse spirituele stroming - en
Lidwina. Zo heeft volgens Tho
mas de prior van de regulieren
te Brielie - en dat is het klooster
Sint-Elisabeth te Rugge bij
Brielie, een klooster dat in 1403
werd gesticht vanuit het kloos
ter Windesheim (op zijn beurt
de kloosterlijke tak van de Mo
derne Devotie) de begrafenis
plechtigheden van Lidwina ge
leid. Thomas' leven verscheen in
druk in 1448.
Dan noem ik nog de levensbe
schrijving van Johannes Brug
man, de Franciscaanse volks-
predikter, wiens welbespraakt
heid nog voortleefd in het ge
zegde 'praten als Brugman'. Ook
hij, bewonderaar van de Moder
ne Devotie, wil stichten volgens
het principe, dat woorden wek
ken, maar voorbeelden trekken.
Blijkens zijn proloog heeft hij
zijn arbeid voltooid in 1456, blij
kens de epiloog is het werk in
1498 gedrukt te Schiedam in het
klooster van St. Anna bij de
Noordmolen. Voorzover bekend
is dit boek het eerste in Schie
dam gedrukte boek. Een origi
neel exemplaar is op de tentopn-
stelling" aanwezig.
Alle latere levensbeschrijvin
gen gaan op deze middeleeuwse
terug. Volledigheidshalve noem
ik er enjge om u een indruk te
geven, hoezeer Lidwina de men
sen blijft bezighouden. In 1901
verscheen een Leven van de
hand van Huysmans, dat vele
malen is herdrukt. In 1923 deed
Hubert Meuffels een Leven het
licht zien. In 1964 tenslotte ver
scheen een levensbeschrijving
door Annie Westerman onder de
titel Het bed vol doorns.
Dit jaar bracht een geheel
nieuwe studie. Dr. Stolk, psy
chiater van professie, verdiepte
zich in het leven van Lidwina en
poogt van haar ziekten een mo
derne verklaring te geven. Hij
maakt daarbij gebruik van de
beenderen, die in 1948 in de Gro
te Kerk in de grafkelder van
Lidwina zijn gevonden en die
hoogst waarschijnlijk - vrij ze
ker - van haar afkomstig zijn.
Hij vergelijkt het ziektebeeld
dat het gebeente oproept, met de
gegevens in het leven van Ger
lach, en komt dan tot zijn in-
'middels bekend geworden con
clusie: de oorzaak van haar
ziekte is hysterie. Het meest op
merkelijke is m.i. echter, dat de
beenderen het verhaal van Ger
lach bevestigen, wat de indruk
dat we bij hem met een oogge-
tuigeverslag te maken hebben,
versterkt.
Het onmiddellijke gevolg van
deze belangwekkende studie is
geweest, dat Lidwina en met
haar Schiedam - de landelijke
pers haalde. Naast waardering
was er kritiek op deze door de
schrijver zelf genoemde 'kriti
sche hagiografie'. Zo zou de
schrijver het historisch kader
hebben verwaarloosd, zodat
Lidwina ergens in de lucht was
komen te hangen. Dezelfde cri
ticus - in nota bene de katholie
ke Volkskrant - bestaat het
echter om aan de levensbe
schrijvingen elke historische
waarde te ontzeggen en Lidwina
gelijk te stellen aan Couperus'
Eline Vere, beiden het produkt
van een schrijfprocédé, roman
figuren. Het is duidelijk de op
merking van iemand, die het al
lerlaatst een opmerking over het
ontbrekende historische kader
mag maken. Hijzelf heeft im
mers van de Moderne Devotie
en dat is het historische kader
van Lidwina - geen enkele no
tie. Had onze criticus die kennis
wel gehad, dan zou hij bv. heb
ben geweten, dat Johannes
Busch, monnik in het door de
Moderne Devotie - gestichte
klooster Wildesheim bij Zwolle
en bekend kloosterreformator,
in zijn Kroniek van Windes
heim een betrouwbare bron
verhaalt, dat hij meermalen
Lidwina heeft bezocht. Bij één
van die bezoeken heeft hij haar
een door de mysticus Hendrik
Mande geschreven tractaat
overhandigd, dat zij in dank
baarheid ontving.
Het bezoek van deze vrome
monnik en de aanbieding van
het speciaal voor haar geschre
ven mystieke geschrift logen
straffen de conclusie van het ar
tikel in de Volkskrant, dat er
"heel weinig, bijna niets" in
Schiedam gebeurde, dat we al
leen te maken hebben met een
ongeneeslijk ziek meisje, en dat
er eerst na haar dood 'geloofd
werd, dat er heel veel gebeurd
was'.
Te oordelen naar de reacties
van haar tijdgenoten, zijn er in
hun ogen nog tijdens haar ieven
wel degelijk opzienbarende din-,
gen in Schiedam gebeurd. Wij
kunnen na zo'n lange spanne
tijds niet meer achterhalen, wat
er precies is gebeurd, weten niet-
wat we moeten toeschrijven aan
het vrome gemoed, zitten met de
onontwarbare knoop van dich-'
tung und Wahrheit. Het is trou~"
wens ook niet van belang om al
les nauwgezet te weten. Voor
ons immers is alleen van belang"
te weten, dat in het 15de-eeuwse
Schiedam een vrouw leefde, die
in haar tijd een grote bekend
heid genoot, met wie in de ogen'
van haar tijdgenoten iets bij
zonders aan de hand was, die
een aantal vooraanstaande mo
derne devoten inspireerde tot
een bezoek en een gesprek, ja1
zelfs tot het schrijven van haar
levensgeschiedenis.
Aan haar danken wij een kos
telijk, middeleeuws boekje als
de levensbeschrijving van Jo
hannes Gerlach, danken we ook
het eerste in Schiedam gedrukte
boek. de levensbeschrijving van
Brugman.
Andere steden, geachte aan
wezigen, mogen zich beroemen
op kunstenaars of geleerden of,
grote staatslieden, Schiedam'
mag zich beroemen op Lidwina,
een - ondanks het boek van de:,
heer Stolk - nog immer geBIef*
ven mysterieuze vrouw, van wie
we meer niet weten dan wel.
De tentoonstelling beoogt be^*
langstelling te wekken voor on
ze middeleeuwse stadgenoten.
We zien haar hier als Schiedam-
se en stellen ons bescheiden-op.
Haar verering laten we over aan
hen, die daartoe meer gerech
tigd zijn omdat zij het ge-foof
van Lidwina delen.
Ik hoop dat het tentoongestel
de in de smaak zal vallen err de
eeuwen tossen haar en ons
enigszins zal weten te overbrug
gen.
Met deze wens verklaar ik de
tentoonstelling voor geopend:
G. VAN DER* FEljST
Nadat Rini van Willigen en Hannibal Jansen zich hadden opgegeven voor
de bedrtjfsschool van Wilton-Fijcnoord kregen ze als toelatingseis een vraag
van de heer Bijlo te beantwoorden. 'De Neus' vroeg aan Hannibal: 'Noem
eens een glas dat niet breekt?' Nadat Han zich suf had zitten denken over een
moeilijk woord, antwoordde hij: 'Onbreekbaar glas.'_Rini kreeg de vraag
voorgeschoteld: 'Noem eens een doorzichtig metaal?' Hij antwoordde ad rem:
'Kippengaas.' Beide Schiedammers werden toegelaten en bouwen nog steeds
aan een veelbelovende carrière binnen deze nationaal stuwende onderne
ming. Onderstaand artikel probeert een beeld te geven waarover deze steun
pilaren van Wilton nog meer nadenken.
'Kijk', vertelt Rini, de initia
tor achter Arie bv, 'na de disco
vind ik punk de slechtste mu-
ziekr-Wat die jongens produce
ren is helemaal geen muziek.
Het is een bezigheid die ze van
de straat houdt en dat is uitste
kend. Maar om muziek te ma
ken komt er veel meer kijken
dan rammen op een gitaar. Het
goede aan die herrie is de ener
gy die deze jongens weten op te
brengen achter hun instrumen-
toa Vooral bij Schiedamse
punkbands zie ik helemaal geen
vooruitgang. Wanneer ze drie
jaar geleden een bandje hadden
opgenomen, dan hoefden ze
nooit meer op te treden, want
net klinkt toch altijd hetzelfde.'
'Ja, maar als iets niet in jouw
straatje past, dan vind je het
ineens niet goed meer", werpt
Hannibal tegen. 'Iggy Pop en
The Ramones vind ik bijvoor*
beeld helemaal te gek. Vooral
de teksten spreken me aan. Dat
vind ik veel beter dan bijvoor
beeld Joan Armatrading.'
Tegenstellingen binnen de
groep dus. Rini is degene die de
initiatieven neemt en Han past
zich aan. Een uitstekende ver
houding, waarbinnen beide
jongens het prirrta naar hun zin
hebben.
Rini en Han kennen eikaar
van de Mavo en de bedrijfs-
school van Wilton-Fijenoord.
Bij dit bedrijf werken ze beiden
als pijpfitter, alhoewel Han
momenteel - alias 'illegale
Joop' - furore maakt als direk-
teur van de koffiezetafdeling.
De Arie bv is geen duistere en
ook zeker geen lege bv. De ini
tiatieven' die de jongens nemen
zijn niet bepaald alledaags.
Terwijl veel leeftijdgenoten -
de jongens zijn 24 jaar - een
huisje-boompje-beestje-be-
staan leiden, zijn de Jeden van
Arie bv juist erg actief. Ze pro
beren met eenvoudige middelen
het leven zo aangenaam moge
lijk te maken. Ze werken alle
bei iedere dag, maar zijn daar
naast in staat om films te pro
duceren en muziek te maken.
Vooral de eerste film *PONK' is
inmiddels wel bekend in Schie
dam. De film laat zien hoe een
kantoormannetje middels een
punktijdschrift wordt onge-
tumd tot punker. Zijn hele le
ven verandert daardoor en hij
maakt' er een hoop problemen
door mee. Maar hij slaat zich
erdoor en voelt zich uiteindelijk
bevrijd. Deze Schiedamse co
productie is vervaardigd met de
meest eenvoudige middelen. De
camera kostte bijvoorbeeld
slechts 185,-.
"Maar", verduidelijkt Rini,
„eigenlijk word ik doodziek van
de punks die overal tegen zijn.
Ze maken voor negentig pro
cent gebruik van alles in de
maatschappij, maar ze vernie
len met plezier de bezittingen
van een ander. Ze zijn meestal
te leeghoofdig om zelf met iets
positiefs aan te komen. Moet je
eens opletten wanneer je aan
hun apparatuur komt. Dan
staan ze toch wel even te kijken
of je niets kapot maakt."
Het is duidelijk dat hier een
oudere generatie spreekt Rini
is vanaf zijn dertiende jaar mu
zikant (toen speelde hij al in
Paradiso) en heeft altijd ge
werkt om zijn apparatuur te
kunnen betalen. Hij weet wat
het is om een krantenwijk te lo
pen om van het geld een ver
sterker te kunnen kopen.
„Ik word vooral misselijk van
die schijnheilige gymnasium-
gasten, die ook zo nodig in een
punkband willen spelen. Op het
podium staan ze te krijsen waar
ze allemaal tegen zijn, maar on
dertussen zijn ze wel bezig met
een opleiding. Later hebben ze
een geschoren baan bij de So
ciale Dienst en wanneer jij dan
komt om een uitkering dan zeg
gen ze: „Ben jij muzikant, zou
je dan niet eens gaan werken?"
De Arie bv is gedeeltelijk ge
ïnspireerd door de muziek van
Kevin Coyne. Deze band bracht
ondermeer gitarist Andy Sum
mers voort, die nu bekendheid
geniet met The Police. Kevin
Coyne's muziek is een afspiege
ling van de gevoelens van een
muzikant die aan de zelfkant
van het leven staat. Een muzi
kant die de waarden van de
middle class verwerpt. Daaruit
vloeit ook de eold-wave voort
die Ane bv op het podium ten
gehore brengt. Het monotome
geluid van ritmeboxen en zang.
doorweven met elektronische
effecten straalt een soort ledig
heid uit die veel avantgardisti-
sche muziek van deze tijd ken
merkt. (Vergelijk The Joy Divi
sion en The Residents).
Sinds Arie bv in november
1978 is gestart zijn ze steeds
creatief gebleven. Na de eerste
film Ponk, met Heer Hannibal
zelf in de hoofdrol, volgde een
tweede en Rini is momenteel
bezig met .het script voor zijn
derde productie. Hun muziek
slaat kennelijk aan bij het pu
bliek, want ze worden steeds
terug gevraagd door zaaieige-
„We spelen vaak geïmprovi
seerde muziek en de teksten ko
men weieens hard over. Maar
het gaat er juist om dat het pu
bliek op ons reageert", aldus
Han en Rini.
De Arie bv maakt zich mo
menteel verdienstelijk door de
Dukdalf een beetje op te knap
pen, Er is een belichtingspla
fond aangelegd en er worden
ongeveer 500 posters van Abba
aan de ,muur gehangen. „Abba
is trouwens één van mijn favo
rieten, evenals Marilyn Mon
roe", zegt Rini. Eén actieve
Schiedammer vol tegenstellin
gen zo lijkt hef.
„Ik wil ook graag helpen om
beginnende groepen te stimule
ren. Ze mogen mijn apparatuur'
gebruiken en ik ben bezig om
de Dukdalf zo te verbeteren dat
hij gebruikt kan worden voor,
allerlei initiatieven vanuit de'
Schiedamse punks. Als ze maar];
niet aankomen met de opmer-1
king dat een podium van tien"
bij twaalf meter te kieir. is en'
ze de apparatuur te licht vin
den, terwijl ze nog geen nooï
kunnen spelen."